Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 лютого 2025 р. № 520/21234/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ольги Горшкової, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС в Харківській області від 26.03.2024 №1136/2417-2011-UА63120070000018741 за податком на нерухоме майно, відмінного від земельної ділянки за 2020 рік на суму 37310,61 грн. (тридцять сім тисяч триста десять гривень 61 копійка).
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем протиправно прийнято податкове повідомлення-рішення, яким позивачеві нараховане зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2020 рік, оскільки податковим органом не була застосована пільга 120 кв.м. та не застосовано рішення селищної ради, яким, зокрема, встановлено 0 ставку до нежитлових приміщень. Крім того, вказав, що відповідачем невірно визначено базу оподаткування, не враховано, що будинок, загальною площею 651,70 кв. м. складаєься з 167,20 кв.м. житлової площі та з 487,50 кв.м. - нежитлової. А тому, позивач вважає, що вказане податкове повідомлення-рішення порушує права та законні інтереси позивача, а відтак підлягає скасуванню.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Вказану ухвалу суду надіслано судом відповідачу з використанням системи Електронний суд та доставлено в його електронний кабінет, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
У встановлений судом строк відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому вказав, що діяв в межах чинного законодавства України.
Позивач скористався своїм процесуальним правом та надав до суду відповідь на відзив, в якій додатково аргументував доводи, викладені в позовній заяві.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Суд, дослідивши та оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Згідно довідки з Реєстру прав власності на нерухоме майно, ОСОБА_1 на праві приватної власності у 2020 році належить:
- будинок загальною площею 651,70 кв. м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Головним управлінням ДПС у Харківській області було здійснено розрахунок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2020 рік - місцезнаходження нерухомого майна: АДРЕСА_1 , та сформовано та направлено позивачеві податкове повідомлення - рішення від 26.03.2024 №1136/2417-2011-UА63120070000018741 за податком на нерухоме майно, відмінного від земельної ділянки за 2020 рік на суму 37310,61 грн.
ОСОБА_1 , не погоджуючись із розрахунком податкового повідомлення - рішення від 26.03.2024 №1136/2417-2011-UА63120070000018741, 16.04.2024 звернувся зі скаргою до ДПС України.
Рішенням ДПС України від 04.06.2024 №16632/6/99-00-06-01-03-06 залишено спірну ППР без змін, а скаргу без задоволення.
Позивач, вважаючи, що сума податкових зобов`язань, визначена оскаржуваним податковим повідомленнями-рішенням розрахована невірно, звернувся до суду із зазначеною позовною заявою.
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Відповідно до п.п. 266.1.1 п. 266.1 ст. 266 ПКУ платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
Об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (пп. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 ПКУ).
Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (пп. 266.3.1 п. 266.3 ст. 266 ПКУ).
База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності (пп. 266.3.2 п. 266.3 ст. 266 ПКУ).
Відповідно до пп. 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 ПКУ оподаткування об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи платника податку, зменшується: а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів; б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів; в) для різних типів об`єктів житлової нерухомості, в чому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир ти житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток) - на 180 кв. метрів.
Згідно з пп. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПКУ сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об`єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).
Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об`єктів житлової та нежитлової нерухомості для фізичних осіб не надаються на:
- об`єкт/об`єкти оподаткування, якщо площа такого/таких об`єкта/об`єктів перевищує п`ятикратний розмір неоподатковуваної площі затвердженої рішенням органів місцевого самоврядування;
- об`єкт/ об`єкти оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницької діяльності).
Підпунктом 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 ПКУ визначено порядок обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів житлової нерухомості:
а) за наявності у власності платника податку одного об`єкта житлової нерухомості, в тому числі його частки, податок обчислюється, виходячи з бази оподаткування, зменшеної відповідно до підпунктів «а» або «б» підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку;
б) за наявності у власності платника податку більше одного об`єкта житлової нерухомості одного типу, в тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпунктів «а» або «б» підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті та відповідної ставки податку;
в) за наявності у власності платника податку об`єктів житлової нерухомості різних видів, у тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпункту «в" підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку;
г) сума податку, обчислена з урахуванням підпунктів "б" і "в" цього підпункту, розподіляється контролюючим органом пропорційно до питомої ваги загальної площі кожного з об`єктів житлової нерухомості;
г) за наявності у власності платника податку об`єкта (об`єктів) житлової нерухомості, у тому числі його частки, що перебуває у власності фізичної чи юридичної особи - платника податку, загальна площа якого перевищує 300 квадратних метрів (для квартири та/або 500 квадратних метрів (для будинку), сума податку, розрахована відповідно до підпунктів "а"-"г" цього підпункту збільшується на 25000 гривень на рік за кожен такий об`єкт житлової нерухомості (його частку).
Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів житлової/нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів житлової/нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.
Відповідно до п. 266.9 ст. 266 ПКУ податок сплачується за місцем розташування об`єкта/об`єктів оподаткування і зараховується до відповідного бюджету згідно з положеннями Бюджетного кодексу України.
Відповідно до п. 10.3 ст. 10 ПКУ питання щодо встановлення податку на майно, в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки вирішують місцеві ради в межах повноважень.
Ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування (п.п. 266.5.1. п. 266,5 ст. 266 ПКУ).
Рішенням VI сесії Малоданилівської селищної ради VII скликання від 25.01.2018 №8 «Про затвердження положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Малоданилівської селищної об`єднаної територіальної громади» встановлено ставки з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у селищі Черкаська Лозова згідно з додатком 1 цього рішення, передбачена ставка податку на нерухоме майно, а саме: житлова нерухомість, що перебуває у власності фізичних, встановлюється у розмірі 0.4 відсотки від мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр.
Ставка податку за 2020 рік становила 18.892 грн. за 1 квадратний метр бази оподаткування (0.4 % від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2020 року).
Так, відповідачем здійснено наступний розрахунок спірного повідомлення - рішення: 651,70 (загальна площа кв. м) х 18,89 + 25000= 37310,61 гривень.
Суд зазначає, що податок нараховується на загальну площу об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
При дослідженні технічного паспорту на вказаний об`єкт №12-1375 від 18.01.2011, судом встановлено, що загалальна площа об`єкту становить 651,70 кв. м, та складається з житлової площі - 167,20 кв.м та з 487,50 кв.м. - нежитлової, в яку входить, зокрема, гараж, підвал, мансарда, крильце, вигрібна яма, колонка, тамбур, мансарда, ганок, бесідка, навіс, насосна, баня.
Згідно п.1.2.1 ч.1.2 Рішення VI сесії Малоданилівської селищної ради VII скликання від 25.01.2018 №8 «Про затвердження положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Малоданилівської селищної об`єднаної територіальної громади», - будівлі, віднесені до житлового фонду, поділяються на такі типи:
а) житловий будинок - будівля капітального типу, споруджена з дотриманням вимог, встановлених законом, іншими нормативно-правовими актами, і призначена для постійного у ній проживання. Житлові будинки поділяються на житлові будинки садибного типу та житлові будинки квартирного типу різної поверховості. Житловий будинок садибного типу - житловий будинок, розташований на окремій земельній ділянці, який складається із житлових та допоміжних (нежитлових) приміщень;
б) прибудова до житлового будинку - частина будинку, розташована поза контуром його капітальних зовнішніх стін, і яка має з основною частиною будинку одну (або більше) спільну капітальну стіну;
в) квартира - ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання;
г) котедж - одно-, півтораповерховий будинок невеликої житлової площі для постійного чи тимчасового проживання з присадибною ділянкою;
ґ) кімнати у багатосімейних (комунальних) квартирах - ізольовані помешкання в квартирі, в якій мешкають двоє чи більше квартиронаймачів;
1.2.1.2. садовий будинок - будинок для літнього (сезонного) використання, який в питаннях нормування площі забудови, зовнішніх конструкцій та інженерного обладнання не відповідає нормативам, установленим для житлових будинків;
1.2.1.3. дачний будинок - житловий будинок для використання протягом року з метою позаміського відпочинку.
1.2.2. об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду.
У нежитловій нерухомості виділяють:
а) будівлі готельні - готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати, ресторани та бари, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку;
б) будівлі офісні - будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей;
в) будівлі торговельні - торгові центри, універмаги, магазини, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового обслуговування;
г) гаражі - гаражі (наземні й підземні) та криті автомобільні стоянки;
ґ) будівлі промислові та склади;
д) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки);
е) господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, підвали, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо;
є) інші будівлі.
Згідно розділу 4 вказаного рішення - базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
Згідно розділу 6 вказаного рішення - ставка податку для об`єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюється у відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування згідно додатку 1 до цього Положення.
Ставка податку для об`єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюється у розмірах згідно додатку 2 до цього Положення.
Ставка податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості встановлюється у розмірі 0 відсотків мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування для наступних об`єктів нерухомості:
- для об`єктів нежитлової нерухомості, що належать фізичним особам: господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать: гаражі наземні, вкриті автомобільні стоянки, сараї, хліви, літні кухні, вбиральні, погреби, підвали, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції.
Таким чином, із вищезазначеного вбачається, що відповідачем невірно визначено базу оподаткування - об`єкт оподаткування у розрахунку, а саме, відповідачем не враховано, що будинок загальною площею 651,70 кв. м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , складається із 167,20 кв.м. житлової площі, 487,50 кв.м. - нежитлова площа, у яку входить, зокрема, гараж, підвал, мансарда, крильце, вигрібна яма, колонка, тамбур, мансарда, ганок, бесідка, навіс, насосна, баня, що підтверджується технічним паспортом, рішенням Дергачівського районного суду Харківської області від 24.12.2008 №2-2632-2008, витягом та помилково застосовано збільшення на 25000 гривень ставки податку.
А тому, відповідачем при здійсненні розрахунку по спірному податковому повідомленню-рішеннню не було враховано наведене рішення селищної ради.
Згідно розділу 5 Рішення VI сесії Малоданилівської селищної ради VII скликання від 25.01.2018 №8 «Про затвердження положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Малоданилівської селищної об`єднаної територіальної громади» - база оподаткування об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи платника податку, зменшується:
а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв.метрів;
б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів;
в) для різних типів об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток) - на 180 кв. метрів.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).
Враховуючи, що згідно з рішенням селищної ради, базою оподаткування в даному випадку є жилова площа, яка складає 167,20 кв.м., до позивача повинна була бути застосована пільга.
Проте, згідно розрахунку відповідача, до позивача взагалі не була застосована пільга щодо зменшення на 120 кв.м. об`єкту оподаткування.
Таким чином, підсумовуючи наведене, судом встановлено, що відповідачем невірно визначено базу оподаткування та внаслідок чого, не застосовано до позивача пільгу щодо зменшення на 120 кв.м. об`єкту оподаткування відносно житлової площі, яка складає 167,20 кв.м., та помилково застосовано збільшення ставки податку на 25000 гривень, що свідчить про невірний розрахунок спірного подвткового повідомлення-рішення.
Так, відповідачем, при здійсненні своїх функцій, проігноровано Рішення VI сесії Малоданилівської селищної ради VII скликання від 25.01.2018 №8 «Про затвердження положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Малоданилівської селищної об`єднаної територіальної громади».
Суд звертає увагу, що про необхідність врахування контролюючими органами у своїй діяльності рішень органів місцевого самоврядування щодо пільг по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, вказано Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постановах, наприклад від 06.12.2022 у справі №2140/1892/18 (адміністративне провадження №К/9901/15199/19); від 27.06.2023 у справі №804/15401/15 (адміністративне провадження №К/9901/24913/18).
Також, суд зазначає, що подібні відносини були предметом розгляду справи №520/5568/21, за результатом якої, судом, зокрема, було визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 17.02.2020 №0000890-5005-2011, яким нараховано ОСОБА_1 податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відносно об`єкту: будинок загальною площею 651.70 кв. м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 за 2019 рік.
Відповідно до ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, податкове повідомлення - рішення від 26.03.2024 №1136/2417-2011-UА63120070000018741, прийняте Головним управлінням ДПС в Харківській області всупереч приписів пп.266.4.2 п.266.4 ст.266 Податкового кодексу України, абз.1 пп.2.5.2 п.2.5 Положення про податок на майно.
Враховуючи наведене, суд вважає, що податкове повідомлення - рішення від 26.03.2024 №1136/2417-2011-UА63120070000018741, прийняте Головним управлінням ДПС в Харківській області є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС в Харківській області від 26.03.2024 №1136/2417-2011-UА63120070000018741 за податком на нерухоме майно, відмінного від земельної ділянки за 2020 рік на суму 37310,61 грн. (тридцять сім тисяч триста десять гривень 61 копійка).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Ольга ГОРШКОВА
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 07.02.2025 |
Номер документу | 124945726 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Горшкова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні