Ухвала
від 06.02.2025 по справі 357/1561/25
БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 357/1561/25

Провадження № 2-о/357/126/25

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"06" лютого 2025 р. cуддя Білоцерківського міськрайонного суду Київської області Цуранов А.Ю., перевіривши матеріали справи за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: 1) Приватне акціонерне товариство «Озернянський агропромтехсервіс»; 2) Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області, про встановлення факту, що має юридичне значення,

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2025 року до суду від заявника ОСОБА_1 надійшла заява в порядку окремого провадження, в якій він просить встановити факт трудових відносин в періоди з 14.01.1983 по 26.09.1983, з 18.06.1986 по 04.06.2002, з 15.04.2003 по 29.06.2004 між ОСОБА_1 та Озерянським ВВ «Сільгосптехніка» в ВАТ «Озернянський агропромтехсервіс» (правонаступник Приватне акціонерне товариство «Озернянський агропромтехсервіс»).

Вимоги заяви мотивовані тим, що заявнику рішеннями органів Пенсійного фонду України відмовлено в призначенні пенсії за віком, відповідно до ст. 115 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», в зв`язку з відсутністю необхідного стажу. Вказує, що до стажу його роботи не зараховані періоди його роботи в Озерянському ВВ «Сільгосптехніка» в ВАТ «Озернянський агропромтехсервіс», що дає право на призначення пенсії, оскільки в архів сільської ради відповідні документи не здавались, а правонаступник роботодавця відсутній за юридичною адресою, тому отримати відповідні документи заявник не має можливості.

Дану заяву (справу) зареєстровано судом та відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями передано судді Цуранову А.Ю.

При вирішенні питання про відкриття провадження у справі, слід виходити з наступного.

У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. За статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів та свобод фізичних і юридичних осіб, державних та суспільних інтересів.

Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати між собою компетенцію як різних ланок судової системи, так і різні види судочинства - цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Предметна юрисдикція - це розмежування компетенції цивільних, кримінальних, господарських та адміністративних судів. Кожен суд має право розглядати і вирішувати тільки ті справи (спори), які віднесені до їх відання законодавчими актами, тобто діяти в межах встановленої компетенції.

При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Відповідно до ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом (ч. 3 ст. 294 ЦПК України).

Перелік підвідомчих суду справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, наведений у частині першій статті 315 ЦПК України.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Аналіз наведених норм процесуального права дає підстави зробити висновок про те, що в порядку цивільного судочинства розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.05.2018 року у справі № 761/16799/15-ц.

Як вбачається з доданої до заяви копії рішення Головного управління Пенсійного Фонду України у м. Києві № 104250017169 від 08.12.2023, ОСОБА_1 відмовлено у призначенні дострокової пенсії за віком на підставі п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з підстав відсутності необхідного страхового стажу в періоди роботи з 24.01.1983 по 26.09.1983 та з 18.06.1986 по 04.06.2002 згідно трудової книжки (дублікат) НОМЕР_1 , оскільки дата заповнення (25.01.1983) раніше дати виготовлення бланку трудової книжки, в наданих документах відсутні копії наказів при прийнятті і звільненні на підставі яких проведено відповідні записи у дублікаті або уточнюючі довідки, згідно інформації ЄДР «Озернянський агропромтехсервіс» (ЄДРПОУ 03563318) не перебуває в процесі припинення, згідно архівної довідки від 24.07.2023 № 13-06-01/57 відсутня інформація відповідно п. 17 «Про затвердження Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній».

Згідно з копією рішення Головного управління Пенсійного Фонду України у Львівській області № № 104250017169 від 24.10.2023, ОСОБА_1 відмовлено у призначенні дострокової пенсії за віком на підставі п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з підстав відсутності в індивідуальних відомостях про застраховану особу періоду роботи з 01.02.2004 по 29.02.2004 та з 01.04.2004 по 29.06.2004.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 115 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначено право на призначення дострокової пенсії за віком військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, особам начальницького і рядового складу Державного бюро розслідувань, які брали участь у бойових діях, - після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 186 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі якщо заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 315 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо з заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право.

Вирішуючи питання про прийняття заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, суддя, зокрема, зобов`язаний з`ясувати питання про підсудність та юрисдикційність, тобто повинен перевірити, чи може взагалі ця заява розглядатися в судовому порядку і чи не віднесено її розгляд до повноважень іншого органу.

Якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито, - закриває провадження у ній.

Не можуть розглядатися судами заяви про встановлення фактів, якщо чинним законодавством передбачено інший порядок їх встановлення або ж заявник має іншу можливість одержати документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення.

При цьому, відмова відповідного органу в установленні таких фактів може бути оскаржена заінтересованою особою до суду.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затверджений постановою Правління ПФУ № 22-1 від 25.11.2005 року.

Пунктами 4.1 та 4.2 розділу IV Порядку подання документів визначено, що орган, який призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший на підставі звернення особи з відповідною заявою.

Рішення органу ПФ щодо відмови у призначенні пенсії підлягає оскарженню у встановленому законом порядку.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено право кожної особи звернутися до адміністративного суду, якщо вона вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності (пункт 1 частини першої цієї статті).

Суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).

Пенсійний Фонд України (його територіальні органи) є суб`єктом владних повноважень, наділеним владними управлінськими функціями у сфері пенсійного забезпечення.

У випадку якщо справа підлягає розгляду в порядку іншого судочинства, ніж подано заяву про встановлення факту, що має юридичне значення, то суд відмовляє у відкритті провадження або закриває провадження у справі, якщо провадження у справі було відкрито.

Зазначена правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2020 року у справі № 287/167/18-ц.

З огляду на те, що ОСОБА_1 звернувся до органів Пенсійного Фонду України з приводу призначення пенсії за віком, на що отримав рішення про відмову, тому в даному випадку спір підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства, отже подана заява не може бути предметом розгляду в порядку окремого провадження у цивільному судочинстві, у зв`язку з чим у відкритті провадження слід відмовити.

Роз`яснити заявнику право на звернення до суду у встановленому законом порядку в порядку адміністративного судочинства до відповідного окружного адміністративного суду.

Також слід роз`яснити, що за змістом до п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції.

Керуючись ст. 13, 186, 260, 261, 315, 353 ЦПК України, -

У Х В А Л И В :

Відмовити у відкритті провадження у цивільній справі в порядку окремого провадження за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: 1) Приватне акціонерне товариство «Озернянський агропромтехсервіс»; 2) Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області, про встановлення факту, що має юридичне значення.

Роз`яснити заявнику право на звернення до суду у встановленому законом порядку в порядку адміністративного судочинства.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана протягом п`ятнадцяти днів з дня складення (підписання) до Київського апеляційного суду.

Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.

Суддя А. Ю. Цуранов

СудБілоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення06.02.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу124969622
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —357/1561/25

Ухвала від 11.03.2025

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Цуранов А. Ю.

Ухвала від 06.02.2025

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Цуранов А. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні