Ухвала
від 05.02.2025 по справі 120/14828/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

м. Вінниця

05 лютого 2025 р. Справа № 120/14828/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дончика Віталія Володимировича, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вінницької обласної медико-соціальної експертної комісії № 2 Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

в с т а н о в и в :

05.11.2024 року ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до Вінницької обласної медико-соціальної експертної комісії № 2 Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю рішення відповідача, оформленого довідкою про невизнання інвалідом від 04.07.2024 року, оскільки при направленні на МСЕК та проведені огляду, відповідачем порушено законодавчо встановлену процедуру проведення МСЕК.

Ухвалою суду від 11.11.2024 року, прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 262 КАС України.

16.01.2025 року представником позивача подано клопотання про залучення співвідповідача Комунальну установу «Інформаційно-аналітичний центр медичної статистики» Вінницької області.

Обґрунтовуючи подане клопотання вказала, що відповідно до рішення Вінницької обласної ради за № 1032 від 20.12.2024 року, Вінницький обласний центр медико-соціальної експертизи було припинено в результаті реорганізації, а саме: шляхом приєднання до Комунальної установи «Інформаційно-аналітичний центр медичної статистики» Вінницької області.

Зазначає, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідач наразі перебуває в стані припинення (інформацію до реєстру внесено 10 січня 2025 року).

З огляду на викладене представник позивача просить залучити в якості співвідповідача Комунальну установу «Інформаційно-аналітичний центр медичної статистики» Вінницької області.

04.02.2025 року представником позивача подано клопотання про залучення співвідповідачів Експерту команду з оцінювання повсякденного функціонування особи Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М. І. Пирогова Вінницької обласної ради» та Експерту команду з оцінювання повсякденного функціонування особи Комунального некомерційного підприємства «Вінницька міська клінічна лікарня №1».

Обґрунтовуючи подане клопотання вказала, що відповідач у справі наразі перебуває в процесі припинення, а в разі задоволення вимоги щодо визнання рішення обласної МСЕК протиправним, позивачеві у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №1338 від 15.11.2024 року «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» доведеться проходити оцінювання повсякденного функціонування особи за участі експертних команд в закладах охорони здоров`я.

Вказала, що наказом Вінницької обласної військової адміністрації №765 від 03.12.2024 року було затверджено перелік закладів охорони здоров`я області, в яких організовується проведення оцінювання повсякденного функціонування особи.

Враховуючи положення зазначеного наказу, документи, що перебували на розгляді обласної МСЕК передаються до КНП «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М. І. Пирогова» Вінницької обласної ради, а документи, які перебували на розгляді Вінницької міської СМЕК №1 та Вінницької міської МСЕК №2 передаються до КНП «Вінницька міська клінічна лікарня №1».

Враховуючи наведене, на думку представника позивача, слід залучити відповідні експертні комісії до участі в справі в якості співвідповідачів.

Вирішуючи клопотання представника позивача про залучення співвідповідачів, суд виходить з наступного.

22.10.2024 року Радою національної безпеки і оборони України прийнято рішення "Щодо протидії корупційним та іншим правопорушенням під час встановлення інвалідності посадовим особам державних органів", згідно з пп. "д" п. 2 якого доручено Кабінету Міністрів України забезпечити розроблення та внесення на розгляд Верховної Ради України разом із Міністерством охорони здоров`я України у місячний строк законопроєкту про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження оцінювання особи з обмеженням повсякденного функціонування, розробленого з метою забезпечення невідкладного реформування системи медико-соціальної експертизи в Україні, передбачивши, зокрема, ліквідацію медико-соціальних експертних комісій з 31 грудня 2024 року.

Указом Президента України від 22.10.2024 №732/2024 вказане рішення РНБО України введено в дію.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 № 1338 "Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи" доручено обласним, Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) забезпечити:

до 25 грудня 2024 р. з визначеною такими органами періодичністю - передачу медико-соціальними експертними комісіями (обласними, центральними міськими, міськими, міжрайонними, районними) визначеним для кожної з них закладам охорони здоров`я всіх наявних у них направлень лікарсько-консультативних комісій для проведення медико-соціальної експертизи, розгляд яких не завершено медико-соціальними експертними комісіями та розгляд яких призначено після 1 січня 2025 р. або не був призначений;

у період до 10 січня 2025 р. - передачу медико-соціальними експертними комісіями (обласними, центральними міськими, міськими, міжрайонними, районними) визначеним для кожної з них закладам охорони здоров`я всіх наявних в них медико-експертних справ, за якими розгляд медико-соціальними експертними комісіями був проведений до 31 грудня 2024 року.

Починаючи з 27 грудня 2024 р. і до 31 грудня 2024 р. включно медико-соціальні експертні комісії не розпочинають розгляд направлень лікарсько-консультативних комісій для проведення медико-соціальної експертизи, отриманих після зазначеної дати. Такі направлення готуються для передачі до відповідного закладу охорони здоров`я, визначеного для кожної медико-соціальної експертної комісії згідно з переліком закладів охорони здоров`я, в яких організовується проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженим розпорядженням начальника (голови) обласної, Київської міської державної адміністрації (військової адміністрації), разом з витягами.

За змістом п. 6 вищевказаної постанови Уряду керівникам обласних, Київської міської державних адміністрацій (військових адміністрацій):

організувати та забезпечити процес передачі медико-експертних справ, визначених у пункті 4 цієї постанови, та забезпечити здійснення контролю за проведенням закладами охорони здоров`я заходів щодо формування експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування особи та організаційного забезпечення їх діяльності;

протягом трьох робочих днів з дня набрання чинності цією постановою забезпечити затвердження переліку закладів охорони здоров`я, в яких організовується проведення оцінювання повсякденного функціонування особи. Перелік повинен містити інформацію, в який саме заклад охорони здоров`я передає документи кожна конкретна медико-соціальна експертна комісія, адреси зазначених закладів та контактні дані осіб, відповідальних за приймання документів;

забезпечити до 31 грудня 2024 р. внесення до електронної системи щодо оцінювання повсякденного функціонування особи відомостей і документів з направлень лікарсько-консультативних комісій для проведення медико-соціальної експертизи, розгляд яких не завершений медико-соціальними експертними комісіями та призначений на дати після 1 січня 2025 р., із збереженням черговості розгляду згідно з переданим витягом відповідно до форми первинної облікової документації № 165/о, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я від 30 липня 2012 р. № 577, а також інформування рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) відповідних осіб, стосовно яких сформована медико-експертна справа, про зміну місця проведення розгляду.

Так, наказом Вінницької обласної військової адміністрації від 03.12.2024 року № 765 "Про затвердження Переліку закладів охорони здоров`я області, в яких організовується проведення оцінювання повсякденного функціонування особи" затверджено Перелік закладів охорони здоров`я області, в яких організовується проведення оцінювання повсякденного функціонування особи.

Тобто, починаючи з 01.01.2025 медико-соціальні експертні комісії (обласні, центральні міські, міські, міжрайонні, районні) втратили повноваження на проведення медико-соціальної експертизи, зокрема, з виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності.

Разом з тим, починаючи з 01.01.2025 року такі повноваження перейшли до закладів охорони здоров`я області, в яких організовується проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, перелік яких затверджується керівникам обласних, Київської міської державних адміністрацій (військових адміністрацій).

Як вбачається з прохальної частини позову, позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Вінницької обласної медико-соціальної експертної комісії №2 Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи, оформлене довідкою про невизнання інвалідом ОСОБА_1 від 04.07.2024 року;

- зобов`язати Вінницьку обласну медико-соціальну експертну комісію №2 Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи повторно провести огляд ОСОБА_1 з дотриманням вимог чинного законодавства та враховуючи всі наявні медичні документи та діагнози позивача, в разі відмови викласти своє рішення письмово з обґрунтуванням на підставі чого наявні хвороби позивача не є підставою для визнання його інвалідом.

Тобто, враховуючи пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 № 1338 та наказ Вінницької обласної військової адміністрації від 03.12.2024 року № 765, медико-експертні справи, за якими розгляд медико-соціальними експертними комісіями був проведений до 31 грудня 2024 року, передаються Вінницькою обласною медико-соціальною експертною комісією № 2 до Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради».

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необхідність залучення до участі у справі, в якості співвідповідача, Комунальне некомерційне підприємство «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради», оскільки у разі задоволення позову, позивачеві, у відповідності до постанови КМУ №1338 від 15.11.2024 року, доведеться проходити оцінювання повсякденного функціонування особи, у закладі де знаходиться його медико-експертна справа.

Що стосується клопотання відповідача про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Комунальну установу «Інформаційно-аналітичний центр медичної статистики» Вінницької області, суд зазначає наступне.

Так, 20.12.2024 року Вінницькою обласною Радою прийнято рішення №1032 «Про реорганізацію комунальних установ» вирішено припинити юридичну особу в результаті реорганізації Вінницький обласний центр медико-соціальної експертизи шляхом приєднання до Комунальної установи «Інформаційно-аналітичний центр медичної статистики» Вінницької області.

Разом з тим, суд звертає увагу на правову позицію Верховного суду, що викладена у постанові від 22 січня 2020 року у справі №2а-15057/09/2670, публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому, обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції (постанова Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі №2а-23895/09/1270).

Вирішуючи питання публічного правонаступництва, Верховний Суд у постанові від 11 лютого 2021 року у справі №826/9815/18 виходив із специфіки публічно-правових відносин, а саме: тієї обставини, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому, такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.

У цій постанові Верховний Суд сформулював правовий висновок, відповідно до якого, якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.

Якщо спір виник у відносинах, що не пов`язані з реалізацією суб`єктом владних повноважень його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту припинення сторони - суб`єкта владних повноважень (повне правонаступництво).

У випадку повного правонаступництва до правонаступника переходять права та обов`язки юридичної особи, які стосуються не лише майнових правовідносин.

Такий підхід ґрунтується на конституційних принципах безперервності процесу державного управління та відповідальності держави перед людиною за свою діяльність.

Аналогічний підхід застосовано Верховним Судом, зокрема, у постановах від 11 червня 2020 року у справі №826/5602/16 та від 21 жовтня 2021року у справі №809/2894/13-а та від 06 жовтня 2022 року по справі №260/2642/21.

Відповідно до частини першої та п`ятої статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

В даному ж випадку, із відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань слідує, що Вінницький обласний центр медико-соціальної експертизи (станом на 06.02.2025 року) перебуває в стані припинення.

Враховуючи вищевикладене та беручи до уваги те, що на час вирішення поданого представником позивача клопотання Вінницький обласний центр медико-соціальної експертизи перебуває у стані припинення, підстави для залучення до участі у справі Комунальної установи «Інформаційно-аналітичний центр медичної статистики» Вінницької області, в якості співвідповідача, відсутні.

Що стосується клопотань представника позивача залучення до участі у справі Комунального некомерційного підприємства "Вінницька міська клінічна лікарня №1", то суд вважає, що такі задоволенню не підлягають, оскільки медико-експертна справа позивача, відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 № 1338 та наказу Вінницької обласної військової адміністрації від 03.12.2024 року № 765, передана Вінницькою обласною медико-соціальною експертною комісією № 2 до Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради».

Положеннями статті 48 КАС України врегульовано особливості заміни неналежної сторони, залучення співвідповідача у справі.

Частиною 3 статті 48 КАС України встановлено, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність залучення до участі у справі співвідповідача Комунальне некомерційне підприємство «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради».

Керуючись статтями 48, 162, 248, 256 КАС України, -

у х в а л и в :

Клопотання представника позивача задовольнити частково.

Залучити до участі у справі в якості співвідповідача Комунальне некомерційне підприємство «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради» (код ЄДРПОУ 02011031, вул. Пирогова, 46, м. Вінниця, 21000).

Встановити Комунальному комерційному підприємству «Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І. Пирогова Вінницької обласної ради» 15-денний строк для надання відзиву на позов із поясненнями по суті заявлених вимог та доданням підтверджуючих документів, у тому числі документів, що підтверджують надіслання копії відзиву та доданих до нього документів позивачу, а також, у разі надходження відповіді на відзив, подати свої заперечення у 2-денний термін з дня отримання відповіді на відзив, у разі наявності таких.

Запропонувати позивачу у 2-денний строк з дня отримання відзиву подати відповідь на відзив, копія якої одночасно з поданням до суду повинна бути надіслана іншим учасникам справи.

В іншій частині клопотання представника позивача - відмовити.

Копію ухвали направити учасникам справи.

Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.

Суддя Дончик Віталій Володимирович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу124976116
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —120/14828/24

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні