Постанова
від 04.02.2025 по справі 320/15131/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/15131/23 Суддя (судді) першої інстанції: Оксана ТИХОНЕНКО

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 лютого 2025 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Епель О.В., Файдюка В.В., секретар судового засідання Євгейчук Ю.О., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

28.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» (надалі - ТОВ «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД») звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (відповідач1), Державної податкової служби України (відповідач 2), яким просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення від 02.02.2023 №8196130/42137747 комісії з питання зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС у Шевченківському районі Головного управління ДПС у м. Києві про відмову у реєстрі податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 18.11.2022 року, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» датою фактичного подання - « 12» грудня 2022 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, у рішенні не вказано, яких саме документів позивачем не надано, рішення податкового органу не містить будь-яких мотивів їх ухвалення та не зазначено підстав неврахування наданих позивачем документів та пояснень, які були надані позивачем, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 р. позовні вимоги задоволено повністю.

Визнано протиправними та скасовано рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» (код за ЄДРПОУ 42137747) від 02.02.2023 №8196130/42137747 відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 18.11.2022 року.

Зобов`язано Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ - 37472277, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 18.11.2022 року, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» (код за ЄДРПОУ 42137747, 03057, м.Київ, вул.Бульварно-Кудрявська,21, офіс 100), днем її подання - 12 грудня 2022 року.

Приймаючи у справі рішення суд першої інстанції зазначив, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів на підтвердження правомірності свого рішення.

Відповідач-1, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати судове рішення через порушення норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що прийняте спірне рішення прийнято у спосіб та в межах наданих відповідачу повноважень, зокрема, в межах та у спосіб визначений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Крім того, апелянт зазначив, що спірне рішення було прийнято з дотримання порядку прийняття таких рішень, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520.

Позивачем надано відзив на апеляційну скаргу, яким підтримано висновки суду першої інстанції.

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є необґрунтованою з огляду на таке.

Обставини, встановлені судом.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ«ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» (код 42137747) є юридичною особою та основним видом економічної діяльності згідно КВЕД - є 09.10 Надання допоміжних послуг у сфері добування нафти та природного газу (основний), 06.10 Добування сирої нафти, 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, 43.13 Розвідувальне буріння.

17 листопада 2022 року між ТОВ «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» і ТОВ «УБК ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 44446298) укладений Договір про надання послуг № 1/17-11 (Договір) за яким ТОВ «ОІНДУСТРІЯ ЛТД» (Виконавець) зобов`язується надати ТОВ «УБК ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 44446298) (Замовник) послуги на об`єкті замовника, а замовник зобов`язується прийняти надані Послуги та оплатити їх вартість в порядку та на умовах, визначених цим Договором.

Відповідно до п. 1.3. Договору № 1/17-11 від 17.11.2022 року «Послуги» - комплекс консультаційних та інженерних послуг, пов`язаних з бурінням свердловин, закінченням свердловин, освоєнням та випробуванням свердловин, перелік яких визначений у додатку № 1 до договору.

За умовами п. 3.1. Договору № 1/17-11 від 17.11.2022 року, виконавець надає послуги замовнику на підставі замовлення на надання послуг за формою згідно додатку № 2 до цього Договору.

На виконання даної умови Договору 17 листопада 2022 року між Замовником та Виконавцем було погоджене замовлення на надання послуг № 1.

На підставі п. 5.2. Договору № 1/17-11 від 17.11.2022 року остаточна ціна послуг по відповідному замовленню визначається актом наданих послуг. В свою чергу, пл. 5.3.1. п. 5.3. Договору передбачено, що попередня оплата у розмірі 50% суми замовлених послуг здійснюється замовником на підставі рахунку на оплату Послуг, наданого Виконавцем, протягом 2 (двох) банківських днів з дня укладення договору та погодження виконавцем замовлення на надання Послуг.

Відповідно до пп.5.3.1. п.5.3. Договору № 1/17-11 від 17.11.2022 року ТОВ «ОЛІНДУСТРІЯ ЛТД» сформувало та надіслало замовнику засобами електронного зв`язку рахунок на оплату № 1 від 18 листопада 2022 р. на суму попередньої оплати у розмірі 114 600,00 (сто чотирнадцять тисяч шістсот гривень 00 коп.), в тому числі 20% ПДВ - 19 100,00 грн. з подальшим надсиланням його оригіналу на поштову адресу замовника засобами поштового зв`язку.

На виконання умов договору про надання послуг № 1/17-11 від 17.11.2022 року та на підставі рахунку на оплату № 1 від 18 листопада 2022 р., ТОВ «УБК ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 44446298) здійснило попередню оплату в сумі 114 600,00 (сто чотирнадцять тисяч шістсот гривень 00 коп.), в тому числі ПДВ - 19 100,00 що підтверджується платіжним дорученням № 247 від 18 листопада 2022 р. з відміткою банку про проведення платежу.

Позивачем були надані послуги на замовлення ТОВ «УБК ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 44446298) у повній відповідності до умов укладеного Договору про надання послуг № 1/17-11 від 17.11.2022 року належної якості та в повному обсязі, про що між ТОВ «ОЛІНДУСТРІЯ ЛТД» та ТОВ «УБК ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 44446298) 27 січня 2023 року був підписаний акт наданих послуг до договору про надання послуг № 1/17-11 від 17.11.2022 року .

Відповідно до пп. 5.3.2. п. 5.3. Договору кінцевий розрахунок у сумі, що дорівнюватиме загальній вартості наданих Послуг, зазначеній в Акті наданих послуг, за вирахуванням суми попередньої оплати згідно п. 5.3.1 Договору, здійснюється Замовником на підставі рахунку на оплату Послуг, наданого Виконавцем, протягом 5 банківських днів з дня підписання Сторонами Акта наданих послуг, але не раніше дати введення об`єкта в експлуатацію.

27 січня 2023 року позивачем був сформований та надісланий до ТОВ «УБК ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 44446298) засобами електронного зв`язку рахунок на оплату № 2 на суму остаточної оплати в розмірі 221 400,00 грн. в тому числі 20% ПДВ - 36 900,00 (тридцять шість тисяч дев`ятсот гривень 00 коп.), з подальшим надсиланням його оригіналу на поштову адресу замовника засобами поштового зв`язку.

На виконання умов п. 5.3. Договору № 1/17-11 від 17.11.2022 року, на підставі рахунку на оплату № 2 від 27 січня 2023 року та акту наданих послуг від 27 січня 2023 року ТОВ «УБК ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 44446298) 10 лютого 2023 року здійснило оплату за надані послуги на розрахунковий рахунок позивача у сумі 221 400,00 грн. в тому числі 20% ПДВ - 36 900,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 45 від 10 лютого 2023 року з відміткою банку про проведення платежу.

На підставі платіжного доручення № 247 від 18 листопада 2022 р. ТОВ «ОЛІНДУСТРІЯ ЛТД» 12 грудня 2022 р. була направлена на реєстрацію податкова накладна №1 від 18.11.2022 року на суму 114 600,00 грн. , в тому числі ПДВ - 19 100,00 реєстрацію якої зупинено відповідно до квитанції від 12.12.2022 року № 9264947568.

В квитанції від 12.12.2022 року № 9264947568 про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 18.11.2022 року зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 18.11.2022 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 71.12.31-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "P"=0.

ТОВ «ОЛІНДУСТРІЯ ЛТД» було подано до контролюючого органу повідомлення № 1 від 24.01.2023 року про надання пояснень та документів щодо зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 18.11.2022 року.

За наслідками розгляду повідомлення № 1 від 24.01.2023, пояснень та документів, наданих позивачем, Головним управлінням ДПС у м. Києві було прийняте рішення від 02.02.2023 року № 8196130/42137747 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В рішенні комісії ГУ ДПС у м.Києві від 02.02.2023 року № 8196130/42137747 контролюючий орган як підставу відмови у реєстрації податкової накладної № 1 від 18.11.2022 року зазначено ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)». Проте, контролюючим органом не було підкреслено первинних документів, які не було надано Позивачем, тобто не вказано конкретних документів, чим порушено встановлену форму такого рішення. У полі «Додаткова інформація» контролюючий орган зазначив «Платником не надано ліцензії».

15.02.2023 року Позивач направив до Державної податкової служби України засобами електронного зв`язку (через систему M.E.DOC) скаргу на рішення комісії Головного управління ДПС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.02.2023 року № 8196130/42137747, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 18.11.2022 року.

Позивачем до пояснень до скарги на рішення комісії ГУ ДПС м.Києва від 02.02.2023 року № 8196130/42137747 долучені наступні документи: копія податкової накладної №1 від 18.11.2022 року, копія платіжного доручення № 247 від 18.11.2022 року, копія наказу № 36 від 20.12.2022 року, копія договору № 1/17-11 від 17.11.2022 року, копію договору № 18/22 від 05.10.2022 року, копії акту виконаних робіт № 22/22 від 22.10.2022 року, копія замовлення на надання послуг №1 за договором №1/17-11 від 17.11.2022 року, копія формуляру проведення комплексного супервайзерівського супроводу виконання пострілювань вибухових робіт, копію формуляру проведення комплексного супервайзерівського супроводу виконання робіт зі спуску хвостовика, формуляр проведення комплексного супервайзерівського супроводу виконання робіт з виклику припливу пласта, копію дозволу Держпраці № ДЗ-115/Ц/1-22, копію дозволу Держпраці № ДЗ-126/Ц/1-22, копія платіжного доручення № 45 від 10.02.2023 року.

Однак, рішенням комісії ДПС України від 22.02.2022 року № 180028/42137747/2 скаргу ТОВ «ОЛІНДУСТРІЯ ЛТД» залишено без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС м.Києва від 02.02.2023 року №8196130/42137747 залишено без змін.

Підставою залишення вказаної скарги без задоволення є: ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погодившись з рішенням комісії ГУ ДПС м.Києва від 02.02.2023 року №8196130/42137747 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 18.11.2022 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вказані обставини підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами і не є спірними.

Нормативно-правове обґрунтування.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.1.1. ст.1 Податкового кодексу України даний кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165 чинний на день постановлення рішень).

Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з вимогами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

За приписами п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатками № 1 та № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Відповідно до вимог п. 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог п. 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з вимогами п. 44-46 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Крім того, наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 р. затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків в ЄРПН (далі - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Висновки суду в межах доводів апеляційної скарги.

З огляду на викладене вбачається, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.

Отже, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Однак, зі змісту Квитанції не вбачається конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачем подавались до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкової накладної, що підтверджено повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена, та письмовими поясненнями.

Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначені повідомлення та додані до них документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинена, було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Зі змісту спірного рішення не вбачається, які саме первинні документи він вважає, що складені з порушенням законодавства, яких документів йому не вистачає, як й не надано підтвердження того, що позивач задіяний у проведенні ризикових операцій.

З огляду на все вищезазначене, колегія суддів вважає, висновок суду першої інстанції про обгрунтованість позовних вимог є обґрунтованим.

Є правильним також те, що відповідачем не доведено належними, достатніми та допустимими доказами правомірність спірного рішення.

При цьому, колегія суддів враховує висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком № 1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

При цьому, перевіряючи рішення суду першої інстанції у межах апеляційної скарги, судова колегія також зазначає, що відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 р. на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тож, застосування в цій справі способу захисту порушеного права Позивача шляхом зобов`язання ДПС зареєструвати подані позивачем податкових накладних в ЄРПН не є втручанням в його дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим ст. 2 КАС України.

Аналогічний підхід щодо обрання способу захисту порушеного права застосовано Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 у справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.

Разом з тим, у рішенні від 30.01.2003 N 3-рп/2003 Конституційний Суд України зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Крім того, у рішенні від 10.04.2008 у справі «Вассерман проти Росії» Європейський суд з прав людини також наголосив на тому, що засіб юридичного захисту, якого вимагає стаття 13, має бути «ефективним» як з практичної, так і з правової точки зору, тобто таким, що або запобігає стверджуваному порушенню чи його повторенню в подальшому, або забезпечує адекватне відшкодування за те чи інше порушення, яке вже відбулося.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, колегія суддів вважає, що всі доводи апелянта не заслуговують уваги, оскільки вони не спростовують правильних висновків суду першої інстанції, позивач на підтвердження правомірності своїх дій надав відповідачу і суду всі необхідні документи.

Крім того, надаючи оцінку всім доводам сторін, судова колегія наголошує що приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».

Отже, судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, відповідно до вимог ст. 242 КАС України.

Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 р. - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОІЛІНДУСТРІЯ ЛТД» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Колегія суддів: О.В. Карпушова

О.В. Епель

В.В. Файдюк

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2025
Оприлюднено06.02.2025
Номер документу124919116
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/15131/23

Постанова від 04.02.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні