ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.02.2025м. ДніпроСправа № 904/5171/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі головуючого судді Перової О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) представників сторін, матеріали справи
про стягнення додаткових зборів, що виникли при здійсненні накопичення маршрутного поїзду
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовною заявою про стягнення з Приватного підприємства "Атланта-Агро" додаткових зборів за накопичення маршрутного поїзду у розмірі 9 749,70грн з ПДВ.
Також позивач просить суд судові витрати покласти на відповідача.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.11.2024 справу № 904/5171/24 передано на розгляд судді Перовій О.В.
Ухвалою суду від 02.12.2024 позовну заяву Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишено без руху. Встановлено позивачу строк для усунення недоліків терміном 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху, а саме: зазначити відомості про наявність або відсутність електронного кабінету у позивача та відповідача.
02.12.2024 до суду від представника позивача надійшла заява про усунення недоліків, якою надана інформація про наявність електронних кабінетів у позивача та відповідача.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 09.12.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.
24.12.2024 до канцелярії суду через систему "Електронний суд" від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву. У своєму відзиві відповідач зазначає, що він не надавав окремого замовлення позивачу на отримання послуги з накопичення вагонів.
26.12.2024 до канцелярії суду через систему Електронний суд від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якій зазначає, що згідно з протоколом електронного аукціону № RCE001-UA-20231116-07855 передбачався продаж послуг з використання вагонів власності позивача: 50 вагонів у складі одного маршрутного поїзду або маршрутна відправка 50 вагонів з однієї маршрутної станції навантаження (зерновози).
30.12.2024 до канцелярії суду через систему «Електронний суд» від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
07.01.2025 до канцелярії суду через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшли додаткові пояснення у справі.
Відповідно до статті 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Отже статтею 248 Господарського процесуального кодексу України законодавець визначив межі розумного строку для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження, а саме: не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Крім того, згідно з частинами другою, третьою статті 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Відповідно до частини восьмої статті 252 Господарського процесуального кодексу України при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,
ВСТАНОВИВ:
16.03.2020 Приватне підприємство «Атланта-Агро» (далі відповідач, замовник) в порядку, встановленому статтею 634 Цивільного кодексу України, направлено АТ «Українська залізниця» (далі позивач, перевізник) заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 32150080/2020-001 від 16.03.2020. Заява підписана директором Приватного підприємства «Атланта-Агро» Івахою О.І. шляхом накладення електронного цифрового підпису (а.с.7).
16.03.2020 АТ «Українська залізниця» направлено Приватному підприємству «Атланта-Агро» інформаційне повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-32150080/2020-001 від 16.03.2020, яким позивач засвідчив прийняття від Приватного підприємства «Атланта-Агро» пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 32150080/2020-001 від 16.03.2020 та повідомив про присвоєння замовнику кодів відправника/одержувача 8678, платника 8203375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером. Водночас повідомлено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору (а.с.8 зі звороту).
Відповідно до пункту 1.1 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (в редакції від 25.02.2020, чинній на момент приєднання відповідача до умов договору, відповідна редакція якого міститься також за посиланням https://uz-cargo.com) його предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання/користування власного вагону перевізника не є орендною платою.
Згідно пункту 1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.
Пунктами 1.5., 1.6. договору передбачено, що він є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. Пропозиції та зміни до Договору приймаються і враховуються відповідно до п.9.3. та п.9.4. договору та законодавства. Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється Перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі КЕП).
Договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами договору (пункт 1.7. договору).
Пунктом 1.10 договору визначено, що він є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до пункту 12.1 договору.
Відповідно до пункту 2.1. договору замовник зобов`язаний, зокрема:
- сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника (пункт 2.1.4. договору);
- відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (пункт 2.1.5. договору);
- у строки, встановлені розділом 4 договору, підписувати акти звіряння розрахунків, зведені відомості. Підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів в паперовій формі на вимогу замовника підписувати та надавати Перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої його вимоги (пункт 2.1.7. договору);
Відповідно до пункту 2.3 договору перевізник зобов`язаний, зокрема:
- приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації, розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів (пункт 2.3.2. договору);
- складати документи, передбачені п. 1.3, 1.4 та розділом 4 договору, щодо нарахування сум платежів (пункт 2.3.5. договору);
За умовами пункту 3.1 договору розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.
Пунктом 3.4 договору встановлено, що замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від перевізника (далі - плата за користування власними вагонами перевізника).
Відповідно до пункту 4.2. договору оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розділі 15 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього договору.
У випадку відсутності або недостатності на особовому рахунку замовника коштів у розмірі, необхідному для оплати провізних та інших платежів, додаткових послуг, перевізник має право припинити надання послуг за договором, у т.ч., приймання, видачу вантажів та надання додаткових послуг згідно ст. 62 Статуту залізниць України з одночасним віднесенням відповідальності на замовника за затримку вагонів і контейнерів та зберігання вантажу. При наявності заборгованості перевізник має право, відповідно до ст. 51, 62 Статуту залізниць України, затримати видачу вантажу, що надійшов, і реалізувати його для покриття заборгованості (пункт 5.1. договору).
Відповідно до пункту 10.3. договору документи направлені перевізником замовнику для підписання і не підписанні останнім (у т.ч. з внесеними зауваженнями, але не підписаними) вважаються беззаперечно прийнятими та погодженими замовником у строк встановлений нормативно-правовими актами або договором, а якщо інше не встановлено, то після спливу 15 календарних днів з дня їх направлення, окрім випадків надання до них заперечень замовником в такий строк. Такі строки починають свій перебіг з дня направлення перевізником документів замовнику, у т.ч. автоматизованими системами перевізника і із застосуванням спеціалізованого інтерфейсу користувача. Цей пункт не стосується порядку укладення та внесення змін до договору, визначених в розділі 9 Договору.
Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення Договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору. На звернення Замовника умови Договору застосовуються до відносин з Замовником, які виникли між Сторонами до його укладення та введення в дію (пункт 12.1. договору).
Пунктом 14 договору передбачено, що його невід`ємною частиною є додатки, зокрема: додаток 1-1 "Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами"; додаток 1-4 "Умови накопичення вагонів".
Додаток № 1-4 до договору "Умови накопичення вагонів" (далі - додаток) містить наступні погоджені сторонами умови.
Відповідно до пункту 1 додатку № 1-4 на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними поїздами або контейнерними поїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів).
Пунктом 2 додатку № 1-4 передбачено, що станціями накопичення можуть бути станції відправлення та/або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення.
Для організації накопичення вагонів замовник направляє для погодження перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення замовника, перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову (пункт 3 додатку № 1-4).
Пунктом 4 додатку № 1-4 встановлено, що в межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, замовник щомісячно надає перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.
Відповідно до пункту 5 додатку № 1-4 на станціях накопичення на шляху прямування перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення.
Згідно з пунктом 6 додатку № 1-4 початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику.
Пунктом 7 додатку № 1-4 передбачено, що часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - приймання останнього вагону перевізником.
Відповідно до пункту 8 додатку № 1-4 час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
За умовами пункту 9 додатку № 1-4 за послугу з накопичення вагонів замовник сплачує:
- плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до додатку 1-1 до договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (підпункт 9.1. договору);
- за затримку вагонів замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (підпункт 9.2.);
- за затримку власних вагонів перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та пункту 3.4. договору. Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення замовнику не нараховується (підпункт 9.3. договору).
Відповідно до пункту 10 додатку № 1-4 нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника замовника, яким замовлено надання такої послуги.
Відповідно до протоколу електронного аукціону № RCE001-UA-20231116-07855 відповідач став переможцем аукціону щодо лоту англійський аукціон. Продаж послуг з використання вагонів власності АТ «Укрзалізниця» (1 вагон за 1 добу) 50 вагонів у складі одного маршрутного поїзда або маршрутна відправка 50 вагонів з однієї маршрутної станції навантаження (зерновози). Навантаження та оформлення документів на перевезення вантажу з 26.11.2023 по 31.12.2023 згідно з графіком оголошень. В лоті зазначається про необхідність під час участі в аукціонах враховувати переробну спроможність під`їзних колій, а також станцій відправлення та призначення (а.с.56-58).
Відповідачем в АС Месплан (автоматизована система, за допомогою якої клієнти УЗ планують перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях) був розміщений план перевезень №583 та електронна заявка, згідно яких на 01.12.2023 заявлена під подавання вся кількість вагонів, що планувалася до відправлення у складі маршрутного поїзду згідно електронного аукціону, а саме 50 вагонів. Станція відправлення Любашівка.
По станції Любашівка навантаження вагонів здійснюється на під`їзній колії ПрАТ «Любашівський елеватор» відповідно до умов договору від 01.02.2019 № ДН-1-1/205 про експлуатацію під`їзної колії. Відповідно до вищевказаного договору накопичення маршрутних поїздів на під`їзній колії не передбачено. Максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається Користувачу становить не більше 15 вагонів. Аналогічна кількість вагонів передбачена для повертання вагонів групою.
Максимальна переробна спроможність вантажного пункту 30 вагонів за добу.
Враховуючи те, що під`їзна колія не може вмістити всю кількість вагонів, вагони подавалися під вантажні операції невеликими групами, а саме: відповідно до пам`яток № 107 та № 108 було подано 25 порожніх вагонів - №№95033056, 95316014, 95321360, 95357133, 95358859, 95359477, 95364536, 95367314, 95399945, 95517066, 95532917, 95543807, 95613667, 95613683, 95615712, 95635819, 95643524, 95649067, 95713509, 95757209, 95795274, 95798633, 95801981, 95829776, 95831632. Подавання здійснювалося 02.12.2023 о 3:27 та 03:40 відповідно.
Позивачем 03.12.2023 о 15:53 після здійснення навантаження вагонів було подане повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами №70, після чого вагони були затримані з вини замовника послуг в очікуванні накопичення маршруту №120411 та оформлення перевізного документу, починаючи з 03.12.2023 15:53 по 04.12.2023 15:20 на підставі актів загальної форми №25 та №26.
Також на підставі актів загальною форми №430 та №426 були затримані на станції порожні вагони: 58564766, 59598029, 95020202, 95308185, 95326633, 95329108, 95348884, 95365839, 95379335, 95446530, 95453346, 95541603, 95543955, 95642658, 95647442, 956449463, 95667739, 95668521, 95758843, 95800074, 95800447, 95811089, 95831037, 95833711, 9593588 в очікуванні подачі під вантажні операції в очікуванні звільнення вантажного фронту. Час закінчення затримки вагонів 03.12.223 о 15:55. Після закінчення затримки вагонів, вони були подані на підставі пам`яток №109, 110 для здійснення вантажних операцій на під`їзну колію ПраТ «Любашовський елеватор». Після навантаження вагонів відповідачем надане повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами №71 04.12.2023 о 15:20.
Після виконання всіх вантажних операцій вагони були забрані залізницею 06.12.2023 для перевезення на підставі пам`яток про забирання вагонів №73, 74, 75,76 та відправлені на адресу одержувача на підставі накладної №40986796.
У зв`язку затримкою вагонів на станційних коліях позивачем нарахований збір за організацію перевезень і накопичення рухомого складу у розмірі 324,99 грн/ваг без ПДВ.
За накопичення 25 вагонів, починаючи з 03.12.2023 15:53 (з часу отримання повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами №70 момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику) по 04.12.2023 15:20 (момент закінчення затримки відповідно до складеного акту загальної форми №26 та закінчення вантажних операцій на підставі повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами №71) позивачем нарахований збір за організацію перевезень і накопичення рухомого складу у розмірі 8 124,75 грн без ПДВ (9 749,7 грн з ПДВ).
Позивачем сформовано накопичувальну картку ф.ФДУ-92 № 29080157, яка відповідачем не була погоджена та сплачена (а.с.64), що і стало підставою для звернення позивача до суду із заявленим позовом.
Відповідач не погоджується з позовними вимогами, оскільки відповідно до пункту 1 додатку № 1-4 послуга накопичення вагонів подається лише на окреме замовлення і не може бути надана власний розсуд перевізника. Водночас відповідач, як відправник, не надавав окремого замовлення позивачу на отримання послуги з накопичення вагонів.
Предметом спору у даній справі є встановлення обставин на підтвердження або спростування підстав для стягнення додаткових зборів за накопичення маршрутного поїзду.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи у їх сукупності, ураховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона покликається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд доходить висновку про задоволенню позовних вимог з огляду на таке.
Згідно із частиною першою статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до частини другої статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є:
1) договори та інші правочини;
2) створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності;
3) завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі;
4) інші юридичні факти.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 ЦК України).
Згідно зі статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Частиною першою статті 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частиною першою статті 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином (частина сьома ст.193 ГК України).
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ст. 626 ЦК України).
Статтею 908 Цивільного кодексу України, яка кореспондується зі статтею 306 Господарського кодексу України, встановлено, що загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Згідно з частиною першою статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Частиною п`ятою статті 307 Господарського кодексу України встановлено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини першої статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.
За змістом частини другої статті 307 Господарського кодексу України та частини другої статті 909 Цивільного кодексу України договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Згідно із частиною третьою статті 909 Цивільного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).
Загальні умови перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються Законом України "Про транспорт", Законом України "Про залізничний транспорт", Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 року N 457, та іншими актами законодавства України, в т. ч. Правилами оформлення перевізних документів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України N 644 від 21.11.2020 року, Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 року за № 34, Правилами приймання вантажів до перевезення, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року за № 861/5082, Правилами видачі вантажів, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року за № 862/5083.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону України "Про залізничний транспорт" нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Відповідно до статті 76 Статуту Залізниць України час перебування вагонів під навантаженням і вивантаженням у разі обслуговування залізничної під`їзної колії локомотивом залізниці визначається з моменту фактичної подачі вагонів на місце навантаження або вивантаження до моменту одержання станцією від підприємства повідомлення про готовність вагонів до забирання. Згідно з Правилами користування вагонами та контейнерами про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію (форма повідомлення наведена у додатку 12). Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів).
З матеріалів справи вбачається, що між сторонами у справі наявні спеціальні правовідносини у сфері перевезення вантажів залізницею, а саме маршрутним поїздом № 120411. Вказане підтверджується тим, що 16.03.2020 року позивач направив відповідачу повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-32150080/2020-001 від 16.03.2020 року, за яким позивач засвідчив прийняття пропозиції (акцепт) укладення зазначеного договору та повідомив про присвоєння замовнику кодів відправника/одержувача - 8678, платника - 8203375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером.
За умовами пункту 1.1. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 (в редакції, чинній як на момент приєднання відповідача до умов договору, так і в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин у листопаді грудні 2023 року, оприлюдненої 30.11.2023, що вводилась в дію 01.12.2023, крім змін до окремих положень, які вступали в дію з 01.01.2024 в частині додатків 1-1, 1- і 1-8 до договору) предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона перевізника не є орендною платою.
Перевезення за накладною № 40986796 здійснювалось на умовах аукціону №RCE001-UA-20231116-07855, про що зазначено відповідачем в пункті 7 накладної.
Перевезення за результатами проведеного аукціону регулюються умовами додатку 1-5 укладеного сторонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
Згідно пункту 1 додатку 1-5 договору перевезення сторони домовились, що умови цього додатку до договору застосовуються до правовідносин сторін з моменту визначення замовника переможцем електронних торгів (аукціону) за результатами участі в електронних торгах (аукціоні) відповідно до Регламенту ЕТС Укрзалізниця з урахуванням особливостей, визначених пунктом 9.2 цього додатку до договору. Умови цього додатку до договору мають пріоритет над умовами договору. Інші умови договору, не визначені цим додатком до договору, застосовуватимуться в частині, що не суперечить цьому додатку.
Відповідно до пункту 5.2. додатку 1-5 договору перевезення переможець електронних торгів (аукціону) у строк (період), зазначений в оголошенні, після присвоєння електронним торгам статусу «Торги завершені» зобов`язаний надати (забезпечити надання) відповідно до Правил планування перевезень вантажів в Системі планування перевезень електронну заявку Замовником Переможцем електронних торгів (аукціону) з ознакою «Аукціон» на подачу порожніх вагонів відповідно до плану перевезень і визначених в оголошенні умов та узгодити (забезпечити узгодження) такої електронної заявки з причетними організаціями (одержувачем, портом та іншими причетними).
Згідно пункту 6.3. додатку 1-5 договору перевезення перевізник зобов`язаний забезпечити подачу порожніх вантажних вагонів у кількості та у термін (строк) відповідно до електронної заявки на подачу порожніх вантажних власних вагонів перевізника з ознакою «Аукціон».
За умовами додатку 1-5 договору перевезення зміна умов проведеного аукціону в односторонньому порядку не допускається. Також, за невиконання умов проведеного аукціону передбачені штрафні санкції, як для відправника так і для перевізника.
Згідно з протоколом електронного аукціону № RCE001-UA-20231116-07855 передбачався продаж послуг з використання вагонів власності позивача: 50 вагонів у складі одного маршрутного поїзду або маршрутна відправка 50 вагонів з однієї маршрутної станції навантаження (зерновози). Навантаження та оформлення документів на перевезення вантажу з 26.11.2023 по 31.12.2023.
На виконання умов аукціону та пункту 5.2 додатку 1-5 до договору перевезення відповідачем в АС Месплан був розміщений план перевезень №583 та електронна заявка, згідно яких на 01.12.2023 заявлена під подавання вся кількість вагонів, що планувалася до відправлення у складі маршрутного поїзду згідно електронного аукціону, а саме 50 вагонів. Станція відправлення Любашівка.
Додатком 1-4 до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом передбачені умови надання послуг з організації накопичення вагонів, відповідно до якого послуга з накопичення вагонів, як окрема послуга, надається на підставі заявки відправника, яка обов`язково узгоджується перевізником.
Водночас у даній справі умови відправлення були заздалегідь визначені проведеним аукціоном та узгоджені сторонами. Умови проведеного аукціону мали пріоритет над умовами укладеного договору перевезення та не могли змінюватись сторонами.
Суд звертає увагу на те, що всі дії позивача та відповідача свідчать про надання послуг з формування та відправлення маршрутного поїзду, про що зазначено в актах загальної форми №25,26, графі № 7 накладної №4098676.
З огляду на викладене убачається, що відповідач був обізнаний про умови електронного аукціону та фактично подавши вагони під навантаження, позивач погодив надану відповідачем заявку на формування маршрутного поїзду.
Отже, оскільки протоколом електронного аукціону № RCE001-UA-20231116-07855 передбачалось відправлення вагонів у складі одного маршрутного поїзду або маршрутної відправки 50 вагонів з однієї маршрутної станції навантаження (зерновози), а формування маршрутної відправки без накопичення рухомого складу по ст.Любашівка є технічно неможливим, суд доходить висновку про правомірність нарахованої згідно накопичувальної картки №29080157 плати за послуги організації перевезення і накопичення власного рухомого у розмірі 9 748,70 грн з ПДВ.
Перевіривши розрахунок позивача, суд приходить до висновку, що він є арифметично вірним, обґрунтованим, відповідає вимогам чинного законодавства, тому в цій частині позов підлягає задоволенню.
Відповідач контррозрахунку не надав.
Щодо судових витрат.
Згідно із частиною першою статті 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Закон України "Про судовий збір" визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору.
Відповідно до пунктів 1, 2 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру ставка судового збору становить 1,5 відсотки ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно із частиною третьою статті 4 Закону України Про судовий збір при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України. Суд перед відкриттям (порушенням) провадження у справі, перевіряє зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (стаття 9 Закону України "Про судовий збір").
Оскільки при зверненні до Господарського суду Дніпропетровської області через систему «Електронний суд» заявлено вимогу майнового характеру (9 749,70грн з ПДВ), позивач сплатив судовий збір у розмірі 2 422,40грн, про що свідчить платіжна інструкція № 10038 від 22.11.2024.
Отже відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір у справі покладається на відповідача у розмірі 2 422,40грн.
Керуючись статтями 2, 3, 20, 73 - 79, 86, 91, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Приватного підприємства "Атланта-Агро" задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Приватного підприємства "Атланта-Агро", 49000, м.Дніпро, вул.Воскресенська, буд.36, код ЄДРПОУ 32150080 на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця", 03150, м.Київ, вул.Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40081200 в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", 65012, м.Одеса, вул.Пантелеймонівська, 19, код ЄДРПОУ 40075815 9 749,70грн (дев`ять тисяч сімсот сорок дев`ять гривень 70 копійок) з ПДВ додаткових зборів за накопичення маршрутного поїзду та судовий збір у розмірі 2 422,40грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 копійок).
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення підписано 06.02.2025
Суддя О.В. Перова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 124997777 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Перова Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Перова Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Перова Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні