ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
28 січня 2025 року м. Дніпросправа № 280/4293/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),
суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2024 року
у справі №280/4293/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспеціндустрія-Інвест"
до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Запорізькій області
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
10 травня 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрспеціндустрія-Інвест" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області №10793151/40423612 від 27.03.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 01.11.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних надіслану засобами електронного зв`язку податкову накладну №1 від 01.11.2023 року;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області №10936261/40423612 від 22.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 03.11.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних надіслану засобами електронного зв`язку податкову накладну №2 від 03.11.2023 року
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області №10951392/40423612 від 24.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 18.12.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних надіслану засобами електронного зв`язку податкову накладну №1 від 18.12.2023 року.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2024 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспеціндустрія-Інвест" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії- задоволено.
Приймаючи рішення про задоволення позову, суд зазначив, що в оскаржуваних рішеннях податковим органом не обґрунтовано чому подані позивачем документи не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. При цьому, суд зауважив, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції. Суд зазначив, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Не погодившись з рішенням суду, Головним управлінням ДПС у Запорізькій області подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2024 року у справі №280/4293/24, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Скаржник зазначає, що комісія не має повноважень та можливості визначати конкретний перелік необхідних документів для кожного окремого випадку зупинення податкової накладної індивідуально для платника. Така можливість у платника, який повинен самостійно визначити перелік власних документів, які підтверджують підстави складання конкретної податкової накладної. У кожному окремому випадку такий пакет документів має індивідуальні особливості та змінюється відповідно до обставин операції, про які контролюючий орган не може знати з об`єктивних підстав. Вважає, що жодних невідповідностей квитанцій нормам Порядку № 1165 матеріалами справи не встановлено, зміст квитанцій не суперечить чинному податковому законодавству. Вважає, що зобов`язання зареєструвати податкову накладну є втручанням в дискреційні повноваження контролюючого органу.
Розгляд справи у суді апеляційної інстанції призначено у відповідності до ст. 311 КАС України у письмовому провадженні.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, та зазначає:
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, ТОВ «Укрспеціндустрія-Інвест» зареєстроване як юридична особа з 14.04.2016.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності позивача є: Основний вид діяльності - оптова торгівля металами та металевими рудами (КВЕД 46.72), товарних позицій 72 Чорні метали (згідно УКТ ЗЕД). Також одним з видів діяльності є оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням (КВЕД 46.69). За обома видами на підприємстві проводиться господарська діяльність.
Реєстрація податкової накладної №1 від 01.11.2023, виписаної на адресу Публічного акціонерного товариства "МОТОР СІЧ" щодо постачання товарів, а саме: підшипників 6-42408К4РМ1, на загальну суму з ПДВ 516 000 грн. (ПДВ 86 000 грн.), зупинена відповідно до п.201.16. ст. 201 Податкового кодексу України із зазначенням таких підстав: Податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Рпоточ"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення №1 від 19.03.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (податкова накладна №1 від 01.11.2023). Разом з поясненнями позивач надав пакет документів на підтвердження проведеної господарської операції, а саме: Наказ 12-К від 12.10.2020, Технічний паспорт авто 29.05.2019, ТТН 424 від 01.11.2023, Специфікація 1 від 28.07.2023, Пояснення 1803-23-ПН1-0111 від 18.03.2024, ТТН 2 від 01.11.2023, Рахунок 2 від 01.11.2023, Рахунок 374 від 01.11.2023, Довіреність 1547 від 31.10.2023, Платіжна інструкція 720504 від 16.11.2023, Видаткова накладна 2 від 01.11.2023, Платіжна інструкція 426 від 23.02.2024, Акт ОУ 00015 від 29.02.2024, Видаткова накладна 424 від 01.11.2023, Договір постачання 0111 від 01.11.2023, Платіжна інструкція 404 від 08.02.2024, Договір зберігання 119 від 01.02.2024, Договір зберігання 90-Х від 01.07.20, Договір 3569-23-Д ТехВ від 28.07.2023, Платіжна інструкція 403 від 08.02.2024, Платіжна інструкція 398 від 18.01.2024, Платіжна інструкція 389 від 20.12.2023, Платіжна інструкція 391 від 20.12.2023, Обороти рахунку 361 30.11.2023, Обороти рахунку 631 від 29.02.2024, Обороти рахунку 281 01.11.2023, Форма 20 ОПП від 15.03.2024, Рішення Єдиного Учасника 01-20 від 09.10.2020, Форма 20 ОПП від 08.07.2020, Витяг 2037265 від 20.12.2023, Специфікація 1 від 01.11.2023.
За результатом розгляду, наданих позивачем пояснень та копій документів, Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області 21.03.2024 направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Позивач 25.03.2024 надав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області Повідомлення №1 про надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (податкова накладна №1 від 01.11.2023) у кількості 37 аркушів.
Реєстрація податкової накладної №2 від 03.11.2023, виписаної на адресу Публічного акціонерного товариства "МОТОР СІЧ" щодо постачання товарів, а саме: підшипників 6-42408К4РМ1, на загальну суму з ПДВ 636 000 грн. (ПДВ 106 000 грн.), зупинена відповідно до п.201.16. ст. 201 Податкового кодексу України із зазначенням таких підстав: Податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Рпоточ"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області Повідомлення №2 від 03.11.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (податкова накладні №2 від 03.11.2023). До повідомлення позивач надав пакет документів на підтвердження зазначеної господарської операції, а саме: Технічний паспорт авто 29.05.2019, Пояснення 0904-24-ПН2-0311 від 09.04.2024, ТТН 3 від 03.11.2023, Додаток 4 ДФ Відомості про суми нарахованого доходу утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору 08.04.2024, Додаток 4 ДФ Відомості про суми нарахованого доходу утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору 08.04.2024, Довіреність 1589 від 02.11.2023, Рахунок 375 від 03.11.2023, ТТН 425 від 03.11.2023, Податковий розрахунок сум доходу нарахованого сплаченого на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку а також сум нарахованого ЄВ 08.04.2024, Додаток 1 Д1 Відомості про нарахування заробітної плати доходу грошового забезпечення застрахованим особам 08.04.2024, Штатний розпис від 01.03.2024, Наказ 17-Ш від 01.03.2024, Форма 20 ОПП від 15.03.2024 квитанція 2, Видаткова накладна 425 від 03.11.2023, Видаткова накладна 3 від 03.11.2023, Рішення Єдиного Учасника 01-20 від 09.10.2020, Форма 20 ОПП від 08.07.2020 квитанція 2, Рахунок 3 від 03.11.2023, Специфікація 2 від 03.11.2023, Специфікація 2 від 19.10.2023, Акт ОУ- 00015 від 29.02.2024 рахунок, Договір зберігання 119 від 01.02.2024, Договір постачання 0111 від 01.11.2023, Договір 3569-23-Д ТехВ від 28.07.2023, Договір зберігання 90-Х від 01.07.2020, Витяг 537216 від 05.12.2023, Наказ 17-Ш від 01.03.2024, Обороти рахунку 631 від 29.02.2024, Обороти рахунку 281 від 03.11.2023, Платіжна інструкція 728176 виписка банку від 19.01.2024, Обороти рахунку 361 від 19.01.2024, Платіжна інструкція 727436 виписка банку від 12.01.2024, Платіжна інструкція 402 від 08.02.2024, Платіжна інструкція 426 від 23.02.2024, Платіжна інструкція 394 від 16.01.2024, Платіжна інструкція 393 від 16.01.2024, Платіжна інструкція 395 від16.01.2024.
За результатом розгляду, наданих позивачем пояснень та копій документів, Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області 12.04.2024 направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Позивач 18.04.2024 надав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області Повідомлення №2 про надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (податкова накладна №2 від 03.11.2023) у кількості 49 аркушів.
Реєстрація податкової накладної №1 від 18.12.2023, виписаної на адресу Публічного акціонерного товариства "МОТОР СІЧ" щодо постачання товарів, а саме: підшипників 6-42408К4РМ1, на загальну суму з ПДВ 636 000 грн. (ПДВ 106 000 грн.), зупинена відповідно до п.201.16. ст. 201 Податкового кодексу України із зазначенням таких підстав: Податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Рпоточ"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області Повідомлення №3 від 11.04.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (податкова накладна №1 від 18.12.2023). До пояснень позивач надав пакет документів на підтвердження проведеної господарської операції, а саме: Платіжна інструкція 405 від 08.02.2024, ТТН 449 від 18.12.2023, Технічний паспорт авто 29.05.2019, ТТН 4 від 18.12.2023, Довіреність 2019 від 18.12.2023, Рахунок 398 від 18.12.2023, Видаткова накладна 4 від18.12.2023, Договір постачання 0111 від 01.11.2023, Рахунок 4 від 18.12.2023, Видаткова накладна 449 від 18.12.2023, Специфікація 2 від 19.10.2023, Специфікація 3 від 12.12.2023, Акт ОУ 00015 від 29.02.2024 рахунок, Пояснення 1104-24 ПН1-1812 від 11.04.2024, Додаток 4 ДФ Відомості про суми нарахованого доходу утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору 08.04.2024, Договір зберігання 90-Х від 01.07.2020, Договір зберігання 119 від 01.02.2024, Додаток 4 ДФ Відомості про суми нарахованого доходу утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору 08.04.2024, Додаток 1 Д1 Відомості про нарахування заробітної плати доходу грошового забезпечення застрахованим особам 08.04.2024, Податковий розрахунок сум доходу нарахованого сплаченого на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку а також сум нарахованого ЄВ 08.04.2024, Форма 20 ОПП від 15.03.2024 квитанція 2, Наказ 17-Ш від 01.03.2024, Штатний розпис від 01.03.2024, Договір 3569-23-Д ТехВ від 28.07.2023, Форма 20 ОПП від 08.07.2020 квитанція 2, Рішення Єдиного Учасника 01-20 від 09.10.2020, Наказ 12-К від 12.10.2020, Витяг 1437383 від 14.02.2024, Обороти рахунку 631 від 29.02.2024, Обороти рахунку 281 від 18.12.2023, Обороти рахунку 361 від 07.02.2024, Платіжна інструкція 730907 виписка банку від 07.02.2024, Платіжна інструкція 426 від 23.02.2024, Платіжна інструкція 420 від 21.02.2024, Платіжна інструкція 412 від 14.02.2024, Платіжна інструкція 418 від 19.02.2024, Платіжна інструкція 413 від 16.02.2024, Платіжна інструкція 411 від 14.02.2024, Платіжна інструкція 408 від 09.02.2024.
За результатом розгляду, наданих позивачем пояснень та копій документів, Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області 16.04.2024 направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Позивач 19.04.2024 надав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області Повідомлення №3 про надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (податкова накладна №1 від 18.12.2023) у кількості 51 аркушів.
За результатом розгляду, наданих позивачем додаткових пояснення та копій документів, Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області, прийнято рішення №10793151/40423612 від 27.03.2024 про відмову у реєстрації ПН №1 від 01.11.2023; №10936261/40423612 від 22.04.2024 про відмову у реєстрації ПН №2 від 03.11.2023; №10951392/40423612 від 24.04.2024 про відмову у реєстрації ПН №1 від 18.12.2023, у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Переглядаючи рішення суду в межах доводів апеляційної скарги колегія суддів виходить із такого.
Згідно з приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
У відповідності до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункти 6, 7, 10, 11 Порядку №1165).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Апеляційним судом досліджено, що реєстрація податкових накладних позивача №1 від 01.11.2023, №2 від 03.11.2023 та №1 від 18.12.2023 зупинена. Так, у квитанціях до податкових накладних причиною зупинення реєстрації контролюючим органом визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Крім того, контролюючий орган зупинивши реєстрацію податкових накладних, запропонував платнику податків надати документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, без зазначення переліку документів.
В свою чергу, платником податків з метою реєстрації податкових накладних подані контролюючому органу пояснення та документи на підтвердження обґрунтованості виписування податкових накладних, однак ці пояснення та документи контролюючим органом визнано недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Колегія суддів враховує, що в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено перелік документів, які є необхідними для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Так, надіслані позивачу квитанції не містять конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, а контролюючим органом лише пропонується надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Колегія суддів зазначає, що невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261)
Відповідно до п. 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Зі змісту матеріалів справи вбачається, що позивач, одержавши квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарських операцій, направляв до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення операцій, зазначених у податковій накладній, реєстрація яких зупинена.
Натомість, комісія скаржника розглянувши надані позивачем пояснення та копії документів прийняла спірні рішення, якими відмовила у реєстрації податкових накладних позивачу, без зазначення чіткого переліку документів, що не подані позивачем, однак які є необхідними для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних.
Також, відповідачем у спірних рішеннях не наведено недоліків у поданих позивачем документах.
В свою чергу, з наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Таким чином, вищенаведене свідчить про необґрунтованість спірних рішень контролюючого органу №10793151/40423612, №10936261/40423612, №10951392/40423612 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а отже спірні рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Натомість, доводи скаржника, що спірне рішення прийнято правомірно, зокрема через ненадання платником податку копій документів, свого підтвердження не знайшли.
Суд апеляційної інстанції з урахуванням встановлених у даній справі обставин, вважає, що в даному випадку належним способом захисту порушеного права є не лише скасування спірних рішень контролюючого органу, а й зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Такий спосіб захисту права неможливо визнати втручанням у дискреційні повноваження контролюючого органу, оскільки ним ці повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття спірних рішень, які були предметом судового контролю у межах цієї справи.
Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Підсумовуючи, апеляційний суд дійшов висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2024 року у справі №280/4293/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124917083 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні