Рішення
від 23.01.2025 по справі 520/30108/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2025 року Справа № 520/30108/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Садової М.І.,

за участю секретаря судових засідань Акулової А. М.,

представника позивача Бєлєвцової О. О.,

представника відповідача Ємельяненка М. С.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження в місті Харкові в приміщенні суду у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства «АЄ ФЕКТОРІ» до головного управління Державної податкової служби у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

у с т а н о в и в :

позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00309520708 від 03.06.2024, форма «С».

В обґрунтування позову покликається на те, що на підставі направлень від 16.04.2024 №3252 та №3254, ГУ ДПС у Харківській області провело позапланову виїзну документальну перевірку Приватного підприємства «АЄ ФЕКТОРІ» з 17.04.2024 по 23.04.2024. За результатами перевірки, складено акт про порушення вимог валютного законодавства. На підставі акта складено податкове повідомлення-рішення №00309520708 від 03.06.2024, з накладенням штрафних санкцій на суму 1 170 195,20 грн. Позивач подав заперечення, які були залишені без змін. Податкове повідомлення-рішення вважає протиправним та необґрунтованим через відсутність порушення валютного законодавства із сторони позивача. Згідно з ст. 139 КАС України просить вирішити питання розподілу судових витрат.

Відповідачем подано до суду відзив, який містить заперечення на позов. Наводить аргументи про те, що на підставі наказу від 15.04.2024 ГУ ДПС у Харківській області провело позапланову виїзну перевірку ПП «АЄ ФЕКТОРІ» з 18.04.2024 по 23.04.2024. За результатами перевірки складено акт про порушення валютного законодавства. Прийнято податкове повідомлення-рішення на суму 1 170 195,20 грн. Позивач подав заперечення, але висновки акту залишились без змін. Перевіркою встановлено порушення за контрактом з ECOCARS LTD, а саме: невчасне надходження валютної виручки. Подані позивачем документи не спростовують висновків акту перевірки, тому позовні вимоги вважаються необґрунтованими. У зв`язку із наведеним просить у позові відмовити.

Ухвалою суду від 04.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 27.11.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті за правилами загального позовного провадження.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримав повністю. Просить такий задовольнити. Додатково пояснив, що усі документи, які підтверджують реальність проведення господарської операції подано при перших первинних поясненнях. Зобов`язання за контрактом виконана сторонами. Жодних претензій сторони контракту не мають один до одного.

У судовому засіданні представник відповідача заперечив проти позову з підстав, які викладені у заяві по суті.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши дійсні обставини справи та перевіривши їх доказами, суд прийшов до наступного з огляду на таке.

Судом встановлено, на підставі направлень ГУ ДПС у Харківській області від 16.04.2024 №3252 та №3254 головним державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту головного управління управлінні ДПС у Харківській області Кандибою Маргаритою Леонідівною та головним державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту Головного управління управлінні ДПС у Харківській області Смірновою Тетяною Борисівною відповідно до пп. 20.1.4, п. 20.1 ст. 20, п. 41.1. ст. 41, п. 61.1 та п. 61.2 ст. 61, пп. 62.1.3 п. 62.1 ст. 62, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2. ст. 82, пп. 69.351, п. 69 підрозділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на підставі наказу головного управління ДПС у Харківській області від 15.04.2024 №1512-п, в період з 17.04.2024 по 23.04.2024 була проведена позапланова виїзна документальна перевірка.

За результатами перевірки посадовими особами контролюючого органу складено акт №20084/20-40-07-08-05/40709169 від 30.04.2024 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Приватного підприємства «АЄ ФЕКТОРІ» з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічними контрактами від 05.01.2022 №05/01-22-к за період з 05.01.2022 по 31.03.2024, від 23.02.2021 №23/02-21-к за період з 23.02.2021 по 31.03.2024, від 28.06.2022 №28-06-22-1 за період з 28.06.2022 по 31.03.2024, від 02.12.2019 №02/12/19-2/П за період з 02.12.2019 по 31.03.2024, від 10.06.2021 №18/05-21 за період з 10.06.2021 по 31.03.2024.

Відповідно до висновків викладених в акті №20084/20-40-07-08-05/40709169 від 30.04.2024, перевіркою встановлено порушення ПП «АЄ ФЕКТОРІ» ч. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції», п. 142 постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» за зовнішньоекономічним Контрактом від 28.06.2022 №28-06/22-1, укладеним з ECOCARS LTD, Вірменія.

Позивачем надано заперечення від 13.05.2024 №01-1-2024 (вх. ГУ ДПС Харківської області від 16.05.2024 №35166/6).

За результатами розгляду заперечень, відповідача висновки акту перевірки №20084/20-40-07-08-05/40709169 від 30.04.2024 залишено без змін.

Позивач, не погодившись з наведеним, звернувся за захистом своїх прав до суду.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з пп.75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Перевірка проведена контролюючим органом на підставі пп.78.1.1 п. 78.1 п. 78 ПК України, документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Контролюючий орган вправі призначати перевірку у випадку ненадання платником документальних підтверджень та обґрунтування наданих ним пояснень на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу.

На запит контролюючого органу №25195/6/20-40-07-09-12 від 16.05.2023, отриманий поштою 19.05.2023, позивач листом (вих. №23/05-2023-1 від 23.05.2023) повідомив посадових осіб головного управління Державної податкової служби у Харківській області про те, що ПП «АЄ ФЕКТОРІ» уклав міжнародний контракт №28-06/22-1 від 28.06.2022 з ECOCARS LTD, Вірменія на постачання зарядних станцій (обладнання), відповідно до додатку № 1 до контракту №28-06/22-1 від 28.06.2022 (Специфікації) покупець ECOCARS LTD, Вірменія здійснює передплату 62,5% вартості товару 30.06.2022 у сумі 20000,00 дол. США та 37,5% вартості товару сплатив 01.07.2022 у сумі 12000,00 дол. США, тобто здійсненим 100% передплату.

Отримана передплата зарахована на поточний валютний рахунок ПП «АЄ ФЕКТОРІ» відкритий у АБ «ПІВДЕННИЙ» у загальній сумі 32000,00 дол. США.

На виконання умов контракту з додатком ПП «АЄ ФЕКТОРІ» відвантажило готове обладнання, що підтверджує ВМД №UA11013/2022/015379 від 07.09.2022 на загальну суму 32000,00 дол. США.

Відповідно до частини 2 статті 13 Закону України «Про валюту та валютні операції» у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції" (далі Закон № 2473), з урахуванням пункту 142 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану ", (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України від 04.04.2022 № 68, від 07.06.2022 № 113, від 07.07.2022 № 142 ) граничний строк розрахунків за операцією з експорту товарів від 11.04.2022, настав - 07.10.2022 року.

Відповідно пункту 144 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану ", (із змінами і доповненнями, внесену постановою Правління Національного банку України від 04.04.2022 № 68) розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 142 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.

Контролюючий орган в акті перевірки на 10 стор., приходить до висновків, що «Таким чином, відповідно до ч. 5 ст. 13 Закону України від 21 червня 2018 року №2473-VІІІ «Про валюту і валютні операції» із змінами та доповненнями по контракту від 28.06.2022 року №28-06/22-1, укладеному з ECOCARS LTD, Вірменія передбачено нарахування пені.

Згідно з п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення, визначені в абзацах другому - дев`ятому цього пункту.

Протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби, платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 року №651, відмінено з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Водночас, Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві №466-IX від 16.01.2020», підпункт 14.1.162 ПК України викладено в наступній редакції: 14.1.162. пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

За підпунктом 54.3.3. п. 54.3. ст. 54 ПК України, згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган

Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що ПК України визначено, що пеня за порушення строків розрахунків в іноземній валюті є різновидом грошового зобов`язання платника податків та застосовується контролюючим (податковим) органом в порядку, який передбачений для прийняття податкових повідомлень-рішень, а Закон України «Про валюту і валютні операції», зокрема його стаття 13, містить лише встановлення такого виду відповідальності, як пеня за порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею.

Верховний Суд у постанові від 15.02.2024 по справі № 420/1538/23 сформулював наступний висновок: «Пеня, нарахована за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті, з 01.01.2021 (дата набрання чинності Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних не узгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-IX) є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту 14.1.162. пункту 14.1. ст. 14 ПК України, та, відповідно, на неї розповсюджується дія положень абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, який передбачає, що протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.»

Суд установив, що покупець ECOCARS LTD, Вірменія здійснив передплату 62,5% вартості товару 30.06.2022 у сумі 20000,00 дол. США та 37,5% вартості товару сплатив 01.07.2022 у сумі 12000,00 дол. США, тобто в період дії карантину.

Як встановлено судом, та не заперечується сторонами у справі, порушення законодавчо встановлених термінів розрахунків по контракту встановлено за період з 06.03.2023 до 31.03.2024.

Пунктом 52-1 Перехідних положень ПК України було передбачено положення, за якими не застосовуються штрафні санкції за вчинені відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року, а скасував його 30 червня 2023 року з 24 години 00 хвилин.

Застосовуючи наведений висновок до правовідносин, які виникли у цій справі, суд вказує на відсутність у контролюючого органу підстав для нарахування позивачу за період з 06.03.2023 до 30.06.2023 пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Відповідно до пп. 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Підпунктами 20.1.4, 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: - проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків; - застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 ПК України встановлено, що податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10 ст. 11 Закону №2473-VIII, валютний нагляд в Україні здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду.

Валютний нагляд здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду з метою встановлення відповідності здійснюваних валютних операцій валютному законодавству з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.

Органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства.

Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.

Органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.

У разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до п. 21 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого 02.01.2019 постановою Правління Національного Банку України №5 (далі - Положення №5), граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Пунктом 14.2. постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про валюту і валютні операції» уповноважені установи - це банки, небанківські фінансові установи та оператори поштового зв`язку, які отримали ліцензію Національного банку України згідно з цим Законом.

Як зазначено у ч. 7 ст. 11 Закону України «Про валюту і валютні операції» уповноважені установи є агентами валютного нагляду, підзвітними Національному банку України. Порядок здійснення валютного нагляду агентами валютного нагляду встановлюється Національним банком України.

Уповноважені установи під час проведення валютних операцій зобов`язані враховувати вимоги нормативно-правового акта Національного банку з питань здійснення уповноваженими установами аналізу та перевірки документів (інформації) про валютні операції (п. 8 Положення про валютний нагляд», затвердженого 03.01.2019 постановою правління Національного банку України №13).

Відповідно до п. 5 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої 02.01.2019 постановою Правління Національного банка України №7 (надалі - Інструкція №7), банк згідно з вимогами цієї Інструкції здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів резидента, які передбачають розрахунки в грошовій формі (уключаючи розрахунки резидента з нерезидентом на території України), що здійснюються через цей банк.

Згідно з пп. 2 п. 6 Інструкції №7 про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, банк згідно з цією Інструкцією здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за:

1) операцією резидента з експорту товарів, якщо на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, експорту прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), розрахунки за такою операцією не завершені (кошти від продажу нерезиденту товару на поточний рахунок резидента не надійшли або надійшли не в повному обсязі) або в банку немає інформації про завершення розрахунків за такою операцією;

2) операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] нерезидентом не була здійснена поставка за операцією з імпорту товару з оформленням типів МД, зазначених у підпункті 3 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, та відображенням інформації про таке оформлення у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за такою операцією;

3) імпортною операцією резидента, якщо на дату оплати резидентом продукції [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку) імпортна операція без увезення продукції на територію України не була завершена або в банку немає інформації про завершення імпортної операції без увезення продукції на територію України.

Суд установив, що між ПП «АЄ ФЕКТОРІ» м. Харків, Україна (Продавець), в особі підписанта Мустафаєвої Аліни Ельманівни що діє на підставі рішення учасника № 5 від 18.11.2021 року, з одного боку та ECOCARS LTD, Вірменія (Покупець), в особі директора Анаіт Галустян, з іншого боку, уклали Контракт від 28.06.2022 року №28- 06/22-1.

Відповідно до п.1.1 Контракту від 28.06.2022 року №28-06/22-1продавець зобов`язується поставити, а покупець прийняти та оплатити зарядні станції. Найменування, кількість, ціна одиниці продукції, вартість продукції, що поставляється визначається сторонами в Специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього контракту.

П. 2.1 та 2.2 зазначеного вище Контракту визначено, що загальна вартість контракту складається з вартості специфікації, які є його невід`ємною частиною.

Валюта цього контракту і валюта платежу дол. США.

Згідно із п. 3.1. контракту умови поставки, ціна на Товар та обсяг кожної його партії узгоджується сторонами в Специфікаціях. В іншому випадку поставка здійснюється на умовах EXW м. Харків (ІНКОТЕРС-2010). Товар поставляється лише за умовами внесення покупцем повної вартості Товару.

Відповідно до п. 5.1 Договір набирає чинності з моменту його підписання обома сторонами і діє до 31 грудня 2023 року, в частині розрахунків та гарантійних зобов`язань до їх повного виконання.

На виконання умов Контракту від 28.06.2022 року №28-06/22-1 на адресу ECOCARS LTD, Вірменія відвантажено товар (пристрої зарядні для заряджання акумуляторів у електромобілях, не військового призначення: УКТЗЕД 8504405500) на загальну суму 32000,00 дол. США (еквівалент 1 234 195,20 грн.) згідно МД від 07.09.2022 року № UA 110130/2022/015379 та інвойсу від 29.06.2022 року №28-06/22-1, які відображено в МД від 07.09.2022 року № UA 110130/2022/015379 у графі « 44» - граничний строк надходження валютної виручки 05.03.2023 року.

Валютна виручка за відвантажений товар по контракту від 28.06.2022 року №28-06/22-1 протягом перевіреного період не надходила.

Зміна майнового стана позивача підтверджується банківською випискою за період з 30.06.2022 року по 01.07.2022 року, згідно якої кошти у розмірі 32000,00 дол. США зараховані 01.07.2022 на валютний рахунок ПП «АЄ ФЕКТОРІ».

Відвантаження товару підтверджується МД від 07.09.2022 року №UA110130/2022/15379 та інвойсом від 29.06.2022 року №28-06/22-1.

У бухгалтерському обліку зазначені операції відображені записом Д-т 312, К-т 362, Д-т 362, К-т 701.

Контролюючий орган на стор. 9 акту перевірки зазначає, що згідно даних бухгалтерського обліку станом на 31.03.2024 у ПП «АЄ ФЕКТОРІ» по зовнішньоекономічному контракту від 28.06.2022 №28-60/22-1, укладеному з ECOCARS LTD, Вірменія, дебіторська/кредиторська заборгованість відсутня. За даними перевірки станом на 31.03.2024 у ПП «АЄ ФЕКТОРІ» по зовнішньоекономічному контракту від 28.06.2022 №28-06/22-1, укладеному з ECOCARS LTD, Вірменія обліковується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 32000,00 Дол. США. Пояснення щодо встановлених порушень в ході перевірки не надавались».

Позивач листом (вих. №23/05-2023-1 від 23.05.2023 року) повідомив головне управління Державної податкової служби у Харківській області на запит №25195/6/20-40-07-09-12 від 16.05.2023, отриманий поштою 19.05.2023 про те, що ПП «АЄ ФЕКТОРІ» уклав міжнародний контракт №28- 06/22-1 від 28.06.2022 з ECOCARS LTD, Вірменія на постачання зарядних станцій (обладнання), відповідно до додатку № 1 до контракту №28-06/22-1 від 28.06.2022 (Специфікації) покупець ECOCARS LTD, Вірменія здійснює передплату 62,5% вартості товару 30.06.2022 у сумі 20000,00 дол. США та 37,5% вартості товару сплатив 01.07.2022 у сумі 12000,00 дол. США, тобто здійсненим 100% передплату, що не є порушенням умов контракту. Отримана передплата була зарахована на поточний валютний рахунок ПП «АЄ ФЕКТОРІ» відкритий у АБ «ПІВДЕННИЙ» у загальній сумі 32000,00 дол. США. На виконання умов контракту з додатком ПП «АЄ ФЕКТОРІ» відвантажило готове обладнання, що підтверджує ВМД №UA11013/2022/015379 від 07.09.2022 на загальну суму 32000,00 дол. США.

Пунктом 14.2. постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Суд установив, відповідно до картку рахунку 362, платіж був здійснений 30.06.2022 та 01.07.2022.

Згідно з п. 14-4 постанови №18 розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 14-2 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.

Згідно із положеннями частини четвертої статті 6 та частини першої статті 14 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 № 959-ХІІ суб`єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право укладати будь-які види зовнішньоекономічних договорів (контрактів), крім тих, які прямо та у виключній формі заборонені законами України, та самостійно визначати форму розрахунків по зовнішньоекономічних операціях з-поміж тих, що не суперечать законам України та відповідають міжнародним правилам.

Допущені в оплатах від 30.06.2022 та від 01.07.2022 у призначенні платежу, а саме замість дати інвойсу 29.06.2022, указано дату контракту 28.06.2022, то таке на переконання суду не може бути безумовною підставою для встановлення контролюючим органом відсутності надходження коштів за вказаним контрактом та притягнення позивача до відповідальності за невиконання зобов`язань та порушення вимог валютного законодавства.

З огляду на викладене вище суд прийшов переконання про те, що аналізуючи умови контракту, первинні документи щодо находження коштів за таким контрактом, відсутність між сторонами будь-яких претензій одна до одної за цим контрактом, умов проведення розрахунків за контрактами, тобто у межах строку установленого постановою Правління НБУ від 24.02.2022 № 18, суд прийшов висновку про відсутність протиправності дій із сторони позивача щодо порушення граничних строків розрахунків за вищевказаним зовнішньоекономічним контрактом.

Будь-яких інших фактичних даних, які б мали значення для вирішення справи суд не встановив.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене вище суд прийшов висновку про задоволення позову, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення від 03.06.2024 №00309520708 форми С є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню, а відтак відсутні підстави для нарахування пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та за невиконання зобов`язань та порушення вимог валютного законодавства.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

У відповідності до ст. 139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір у розмірі 17552,90 грн.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

у х в а л и в :

адміністративний позов приватного підприємства «АЄ ФЕКТОРІ» до головного управління Державної податкової служби у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення головного управління Державної податкової служби у Харківській області від 03.06.2024 №00309520708 форми С про застосування до приватного підприємства АЄ ФЕКТОРІ пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та за невиконання зобов`язань та порушення вимог валютного законодавства.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з головного управління Державної податкової служби у Харківській області на користь приватного підприємства «АЄ ФЕКТОРІ» судовий збір у розмірі 17552,90 грн.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач приватне підприємство «АЄ ФЕКТОРІ», місцезнаходження місто Харків, вулиця Рудика, будинок № 6, код ЄДРПОУ 40709169;

відповідач головне управління Державної податкової служби у Харківській області, місцезнаходження місто Харків, вулиця Григорія Сковороди, будинок № 46, код ЄДРПОУ 43983495.

Повне судове рішення складено та підписано суддею 03.02.2025.

Суддя М. І. Садова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2025
Оприлюднено07.02.2025
Номер документу124945984
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —520/30108/24

Рішення від 17.02.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Рішення від 23.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Рішення від 23.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні