ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 січня 2025 року м.Дніпросправа № 280/5995/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року у справі № 280/5995/24 (суддя Татаринов Д.В., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Кліон» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Кліон» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 11020570/33134908 від 08 травня 2024 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну, № 1 від 17 листопада 2023 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Кліон», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
В обґрунтування позову було зазначено, що позивачем були надані відповідачу усі документи, які дають змогу ідентифікувати та зрозуміти сутність господарської операції, яким в подальшому було прийнято спірне рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 11020570/33134908 від 08 травня 2024 року. Наголошує, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року адміністративний позов задоволено.
З рішенням суду першої інстанції не погодилося Головне управління ДПС у Запорізькій області, була подана апеляційна скарга. У скарзі, посилаючись на помилкове застосування судом норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, скаржник просить скасувати рішення суду першої інстанції у даній справі та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідачем-1 зазначено, що реєстрація податкової накладної, виписаної ТОВ «Кліон» зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідала критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, вважає, що в даному випадку, зобов`язання покладені на Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні є передчасним, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Державної податкової служби України повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних ТОВ «Кліон».
Позивач та відповідач-2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу не скористалися.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
З матеріалів справи встановлено, що ТОВ «Кліон» (ЄДРПОУ 33134908) зареєстроване у якості юридичної особи та проводить наступні види господарської діяльності:
- код КВЕД 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;
- код КВЕД 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;
- код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;
- код КВЕД 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.;
- код КВЕД 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у.;
- код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт;
- код КВЕД 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення;
- код КВЕД 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування;
- код КВЕД 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій;
- код КВЕД 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін;
- код КВЕД 43.91 Покрівельні роботи;
- код КВЕД 81.22 Інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів;
- код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
01 березня 2022 року між ТОВ «Кліон» (надалі - підрядник) та ТОВ «Альбакор» (надалі - замовник) укладено договір підряду № 13394 (далі договір).
Відповідно до умов договору підрядник за завданням замовника своїми силами та/або із залученням субпідрядників виконує комплекс робіт на об`єкті замовника (далі - «роботи»), з матеріалів замовника та/або підрядника, а замовник приймає та оплачує виконані роботи. Обсяг робіт, їх вартість, терміни виконання робіт, терміни оплати та інформація про об`єкт Замовника узгоджуються сторонами у додаткових угодах, на підставі проектно-кошторисної документації або відомості обсягів робіт (далі - кошторис).
Згідно укладеної додаткової угоди № 5.1. від 15 серпня 2023 року до Договору (далі - додаткова угода) підрядник взяв на себе зобов`язання впродовж 120 календарних днів виконати комплекс робіт на об`єкті замовника: «Ремонт частини нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний 39, загальною площею 224,18 м2», з матеріалів замовника та підрядника.
Загальна вартість робіт, з урахуванням матеріалів замовника становить 1 106 448,38 грн., що підтверджується договірною ціною, яка є додатком № 1 до додаткової угоди № 5.1.
До договірної ціни включена вартість матеріальних ресурсів поставки замовника (зворотня сума), що становить 628 494,88 грн., у т.ч. ПДВ.
Вартість робіт без урахування матеріалів поставки замовника становить 477 953,50 грн. у т.ч. ПДВ.
Обсяги робіт та матеріалів визначаються локальним кошторисом на будівельні роботи № 02-01-01 та підсумковою відомістю ресурсів до локального кошторису № 0201-01, які являються додатками № 2, № 3 до Додаткової угоди № 5.1.
Замовником передані матеріали вартістю без ПДВ 523 745,73 грн. підряднику за актом прийому-передачі від 01 вересня 2023 року.
За результатами виконаних робіт складено та підписано акт приймання виконаних будівельних робіт № 1 від 17 листопада 2023 року на загальну суму 1 106 448,38 грн., у т.ч. ПДВ, в якому зазначено, що підрядником виконано наступні види робіт:
- демонтажні роботи покриттів підлоги, стін з цегли, східців та бетонних фундаментів;
- улаштування цементних покриттів, покриттів з керамічних плиток, плінтусів;
- улаштування перегородок з обшивкою гіпсокартонними листами, встановлення дверних блоків;
- улаштування каркасу підвісних стель, укладання плит;
- вирівнювання бетонних поверхонь, обклеювання стін шпалерами, поліпшене фарбування.
Використання підрядником матеріалів замовника вартістю 628 494,88 грн. з ПДВ, відображено у довідці про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 17 листопада 2023 року та акті приймання виконаних будівельних робіт № 1 від 17 листопада 2023 року.
Використання підрядником власних матеріалів вартістю 72 210,59 грн. підтверджуються актами списання № № 15, 21 від 17 листопада 2023 року та відображено в акті приймання виконаних будівельних робіт № 1 від 17 листопада 2023 року, розділ «Матеріали підрядника» (пункти Акту 374-429).
Постачальниками використаного підрядником власного матеріалу для проведення ремонту частини нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний 39, були:
- ПП «Промобладнання» на постачання низьковольтного електрообладнання, світлотехнічної продукції, кабельно-провідникової продукції згідно договору № 27/09 від 27 вересня 2023 року;
- ПП «Фіна - 2007» на постачання будівельних матеріалів, господарчих товарів, гумотехнічних виробів, лакофарбових матеріалів згідно договору № 13421 від 01 грудня 2022 року;
- ТОВ «Запоріжсталь-Інвест Ленд» на постачання віконних (або дверних) блоків з ПВХ; віконних (або дверних) блоків з холодного/теплого алюмінію; інших внутрішніх конструкцій з ПВХ (перегородки, туалетні кабінки); склопакетів, скла звичайного, скла каленого згідно договору № 28/09 від 28 вересня 2023 року;
- ТОВ «РІТ» на постачання будівельних матеріалів, господарчих товарів, гумотехнічних виробів, лакофарбових матеріалів згідно договору № 13420 від 01 грудня 2022 року.
Згідно умов цих договорів поставки, доставка продукції здійснювалася силами та за рахунок Постачальника на адресу: м. Запоріжжя, вул. Скворцова, 236, якщо інше не обумовлено специфікаціями. Специфікації до цих договорів не укладалися.
Наявність взаєморозрахунків з постачальниками та відображення даних і сальдо взаєморозрахунків в обліку позивача відображено у звіті за 4 квартал 2023 по даним контрагентам.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, 17 листопада 2023 року ТОВ «Кліон» складено податкову накладну № 1, виписану в адресу ТОВ «Альбакор» на підставі укладеної додаткової угоди № 5.1 від 15 серпня 2023 року до договору підряду № 13394 від 01 березня 2022 року. Дана податкова накладна подана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 15 грудня 2023 року.
15 грудня 2023 року позивачем з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України одержано квитанцію, згідно якої реєстрація даної податкової накладної була зупинена. Причина зупинення реєстрації, зазначена в квитанції: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 17 листопада 2023 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/ послуги 43.33, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
23 квітня 2024 року позивачем до контролюючого органу подано пояснення № 5 від 22 квітня 2024 року, в яких останній надав інформацію про виконання комплексу робіт: ремонт частини нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 39, загальною площею 224,18 кв.м., та надав копії документів для підтвердження законності даної операцій (що підтверджується Повідомленням від 23 квітня 2024 року № 5, в якому зазначено що до пояснень додано 23 додатка, Квитанцією № 2 про прийняття документів до розгляду, Документами довільного формату №№ 1-23 від 23 квітня 2024 року, в яких зазначено які саме документи надіслані відповідачу - 1).
26 квітня 2024 року контролюючий орган надіслав до електронного кабінету позивача Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН за№ 10965182/33134908 від 26 квітня 2024 року (далі - Повідомлення), яким запропоновано позивачу надати «копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: договорів, у тому числі зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо придбання товарів,послуг, транспортування продукції, складських документів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних».
У полі «Додаткова інформація» Повідомлення запропоновано «надати складський облік інструментів, які використовуються при наданні послуг ремонту. Надати складські документи, інвентаризаційні описи, що підтверджують залишки товарів та беруть участь у формуванні рядка 21 декларації з ПДВ.»
Позивач надіслав додаткові пояснення та копії документів (58 додатків), але не в строк, визначений законодавством, а тому відповідачем-2 вони не були прийняті до розгляду (що підтверджується повідомленням від 09 травня 2024 року № 5/1, Квитанцією № 2 про неприйняття до розгляду.
За результатами розгляду пояснень № 5 від 22 квітня 2024 року, позивач отримав рішення регіональної комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 11020570/33134908 від 08 травня 2024 року про відмову в реєстрації даної податкової накладної у зв`язку з «Ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку». У полі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» даного Рішення жодних відомостей не відображено.
Позивач скористався своїм на оскарження рішення відповідача-1 в адміністративному порядку та 15 травня 2024 року позивач подав на Рішення Відповідача 2 скаргу № 31 від 14 травня 2024 року, до якої додав 58 додатків, однак скарга була залишена ДПС України без задоволення, а рішення комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 32193/33134908/2 від 22 травня 2024 року без змін.
Не погоджуючись з рішенням про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, а також на те, що, запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку, відсутні підстави для відмови в реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
За приписами підпунктів а та б підпункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно пункту 187.9. статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань виконавця довгострокових договорів (контрактів), крім договорів (контрактів) на будівництво житла (об`єктів житлової нерухомості), договорів купівлі-продажу неподільного житлового об`єкта незавершеного будівництва/майбутнього об`єкта житлової нерухомості, щодо яких відбувається перше їх постачання, є дата фактичної передачі виконавцем результатів робіт за такими договорами (контрактами).
У відповідності до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
За визначенням, наданим у підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, яка набула чинності з 01 лютого 2020 року, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункт 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Відповідно до отриманої позивачем квитанції від 15 грудня 2023 року № 9342570024 реєстрація спірної податкової накладної зупинена, у зв`язку із їх відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Так, в квитанції контролюючий орган вказав на те, що для реєстрації податкової накладної обсяг постачання товару/послуги 43.33 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Разом з тим, вищезазначена квитанція не містять інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Водночас, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 04 грудня 2018 року у справі №821/1173/17, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 30 вересня 2022 року у справі №0340/1803/18.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пунктів 10, 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, оскарженим рішенням комісії ГУ ДПС у Запорізькій області № 11020570/33134908 від 08 травня 2024 року відмовлено у реєстрації спірної податкової накладної, а підставою зазначеного рішення зазначено ненадання /часткове ненадання платником податку пояснень/копій документів, при цьому рішення не містить підкреслень тих документів, які позивачем не надано.
Як підтверджено матеріалами справи, позивач 23 квітня 2024 року визначив та надав документи, яких на його думку, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Всі первинні документи, за якими складено спірну податкову накладну позивач надавав контролюючому органу разом із першими поясненнями № 5 від 23 квітня 2024 року, про що свідчать матеріали справи.
Відповідачем-1 не наведено жодних обставин, які б свідчили про невідповідність господарської операції позивача цілям та завданням його та його контрагента статутної діяльності, збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про не пов`язаність операцій з господарською діяльністю учасників зазначених операцій, фіктивність вчинених операцій, а також про те, що вчинення зазначених операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії учасників операцій були спрямовані на отримання необґрунтованої податкової вигоди.
На думку колегії суддів, подані позивачем разом з поясненнями копії документів, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення не містять, є вичерпними, достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.
У свою чергу, при реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних фактично проводиться моніторинг операцій чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд, за результатами розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації розрахунку коригування податкової накладної.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 21 лютого 2020 року у справі №640/1131/19, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності рішення Комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області про відмову в реєстрації податкової накладної.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладених днем її фактичного подання, колегія суддів зазначає наступне.
Положенням підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Враховуючи встановлену судом протиправність прийнятих відповідачем-1 рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та відсутність законодавчо закріплених перешкод для їх реєстрації, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача в даному випадку є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх подання на реєстрацію.
В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати вказану податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Розподіл судових витрат не здійснюється у відповідності до норм ст.139 КАС України.
Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року у справі № 280/5995/24 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 124981534 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні