Рішення
від 05.02.2025 по справі 160/31705/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2025 рокуСправа №160/31705/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сліпець Н.Є.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

29.11.2024 ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» з позовною заявою до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради (далі відповідач), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради №607 від 08.10.2024, яким скасовано дію довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб від 07.04.2023 за №1209-7501590855 на ОСОБА_1 , за №1209-7501590856 на ОСОБА_2 , за №1209-7501590857 на ОСОБА_3 , за №1209-7501590858 на ОСОБА_4 .

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що позивач 07.04.2023 сформував в електронній формі з використанням мобільного додатку Портал Дія заяви про взяття на облік, як внутрішньо переміщених осіб, на себе та трьох своїх дітей. Після включення відомостей до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, засобами Порталу Дія 07.04.2023 були сформовані електронні довідки за №1209-7501590855 на ОСОБА_1 , за №1209-7501590856 на ОСОБА_2 , за №1209-7501590857 на ОСОБА_3 , за №1209-7501590858 на ОСОБА_4 . Проте, рішенням відповідача №607 від 08.10.2024 було скасовано дію довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб через подачу завідомо недостовірних відомостей та позивача повідомлено про необхідність повернення виплачених коштів на проживання за період з 01.04.2023 по 30.09.2024 у розмірі 198 000,00 грн. Позивач вважає, що скасування довідок ВПО є незаконним, оскільки жодні завідомо недостовірні відомості ним та щодо його дітей не подавались, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.12.2024 відкрито провадження та призначено розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами з 27.12.2024, відповідно до ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Також, цією ухвалою витребувано у Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради документи, що стали підставою для ухвалення спірного рішення №607 від 08.10.2024.

06.12.2024 на електронну пошту суду від Управління надійшли копії витребуваних документів, що стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

09.12.2024 на адресу суду через систему «Електронний суд» від відповідача копії витребуваних документів надійшли повторно.

17.12.2024 до суду від відповідача засобами поштового зв`язку надійшов відзив на позов, в якому представник у задоволенні позову просила відмовити повністю, посилаючись на те, що за результатами здійснення перевірки на предмет правомірності надання позивачу допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам було встановлено факт подання ним недостовірної інформації під час надання заяв про взяття на облік та під час надання заяв про надання допомоги (в частині не повідомлення про відсутність факту внутрішнього переміщення після введення Указом Президента України від 24.02.2022 №64 воєнного стану з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії. Враховуючи факт постійного проживання позивача разом з дітьми в м. Кривий Ріг з квітня 2021 року (відповідно і відсутність у ОСОБА_1 адреси покинутого місця проживання ( АДРЕСА_1 ) в розумінні Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», відсутність факту переміщення на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій ст.1 Закону) управлінням було прийнято рішення від 08.10.2024 №607 про скасування дії довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб. На підставі викладеного у задоволенні позову просила відмовити.

25.12.2024 через систему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій представник зазначає, що позивач не погоджується з доводами відповідача викладеними у відзиві на позов, оскільки останній як в оскаржуваному рішенні, так і у відзиві на позов, не наводить обґрунтувань щодо правомірності прийняття оскаржуваного рішення. Так, підтвердженим є те, що позивач перемістився з території, що розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій та або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Порядок № 509 не містить положень щодо часу, коли особа має внутрішньо переміститись, або факту повторності такого переміщення, для того, щоб вона мала право на допомогу. Враховуючи викладене, проси суд позовну заяву задовольнити.

Відповідно до положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Згідно із ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи, або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є громадянином України та батьком трьох дітей: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , що підтверджується копіями свідоцтва про народження останніх.

07.04.2023 ОСОБА_1 через мобільний додаток Порталу Дія подав до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи відносно себе та трьох своїх дітей.

07.04.2023 після включення відомостей відносно ОСОБА_1 та трьох його дітей до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, засобами Порталу Дія були сформовані електронні довідки за №1209-7501590855 на ОСОБА_1 , за №1209-7501590856 на ОСОБА_2 , за №1209-7501590857 на ОСОБА_3 , за №1209-7501590858 на ОСОБА_4 .

07.12.2023 ОСОБА_1 отримав довідки в паперовому вигляді, що не заперечувалось сторонами.

3 01.04.2023 ОСОБА_5 , як уповноваженому представнику своєї родини була призначена допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам на нього та його трьох неповнолітніх дітей у загальному розмірі 11000 грн. щомісячно.

Призначена допомога була виплачена по 29.02.2024 включно.

У подальшому, 26.03.2024 ОСОБА_1 особисто подав заяву про надання допомоги за встановленою формою до управління на наступний шестимісячний період.

З 01.03.2024 допомога була призначена ОСОБА_5 як уповноваженому представнику у розмірі 11000,00 грн щомісячно, яка виплачена по 30.09.2024 включно.

Проте, рішенням Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради від 08.10.2024 №607 була скасована дія довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб від 07.04.2023 за №1209-7501590855 на ОСОБА_1 , за №1209-7501590856 на ОСОБА_2 , за №1209-7501590857 на ОСОБА_3 , за №1209-7501590858 на ОСОБА_4 .

Рішення прийнято відповідно пп.5 п.1 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

Отже, спір між сторонами виник з підстав правомірності та обґрунтованості прийняття відповідачем рішення від 08.10.2024 №607, яким скасовано дію довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб.

Вирішуючи спір по суті пред`явлених вимог, суд виходить з наступного.

Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України встановлює Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII (далі - Закон № 1706-VII).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Зазначені обставини вважаються загальновідомими і такими, що не потребують доведення, якщо інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара Організації Об`єднаних Націй з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, розміщених на веб-сайтах зазначених організацій, або якщо щодо таких обставин уповноваженими державними органами прийнято відповідні рішення.

З аналізу викладеного вбачається, що визначення «внутрішньо переміщена особа» має описовий характер та охоплює три види конституційно-правового статусу людини (громадянин України, іноземець та особа без громадянства). З огляду на визначення, внутрішньо переміщена особа - це особа, яка:

- перебуває на території України на законних підставах;

- має право на постійне проживання в Україні;

- була змушена залишити або покинути своє місце проживання в результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Отже, спеціальний статус внутрішньо переміщеної особи не збігається та не може підміняти собою жоден із закріплених у Конституції України конституційно-правових статусів особи, та не є окремим конституційно-правовим статусом особи.

При цьому, реєстрація місця проживання чи міста перебування особи або її відсутність не може бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження, а держава зобов`язана гарантувати громадянам право на соціальний захист, а обмеження цього права можливо лише на підставі законів, що приймаються Верховною Радою України.

Таким чином, реєстрація особи як внутрішньо переміщеної надає можливість державним органам врахувати її особливі потреби. Серед таких особливих потреб - доступ до належного житла та правової допомоги, доступ до спеціальних державних програм, зокрема адресних програм для внутрішньо переміщених осіб, призначення або відновлення належних соціальних допомог. Статус внутрішньо переміщеної особи надає особі спеціальні, додаткові права (або "інші права", як це зазначено у ст. 9 Закону № 1706-УІІ), не звужуючи, між тим, обсяг конституційних прав та свобод особи та створюючи додаткові гарантії їх реалізації.

Разом з цим, згідно із ч. 2 ст. 1 Закону № 1706-VII адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.

Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону № 1706-VII факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (ч. 2 ст. 4 Закону № 1706-VII).

В силу вимог положень частини 3 та 4 статті 4 Закону № 1706-VII для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну.

Заява подається внутрішньо переміщеною особою, у тому числі неповнолітніми дітьми, особисто, а малолітніми дітьми, недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежено, - через законного представника (далі - заявник).

Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників, таку заяву може подати її родич (баба, дід, прабаба, прадід, повнолітні брат або сестра, тітка, дядько) або вітчим, мачуха, у яких проживає (перебуває) дитина.

Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників або осіб, зазначених в абзаці другому цієї частини, таку заяву подає представник органу опіки та піклування за місцем перебування такої дитини.

Від імені дитини, влаштованої до дитячого закладу, закладу охорони здоров`я або закладу соціального захисту дітей на повне державне забезпечення, таку заяву подає керівник відповідного закладу.

Заява підписується заявником або особою, зазначеною в абзацах другому - четвертому цієї частини, яка дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних особи, від імені якої подається заява.

Порядок збирання та оброблення даних, оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та форма її зразка затверджуються Кабінетом Міністрів України (ч. 9 ст. 4 Закону № 1706-VII).

Відповідно до положень частини 1 та 2 статті 5 Закону № 1706-VII довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

Адресою фактичного місця проживання внутрішньо переміщеної особи може бути адреса відповідного місця компактного поселення внутрішньо переміщених осіб (адреса містечка із збірних модулів, гуртожитку, оздоровчого табору, будинку відпочинку, санаторію, пансіонату, готелю тощо).

Згідно із ч. 1 ст. 12 Закону № 1706-VII підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:

1) подала заяву про відмову від довідки;

2) скоїла кримінальне правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; вчинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;

3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;

4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;

5) подала завідомо недостовірні відомості.

Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення.

У разі неповідомлення внутрішньо переміщеною особою про її повернення до покинутого місця постійного проживання згідно з абзацом другим пункту 3 частини другої статті 9 цього Закону рішення про скасування дії довідки відповідно до пункту 3 частини першої цієї статті приймається на підставі інформації про тривалу відсутність (понад 60 днів) особи за місцем проживання, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання.

Інформацією, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання, є:

дані, отримані з відповідних державних реєстрів;

дані, отримані в результаті обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;

дані, отримані в результаті обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад з громадськими об`єднаннями, волонтерськими, благодійними організаціями, іншими юридичними та фізичними особами, що надають допомогу внутрішньо переміщеним особам відповідно до статті 16 цього Закону.

У разі наявності у внутрішньо переміщеної особи обґрунтованих причин для продовження строку її відсутності за місцем проживання понад 60 днів така особа звертається з відповідною письмовою заявою за місцем проживання до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад. У такому разі строк відсутності внутрішньо переміщеної особи за місцем проживання може бути збільшено до 90 днів.

Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад на підставі прийнятого рішення невідкладно вносить до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб відомості про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01.10.2014 №509 затверджено Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - Порядок № 509), у редакції, чинній на момент спірних правовідносин.

Відповідно до пункту 1 Порядку № 509 цей Порядок регулює механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - довідка).

Довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

На отримання довідки не мають права особи, які перемістилися в межах тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, щодо яких не визначено дати завершення тимчасової окупації Російською Федерацією, перелік яких затверджений Мінреінтеграції.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 509 для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи).

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).

У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», внутрішньо переміщена особа для отримання довідки може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг (далі - уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг).

Відповідно до пункту 2-1 Порядку № 509 заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) повнолітньою або неповнолітньою внутрішньо переміщеною особою, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків. У разі наявності в такої особи дітей подання заяви про взяття їх на облік можливе лише за наявності відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у свідоцтві про народження таких дітей, виготовленому на паперовому бланку (далі - е-свідоцтво про народження).

Для подання заяви особі необхідно встановити мобільний додаток Порталу Дія на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, із увімкненою функцією геолокації, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.

Заява про взяття на облік в електронній формі формується засобами мобільного додатка Порталу Дія у формі, придатній для сприйняття її змісту відповідно до відомостей, зазначених у пункті 3 цього Порядку, заповнення форм (полів) заяви здійснюється автоматично, зокрема з урахуванням відомостей, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.

Формування заяви про взяття на облік в електронній формі припиняється за допомогою засобів мобільного додатка Порталу Дія, якщо зазначені в заяві відомості: надані не в повному обсязі; не відповідають відомостям інформаційно-комунікаційних систем, зазначених у цьому пункті; не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю.

Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в заяві про взяття на облік, несе заявник.

У разі подання заяви в електронній формі через Портал Дія, у тому числі мобільний додаток Порталу Дія, складення та/або подання будь-яких інших заяв, документів чи відомостей для отримання довідки не вимагається.

Обробка персональних даних осіб здійснюється відповідно до законодавства про захист персональних даних.

Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатка Порталу Дія та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом Дія.Підпис (Дія ID) особи, передається засобами Порталу Дія до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб така особа може сформувати засобами Порталу Дія електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи відповідно до пункту 6-1 цього Порядку.

Внутрішньо переміщена особа, яка подала заяву в електронній формі через Портал Дія, зокрема мобільний додаток Порталу Дія (Дія) (за наявності технічної можливості), після включення відомостей про неї до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб може звернутися до уповноваженого органу або уповноваженої особи територіальної громади/центру надання адміністративних послуг за місцем перебування на обліку для отримання довідки у паперовій формі.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 509 заява про взяття на облік повинна містити, зокрема, таку інформацію про заявника відомості про малолітніх, неповнолітніх внутрішньо переміщених осіб, які прибули разом з ним (у разі необхідності).

Згідно із п. 5 Порядку № 509 з метою обліку внутрішньо переміщених осіб уповноважений орган веде Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб, держателем якої є Мінсоцполітики.

Відповідно до пункту 6-1 Порядку № 509 інформаційна взаємодія Порталу Дія та Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб здійснюється відповідно до Положення про електронну взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 року № 606 «Деякі питання електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів».

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про ВПО за наявності технічної можливості може подаватися також через мобільний додаток Порталу Дія повнолітньою або неповнолітньою ВПО, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків. У разі наявності в такої особи дітей подання заяви про взяття їх на облік можливе лише за наявності відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у свідоцтві про народження таких дітей, виготовленому на паперовому бланку.

Відповідно до п.п. 2 п. 8 Порядку № 509 заявнику може бути відмовлено у видачі довідки у разі, коли у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки.

Рішення про відмову у видачі довідки з обов`язковим зазначенням підстав для відмови, підписане керівником уповноваженого органу, видається заявнику в день подання заяви про взяття на облік, а у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 4 цього Порядку, - не пізніше ніж через 15 робочих днів після її подання.

З аналізу наведеного вбачається, що положеннями ч. 1 ст. 12 Закону № 1706-VII та п. 7-1 Порядку № 509 визначено правові підстави для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб, якими, серед іншого, є подання завідомо недостовірних відомостей.

Під час розгляду справи судом встановлено, що позивача та його трьох дітей було взято на облік внутрішньо переміщених осіб, про що видано довідки.

Також, відповідачем було прийнято рішення про призначення допомоги внутрішньо переміщеним особам на проживання.

Проте, у подальшому відповідачем прийнято рішення від 08.10.2024 №607 про скасування дії довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 та його трьох неповнолітніх дітей, на підставі п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону №1706-VII.

Підставою прийняття такого рішення стало те, що в рамках опрацювання результатів верифікації, наданих Міністерством фінансів України справа позивача була взята на перевірку.

В рамках перевірки Управлінням було здійснено ряд запитів, а саме:

- від 24.09.2024 №23.01-05/2821 до ТОВ «Мед-сервіс Днепр» (ЄДРПОУ 41606497, адреса - вул. Андрія Фабра, 4, м. Дніпро);

- від 02.10.2024 №23.01-05/2941 до комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) (6246 Криворізької міської ради (ЄДРПОУ 26372207, вул. Вокзальна, 5a);

- від 02.10.2024 №23.01-05/2942 до виконавчого комітету Казанківської селищної ради Казанківського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375292, смт. Казанка, вул. Миру, 208).

Так, 02.10.2024 до управління надійшов лист від ТОВ «Мед-сервіс Днепр» №7887 від 02.10.2024 в якому зазначено, що ОСОБА_1 (1991 року народження, РНОКПП НОМЕР_1 ) працевлаштований до ТОВ «Мед-сервіс Днепр» в аптеку № 114 за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, буд. 18Б на посаду касира торговельного залу з 22.04.2021 (наказ від 21.04.2021 №6288) і працює по теперішній час.

Також, 04.10.2024 на адресу управління надійшов лист комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №6246 Криворізької міської ради №23 від 04.10.2024, відповідно до якого ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебувала на обліку в КЗДО №246 КМР з 01.07.2019 по 01.08.2023 (садок відвідувала регулярно, пропускала тільки по хворобі), а ОСОБА_3 перебуває на обліку в КЗДО №246 КМР з 01.09.2021 по теперішній час (пропуски по хворобі, інколи за сімейними обставинами).

Також, 07.10.2024 на адресу управління надійшов витяг №18.01/05-195 сформований виконавчим комітетом Казанківської селищної ради Казанківського району Миколаївської області 07.10.2024, відповідно до даних якого про зареєстрованих y житловому приміщенні/будинку осіб за адресою: АДРЕСА_2 зареєстровано 8 осіб, серед яких: ОСОБА_3 , дата реєстрації - 27.11.2019, зареєстроване місце проживання по теперішній час не змінено; ОСОБА_2 , дата реєстрації - 19.09.2017, зареєстроване місце проживання по теперішній час не змінено; ОСОБА_4 , дата реєстрації - 11.02.2021, зареєстроване місце проживання по теперішній час не змінено.

Крім того, управлінням додатково здійснено запит за місцем постійної реєстрації місця проживання позивача, а саме: АДРЕСА_1 , (за даною адресою знаходиться будівля гуртожитку, яка належить акціонерному товариству «Мотор Січ» Міністерства оборони України).

Так, відповідно до відповіді акціонерного товариства «Мотор Січ» Міністерства оборони України (м. Запоріжжя, пр. Моторобудівників, 15) від 11.11.2024 №CP-10430 на запит відповідача від 07.11.2024 №623.01-12/3453, ОСОБА_1 , робітник клініки АТ «Мотор Січ» Міністерства оборони України за вказаною адресою у запиті ( АДРЕСА_1 ) не проживав, а лише був зареєстрований з 17.07.2013.

Таким чином, враховуючи встановлені обставини, що підтверджуються документами наявними в матеріалах справи, а саме, те, що позивач тривалий час, ще до 24.02.2022, мешкав у м. Кривий Ріг, про що свідчать листи ТОВ «Мед-сервіс Днепр», комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №6246 Криворізької міської ради, виконавчого комітету Казанківської селищної ради Казанківського району Миколаївської області та АТ «Мотор Січ» Міністерства оборони України, суд доходить висновку, що після 24.02.2022 фактичного переміщення позивача та його дітей з території де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, не відбулось.

Доказів протилежного позивачем в ході розгляду справи не надано.

При цьому, посилання позивача на те, що Порядок № 509 не містить положень щодо часу, коли особа має внутрішньо переміститись, або факту повторності такого переміщення, для того, щоб вона мала право на допомогу, суд вважає безпідставним, оскільки під час розгляду справи позивачем не доведено факту того, що він був змушений залишити або покинути своє місце проживання в результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Отже, суд доходить висновку про правомірність прийнятого відповідачем рішення від 08.10.2024 №607 про скасування дії довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб через те, що фактично позивач та його діти не переміщувалися з місця свого фактичного проживання.

З огляду на вказане, суд доходить висновку, що рішення Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради №607 від 08.10.2024 про скасування дії довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб від 07.04.2023 за №1209-7501590855 на ОСОБА_1 , за №1209-7501590856 на ОСОБА_2 , за №1209-7501590857 на ОСОБА_3 , за №1209-7501590858 на ОСОБА_4 , прийнято у відповідності до п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону № 1706, п.п. 2 п. 8 Порядку №509, правомірно, у зв`язку з чим підстави для його скасування відсутні.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а за змістом ст. 90 цього Кодексу суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд доходить висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить із того, що згідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України в разі відмови у задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Відповідно до ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно із ч. 5 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст. ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради (50006, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Металургів, 16/2, код ЄДРПОУ 03192336) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.Є. Сліпець

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2025
Оприлюднено07.02.2025
Номер документу124942797
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо облік внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —160/31705/24

Рішення від 05.02.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сліпець Надія Євгенівна

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сліпець Надія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні