Рішення
від 31.01.2025 по справі 340/6211/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/6211/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кравчук О.В. розглянув у порядку загального позовного письмового провадження адміністративну справу

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 )

до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 45215157; адреса: вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022)

про визнання протиправним та скасування рішення, наказу та зобов`язання вчинити певні дії.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради "Про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень" від 20 березня 2024 року, реєстраційні номери документу в ЄДЕССБ № МU 01:7771-9291-8352-0457;

- визнати протиправним та скасувати наказ «Про відмову в видачі містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» від 19 березня 2024 року №133 Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради;

- зобов`язати Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради повторно розглянути заяву № А3327771929166743239 від 12.03.2024 з приводу надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки площею 0,0371 га (кадастровий номер 3510100000:37:309:0080) з урахуванням висновків суду та прийняти законне та обгрунтоване рішення, яким видати ФОП ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження за правилами, встановленими ч.5 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що рішенням "Про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень" від 20 березня 2024 року, реєстраційні номери документу в ЄДЕССБ № MU01:7771-9291-8352-0457 та наказом Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради №133 від 19 березня 2024 року №133 йому відмовлено у видачі таких умов з наступних підстав: невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, передбаченої частиною 4 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Отже, у такий спосіб відповідач фактично обмежив позивача у праві вільного розпорядження цією земельною ділянкою.

Відповідач позовних вимог не визнав та надав відзив на адміністративний позов, в якому, з посиланням на частини 4 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", зазначив про обґрунтованість та законність спірної відмови у наданні містобудівних умов та обмежень.

Позивач скерував до суду відповідь на відзив, у якій доводи відповідача заперечив та підтримав раніше заявлені позовні вимоги.

В свою чергу, відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив.

Ухвалою від 28 жовтня 2024 року відкрите провадження у справі; справу вирішено розглядати у порядку загального позовного провадження.

У судовому засіданні суд вирішив ряд процесуальних клопотань сторін та перейшов до розгляду справи у письмовому провадженні.

Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи, додані до них документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно і неупереджено оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 з 16 листопада 2021 року зареєстрований як фізична особа-підприємець.

Рішенням Міської ради міста Кропивницького від 05 березня 2020 року №3179 вирішено:

-включити до переліку земельних ділянок для підготовки лотів на право оренди на земельних торгах у формі аукціону ділянку орієнтовною площею 0,0139 га по АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі, згідно з додатком;

-надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зазначеної в пункті 1 даного рішення, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі;

-управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища забезпечити подання на затвердження міської ради погодженої в установленому порядку відповідної документації;

-контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань архітектури, будівництва, реклами, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища та заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів влади О.Мосіна.

В подальшому, рішенням другої сесії восьмого скликання Кропивницької міської ради №160 від 02.02.2021 «Про внесення змін до рішення Міської ради міста Кропивницького від 05.03.2020 №3179», внесені зміни до рішення Міської ради міста Кропивницького від 05.03.2020 №3179 «Про затвердження земельної ділянки по АДРЕСА_2 , право оренди на яку набувається на аукціоні», а саме: у пункті 1 слова та цифри «площею 0,0139 га» замінити словами та цифрами «площею 0,0371 га»; у додатку до рішення цифри та слова « 0,0139 га» замінити цифрами та словами « 0,0371 га».

Рішенням шостої сесії восьмого скликання Кропивницької міської ради №799 від 07.09.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Євгена Тельнова (біля магазину «Мініма») та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом», вирішено: Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди строком на 25 років на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Євгена Тельнова (біля магазину «Мініма») загальною площею 0,0371 га (кадастровий № 3510100000:37:309:0080) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (КВЦПЗ - В.03.07) за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі; Провести земельні торги у формі аукціону з продажу лота - права оренди земельної ділянки (пункт 2 цього рішення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; Затвердити умови продажу лота; Управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради в установленому порядку підготувати проект договору оренди землі (пункт 2 цього рішення); визначено обов`язки переможця земельних торгів; встановлено річну плату за користування.

На підставі цього рішення позивач розпочав розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки право оренди на яку набувається на земельних торгах у формі аукціону для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (КВЦПІЗ В.03.07) загальною площею 0,0371 га, за адресою: АДРЕСА_2 .

Згідно з матеріалами геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування, зокрема, щодо переліку обмежень у використанні земельної ділянки від 23 червня 2021 року, щодо земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 0,0371 га - відсутні будь-які обмеження.

В подальшому, на сайті ДП Прозоро було розміщено оголошення про проведення земельних торгів (аукціону).

До оголошення додано документи що стосуються об`єкта аукціону, а саме: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, витяг про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, проект договору оренди).

Згідно умов земельних торгів до продажу запропоновано право оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення, площею 0,0371 га, кадастровий номер 3510100000:37:309:0080, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , категорія земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення - для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, вид використання - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

17.10,2022 були проведені земельні торги у формі аукціону, організатором яких виступила Кропивницька міська рада. Склад лота - право оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення, площею 0,0371 га, кадастровий номер 3510100000:37:309:0080, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 , категорія земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

За результатами вказаних торгів ФОП ОСОБА_1 став переможцем,

Крім того, рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду у справі № 340/5295/22 від 02 травня 2023 року визнано протиправними дії Кропивницької міської ради щодо скасування земельних торгів у форм електронного аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку несільськогосподарського призначення, площею 0,0371 га, кадастровий номер 3510100000:37:309:0080, що розташована за адресою АДРЕСА_2 , категорії земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення - для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, вид використання - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, які відбулись 17 жовтня 2022 року, про що сформовано протокол та зобов`язано Кропивницьку міську раду протягом шести робочих днів, з дня набрання рішенням суд законної сили, підписати в паперовій формі протокол № LRE001-UA-20220914-29518 про результат земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,0371 га, кадастровий номер 3510100000:37:309:0080, що розташована за адресою АДРЕСА_2 та укласти (підписати) в паперовій формі, протягом двадцяти робочих днів, з дня набрання законної сили рішенням суду, договір за результатами проведення земельних торгів (договір оренди землі) з ФОП ОСОБА_1 , як переможцем земельних торгів, на земельну ділянку несільськогосподарського призначення, площею 0,0371 га, кадастровий номер 3510100000:37:309:0080 що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , категорія земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, вид використання - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Рішення набрало законної сили 08.11.2023.

21.02.2024 між Кіровоградською міською радою та ФОП ОСОБА_1 (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 6, що знаходиться по АДРЕСА_2 загальною площею 0,0371 га (кадастровий № 3510100000:37:309:0080) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (КВЦПЗ-В.03.07).

На підставі протоколу № LRE001-UA-20220914-29518 від 17.10.2022 про результати земельних торгів у формі аукціону ФОП ОСОБА_1 передається у платне строкове користування земельна ділянка з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 3510100000:37:309:0080, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 , строком на 25 років.

12.03.2024 ФОП ОСОБА_1 , в зв`язку з прийняттям рішення про зведення на земельній ділянці будівлі для здійснення підприємницької діяльності, подав до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради заяву з приводу надання містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва (внести зміни до містобудівних умов та обмежень), а саме: нове будівництво магазину за адресою: АДРЕСА_3 , кадастровий номер 3510100000:37:309:0080.

Однак, рішенням "Про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень" від 20 березня 2024 року, реєстраційні номери документу в ЄДЕССБ № MU01:7771-9291-8352-0457 та наказом Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради №133 від 19 березня 2024 року №133 ФОП ОСОБА_1 відмовлено у видачі таких умов з наступних підстав: невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, передбаченої частиною 4 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Рішення вмотивоване тим, що відповідно до плану червоних ліній, затвердженого рішенням міської рали від 19 грудня 2017 року №с 1252 «Про затвердження містобудівної документації «План червоних ліній магістральних вулиць міста Кропивницького» розташована в межах червоних ліній вулиці Євгена Тельнова. Відповідно до статті 18 Закону України «Про автомобільні дороги» межі вулиці за її шириною визначаються "червоними лініями". Розташування будь-яких об`єктів, будівель, споруд або їх частин у межах "червоних ліній" вулиці не допускається. Текстовою частиною (пояснювальною запискою) плану зонування території міста визначено умови і обмеження забудови земельних ділянок, розташованих в зоні Р-2 з урахуванням охоронних зон інженерних мереж у відповідності до вимог державних будівельних норм (відстаней від мереж до фундаментів будівель і між мережами) та відстаней від об`єкта який проектується до меж червоних ліній магістральних вулиць (не менше 6 м); За даними топографічної зйомки М 1:500 на зазначеній земельній ділянці прокладено підземні мережі: водопостачання, теплопостачання, газопостачання, кабель зв`язку, влаштовано колодязі водопровідної та теплової мережі. Поруч з земельною ділянкою прокладено мережу теплопостачання та водопостачання. При розміщенні будівель та споруд інженерні мережі підлягають перенесенню за межі будівлі на відстані (охоронні зони мереж), передбачені додатками И-1,И-2 ДБН Б 2.2-12:2019 «Планування та забудова територій». Відстані по горизонталі (у світлі) від фундаментів будівель і споруд до водопровідної мережі-5 м, газопровідної мережі від 2 м, телекомунікаційного кабелю - 0,6 м, між сусідніми підземними інженерними мережами від 1 м. Згідно з пунктом 11.26 ДБН В.2.5-39:2008 "Теплові мережі" у межах території охоронних зон теплових мереж без письмового дозволу підприємств та організацій, у підпорядкуванні яких перебувають ці мережі, забороняється споруджувати переїзди і переходи через трубопроводи теплових мереж зовнішнього прокладання, виконувати земляні роботи, проводити будівництво, капіта

Не погоджуючись з таким рішенням та наказом відповідача, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Згідно з частиною 1 статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон №3038-VI), управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини 1 статті 41 вказаного Закону №3038-VI, державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

У відповідності до статті 26 Закону №3038-VI, забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Частинами 1, 3, 4 статті 29 Закону №3038-VI передбачено, що основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;

4) витяг із Державного земельного кадастру.

Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

Таким чином суд враховує, що підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень. При цьому, невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.

Аналогічний висновок міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 11 квітня 2018 року у справі № 803/1231/17 та від 14 серпня 2018 року у справі № 823/5265/15.

На підставі частини 4 статті 26 Закону №3038-VI, право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Частиною четвертою статті 29 Закону №3038-VI, саме спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно до пункту 3 частини четвертої статті 29 Закону №3038-VI, підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Абзацом 4 статті 17 Закону №3038-VI передбачено, що у складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Пунктом 5 частини першої статті 2 Закону №3038-VI, саме на органи місцевого самоврядування покладено обов`язок щодо планування і забудови територій, яка передбачає, в тому числі, визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів.

Рішенням Кропивницької міської ради №799 від 07.09.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Євгена Тельнова (біля магазину «Мініма») та включення до Переліку земельної ділянки, яку виставлятимуть на земельні торги окремим лотом», вирішено: Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди строком на 25 років на конкурентних засадах (земельних торгах) по вул. Євгена Тельнова (біля магазину «Мініма») загальною площею 0,0371 га (кадастровий № 3510100000:37:309:0080) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (КВЦПЗ - В.03.07) за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у запасі; Провести земельні торги у формі аукціону з продажу лота - права оренди земельної ділянки (пункт 2 цього рішення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; Затвердити умови продажу лота; Управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради в установленому порядку підготувати проект договору оренди землі (пункт 2 цього рішення); визначено обов`язки переможця земельних торгів; встановлено річну плату за користування.

Перевіривши відповідність цільового призначення вказаної земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації, відповідач встановив, що згідно плану червоних ліній, затвердженого рішенням міської ради від 19 грудня 2017 року №с 1252 «Про затвердження містобудівної документації «План червоних ліній магістральних вулиць міста Кропивницького», така ділянка розташована в межах червоних ліній вулиці Євгена Тельнова. Відповідно до статті 18 Закону України «Про автомобільні дороги» межі вулиці за її шириною визначаються "червоними лініями". Розташування будь-яких об`єктів, будівель, споруд або їх частин у межах "червоних ліній" вулиці не допускається. Текстовою частиною (пояснювальною запискою) плану зонування території міста визначено умови і обмеження забудови земельних ділянок, розташованих в зоні Р-2 з урахуванням охоронних зон інженерних мереж у відповідності до вимог державних будівельних норм (відстаней від мереж до фундаментів будівель і між мережами) та відстаней від об`єкта який проектується до меж червоних ліній магістральних вулиць (не менше 6 м); За даними топографічної зйомки М 1:500 на зазначеній земельній ділянці прокладено підземні мережі: водопостачання, теплопостачання, газопостачання, кабель зв`язку, влаштовано колодязі водопровідної та теплової мережі. Поруч з земельною ділянкою прокладено мережу теплопостачання та водопостачання. При розміщенні будівель та споруд інженерні мережі підлягають перенесенню за межі будівлі на відстані (охоронні зони мереж), передбачені додатками И-1,И-2 ДБН Б 2.2-12:2019 «Планування та забудова територій». Відстані по горизонталі (у світлі) від фундаментів будівель і споруд до водопровідної мережі-5 м, газопровідної мережі від 2 м, телекомунікаційного кабелю - 0,6 м, між сусідніми підземними інженерними мережами від 1 м. Згідно з пунктом 11.26 ДБН В.2.5-39:2008 "Теплові мережі" у межах території охоронних зон теплових мереж без письмового дозволу підприємств та організацій, у підпорядкуванні яких перебувають ці мережі, забороняється споруджувати переїзд

На підставі викладеного, позивачу відмовлено в наданні містобудівних умов та обмежень.

При цьому суд зазначає, що зі змісту спірного рішення вбачається, що відповідачем не встановлено обставин з приводу невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (зокрема, Генеральному плану м. Кропивницького).

В той же час аналіз вищенаведених норм права є підставою для висновку, що скасування містобудівних умов та обмежень можливе лише з тих самих підстав, з яких у видачі містобудівних умов та обмежень необхідно відмовити, однак відповідачем в оскаржуваному рішенні не наведено визначених законодавством підстав для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, та відповідно і для їх скасування, передбачених частиною 4 статті 29 Закону №3038-VI, натомість визначено, що спірні містобудівні умови і обмеження надані з наявними ознаками вчинення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Щодо відповідності цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні, суд зазначає наступне.

Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 24 Закону №3038-ІV, забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства. Згідно пункту 3 частини 5 Закону №3038-ІV містобудівні умови та обмеження містять відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні.

Положеннями абзацу 2 частини 2 статті 24 Закону №3038-VІ передбачено, що забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Стаття 19 ЗК України закріплює такі категорії земель: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; а також землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії згідно з частиною 1 статті 20 ЗК України здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Кожна категорія земель має узагальнене цільове призначення, що визначає специфіку її особливого правового режиму. Земельні ділянки, віднесені до однієї категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення.

Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 передбачає, що за основним цільовим призначенням землі поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення (Секція А); землі житлової та громадської забудови (Секція В); землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (Секція С); землі оздоровчого призначення (Секція D); землі рекреаційного призначення (Секція Е); землі історико-культурного призначення (Секція G); землі лісогосподарського призначення (Секція Н); землі водного фонду (Секція І); землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (Секція J); землі запасу, резервного фонду та загального користування (Секція К).

За функцією використання землі поділяються на: землі сільськогосподарського призначення (01); землі житлової забудови (02); землі громадської забудови (03); землі природно-заповідного фонду (04); землі іншого природоохоронного призначення (05); землі оздоровчого призначення (06); землі рекреаційного призначення (07); землі історико-культурного призначення (08); землі лісогосподарського призначення (09); землі водного фонду (10); землі промисловості (11); землі транспорту (12); землі зв`язку (13); землі енергетики (14); землі оборони (15); землі запасу (16); землі резервного фонду (17); землі загального користування (18); для цілей підрозділів 16.00-18.00 та для збереження і використання земель природно-заповідного фонду (19).

Таким чином, поділ земель передбачено за цільовим призначенням і функцією використання, які не є тотожними.

У витязі ДЗК про земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:309:0080, номер витягу НВ-0711757692021 дата формування 20.07.2021, зазначено: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення - 03.107 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі».

Відповідно до частини 5 статті 20 ЗК України, види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Отже, зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель (за виключенням земель сільськогосподарського призначення та земель оборони), здійснюється її власником самостійно з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Відповідно до статті 38 ЗК України, до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Статтею 39 ЗК України визначено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Стаття 1 Закону України "Про землеустрій" містить наступне визначення: "цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку".

Цільове призначення земельних ділянок, які надані громадянам, юридичним особам у власність чи постійне користування, зазначається в державних актах на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено перелік відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру, зокрема, цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).

Таким чином, здійснивши системний аналіз вищевказаних правових норм, суд дійшов висновку, що забудова спірної земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення щодо виду використання земельної ділянки в межах відповідної категорії земель - землі житлової та громадської забудови.

Тому, з огляду на наявність у позивача права оренди земельної ділянки, є необґрунтованими зазначені відповідачем підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень земельної ділянки, що викладені у оспорюваному наказі.

Визначення органом місцевого самоврядування позивачеві відповідного цільового використання земельної ділянки, та водночас- ненадання йому містобудівних умов та обмежень, на підставі яких і реалізується цільове використання земельної ділянки, є порушенням права позивача на мирне володіння його власністю (яким у розумінні статті 1 Першого протоколу є і право користування), що полягає у перешкоджанні у цільовому використанні земельної ділянки.

За наведених обставин суд дійшов висновку, що рішення Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради "Про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень" від 20 березня 2024 року, реєстраційні номери документу в ЄДЕССБ № МU 01:7771-9291-8352-0457 та наказ «Про відмову в видачі містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» №133 від 19 березня 2024 року Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради не відповідають критерію обгрунтованості рішення суб?єкта владних повноважень, що в силу статті 2 КАС України є підставою для їх визнання протиправними та скасування.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача прийняти законне та обгрунтоване рішення, яким видати ФОП ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження за правилами, встановленими ч.5 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Отже, обов`язок відповідача приймати законні рішення визначений Основним Законом України та додатковому спонуканню з боку суду не підлягає.

Частиною четвертою статті 245 КАС України встановлено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Законодавчо поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень не унормовано. Однак, у судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими необхідно розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли йдеться лише про один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

З огляду на наведене, дискреційне повноваження може полягати у виборі суб`єкта діяти чи не діяти, а якщо діяти - то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, прямо або опосередковано закріплених у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Отже, у задоволенні позовних вимог, в яких позивач просить зобов`язати відповідача прийняти законне та обгрунтоване рішення, яким видати ФОП ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження за правилами, встановленими ч.5 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", необхідно відмовити.

Таким чином, судить приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог ФОП ОСОБА_1 .

Судові витрати у справі (судовий збір в сумі 6056,00 грн.) належить розподілити відповідно до частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, присудивши їх позивачеві з бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до задоволених позовних вимог (3/4).

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 257 - 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 45215157; адреса: вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022) про визнання протиправним та скасування рішення, наказу та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради "Про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень" від 20 березня 2024 року, реєстраційні номери документу в ЄДЕССБ № МU 01:7771-9291-8352-0457.

Визнати протиправним та скасувати наказ «Про відмову в видачі містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» №133 від 19 березня 2024 року Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради.

Зобов`язати Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради повторно розглянути заяву № А3327771929166743239 від 12.03.2024 щодо надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки площею 0,0371 га (кадастровий номер 3510100000:37:309:0080) з урахуванням висновків суду, що викладені у цьому рішенні.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 4542, 00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради.

Копію рішення скерувати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтями 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржене у 30-денний строк з дня його складення до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду О.В. КРАВЧУК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2025
Оприлюднено07.02.2025
Номер документу124944321
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —340/6211/24

Рішення від 31.01.2025

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. КРАВЧУК

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. КРАВЧУК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні