Рішення
від 07.02.2025 по справі 140/13563/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2025 року ЛуцькСправа № 140/13563/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Мачульського В.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Луцької міської ради Волинської області, Департаменту соціальної та ветеранської політики про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Виконавчого комітету Луцької міської ради Волинської області (далі Виконавчий комітет, відповідач) про визнання протиправними дій щодо відмови у відшкодуванні коштів за придбані у 2023 році за рецептами лікарів лікарські засоби та зобов`язання відшкодувати кошти за придбані у 2023 році за рецептами лікарів лікарські засоби у розмірі 7783,75 грн.

В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що є інвалідом війни 2-ї групи, учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, особою яка постраждала внаслідок чорнобильської катастрофи (1 категорії), пенсіонер та відповідно має право на пільги та компенсації, встановлені статтею 20 Закону України від 28 лютого 1991 року №796-ХІІ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон №796-ХІІ), зокрема щодо безоплатного придбання ліків за рецептами лікарів.

15.10.2024 позивач звернулася до відповідача із заявою щодо відшкодування коштів у сумі 7783,75 грн за придбані ним у 2023 році лікарські засоби за рецептами лікарів. Однак відповідач листом від 12.11.2024 №6.7-6/3342/2024 відмовив у задоволенні заяви з тих підстав, що фінансування витрат, пов`язаних з відшкодуванням коштів на пільгове медичне забезпечення постраждалих осіб внаслідок Чорнобильської катастрофи, що передаються у вигляді субвенції місцевим бюджетам, проводиться у межах асигнувань обласного бюджету, затверджених рішенням обласної ради.

Вважаючи дії відповідача щодо відмови у компенсації витрачених коштів на ліки протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом. Також позивач просив стягнути із відповідача моральну шкоду в сумі 100 000,00 грн.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.21).

Відповідач у відзиві на позов позовні вимоги не визнав та у їх задоволенні просив відмовити (а.с.24-27). В обґрунтування такої позиції вказав, що із заявою про відшкодування коштів за придбані ліки у 2023 році заявник звернувся лише у жовтні 2024 року.

Фінансування витрат, пов`язаних з відшкодуванням коштів на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що передаються у вигляді субвенцій місцевим бюджетам, проводиться у межах асигнувань обласного бюджету, затверджених рішенням обласної ради на відповідний бюджетний період календарний рік. Тому у відповідача відсутні правові підстави для відшкодування ОСОБА_1 коштів, сплачених за придбання лікарських засобів в 2023 році.

Також відповідач заперечив щодо стягнення моральної шкоди, оскільки позивач не навів жодних аргументів, та не надав доказів в підтвердження спричинення йому діями страждань, і в чому полягала їх тривалість.

Ухвалою суду від 27.01.2025 залучено до участі у справі як співвідповідача Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради.

У поданому до суду відзиві №33.12-14/1162/2025 від 04.02.2025 Департамент соціальної політики Луцької міської ради позовні вимоги також заперечив та у їх задоволенні просив відмовити (а.с.47-51). В обґрунтування цієї позиції вказав, що позивач звернувся із заявою про відшкодування коштів за придбані у 2023 році лікарські засоби лише у жовтні 2024 року. Поряд з тим фінансування витрат, пов`язаних з відшкодуванням коштів на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що передаються у вигляді субвенцій місцевим бюджетам, проводиться у межах асигнувань обласного бюджету, затверджених рішенням обласної ради на відповідний бюджетний період - календарний рік. Тому у відповідача відсутні правові підстави для відшкодування ОСОБА_1 коштів, сплачених за придбання лікарських засобів в 2023 році.

Крім того, зауважив, що Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради перейменовано в Департамент соціальної політики Луцької міської ради на підставі рішення Луцької міської ради від 18.12.2024 №66/64 «Про внесення змін до рішення міської ради від 28.04.2024 №10/69 «Про затвердження структури виконавчих органів міської ради, загальної чисельності апарату міської ради та її виконавчих органів» (далі Департамент).

Також заперечив щодо стягнення моральної шкоди.

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення частково з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є пенсіонером, особою з інвалідністю 2 групи, учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1), що посвідченням учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС серія НОМЕР_1 (а.с.19), посвідченням ветерана війни-інваліда війни (а.с.8).

Позивач 15.10.2024 звернулася до Луцької міської ради із заявою, в якій просив виплатити відшкодування коштів за придбані у 2023 році за рецептами лікарів лікарські засоби на суму 7783,75 грн (а.с.9). У даній заяві ОСОБА_1 зауважив, що в кінці 2023 року звертався до Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради з проханням сприяти в поверненні коштів за придбані у 2023 році по рецептам лікарів лікарських препаратів. Однак витрачені кошти не повернуті.

Листом від 12.11.2024 №6.7-6/3342/2024 Виконавчий комітет Луцької міської ради повідомив ОСОБА_1 , що відсутні правові підстави для відшкодування витрат за придбані ним лікарській засоби за пільговими рецептами за 2023 рік (а.с.11).

Не погоджуючись з такими діями, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту «в» частини першої статті 7, частини четвертої статті 8 Закону України від 19 листопада 1992 року №2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров`я» держава згідно з Конституцією України гарантує всім громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров`я шляхом фінансування надання всім громадянам та іншим визначеним законом особам гарантованого обсягу медичних послуг та лікарських засобів у порядку, встановленому законом. Держава гарантує громадянам України та іншим визначеним законом особам надання необхідних медичних послуг та лікарських засобів за рахунок коштів Державного бюджету України на умовах та в порядку, встановлених законодавством.

Частиною першою статті 10 Закону України від 21 березня 1991 року №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон №875-ХІІ) передбачено, що фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, місцевих бюджетів, а також органами місцевого самоврядування за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Частиною першою статті 1 Закону №796-ХІІ установлено, що цей Закон спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв`язання пов`язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв`язання пов`язаних з цим проблем медичного і соціального характеру.

Розділом IV Закону №796-ХІІ передбачено компенсації та пільги громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї.

Статтею 20 Закону №796-ХІІ встановлені гарантовані державою компенсації та пільги особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14 Закону №796-ХІІ), з-поміж них - безплатне придбання ліків за рецептами лікарів (пункт 1).

Виходячи з наведених приписів держава взяла на себе зобов`язання соціального захисту громадян за рахунок коштів державного та місцевого бюджету, а також за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 є особою з інвалідністю ІІ групи, має статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи (1 категорія). Отже, відповідно до пункту 1 статті 20 Закону №796-ХІІ вона має безумовне право на безплатне придбання ліків за рецептами лікарів.

Спір у цій справі стосується наявності підстав для відшкодування ОСОБА_1 коштів за придбані ним лікарські засоби за рецептами лікарів.

Порядок використання коштів субвенції з обласного бюджету місцевим бюджетам на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначений розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 16.05.2019 №250 (далі Порядок №250) та відповідно до пункту 4 розділу І цього Порядку він застосовується щодо осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і мають право на забезпечення пільговим медичним обслуговуванням та зареєстровані на території області.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ Порядку №250 субвенція використовується на: 1) відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; 2) відшкодування витрат за надання послуг з безкоштовного зубопротезування (за винятком зубопротезування з дорогоцінних металів та прирівняних за вартістю до них, що визначаються Міністерством охорони здоров`я України) громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Також пунктом 4 розділу ІІ Порядку №250 передбачено, що відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України, статті 63 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» на відшкодування витрат на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, можуть залучатися кошти місцевих бюджетів, передбачені на реалізацію місцевих програм соціального захисту окремих категорій населення.

Умови відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи визначені у розділі ІІІ Порядку №250.

Пунктами 1 4 розділу ІІІ Порядку №250 установлено, що рецепти на лікарські засоби і вироби медичного призначення, які відпускаються на пільгових умовах, виписуються лікарями суб`єктів господарювання, які провадять господарську діяльність з медичної практики, згідно із лікарськими спеціальностями, за якими провадиться медична практика відповідно до отриманої ліцензії, та відповідно до лікарських посад, за узгодженням з управлінням охорони здоров`я облдержадміністрації. Перелік таких суб`єктів господарювання затверджується наказом управління охорони здоров`я облдержадміністрації та доводиться до департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації.

Аптечні установи проводять відпуск лікарських засобів за пільговими рецептами громадян з граничною торгівельною надбавкою (націнкою) не вище ніж 10 відсотків закупівельної ціни. Після відпуску лікарських засобів громадянину повертається оригінал рецепта зі штампом «ВІДПУЩЕНО» та касовий чек про сплату коштів.

Для відшкодування витрат за придбані в аптечних закладах лікарські засоби громадяни звертаються до відповідних головних розпорядників коштів місцевих бюджетів.

Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів:

1) ведуть облік первинних документів та реєстр заяв на відшкодування громадянам витрат за придбані лікарські засоби, по факту їх надходження, відповідно до Положення про ведення обліку первинних документів з питань пільгового медичного обслуговування, затвердженого наказом директора департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації від 16 лютого 2015 року №14;

2) проводять звірку з Єдиним державним автоматизованим реєстром пільговиків про належність до пільгової категорії громадян, перевіряють відповідність сум, зазначених у заяві та касовому чеку;

3) у межах плану асигнувань загального фонду бюджету здійснюють нарахування витрат громадянам у порядку черговості реєстрації заяв;

4) відшкодовують громадянам кошти, сплачені за придбані лікарські засоби, шляхом виплати за разовими дорученнями або відомостями через установи банків та поштові відділення в межах плану асигнувань загального фонду бюджету на відповідний бюджетний період.

Фінансування витрат, пов`язаних з відшкодуванням коштів на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що передаються у вигляді субвенції місцевим бюджетам, проводиться у межах асигнувань обласного бюджету, затверджених рішенням обласної ради на відповідний бюджетний період (пункт 1 розділу V Порядку №250).

За приписами пункту 2 розділу V Порядку №250 головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця, до 20 числа поточного місяця, здійснюють: нарахування витрат у межах помісячного розпису асигнувань загального фонду бюджету; реєстрацію зобов`язань у порядку, визначеному відповідним наказом Міністерства фінансів України подання інформації щодо обсягів зобов`язань фінансовим органам райдержадміністрацій, міськвиконкомів, ОТГ; виконання бюджетних фінансових зобов`язань за видатками на надання пільг на медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, виключно у межах помісячного розпису асигнувань загального фонду бюджету.

Пунктами 3-6 розділу V Порядку №250 встановлено, що фінансові органи райдержадміністрацій, міськвиконкомів, ОТГ формують та перевіряють інформацію щодо обсягів фактичних нарахувань та зареєстрованих фінансових зобов`язань і подають департаменту фінансів облдержадміністрації до 21 числа поточного місяця за формою, установленою департаментом фінансів облдержадміністрації. Департамент фінансів облдержадміністрації до 26 числа поточного місяця здійснює перерахування сум субвенції на рахунки місцевих бюджетів, відкриті в органах Державної казначейської служби України, відповідно до помісячного розпису асигнувань субвенції з обласного бюджету у межах фінансових зобов`язань відповідних місцевих бюджетів. Отримані місцевими бюджетами суми субвенції протягом одного операційного дня перераховуються на рахунки головних розпорядників коштів місцевих бюджетів, відкриті в органах Державної казначейської служби України, для здійснення відповідних видатків. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів до кінця поточного місяця здійснюють розрахунки з одержувачами соціальних виплат.

Відповідно до пункту 7 розділу V Порядку №250 за пропозиціями департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації щодо коригування показників субвенції, виходячи з фактичного використання коштів, департаментом фінансів облдержадміністрації забезпечується перерозподіл обсягу субвенції між місцевими бюджетами в установленому порядку.

Поряд з тим рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 18.12.2023 №750-1 затверджений Порядок відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами та надання послуг з безкоштовного зубопротезування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі Порядок №750-1), який визначає механізм здійснення видатків з бюджету Луцької територіальної громади для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами та надання послуг з безкоштовного зубопротезування.

Цей Порядок застосовується до осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і мають право на забезпечення пільговим медичним обслуговуванням відповідно до статей 20-22, 30 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та зареєстровані на території Луцької міської територіальної громади (пункт 2 Порядку №750-1).

За приписами пункту 3 Порядку №750-1 відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, здійснює Департамент соціальної політики Луцької міської ради в межах кошторисних призначень на відповідний рік.

Відповідно до пункту 4 Порядку №750-1 підставою для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами є оригінал рецепта зі штампом «ВІДПУЩЕНО» та касовий чек про сплату коштів з граничною торгівельною надбавкою (націнкою) не вище ніж 10 відсотків закупівельної ціни.

Згідно з пунктом 6 Порядку №750-1 для відшкодування витрат за придбані в аптечних закладах лікарські засоби заявник подає до департаменту соціальної політики міської ради щомісячно до 15 числа: заяву за формою, згідно з додатком 1 до цього Порядку; оригінал касового чека; оригінал рецепта; пред`являє посвідчення, що підтверджує статус особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, та документ, що посвідчує особу і підтверджує реєстрацію місця проживання.

Пунктом 12 Порядку №750-1 установлено що Департамент соціальної політики міської ради: у межах плану асигнувань загального фонду бюджету здійснює нарахування витрат громадянам у порядку черговості реєстрації заяв; відшкодовує громадянам кошти, сплачені за придбані лікарські засоби, шляхом виплати за разовими дорученнями або відомостями через установи банків та поштові відділення в межах плану асигнувань загального фонду бюджету на відповідний бюджетний період в міру надходження коштів.

З наведеного слідує, що на місцевому рівні установлено порядок використання коштів субвенції з обласного бюджету місцевим бюджетам, а також здійснення видатків з бюджету Луцької міської територіальної громади для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Департамент соціальної політики міської ради відповідно до пункту 12 Порядку №750-1 здійснює нарахування витрат громадянам в цілях відшкодування коштів за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами. Таке відшкодування здійснюється в межах плану асигнувань на бюджетний період, в міру надходження коштів та у порядку черговості реєстрації заяв громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

За обставин цієї справи ОСОБА_1 , який зареєстрований у місті Луцьку (а.с.7), у кінці 2023 року звертався до Департаменту із заявою про відшкодування коштів за придбані у 2023 році лікарські засоби. Повторно з аналогічною заявою позивач звернувся до Виконавчого комітету Луцької міської ради (а.с.9). Проте, відповідач відмовив у задоволенні заяви, мотивуючи закінченням бюджетного 2023 року.

На думку суду, відмова у відшкодуванні витрат за придбані у 2023 році за пільговими рецептами лікарські засоби з підстави закінчення бюджетного періоду, у якому були придбані ці ліки, не відповідає приписам зазначених вище нормативно-правових актів (якими не передбачена така підстава для відшкодування зазначених витрат) та порушує соціальні права позивача.

При цьому, суд звертає увагу, що у 2023 році для бюджету Луцької міської територіальної громади передбачена субвенція для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами, що чітко вбачається з листа Виконавчого комітету від 12.11.2024 № 6.7-6/3342/2024 (а.с.11-12).

Суд зазначає, що Порядком №250 та Порядком №750-1 визначені джерела фінансування витрат, порядок взаємодії учасників бюджетних взаємовідносин. Однак зазначені локальні акти не можуть обмежувати право громадян, яким встановлена компенсації та пільги Законом №796-ХІІ. Від громадян, які мають відповідну пільгу, вимагається звернутися до розпорядника коштів із заявою та підтверджуючими документами для проведення відшкодування. Розгляд заяви не може бути формальним та у разі, якщо документів недостатньо, відповідач має запропонувати особі надати ті документи, які підтверджують право на отримання відповідної компенсації, сприяючи у реалізації ними соціальних прав.

Метою діяльності Департаменту є забезпечення в межах визначених законодавством виконання державних гарантій щодо соціального захисту мешканців Луцької міської територіальної громади, дотримання вимог чинного законодавства про соціальний захист, виконання відповідних державних цільових, галузевих, регіональних та місцевих програм соціального характеру (пункт 3.1 розділу ІІІ Положення про департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 31 січня 2024 року №55/122).

Отже, своєю діяльністю Департамент повинен сприяти громадянам, які згідно із законодавством мають право на пільги, компенсації, допомоги та інші заходи соціальної підтримки.

Суд зауважує, що за встановленою Порядком №750-1 процедурою відшкодування коштів здійснюється у порядку черговості, в міру надходження коштів, проте недостатність асигнувань не може звільняти від позитивних зобов`язань держави у сфері соціального захисту.

На переконання суду, відмова відповідача у відшкодуванні витрат за придбані у 2023 році за рецептами лікарів лікарські засоби з підстав закінчення бюджетного періоду, у якому були придбанні ці ліки, порушує соціальні права позивача.

У матеріалах справи наявні копії рецептів лікарів та чеки про придбані за рецептами ліки у 2023 році (а.с.10).

Крім того, позивач у позовній заяві зазначає, що двічі зверталася як до Департаменту так і до Виконавчого комітету Луцької міської ради щодо відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами, однак з оскаржуваної відмови відповідача не вбачається, яке звернення ОСОБА_1 розглядається первинне чи повторне. Будь-яких інших доказів відповідач до відзиву не надає.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що дії відповідача Департаменту соціальної політики Луцької міської ради не відповідають критеріям правомірності, визначеним статтею 2 КАС України, які зобов`язують у правовій державі суб`єкт владних повноважень діяти, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини державні органи не можуть посилатися на відсутність коштів як на підставу невиконання зобов`язань (справа «Сук проти України», заява №10972/05; справа «Шебалдіна проти України», заява №75792/11 та ін.).

Суд зазначає, що жодне положення законодавства не передбачає право органів державної влади чи місцевого самоврядування на власний розсуд відмовляти у виплаті пільг та компенсацій особам з інвалідністю, громадянам, постраждалим від Чорнобильської катастрофи, мотивуючи відсутністю бюджетних асигнувань.

Отже, відмова Департамент соціальної політики Луцької міської ради у виплаті позивачу коштів за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами за 2023 рік з підстав, наведених ним у відзиві, є протиправною.

Частиною другою статті 245 КАС України визначено, що у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії (частина друга статті 245 КАС України). В цьому випадку суд повинен зазначити, яку саме дію повинен вчинити відповідач.

Відповідач, відмовивши у відшкодуванні витрат за придбані у 2023 році ліки за рецептами лікарів за заявою позивача з підстав закінчення бюджетного періоду, у якому були придбані ці ліки, її по суті не розглянув та не вчинив дії, які від нього вимагаються (перевірку та витребування первинних документів, відповідність сум, зазначених у заяві та касовим чекам). Суд, розглядаючи спір, здійснює контроль за виконанням повноважень суб`єкта владних повноважень у публічно-правовому спорі, а не перебирає на себе повноваження відповідача.

Отже, відповідач відмовив позивачу у відшкодуванні витрат за придбані ліки за пільговими рецептами з не передбачених законодавством підстав, та відповідну заяву по суті фактично не розглянув, не надав оцінку поданим позивачем документам, що за цих обставин позбавляє суд дійти категоричного висновку про наявність фактичних підстав для відшкодування позивачу коштів в сумі 7783,75 грн. Суд, розглядаючи спір, здійснює функцію контролю та не може перебирати на себе дискреційні повноваження відповідача.

Також суд враховує, що Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради перейменовано в Департамент соціальної політики Луцької міської ради на підставі рішення Луцької міської ради від 18.12.2024 №66/64 «Про внесення змін до рішення міської ради від 28.04.2024 №10/69 «Про затвердження структури виконавчих органів міської ради, загальної чисельності апарату міської ради та її виконавчих органів», без зміни ідентифікаційного коду в ЄДР.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, на підставі наданих частиною другою статті 245 КАС України повноважень, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог у спосіб прийняття судом рішення про визнання протиправними дій Департамент соціальної політики Луцької міської ради щодо відмови у відшкодуванні ОСОБА_1 витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами та зобов`язання Департамент соціальної політики Луцької міської ради повторно розглянути заяву позивача про відшкодування витрат за придбані у 2023 році лікарські засоби за пільговими рецептами, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, та про відмову у задоволенні решти позовних вимог (а саме щодо зобов`язання відповідача відшкодувати кошти за придбані ліки).

Вирішуючи спір в частині позовних вимог про відшкодування моральної шкоди в розмірі 100 000,00 грн, суд зазначає, що відповідно до статті 56 Конституції України кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Статтею 23 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) передбачено право особи на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав та законних інтересів. Відповідно до частин другої-третьої цієї статті моральна шкода полягає, зокрема у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Загальні підстави відповідальності за завдану моральну шкоду передбачені нормами статті 1167 ЦК України, відповідно до яких моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до статті 1173 ЦК України шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 12.03.2019 у справі №920/715/17 вказала, що необхідною умовою для притягнення Держави до відповідальності за дії, бездіяльність органу державної влади у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох умов: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою.

У пунктах 5, 9 постанови Пленуму Верховного суду України від 31.03.1995 №4 Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди (зі змінами) роз`яснено, що при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди з`ясуванню підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача, вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору. Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

З викладеного випливає, що сам факт визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень не є безумовною і достатньою підставою для стягнення з нього моральної шкоди. У кожному випадку позивач повинен обґрунтувати заподіяння йому такої шкоди, зокрема пояснити, що саме спричинило йому моральні страждання і в чому проявляється їхній взаємозв`язок з протиправними діями відповідача, надати докази заподіяння моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру.

Враховуючи всі доводи, які наведені у позовній заяві, й беручи до уваги особливе світосприйняття кожної людини у випадку порушення її прав суб`єктом владних повноважень, суд зазначає, що саме лише зазначення позивачем про заподіяння йому моральної шкоди відповідачем не є достатнім для стягнення на його користь коштів на відшкодування моральної шкоди, оскільки позивач не надав доказів на підтвердження заподіяння йому моральних страждань у тій мірі, з якою пов`язується наявність підстав для відшкодування моральної шкоди, причинного зв`язку між шкодою і протиправними діями відповідача.

З огляду на наведене суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову у цій частині позовних вимог.

Також, відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

З огляду на те, що позивач звільнений від сплати судового збору в силу вимог статті 5 Закону України «Про судовий збір» №3674-VI від 08.07.2011, а доказів понесення інших витрат не надано, підстав для присудження судових витрат за частиною 1 статті 139 КАС України, немає.

Керуючись статтями 2, 72-77, 244-246, 255, 263, 291, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Виконавчого комітету Луцької міської ради Волинської області (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 19, код ЄДРПОУ 04051327), Департаменту соціальної політики Луцької міської ради (43025, Волинська область, місто Луцьк, проспект Волі, будинок 4а, код ЄДРПОУ 03191963) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Департаменту соціальної політики Луцької міської ради щодо відмови у відшкодуванні ОСОБА_1 витрат за придбані у 2023 році лікарські засоби за пільговими рецептами.

Зобов`язати Департамент соціальної політики Луцької міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.10.2024 про відшкодування витрат за придбані лікарські засоби у 2023 році за пільговими рецептами, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий

Суддя В.В. Мачульський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу125006883
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —140/13563/24

Рішення від 07.02.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні