Рішення
від 06.02.2025 по справі 600/4810/24-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2025 р. м. Чернівці Справа № 600/4810/24

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Буддеталь" до Чернівецької міської ради, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський земельний центр", Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Буддеталь" (далі - позивач), звернулось в суд з позовом до Чернівецької міської ради (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати рішення 41 сесія Чернівецької міської ради VШ скликання № 1623 від 25.01.2024 щодо затвердження технічної документації землеустрою щодо інвентаризації, на підставі якої було сформовано земельну ділянку комунальної власності за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука м. Чернівці площею 1,8017 га з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07) протиправним та незаконним;

- скасувати рішення 41 сесії Чернівецької міської ради VІІІ скликання № 1623 від 25.01.2024 щодо затвердження технічної документації землеустрою щодо інвентаризації, на підставі якої було сформовано земельну ділянку комунальної власності за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука м. Чернівці площею 1,8017 га з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07);

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької міської ради витрати по сплаті судового збору на користь ТОВ «Буддеталь» у розмірі 2411,40 грн.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

1. В обґрунтуванні поданого позову представником позивача зазначено, що оскаржуваним рішенням відповідач протиправно затвердив технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації, яка не відповідає вимогам чинного законодавства, на підставі якої було сформовано земельну ділянку комунальної власності за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці площею 1,8017 га з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 і помилково встановлено вказаній земельній ділянці цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07). Проте, таке визначення цільового призначення не відповідає фактичному використанню земельної ділянки, а також об`єктам нерухомості, що на ній розташовані.

Також вказано, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільський земельний центр" помилково виготовило кадастровий план земельної ділянки за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці площею 1,8017 га, оскільки згідно експлікації угідь в межах плану було відображено землі під соціально-культурними об`єктами (код угіддя 008.03).

Представник позивача наголошував, що будь-які об`єкти соціально-культурного призначення на земельній ділянці з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 відсутні. При цьому, на земельній ділянці знаходяться наступні об`єкти нерухомого майна, що не зазначені у кадастровому плані, а саме: виробничий цех літ. А площею 1929,20 кв.м, лісопильня літ. Б площею 257,20 кв. м, склад літ.В площею 488,10 кв.м, арматурний цех літ. Г площею 188,0 кв. м, компресорна літ. Д площею 38,0 кв. м, розчинний бетонний вузол літ. Е площею 20,40 кв. м, навіс літ. Ж, прохідна літ. З площею 15,80 кв.м, склад літ. И площею 33,50 кв.м, склад літ. К площею 102,30 кв. м, навіс літ. Л, склад літ. П, пропарочна камера І, трансформаторна підстанція III, ворота №1-5, огорожа №6-7.

Таким чином, до кадастрового плану земельної ділянки було внесено недостовірні дані про наявність земель під соціально-культурними об`єктами, а також не вказано об`єкти нерухомості, що знаходяться на земельній ділянці, що в свою чергу, призвело до помилково формування технічної документації землеустрою земельної ділянки із кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 та протиправного затвердження такої технічної документації міською радою.

2. Представник відповідача подав до суду відзив на адміністративний позов, в обґрунтування якого заперечив щодо задоволення позовних вимог з огляду на наступне.

Метою прийняття оскаржуваного рішення є затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель на території міста Чернівці для забезпечення формування земельних ділянок комунальної власності територіальної громади міста Чернівці та подальшого оформлення прав на них, в тому числі спрощення процедури оформлення прав на землю, підвищення ефективності міського землекористування, збільшення надходжень коштів до міського бюджету від плати за землю, продажу земельних ділянок на земельних торгах та права оренди на них тощо.

Протягом 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільський земельний центр" забезпечило здійснення реєстрації в Державному земельному кадастрі, зокрема, земельної ділянки (за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці) з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105, площею 1,8017 га.

Враховуючи, що земельна ділянка зареєстрована у Державному земельному кадастрі, розглянувши технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель, беручи до уваги пропозиції Департаменту урбаністики та архітектури міської ради, Чернівецька міська рада у відповідності та з урахуванням вимог чинного законодавства прийняла оскаржуване рішення.

З огляду на викладене, просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

3. Представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якій викладені переважно ті ж самі аргументи, що і зазначені в позовній заяві.

Окрім іншого, представник позивача звертав увагу суду, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Однак, ні Державним кадастровим реєстратором (при державній реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі), ні Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (при підготовці і подачі документів щодо затвердження технічної документації із землеустрою на розгляд сесії Чернівецької міської ради) не було перевірено відповідність технічної документації (в тому числі паперових документів) вимогам чинного законодавства України та генерального плану м. Чернівці.

4. Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору (Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради) подав до суду пояснення щодо позову, в яких зазначено, що при прийнятті оскаржуваного рішення Чернівецька міська рада виходила з цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105, яке було зазначено у державному кадастровому реєстрі, а саме: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07). Дані про земельну ділянку, які містилися у витязі з Державного земельного кадастру, були обов`язковими для міської ради.

При цьому, представник третьої особи наголошував, що міська рада не є суб`єктом, який може скасовувати державну кадастрову реєстрацію у відповідності до положень Закону «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051).

Крім того, у поясненнях зазначено, що згідно містобудівної документації Коригування Генерального плану міста Чернівці, земельна ділянка з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 розташована у функціональній зоні КС-4, що передбачена для підприємств та споруд IV-V класу шкідливості. Серед переважних, супутніх та допустимих видів забудови та використання земельної ділянки, розміщення будівель для виробничих потреб не передбачено, а тому цільове призначення «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» (код 11.02) для зазначеної земельної ділянки не відповідатиме містобудівній документації.

Також представник третьої особи звертав увагу суду, що під час неодноразових виїздів на місцевість, з метою встановлення фактичного використання землі позивачем, було зафіксовано здійснення торгівлі на ділянці з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105.

Таким чином, оскаржуване рішення відповідача прийняте в межах повноважень та у спосіб, встановлений законом, та з метою забезпечення ефективного і раціонального використання земель територіальної громади, а тому в задоволенні позовних вимог просив відмовити.

5. В судовому засіданні 28.01.2025 сторони підтримали свої аргументи і вимоги, які викладені у заявах по суті справи, а також подали заяви про подальший розгляд справи за їх відсутності у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ В СПРАВІ.

1. Ухвалою суду від 24.10.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

2. Ухвалою суду від 29.10.2024 клопотання представника позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Буддеталь" - задоволено повністю. Розгляд адміністративної справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Буддеталь" до Чернівецької міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення вирішено продовжити за правилами загального позовного провадження.

3. Ухвалою суду від 29.10.2024 клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Буддеталь", про залучення до участі в справі третьої особи - задоволено повністю. Залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільський земельний центр".

4. Ухвалою суду від 11.12.2024 клопотання представника Чернівецької міської ради, про залучення до участі в справі третьої особи - задоволено повністю. Залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради.

5. 28.01.2025 усною ухвалою суду закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ ТА ВІДПОВІДНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.

1.Товариство з обмеженою відповідальністю "Буддеталь" 04.01.2001 зареєстроване юридичною особою в Єдиному державного реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, основний вид діяльності «16.10 Лісопильне та стругальне виробництво».

2. Згідно державного акту на право постійного користування землею серії І-ЧВ №001167 від 15.06.1999, відособленому підрозділу «Буддеталь» виробничого об`єднання «Кварц» відповідно до рішень Чернівецької міської ради від 04.08.1998 №296/9 та від 24.11.1998 №549/16 надано у постійне користування земельну ділянку площею 1,8245 га за адресою АДРЕСА_1 , для виробничих потреб.

3. Рішенням 6 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 31.05.2021 №272 «Про проведення робіт із землеустрою щодо інвентаризації земель міста Чернівці» вирішено, зокрема: провести роботи із землеустрою щодо інвентаризації земель міста Чернівці; суб`єктам господарювання, які мають в користуванні земельні ділянки в межах території на якій пропонується провести інвентаризацію земель, забезпечувати доступ до об`єктів інвентаризації та надавати виконавцю робіт інформацію стосовно документів, що посвідчують право користування чи власності земельної ділянки; дозволено Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради виступити замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.

4. 15.02.2022 між Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський земельний центр» укладено договір №1 на закупівлю послуг (послуги з розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території міста Чернівці із застосуванням геоінформаційних технологій та наповнення ГІС даними, отриманими в результаті надання послуг.

5. Пунктом 7 рішення 36 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 31.08.2023 №1401 «Про постійне користування земельними ділянками» вирішено: вважати припиненим право постійного користування відособленому підрозділу «Буддеталь» виробничого об`єднання «Кварц» земельною ділянкою за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, площею 1,8245 га, для виробничих потреб, що посвідчене державним актом на право постійного користування землею у зв`язку з припиненням діяльності та набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.

Зобов`язано ТОВ «Буддеталь» до 01.10.2023 звернутися до департаменту адміністративних послуг міської ради із відповідною заявою щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою вул. Маланчука Олександра, 40 (пункт 7.1 ).

6. 09.10.2023 ТОВ «Буддеталь» було подано заяву до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради про надання дозволу на розробку проектів відведення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40.

7. 28.11.2023 відділ №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області здійснив державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, площею 1,8017 га, кадастровий номер7310136600:38:001:0105, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07). Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель від 01.06.2023, ТОВ «ПоділляЗемЦентр».

8. 13.12.2023 Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради направив на адресу позивача лист №24/01-08/1-4342, в якому зазначено, що рішенням Чернівецької міської ради від 30.11.2023 №1548 проект рішення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, орієнтовною площею 1,8245 га направлено на доопрацювання постійної комісії з питань земельних відносин, архітектури та будівництва Чернівецької міської ради.

9. Рішенням 41 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 25.01.2024 №1623 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель» вирішено, зокрема: затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель на віднести земельні ділянки до відповідної категорії земель, виду цільового призначення земельних ділянок згідно з додатком до цього рішення.

10. У пункті 514 додатку до рішення міської ради VIII скликання від 25.01.2024 №1623 зазначено про земельну ділянку за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці, з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105, яку віднесено до категорій земель землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07).

11. 04.06.2024 Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради повідомив ТОВ «Буддеталь» про прийняте рішення 41 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 25.01.2024 №1623.

12. Не погоджуючись із оскаржуваним рішенням 41 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 25.01.2024 №1623 в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, на підставі якої було сформовано земельну ділянку комунальної власності за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці площею 1,8017 га з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07), позивач звернувся до суду із цим позовом.

ДО ВКАЗАНИХ ПРАВОВІДНОСИН СУД ЗАСТОСОВУЄ НАСТУПНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБИТЬ ВИСНОВКИ ПО СУТІ СПОРУ.

1. Відповідно до статті 142 Конституції України встановлено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно приписів статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

2. Законом, який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, є Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР).

Згідно частини 1 статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

3. Статтею 1 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-ІІІ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Згідно статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Пунктом «а» частини 1 статті 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Відповідно до приписів статті 18 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим. Україна за межами її території може мати на праві державної власності земельні ділянки, правовий режим яких визначається законодавством відповідної країни.

Згідно частини 1 статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим (частина 3 статті 19 Земельного кодексу України).

Частиною 1 статті 20 Земельного кодексу України визначено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.

Відповідно до частини 2 статті 20 Земельного кодексу України віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.

Згідно частини 3 статті 20 Земельного кодексу України категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту.

Встановлення цільового призначення земельної ділянки може здійснюватися без додержання вимог, передбачених абзацом першим цієї частини, у випадках: передачі земельної ділянки державної, комунальної власності відповідно до частини третьої статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"; консервації деградованих і малопродуктивних, техногенно забруднених земель; віднесення земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення; віднесення земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення; зміни виду цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель сільськогосподарського призначення (крім віднесення їх до земельних ділянок для садівництва, зміни цільового призначення земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами); віднесення до земель морського транспорту земельних ділянок у межах морського порту.

При внесенні до Державного земельного кадастру відомостей про встановлення або зміну цільового призначення земельної ділянки належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони визначається за даними Державного земельного кадастру. Відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру (частина 4 статті 20 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини 5 статті 20 Земельного кодексу України класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила його застосування з визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Зазначені класифікатор та правила використовуються для ведення Державного земельного кадастру і містобудівного кадастру. Віднесення земельних ділянок до певних категорії та виду цільового призначення земельних ділянок має відповідати класифікатору та правилам, зазначеним в абзаці першому цієї частини.

До земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування (стаття 38 Земельного кодексу України).

Статтею 39 Земельного кодексу України визначено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.

Частинами 1 та 2 статті 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Згідно приписів статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: (окрім іншого) шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Приписами частини 5 статті 186 Земельного кодексу України визначено, що технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель затверджується щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації (частина 8 статті 186 Земельного кодексу України).

4. Законом, що визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямовані на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування, є Закон України «Про землеустрій» від 22 травня 2003 року №858-IV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі Закон №858-IV).

За визначеннями статті 1 Закону №858-IV технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування; цільове призначення земельної ділянки - допустимі напрями використання земельної ділянки відповідно до встановлених законом вимог щодо використання земель відповідної категорії та визначеного виду цільового призначення.

Відповідно до статті 35 Закону №858-IV інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, формування земельних ділянок, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Порядок проведення інвентаризації земель затверджується Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 статті 57 Закону №858-IV визначено, що технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розробляється за рішенням власників (розпорядників) земельних ділянок, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті. Рішення про розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення приймається у порядку, визначеному статтею 35 цього Закону.

5. Кабінетом Міністрів України, на виконання частини 3 статті 35 Закону №858-IV, прийнято постанову «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 05.06.2019 №476 (зі змінами та доповненнями), якою затверджено Порядок проведення інвентаризації земель (далі Порядок №476).

Пунктом 1 Порядку №476 визначено, що цей Порядок визначає вимоги щодо проведення інвентаризації земель, в тому числі державної інвентаризації земель та земельних ділянок, під час здійснення землеустрою та складання за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель, в тому числі державної інвентаризації земель та земельних ділянок (далі - технічна документація).

Підставою для проведення інвентаризації земель є рішення власників (розпорядників) земельних ділянок або рішення сільських, селищних, міських рад. Рішення про розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення приймається у порядку, визначеному статтею 35 Закону України Про землеустрій (пункт 8 Порядку №476).

Згідно пункту 27 Порядку №476 технічна документація погоджується та затверджується в порядку, встановленому статтею 186 Земельного кодексу України.

Відомості, отримані за результатами інвентаризації земель, державної інвентаризації земель та земельних ділянок, вносяться до Державного земельного кадастру відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 89, ст. 3598) (пункт 28 Порядку №476).

6. За змістом частини другої статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно обставин цієї справи, між сторонами виник спір щодо правомірності прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, яким, на думку позивача, протиправно затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації, яка не відповідає вимогам чинного законодавства, на підставі якої було сформовано земельну ділянку комунальної власності за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці, площею 1,8017 га з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 і, як наслідок, помилково встановлено вказаній земельній ділянці цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07).

Проте, на переконання позивача, таке визначення цільового призначення не відповідає фактичному використанню земельної ділянки, а також об`єктам нерухомості, що на ній розташовані.

7. Надаючи оцінку наведеним доводам та аргументам сторін, суд зазначає наступне.

Як зазначалось вище, рішенням 6 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 31.05.2021 №272 «Про проведення робіт із землеустрою щодо інвентаризації земель міста Чернівці» вирішено, зокрема: провести роботи із землеустрою щодо інвентаризації земель міста Чернівці; суб`єктам господарювання, які мають в користуванні земельні ділянки в межах території на якій пропонується провести інвентаризацію земель, забезпечувати доступ до об`єктів інвентаризації та надавати виконавцю робіт інформацію стосовно документів, що посвідчують право користування чи власності земельної ділянки; дозволено Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради виступити замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Враховуючи зазначене рішення, 15.02.2022 між Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський земельний центр» укладено договір №1 на закупівлю послуг (послуги з розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території міста Чернівці із застосуванням геоінформаційних технологій та наповнення ГІС даними, отриманими в результаті надання послуг.

Матеріалами справи підтверджується, що на виконання вказаного договору Товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський земельний центр» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель території міста Чернівці, в тому числі земельної ділянки площею 1,8245 га за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці.

За результатами розробленої технічної документації, вказану вище земельну ділянку було віднесено до категорії земель землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення земельної ділянки 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

На підставі виготовленої технічної документації, 28.11.2023 відділ №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області здійснив державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, площею 1,8017 га, кадастровий номер7310136600:38:001:0105, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07).

8. З наведеного слідує, що на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення №1623 від 25.01.2024 щодо затвердження технічної документації землеустрою щодо інвентаризації земель, земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , площею 1,8017 га, вже була сформована (кадастровий номер 7310136600:38:001:0105) та зареєстрована в Державному земельному кадастрі, а отже віднесена до відповідної категорії земель та виду цільового призначення.

9. Суд звертає увагу, що згідно абзацу першого статті 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» від 7 липня 2011 року № 3613-VI державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.

Таким чином, дані про земельну ділянку, які містилися в Державному земельному кадастрі, були обов`язковими для врахування відповідачем під час прийняття оскаржуваного рішення.

10. З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що згідно приписів частини 5 статті 186 Земельного кодексу України та пункту 27 Порядку №476, відповідач був зобов`язаний затвердити технічну із землеустрою щодо інвентаризації земель, а тому прийняв оскаржуване рішення №1623 від 25.01.2024.

10. Крім того, слід зазначити, що категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту (частина 2 статті 20 Земельного кодексу України).

В ході судового розгляду справи судом встановлено, що згідно містобудівної документації м. Чернівці, а саме Коригування Генерального плану міста Чернівці, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 27.03.2014 №1171, земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , площею 1,8017 га, з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105 розташована у функціональній зоні КС-4, що передбачена для підприємств та споруд IV-V класу шкідливості.

Представник позивача зазначав, що враховуючи цільове використання земельної ділянки та об`єкти нерухомості, що на ній розташовані (виробничий цех, лісопильня, склади, пропарочна, арматурна дільниця, компресорна, розчинний бетонний вузол, навіси, прохідна, насосна станція, пожежний резервуар, трансформаторна підстанція) - така земельна ділянка підпадає під визначення «виробничі бази будівельних організацій та ремонтних організацій, що є переважним видом забудови та іншим використанням земельної ділянки у функціональній зоні КС-4.

Проте, суд наголошує, що на момент прийняття оскаржуваного рішення земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , площею 1,8017 га, кадастровий номер7310136600:38:001:0105, вже була сформована та віднесена до відповідної категорії земель та виду цільового призначення, а відповідач лише затвердив технічну документацію із землеустрою згідно вимог чинного законодавства.

Іншими словами, відповідач оскаржуваним рішення не відносив земельну ділянку до відповідної категорії земель та виду цільового призначення, а тому такі доводи представника позивача не можуть вказувати на протиправність прийнятого відповідачем рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.

При цьому, представник позивача не довів, що визначений вид цільового призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07) суперечить містобудівній документації та функціональній зоні КС-4.

11. За аналогічних мотивів суд відхиляє доводи представника позивача щодо помилкового зазначення земель під соціально-культурними об`єктами у технічній документації із землеустрою.

12. Серед іншого, суд вважає за необхідне звернути увагу на пояснення Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, в яких йдеться про те, що під час неодноразових виїздів на місцевість з метою встановлення фактичного використання землі позивачем, було зафіксовано здійснення торгівлі на відповідній ділянці.

Вказані аргументи Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради жодним чином не були спростовані представником позивача в ході судового розгляду справи.

13. Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про правомірність прийнятого відповідачем рішення 41 сесії VШ скликання №1623 від 25.01.2024 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, на підставі якої було сформовано земельну ділянку комунальної власності за адресою вул. лейтенанта Олександра Маланчука, 40, м. Чернівці, площею 1,8017 га з кадастровим номером 7310136600:38:001:0105, а тому відсутні підстави для скасування такого рішення.

14 Суд також звертає увагу на невірно обраному позивачем способу захисту порушеного права, оскільки доводи позову фактично зводяться до протиправного, на переконання позивача, формування технічної документації Товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський земельний центр», на підставі якої земельну ділянку було віднесено до відповідної категорії земель, виду цільового призначення та зареєстровано у Державному земельному кадастрі.

Натомість, у даній справі позивачем оскаржується рішення відповідача, яким не вирішувалось питання про віднесення земельної ділянки до відповідної категорії земель та виду цільового призначення в процесі інвентаризації. Більше того, позивач в даних правовідносинах не позбавлений права звернутись до відповідача для отримання дозволу на виготовлення технічної документації щодо зміни цільового призначення, з урахуванням об`єктів, які перебувають в його власності і виду діяльності, яка фактично здійснюється останнім по місцю земельної ділянки та з урахуванням містобудівної документації.

15. Решта доводів учасників справи не спростовують викладених вище висновків суду.

16. Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 90 КАС України).

17. Відповідно до норм статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

18. Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази надані позивачем - суд дійшов висновку, що обґрунтування на які посилається позивач, не дають суду підстав для висновків, які б спростовували доводи відповідача, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

1. З урахуванням того, що в задоволенні позовних вимог відмолено повністю підстави для розподілу судових витрат (судового збору) відсутні.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Буддеталь" до Чернівецької міської ради, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський земельний центр", Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.

У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Буддеталь" (вул. Маланчука Олександра, буд. 40, м. Чернівці, 58018, код ЄДРПОУ:31289779);

Відповідач - Чернівецька міська рада (пл. Центральна, 1, м. Чернівці, Чернівецький р-н, Чернівецька обл., 58002, код ЄДРПОУ:36068147).

Суддя О.В. Боднарюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу124980096
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —600/4810/24-а

Рішення від 06.02.2025

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні