ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
58000, м. Чернівці, вул. О.Кобилянської, 14, тел. 55-09-34, е-mail: inbox@cv.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 року Справа № 926/1451/24
Господарський суд Чернівецької області у складі судді Ніколаєва Михайла Ілліча
секретар судового засідання Голіней Я.І.
розглянув матеріали справи
за позовом Чернівецького обласного центру зайнятості в особі Чернівецької філії Чернівецького обласного центру зайнятості
до відповідача Фізичної особи-підприємця Боднарюк Наталії Дмитрівни
про стягнення коштів в сумі 89731,09 грн
за участю представників сторін:
від позивача - Струцинська К.С.
від відповідача - Венерська Г.К., адвокат
І. Стислий виклад позицій сторін
Чернівецький обласний центр зайнятості звернувся до суду з позовною заявою до Фізичної особи-підприємця Боднарюк Наталії Дмитрівни (далі ФОП Боднарюк Н.Д.) про стягнення коштів за договором про надання мікрогранту від 22.12.2022 в сумі 89 731,09 грн.
Позов обґрунтований порушенням відповідачем умов договору про надання мікрогранту та Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 "Деякі питання надання грантів бізнесу" (надалі - Порядок) в частині нецільового використання коштів, у зв`язку з чим позивач просить стягнути з відповідача частину отриманого мікрогранту.
Відповідач у відзиві на позов позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що всі придбані речі необхідні для розвитку бізнесу та узгоджуються з бізнес-планом, тож кошти витрачені на цілі, які прямо передбачені бізнес-планом.
Порядком чітко не визначено, що слід вважати цільовим, а що нецільовим використанням коштів мікрогранту.
В абзаці 6, п. 21 Порядку встановлено, що не вважається нецільовим використанням коштів мікрогранту зміна моделі, марки, кількості, вартості предметів закупівлі, якщо такі предмети закупівлі за своїм функціональним призначенням є аналогічними зазначеному у бізнес-плані та відповідають напрямам витрат, визначеним пунктом 5 цього Порядку, і якщо зміна здійснена в межах суми наданого мікрогранту.
Відповідач стверджує, що придбав основні засоби на суму, яка цілком відповідає сумі зазначеній в бізнес-плані, оскільки основних засобів придбано на суму 108 289 грн, а в бізнес-плані розмір витрат на основні засоби передбачено 108 600 грн.
Відповідач зазначив, що хоч згідно бізнес-плану він не придбав POS-термінал, проте на момент погодження гранту зареєструвався в ПРРО «Checkbox».
Також, відповідач звертає увагу на те, що в рахунках №705, №726 та № 727 зазначається однаковий розмір комунальних платежів, що є підтвердженням того, що вищевказані платежі є орендною платою.
Дії позивача є непослідовними та необґрунтованими, оскільки під час перерахунку коштів мікрогранту ні в уповноваженого банку, ні у позивача не виникло жодних зауважень до витрат.
Однак, проводячи моніторинг діяльності та перевіряючи ті ж самі документи, позивач вже виявив порушення.
Представник позивача у відповіді на відзив зазначив, що використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, відповідно до п.3 розділу V договору про надання мікрогранту. Використання коштів мікрогранту на покриття інших витрат забороняється. Також Порядком передбачено, що в разі зміни цільового призначення мікрогранту отримувач може звернутися до Державного центру зайнятості з відповідною заявою, викладеною у довільній формі з обґрунтуванням зміни цільового призначення коштів мікрогранту. Комісія Державного центру зайнятості на найближчому засіданні приймає рішення, про що інформує отримувача листом на електронну пошту. Державний центр зайнятості повідомляє уповноважений банк протягом п`яти робочих днів з моменту прийняття позитивного рішення щодо зміни цільового призначення.
У разі збільшення вартості предмета договору з постачальником (продавцем) може бути проведена доплата суми коштів у межах граничного розміру мікрогранту отримувача згідно з рішенням про надання мікрогранту. У такому випадку отримувач вносить відповідні зміни до бізнес-плану, надсилає його на погодження до уповноваженого банку та відповідного регіонального центру зайнятості.
До бізнес-плану в межах наданої суми мікрогранту можуть бути внесені зміни після їх затвердження рішенням комісії Державного центру зайнятості. Зміни до бізнес-плану викладаються в додатковій угоді до договору мікрогранту.
Проте, відповідач не скористався жодним з перелічених можливостей для корегування свого бізнес-плану та на свій розсуд витратив кошти мікрогранту на цілі, відмінні від тих, що зазначені та затверджені в бізнес-плані.
Позивач звертає увагу суду, що відповідач у своєму відзиві посилається на абзац 6 п. 21 Порядку в редакції від 26.04.2024 №49, у той час як договір про надання мікрогранту укладений 22.12.2022, коли діяла інша редакція Порядку.
Представник відповідача у запереченні на відповідь на відзив зазначив, що кошти з мікрогранту витрачені виключно в інтересах розвитку бізнесу, на потреби, які були передбачені бізнес-планом, та в рамках загальної суми мікрогранту.
На момент укладення договору законодавством взагалі не було визначено поняття «нецільового використання коштів мікрогранту», немає відповідного визначення і на даний час.
Водночас, прийнятими змінами було роз`яснено, що «не вважається нецільове використанням» таких коштів. Представник відповідача вважає, що відповідне тлумачення слід враховувати до існуючих правовідносин, адже воно жодним чином не суперечить тим положенням законодавства, які існували на момент укладення договору.
Представник відповідача просить залишити позовну заяву без руху, мотивуючи це тим, що позивач в прохальній частині позову просить стягнути частину отриманого мікрогранту на рахунок НОМЕР_1 , відкритий в АТ «Ощалдбанк», що свідчить про те, що позовні вимоги заявлено фактично не на користь позивача Чернівецького обласного центру зайнятості, а на користь іншої особи АТ «Ощадбанк», яка не є позивачем у справі.
ІІ. Рух справи у суді
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.05.2024, судову справу № 926/1451/24 передано на розгляд судді Ніколаєву М.І.
Ухвалою суду від 29.05.2024 відкрито спрощене провадження у справі та призначено судове засідання на 26.06.2024.
У зв`язку із неможливістю розгляду справи через відсутність електропостачання у приміщенні Господарського суду Чернівецької області 26.06.2024 року та 16.07.2024, судові засідання не відбулися.
Ухвалою суду від 16.07.2024 розгляд справи призначено на 19.08.2024.
Ухвалою суду від 19.08.2024 здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи №926/1451/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 11.09.2024.
29.08.2024 від представника відповідача надійшов відзив на позов.
05.09.2024 від позивача надійшла відповідь на відзив.
10.09.2024 від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.
Ухвалою суду від 11.09.2024 позовну заяву залишено без руху та встановлено відповідачу строк у п`ять календарних днів з дня вручення цієї ухвали для усунення недоліків, а саме для надання:
- письмових пояснень щодо наявності у позивача у спірному випадку права на звернення до суду з позовом про стягнення з відповідача коштів на рахунок іншої юридичної особи, а не позивача;
- доказів належності рахунку IBAN НОМЕР_2 позивачу чи Акціонерному товариству "Державний Ощадний Банк України" та обґрунтування необхідності стягнення коштів саме на цей рахунок.
20.09.2024 на виконання ухвали від 11.09.2024 від представника надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 24.09.2024 підготовче судове засідання призначено на 09.10.2024.
У судовому засіданні 09.10.2024 представники сторін не заперечували проти закриття підготовчого провадження у справі та призначення її до розгляду по суті.
Ухвалою суду від 09.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 07.11.2024.
У судових засіданнях 07.11.2024 та 03.12.2024 суд оголошував перерву.
Ухвалою суду від 16.12.2024, за клопотанням представника відповідача, розгляд справи по суті відкладено на 17.01.2025.
У судовому засіданні 17.01.2025 суд оголосив перерву до 29.01.2025.
Представник позивача у судовому засіданні 29.01.2025 позовні вимоги підтримав. Представник позивача заперечив проти задоволення позовних вимог та до закінчення судових дебатів в порядку ч.8 ст.129 ГПК України заявив про надання протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду доказів в підтвердження розміру судових витрат на професійну правничу допомогу, які станом на день судового засідання він не може подати.
У порядку ч. 1 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 29.01.2025 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
III. Фактичні обставини справи, встановлені судом
21.11.2022 засобами Порталу Дія Фізична особа-підприємець Боднарюк Наталія Дмитрівна подала заяву про отримання мікрогранту для розвитку бізнесу.
Судом встановлено, що не заперечується сторонами, до заяви відповідач долучив бізнес-план (для переоблаштування комісійного магазину дитячого одягу в м. Сторожинець) на суму 150 000 грн, з яких:
- 108 600,00 грн закупівля основних засобів (28 000,00 грн ноутбук, 34 600,00 грн POS-термінал з принтером та сканером, 20 500,00 грн тримачі/стійки для одягу (розкладні та розсувні з кріпленням на стіну), 25 500,00 грн стелаж з полицями та коробками для взуття та дрібних речей);
- 8 400,00 грн канцелярія (папки, накладні, чеки, бумага, файли та інше);
- 33 000 грн оренда.
Заяву про отримання мікрогранту та оригінал доданого до неї бізнес план суду не надано, при цьому сторони визнали факт звернення відповідача з такою заявою та не заперечили зміст наявного в матеріалах справи бізнес плану.
Державним центром зайнятості, на підставі проведеної AT «Ощадбанк» оцінки ділової репутації, а також оцінки співбесіди з отримувачем, проведеної регіональним обласним центром зайнятості, прийняте рішення (наказ) №130 від 09.12.2022 про надання відповідачу мікрогранту на суму 150 000 грн.
Відповідно до Витягу з додатку №1 до Наказу Державного центру зайнятості від 09.12.2022 заявник під унікальним ідентифікатором заявки 691LCJ отримав позитивне рішення комісії ДЦЗ та набрав найбільшу сукупну кількість балів, у межах наявної сукупної суми мікрогрантів, визначеної Мінекономіки, у період з 14.11.2022 по 27.11.2022, підсумковий скоринговий бал - 163, сума проекту - 150000, регіон Чернівецька область.
22.12.2022 між ФОП Боднарюк Н.Д. та Державним центром зайнятості укладено Договір про надання мікрогранту шляхом підписання відповідачем заяви про приєднання, що є додатком до цього договору, та подана Уповноваженому банку разом з бізнес-планом з метою укладання цього договору шляхом приєднання до його умов.
Договір є договором приєднання у розумінні статті 634 Цивільного кодексу України (надалі ЦК України) і може бути укладеним лише шляхом приєднання отримувача до всіх його умов в цілому шляхом надання АТ «Ощадбанк» заяви про приєднання до умов цього договору в порядку, передбаченому договором (далі договір), який укладається між Державним центром зайнятості (далі ДЦЗ) та суб`єктом господарювання (далі отримувач), щодо якого ДЦЗ приймає рішення про надання мікрогранту та який приєднався до умов цього договору у визначеному в ньому порядку.
При укладенні договору ДЦЗ діє на виконання договору про взаємодію, укладеного між Міністерством економіки України, ДЦЗ та АТ «Ощадбанк» та Порядку надання мікрогрантів для створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 №738 (далі Порядок).
Пунктом 1, розділу 3 договору передбачено, що розмір мікрогранту, який надається отримувачу відповідно до цього договору обумовлений бізнес-планом, визначається відповідно до прийнятого ДЦЗ рішення про надання мікрогранту та зазначається у заяві про приєднання.
При цьому загальна вартість реалізації бізнес-плану може перевищувати суму мікрогранту та передбачати також фінансування за рахунок власних коштів отримувача.
Згідно пункту 2, розділу 3 договору мікрогрант надається у безготівковому вигляді у національній валюті України шляхом зарахування коштів на рахунок отримувача через Уповноважений банк у строки та порядку, визначені договором про взаємодію та Порядком.
Уповноважений банк забезпечує оплату витрат отримувача на цілі, визначені у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору та передбачені бізнес-планом.
Відповідно до пункту 2, розділу 4 договору використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору.
Для використання коштів мікрогранту та оплати ними витрат отримувача, що відповідають цільовому призначенню мікрогранту, визначеному у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору та передбаченому бізнес-планом, отримувач подає до Уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанція, накладна тощо) та договір, укладений між отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо. На підставі документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, Уповноважений банк забезпечує проведення операції з оплати витрат, які відповідають цільовому призначенню мікрогранту та бізнес-плану (пункт 4, розділу 4 договору).
Пунктом 5, розділу 4 договору передбачено, що у разі збільшення вартості предмета договору, укладеного отримувачем з постачальником (продавцем), може бути проведена доплата суми коштів у межах граничного розміру отриманого мікрогранту. У такому випадку отримувач згідно з вимогами Порядку вносить відповідні зміни до бізнес-плану, надсилає його на погодження до Уповноваженого банку та до відповідного регіонального центру зайнятості. Відповідні зміни викладаються в додатковій угоді до цього договору.
Оплата витрат може бути проведена декільком постачальникам (продавцям) у межах граничного розміру мікрогранту.
Згідно пункту 7, розділу 4 договору для підтвердження цільового використання мікрогранту ДЦЗ через регіональні, міські, районні, міські районні центри зайнятості, філії регіональних центрів зайнятості, а також із залученням відповідних центральних та/або місцевих органів влади (у разі необхідності), здійснює моніторинг та контроль виконання умов договору відповідно до Порядку.
У разі неможливості встановлення факту цільового використання мікрогранту або встановлення факту нецільового використання мікрогранту під час моніторингу та контролю за додержанням умов цього договору, передбачені цим пунктом та Порядком, витрачені кошти мікрогранту протягом одного місяця повертаються отримувачем до Уповноваженого банку, який протягом п?яти робочих днів повертає зазначені кошти на рахунок Міністерства економіки України, відкритий в Казначействі, для подальшого їх перерахування до Державного бюджету України в установленому порядку. Неповернуті отримувачем кошти мікрогранту стягуються з нього у встановленому законодавством порядку.
Пунктом 2, розділу 5 договору передбачено, що у відповідності до Порядку мікрогрант надається для покриття таких напрямів витрат:
1) придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності отримувачем, яке не підлягає відчуженню до виконання умов цього договору (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави);
2) закупівля сировини та матеріалів;
3) орендна плата за нежитлове приміщення (якщо така орендна плата становить не більше 25 відсотків розміру мікрогранту);
4) лізинг обладнання (крім автомобілів, мотоциклів та транспортних засобів особистого користування).
Конкретні цілі використання коштів мікрогранту з переліку, визначеного пунктом 2 розділу V цього Договору, зазначаються отримувачем в бізнес-плані. Використання коштів мікрогранту на покриття інших витрат забороняється (пункт 3, розділу 5 договору).
Підпунктом 3, пункту 1, розділу 6 договору передбачено, що отримувач має право звернутись до відповідного регіонального центру зайнятості та Уповноваженого банку для погодження внесення змін до бізнес-плану, у разі виникнення обставин, визначених у пункті 5 розділу 4 цього договору.
Відповідно до пункту 2, розділу 6 договору отримувач зобов`язується:
- не використовувати кошти мікрогранту на цілі, відмінні від тих, які визначені в бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу 5 цього договору (підпункт 3, пункту 2);
- повернути витрачені кошти мікрогранту протягом одного місяця до Уповноваженого банку у разі неможливості встановлення факту цільового використання або встановлення факту нецільового використання мікрогранту за результатами здійснення ДЦЗ моніторингу та контролю за додержання умов цього договору (підпункт 6, пункту 2).
Згідно пункту 5, розділу 7 договору отримувач несе відповідальність за ризики, пов`язані з використанням коштів мікрогранту та реалізацією бізнес-плану.
У разі невиконання отримувачем обов`язкової умови він повертає відповідно до Порядку до Уповноваженого банку різницю між сумою отриманого мікрогранту та фактично сплаченими податками, зборами (обов`язковими платежами), єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (пункт 6, розділу 7 договору).
Згідно пункту 7, розділу 7 договору у разі неможливості встановлення факту цільового використання або встановлення факту нецільового використання мікрогранту за результатами здійснення ДЦЗ моніторингу та контролю за додержанням умов цього договору, витрачені кошти мікрогранту протягом одного місяця повертаються отримувачем до Уповноваженого банку.
Пунктом 2, розділу 8 договору передбачено, що він укладається шляхом приєднання отримувачем до його умов шляхом подання до Уповноваженого банку належним чином заповненої та підписаної отримувачем (його уповноваженим представником) заяви про приєднання (в трьох ідентичних примірниках), яка оформляється у письмовій формі. договір вважається укладеним з дати проставлення Уповноваженим банком (його представником) відмітки на поданій йому отримувачем заяві про приєднання. Така відмітка проставляється Уповноваженим банком після належної ідентифікації та верифікації отримувача), а також перевірки відповідності її даних бізнес-плану та рішенню ДЦЗ про надання мікрогранту такому отримувачу. Уповноважений банк відмовляє у проставленні зазначеної відмітки на заяві про приєднання у випадку виявлення невідповідності вказаних документам.
Договір набирає чинності з дня його укладення у порядку визначеному розділом 8 цього договору та діє до повного виконання зобов`язань сторін, передбачених цим договором (пункт 1, розділу 9 договору).
17.03.2023 на відкритий в АТ «Ощадбанк» рахунок відповідача зараховано 150 000 грн. отриманого мікрогранту, що підтверджується банківською випискою від 18.09.2023.
01.01.2023 між підприємством споживчої кооперації «Сторожинецькій Універмаг» (орендодавець) та ФОП Боднарюк Н.Д. (орендар) укладено договір оперативної оренди нежитлових приміщень згідно якого орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове, строкове, платне користування (операційну оренду) нежитлове приміщення на 3 поверсі універмагу (об`єкт оренди), яке знаходиться за адресою вул. Б. Хмельницького, 2 загальною площею 78,0 м.кв. (а.с. 21).
Пунктом 3.1 вищевказаного договору встановлено, що за вказаний об`єкт оренди встановлюється орендна плата за перший місяць оренди в сумі 10900,00 грн. Кожний наступний орендний платіж починає щомісячній індексації за попередній. В разі, якщо індекс інфляції дорівнює одиниці, або нижчий від неї, орендна плата сплачується орендарем в розмірі якому була сплачена за попередній місяць.
Пунктом 3.3 договору встановлено, що орендар здійснює по окремих рахунках, які надаються орендодавцем, оплату комунальних послуг (водо, електро, теплопостачання, вивіз сміття тощо) напротязі 5-ти днів з дня одержання рахунку. Розмір вказаних платежів визначається згідно встановлених тарифів.
В матеріалах справи наявні рахунки Підприємства Споживчої Кооперації «Сторожинецький Універмаг» виставлені Боднарюк Н.Д. №705 від 15.05.2023 за орендну плату в травні 2023 року на загальну суму 11918,00 грн, (10900,00 грн орендна плата, 353,00 грн індексація, 63,00 грн відшкодування вивозу сміття, 22,00 грн відшкодування водопостачання, 87,00 грн відшкодування охорони, 157,00 грн відшкодування природного газу, 112,00 грн відшкодування майна та 224,00 грн відшкодування за землю), №726 від 20.05.2023 за орендну плату в червні 2023 року на загальну суму 11918,00 грн, (10900,00 грн орендна плата, 353,00 грн індексація, 63,00 грн відшкодування вивозу сміття, 22,00 грн відшкодування водопостачання, 87,00 грн відшкодування охорони, 157,00 грн відшкодування природного газу, 112,00 грн відшкодування майна та 224,00 грн відшкодування за землю) та №727 від 20.05.2023 за орендну плату в липні 2023 року на загальну суму 11918,00 грн, (10900,00 грн орендна плата, 353,00 грн індексація, 63,00 грн відшкодування вивозу сміття, 22,00 грн відшкодування водопостачання, 87,00 грн відшкодування охорони, 157,00 грн відшкодування природного газу, 112,00 грн відшкодування майна та 224,00 грн відшкодування за землю).
Судом встановлено, що загалом відповідачем здійснено витрати по відшкодуванню вивозу сміття, відшкодуванню водопостачання, відшкодування охорони, відшкодуванню природного газу, відшкодуванню майна та відшкодуванню за землю на загальну суму 1995,00 грн.
05.05.2023 між ФОП Боднарюк Н.Д. (покупець) та ФОП Трішкіу І.І. (постачальник) укладено договір поставки №01, згідно якого постачальник зобов`язується передати у власність (постачати), а покупець приймати та оплачувати обладнання для магазину (тримачі, стійки з вішаками, кошики, полиці) загальна кількість, ціна за одиницю та загальна вартість, умови та строки поставки і оплати яких визначена сторонами у заявках, (надалі іменується «товар»).
Загальна вартість договору складає 39 440,00 грн. (пункт 2.1 договору).
05.05.2023 ФОП Трішкіу І.В. виставлено Боднарюк Н. рахунок № НОМЕР_3 на загальну суму 39 440,00 грн в тому числі 17 280,00 грн за 36 шт. кошиків хлібних, 6400,00 грн за 4 шт. стійки L1500 дворівневі, 1200,00 грн за 2 шт. стійки L1000, 4000,00 грн 1000 шт. вішаків дитячих чорних, 3000,00 грн за 300 шт. вішаків дитячих силікон, 4800,00 грн за 400 шт. вішаків дорослих чорних силікон, 2400,00 грн за 200 шт. вішаків брючних 30 см та 260 грн за 2 шт. палиць для зняття одягу.
19.05.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Епіцентр К» (надалі продавець) та ФОП Боднарюк Н.Д. (надалі покупець) укладено договір купівлі-продажу №67 згідно якого покупець зобов`язується оплатити товар на умовах визначених договором, а покупець зобов`язується передати товар у власність покупця який зобов`язується його прийняти.
Предмет цього договору є наступний товар: підставки, тумби, стелажі згідно рахунку №CV- 0010158 від 19.05.23 (пункт 1.1 договору).
На виконання умов вищевказаного договору продавець виставив покупцю рахунок №Счт/ CV- 0010158 від 19.05.23 на суму 17 814,00 грн з ПДВ.
22.05.2023 між ФОП Молибогою Галиною Володимирівною (постачальник) та ФОП Боднарюк Н.Д. (покупець) укладено договір згідно якого постачальник зобов`язується протягом дії договору передати покупцеві товар (канцелярське приладдя, офісний папір, побутову хімію, побутові товари, тощо) за цінами в асортименті та кількості, що погоджується сторонами в накладних, які є невід`ємною частиною договору (далі товар) а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах, встановлених цим договором (пункт 1.1 договору, а.с. 25).
Згідно виставленого ФОП Молибогою Галиною Володимирівною рахунку на оплату №33176-939 від 22.05.2023 вартість придбаних канцелярських товарів становить 5898,41 грн.
24.05.2023 ФОП Боднарюк Н.Д. (покупець) та приватний підприємець Пержан Володимир Миколайович магазин «Смарт» (продавець) уклали договір відповідно до якого продавець передає, а покупець купує ноутбук Acer A317-33P563 Intel Pentiym №600 далі «Товар» та зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, прийняти і оплатити товар. (пункт 1.1 договору).
Пунктом 1.2 вищевказаного договору передбачено, що вартість товару становить 20 000,00 грн.
25.05.2023 ПП Пержан Володимир Миколайович виставив ФОП Боднарюк Н.Д. рахунок фактуру на оплату вартості вищевказаного ноутбуку в сумі 20 000,00 грн.
29.05.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Епіцентр К» (надалі продавець) та ФОП Боднарюк Н.Д. (надалі покупець) укладено договір купівлі-продажу №68 згідно якого покупець зобов`язується оплатити товар на умовах визначених договором, а покупець зобов`язується передати товар у власність покупця який зобов`язується його прийняти.
Предмет цього договору є наступний товар: ящики овочеві, КМ стелажі пристінні 1930 1000 №CV- 0010896 від 29.05.23.
На виконання умов вищевказаного договору продавець виставив покупцю рахунок № CV- 0010896 від 29.05.23 на суму 31 035,00 грн з ПДВ, в тому числі 5 400,00 грн оплата за 6 шт. КМ стелаж пристінний 1930*1000 упаковка №1, 1 7250,00 грн. за 5 шт. КМ стелаж пристінний 1930*1000 упаковка №2, 2600,00 за 5 шт. КМ стелаж пристінний 1930*1000 упаковка №5 та 612,50 за 7 шт. ящиків овочевих, перфорованих.
Як вбачається з сформованої АТ «Ощадбанк» банківської виписки від 18.09.2023 вищевказані кошти мікрогранту перераховано контрагентам відповідача.
06.10.2023 уповноваженими представниками Сторожинецького управління Чернівецької філії Чернівецького обласного центру зайнятості з метою реалізації Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 21.06.2022 №738 «Деякі питання надання грантів бізнесу» (далі Порядок) та згідно з пунктом 21 Порядку, у присутності ФОП Боднарюк Н.Д. проведено перевірку дотримання умов договору мікрогранту, за результатами якої складено Акт перевірки дотримання умов договору мікрогранту №25, яким встановлено, що відповідачем:
1) - фактично не закуплено основний засіб «POS- термінал» на суму 34 600.00 грн, який зазначений в бізнес-плані;
- придбано ноутбук за меншою вартістю (28 000,00 грн 20 000.00 грн) на різницю 8 000,00 грн та канцтоварів (8 400,00 грн - 5 898,41 грн) на різницю 2501,59 грн (залишок коштів по даним статтям витрат складає 45101,59 грн);
- закуплено стелажі за більшою вартістю (35 682,00 грн 25 500,00 грн) на різницю 10 182,00 грн.
2) кошти мікрогранту витрачені на цілі відмінні від тих, які визначені в бізнес-плані, а саме - придбано вішаки (дитячі, дорослі, брючні 30см.) на суму 14 200,00 грн кошики хлібні на суму 17 280.00 грн, палиці для знаття одягу на суму 360 грн згідно договору поставки № 01 від 05.05.2023 та рахунку на оплату №000123 від 05.05.2023, ящики овочеві перфоровані на суму 612.50 грн. згідно договору №68 від 29.05.2023 та рахунку на оплату №№ CV-0010896 від 29.05.23. Загалом здійснено закупівлю вищевказаних товарів на суму 32 452,50 грн.
3) здійснено оплату комунальних послуг (вивіз сміття, водопостачання, охорона, природний газ, відшкодування майна та землі), за травень-липень 2023 року в сумі 1 995,00 грн, згідно рахунку №705 від 15.03.2023, рахунків №726,№727 від 20.05.2023. Однак дані витрати взагалі не входять до напрямів витрат передбачених п. 5 Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 №738 «Деякі питання надання грантів бізнесу».
Виходячи з вищевикладеного в акті зазначено, що ФОП Боднарюк Н.Д. порушила пункт 3 розділу 5 договору про надання мікрогранту.
В пояснювальній записці від 06.10.2023 ФОП Боднарюк Н.Д. зазначила, що через нестабільні часи в нашій країні їй довелося зробити корегування витрат статей бізнес-плану, що є дозволеним, оскільки не порушено виконання умов бізнес-плану. Їй довелось відмовитись від придбання POS-терміналу, оскільки на момент погодження гранту вона зареєструвалася в ПРРО «Checkbox», що є економічним у використанні.
На момент придбання канцелярії та ноутбуку діяли знижки, тому сума закупівлі значно нижча ніж передбачена у бізнес-плані.
Оскільки вартість оренди на момент закупівлі зросла у зв`язку з збільшенням індексу інфляції ФОП Боднарюк Н.Д. залишкові кошти від статті на канцелярію частково витратила на орендну плату. Хоча у виставлених рахунках на оренду вказані комунальні послуги, проте дані комунальні послуги є частиною орендної плати.
Решта коштів були витрачені на тримачі, стійки для одягу та стелажі. На момент складання бізнес-плану ФОП Боднарюк Н.Д. планувала закупити стелажі як комплектуючі, проте на момент перерахування коштів їх вартість зросла, тож відповідач укомплектовув їх самостійно, що вийшло дешевше.
У вищевказаних поясненнях ФОП Боднарюк Н.Д. зазначила, що нею витрачені кошти не у відповідності зазначеним статтям бізнес-плану, але в межах загальної суми та на статті бізнес-плану тобто за цільовим призначенням.
У зв`язку з встановленням факту нецільового використання мікрогранту директором Чернівецького обласного центру зайнятості прийнято наказ від 29.11.2023 №592 «Про повернення коштів мікрогранту», яким наказано ФОП Боднарюк Н.Д. повернути частину отриманого мікрогранту в сумі 89 731,09 грн.
18.12.2023 Чернівецька філія Чернівецького обласного центру зайнятості звернулася до ФОП Боднарюк Н.Д. з вимогою про повернення частини отриманого мікрогранту в сумі 89 731,09 грн.
Як вбачається з рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №5800600114519, вищевказаний лист 09.01.2024 вручений відповідачу, проте залишений ним без реагування.
Оскільки відповідачем не повернуто частини отриманого мікрогранту в сумі 89 731,09 грн, позивач звернувся з даним позовом до суду.
IV. Позиція суду по суті спору
Суд зазначає, що предметом спору є стягнення частини мікрогранту за договором про надання мікрогранту як такої, що використана не за цільовим використанням.
Предметом доказування у справі є обставини укладення договору про надання мікрогранту, обставини використання мікрогранту за цільовим/нецільовим призначенням, обставини, пов`язані з наявністю правових підстав для повернення відповідачкою частини отриманого мікрогранту.
Спірні правовідносини між сторонами врегульовані Законом України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні" та Порядком надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 року № 738 (у редакції на час укладення договору мікрогранту).
Відповідно до статті 12 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності.
Згідно з частиною третьою статті 16 ГК України підстави та порядок застосування засобів державної підтримки суб`єктів господарювання визначаються законом.
За змістом статті 48 ГК України з метою створення сприятливих організаційних та економічних умов для розвитку підприємництва органи влади на умовах і в порядку, передбачених законом, зокрема, сприяють підприємцям в організації матеріально-технічного забезпечення, подають підприємцям інші види допомоги.
Держава сприяє розвитку малого підприємництва, створює необхідні умови для цього.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», метою державної політики у сфері розвитку малого і середнього підприємництва в Україні є: 1)створення сприятливих умов для розвитку малого і середнього підприємництва; 2)забезпечення розвитку суб`єктів малого і середнього підприємництва з метою формування конкурентного середовища та підвищення рівня їх конкурентоспроможності; 3)стимулювання інвестиційної та інноваційної активності суб`єктів малого і середнього підприємництва; 4)сприяння провадженню суб`єктами малого і середнього підприємництва діяльності щодо просування вироблених ними товарів (робіт, послуг), результатів інтелектуальної діяльності на внутрішній і зовнішній ринки; 5) забезпечення зайнятості населення шляхом підтримки підприємницької ініціативи громадян.
Частинами 1, 2 ст. 12 Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» визначено, що державна підтримка надається суб`єктам малого і середнього підприємництва, які відповідають критеріям, встановленим частиною третьою статті 55 Господарського кодексу України. Державна підтримка передбачає формування програм, в яких визначається механізм цієї підтримки. Програми державної підтримки розробляються та впроваджуються спеціально уповноваженим органом у сфері розвитку малого і середнього підприємництва із залученням інших центральних органів виконавчої влади та громадських організацій, що представляють інтереси суб`єктів малого і середнього підприємництва. Державні програми підтримки затверджуються Кабінетом Міністрів України в установленому законом порядку.
Метою надання безповоротної державної допомоги у формі мікрогрантів є сприяння зайнятості населення, створення або розвиток власного бізнесу. Джерелами фінансування надання мікрогрантів отримувачам є кошти: Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі - Фонд); державного бюджету, що надходять на рахунок Фонд підтримки малого та середнього бізнесу Мінекономіки, відкритий у Національному банку, на який зараховуються внески від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права у національній та іноземній валюті як благодійна пожертва, гуманітарна допомога, гранти та дарунки (п.1 Порядку №738).
Головним розпорядником бюджетних коштів є Мінекономіки. Розпорядником коштів Фонду є Державний центр зайнятості (п. 2 Порядку №738).
Відповідно до п. 17 Порядку, рішення про надання мікрогранту приймається Державним центром зайнятості протягом 15 робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв на основі інформації уповноваженого банку, яка включає результати перевірки ділової репутації отримувача та відомостей, зазначених у заяві, а також оцінку співбесіди з отримувачем, проведеної регіональними центрами зайнятості. Порядок обміну та передачі документів між уповноваженим банком та Державним центром зайнятості визначається договором про взаємодію.
Згідно з п. 8 Порядку, отримувачем може бути фізична особа, яка має намір розпочати підприємницьку діяльність і бере на себе зобов`язання зареєструватися фізичною особою- підприємцем або створити юридичну особу протягом 15 р.д. з дня отримання позитивного рішення про надання мікрогранту.
Для отримання мікрогранту отримувач укладає договір мікрогранту. У договорі мікрогранту обов`язково зазначаються цілі використання мікрогранту з переліку, визначеного пунктом 5 цього Порядку, умови, невиконання або неналежне виконання яких може призвести до повернення отримувачем отриманих коштів (п. 20 Порядку).
Форма договору про надання мікрогранту затверджена наказом Міністерства економіки України від 06.07.2022 №1969 "Про затвердження Порядку проведення оцінювання заяв, критеріїв оцінювання та необхідної кількості балів (оцінки) для прийняття Державним центром зайнятості рішень про надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, форми бізнес-плану, форми договору про надання мікрогранту, а також кінцевих строків подання заяв та граничної суми мікрогрантів".
Відповідно статті 634 Цивільного кодексу України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору. Договір приєднання може бути змінений або розірваний на вимогу сторони, яка приєдналася, якщо вона позбавляється прав, які звичайно мала, а також якщо договір виключає чи обмежує відповідальність другої сторони за порушення зобов`язання або містить інші умови, явно обтяжливі для сторони, яка приєдналася. Сторона, яка приєдналася, має довести, що вона, виходячи зі своїх інтересів, не прийняла б цих умов за наявності у неї можливості брати участь у визначенні умов договору. Якщо вимога про зміну або розірвання договору пред`явлена стороною, яка приєдналася до нього у зв`язку зі здійсненням нею підприємницької діяльності, сторона, що надала договір для приєднання, може відмовити у задоволенні цих вимог, якщо доведе, що сторона, яка приєдналася, знала або могла знати, на яких умовах вона приєдналася до договору.
22.12.2022 між сторонами укладено договір про надання мікрогранту. Цей договір є договором приєднання в розумінні статті 634 Цивільного кодексу України і може бути укладений лише шляхом приєднання отримувача до всіх його умов в цілому шляхом надання АТ "Ощадбанк" заяви про приєднання до умов цього договору в порядку, передбаченому цим договором (далі - договір), який укладається між державним центром зайнятості з однієї сторони та суб`єктом господарювання з іншої сторони, щодо якого ДЦЗ прийняв рішення про надання мікрогранту та який приєднався до умов цього договору у визначеному в ньому порядку, які спільно іменуються як сторони, а кожний окремо як сторона.
При укладанні цього договору ДЦЗ діє на виконання договору про взаємодію, укладеного між Міністерством економіки України, ДЦЗ та АТ "Ощадбанк" (далі - договір про взаємодію) та Порядку.
Згідно п. 1 - п. 4 розділу IV договору використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору. Отримувач використовує кошти мікрогранту за цільовим призначенням протягом шести місяців з дати його отримання (зарахування на рахунок отримувача). Отримувач реалізує бізнес-план протягом строку, визначеного в ньому. Для використання коштів мікрогранту та оплати ними витрат отримувача, що відповідають цільовому призначенню мікрогранту, визначеному у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору та передбаченому бізнес-планом, отримувач подає до Уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанція, накладна тощо) та договір, укладений між отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо. На підставі документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, Уповноважений банк забезпечує проведення операції з оплати витрат, які відповідають цільовому призначенню мікрогранту та бізнес-плану.
Згідно п. 5 розділу IV договору у разі збільшення вартості предмета договору, укладеного отримувачем з постачальником (продавцем), може бути проведена доплата суми коштів у межах граничного розміру отриманого мікрогранту. У такому випадку отримувач згідно з вимогами Порядку вносить відповідні зміни до бізнес-плану, надсилає його на погодження до Уповноваженого банку та до відповідного регіонального центру зайнятості. Відповідні зміни викладаються в додатковій угоді до цього договору. Оплата витрат може бути проведена декільком постачальникам (продавцям) у межах граничного розміру мікрогранту.
Відповідач подав бізнес-план та просив надати йому мікрогрант у сумі 150 000 грн, з яких: 108 600,00 грн закупівля основних засобів (28 000,00 грн ноутбук, 34 600,00 грн POS-термінал з принтером та сканером, 20 500,00 грн тримачі/стійки для одягу (розкладні та розсувні з кріпленням на стіну), 25 500,00 грн стелаж з полицями та коробками для взуття та дрібних речей); 8 400,00 грн канцелярія (папки, накладні, чеки, бумага, файли та інше);33 000 грн оренда.
Згідно з п. 5 Порядку (в редакції на момент подання заяви) та п. 2 розділу V договору мікрогрант надається для покриття таких напрямів витрат:
- придбання меблів, обладнання, транспортних засобів (які будуть використовуватися в комерційних та виробничих цілях), необхідних для провадження господарської діяльності, які не підлягають відчуженню до виконання умов договору про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави);
- закупівля ліцензійного програмного забезпечення, свійських тварин та птиці, багаторічних насаджень, саджанців, посівного матеріалу, сировини, матеріалів, товарів та послуг, пов`язаних з реалізацією бізнес-плану (такі витрати повинні становити сумарно не більше 50 відсотків розміру мікрогранту);
- послуги маркетингу та реклами (такі витрати повинні становити не більше 10 відсотків розміру мікрогранту);
- орендна плата за користування нежитловим приміщенням, земельною ділянкою, які будуть використовуватися в комерційних та виробничих цілях (такі витрати повинні становити не більше 25 відсотків розміру мікрогранту);
- орендна плата за обладнання (такі витрати повинні становити не більше 10 відсотків розміру мікрогранту);
- лізинг обладнання, крім автомобілів, мотоциклів та інших транспортних засобів особистого користування (такі витрати повинні становити не більше 50 відсотків загального розміру мікрогранту);
- використання у підприємницькій діяльності прав інших суб`єктів господарювання (комерційна концесія).
Конкретні цілі використання коштів мікрогранту з переліку, визначеного п.2 розділу V цього договору, зазначаються отримувачем в бізнес-плані. Використання коштів мікрогранту на покриття інших витрат забороняється (п. 3 розділу V договору).
Згідно форми бізнес-плану, затвердженої наказом Міністерства економіки України від 06.07.2022 № 1969, у розділі І зазначаються, зокрема: стаття витрат, сума та обґрунтування, де має бути детально описано використання грантових коштів (всі витрати суми мікрогранту) за статтями витрат та обґрунтування того, як це допоможе в досягненні поставлених цілей.
17.03.2023 на відкритий в АТ «Ощадбанк» банківський рахунок відповідача зараховано 150 000 грн. отриманого мікрогранту.
В подальшому, вказані кошти в сумі 150 000,00 грн були використані на закупівлю обладнання, меблів, канцелярії та оренду приміщення (з відшкодуванням комунальних послуг).
При перевірці, проведеній Сторожинецьким управлінням Чернівецької філії Чернівецького обласного центру зайнятості, згідно акта №25 від 06.10.2023 виявлено невідповідність закупленого обладнання та здійснених витрат із статтями витрат, що передбачені у бізнес - плані, який подавався ФОП Боднарюк М.Д. з метою отримання мікрогранту.
Суд не погоджується з таким висновком позивача про нецільове використання коштів мікрогранту, з огляду на наступне.
Відповідно до п. п. 21 та 24 Порядку, в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, у разі неможливості встановлення факту цільового використання мікрогранту або встановлення факту нецільового використання мікрогранту під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту, який здійснюється центром зайнятості, витрачені кошти протягом одного місяця повертаються отримувачем на спеціальний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, для подальшого їх перерахування на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.
Неповернуті отримувачем кошти стягуються з нього відповідно до вимог законодавства.
У разі несвоєчасного та/або неповного виконання пунктів 20 і 21 цього Порядку сума мікрогранту вважається заборгованістю, стягнення якої здійснюється Державним центром зайнятості та/або регіональним центром зайнятості у судовому порядку.
Тоді як у разі збільшення вартості предмета договору з постачальником (продавцем) може бути проведена доплата суми коштів у межах граничного розміру мікрогранту отримувача згідно з рішенням про надання мікрогранту. У такому випадку отримувач вносить відповідні зміни до бізнес-плану, надсилає його на погодження до уповноваженого банку та відповідного регіонального центру зайнятості. Відповідні зміни викладаються в додатковій угоді до цього договору.
Як вбачається із Порядку та п. 2 розділу V договору, на момент подання заяви відповідачкою було визначено наступні напрями: придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності отримувачем, яке не підлягає відчуженню до виконання умов договору про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави); закупівля сировини, матеріалів, товарів та послуг, пов`язаних з реалізацією бізнес-плану; послуги маркетингу та реклами; орендна плата за нежитлове приміщення.
Станом на сьогодні, за цим же Порядком, є такі ж напрями витрат, змін до них не внесено.
Згідно із п.п. 1, 3 п. 2 розділу VІ договору отримувач зобов`язується використати кошти мікрогранту для реалізації бізнес-плану на умовах, визначених Порядком та цим договором; не використовувати кошти мікрогранту на цілі відмінні від тих, які визначені у бізнес-плані відповідно до п.3 розділу V цього договору.
Закупівля відповідачем за грантові кошти ноутбуку та канцтоварів за меншою вартістю, придбання стелажів за більшою вартістю відповідають вищевказаним напрямам (цілям), визначених бізнес-планом. Слід зазначити, що часткове спрямування коштів із однієї статті витрат на придбання інших товарів, які передбачені бізнес-планом (у даному випадку із статей витрат «Маркетинг та реклама» та «Оренда» на придбання товарів за статтею «Закупівля обладнання»), не можна розцінювати як нецільове використання коштів, адже такі видатки здійснені для реалізації бізнес-плану, відповідають його цілям та зроблені в межах граничної суми мікрогранту.
Суд зазначає, що придбання вішаків (дитячих, дорослих, брючних), кошиків хлібних, палиць для знаття одягу, ящиків овочевих перфорованих, не змінює їх цільового призначення як обладнання для магазинів, навпаки, надає можливість використовувати його з більшою ефективністю. Більше того, такі видатки відповідають напрямку витрат «Закупівля обладнання», визначеного бізнес-планом та п. 2 розділу V договору, а також закупівля
Вказівка в обґрунтуванні статей витрат у бізнес-плані на приблизний перелік та ціну необхідного обладнання і меблів не підміняє собою загальні напрями витрат та не означає, що саме ці речі та саме за таку ціну буде закуплено. Порядок не вимагає отримувача гранту мати документи, що підтверджують точну ціну придбання того чи іншого майна станом на час складання бізнес-плану.
Пунктом III додатку до Порядку проведення оцінювання заяв, критеріїв оцінювання та необхідної кількості балів (оцінки) для прийняття Державним центром зайнятості рішень про надання мікрогрантів/грантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 06.07.2022 №1969 (далі Порядок оцінювання) визначено, що бізнес-план має містити детальний опис бізнес-процесів. Заповнення всіх полів є необхідним для захисту бізнес-плану та отримання мікрогранту. Кожне поле бізнес-плану заповнюється, використовуючи пояснення та поради для їх заповнення. Після надсиланням отримувачем заявки виправлення не допускаються.
У шаблонах перераховано ряд поширених параметрів, але вони можуть не в повному обсязі бути застосовані до бізнесу отримувача. Отримувач може додати необхідні елементи, які необхідні для розкриття інформації про його господарську діяльність, а також використати передбачене формою бізнес-плану поле для коментарів, щоб пояснити будь-які зроблені припущення, примітки або додаткові відомості, на які він хотів звернути увагу.
Усі вартісні показники бізнес-плану мають бути зазначені в гривнях з врахуванням податку на додану вартість.
Для оформлення бізнес-плану може також бути використано шаблон бізнес-плану, наданий Державним центром зайнятості, у вигляді файлу в форматі.xlsx (.xls), В такому випадку отримувач дотримується інструкцій, вказаних в самому файлі, та заповнює відповідні поля, що містить файл, відповідно до даних свого проекту.
Отримувач може отримати консультацію щодо заповнення бізнес-плану, звернувшись до онлайн-підтримки через чат-бот Державної служби зайнятості.
Згідно п. II додатку до Порядку оцінювання щодо форми бізнес-плану встановлено, що бізнес-план повинен відображати всю діяльність, яку отримувач описав у своєму бізнес-плані. Аналіз і прогнозування грошових потоків дозволяє прораховувати прогнозовані результати підприємницької діяльності. Необхідно враховувати, що дані вказуються за кожний квартал окремо (наростаючим підсумком в межах окремого періоду-кварталу). Дані за 4 квартали не підсумовуються.
Так, згідно п. 21 Порядку (чинного на час ухвалення рішення) не вважається нецільовим використанням коштів мікрогранту: зміна моделі, марки, кількості, вартості предметів закупівлі, якщо такі предмети закупівлі за своїм функціональним призначенням є аналогічними зазначеним у бізнес-плані та відповідають напрямам витрат, визначеним пунктом 5 цього Порядку, і якщо зміна здійснена в межах суми наданого мікрогранту.
Позивач покликається на абзаци 3, 4, 5, 7 п. 24 Порядку, зазначаючи, що у разі збільшення вартості предмета договору та/або зміни цільового призначення, про це має бути повідомлено Державний центр зайнятості та банк і внесено зміни до бізнес-плану.
Водночас, у відповідача не було зміни цільового призначення, вартість предмета договору з постачальниками (продавцями) також не збільшувалась. Отже, покликання позивача на п. 24 Положення є безпідставним.
Суд зазначає, що постійне погодження зміни ціни кожної окремої одиниці товару, що входить до предмета договору, за умови незмінності загальної вартості предмета договору, є неефективним. Адже кон`юнктура ринку - це економічна ситуація, що склалася на ринку на даний момент або за обмежений відрізок часу під впливом сукупності кон`юнктуроутворюючих факторів і характеризується рівнем збалансування попиту та пропозиції на ринку, а також рівнем та співвідношенням цін.
Необхідність неодноразової розробки змін до бізнес-плану та їх погодження може унеможливити виконання Договору про надання мікрогранту в цілому, з огляду на постійну та швидку зміну цін на різні складові обладнання, спричинену зміною кон`юнктури ринку, якій притаманні такі характерні риси як несталість, постійна мінливість, коливання, нерівномірність, виняткова суперечливість, що відображається у одночасному вияві протилежних тенденцій одних і тих самих показників кон`юнктури.
Позивачем не доведено нецільового використання відповідачем наданих коштів мікрогранту, які б підлягали поверненню згідно п.20, 21 Порядку №738.
Судом не встановлено обставин нецільового використання коштів та обставин зміни їх цільового призначення. Твердження позивача про обов`язок відповідача внести зміни у свій бізнес-план, надіслати на погодження до уповноваженого банку та до відповідного регіонального центру зайнятості, є помилковим, оскільки необхідність неодноразової розробки змін до бізнес-плану та їх погодження може унеможливити виконання Договору про надання мікрогранту в цілому.
Також у матеріалах справи відсутні та позивачем суду не надані докази того, що кошти, які не були витрачені на закупівлю POS-терміналу, а спрямовані відповідачем на придбання обладнання за іншими статтями витрат в межах бізнес-плану негативно вплинула на досягнення та реалізацію, визначених бізнес-планом цілей.
Суд також звертає увагу, що згідно абз. 6 Порядку в редакції, чинній на момент вирішення даної справи, не вважається нецільовим використанням коштів мікрогранту: зміна моделі, марки, кількості, вартості предметів закупівлі, якщо такі предмети закупівлі за своїм функціональним призначенням є аналогічними зазначеним у бізнес-плані та відповідають напрямам витрат, визначеним пунктом 5 цього Порядку, і якщо зміна здійснена в межах суми наданого мікрогранту.
Згідно з статтею 58 Конституції України «закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
В даному випадку внесені до порядку зміни безумовно покращують правове становище отримувача мікрогранту, роблять його використання більш ефективним та в певній мірі заповнюють прогалини правового регулювання надання державою грантів бізнесу в частині уточнення поняття нецільового використання коштів, що також впливає на правову оцінку судом спірних правовідносин.
Судом встановлено, що відповідно до пункту 3.1 договору операційної оренди нежитлових приміщень від 01.01.2023 за об`єкт оренди встановлюється орендна плата за перший місяць оренди в сумі 10 900,00 грн. Кожний наступний орендний платіж починає щомісячній індексації за попередній. В разі, якщо індекс інфляції дорівнює одиниці, або нижчий від неї, орендна плата сплачується орендарем в розмірі якому була сплачена за попередній місяць.
Пунктом 3.3 договору операційної оренди нежитлових приміщень від 01.01.2023 передбачено, що орендар здійснює по окремих рахунках оплату комунальних платежів на протязі 5-днів з дня одержання рахунку. Розмір вказаних платежів визначається згідно з встановленими тарифами.
Як вбачається з виставлених відповідачу рахунків за орендну плату №705 від 15.05.2023 в травні 2023 року в травні 2023 загальна сума орендної плати становила 11 918,00 грн, в тому числі 10 900,00 грн орендна плата, 353,00 грн індексація, 63,00 грн відшкодування вивозу сміття, 22,00 грн відшкодування водопостачання, 87,00 грн відшкодування охорони, 157,00 грн відшкодування природного газу, 112,00 грн відшкодування майна та 224,00 грн відшкодування за землю, №726 від 20.05.2023 орендна плата в червні 2023 року становила 11918,00 грн, в тому числі 10900,00 грн орендна плата, 353,00 грн індексація, 63,00 грн відшкодування вивозу сміття, 22,00 грн відшкодування водопостачання, 87,00 грн відшкодування охорони, 157,00 грн відшкодування природного газу, 112,00 грн відшкодування майна та 224,00 грн відшкодування за землю та №727 від 20.05.2023 орендна плата в липні 2023 року становила 11918,00 грн, в тому числі 10900,00 грн орендна плата, 353,00 грн індексація, 63,00 грн відшкодування вивозу сміття, 22,00 грн відшкодування водопостачання, 87,00 грн відшкодування охорони, 157,00 грн відшкодування природного газу, 112,00 грн відшкодування майна та 224,00 грн відшкодування за землю.
Загалом відповідачем здійснено витрат по відшкодуванню вивозу сміття, відшкодуванню водопостачання, відшкодування охорони, відшкодуванню природного газу, відшкодуванню майна та відшкодуванню за землю на загальну суму 1 995,00 грн.
Суд вважає, що витрати по відшкодування вивозу сміття, відшкодуванню водопостачання, відшкодування охорони, відшкодування природного газу, відшкодування майна та відшкодування за землю не входять до орендної плати, не передбачені умовами бізнес-плану та не відносяться до напрямків витрат передбачених п. 5 порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 21.06.2022 №738 «Деякі питання надання грантів бізнесу».
За наведених обставин суд дійшов висновку про порушення відповідачем своїх зобов`язань по виконання вимог Порядку №738 та Договору про надання мікрогранту в частині включення витрат по відшкодуванню комунальних послуг до витрат по використанню коштів мікрогранту, що має наслідком повернення відповідачем частини мікрогранту у сумі 1995,00 грн. на підставі п. 7 розділу VII Договору на отримання мікрогранту та п. 20 Порядку №738.
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що відповідач не вчинив дії, яка б підпадала під обов`язок повернути кошти мікрогранту у сумі 87 736,09 грн, які, на думку позивача, є нецільово використані та, кошти мікрогранту, які б підлягали поверненню згідно п.20, 21 Порядку №738 після здійснення виїзного моніторингу господарської діяльності відповідача.
Враховуючи вищевикладене позовні вимоги слід задовільнити частково, стягнувши з відповідача частину отриманого мікрогранту в сумі 1995,00 грн.
Відповідно до вимог частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту статті 77 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
У відповідності до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Стандарт доказування «вірогідності доказів» на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Вказане узгоджується з правовою позицією викладеною у постанові Верховного суду у справі № 904/2357/20 від 21.08.2020.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи все вищезазначене, суд дійшов висновку про те, що позов слід задовольнити частково.
V. Розподіл судових витрат.
Частиною 1 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно положень пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Як вбачається із матеріалів справи, позивачем при зверненні з позовною заявою до суду сплачено судовий збір у розмірі 3 028,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №1531 від 08.05.2024.
Враховуючи, що позов задоволено частково, судовий збір пропорційно задоволеним витратам у розмірі 682,79 грн слід покласти на відповідача.
Керуючись статтями 2, 12, 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Боднарюк Наталії Дмитрівни ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) частину отриманого мікрогранту у сумі 1 995,00 грн на рахунок НОМЕР_5 , відкритий в АТ «Ощадбанк», код 00032129.
3. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Боднарюк Наталії Дмитрівни ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) на користь Чернівецького обласного центру зайнятості (58002, м. Чернівці, вул. Університетська, 31, код 05392708) 682,79 грн судового збору.
4. В решті позову відмовити.
Повний текст рішення складено та підписано 06.02.2025.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/
Суддя М.І. Ніколаєв
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 07.02.2025 |
Номер документу | 124964334 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Ніколаєв Михайло Ілліч
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні