Рішення
від 06.02.2025 по справі 460/15099/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

06 лютого 2025 року м. Рівне№460/15099/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у спрощеному позовному провадженні позовну заяву ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області (далі - відповідач), в якому просить суд: 1) визнати протиправною бездіяльність територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області, яка виразилась у відмові зарахування ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони час попередньої роботи Рівненському МВВС - з 09.12.1991 по 11.05.1993; УМВС України в Рівненській області - 3 31.12.2010 по 06.11.2015; ГУНІ в Рівненській області - з 07.11.2015 по 08.10.2019; ТУ ССО у Рівненській області - з 10.10.2019 по 31.03.2020; 2) зобов`язати територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області перерахувати ОСОБА_1 вислугу років в Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення про проходження Служби співробітниками Служби судової охорони з урахуванням змін, внесених рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021 та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби у Службі судової охорони час роботи в державних органах - Рівненський МВВС - з 09.12.1991 по 11.05.1993; УМВС України в Рівненській області - з 31.12.2010 по 06.11.2015; ГУНП в Рівненській області - з 07.11.2015 по 08.10.2019; ТУ ССО у Рівненській області - з 10:10.2019 по 31.03.2020. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем протиправно не зараховано до вислуги років у Службі судової охорони періоди його роботи в державних органах. Враховуючи викладене, просить суд позовні вимоги задовольнити.

Відповідач подав відзив на позов в якому заперечує проти позовних вимог. Свої заперечення аргументує тим, що прийняття на службу до ССО здійснюється виключено за результатами конкурсу, а переведення (перехід) з інших державних органів до ССО відсутній. Оскільки позивача було прийнято на службу до ССО виключено за результатами конкурсу, а не у результаті переходу (переведення) на службу до ССО, то відповідно до вимог чинного законодавства, відповідач жодним чином не порушив права за законні інтереси позивача. Просить у задоволенні позову відмовити.

13.12.2024 ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

13.01.2025, ухвалою суду позов залишений без руху.

23.01.2025 ухвалою суду продовжений розгляд справи.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 01.04.2020 призначена на посаду начальника відділу матеріально-технічного забезпечення територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області, що підтверджується копією наказу від 01.04.2020 № 79 о/с.

07.07.2022 наказом Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області від 05.07.2022 № 281 о/с позивача звільнено зі служби в Службі судової охорони відповідно до Положення про проходження служби співробітникам и Служби судової охорони за піт 3 п. 2 розділу ХІІ Положення про проходження служби співробітниками Служби судової схорони (за віком).

В наказі про звільнення зазначено, що станом па день звільнення 07.07.2022 року, вислуга років в календарному обчисленні складає 19 років 10 місяців 25 днів, з них:

в Службі судової охорони - 02 роки 03 місяці 06 днів.

З метою здійснення перерахунку пенсії, 22.10.2024 та 07.11.2024 представник позивача звертався до відповідача з проханням здійснити перерахунок вислуги років шляхом зарахування часу роботи в державних органах з яких було здійснено перехід на службу до ССО, а саме: Рівненський МВВС з 09.12.1991 по 11.05.1993 (1рік 05 місяців 06 днів); УМВС України в Рівненській області з 31.12.2010 по 06.11.2015 (4 роки 10 місяців 06 днів); ГУНП в Рівненській області з 07.11.2015 по 08.10.2019 (3 роки 11 місяців 01 день); ТУ ССО у Рівненській області з 10.10.2019 по 31.03.2020 (05 місяців 21 день), всього 10 років 8 місяців 03 дні.

Відповідач листом від 13.11.2024 № 48.05-465 відмовив позивачу у зарахуванні такої вислуги з мотивів відсутності підстав, оскільки посада начальника відділу матеріально-технічного забезпечення ні в період проходження позивачем служби, ні на момент звільнення не була віднесена до Переліку посад, затвердженого Головою Служби судової охорони.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначено положеннями Закону № 2262-ХІІ.

Відповідно до ст. 61 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII) Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах.

Порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони регулюється цим Законом та положенням, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України (п.2 ст.162-1 Закону №1402-VIII).

Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони затверджене Рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 №1052/0/15-19.

Відповідно до п. 5 Положення час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

До стажу служби у Службі зараховується стаж служби в поліції, органах внутрішніх справ, військова служба в Збройних Силах України, Службі безпеки України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 18.11.2021 № 2236/0/15-21 були внесені зміни до Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони, згідно з якими п. 5 розд. І викладено в такій редакції:

Час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей".

Відповідно до п. "и" ч. 1 ст.17 Закону № 2262-ХІІ особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "з" статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки України або Державну кримінально-виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 № 435 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" доповнено порядок обчислення вислуги років у новоствореному державному органі - Службі судової охорони. Зокрема, абз.20 п. 1 Постанови № 393 зі змінами викладений в наступній редакції: "час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу або службу в органи Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, що затверджуються відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, Міністерством юстиції, Міністерством фінансів, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони".

Отже, особам, які мають право на призначення пенсії на підставі Закону № 2262-ХІІ, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони, і відповідно до стажу служби у Службі судової охорони.

Як встановлено судом і це не заперечується сторонами, станом на час звільнення позивача з ССО 07.07.2022, перелік посад середнього і вищого складу, у разі переходу на які зараховується час роботи в державних органах, затверджений Головою Служби судової охорони не був.

Такий Перелік затверджений Головою Служби судової охорони 24.10.2022.

Так, Верховний Суд, вирішуючи спори щодо призначення пенсій та зарахування стажу для осіб, визначених Законом № 2262-XII, неодноразово зазначав, що цей Закон для окремих категорій осіб передбачає гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема, щодо створення та затвердження списку посад. Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на встановлену державою гарантію для окремих категорій осіб як складової їхнього правового статусу, будуються на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Крім того, принцип юридичної визначеності, закріплений у Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов`язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності - в даному випадку відсутність визначеного переліку посад середнього і вищого складу Служби судової охорони для обрахунку стажу.

При цьому, суд наголошує, що якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в даному випадку це надання для співробітників Служби судової охорони певних гарантій, а саме реалізацію права на зарахування до вислуги років для призначення пенсії часу роботи в державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони за правилами, встановленими п. "и" ч.1 ст.17 Закону №2262-ХІІ, держава, в даному випадку в особі Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області, безпідставно, відступаючи від гарантованих позивачу прав та правомірних сподівань не зарахували до стажу службу в державних органах, як особі, на яку поширюється дія Закону № 2262-ХІІ.

Такі висновки наведені Верховним Судом у постановах від 14.08.2019 у справі № 1740/2508/18, від 20.09.2019 у справі №813/904/15, від 18.11.2019 №813/5876/15.

Отже, неправомірним є посилання відповідача на перелік посад, який не був затверджений станом на час звільнення позивача з посади у ССО, як на підставу відмови позивачу у зарахуванні до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи в державних органах, а саме: Рівненський МВВС з 09.12.1991 по 11.05.1993 (1рік 05 місяців 06 днів); УМВС України в Рівненській області з 31.12.2010 по 06.11.2015 (4 роки 10 місяців 06 днів); ГУНП в Рівненській області з 07.11.2015 по 08.10.2019 (3 роки 11 місяців 01 день); ТУ ССО у Рівненській області з 10.10.2019 по 31.03.2020 (05 місяців 21 день), всього 10 років 8 місяців 03 дні.

Та обставина, що позивач працював саме в державних органах в спірні періоди відповідачем не оспорювалася.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про протиправність такої відмови та необхідність відновлення порушених прав та інтересів позивача шляхом зобов`язання відповідача зарахувати позивачу до стажу служби у Службі судової охорони час попередньої роботи: Рівненський МВВС з 09.12.1991 по 11.05.1993 (1рік 05 місяців 06 днів); УМВС України в Рівненській області з 31.12.2010 по 06.11.2015 (4 роки 10 місяців 06 днів); ГУНП в Рівненській області з 07.11.2015 по 08.10.2019 (3 роки 11 місяців 01 день); ТУ ССО у Рівненській області з 10.10.2019 по 31.03.2020 (05 місяців 21 день), всього 10 років 8 місяців 03 дні.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваних дій. Натомість позивач в повній мірі довів правомірність своєї позиції у спірних правовідносинах, тому позовні вимоги підлягають до задоволення.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, до відшкодування за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає сплачена позивачем сума судового збору у розмірі 1211,20грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області, які виразились у відмові зарахування ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони час попередньої роботи Рівненському МВВС - з 09.12.1991 по 11.05.1993; УМВС України в Рівненській області - 3 31.12.2010 по 06.11.2015; ГУНІ в Рівненській області - з 07.11.2015 по 08.10.2019; ТУ ССО у Рівненській області - з 10.10.2019 по 31.03.2020.

Зобов`язати територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області перерахувати ОСОБА_1 вислугу років в Службі судової охорони та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби у Службі судової охорони час роботи в державних органах: Рівненський МВВС - з 09.12.1991 по 11.05.1993; УМВС України в Рівненській області - з 31.12.2010 по 06.11.2015; ГУНП в Рівненській області - з 07.11.2015 по 08.10.2019; ТУ ССО у Рівненській області - з 10:10.2019 по 31.03.2020.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області судовий збір у сумі 1211,20грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 06 лютого 2025 року

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач - Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області (вул. Симона Петлюри, буд. 10, м. Рівне, Рівненська обл., 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 43162140)

Суддя Т.О. Комшелюк

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу124979021
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —460/15099/24

Рішення від 06.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні