Постанова
від 04.02.2025 по справі 560/14399/24
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/14399/24

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Печений Є.В.

Суддя-доповідач - Капустинський М.М.

04 лютого 2025 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Капустинського М.М.

суддів: Ватаманюка Р.В. Сапальової Т.В. ,

представників відповідача: Зозуля В.П., Сахатюк О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 листопада 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс Логістік Груп» до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

у жовтні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" 02.10.2024 звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, у якій просило:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «В3» № 00/22389/0703 від 04.09.2024 року, складене ГУ ДПС у Хмельницькій області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 19.07.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" разом із податковою декларацією з податку на додану вартість за червень 2024 року №9201779611, через електронний кабінет платника подало заяву про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4). До бюджетного відшкодування за червень 2024 року Позивачем було заявлено 1 638 213, 00 грн.

Як вказував представник позивача, відповідно до рядка 21 податкової декларації за червень 2024 року (Д2), сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду - 95 000, 00 грн. Представник позивача посилається на те, що 14.08.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" отримало засобами поштового зв`язку Наказ відповідача від 06.08.2024 року №3219-П щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача на підставі п.п.78.1.8. п.78.1 ст.78, п.200.11 ст.200 та ст.79 ПК України (з 08.08.2024 року тривалістю 3 робочих дні). Вказує, що повідомлення було надіслано відповідачем 06.08.2024 року. А 20.08.2024 року, як зазначає представник позивача, Товариством з обмеженою відповідальністю «Транс Логістик Груп» отримано рекомендований лист із Актом документальної позапланової невиїзної перевірки позивача від 14.08.2024 року. Представник позивача зазначив, що з електронного кабінету платника податків, Товариству з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" стало відомо про складення відповідачем податкового повідомлення-рішення форми В3 від 04.09.2024 року №00/22389/0703 на суму 1 638 213, 00 грн.

Представник позивача посилався на те, що у контролюючого органу підстав для проведення документальної позапланової перевірки в порядку вимог п.п.78.1.8. п.78.1 ст.78 та п.200.11 ст.200 ПК України не було. Зазначає, що відповідач порушив встановлену п.79.2 ПК України процедуру, щодо неможливості розпочати документальну позапланову невиїзну перевірку раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу (06.08.2024 року - день надсилання, а 08.08.2024 року день початку перевірки). При цьому, сам платник отримав копію наказу 14.08.2024 року (вже після закінчення перевірки).

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 листопада 2024 року позов задоволено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просив скасувати рішення суду та ухвали нове - про відмову у задоволенні позову.

На обгрунтування зазначеного відповідач вказує, що відповідно до наказу Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 02.08.2024 №3151-П «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Транс Логістік Груп» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету виданого на підставі пп.191.1.6 п.191.1 ст.191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1, п.78.4 ст.78, з урахуванням пп.69.351 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України №2755-VІ (зі змінами та доповненнями) (надалі Податкового кодексу) ними призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Транс Логістік Груп» (ПН 45271782), з 05.08.2024, тривалістю 5 робочих днів.

Зазначає, що з метою проведення документальної позапланової виїзної перевірки та вручення ТОВ «Транс Логістік Груп» копії наказу ГУ ДПС у Хмельницькій від 02.08.2024 №3151-П «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Транс Логістік Груп» та ознайомлення з направленням на проведення перевірки, посадовими особами відповідача 05.08.2024 року здійснено вихід за юридичною адресою ТОВ «Транс Логістік Груп». Представники відповідача вказали, що посадові особи ТОВ «Транс Логістік Груп» або його законні (уповноважені) представники за юридичною адресою були відсутні. Встановили, що за вказаною адресою знаходиться одноповерховий житловий будинок, територія якого огороджена парканом, а вхідні ворота зачинені. Також не виявлено будь яких вивісок, які б підтверджували діяльність ТОВ «Транс Логістік Груп» за вказаною адресою. Посадовими особами відповідача складено акт від 05.08.2024 №637/22-01-07-03/45271782 про неможливість проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Транс Логістік Груп» у зв`язку з відсутністю посадових осіб, або їх законних (уповноважених) представників за місцезнаходженням. Зазначили, що, у зв`язку із відсутністю посадових осіб (їх законних представників) за місцезнаходженням, контролюючим органом не розпочато проведення позапланової виїзної перевірки згідно з наказом Головного управління ДПС у Хмельницькій області 02.08.2024 №3151-П, а відтак, керівником контролюючого органу прийнято рішення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки.

Зазначили, що Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області видано наказ від 06.08.2024 року №3219-П «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Транс Логістик Груп» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, виданого на підставі пп.191.1.6 п.191.1 ст.191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1 ст.78, ст.79, п.200.11 ст.200, з урахуванням пп.69.351 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України з 08.08.2024 тривалістю 3 робочих дні, з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

На адресу позивача 06.08.2024 надіслано засобами поштового зв`язку: копію наказу №3219-П від 06.08.2024 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, повідомлення від 06 серпня 2024 року №788 щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та необхідність надання всіх документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків), запит №12013/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) з переліком необхідних документів, що пов`язані з обчисленням та декларуванням від`ємного значення ПДВ у звітних періодах з грудня 2023 року по червень 2024 року в термін до 08.08.2024 року, запит №12015/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 з вимогою проведення, 09.08.2024 року, в ході невиїзної документальної перевірки, інвентаризації товарно-матеріальних цінностей. Зазначають, що ТОВ «Транс Логістик Груп» не надано документи для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, про що складено відповідні акти.

Зауважили, що за результатами перевірки складено акт від 14.08.2024 №18763/22-01-07-03/45271782, який надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення та вручено 20.08.2024 року особисто директору позивача Шеремет А.О. Перевіркою встановлено порушення вимог: порушення п.200.1, п.200.7, п.200.9, абз. «б» п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 за №159/28289 із змінами і доповненнями (надалі Порядок заповнення і подання податкової звітності № 21), ТОВ «Транс Логістик Груп» не має права на отримання бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку (рядок 20.2.1 декларації) задекларованого у декларації з ПДВ за червень 2024 року в сумі 1 638 213 грн.; п.198.1, п.198.6 ст.198, п.201.10 ст.201 Податкового Кодексу України та Порядку заповнення і подання податкової звітності №21, ТОВ «Транс Логістік Груп» завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації) за червень 2024 року в сумі 8 232 грн. Вказують, що перевіркою дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ встановлена відсутня можливість для документального дослідження достовірності задекларованого ТОВ «Транс Логістик Груп» від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник рядка 21 декларації), у зв`язку із ненаданням ТОВ «Транс Логістик Груп» для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки документів бухгалтерського обліку, договорів, видаткових накладних та інших документів, що дають можливість ідентифікувати проведені операції.

Щодо підстав призначення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача, то представники відповідача зазначили, що, у зв`язку з поданням платником податків податкової декларації із декларуванням від`ємного значення у сумі 1733213 грн., що є більшою 100 тис. грн. та декларуванням суми бюджетного відшкодування у розмірі 1638213 грн., з урахуванням приписів пп.78.1.8 п.78.1 ст.78 ПК України у відповідача були усі підстави для прийняття наказів на перевірку від 02.08.2024 №3151-П, від 06.08.2024 року № 3219-П.

Вказують, що у відповідності до вимог пп.191.1.6 п.191.1 ст.191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1, п.78.4 ст.78, з урахуванням пп.69.351 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, відповідачем прийнято рішення про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Транс Логістик Груп» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, яке оформлено наказом №3151-П від 02.08.2024 року. У відповідності до вимог пп.191.1.6 п.191.1 ст.191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1 ст.78, ст.79, п.200.11 ст.200, з урахуванням пп.69.351 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області прийнято рішення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Транс Логістик Груп» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, яке оформлено наказом № 3219-П від 06.08.2024 року.

Щодо підстав для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки в порядку вимог п.78.4 ст.78, п.79.1 та п.79.2 ст.79 ПК України, то представники відповідача посилаються на те, що, відповідно до п.42.2 ст.42 Податкового кодексу документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному п.42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику). Отже, як вказують представники відповідача, документи надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення, вважаються належним чином врученими, згідно із зазначеною нормою ПК.

Щодо строків проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, то представники відповідача посилаються, серед іншого, на те, що Законом України від 23.02.2024 №3603-ІХ внесені зміни до Податкового кодексу України, відповідно до яких, з 01.07.2024 терміни проведення перевірок з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ скорочено з 60 календарних днів до 40 календарних днів.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року розгляд справи призначено у відкритому судовому засіданні на 04 лютого 2024 року.

Позивач в судове засідання не з`явився, належних представників до суду не направив, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Представники відповідача у судовому засіданні підтримали доводи викладені у апеляційній скарзі та просили її задовольнити.

Заслухавши представників відповідача, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги законність та обґрунтованість судового рішення, повноту встановлення обставин справи, застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів за згодою учасників, протокольною ухвалою визначилась про можливість подальшого розгляду справи, з прийняттям рішення, в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" взято на облік Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області (м. Хмельницький) 15.11.2023 за №222523307426.

Позивачем 19.07.2024 разом із податковою декларацією з податку на додану вартість за червень 2024 року №9201779611, через електронний кабінет платника подано Заяву про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4).

До бюджетного відшкодування за червень 2024 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" заявлено 1 638 213 грн.

Згідно із податковою декларацією з податку на додану вартість за червень 2024 року № 9201779611, Товариством з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" задекларовано:

- від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податковою кредиту поточного звітного (податкового) періоду 1 733 213, 00 грн (рядок 19 декларації);

- суму від`ємного значення, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку 1 638 213, 00 грн (рядок 20.2 декларації);

- суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду 95 000, 00 грн (рядок 21 декларації).

Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведено камеральну перевірку ТОВ "Транс Логістик Груп" з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за червень 2024 року, за результатами якої складено довідку № 18151/22-01-04-04/45271782 від 30.07.2024 року.

Відповідно до підпункту 4.1. пункту 4 довідки Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 18151/22-01-04-04/45271782 від 30.07.2024 вказано, що 4 камеральною перевіркою ТОВ "Транс Логістік Груп» код ЄДРПОУ 45271782 встановлено наявність підстав для проведення документальної позапланової виїзної перевірки податкової декларації з ПДВ за червень 2024 року відповідно до пп. 78.1.8 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України. При отриманні матеріалів, які не підтверджують дані обліку ТОВ "Транс Логістік Груп» керівником податкового органу може бути вжито заходів щодо- проведення документальної перевірки відповідно до Кодексу.

Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області відповідно до наказу Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 02.08.2024 № 3151-П «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Транс Логістік Груп" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету виданого на підставі пп.191.1.6 п.191.1 ст.191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1, п.78.4 ст.78, з урахуванням пп.69.351 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України №2755-VІ (зі змінами та доповненнями) призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс Логістик Груп» (ПН 45271782), з 05.08.2024 року, тривалістю 5 робочих днів.

Посадовими особами Головного управління ДПС у Хмельницькій області складено акт від 05.08.2024 № 637/22-01-07-03/45271782 про неможливість проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Транс Логістік Груп" у зв`язку з відсутністю посадових осіб, або їх законних (уповноважених) представників за місцезнаходженням.

Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області видано наказ від 06.08.2024 № 3219-П «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Транс Логістик Груп" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, виданого на підставі пп.19-1.1.6 п.19-1.1 ст.19-1, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1 ст.78, ст.79, п.200.11 ст.200, з урахуванням пп.69.351 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України з 08.08.2024 тривалістю 3 робочих дні, з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області на адресу ТОВ "Транс Логістик Груп" 06.08.2024 надіслано засобами поштового зв`язку через АТ «Укпошта»: копію наказу № 3219-П від 06.08.2024 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки; повідомлення від 06 серпня 2024 року № 788 щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та необхідність надання всіх документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків); запит №12013/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) з переліком необхідних документів, що пов`язані з обчисленням та декларуванням від`ємного значення ПДВ у звітних періодах з грудня 2023 року по червень 2024 року в термін до 08.08.2024 року; запит №12015/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 з вимогою проведення, 09 серпня 2024 року, в ході невиїзної документальної перевірки, інвентаризації товарно-матеріальних цінностей.

Вказане вище поштове відправлення отримане представником ТОВ "Транс Логістик Груп" 14.08.2024 року.

За результатами перевірки позивача посадовими особами відповідача складено акт про результати документальної невиїзної перевірки від 14.08.2024 № 18763/22-01-07-03/45271782 про результати Документальної позапланової невиїзпої перевірки ТОВ "Транс Логістик Груп" (код ЄДРПОУ 45271782) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року від`ємного значення, з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

Відповідно до вказаного вище акта, перевіркою встановлено такі порушення ТОВ "Транс Логістик Груп": порушення п.200.1, п.200.7, п.200.9, абз. «б» п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 за № 159/28289 із змінами і доповненнями (надалі Порядок заповнення і подання податкової звітності № 21), ТОВ «Транс Логістик Груп» не має права на отримання бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку (рядок 20.2.1 декларації) задекларованого у декларації з ПДВ за червень 2024 року в сумі 1 638 213 грн.; п.198.1, п.198.6 ст.198, п.201.10 ст.201 Податкового Кодексу України та Порядку заповнення і подання податкової звітності №21, ТОВ «Транс Логістік Груп» завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації) за червень 2024 року в сумі 8 232 грн.

Перевіркою дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за червень 2024 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ встановлено, що відсутня можливість для документального дослідження достовірності задекларованого ТОВ "Транс Логістик Груп" від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник рядка 21 декларації), у зв`язку із ненаданням ТОВ «Транс Логістик Груп» для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки документів бухгалтерського обліку, договорів, видаткових накладних та інших документів, що дають можливість ідентифікувати проведені операції.

Акт про результати документальної невиїзної перевірки від 14.08.2024 № 18763/22-01-07-03/45271782 надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення та вручено 20.08.2024 року представнику позивача.

Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області за результатами перевірки ТОВ "Транс Логістік Груп" прийнято податкове повідомлення-рішення форми «В3» від 04.09.2024 року №00/22389/0703, яким відмовлено у бюджетному відшкодуванні податку на додану вартість (рядок 20.2.1 декларації) за червень 2024 року на суму 1 638 213, 00 гривень.

Не погоджуючись із прийнятим за результатами документальної невиїзної перевірки Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області податковим повідомленням-рішенням форми «В3» від 04.09.2024 року №00/22389/0703, ТОВ "Транс Логістік Груп" звернулося до суду із цим позовом.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність правових підстав для їх задоволення.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (із змінами і доповненнями) (далі також - ПК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За п.п.14.1.18 п.14.1 ст.14 ПК України, бюджетне відшкодування відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника.

Згідно із абзацом 1 пункту 75.1 статті 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Згідно з абзацом 1 пункту 75.1.2 статті 75 ПК України визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом (абзац 6 підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України).

За абз. 8 підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України, документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.

Порядок призначення документальних позапланових перевірок регламентовано положеннями статті 78 ПК України, в якій визначено виключні підстави для проведення такої перевірки.

Зі змісту наказу Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 06.08.2024 № 3219-П вбачається, що документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Транс Логістік Груп" призначено на підставі пп.191.1.6 п.191.1 ст.191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1 ст.78, ст.79, п.200.11 ст.200, з урахуванням пп.69.351 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.

Так, за пп.78.1.8 п.78.1 ст.78 ПК України, документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

Отже, буквальне тлумачення норми цього підпункту свідчить про два окремі випадки проведення документальної позапланової перевірки: перша - подання декларації, в якій заявлено до відшкодування з бюджету суми податку на додану вартість; друга - подання декларації з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень. При цьому, у першому випадку позапланова перевірка проводиться за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПК.

У своєму наказі від 06.08.2024 № 3219-П відповідач, вказавши, як правову підставу для проведення перевірки пп.78.1.8 п.78. ст.78 та п.200.11 ст.200 ПК України, фактично визначив, дві підстави для видачі Наказу на проведення перевірки.

Так, статтею 200 розділу V «Податок на додану вартість» ПК встановлено порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків.

Відповідно до п. 200.1 ст. 200 ПК України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Правомірність задекларованої суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню залежить від повноти, правомірності та обсягу задекларованих показників Декларації, а саме: суми податкового зобов`язання та суми податкового кредиту.

Згідно із п.200.4. ст.200 ПК України, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.7 ст.200 ПК України, платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.10 визначено, що у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, що проводиться протягом 20 календарних днів, наступних за граничним строком подання податкової декларації або уточнюючого розрахунку (у разі подання), а якщо такі документи були подані пізніше - за днем їх фактичного подання, та відповідно до вимог, визначених статтею 76 цього Кодексу, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, відповідно до цього Кодексу.

Контролюючий орган має право протягом 40 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання, провести документальну перевірку платника податку згідно з підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки (п. 200.11. статті 200 ПК).

Відповідно до п.200.14 ст.200 ПК, якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган: б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування; в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Таким чином колегія суддів є безпідставними посилання позивача на норми п. 200.11 ст.200 ПК України, які зазначено в позовній заяві Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп", як підстави для проведення документальної позапланової перевірки з питань достовірності декларування бюджетного відшкодування, а саме: у випадку, якщо розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено за рахунок від`ємного значення, сформованого за операціями: за періоди до 1 липня 2015 року, що не підтверджені документальними перевірками; з придбання товарів/послуг за період до 1 січня 2017 року у платників податку, що використовували спеціальний режим оподаткування, визначений відповідно до статті 209 цього Кодексу, оскільки ці положення втратили чинність на момент призначення документальної позапланової перевірки позивача, на підставі змін внесених до ПК України Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» від 30.11.2021 року № 1914-IX.

Так, відповідно до п. 200.10 ст.200 ПК України визначено як єдину підставу, що дає право контролюючим органам проводити документальну перевірку платника податку згідно з вимогами пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу. Тобто, декларування платником податку на додану вартість суми до відшкодування з бюджету є достатньою правовою підставою для контролюючого органу для призначення документальної позапланової перевірки, незалежно від розміру задекларованої суми такого відшкодування (до чи понад 100 тис. грн).

Також норма щодо права контролюючого органу провести документальну перевірку платника податку згідно із підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПК України протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання на дату призначення документальної позапланової перевірки втратила чинність також, у зв`язку із набранням законної сили Закону України від 23.02.2024 № 3603-ІХ.

Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс Логістик Груп» з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за червень 2024 року, за результатами якої складено довідку № 18151/22-01-04-04/45271782 від 30.07.2024 року та встановлено підстави відповідно до п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 ПК України для проведення документальної позапланової перевірки.

Відповідно до пп. 2 п. 5 Розділу 5 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом міністерства фінансів України від 28.01.2016р. № 21 із змінами (далі Порядок № 21), якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано від`ємне значення, то заповнюється рядок 19 декларації.

За пп. 3 п. 5 Розділу 5 Порядку № 21, сума від`ємного значення, що не перевищує суми, обчисленої відповідно до п. 2001.3 ст. 2001 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), зазначається у рядку 20.

Сума від`ємного значення (рядок 20 у декларації):

1. Зараховується у зменшення суми податкового боргу, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Кодексу) (відображається у рядку 20.1);

2. Підлягає бюджетному відшкодуванню (відображається у рядку 20.2): на рахунок платника у банку (відображається у рядку 20.2.1) та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України (відображається у рядку 20.2.2).

Розрахунок суми бюджетного відшкодування здійснюється в межах суми, обчисленої відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, за вирахуванням від`ємного значення поточного звітного (податкового) періоду, зарахованого у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість.

3. Зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Залишок від`ємного значення після вирахування суми податкового боргу та суми бюджетного відшкодування (рядок 20 - рядок 20.1 - рядок 20.2) відображається у рядку 20.3 декларації.

Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3), відображається у рядку 21 та переноситься до рядка 16.1 наступного звітного (податкового) періоду.

Так, р.21 податкової декларації, на який посилається Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" у позовній заяві, має назву «Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду та вираховується - рядок 19.1 + рядок 20.3 та переноситься до рядка 16.1 наступного звітного (податкового) періоду.

Водночас, р. 19 Податкової декларації носить назву «Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (періоду) та вираховується шляхом (р. 17 р. 9 декларації).

Колегія суддів вказує на те, що форма та порядок заповнення податкової декларації з податку на додану вартість повністю узгоджується з п.п.78.1.8. п.78.1 ст.78 ПК України, яким визначено, що підставою для проведення документальної позапланової перевірки, згідно п.п.78.1.8. п.78.1 ст.78 ПК України, є подання платником податків декларації з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. Від`ємне значення відображається безпосередньо у р. 19 податкової декларації - від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду. Саме тому позиція, викладена позивачем у позовній заяві, не знаходить свого підтвердження серед норм чинного законодавства.

Так, судом встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" подано 19.07.2024 до контролюючого органу звітну податкову декларацію з ПДВ за червень 2024 року №9201779611, відповідно до якої, задекларовано показники у рядку 19, а саме: сума від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду складає 1733213грн., тобто сума від`ємного значення з податку на додану вартість, що задекларована платником в декларації з ПДВ за червень 2024 становить більше 100 тис. гривень.

Таким чином колегія суддів виходить з того, що, у зв`язку з поданням позивачем податкової декларації із декларуванням від`ємного значення у сумі 1 733 213 грн., що є більшою 100 тис. грн., та декларуванням суми бюджетного відшкодування у розмірі 1 638 213 грн., з урахуванням приписів пп. 78.1.8 п.78.1 ст.78 ПК України, у відповідача були підстави для прийняття наказів на перевірку від 02.08.2024 № 3151-П та від 06.08.2024 року № 3219-П.

Враховуючи викладене вище слідує, що рішення відповідача про призначення документальної позапланової виїзної перевірки, що оформлено наказом за № 3151-П від 02.08.2024 року, та рішення контролюючого органу про призначення документальної позапланової невиїзної перевірки, що оформлено наказом за № 3219-П від 06.08.2024 року, прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством, із врахуванням всіх обставин, що мали значення для його прийняття.

Визначаючись щодо підстав для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки в порядку вимог п. 78.4 ст. 78, п. 79.1 та п. 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України, то суд зазначає про таке.

Відповідно до пункту 78.4. статті 78 ПК України, про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків (крім перевірок, передбачених підпунктом 78.1.22 пункту 78.1 цієї статті) надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

Згідно із пунктами 79.1, 79.2, 79.3 статті 79 ПК України, документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.

Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

У разі надіслання (вручення) відповідно до статті 42 цього Кодексу платнику податків (його представнику) копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної перевірки, шляхом надсилання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення документальна позапланова невиїзна перевірка (крім перевірки, визначеної статтею 200 цього Кодексу) розпочинається не раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу.

Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.

Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов`язкова.

Колегія суддів зауважує, що, незважаючи на встановлену п. 79.3 ст.79 ПК України необов`язковість присутності платника податків під час проведення документальної невиїзної перевірки, останній має право бути присутнім, що також узгоджується із приписами підпункту 17.1.6 пункту 17.1 статті 17 ПК України.

Безпосередньо вид перевірки (позапланова невиїзна), без надання платнику податків права на подання відповідних пояснень та документів, що стосуються предмету перевірки, позбавляє контролюючий орган можливості об`єктивно здійснити аналіз законності діяльності такого платника й дійти обґрунтованих висновків стосовно податкового правопорушення.

Отже, з наказом про перевірку, відомостями про дату її початку та місце проведення платник має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку.

Невиконання вимог пункту 79.2 статті 79 ПК України призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої, а саме - компетенції у податкового органу на прийняття акту індивідуальної дії (податкового повідомлення-рішення).

Наведене правозастосування узгоджується з висновками Верховного Суду України у постанові від 27.01.2015 року у справі №21-425а14, а також Верховного Суду у постановах від 06.02.2018 року у справі № 802/1241/17-а, від 21.02.2018 року у справі № 821/371/17, від 01.08.2018 року у справі № 821/1667/16.

Так, судовою практикою спростовано твердження представників відповідача про те, що для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки податковим органом достатньо виконати лише єдину умову ПК України - направити наказ та повідомлення за податковою адресою платника податку, оскільки останні мають бути доведені до платника податку до початку перевірки, що є другою обов`язковою вимогою належного повідомлення, визначеною пунктом 78.4. статті 78 ПК України.

Судом встановлено, що наказом Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 3219-П від 06.08.2024 призначено документальну позапланову невиїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" (код 45271782) з 08.08.2024 року, тривалістю 3 робочих дні, про що також прийнято повідомлення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 06.08.2024 № 788.

Згідно із пунктом 42.2 статті 42 ПК України, документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Судом також встановлено і представниками відповідача не заперечується, що копію наказу № 3219-П від 06.08.2024 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки; повідомлення від 06 серпня 2024 року № 788 щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та необхідність надання всіх документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків); запит №12013/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) з переліком необхідних документів, що пов`язані з обчисленням та декларуванням від`ємного значення ПДВ у звітних періодах з грудня 2023 року по червень 2024 року в термін до 08.08.2024 року; запит №12015/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 з вимогою проведення, 09 серпня 2024 року, в ході невиїзної документальної перевірки, інвентаризації товарно-матеріальних цінностей надіслано на юридичну адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" через поштового оператора АТ "Укрпошта" 06.08.2024 року (поштове відправлення № 0600949541603).

Із роздруківки з офіційного сайту АТ "Укрпошта" руху поштового відправлення № 0600949541603, серед іншого вбачається, що вказане поштове відправлення прийняте посадовими особами поштового оператора 06.08.2024 року, прибуло до поштового відділення, у якому обслуговуються позивач, 07.08.2024 року, перша (невдала) спроба вручення 12.08.2024 року.

Водночас, матеріалами справи підтверджується і представниками відповідача не заперечується, що копію наказу № 3219-П від 06.08.2024 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки; повідомлення від 06 серпня 2024 року № 788 щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та необхідність надання всіх документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків); запит №12013/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) з переліком необхідних документів, що пов`язані з обчисленням та декларуванням від`ємного значення ПДВ у звітних періодах з грудня 2023 року по червень 2024 року в термін до 08.08.2024 року; запит №12015/6/22-01-07-03-11 від 06.08.2024 з вимогою проведення, 09 серпня 2024 року, в ході невиїзної документальної перевірки, інвентаризації товарно-матеріальних цінностей представником позивача отримано представником позивача 14.08.2024 року.

Отже, платником податку, щодо якого Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку, отримано наказ та повідомлення про призначення останньої після того, як таку перевірку розпочато і закінчено контролюючим органом, що нівелює її результати, які виявилися, зокрема, у оскаржуваному позивачем податковому повідомленні-рішенні.

Колегія суддів вказує на те, що право платника оскаржувати рішення контролюючого органу про проведення перевірки стосовно нього не залежить від виду такої. Реалізація такого права за відсутності обов`язку у контролюючого органу повідомляти про перевірку до її проведення була б неможливою.

Так, незважаючи на проголошену підпунктом 79.3 статті 79 ПК необов`язковість присутності платника податків під час проведення документальних невиїзних перевірок, останній має право бути присутнім. Такий висновок узгоджується з приписами підпункту 17.1.6 пункту 17.1 статті 17 ПК.

У постанові від 22.09.2020 (справа № 520/8836/18) судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зазначила, що перевірка є способом реалізації владних управлінських функцій контролюючим органом як суб`єктом владних повноважень, який зобов`язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України. Невиконання вимог закону щодо підстави для проведення документальної перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та не породжує правових наслідків такої перевірки, акт перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів, закріплених частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом. Таким чином, податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, який є недопустимим доказом, не може вважатись правомірним та підлягає скасуванню.

Зі змісту пункту 42.4 статті 42 ПК України вбачається, що законодавець передбачив два окремих випадки, коли документи вважаються належним чином врученими платнику податків: надіслані за адресою платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення (що і було зроблено відповідачем у спірному випадку) або особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові. Водночас, у разі надіслання документів поштою, крім отримання платником цієї кореспонденції на пошті, вони також вважаються врученими у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.

У застосуванні положень пункту 79.2 статті 79 ПК України у взаємозв`язку з пунктом 42.2 статті 42 ПК України суд дотримується усталеної позиції, що з наказом про невиїзну перевірку, відомостями про дату її початку та місце проведення платник має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку. Невиконання вказаних вимог призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності її правових наслідків. Оскільки невиїзна перевірка проводиться не за місцезнаходженням платника податків, завчасне (до початку перевірки) повідомлення його про час та місце проведення перевірки є гарантією його права на об`єктивну, повну та всебічну перевірку дотримання ним податкової дисципліни, включаючи можливість надання платником податків наявних у нього документів для підтвердження показників податкового обліку. Платник податків вважається також ознайомленим із наміром про проведення перевірки у разі неможливості вручення йому відповідних документів після проставлення поштовим органом відповідної відмітки.

За усталеною позицією Верховного Суду не виконання контролюючим органом вимог пункту 79.2 статті 79 ПК України є істотним порушенням процедури перевірки, тобто, є самостійною та достатньою підставою для скасування податкових повідомлень-рішень та інших рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки. У постанові від 18 серпня 2021 року (справа №160/9277/19) Верховний Суд виснував, що визнання незаконною документальної позапланової невиїзної перевірки, проведеної контролюючим органом, виключає необхідність переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства та є підставою для визнання незаконними і прийнятих за результатами такої перевірки податкових повідомлень-рішень.

Таким чином, враховуючи зазначене вище колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що з огляду на порушення відповідачем обов`язкових умов для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача, податкове повідомлення-рішення форми «В3» № 00/22389/0703 від 04.09.2024, винесене Головним управлінням Державної податкової служби у Хмельницькій області за наслідками вказаної перевірки є протиправним та підлягає скасуванню.

Колегія суддів також наголошує на тому, що встановлення протиправності податкового повідомлення-рішення внаслідок недотримання законодавчо визначених умов для проведення перевірки зумовлює відсутність підстав для перевірки висновків податкового органу, зроблених за результатами перевірки.

Зазначену правову позицію сформовано Верховними Судом, зокрема, у постанові від 27.02.2020 у справі №П/811/3206/15.

Інші аргументи сторін не спростовують висновки суду за результатами розгляду даної справи.

Враховуючи встановлені обставини у сукупності колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Логістик Груп" повністю.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Зазначеним вимогам закону рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 листопада 2024 року відповідає.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного судового рішення вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване судове рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не встановлено.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 листопада 2024 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 06 лютого 2025 року.

Головуючий Капустинський М.М. Судді Ватаманюк Р.В. Сапальова Т.В.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу124982340
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —560/14399/24

Постанова від 04.02.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 04.02.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 29.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Печений Є.В.

Рішення від 19.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Печений Є.В.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Печений Є.В.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Печений Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні