ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 500/6323/23 пров. № А/857/5773/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіОбрізко І.М.,
суддівІщук Л.П., Шинкар Т.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження у місті Львові апеляційну товариства з обмеженою відповідальністю «ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ» на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року, прийняте суддею Мартиць О.І. о 10 годині 38 хвилині у місті Тернополі, повний текст складено 09 лютого 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ» до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,-
встановив:
ТОВ «ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ» (надалі ТОВ, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (надалі ГУ ДПС у Тернопільській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення (ППР) від 30.06.2023 №00045130705.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 в позові відмовлено.
Суд зазначив, що згідно розрахунку пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, який є невід`ємною частиною акту перевірки, усі граничні строки розрахунків за усіма зовнішньоекономічними контрактами припадали на 2023 рік, а отже дія пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України вже була призупинена введенням в дію з 27.05.2022 пункту 69.2 статті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Податковий кодекс України не регламентує порядок здійснення валютних операцій та не встановлює відповідальність за його порушення. Натомість, склад правопорушення та санкції (розмір та прядок обчислення) визначені саме в Законі України «Про валюту і валютні операції». А Податковий кодекс України, в даному випадку, регламентує лише порядок прийняття податкового повідомлення-рішення, а не нарахування пені. Отже, відсутні правові підстави застосовувати норми Податкового кодексу України в частині не нарахування пені потягом дії карантину.
Суд прийшов до висновку, що податковий орган правомірно нарахував позивачу пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, ТОВ подало апеляційну скаргу. Вважає, що вказане судове рішення прийняте із неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.
В апеляційній скарзі зазначає, що нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків за операціями експорту та імпорту у період карантину було незаконним, навіть якби було встановлено факт порушення таких строків.
Позиція ТОВ підтверджується також тим, що у судовій практиці застосовується підхід, згідно з яким пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України застосовується до пені за порушення граничних строків розрахунків. Зокрема, у постанові Верховного Суду від 10.08.2024 у справі №520/18407/20.
Просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
ГУ ДПС у Тернопільській області у відзиві наводить обставини справи та зазначає, що звільнення від відповідальності за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД передбачено лише для платників податків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»).
Звертає увагу на те, що ПК України не регламентує порядок здійснення валютних операцій та не встановлює відповідальність за його порушення.
ПК України регламентує лише порядок прийняття податкового повідомлення рішення, а не нарахування пені. Отже, відсутні правові підстави застосовувати норми ПК України в частині не нарахування пені протягом дії карантину.
Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, приходить до наступного.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Розглядаючи спір, судова колегія вважає, що місцевий суд у повній мірі дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на підставі наказу Головного управління ДПС у Тернопільській області від 01.06.2023 №883-п «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки» та направлення на перевірку від 01.06.2023 №1557/07-05 проведено документальну позапланову виїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «ГОЛЬСКІ СВІТ КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 21154931) з питань дотримання вимог валютного законодавства по зовнішньоекономічних контрактах №12/12/2020 від 12.12.2020 за період з 17.03.2023 по 01.06.2023, №18/08/2020 від 18.08.2020 за період з 17.03.2023 по 01.06.2023, №2022/02/07 від 07.02.2022 за період з 07.02.2022 по 01.06.2023, №2022/03/21 від 21.03.2022 за період з 21.03.2022 по 01.06.2023, №2022/10/17 від 17.10.2022 за період з 17.10.2022 по 01.06.2023, №2022/10/12 від 12.10.2022 за період з 12.10.2022 по 01.06.2023, №2022/09/30 від 30.09.2022 за період з 30.09.2022 по 01.06.2023.
Перевірку проведено відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.1 п.78.1 ст.78, абзацу 3 підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями), за результатами якої встановлено, що у періоді, який перевірявся, ТОВ здійснювало експортні операції на підставі наступних контрактів:
1. Контракт №18/08/2020 від 18.08.2020, укладений з нерезидентом - фірмою GOLSKILT. UAB (Sausio 13-osios g.37-223 Vilnius. Lithuania).
Предметом даного контракту є експорт кондитерських виробів з цукру, з вмістом какао, какао-порошок УКТ ЗЕД 1806 90 50 00, 1805 00 00 10. Вартість контракту складається зі всіх специфікацій до даного контракту і становить - 1000 000 євро. Умови оплати - 100% передоплата. Умови поставки продукції - FCA - Чортків. Термін дії контракту з моменту підписання і до 31.12.2022 або до повного виконання умов контракту.
Станом на 17.03.2023 згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 362 та картки рахунку 362, по даному контракту рахується дебіторська заборгованість в сумі 362141,40 євро (70006,46 євро - прострочена дебіторська заборгованість, 292134,94 євро - граничний термін не настав), що відповідає даним бухгалтерського обліку та відображено в оборотно -сальдовій відомості по рахунку 362. Від нерезидента за період, що підлягав перевірці надійшло валютної виручки на суму 344995,18 євро. Станом на 01.06.2023 по даному контракту рахується дебіторська заборгованість, граничний термін якої не настав, в сумі 17146,22 євро, що відповідає даним бухгалтерського обліку та відображено в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 362.
По даному експортному контракту отримано інформацію ДПС України від 28.04.2023 №9341/7/99-00-07-05-01-07 (вх. ГУ ДПС від 28.04.2023 №1142/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №18/08/2020 від 18.08.2020 станом на 01.04.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - №18/08/2020; дата зовнішньоекономічного контракту 18.08.2020; дата експорту товару - 09.09.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 08.03.2023; дата експорту товару - 11.03.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 11.03.2023; дата експорту товару - 21.03.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 21.03.2023; дата експорту товару - 29.09.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 28.03.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
По даному експортному контракту отримано інформацію ДПС України від 30.05.2023 №12279/7/99-00-07-05-01-07 (вх. ГУ ДПС від 30.05.2023 №1422/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №18/08/2020 від 18.08.2020 станом на 01.05.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - 18/08/2020; дата зовнішньоекономічного контракту - 18.08.2020; дата експорту товару - 27.10.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 25.04.2023; дата експорту товару - 01.11.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 30.04.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
За період з 17.03.2023 по 01.06.2023 встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме:
1. пункту 1, пункту 2 ст.13 Закону України від 21 червня 2018 № 2473-УІІІ «Про валюту і валютні операції» (далі - Закон №2473) та пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 по зовнішньоекономічному експортному контракту №18/08/2020 від 18.08.2020, а саме:
- валютна виручка в сумі 18 067,59 євро при граничному терміні поступлення 10.03.2023, частково поступає 22.03.2023 в сумі 1422,57 євро, а частково 24.03.2023 в сумі 16645,02 євро. Пеня за порушення строків розрахунків по даному нарахована в попередньому акті перевірки від 30.03.2023 №2184/19-00-07-05/21154931 по дату закінчення періоду перевірки, а саме - 16.03.2023. В даному акті перевірки пеня нараховується з 17.03.2023;
- валютна виручка в сумі 35566,88 євро при граничному терміні поступлення 20.03.2023, частково поступає 24.03.2023, в сумі 23093,44 євро та 27.03.2023 в сумі 12473,44 євро;
2. пункту 1, пункту 2 ст.13 Закону №2473 та пункту 142 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 (зі змінами та доповненнями) по зовнішньоекономічному контракту №18/08/2020 від 18.08.2020 року, а саме:
- валютна виручка в сумі 42450,97 євро при граничному терміні поступлення 07.03.2023, частково поступає 22.03.2023 в сумі 33577,43 євро, а частково 24.03.2023 в сумі 8873,54 євро. Пеня за порушення строків розрахунків по даному нарахована в попередньому акті перевірки від 30.03.2023 №2184/19-00-07-05/21154931 по дату закінчення періоду перевірки, а саме - 16.03.2023. В даному акті перевірки пеня нараховується з 17.03.2023;
- валютна виручка в сумі 26689,13 євро при граничному терміні поступлення 27.03.2023, поступає 30.03.2023, в сумі 26689,13 євро;
- валютна виручка в сумі 31032,90 євро при граничному терміні поступлення 24.04.2023, поступає 01.05.2023, в сумі 31032,90 євро;
- валютна виручка в сумі 35 046 євро при граничному терміні поступлення 29.04.2023, частково поступає 01.05.2023, в сумі 984,61 євро, 04.05.2023 в сумі 27000 євро та 10.05.2023 в сумі 7061,39 євро;
- валютна виручка в сумі 17251,20 євро при граничному терміні поступлення 05.05.2023, поступає 10.05.2023, в сумі 17251,20 євро.
Відповідно до п.5 ст.13 Закону №2473 порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми несвоєчасно одержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості (дати виникнення заборгованості по зовнішньоекономічному експортному контракту №18/08/2020 від 18.08.2020; курс НБУ станом на 11.03.2023 38,6201/євро, станом на 21.03.2023 - 39,1485/євро, станом на 08.03.2023 - 39,0132/євро, станом на 28.03.2023 - 39,3899/євро, станом на 25.04.2023 - 40,2291/євро, станом на 30.04.2023 - 40,3461/євро, станом на 06.05.2023 - 40,4942/євро). Загальний розмір нарахованої пені, відповідно до вищезазначеної норми, не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по зовнішньоекономічному експортному контракту №18/08/2020 від 18.08.2020, укладеного з нерезидентом-фірмою GOLSKI LT, UAB (Sausio 13-osios g.37-223 Vilnius, Lithuania) нараховується за період з 17.03.2023 по 22.03.2023 на суму 12559,90 грн.; за період з 23.03.2023 по 24.03.2023 на суму 3857,00 грн; за період з 21.03.2023 по 24.03.2023 на суму 16708,68 грн; за період з 25.03.2023 по 27.03.2023 на суму 4 394,84 грн., за період з 17.03.2023 по 22.03.2023 на суму 29810,66 грн, за період з 23.03.2023 по 24.03.2023 на суму 2 077,11 грн, за період з 28.03.2023 по 30.03.2023 на суму 9461,53 грн, за період з 25.04.2023 по 01.05.2023 на суму 26216,93 грн, за період з 30.04.2023 по 01.05.2023 на суму 8483,81 грн, за період з 02.05.2023 по 04.05.2023 на суму 12368,19 грн, за період з 05.05.2023 по 10.05.2023 на суму 5128,19 грн, за період з 06.05.2023 по 10.05.2023 на суму 10478,60 грн.
Відповідно до пункту 22 розділу II Положення №5, граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 21 розділу II даного Положення та встановлені терміном 365 календарних днів, не поширюються на операцію з експорту товарів (включаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений ст.20 Закону України від 06.12.2019 №361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», згідно з якою з 28 квітня 2020 незначний розмір валютної операції становить до 400 тисяч гривень. Виходячи з наведеного вище, заборгованість з несвоєчасного надходження валютної виручки 01.05.2023 в сумі 3042,01 євро, що становить 122082,55 грн (3042,01 євро х 40,1322), 01.05.2023 в сумі 5940,48 євро, що становить 238404,53 грн (3042,01 євро х 40,1322), не підлягає валютному контролю та, відповідно, пеня надані суми не нараховується.
2. Контракт №12/12/2020 від 12.12.2020, укладений з нерезидентом - фірмою UAB «BaltOven» (Dariaus ir Gireno g. 42A-410 Vilniaus. Литва)
Предметом даного контракту є експорт борошняних кондитерських виробів, УКТ ЗЕД 1905 32 99 00, 1806 90 50 00. Вартість контракту: 250000 євро. Умови поставки продукції - FCA - Чортків. Частково отримувачем товару є нерезидент «Whatever Brands Ltd» (71-75 Uxbridge Road, Ealing, London, W 5 5SL). Термін дії контракту з моменту підписання і до 31.12.2022, а в частині взаєморозрахунків - до виконання всіх зобов`язань по даному контракту.
Станом на початок періоду перевірки, а саме 17.03.2023 по даному контракту рахується дебіторська заборгованість, граничний термін якої не настав в сумі 26297,60 євро, що відповідає даним бухгалтерського обліку та відображено в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 362. На виконання умов контракту, за період, що підлягав дослідженню до ТОВ надійшло від нерезидента - фірми UAB «BaltOven» (Литва) валютної виручки на суму 26478,32 євро, що в гривневому еквіваленті становить 1055674,11 грн. Станом на 01.06.2023 по даному контракту рахується кредиторська заборгованість, в сумі 180,72 євро, що відповідає даним бухгалтерського обліку та відображено в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 362.
По даному експортному контракту отримано інформацію ДПС України від 30.05.2023 №12279/7/99-00-07-05-01-07 (вх. ГУ ДПС від 30.05.2023 №1422/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №12/12/2020 від 12.12.2020 станом на 01.05.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - 12/12/2020; дата зовнішньоекономічного контракту - 12.12.2020; дата експорту - 07.10.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 05.04.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
За період з 17.03.2023 по 01.06.2023 встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме: пунктів 1-2 ст.13 Закону №2473 та пункту 142 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 (зі змінами та доповненнями) по зовнішньоекономічному експортному контракту №12/12/2020 від 12.12.2020, а саме: валютна виручка в сумі 26478,32 євро при граничному терміні поступлення 04.04.2023, поступає 07.04.2023.
Курс НБУ станом на 05.04.2023 - 39,8653/євро.
Відповідно до п.5 ст.13 Закону №2473 пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по зовнішньоекономічному експортному контракту №12/12/2020 від 12.12.2020, укладеного з нерезидентом-фірмою «BaltOven» (Dariaus іг Gireno g. 42А-410 Vilniaus, Литва) нараховується: за період з 05.04.2023 по 07.04.2023 на суму 26297,60 євро (1048361,71 грн) в сумі 9435,25 грн, всього на загальну суму по даному контракту 9435,25 грн.
3. Контракт №2022/02/07 від 07.02.2022. укладений з нерезидентом-фірмою UAB GOLSKILT (Dariaus ir Gireno g. 42 A. LT-02189 Vilnius. Lithuania)
Предметом даного контракту є імпорт арахісу, УКТ ЗЕД не зазначено в контракті. Вартість контракту складається зі всіх специфікацій до даного контракту і становить - 23995,55 євро. Умови оплати - 100% передоплата. Умови поставки продукції - FCA - Каунас. Термін дії: з моменту підписання і до 31.12.2022 або до повного виконання умов контракту.
Станом на 07.02.2022, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє. На виконання умов, контракту, за період, що підлягав перевірці ТОВ перераховано нерезиденту-фірмі UAB GOLSKI LT (Lithuania) валютних коштів на суму 23995,55 євро, що в еквіваленті на дату перерахування коштів становить 767761,62 грн. Нерезидентом UAB GOLSKI LT (Lithuania) по даному контракту повернено валютних коштів на суму 23995,55 євро. Станом на 01.06.2023 згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє.
По даному імпортному контракту отримано інформацію ДПС України від 13.04.2023 №8021/7/99-00-07-05-02-07 (вх. ГУ ДПС від 13.04.2023 №982/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №2022/02/07 від 07.02.2022 станом на 01.03.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - №2022/02/07; дата зовнішньоекономічного контракту - 07.02.2022; дата авансового платежу - 10.02.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 10.02.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
Перевіркою встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме: п. 1, п. 3 ст. 13 Закону №2473 та п. 21 розділу II Положення №5 по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/02/07 від 07.02.2022, а саме: по авансовому платежу - 10.02.2022 на суму 23995,55 євро, валютні кошти повертаються нерезидентом UAB GOLSKI LT (Lithuania) та зараховуються на основний валютний рахунок ТОВ з порушенням законодавчо встановлених термінів: при граничному терміні - 09.02.2023, валютні кошти в сумі 12000 євро поступають від нерезидента 20.02.2023, валютні кошти в сумі 11995,55 євро поступають від нерезидента 21.02.2023.
Дата виникнення заборгованості по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/02/07 від 07.02.2022; курс НБУ станом на 10.02.2023 - 39,3826 грн./євро.
Відповідно до п. 5 ст. 13 Закону №2473 пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/02/07 від 07.02.2022; укладеному із нерезидентом UAB GOLSKI LT нараховується:
- за період з 10.02.2023 по 20.02.2023 на суму 23995,55 євро (945007,14 грн) в сумі 31185,23 грн;
- за період 21.02.2023 на суму 11995,55 євро (472415,94 грн) в сумі 1417,24 грн, всього на загальну суму по даному контракту: 32602,47 грн.
4. Контракт №2022/03/21 від 21.03.2022. укладений з нерезидентом - фірмою UAB GOLSKI LT (Dariaus ir Gireno g. 42 A. LT-02189 Vilnius. Lithuania)
Предметом даного контракту є імпорт борошняних кондитерських виробів, УКТ ЗЕД 19053119, 19053199, як зазначено в додатковій угоді №1 від 22.03.2022 до даного контракту. Вартість контракту складається зі всіх специфікацій до даного контракту і становить - 22000 євро. Умови оплати - 100% передоплата. Умови поставки продукції - FCA - Каунас. Термін дії: з моменту підписання і до 31.12.2023 або до повного виконання умов контракту.
Станом на 21.03.2022, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє. На виконання умов контракту, за період, що підлягав перевірці ТОВ перераховано нерезиденту-фірмі UAB GOLSKI LT (Lithuania) валютних коштів на суму 22000 євро, що в еквіваленті на дату перерахування коштів становить 709159 грн. Нерезидентом UAB GOLSKI LT по даному контракту повернено валютних коштів на суму 22000 євро. Станом на 01.06.2023, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє.
По даному імпортному контракту отримано інформацію ДПС України від 28.04.2023 №9341/7/99-00-07-05-01-07 (вх. ГУ ДПС від 28.04.2023 №1142/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №2022/03/21 від 21.03.2022 станом на 01.04.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - №2022/03/21; дата зовнішньоекономічного контракту 21.03.2022; дата авансового платежу - 23.03.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 23.03.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
Перевіркою встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме: п. 1, п. 3 ст. 13 Закону №2473 та п. 21 розділу II Положення №5 по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/03/21 від 21.03.2022, а саме: по авансовому платежу - 23.03.2022 на суму 22000 євро, валютні кошти повертаються нерезидентом UAB GOLSKI LT (Lithuania) та зараховуються на основний валютний рахунок позивача з порушенням законодавчо встановлених термінів: при граничному терміні - 22.03.2023, валютні кошти в сумі 12000 євро поступають від нерезидента 04.04.2023, валютні кошти в сумі 10000 євро поступають від нерезидента 06.04.2023.
У відповідності до п. 5 ст. 13 Закону №2473 та згідно національного курсу валют, встановленим на день виникнення заборгованості - дата виникнення заборгованості по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/03/21 від 21.03.2022; курс НБУ станом на 23.03.2023 - 39,4264 грн/євро.
Пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/03/21 від 21.03.2022, укладеному із нерезидентом UAB GOLSKI LT нараховується:
- за період з 23.03.2023 по 04.04.2023 на суму 22000 євро (867380,80 грн) в сумі 33827,85 грн;
- за період з 05.04.2023 по 06.04.2023 на залишок заборгованості 10000 євро (394264,00 грн) в сумі 2365,58 грн, всього на загальну суму по даному контракту 36193,43 грн.
5. Контракт №2022/10/17 від 17.10.2022, укладений з нерезидентом - фірмою UAB GOLSKI LT (Pariaus ir Gireno g. 42 A. LT-02189 Vilnius. Lithuania)
Предметом даного контракту є імпорт борошняних кондитерських виробів, УКТ ЗЕД 19053119, 19053199, як зазначено в специфікації №1 від 17.10.2022 до даного контракту. Вартість контракту складається зі всіх специфікацій до даного контракту і становить - 33000 євро. Умови оплати - 100% передоплата. Термін дії: з моменту підписання і до 31.12.2023, або до повного виконання умов контракту.
Станом на 17.10.2022, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє. На виконання умов контракту, за період, що підлягав перевірці ТОВ перераховано нерезиденту - фірмі UAB GOLSKI LT (Lithuania) валютних коштів на суму 33000 євро, що в еквіваленті на дату перерахування коштів становить 1180155,90 грн. Нерезидентом UAB GOLSKI LT по даному контракту повернено валютних коштів на суму 33000 євро. Станом на 01.06.2023, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє.
По даному імпортному контракту отримано інформацію ДПС України від 30.05.2023 №12279/7/99-00-07-05-01-07 (вх. ГУ ДПС від 30.05.2023 №1422/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №2022/10/17 від 17.10.2022 станом на 01.05.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - 2022/10/17; дата зовнішньоекономічного контракту - 17.10.2022; дата авансового платежу - 20.10.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 18.04.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
Відповідно до п. 1, п. 3 ст. 13 Закону №2473, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Згідно з положеннями пункту 142 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Перевіркою встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме: п. 1, п. 3 ст. 13 Закону №2473 та п. 142 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/10/17 від 17.10.2022, а саме: по авансовому платежу - 20.10.2022 на суму 33000 євро, валютні кошти повертаються нерезидентом UAB GOLSKILT (Lithuania) та зараховуються на основний валютний рахунок ТОВ з порушенням законодавчо встановлених термінів: при граничному терміні - 17.04.2023, валютні кошти в сумі 33000 євро поступають від нерезидента 21.04.2023.
У відповідності до п. 5 ст. 13 Закону №2473 та згідно національного курсу валют, встановленим на день виникнення заборгованості - дата виникнення заборгованості по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/10/17 від 17.10.2022; курс НБУ станом на 18.04.2023-40,1432 грн/євро.
Пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/10/17 від 17.10.2022, укладеному із нерезидентом UAB GOLSKI LT нараховується: за період з 18.04.2023 по 21.04.2023 на суму 33000 євро (1324725,60 грн.) в сумі 15896,70 грн; всього на загальну суму по даному контракту 15896,70 грн.
5. Контракт №2022/10/12 від 12.10,2022, укладений з нерезидентом - фірмою UAB GOLSKI LT (Dariaus ir Gireno g. 42 A. LT-02189 Vilnius. Lithuania)
Предметом даного контракту є імпорт борошняних кондитерських виробів, УКТ ЗЕД 19053119, 19053199, як зазначено в специфікації №18 від 12.10.2022 до даного контракту. Вартість контракту складається зі всіх специфікацій до даного контракту і становить - 63200 євро. Умови оплати - 100% передоплата. Термін дії: з моменту підписання і до 31.12.2023, або до повного виконання умов контракту.
Станом на 12.10.2022, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє. На виконання умов контракту, за період, що підлягав перевірці ТОВ перераховано нерезиденту - фірмі UAB GOLSKI LT (Lithuania) валютних коштів на суму 63200 євро, що в еквіваленті на дату перерахування коштів становить 2251853,92 грн. Нерезидентом UAB GOLSKI LT (Lithuania) по даному контракту повернено валютних коштів на суму 63200 євро. Станом на 01.06.2023, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє.
По даному імпортному контракту отримано інформацію ДПС України від 30.05.2023 №12279/7/99-00-07-05-01-07 (вх. ГУ ДПС від 30.05.2023 №1422/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №2022/10/12 від 12.10.2022 станом на 01.05.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - 2022/10/12; дата зовнішньоекономічного контракту - 12.10.2022; дата авансового платежу - 14.10.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 12.04.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
Встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме: пункту 1, пункту 3 статті 13 Закону №2473 та пункту 142 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/10/12 від 12.10.2022, а саме: по авансовому платежу - 14.10.2022 на суму 63200 євро, валютні кошти повертаються нерезидентом UAB GOLSKILT (Lithuania) та зараховуються на основний валютний рахунок ТОВ з порушенням законодавчо встановлених термінів: при граничному терміні - 11.04.2023, валютні кошти в сумі 17000 євро поступають від нерезидента 20.04.2023 валютні кошти в сумі 46200 євро поступають від нерезидента 21.04.2023.
У відповідності до п. 5 ст. 13 Закону №2473 та згідно національного курсу валют, встановленим на день виникнення заборгованості - дата виникнення заборгованості по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/10/12 від 12.10.2022; курс НБУ станом на 12.04.2023 - 39,8835 грн./євро.
Виходячи з вищенаведеного, пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/10/12 від 12.10.2022, укладеному із нерезидентом UAB GOLSKI LT нараховується:
- за період з 12.04.2023 по 20.04.2023 на суму 63,200 євро (2520637,20 грн) в сумі 6857,20 грн;
- за період з 21.04.2023 на суму 46200 євро (1842617,70 грн) в сумі 5527,85 грн; всього на загальну суму по даному контракту 73585,05 грн.
6. Контракт №2022/09/30 від 30.09.2022, укладений з нерезидентом - фірмою UAB GOLSKI LT (Dariaus ir Gireno g, 42 A. LT-02189 Vilnius, Lithuania)
Предметом даного контракту імпорт борошняних кондитерських виробів, УКТ ЗБД 19053119, 19053199, як зазначено в специфікації №1 до даного контракту. Вартість контракту складається зі всіх специфікацій до даного контракту і становить - 35000 євро. Умови оплати - 100% передоплата. Термін дії: з моменту підписання і до 31.03.2023, або до повного виконання умов контракту.
Станом на 30.09.2022, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє. На виконання умов контракту, за період, що підлягав перевірці ТОВ перераховано нерезиденту - фірмі UAB GOLSKI LT (Lithuania) валютних коштів на суму 35000 євро, що в еквіваленті на дату перерахування коштів становить 1252895,00 грн. Нерезидентом UAB GOLSKI LT (Lithuania) по даному контракту повернено валютних коштів на суму 35000 євро. Станом на 01.06.2023, згідно з даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 632, по даному контракту сальдо відсутнє.
По даному імпортному контракту отримано інформацію ДПС України від 30.05.2023 №12279/7/99-00-07-05-01-07 (вх. ГУ ДПС від 30.05.2023 №1422/8) про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів по зовнішньоекономічному контракту №2022/09/30 від 30.09.2022 станом на 01.05.2023, де зазначено номер зовнішньоекономічного контракту - 2022/09/30; дата зовнішньоекономічного контракту - 30.09.2022; дата авансового платежу - 10.10.2022; дата першого дня перевищення граничного строку - 08.04.2023; код банку (МФО) - 351005 (АТ «УКРСИББАНК»).
Встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме: пункту 1, пункту 3 статті 13 Закону №2473 та пункту 142 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 (зі змінами та доповненнями) по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/09/30 від 30.09.2022, а саме: по авансовому платежу - 10.10.2022 на суму 35000 євро, валютні кошти повертаються нерезидентом UAB GOLSKI LT (Lithuania) та зараховуються на основний валютний рахунок ТОВ з порушенням законодавчо встановлених термінів: при граничному терміні - 07.04.2023, валютні кошти в сумі 35000 євро поступають від нерезидента 20.04.2023.
У відповідності до п. 5 ст. 13 Закону №2473 та згідно національного курсу валют, встановленим на день виникнення заборгованості - дата виникнення заборгованості по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/09/30 від 30.09.2022; курс НБУ станом на 08.04.2023 - 39,9146 грн/євро.
Виходячи з вищенаведеного, пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по зовнішньоекономічному імпортному контракту №2022/09/30 від 30.09.2022, укладеному із нерезидентом UAB GOLSKI LT нарахована: за період з 08.04.2023 по 20.04.2023 на суму 35000 євро (1397011,00 грн.) в сумі 54483,42 грн; всього на загальну суму по даному контракту 54483,42 грн.
Перевіркою встановлено, що ТОВ судово-претензійна робота по вказаних зовнішньоекономічних імпортних контрактах не проводилася, а також не представлено сертифікату (довідки) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який міг би стати підставою для ненарахування пені по зовнішньоекономічних контрактах.
Таким чином контролюючий орган встановив під час проведення перевірки наступні порушення:
- пункту 1, пункту 2 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5, а також пункту 14-2 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 по зовнішньоекономічних контрактах №18/08/2020 від 18.08.2020 та №12/12/2020 від 12.12.2020;
- пункту 1, пункту 2 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 по зовнішньоекономічному контракту №18/08/2020 від 18.08.2020;
- пункту 1, пункту 3 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 по зовнішньоекономічних контрактах №2022/02/07 від 07.02.2022, №2022/03/21 від 21.03.2022;
- пункту 1, пункту 3 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 та пункту 14-2 постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 по зовнішньоекономічних контрактах №2022/10/17 від 17.10.2022, №2022/10/12 від 12.10.2022, №2022/09/30 від 30.09.2022.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначаєЗакону України «Про валюту і валютні операції»(в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Статтею 13 вказаного Законуврегульовано особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Зокрема частиною першої статті 13 встановлено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Згідно частини другої вказаної статті у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України.
Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Частиною п`ятоюстатті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції»встановлена відповідальність за порушення встановлених строків розрахунків, а саме порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Отже, за порушення граничних строків розрахунків, що встановлюються Національним банком України встановлено відповідальність у вигляді пені.
Відповідно до частини першоїстатті 11 Закону України «Про валюту і валютні операції»валютний нагляд в Україні здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду.
Органами валютного нагляду відповідно до цьогоЗаконує Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства (частина четвертастатті 11 Закону №2473-VIII).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства (частина шостастатті 11 Закону України «Про валюту і валютні операції»).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленомузакономпорядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті (часина восьмастатті 13 Закону №2473-VIII).
Підпунктом19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу Українивстановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленимизакономстроками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Відповідно до підпункту54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу Україниконтролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення, у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Отже, контролюючий (податковий) орган здійснює контроль за встановленимизакономстроками проведення розрахунків в іноземній валюті та у разі встановлення порушень таких строків нараховує пеню у визначених розмірах.
При цьому положеннямиЗакону № 2473-VIIIне врегульовано процедуру прийняття рішення про нарахування пені, як виду адміністративно - господарської санкції за порушення строків проведення розрахунків в іноземній валюті, а такий порядок унормований положеннямиПодаткового кодексу України, проте це не означає, що правовідносини у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду стають частиною законодавства щодо справляння податків і зборів та на них розповсюджуються всі положенняПодаткового кодексу України.Закон № 2473-VIIIтаПодатковий кодекс Українирегулюють різні сфери державної політики.
Підстави для ототожнення пені, яка застосовується у податкових правовідносинах, із пенею, яка застосовується у сфері валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду (за порушення строків надходження валютної виручки за операціями з експорту та імпорту товарів, відповідальність за яке встановленостаттею 13 Закону № 2473-VIII) - відсутні.
Частинами першою - третьоюстатті 3 Закону України «Про валюту і валютні операції»передбачено, що відносини, які виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюютьсяКонституцією України, цимЗаконом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цьогоЗакону.
Питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду регулюються виключно цим Законом. Зміна положень цьогоЗаконуздійснюється виключно шляхом внесення змін до цьогоЗакону. Зміна положень цьогоЗаконуможе здійснюватися виключно окремими законами про внесення змін до цьогоЗакону.
У разі якщо положення інших законів суперечать положенням цьогоЗакону, застосовуються положення цьогоЗакону.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що спірні правовідносини є специфічними та врегульовані спеціальнимЗаконом України «Про валюту і валютні операції», і саме норми вказаногоЗаконупідлягають застосуванню, зокрема і в питанні нарахування пені за порушення строків розрахунків в іноземній валюті.
Так, дійсно, відповідно до абз. 11 пункту 52-1 підрозділуXX «Перехідні положення» Податкового кодексу Українипротягом дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню, проте така застосовна у сфері справляння податків і зборів та не підлягає застосуванню у сфері регулювання валютних правовідносин.
Крім того, зміни до положеньЗакону України «Про валюту і валютні операції»здійснюються виключно шляхом внесення змін до цьогоЗакону. Однак доЗакону № 2473-VIIIне вносились норми, які б дозволяли не застосовувати пеню (звільняли від застосування пені) за порушення строку розрахунків в іноземній валюті у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19).
При цьому суд зауважує, що маючи на меті звільнити суб`єктів господарювання, які вчинили правопорушення, у вигляд порушення строків розрахунків, від відповідальності у вигляді пені законодавець вносить відповідні зміни саме доЗакону України «Про валюту і валютні операції».
Так,Законом України № 2260-IX від 12.05.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»статтю 16 Закону України «Про валюту і валютні операції» доповнено пунктом 13 такого змісту: «13. Відповідальність, передбачена частиною п`ятоюстатті 13 цього Закону, не застосовується до резидентів - суб`єктів господарювання, що вчинили відповідне правопорушення, якщо імпортні операції не можуть бути завершені внаслідок діїпостанови Кабінету Міністрів України «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» від 9 квітня 2022 № 426».
Тобто, на переконання колегії суддів, у разі якби законодавець мав на меті звільнити суб`єктів господарювання від відповідальності шляхом не нарахування (не застосування) пені під час дії карантину (COVID- 19), відповідні зміни (чи обмеження в застосуванні) були б внесені саме доЗакону України «Про валюту і валютні операції», проте таких змін внесено не було.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що пеня, передбачена частиною п`ятоюстатті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за порушення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), застосовується на загальних підставах і на таку не поширюються положення абзацу 11 пункту 52-1 підрозділуXX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 23.07.2024 у справі №240/25642/22.
Відповідно до пункту 1статті 13 Закону № 2473-VIII, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Пунктом 14-2постанови Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану»(в редакції Постанови від 4 квітня 2022 №68) встановлено граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів здійснених з 05 квітня 2022 зменшено з 365 днів до 90 календарних днів. В подальшому граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів здійснених з 05 квітня 2022 згіднопостанови Національного банку України від 07.06.2022 №113становили 120 днів, а згіднопостанови Національного банку України від 07.07.2022 №142 - 180днів.
Отже, у спірному періоді граничні строки розрахунків за операціями з експорту товарів становлять 180 календарних днів.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що валютна виручка по спірних зовнішньоекономічних контрактах поступила із порушенням граничних термінів.
Зазначені обставини позивачем не заперечувались та не спростовувались. Доказів наявності висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, про продовження строків розрахунку в іноземній валюті, чи звернення Товариства до суду з позовом про стягнення боргу з нерезидента позивачем ні до перевірки ні до суду надано не було, не було надано і сертифікату про форс-мажорні обставини.
З урахуванням вищенаведеного правового регулювання, встановлених обставин у справі, колегія суддів погоджується з висновком суду про правомірність та обґрунтованість застосування до позивача пені за порушення строків розрахунків по зовнішньоекономічних контрактах №12/12/2020 від 12.12.2020 за період з 17.03.2023 по 01.06.2023, №18/08/2020 від 18.08.2020 за період з 17.03.2023 по 01.06.2023, №2022/02/07 від 07.02.2022 за період з 07.02.2022 по 01.06.2023, №2022/03/21 від 21.03.2022 за період з 21.03.2022 по 01.06.2023, №2022/10/17 від 17.10.2022 за період з 17.10.2022 по 01.06.2023, №2022/10/12 від 12.10.2022 за період з 12.10.2022 по 01.06.2023, №2022/09/30 від 30.09.2022 за період з 30.09.2022 по 01.06.2023.
Зазначений вище висновок відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 29.08.2024 у справі № 280/7416/23.
З приводу покликання апелянта на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 10.08.2021 у справі №520/18407/20, то така стосується виключно правовідносин, які виникли ще у 2018.
Апеляційний суд при прийнятті даного рішення також застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п.1ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії», заява №303-A, п. 29).
Судові витрати розподілу не підлягають з огляду на результат вирішення апеляційної скарги та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.
Отже, доводи апеляційної скарги дають підстави для висновку про правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до правильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
постановив:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ» залишити без задоволення.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року у справі №500/6323/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. М. Обрізко судді Л. П. Іщук Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124921877 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні