Рішення
від 26.11.2024 по справі 160/25164/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2024 рокуСправа №160/25164/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Озерянської С.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін в письмовому провадженні у м. Дніпрі адміністративну справу №160/25164/24 за позовом Першотравенської окружної прокуратури до Слов`янської сільської ради, Відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Слов`янської сільської ради, третя особа: СКЗДО Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

17.09.2024 року Першотравенська окружна прокуратура звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою поданою в інтересах держави, в якій просить визнати протиправною бездіяльність Слов`янської сільської ради та відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Слов`янської сільської ради, яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди дитячого садка - СКЗДО Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» розташованого за адресою: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911; зобов`язати Слов`янську сільську раду та відділ освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Слов`янської сільської ради вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди дитячого садка - СКЗДО Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» розташованого за адресою: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911.

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що Слов`янською сільською радою, як засновником Сільського комунального закладу дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка», протягом тривалого часу не вжито жодних заходів щодо ініціювання оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди вказаного закладу, що створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідними об`єктами і ризики для нормального функціонування закладу освіти та розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади на освіту, а також може привести до негативних наслідків, таких як руйнування будівлі та/або незаконне відчуження нерухомого майна.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 року адміністративний позов було залишено без руху, оскільки позовна заява була подана без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/25164/24. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Слов`янська сільська рада копію ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2024 року отримала 27.09.2024 року, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, проте відзиву на позовну заяву не надала.

Відділ освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Слов`янської сільської ради копію ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2024 року отримав 27.09.2024 року, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, проте відзиву на позовну заяву не надав.

Сільський комунальний заклад дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» копію ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2024 року отримав 03.10.2024 року, про що свідчить наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, проте пояснень на позовну заяву не надав.

Дослідивши повно і всебічно письмові докази, які містяться в матеріалах справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Згідно статуту Сільського комунального закладу дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» останній належить до комунальної власності Слов`янської сільської ради. Юридична адреса закладу дошкільної освіти: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911.

З листа КП «Комунсервіс» Межівської селищної ради № 339 від 10.05.2024 року вбачається, що станом на 31.12.2012 року будівля дитячого садка за адресою вул. Богуна, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області зареєстровано за Слов`янською сільською радою згідно свідоцтва про право власності від 01 лютого 2002 року на основі рішення ВК Слов`янської сільської ради № від 30.01.2002 року.

Відповідно до довідки КП «Комунсервіс» Межівської селищної ради від 10.07.2024 року № 365, БТІ не має оригіналу свідоцтва про право власності від 01 лютого 2002 року на будівлю дитячого садка за адресою вул. Богуна, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 29.05.2024 року № 380724789 право власності на нерухоме майно за адресою Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Слов`янка, вул. Богуна 18, не зареєстровано.

Позивач, вважаючи, що Слов`янська сільська рада та відділ освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Слов`янської сільської ради зобов`язані вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди дитячого садка, звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до норм Закону України «Про прокуратуру» прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.

У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia («суд знає закони») під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Велика Палата Верховного Суду у своєму рішенні також послалася на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, згідно з яким Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, зокрема, зазначив, що за змістом частини третьої статті 23 Закону № 1697-VІІ прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.

Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.

Частиною першою статті 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно частини першої статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до частини третьої статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Підпунктом 1 пункту «а» статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, власні (самоврядні) повноваження, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

У відповідності до частини 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

В силу вимог статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Враховуючи вищенаведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Слов`янської територіальної громади на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді є Слов`янська сільська рада.

Згідно частини 1 статті 10 Закону України «Про освіту» невід`ємними складниками системи освіти є: дошкільна освіта; повна загальна середня освіта; позашкільна освіта; спеціалізована освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; фахова передвища освіта; вища освіта; освіта дорослих, у тому числі післядипломна освіта.

Частиною третьою статті 66 Закону України «Про освіту» передбачено, що сільські, селищні ради, серед іншого: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема, нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Згідно частини першої статті 38 Закону України «Про дошкільну освіту» матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти (абзац 2 частини другої статті 19 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти підлягають державній реєстрації відповідно до закону.

Пунктами 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

В даному випадку, судом встановлено, що відповідачем було допущено протиправну бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди дитячого садка.

Враховуючи, що Слов`янська сільська рада, згідно вказаних норм, є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на будівлі та споруди Сільського комунального закладу дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» Слов`янської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911.

Частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Слов`янської сільської ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Сільського комунального закладу дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» Слов`янської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911 та зобов`язати Слов`янську сільську раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Сільського комунального закладу дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» Слов`янської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи, що позивачем понесені судові витрати лише зі сплати судового збору, відтак підстави для розподілу судових витрат відсутні..

На підставі викладеного, керуючись статтями 134, 139, 143, 241, 243, 252 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Позов Першотравенської окружної прокуратури (52803, Дніпропетровська область, Синельниківський район, м. Першотравенськ, вул. Шахтарської Слави 16, ЄДРПОУ 0290993835) до Слов`янської сільської ради (52911, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Слов`янка, вул. Центральна, 36, ЄДРПОУ 04340264), Відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Слов`янської сільської ради (52911, Дніпропетровська область, с. Слов`янка, вул. Центральна, 19, ЄДРПОУ 44145901) третя особа: СКЗДО Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» (52911, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Слов`янка, вул. Богуна, 18, ЄДРПОУ 34969716) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Слов`янської сільської ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Сільського комунального закладу дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» Слов`янської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911.

Зобов`язати Слов`янську сільську раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Сільського комунального закладу дошкільної освіти Слов`янський ясла-садок № 1 «Веселка» Слов`янської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Богуна, 18, с. Слов`янка, Синельниківського району, Дніпропетровської області, 52911.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.І. Озерянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2024
Оприлюднено07.02.2025
Номер документу124942597
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —160/25164/24

Рішення від 26.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні