Провадження № 2/641/626/2025 Справа № 641/8831/24
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2025 року м. Харків
Комінтернівський районний суд м. Харкова в складі:
головуючого - судді Чайка І.В.,
за участю секретаря судового засідання - Шумейко С.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Харкові в порядку спрощеного провадження цивільну справу 641/8831/24 за позовом Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 стягнення надміру переплаченої суми державної допомоги, -
ВСТАНОВИВ:
Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради звернулось до суду з позовом, в якому просить стягнути з ОСОБА_1 на користь управління надміру переплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 110 008,84 грн., відшкодувати судові витрати.
В обґрунтування позовної заяви, позивач посилався на те, що згідно заяви ОСОБА_1 від 26.06.2018 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та наданої відповідачем декларації про доходи, відповідачу було призначено державну соціальну допомогу на період з 01.06.2018 по 30.11.2018, яка в подальшому призначалась кожні шість місяців до 30.11.2021 року. До складу сім`ї входили три особи, зокрема, відповідач ОСОБА_2 та дві дитини: сини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . В заяві про призначення допомоги відповідачем надано згоду на отримання Управлінням інформації про сім`ю, доходи, власність та майно та одночасно повідомлено про відсутність місця роботи, доходів, тощо. Також відповідач повідомила, що не навчається, не працює, не є приватним підприємцем, на обліку у центрі зайнятості не перебуває. При проведенні Управлінням перевірки законності та правильності призначення, нарахування та виплати державної допомоги малозабезпеченій сім`ї ОСОБА_1 було виявлено, що відповідач не повідомила, не надала або навмисно приховала інформацію про майновий стан, зокрема, не повідомила, що має у власності більш однієї квартири, загальна площа яких перевищує 21 кв. метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю, що призвело до переплати та незаконно отриманої державної соціальної допомоги в період з 01.06.2018 по 30.11.2021 в розмірі 123 508,84 грн. Про виявлені факти та обставини було повідомлено ОСОБА_1 повідомленням № 1182/0/579-22, відповідно до якого останню зобов`язано повернути надміру сплачену суму. За період лютий-липень-листопад 2024 ОСОБА_1 було частково повернуто кошти в розмірі 13 500,00 грн. Залишок переплаченої суми державної соціальної допомоги ОСОБА_1 повернуто не було, а також доказів такого відшкодування не надходило та не надавалось.
Ухвалою Комінтернівського районного суду м. Харкова від 12.12.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження по справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Представник позивача подала письмову заяву, в якій позовні вимоги підтримала в повному обсязі, просила розглядати справу за її відсутності, не заперечувала проти ухвалення заочного рішення по справі.
Відповідач в судове засідання не з`явилася, про місце, дату і час слухання справи повідомлялася своєчасно і належним чином, причину неявки суду не повідомила, відзив на позовну заяву не подала, будь-яких заяв або клопотань на адресу суду не надала.
Враховуючи, що в судове засідання не з`явились всі учасники справи, відповідно до ч.2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Враховуючи, що в справі є достатні дані про права і взаємовідносини сторін, відповідач належним чином повідомлений про місце і час судового засідання, суд за згодою представника позивача розглядає справу у відсутності відповідача та згідно з ч.4 ст.223 ЦПК України постановляє заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, що відповідає положенням ст. 280 ЦПК України.
Суд, дослідивши надані докази у їх сукупності, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини, що виникли між сторонами.
Так судом встановлено, що, згідно заяви ОСОБА_1 від 26.06.2018 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та наданої відповідачем декларації про доходи, відповідачу було призначено державну соціальну допомогу на період з 01.06.2018 по 30.11.2018, яка в подальшому призначалась кожні шість місяців до 30.11.2021 року.
До складу сім`ї входили три особи, зокрема, відповідач ОСОБА_1 та дві дитини: сини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
В заяві про призначення допомоги відповідачем надано згоду на отримання Управлінням інформації про сім`ю, доходи, власність та майно та одночасно повідомлено про відсутність місця роботи, доходів, тощо. Повідомила, що не навчається, не працює, не є приватним підприємцем, на обліку у центрі зайнятості не перебуває.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 27.11.2024, відповідач ОСОБА_1 має у власності квартири, а саме:
-квартира загальною площею 66,5 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 ;
-квартира загальною площею 69,9 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 ;
-квартира загальною площею 25,4 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 .
Згідно довідок та рішення про призначення відповідачу державної соціальної допомоги, останній було призначено допомогу в період з 01.06.2018 по 30.11.2021 в загальному розмірі 123 508,84 грн.
Зі змісту повідомлення про припинення надання соціальної допомоги від 21.02.2022 року вбачається, що у зв`язку з не повідомленням відповідачем про зміни майнового стану та доходів, останній були надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги у розмірі 123 508,84 грн. та повідомлено про необхідність повернення вищевказаних коштів.
23.02.2024, 09.07.2024, 26.11.2024 р. на розрахунковий рахунок заявником було повернуто Управлінню суму в загальному розмірі 13 500,00 грн., що підтверджується виписками з рахунку ДКСУ із Системи дистанційного обслуговування клієнтів від 23.02.2024, 09.07.2024, 26.11.2024.
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (надалі - Порядок).
Відповідно до п. 7 Порядку, розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї. Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати розміру прожиткового мінімуму для малозабезпеченої сім`ї, крім випадків, передбачених абзацом п`ятим цього пункту.
Відповідно до п. 9 Порядку, середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - це обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців.
Згідно з п. 5 Порядку, до складу малозабезпеченої сім`ї заявника, яка звертається за призначенням допомоги, включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які проживають разом з батьками. При цьому діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місця проживання (перебування).
Відповідно до п. 16 Порядку, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється, якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення, реєстрації в установленому законодавством порядку, з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення.
Пунктом 25 Порядку встановлено, що якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.
Згідно ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної особи або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
З матеріалів справи вбачається, що особистим підписом в заяві відповідачка засвідчила той факт, що вона усвідомлює, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації та пільг, вона зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення. Про відмову в призначені або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї її попереджено. У такому разі відповідач зобов`язалась повернути надміру переплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також, достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради підлягають задоволенню
Питання про розподіл судових витрат суд вирішує відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 141, 259, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд-
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради переплачену суму державної допомоги в розмірі 110 008 (сто десять тисяч вісім) грн. 84 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради сплачений судовий збір в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення набирає законної сили протягом тридцяти днів з дня його проголошення, якщо не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку шляхом подання безпосередньо до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів апеляційної скарги.
Позивач - Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, код ЄДРПОУ 03196624, м. Харків, вул. Вишнева, 3.
Відповідач - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 .
Суддя І.В.Чайка
Суд | Комінтернівський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 124965825 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Комінтернівський районний суд м.Харкова
Чайка І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні