Рішення
від 27.01.2025 по справі 904/4274/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.01.2025м. ДніпроСправа № 904/4274/24

Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Панна С.П, при секретарі судового засідання Білій К.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЕСТАШЛЯХБУД", 50045, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, 1, код ЄДРПОУ 31933268

до Криворізької філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ", 50051, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, просп. Металургів, 1, код ЄДРПОУ 44952395

про скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення

Представники сторін:

від позивача: Загрійчук Дарія Костянтинівна, ордер № 1317991 від 18.09.2024р. (адвокат)

від відповідача: Байда Віктор Васильович, довіреність №б/н від 13.08.2024р. (адвокат)

СУТЬ СПОРУ

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВЕСТАШЛЯХБУД" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Криворізької філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" про визнання недійсним та скасування рішення комісії Криворізької філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" з розгляду Акта про порушення №KR 98 від 04.07.2024 року про донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості згідно пункту 4.1 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем за період з 01.07.2024 по 09.07.2024 тривалістю 194,5 годин за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням цілодобового режиму роботи згідно додатку 4 до Типового договору розподілу природного газу у обсязі 234 012,94м3 на суму 3 963 041,90грн., оформленого Актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 23.08.2024р. Витрати по сплаті судового збору просить покласти на відповідача.

Мотивуючи заявлені позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідачем порушено пункт 4 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме представниками відповідача не виконано жодних дій щодо забезпечення усунення виявленого порушення на дату складання акта про порушення, не зазначено жодної дії щодо забезпечення усунення виявленого порушення, не зазначено підстави неможливості усунення виявленого порушення на дату складання акта про порушення. Також позивач зазначає, що відповідачем порушено пункт 7 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме представники відповідача зобов`язані були скласти акт про порушення (забезпечити усунення на дату складання акта про порушення) та скласти акт про припинення газопостачання, а також порушено норми пункту 9 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, в частині затвердження остаточного складу комісії з розгляду актів про порушення. Також, позивач зазначає про неправомірний перерахунок Криворізькою філією ТОВ "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" обсягу природного газу, спожитого ТОВ "ВЕСТАШЛЯХБУД" в період з 01.07.2024 по 09.07.2024 (донараховано - 234 012,94м3), оскільки за відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу у позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно п.4.1 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем. Крім того, позивач зазначає, що доведення наявності ознак роботи комерційного ВОГ чи його складових у позаштатному режимі покладається на відповідача шляхом фіксації їх, у відповідному акті про порушення, складеному відповідно до вимог розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем. Довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 року не може бути належним доказом наявності підстав для прийняття Комісією оспорюваного рішення. Позивач зазначає, що комісії відповідача були надані додаткові документи, які підтверджують коректний облік об`єму та обсягу природного газу, які не враховані комісією відповідача при здійснені донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості згідно пункту 4.1 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.

Ухвалою суду від 03.10.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 31.10.2024р. о 12:00год.

24.10.2024 року до суду через систему "Електронний суд" від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач заперечив стосовно задоволення позовних вимог у повному обсязі. Обґрунтовуючи свої заперечення відповідач, зокрема зазначив, що висновок позивача про порушення відповідачем пункту 4 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем є невірним з огляду на те, що положенням Кодексу ГРС не визначено виключного переліку обставин, з якими пов`язується неможливість усунення порушень на дату складання акта про порушення. Також, відповідач зазначає, що за результатами проведення перевірки 04.07.2024 було встановлено пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно. Непридатність лічильника газу Позивача було встановлено за довідкою Державним підприємством «Всеукраїнський державний науковий виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ») про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 року. Тобто, виявлене порушення - робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно було встановлено представниками Оператора ГРМ та підтверджено довідкою про непридатність даного лічильника. З приводу посилань Позивача на достатність показів коректора газу при визнанні лічильника газу непридатним внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що коректор не є незалежною складовою вузла обліку газу та не може самостійно здійснювати облік споживання природного газу при наявності непридатного лічильника, а лише перетворює вихідні імпульси від лічильника газу. Також, відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає щодо неможливості комісією врахування документів поданих позивачем на підтвердження коректний облік об`єму та обсягу природного газу.

28.10.2024 року до суду через систему "Електронний суд" від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якому просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

В судове засідання з`явились представники всіх сторін та оголошено перерву до 28.11.2024 року о 10:30год.

28.11.2024 року до суду через систему "Електронний суд" від представника відповідача надійшли додаткові пояснення, в яких просить суд за результатами розгляду господарської справи, ухвалити судове рішення, яким позовні вимоги Позивача до Відповідача про скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення залишити без задоволення.

В судове засідання з`явились представники всіх сторін та оголошено перерву до 03.12.2024 року 15:30год.

03.12.2024 року до суду через систему "Електронний суд" від представника позивача надійшли додаткові пояснення, в яких викладено пояснення щодо принципу роботи вузла обліку природного газу на базі лічильника Курс-01Б № 14886 та Коректору ВЕГА 1.01 № 07643.

В судове засідання з`явились представники всіх сторін.

04.12.2024 року до суду через систему "Електронний суд" від представника позивача надійшло клопотання про продовження строку підготовчого провадження.

Ухвалою суду від 03.12.2024 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, до 03.01.2025 року. Відкладено підготовче засідання по справі на 26.12.2024р. о 10:00 год.

В судове засідання з`явились представники всіх сторін.

Ухвалою суду від 26.12.2024 року закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до судового розгляду по суті на 21.01.2025 року о 14:00 год.

В судове засідання з`явились представники всіх сторін, оголошено перерву до 27.01.2025 року 12:00год.

В судове засідання з`явились представники всіх сторін, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд, заслухавши представників сторін, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕСТАШЛЯХБУД» (Споживач) шляхом направлення заяви-приєднання від 01.08.2023 року № 42АР501-103-2023 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) Криворізької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» (Оператор ГРМ), приєдналось до Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2498, розміщеного на офіційному сайті НКРЕКП та сайті Оператора ГРМ.

Між Споживачем та Оператором ГРМ укладено Додаток № 4 до Типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання № 42АР501-103-2023 від 01.08.2023 року «Розрахунок втрат і витрат природного газу. Перелік точок комерційного обліку споживача».

Додатком № 4 до Типового договору розподілу природного газу, встановлена адреса об`єкта (точки комерційного обліку): м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, буд. 1 та передбачено, що на об`єкті Споживача за адресою м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, буд. 1, встановлені: Лічильник/Звужуючий пристрій марка/D 20. мм: Курс-01Б № 14886, типо-розмір/d20, мм G650; Коректор/Обчислювач (марка, діапазон вимірювання датчика тиску): ВЕГА 1.01 № 07643, Р max 0,5 МПа, величина приєднаної потужності точки ком.обл.суб`єкту, м3/год 3 960,7698.

Додатком № 4 до Типового договору розподілу природного газу передбачено, що встановлено газоспоживаюче обладнання (ГСО) в точках комерційного обліку суб`єкту. Найменування ГСО, встановленого в точці комерційного обліку суб`єкту, а саме: котел Бітумоплавильний, кількістю ГСО, од. 6; номінальні витрати природного газу на одиницю ГСО, м3/год 31,2; режим роботи, год/добу 24; теплогенератор ТГ Масляний теплогенератор, кількістю ГСО, од. 1; номінальні витрати природного газу на одиницю ГСО, м3/год 59,12; режим роботи, год/добу 24; теплогенератор ТГ Масляний теплогенератор, кількістю ГСО, од. 1; номінальні витрати природного газу на одиницю ГСО, м3/год 90,29; режим роботи, год/добу 24; технологічне обладнання Асфальтозмішувальна установка, кількістю ГСО, од. 1; номінальні витрати природного газу на одиницю ГСО, м3/год 297,99; режим роботи, год/добу 24; технологічне обладнання Асфальтозмішувальна установка, кількістю ГСО, од. 1; номінальні витрати природного газу на одиницю ГСО, м3/год 638,54; режим роботи, год/добу 24.

20 лютого 2023 року за результатами повірки Коректору об`єму газу ВЕГА 1.01, зав.№ 07643, виробник СП Радміртех м. Харків, Державним підприємством «Криворізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» (ДП «КРИВБАССТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ») видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 384462 від 20.02.2023 року (чинне до « 20» лютого 2025 року).

24 лютого 2023 року за результатами повірки Лічильника газу Курс-01-G650B2, зав.№ 14886, Державним підприємством «Криворізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» (ДП «КРИВБАССТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ») видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 385684 від 24.02.2023 року (чинне до 24.02.2025 року).

04 липня 2024 року представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» було проведено перевірку технічного стану вузла обліку газу з використанням промислового лічильника газу в комплекті з коректором за адресою об`єкта споживача: м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, 1 (лінія виробництва).

За результатами перевірки технічного стану вузла обліку газу з використанням промислового лічильника газу в комплекті з коректором представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України»: головним метрологом Лілітою Рождественською; провідним інженером з метрології УМЗ Наталією Бокулевою; головним метрологом провідним фахівцем ВЕБ Володимиром Світанько та за участю представника ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» начальника Асфальтобетонного цеху Андрія Тичини складено акт про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року, в якому зафіксовані наступні порушення Кодексу газорозподільних систем:

-розділ ХІ Глава 2 п.3.1 пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно (а саме на табло лічильника некоректно відображаються покази).

В Акті про порушення № 98 від 04.07.2024 року представник ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» - начальник Асфальтобетонного цеху Андрій Тичина, який приймав участь під час проведення перевірки, зазначив: «З актом про порушення не згодний. В 12:30 індикатор запрацював.»

09 липня 2024 року представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» було складено Протокол № 3965 щодо направлення засобу вимірювальної техніки та/або пломби на позачергову повірку/експертизу/експертну повірку (для вузлів обліку газу на базі промислового лічильника в комплекті з коректором).

У протоколі зазначено: «Для проведення позачергової повірки демонтовано лічильник газу Курс -01 Б2 Е650 № 14886, 2017 р.в. Спеціально уповноважений орган де буде проводитись позачергова повірка ЗВТ: ДП «Укрметртестстандарт» на базі СП «Радмір-тех» у м. Харків, проспект Героїв Харкова, б. 199. Сторона, яка відповідає за доставку ЗВТ до спеціально уповноваженого органу ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД». Лічильник необхідно доставити до уповноваженого органу для проведення позачергової повірки 09.07.2024р. до 17:00. Лічильник запаковано в мішок з цупкого матеріалу та опломбовано пломбою R 39689576. На час проведення позачергової повірки газопостачання припинено шляхом встановлення інвентарних заглушок на флянцях демонтованого лічильника і опломбовано пломбами R 39689577 об 09:30».

Державним підприємством «Всеукраїнський державний науковий виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ») видано довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 року, у якій зазначено, що за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (далі - ЗВТ) не відповідає вимогам п 11.1 2 ДСТУ 9036:2020 «Лічильники газу ультразвукові. Методика повірки». Підстави для визнання ЗВТ непридатним: Табло індикації не відображає значення вимірювальної інформації (відліковий пристрій не функціонує).

20 серпня 2024 року та 23 серпня 2024 року відбулося засідання комісії Оператора ГРМ Криворізької філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» з розгляду Акта про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року по споживачу ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД».

На засіданнях комісії Оператора ГРМ - КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» з розгляду Акта про порушення № 98 від 04.07.2024 року були присутні представники ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД»: начальник Асфальтобетонного цеху Тичина А.В. та головний інженер Бекаревич О.Г. (згідно наказів); юрист Загрійчук Д.К. (згідно довіреності ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД»), представник обслуговуючої компанії Трізно О.Л. (згідно довіреності ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД»).

Позивач у позовній заяві зазначає, що до проведення засідання комісії Оператора ГРМ на підтвердження коректного обліку об`єму та обсягу природного газу та на підтвердження доказів, що газоспоживаюче обладнання (ГСО) встановлене в точках комерційного обліку суб`єкту не працює 24 години на добу, як це передбачено Додатком № 4 до Типового договору розподілу природного газу надавало Оператору ГРМ: лист АТ «ДТЕК Дніпровські Електромережі» від 22.07.2024 року № 43173/1001 щодо відсутності електропостачання; витяг з розрахунку витрат енергоносіїв для виробництва асфальтобетонної суміші на 2024 рік; графік роботи газового обладнання ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД»; звіт по відвантаженню продукції; наказ від 19.12.2023 року № 377.

Також, позивач зазначає, що під час засідання комісії Оператора ГРМ на підтвердження коректного обліку об`єму та обсягу природного газу та на підтвердження доказів, що газоспоживаюче обладнання (ГСО) встановлене в точках комерційного обліку суб`єкту не працює 24 години на добу, як це передбачено Додатком 4 до Типового договору розподілу природного газу було надано комісії Оператора ГРМ: місячні звіти по Коректору ВЕГА-1.01 зав.№ 07643 та лічильнику газу Курс-01G-650 зав.№ 0014886 за період з січня 2024 року по червень 2024 року; свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 384462 від 20.02.2023 року; свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 385684 від 24.02.2023 року; договір підряду № 001-ДГ05-24 від 10.05.2024 року та додаток № 1 від 10.05.2024 року до договору підряду № 001-ДГ05-24 від 10.05.2024 року; наказ № 68 від 08.04.2024 року «Про проведення обстеження виробничого обладнання асфальтобетонного цеху»; Акт № 8 обстеження виробничого обладнання асфальтобетонного цеху ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» від 26.04.2024 року; Наказ № 89 від 30.04.2024 року «Про виведення з експлуатації виробничого обладнання асфальтобетонного цеху підприємства на період ремонту»; Акт № 11 про тимчасове виведення з виробничого процесу обладнання асфальтобетонного цеху ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» від 30.04.2024 року.

Позивач у позовній заяві зазначив, що за результатами засідання Комісії, 23.08.2024 року представники ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» не отримували рішення комісії Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення.

13 вересня 2024 року ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» отримало поштою від КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» лист № КрФ/100/103/3/ВИХ -13268-24 від 23.08.2024 року щодо рішення комісії з розгляду актів про порушення, до якого додано два екземпляри Акта розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 23.08.2024 року; акта наданих послуг № 8138 від 23.08.2024 року на суму 3 963 041,90 грн. та один екземпляр рахунку на оплату № 771 від 23.08.2024 року за необлікований (донарахований) об`єм природного газу на суму 3 963 041,90 грн.

У листі № КрФ/100/103/3/ВИХ-13268-24 від 23.08.2024 року, зазначено, що працівниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» на об`єкті газоспоживання за адресою вул. Урожайна, 1 було виявлено порушення вимог п. 3.1 гл. 2 розд. ХІ «Кодексу газорозподільних систем», затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.11.2015 № 1379/27824, а саме: на табло лічильника некоректно відображаються покази, про що складено Акт про порушення № 98 від 04.07.2024 року. Державне підприємство «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ», після проведення позачергової повірки лічильника газу, надало довідку №39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки - лічильника газу КУРС -01 G650 Б2, заводський № 14886, у зв`язку з чим за результатами розгляду Акта про порушення № 98 від 23.03.2018 року комісією КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» з розгляду актів про порушення прийнято рішення здійснити донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості згідно п. 4.1 гл. 4 розд. ХІ Кодексу ГРС за період з 01.07.2024 по 09.07.2024р. тривалістю 194,5 годин за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням цілодобового режиму роботи згідно додатку 4 до Типового договору розподілу природного газу у обсязі 234 012,94 м3 на суму 3 963 041,90 грн.

Позивач вважає, що рішення Комісії КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» з розгляду Акта про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року про здійснення донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості згідно п. 4.1 гл. 4 розд. ХІ Кодексу ГРС за період з 01.07.2024 по 09.07.2024 тривалістю 194,5 годин за номінальною потужністю неопломбованого обладнання з урахуванням цілодобового режиму роботи згідно додатку 4 до Типового договору розподілу природного газу у обсязі 234 012,94 м3 на суму 3 963 041,90 грн., оформленого Актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 23.08.2024 року є протиправним та підлягає скасуванню.

У позовній заяві позивач зазначає, що Коректору об`єму газу ВЕГА 1.01, зав.№ 07643 та Лічильник газу Курс-01-G650B2, зав.№ 14886, встановлені на підприємстві Позивача, працювали справно та належним чином здійснювали облік та передачу об`єму газу, що підтверджується звітами за відповідний період.

Позивач також зазначив, що Акт про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року не містить жодних зауважень до роботи Коректору об`єму газу ВЕГА 1.01, зав.№ 07643. На думку позивача, КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» належними та допустимими доказами не доведено наявність ознак позаштатного режиму, а також належної фіксації таких ознак під час огляду (обстеження) ВОГ за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, 1 (лінія виробництва).

На думку позивача, оскільки КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» не встановлено несправність коректора, звіти коректора об`єму газу не містять зареєстрованих та зафіксованих повідомлень про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність), які б свідчили про позаштатний режим роботи лічильника, а тому відсутні підстави для застосування пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС.

Також, позивач зазначає, що представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» порушено пункт 4 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем. Представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» не виконано жодних дій щодо забезпечення усунення виявленого порушення та не зазначено жодної дії щодо забезпечення усунення виявленого порушення у день виявлення порушення та складання Акта про порушення, а також не зазначено підстави неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення. В Акті про порушення № 98 від 04.08.2024 року «Усунути неможливо через», представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» зазначено: « 09.07.2024 р. о 08:00 надати доступ представникам оператора ГРМ для демонтажа лічильника на позачергову повірку», що жодним чином не відповідає положенням глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, Акту про порушення за формою, наведеною в додатку 20 Кодексу газорозподільних систем та Акту КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України». Крім цього, представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» порушено вимоги пункту 7 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, що призвело до порушення прав та законних інтересів ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД», оскільки вони зобов`язані були скласти акт про усунення порушення (забезпечити усунення на дату складання акта про порушення) та скласти акт про припинення газопостачання. А також порушено пункт 9 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем в частині затвердження остаточного складу комісії з розгляду акті про порушення.

З огляду на зазначене, на думку позивача рішення Комісії КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» з розгляду Акта про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року є протиправним та підлягає скасуванню.

У зв`язку з тим, що рішення Комісії КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» з розгляду Акта про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року, на думку позивача є незаконним (протиправним), у даному випадку належним та ефективним способом захисту порушених прав Позивача є визнання недійсним та скасування рішення Комісії КРИВОРІЗЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» з розгляду Акта про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року про донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості згідно пункту 4.1 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем за період з 01.07.2024 по 09.07.2024 тривалістю 194,5 годин за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням цілодобового режиму роботи згідно додатку 4 до Типового договору розподілу природного газу у обсязі 234 012,94 м3 на суму 3 963 041,90 грн., оформленого Актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 23.08.2024 року.

Здійснивши оцінку обґрунтованості вимог позивача, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі, виходячи з наступного.

Правовідносини сторін у цій справі виникли з договору розподілу природного газу, що підтверджено підписаною заявою-приєднання від 01.08.2023 року № 42АР501-103-2023 до умов Типового договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) та регулюються положеннями Кодексу газорозподільних систем, який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.

Відповідно до абзацу 1 пункту 2 глави 1 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу. Порядок укладання договору розподілу природного газу визначений розділом VІ цього Кодексу.

Згідно з абзацом 1 пункту 3 глави 1 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між Оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору, що передбачено абзацом 1 пункту 1 глави 3 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем.

У пункті 4 глави 1 розділу 1 Кодексу газорозподільних систем, надано визначення термінам, які вживаються у цьому Кодексі, зокрема, вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ-сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством; засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики; комерційний вузол обліку/комерційний ВОГ - вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точці комерційного обліку; коректор об`єму газу - сукупність засобів вимірювальної техніки, які вимірюють тиск і температуру газу, що протікає у вимірювальному трубопроводі, обчислюють об`єм газу за стандартних умов, перетворюючи вихідні сигнали від лічильника газу; лічильник газу - засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку.

Абзацами 1, 3 пункту 2 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем передбачено, що протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу); перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку; монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт. Контрольний огляд вузла обліку здійснюється Оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.

Як свідчать матеріали справи та не заперечується сторонами, за наслідками обстеження/контрольного огляду комерційного ВОГ на об`єкті ТОВ «Весташляхбуд», що проводився 04.07.2024 року, у представників КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» виникли сумніви щодо метрологічних характеристик лічильника газу Курс-01-G650B2, зав.№ 14886, про що складено Акт перевірки технічного стану вузла обліку газу з використанням промислового лічильника газу в комплексі з коректором № 3959 від 04.07.2024 р., Акт про порушення №KR 98 від 04.07.2024р.

09.07.2024 року представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» виконано демонтаж лічильника газу на позачергову повірку, про що складено Протокол щодо направлення засобу вимірювальної техніки та/або пломби на позачергову повірку/експертизу/експертну повірку (для вузлів обліку газу на базі промислового лічильника в комплекті з коректором) № 3965 від 09.07.2024 року.

При цьому, в Акті про порушення №KR 98 від 04.07.2024 року працівниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України», з чим не погодився представник ТОВ «Весташляхбуд», вказано про встановлення ними на об`єкті позивача таких видів порушень Кодексу газорозподільних систем:

- пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, що передбачено підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Оскільки в Акті про порушення №KR 98 від 04.07.2024 року зазначається про виявлення у Позивача як споживача порушень, визначених главою 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, суд вважає, що цей акт має складатися відповідачем як оператором ГРМ в порядку, встановленому пунктом 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем за формою, наведеною в додатку 21 до цього Кодексу.

Проте, складений працівниками Акт про порушення № KR 98 від 04.07.2024р. як за формою так і за змістом не відповідає вказаним вимогам.

Пунктом 7 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено, що на дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. У разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення (відсутні відповідні засоби чи повноваження) представник Оператора ГРМ робить відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечує контроль за усуненням порушення, що підтверджується окремо складеним актом про усунення порушення.

Під час складання акта про порушення, акта про усунення порушення, акта про припинення/відновлення газопостачання тощо представниками Оператора ГРМ обов`язково фіксуються та зазначаються у вищезазначених актах показання лічильника газу (ЗВТ), за винятком випадків відмови у доступі до об`єкта споживача, де розташований лічильник газу (ЗВТ).

За формою Акта про порушення, наведеною в додатку 21 до Кодексу газорозподільних систем передбачено: « Відмітка про усунення порушення на дату складання Акта: (зазначаються заходи щодо відновлення роботи ВОГ, усунення під`єднання, відключення, пломбування тощо).

Крім того, в пункті 4 Акта про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року передбачено «Відмітка про усунення порушення на дату складання Акта» та зазначено перелік підстав щодо усунення порушення, а саме шляхом: припинення газопостачання шляхом встановлення інвентарної заглушки; припинено газопостачання шляхом закриття та пломбування запірних; закрито та опломбовано запірну арматуру на газових приладах; проведено відключення самовільно підключеного газових приладів; знято ЗВТ; механічне від`єднання; встановлено байпас; замінено ЗВТ.

Тобто, згідно пункту 7 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, представники КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» зобов`язані були на дату складання акта про порушення забезпечити усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення зробити відповідний запис, а у разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення (відсутні відповідні засоби чи повноваження) зробити відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечити контроль за усуненням порушення, що підтверджується окремо складеним актом про усунення порушення.

В свою чергу в розділі Акта про порушення № KR 98 від 04.08.2024 р. «Усунути неможливо через», представники КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» зазначили: « 09.07.2024 р. о 08:00 надати доступ представникам оператора ГРМ для демонтажа лічильника на позачергову повірку».

Дані твердження КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» не відповідають положенням глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, Акта про порушення за формою, наведеною в додатку 21 Кодексу газорозподільних систем та Акта КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України».

Представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» на дату складання акта про порушення не виконано дій щодо забезпечення усунення виявленого порушення та не зазначено жодної дії щодо забезпечення усунення виявленого порушення у день виявлення порушення та складання Акта про порушення, а також не зазначено підстави неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення, що призвело до порушення прав та законних інтересів ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД».

Крім того, згідно вимог пункту 7 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, представники КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» зобов`язані були скласти акт про припинення газопостачання, оскільки під час складання акта про порушення, акта про усунення порушення, акта про припинення/відновлення газопостачання тощо представниками Оператора ГРМ обов`язково фіксуються та зазначаються у вищезазначених актах показання лічильника газу (ЗВТ), за винятком випадків відмови у доступі до об`єкта споживача, де розташований лічильник газу (ЗВТ).

В свою чергу, 09 липня 2024 року, представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України»: головним метрологом Л.М. Рождественською; провідним інженером з метрології УМЗ Н.І. Бокулевою за участю представника споживача ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» - начальника АБЦ Андрія Тичини складено протокол № 3965 щодо направлення засобу вимірювальної техніки та/або пломби на позачергову повірку/експертизу/експертну повірку (для вузлів обліку газу на базі промислового лічильника в комплекті з коректором), в якому зазначено «На час проведення позачергової повірки газопостачання припинено шляхом встановлення інвентарних заглушок на флянцях демонтованого лічильника і опломбовано пломбами R 39689577 об 09:30».

Однак, згідно вимог пункту 7 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено складення саме акта про припинення газопостачання.

Суд відхиляє твердження позивача щодо порушення представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» пункту 4 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем в частині того, що відмова від підпису Акта не зафіксована відеозаписом або підписом незаінтересованої особи відмови від підпису Акта про порушення, оскільки за результатами перевірки складено Акт перевірки технічного стану вузла обліку газу з використанням промислового лічильника газу в комплексі з коректором № 3959 від 04.07.2024 р., Акт про порушення №KR 98 від 04.07.2024р.

З Акта перевірки технічного стану вузла обліку газу з використанням промислового лічильника газу в комплексі з коректором № 3959 від 04.07.2024 р. вбачається, що наявний підпис представника позивача, зазначено ініціали такого представника Тичина А та наявний допис «в 12:30 індикатор запрацював». З Акта про порушення №KR 98 від 04.07.2024р вбачається, що він був підписаний із зауваженнями наступного змісту: «З актом про порушення не згодний. В 12:30 індикатор запрацював».

При цьому в обох документах зазначено П.І.Б. одного й того самого представника Позивача начальника АБЦ Андрія Тичини, підписи якого містяться на обох вищезазначених Актах.

Тобто, твердження позивача щодо порушення представниками КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» пункту 4 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем в частині того, що відмова від підпису Акта не зафіксована відеозаписом або підписом незаінтересованої особи відмови від підпису Акта про порушення не підтверджується доказами, які містяться в матеріалах справи.

Також, суд відхиляє твердження позивача щодо порушення КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» норми пункту 9 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, в частині затвердження остаточного складу комісії з розгляду актів про порушення, який затверджується наказом Оператора ГРМ після відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії.

На спростування доводів позивача в цій частині відповідачем до суду було подано лист Криворізької філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» № КрФ/100-635-23 від 01.08.2023 року, який був направлений на адресу ДП «Кривбасстандартметрологія» для запрошення представників даного підприємства, як метрологічної організації, для участі в роботі комісії відокремленого підрозділу Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення та комісії з проведення експертизи засобів вимірювальної техніки, лист аналогічного змісту № КрФ/100-879/103/2-23 від 17.08.2023 року та лист-відповідь ДП «Кривбасстандартметрологія» на зазначені листи за № 700/03-01-05 від 18.08.2023 року, яким було відмовлено в направленні своїх представників для участі у складі комісії КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України».

Тобто, вищевказані листи підтверджують дотримання КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» вимог пункту 9 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем при формуванні складу постійної комісії з розгляду актів про порушення затвердженої наказом № КрФ/100/Но141/103/3-23 від 31.08.2023 року «Про постійно діючи комісію з розгляду актів про порушення щодо визначення перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживача, що не є побутовим».

Відповідно до підпункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України "Про судову експертизу").

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (підпункт 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем).

З листа № КрФ/100/103/3/ВИХ -13268-24 від 23.08.2024 року щодо рішення комісії з розгляду актів про порушення вбачається, що комісією КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» було прийнято рішення здійснити донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості згідно п. 4.1 гл. 4 розд. ХІ Кодексу ГРС за період з 01.07.2024 по 09.07.2024 тривалістю 194,5 годин за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням цілодобового режиму роботи згідно додатку 4 до Типового договору розподілу природного газу у обсязі 234 012,94 м3 на суму 3 963 041,90 грн.

Зміст вказаного Листа підтверджує, що до такого висновку Комісія відповідача дійшла на підставі Довідки №39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 року про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки - лічильника газу КУРС -01 G650 Б2, заводський № 14886 (табло індикації не відображає значення вимірювальної інформації (відліковий пристрій не функціонує).

Тобто, з наведеного вбачається, що Комісія відповідача на підставі довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, кваліфікувала роботу цього лічильника як роботу в позаштатному режимі (оскільки в Акті про порушення KR 98 від 04.08.2024 р. зафіксований такий вид порушення) та провела перерахунок об`ємів природного газу за номінальною потужністю газоспоживаючого обладнання з 01.07.2024 по 09.07.2024 відповідно до підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

За приписами пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено, що у разі виявлення оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням, зокрема, такого:

- при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ (підпункт 1);

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належить, зокрема, пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.

У пункті 6 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем (абзаци 1,2) визначено обов`язки власника (користувача) комерційного ВОГ у випадку виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, до яких належить також лічильник та перелік ситуацій, які кваліфікуються як позаштатний режим роботи.

Так, у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.

Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:

1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;

2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;

3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;

4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;

5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;

6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Абзацем 3 цієї ж норми Кодексу газорозподільних систем передбачено, якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.

Верховний Суд у постанові від 13.02.2020 у справі №908/386/19 зазначив, що виходячи з системного аналізу пункту 6 глави 6 розділу X Кодексу газорозподільних систем, зміст визначення "позаштатний режим роботи" характеризується переліком ознак, які самостійно або в своїй сукупності створюють його юридичне наповнення. Зазначений перелік і не є вичерпним, однак, з, огляду на правову природу відносин з газопостачання та правовий статус його суб`єктів, наявність зазначених ознак підлягає доведенню саме оператором ГРМ насамперед шляхом їх фіксації у відповідному акті.

Водночас, із змісту абзацу 3 пункту 6 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем убачається, що при встановлені такого порушення Кодексу, як пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі (підпункт 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу) не з вини позивача, для проведення оператором ГРМ перерахунку (донарахування) об`ємів природного газу відповідно до вимог цього Кодексу, необхідно підтвердження факту необлікованого чи облікованого частково об`єму природного газу внаслідок позаштатного режиму роботи відповідно комерційного ВОГ чи його складових.

Проте, як встановлено судом в Акті про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року крім посилання на норму підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем не зафіксовано факту необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу в період до перевірки чи під час перевірки.

Виникнення під час обстеження комерційного ВОГ на об`єкті позивача некоректного відображення показів лічильника газу не є фіксацією факту необлікованого чи облікованого частково об`єму природного газу внаслідок такої роботи відповідно комерційного ВОГ чи його складових в розумінні вимог пункту 6 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем.

Таким чином, суд вважає, що оскільки відповідачем під час проведення обстеження та перевірки комерційного ВОГ на об`єкті споживача не встановлено та не зафіксовано в Акті перевірки KR 98 від 04.07.2024 ознак наявності роботи комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі та підтвердження факту необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, у Комісії КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» були відсутні підстави для здійснення донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості на підставі підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Зважаючи на те, що доведення наявності ознак роботи комерційного ВОГ чи його складових у позаштатному режимі покладається на відповідача шляхом фіксації їх у відповідному акті про порушення, складеному відповідно до вимог розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, Довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 не може бути належним доказом наявності підстав для прийняття Комісією оспорюваного рішення.

Суд бере до уваги, що на момент проведення позапланової повірки та складання Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 року не був пропущений термін періодичної повірки лічильника газу Курс-01-G650B2, зав.№ 14886.

Зі змісту Акта про порушення KR 98 від 04.07.2024 року, складеного відповідачем під час проведення перевірки на об`єкті позивача 04.07.2024, вбачається що він не містить зауважень щодо роботи коректора газу - Коректору об`єму газу ВЕГА 1.01, зав.№ 07643 (який є частиною ВОГ). В Акті також не відображено, що на момент його складання Звіт коректора містив повідомлення про аварійні/діагностичні ситуації (несправності), які б свідчили про позаштатний режим роботи комерційного ВОГ або лічильника газу.

Суд бере до уваги, подані позивачем добові звіти Коректору об`єму газу ВЕГА 1.01, зав.№ 07643 за період з 01.07.2024 року по 09.07.2024 року з яких вбачається, що Повідомлення про втручання оператора «Записів не було», а також Повідомлення про позаштатні ситуації «Записів не було».

Також, суд бере до уваги місячні звіти по: Коректору ВЕГА-1.01 зав.№ 07643; лічильнику газу Курс-01G-650 зав.№ 0014886 за період з січня 2024 року по червень 2024 року з яких вбачається, що з початку 2024 року по дату проведення обстеження ВОГ (04.07.2024) показники об`єму спожитого природного газу були майже однакові, що підтверджує коректний облік об`єму та обсягу природного газу.

Крім того, на момент проведення позапланової повірки та складання Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 року не був пропущений термін періодичної повірки Коректору об`єму газу ВЕГА 1.01, зав.№ 07643.

Для цілей визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, Кодекс газорозподільних систем розмежовує несправність лічильника, що сталася внаслідок його пошкодження, та несправність лічильника, що сталася внаслідок позаштатного режиму роботи. Наведене положення щодо окремих складових комерційного ВОГ конкретизовано підпунктом 2 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Так, вказаною нормою Кодексу визначено, що у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням того, що у разі якщо при вимірюванні лічильником газу або звужуючим пристроєм та/або датчиком різниці тиску перевищується діапазон вимірювання або вони працюють в позаштатному режимі, про що є зареєстровані та зафіксовані у звітах обчислювача чи коректора об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність), об`єм розподіленого (спожитого) природного газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунки проводяться за фактичний час тривалості аварійної/позаштатної ситуації.

Такий підхід дозволяє кваліфікувати пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, як порушення "не з вини споживача", оскільки хоча споживач у цих випадках не здійснював несанкціонованого втручання, водночас міг виявити пошкодження ЗВТ/лічильника газу (механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання) або позаштатний режим роботи, що за пунктом 6 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем охоплює ситуації, які споживач може виявити.

При цьому, як видно зі змісту пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, він не описує виявлення непридатності до застосування внаслідок невідповідності його метрологічних характеристик, тобто дефект лічильника, який міг з часом проявитись і який не пов`язаний з його пошкодженням або позаштатним режимом роботи. Такі дефекти споживач за звичайних умов не може виявити. Для їх запобігання лічильники газу підлягають, зокрема, періодичній повірці.

За визначенням, поданим у пункті 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем, повірка лічильника газу - встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку.

В процесі періодичної повірки відповідно до глави 7 розділу Х Кодексу газорозподільних систем за відсутності дублюючого ЗВТ та невстановлення Оператором ГРМ на місце демонтованого ЗВТ аналогічного ЗВТ (погодженого зі споживачем для комерційних розрахунків) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є демонтований ЗВТ, розраховується за середньодобовим обсягом споживання за попередні три аналогічних періоди. При цьому Оператору ГРМ забороняється без погодження споживача здійснювати заходи з припинення газопостачання на комерційний ВОГ, до складу якого входив демонтований ЗВТ.

При цьому, пунктом 8 вказаної глави передбачено, що у разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників Оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу XI цього Кодексу.

У разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини Оператора ГРМ (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників споживача) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується з урахуванням фактичних даних ЗВТ, по якому пропущений термін повірки.

Аналіз наведених положень Кодексу газорозподільних систем дає підстави для висновку про те, що якщо за результатами вчасної періодичної повірки встановлено непридатність лічильника до застосування лише внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, наслідки, передбачені підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме визначення обсягу переданого (прийнятого) газу за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання, не настають.

Отже, за умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 02.12.2020 у справі №906/962/18.

Відповідно до абзацу 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ при порушеннях, пов`язаних з пошкодженням ЗВТ та / або пломб на ЗВТ, за наявності по об`єкту споживача даних дублюючого ВОГ, а також в ситуації, коли наявні дані в обчислювачі / коректорі об`єму газу є достатніми для визначення об`єму природного газу по об`єкту споживача, процедура, передбачена цією главою, не застосовується.

Верховний Суд у постанові від 02.12.2020 у справі №906/962/18 дійшов висновку, що за умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до п.4 гл.4 розд.ХІ Кодексу ГРМ.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 28.02.2023 у справі № 927/153/22.

Крім того, суд бере до уваги подані до суду докази щодо підтвердження факту, що газоспоживаюче обладнання (ГСО) встановлено в точках комерційного обліку суб`єкту не працює 24 години на добу, як це передбачено Додатком № 4, а саме лист АТ «ДТЕК Дніпровські Електромережі» від 22.07.2024 року № 43173/1001 щодо відсутності електропостачання, з якого вбачається що електропостачання об`єкту за адресою м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, 1 було відсутнє у зв`язку із критичною ситуацією та дефіцитом потужностей в ОЕС України, які склались через руйнування об`єктів енергетики.

В свою чергу слід зазначити, що листом № КрФ/100/103/3ВИХ-116 від 29.07.2024 року КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» визнало відключення світла на об`єкті ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» та саме КрФ ТОВ «Газорозподільні мережі України» просило надати графік подачі електричної енергії за період з 1 по 9 липня 2024 року на об`єкт, що розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, 1, затверджений оператором системи розподілу ДТЕК Дніпровські електромережі з метою здійснення коректного технічного нарахування по номінальній потужності обладнання за відповідний період з урахуванням вимог Кодексу ГРС.

Також, суд бере до уваги, місячні звіти по коректору ВЕГА-1.01 зав.№ 07643 та лічильнику газу Курс-01G-650 зав.№ 0014886 за період з січня 2024 року по червень 2024 року з яких вбачається, що з початку 2024 року по дату проведення обстеження ВОГ (04.07.2024) показники об`єму спожитого природного газу були майже однакові, які додатково підтверджують коректний облік об`єму та обсягу природного газу.

Таким, чином Акт про порушення KR 98 від 04.07.2024 року та Довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-7/00001-20240710 від 10.07.2024 року, які складені після проведення обстеження та перевірки ВОГ на об`єкті позивача, не є достатньою підставою для прийняття Комісією відповідача оспорюваного рішення та проведення перерахунку об`ємів природного газу за номінальною потужністю газоспоживаючого обладнання відповідно до підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Враховуючи викладене, суд вважає, що рішення Комісії КрФ ТОВ "Газорозподільні мережі України" з розгляду Акта про порушення KR 98 від 04.07.2024 року, не відповідає вимогам Кодексу газорозподільних систем та порушує права та інтереси позивача, у зв`язку з чим підлягає визнанню недійсним та скасуванню.

Згідно зі ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За статтею 89 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про більшу вірогідність доказів, наданих позивачем у підтвердження обґрунтування своєї позиції. Відповідно позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача у сумі 3 028,00 грн.

Керуючись статтями 2, 3, 20, 73 - 79, 86, 91, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Визнати недійсним та скасувати рішення Комісії КРИВОРІЗЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» з розгляду Акта про порушення № KR 98 від 04.07.2024 року про донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості згідно пункту 4.1 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем за період з 01.07.2024 по 09.07.2024 тривалістю 194,5 годин за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням цілодобового режиму роботи згідно додатку 4 до Типового договору розподілу природного газу у обсязі 234 012,94 м3 на суму 3 963 041,90 грн., оформленого Актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 23.08.2024 року.

Стягнути з КРИВОРІЗЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» (50051, Дніпропетровська обл., м.Кривий Ріг, проспект Металургів, 1, код ЄДРПОУ 44952395) на користь ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВЕСТАШЛЯХБУД» (50045, Дніпропетровська обл., м.Кривий Ріг, вул.Урожайна, 1, код ЄДРПОУ 31933268) витрати пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 3 028,00грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 06.02.2025

Суддя С.П. Панна

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу124997759
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/4274/24

Ухвала від 11.03.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 03.03.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 27.01.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 26.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 03.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 28.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні