ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"06" лютого 2025 р.м. Одеса Справа № 916/5063/24Господарський суд Одеської області у складі судді Петренко Н.Д.,
розглянувши справу № 916/5063/24 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал Енерджі Солюшен» /ЄДРПОУ 44823241, адреса 04080, м. Київ, вул. Новокостянтинівська, буд. 13/10, офіс 309/
до відповідача: Одеської обласної прокуратури /ЄДРПОУ 03528552, адреса 65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Італійська, буд. 3/
про стягнення заборгованості у розмірі 12 201,58 грн
ВСТАНОВИВ:
18.11.2024 товариство з обмеженою відповідальністю «Глобал Енерджі Солюшен» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою /вх. № 5192/24/ до Одеської обласної прокуратури про стягнення заборгованості в розмірі 12 201,58 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем умов договору №ГЕС-08/2023/54 про закупівлю електричної енергії у постачальника.
Позов пред`явлено на підставі ст. ст. 212, 525, 526, 530, 610, 612 ЦК України, Закону України Про ринок електричної енергії.
Ухвалою суду від 25.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/5063/24; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку ст. ст. 247-252 ГПК України без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження.
З довідки про доставку електронного документу вбачається, що документ в електронному вигляді «Ст.176 ч. 2 Ухвала про відкриття провадження у справі (спрощене)» від 25.11.24 по справі №916/5063/24 (суддя Петренко Н.Д.) було надіслано одержувачу Одеська обласна прокуратура в його електронний кабінет. Документ доставлено до електронного кабінету: 25.11.2024 о 16:32. Вих. № 916/5063/24/71241/24 від 26.11.24.
Відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 242 ГПК днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.
09.12.2024 судом отримано Відзив на позовну заяву /вх.№43970/24/, поданий відповідачем через систему «Електронний суд».
Правом на подання відповіді на відзив позивач не скористався.
З урахуванням викладеного суд вважає за можливе розглянути справу по суті.
В позовній заяві ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» посилається на те, що між ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен», та Одеською обласною прокуратурою 28.08.2023 було укладено Договір №ГЕС-08/2023/54 про закупівлю електричної енергії у постачальника, у відповідності до умов якого, позивач зобов`язувався поставити відповідачу електричну енергію, а відповідач зобов`язувався оплатити її на умовах Договору. В Індивідуальній комерційній пропозиції, що є Додатком №2 до Договору сторони узгодили вартість електричної енергії на рівні 4,96212 грн. з ПДВ за 1 кВт/год. В Додатковій угоді №1 від 11.12.2023р. до Договору сторони узгодили вартість електричної енергії на рівні 5,25468 грн. з ПДВ за 1 кВт/год з 01.12.2023 року.
Позивач зазначає, що добросовісно та в повному обсязі виконував умови Договору в частині постачання відповідачу електричної енергії. Поряд з цим, відповідач не повністю сплатив за спожиту електричну енергію. Так, за Договором у грудні 2023 року на об`єкти відповідача було поставлено електричну енергію обсягом 113 180 кВт/год на загальну суму 594 724,66 грн. з ПДВ. На виконання умов Договору позивач направив відповідачу два примірника Акту прийому-передачі електричної енергії №819 від 31.12.2023 року. Проте, відповідач не повернув позивачу підписаний та погоджений його екземпляр вищезазначеного Акту прийому-передачі електричної енергії.
Платіжною інструкцією №3114 від 19.12.2023р. відповідач перерахував позивачеві 582 523,08 грн. тим самим частково оплатив електричну енергію по Акту прийому-передачі електричної енергії №819 від 31.12.2023 року. Натомість частина електричної енергії по Акту прийому-передачі електричної енергії №819 від 31.12.2023 року залишилась не оплаченою.
Таким чином, як зазначає позивач, у відповідача утворилась заборгованість перед позивачем у розмірі 12 201,58 грн. за поставлену електричну енергію в період з 01.12.2023 року по 31.12.2023 року (594 724,66 582 523,08). Зважаючи на вказані обставини позивач, 30.10.2024 року цінним листом з описом направив на адресу Лист-вимогу №3010/01Ю від 30.10.2024 р. Разом з вказаним Листом на адресу відповідача повторно були направлені два екземпляри Акту прийому-передачі електричної енергії №819 від 31.12.2023р. Відповідач отримав вказаний Лист разом з Актами 01.11.2024 р., про що свідчить трекєр відправлення та отримання цінного листа з описом через АТ Укрпошта. Відповідач відповідь на Лист-вимогу не надав. Водночас відповідачем вкотре не було надано позивачу письмової обґрунтованої відмови від підписання Актів прийому-передачі електричної енергії. Відповідач неправомірно не повертає позивачу його примірник Акту прийому-передачі електричної енергії №819 від 31.12.2023 року, чим порушує умови Договору, права та законні інтереси позивача.
Оскільки Акт прийому-передачі електричної енергії №819 від 31.12.2023 року не був повернутий позивачу, а заперечень щодо їх змісту від відповідача не надходило, позивач вважає, що такі акти погоджені та підписані відповідачем.
Відповідно до Індивідуальної комерційної пропозиції, що є Додатком №2 до Договору, розрахунки Споживача за електричну енергію здійснюються протягом 7 банківських днів від дня отримання від Постачальника електричної енергії рахунку та акту приймання-передачі товарної продукції (електричної енергії).
Водночас відповідно до п. 4.12 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП №312 від 14.03.2018 р. розрахунки між споживачем та електропостачальником здійснюються згідно з даними, отриманими від адміністратора комерційного обліку в порядку, передбаченому Кодексом комерційного обліку, про обсяги поставленої електричної енергії.
Плата за спожиту протягом розрахункового періоду електричну енергію вноситься не пізніше 20 числа наступного місяця, якщо договором не встановлено іншого терміну. Рахунок за спожиту електричну енергію оплачується:
- протягом 5 робочих днів від дня отримання рахунка непобутовим споживачем; ? протягом 10 робочих днів від дня отримання рахунка побутовим споживачем;
- в інший термін, передбачений договором, але не пізніше 20 календарного дня після закінчення розрахункового періоду.
Таким чином, строк оплати за спожиту електричну енергію настав, однак відповідачем взяті на себе фінансові зобов`язання не виконані та станом на дату звернення до суду наявна прострочена основна заборгованість перед позивачем за спожиту електричну енергію в грудні 2023 року у розмірі 12 201,58 грн. за грудень 2023 р.
Позивач вказує, що факт споживання Відповідачем електричної енергії в зазначеному Позивачем обсягах та період, підтверджується Оператором системи розподілу електричної енергії - АТ «ДТЕК Одеські електромережі», та вважає, що з відповідача слід стягнути заборгованість у розмірі 12 201,58 грн.
У відзиві на позовну заяву відповідач Одеська обласна прокуратура визнає факт споживання електроенергії, однак інші твердження про невиконання договірних фінансових зобов`язань вважає безпідставними та необґрунтованими з огляду на наступне.
Щодо стягнення заборгованості за договором про закупівлю електричної енергії у постачальника. Так, Одеська обласна прокуратура здійснює закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» та проводить їх з урахуванням «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
Так, між Одеською обласною прокуратурою і ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен», за результатами проведення запиту ціни пропозицій UA-2023-08-17-011292-a, укладено 28.08.2023 договір № ГЕС-08/2023/54 про закупівлю електричної енергії у постачальника. Строк дії договору та постачання електричної енергії до 31.12.2023, загальна сума договору 2 653 543,00 грн, ціна за 1 кВт/год становила 4,96212 грн. з ПДВ.
У зв`язку із підвищенням встановленого тарифу на послуги з передачі електричної енергії, між прокуратурою і товариством 11.12.2023 укладено додаткову угоду за № 1 до Договору, відповідно до якої з 11.12.2023 по 31.12.2023 ціна за 1 кВт/год становила 5,25468 грн. з ПДВ, шо спонукало укласти між прокуратурою і товариством 11.12.2023 додаткову угоду за № 2 до Договору, відповідно до якої сторони за взаємною згодою вирішили зменшити суму Договору на 900 000,00 гривень (ціна Договору склала 1 753 513,29 грн, кількість електричної енергії визначено у обсязі 343 368,243 кВт/год).
Відповідач вказує, що на рахунок ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» 18.12.2023 платіжною інструкцією №3114 перераховано залишок коштів від загальної суми Договору у розмірі 582 523,08 грн. згідно акту приймання-передачі електричної енергії від 18.12.2024 за №561/1, наданого за обсяг поставленої товариством електроенергії у розмірі 110 857 кВт/год. Також, відповідно до акту приймання-передачі електричної енергії від 31.12.2023 за №819, що надійшов до обласної прокуратури з ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» новою поштою, кінцевий обсяг поставленої електроенергії наданої товариством за грудень 2023 року склав 4,37890 кВт/год на загальну суму 12 201,58 грн, що перевищило ліміт обсягів із постачання товариством до об`єктів Одеської обласної прокуратури спожитої електроенергії відповідно до умов Договору №ГЕС-08/2023/54 від 28.08.2023 та укладених до нього додаткових угод. При цьому законні підстави для збільшення суми Договору на суму 12 201,58 грн. для проведення повного розрахунку з ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» відсутні, так як розрахунки щодо сум та обсягів із постачання електроенергії Одеській обласній прокуратурі зазначених у договорі та додаткових угодах до нього на кінець 2023 року вичерпано, що відповідає положенням Договору (п. 5) та унеможливлює підписання сторонами акту приймання-передачі електричної енергії від 31.12.2023 за №819.
Відповідач зазначає, що органи Казначейства здійснюють реєстрацію та облік бюджетних зобов`язань, бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до Бюджетного кодексу України, законодавства у сфері закупівель, інших актів законодавства України, що не суперечать бюджетному законодавству, та Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (надалі - Порядок № 309).
Згідно з підпунктом б пункту 2.10 Порядку №309, органи Казначейства не реєструють фінансові зобов`язання у разі відсутності відповідного бюджетного зобов`язання, що унеможливлює підписання акту приймання-передачі електричної енергії наданої 31.12.2023 ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» за №819, як постачальника електроенергії до об`єктів споживача, а саме Одеської обласної прокуратури, з метою проведення остаточних розрахунків за спожиту у грудні 2023 року електроенергію, так як розрахунки щодо сум та обсягів із постачання електроенергії Одеській обласній прокуратурі, зазначених у договорі та додаткових угодах до нього на кінець 2023 року вичерпано і умови договору, укладеного між сторонами, вважаються у повному обсязі виконаними.
З огляду на вказане, відповідач зазначає, що залишок, що перевищує суму договору про закупівлю електричної енергії Одеською обласною прокуратурою у постачальника у розмірі 12201,58 грн позбавляє обласну прокуратуру можливості провести остаточні розрахунки з товариством за грудень 2023 року.
Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог, виходячи з наступного.
Як встановлено судом при безпосередньому дослідженні доказів, 28.08.2023 між ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» та Одеською обласною прокуратурою укладено Договір № ГЕС-08/2023/54 про закупівлю електричної енергії у постачальника.
Відповідно до п. 2.1. Договору за цим Договором Постачальник продає електричну енергію, за кодом CPV ДК 021:2015 код 09310000-5 Електрична енергія (електрична енергія), Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії.
Кількість електричної енергії на 2023 р. визначено в обсязі 534760 кВт*год відповідно до Додатку 3 до Договору «Орієнтовні обсяги постачання (закупівлі) електричної енергії Споживачу».
Пунктом 2.3. визначено, що строк постачання електричної енергії: до 31.12.2023.
Відповідно до п. 5.1. Договору ціна цього договору на 2023 рік становить 2 653 543,29 грн, у тому числі ПДВ 442 257,22 грн. Споживач розраховується з Постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з комерційною пропозицією, яка є додатком 2 до цього Договору.
У відповідності до ст. 23 п. 1 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення на 2023 рік.
Платіжні зобов`язання Замовника здійснюються при наявності відповідного бюджетного призначення на 2023 рік, у відповідності до п. 1 ст. 23 Бюджетного кодексу України.
Споживач бере бюджетні зобов`язання та здійснює платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом на 2023 рік у відповідності до норм статті 48 Бюджетного кодексу України.
Згідно з п. 5.7. Споживач здійснює 100% оплату вартості обсягу електричної енергії за розрахунковий період до кінця 2023 року з моменту отримання підписаного рахунку на оплату та підписаного Акту прийому-передачі електричної енергії.
Пунктом 13.1. Договору визначено, що цей Договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами та діє до 31.12.2023 року, а в частині виконання зобов`язань Сторонами до повного їх виконання.
11.12.2023 сторонами було підписано Додаткову угоду №1 до договору про постачання електричної енергії №ГЕС-08/2023/54 від 28.08.2023, якою у зв`язку з коливанням ціни товару на ринку керуючись п. п. 2 п. 19 Особливостей та Договору погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару, Сторони домовились внести зміни до Договору.
При цьому було змінено кількість електричної енергії на 2023 рік визначено 514644,134 кВт*год замість 534760 кВт*год, а також внесені зміни в Додаток 2 «Індивідуальна комерційна пропозиція» щодо ціни (тарифу) електричної енергії та до Додатку 3 «Орієнтовні обсяги постачання (закупівлі) електричної енергії Споживачу».
З Акту №819 прийому-передачі електричної енергії від 31.12.2023 вбачається, що на підставі Договору про постачання електричної енергії №ГЕС-08/2023/54 від 28.08.2023 ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» передало, а Одеська обласна прокуратура на підставі приладів обліку за грудень 2023 року використало 113,18000 МВт-год, всього на суму 594 724,68 грн. В акті зазначено, що сторони не мають претензій щодо кількості та якості переданого обсягу електричної енергії. При цьому вказаний акт не підписаний Одеською обласною прокуратурою /а.с.31/.
З матеріалів справи вбачається, що 19.12.2023 Одеська обласна прокуратура здійснила оплату на користь ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» в розмірі 582 523,08 грн. Призначення платежу: за електричну енергію за грудень 2023; д.№ГЕС-08/2023/54 від 28.08.2023, акт п/п від 18.12.2023; в т.ч. ПДВ 97 087,18 грн /а.с.32/.
Листом, вих.№21/685 від 04.11.2024, АТ «ДТЕК Одеські електромережі» за результатом розгляду адвокатського запиту надало загальний обсяг та обсяг в розрізі точок комерційного обліку розподіленої електричної енергії споживача Одеська обласна прокуратура (ЄДРПОУ 03528552) у період з 01.12.2023 по 31.12.2023 включно, по ЕІС-кодам точок обліку, згідно наданого переліку. Всього обсяг електричної енергії склав 113180 кВт*год.
30.10.2024 АТ «ДТЕК Одеські електромережі» звернулося до Одеської обласної прокуратури з листом, в якому зокрема повідомило, що станом на 31.12.2023 Постачальником вже було поставлено Споживачу 113180 кВт*год за календарний місяць. Однак факт оплати за спожиту електричну енергію згідно виставлених рахунків за грудень 2023 року Споживачем не було здійснено.
Вказаним листом також Постачальник на виконання абзацу 2 пункту 5.5.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕПП від 14.03.2018 №312 повідомив Споживача про необхідність повністю погасити заборгованість за спожиту електричну енергію за період з 01.12.2023 до 31.12.2023 рр. та нагадує, що відносини згідно Договору, в частині розрахунків за ним, продовжують свою дію до їх повного здійснення (оплати Споживачем за спожиту електричну енергію).
Окрім того, в листі позивач також вказує, що зважаючи на бюджетне законодавство, ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» готове до співпраці та надає акт прийому-передачі за вищевказаний період для можливості часткового зменшення заборгованості /а.с.42-45/.
Постановою НКРЕКП 14.03.2018 № 311 затверджено Кодекс комерційного обліку електричної енергії. Цей Кодекс визначає основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії.
Відповідно до п.2.1.1 Кодексу комерційного обліку Комерційний облік електричної енергії на ринку електричної енергії організовується Адміністратором комерційного обліку та здійснюється Постачальником послуг комерційного обліку відповідно до вимог Закону, цього Кодексу, Правил роздрібного ринку та Правил ринку.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачальник послуг комерційного обліку - суб`єкт господарювання, який надає послуги комерційного обліку на ринку електричної енергії відповідно до вимог цього Закону.
За вимогами ст. 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи розподілу зокрема забезпечує комерційний облік відповідно до цього Закону, правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Відповідно до ст. 72 Закону України «Про ринок електричної енергії» облік спожитої споживачем електричної енергії здійснюється постачальником послуг комерційного обліку.
При цьому ст. 74 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначає організаційну основу комерційного обліку на ринку електричної енергії. Комерційний облік на ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку та здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку відповідно до вимог цього Закону, кодексу комерційного обліку та правил ринку. Метою організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії є надання учасникам ринку повної та достовірної інформації про обсяги виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, імпортованої та експортованої, а також спожитої електричної енергії у певний проміжок часу з метою її подальшого використання для здійснення розрахунків між учасниками ринку.
Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається (ст. 525 ЦК України).
В силу статті 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Стаття 610 ЦК України визначає, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч.1 ст. 612 ЦК України).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» публічна закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.
Договір про закупівлю господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі», до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об`єднання територіальних громад.
Відповідно до п. 1 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель.
Згідно з ч. ч. 1, 10 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» цей Закон застосовується до замовників, визначених пунктами 1-3 ч. 1 ст. 2 цього Закону, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тис. грн., а робіт - 1,5 млн. грн. Забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладання договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом.
За статтею 13 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівля може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких процедур: відкриті торги, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог. Як виняток та відповідно до умов, визначених у ч. 2 ст. 40 цього Закону, замовники можуть застосовувати переговорну процедуру закупівлі. При цьому, замовник здійснює процедури закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель.
Відповідно до ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Забороняється укладання договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, крім випадків, передбачених цим Законом.
Так, згідно п.п. 6, 7 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України (БК України) бюджетне асигнування - повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов`язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження. Бюджетне зобов`язання - будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.
За ч. 1 ст. 23 БК України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.
Статтею 47 БК України передбачено, що відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Розпорядники бюджетних коштів забезпечують управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених цим Кодексом.
За ч. 1 ст. 48 БК України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов`язань минулих років, довгострокових зобов`язань за енергосервісом, узятих на облік органами Казначейства України.
При цьому, згідно ч. 3 ст. 48 БК України розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов`язання та не утворюється бюджетна заборгованість.
Відповідно до ч. 4 ст. 48 БК України зобов`язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов`язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до ч. 6 цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов`язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов`язань не здійснюються.
Статтею 49 БК України визначено, що розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов`язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу Казначейства України, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством, визначеним п. 5 ч. 1 ст. 4 цього Кодексу.
Таким чином, в ході судового розгляду справи достеменно встановлено, що Одеська обласна прокуратура здійснила оплату поставленої позивачем електричної енергії за грудень 2023 відповідно до акту приймання-передачі електричної енергії від 18.12.2024 за №561/1. Вказані обставини зазначені в інформації «Деталі трансакції», що міститься в матеріалах справи /а.с.32/.
Суд зазначає, що копії акту приймання-передачі електричної енергії від 18.12.2024 за №561/1 до матеріалів справи не надано, також відсутні докази на підтвердження розрахунків між сторонами за інші місяці в період дії договору №ГЕС-08/2023/54 від 28.08.2023, що унеможливлює здійснення підрахунку фактично сплачених коштів за отриману відповідачем електричну енергію, кількість поставленої енергії та відповідність такої кількості умовам договору та укладених до нього додаткових угод. З поданих стороною позивача додатків до позовної заяви не вбачається законних підстав для збільшення суми Договору на суму 12 201,58 грн. та підстав для проведення додаткового розрахунку Одеської обласної прокуратури, що свідчить про недоведеність позовних вимог стороною позивача.
Матеріали справи не містять доказів, які були б відхилені судом.
За правилами ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Частинами ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).
Відповідно до ч. ч. 2, 3, 4 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи принципи змагальності сторін та диспозитивності господарського судочинства суд не збирає докази за власною ініціативою та ухвалює рішення на підставі наявних в матеріалах справи доказів.
За таких обставин, з урахуванням вищевикладеного, проаналізувавши та оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ТОВ «Глобал Енерджі Солюшен» не підлягають задоволенню, так як не обґрунтовані та не доведені.
У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, судовий збір в порядку ст. 129 ГПК України позивачу не відшкодовується.
Керуючись ст. ст. 4, 5, 74-75, 129, 237-241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.В задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал Енерджі Солюшен» до Одеської обласної прокуратури про стягнення заборгованості у розмірі 12 201,58 грн, - відмовити у повному обсязі.
2.Судові витрати зі сплати судового збору у справі покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Рішення складено та підписано 06 лютого 2025 р.
Суддя Н.Д. Петренко
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 124999903 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Петренко Н.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні