ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
07 лютого 2025 року Справа № 280/5239/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В. розглянувши в письмовому проваджені адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження
до - Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області
про визнання дій протиправним та скасування ППР,-
ВСТАНОВИВ:
06 червня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Комунального підприємства "Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М. Колісника" Веселівської селищної ради (далі по тексту - позивач) до Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (далі по тексту - відповідач), в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області від 01 травня 2024 року за № 0064130413;
- стягнути з Головного управління ДПС у Запорізькій області судові витрати.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради юридична адреса: 72202, Україна, Запорізька область, Мелітопольський район, смт. Веселе, вулиця Горького 2а/1, було зареєстровано на території, яка тимчасово окупована російською федерацією.
09.11.2022 до СВ Мелітопольського РУП ГУНП в Запорізькій області подано заяву про те, що 02.08.2022, представники окупаційної влади, порушуючи закон та звичаї ведення війни, незаконно привласнили будівлю та матеріально- технічні цінності КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради, яка розташована за адресою: Мелітопольський район, смт. Веселе, вул. Горького № 2а/1, та примушують працівників лікарні до співпраці з окупаційною владою. Сума майнової шкоди 21 000 000 гривень. За результатами розгляду заяви, 09.11.2022 зареєстровано кримінальне провадження за № 12022082140000729 за ч.1 ст. 438 КК України. Саме з 02.08.2022 по теперішній час у Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради відсутній доступ до будівлі, матеріально- технічних цінностей, в тому числі і до бухгалтерської документації підприємства. 26.12.2023 місцезнаходження Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради змінено на: Україна, 69095, Запорізька область, місто Запоріжжя, вулиця Козача, будинок № 35. 08.04.2024 Заступником начальника Мелітопольського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Запорізькій області Іриною НУРЛАЄВОЮ за № 3990/08-01-04-13/41955911 складено Акт за результатами проведення камеральної перевірки дотримання порядку реєстрації. податкових накладних /розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з датою виписки червень, липень, серпень, жовтень, грудень 2022 року, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень 2023 року КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради. Відповідно до вказаного Акту, дані перевірки свідчать про порушення вимог п.201.10 ст. 201 розділу V, п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ, п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України несвоєчасно зареєстровані складені податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. 01.05.2024 року за № 0064130413 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області винесено Податкове повідомлення-рішення, яким застосовано штраф в сумі 20601 грн. 15 коп., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних. До вказаного Податкового повідомлення-рішення долучено Розрахунок Штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування ім. О.М.Колісника» Веселівської селищної ради, код ЄДРПОУ 41955911 за наступні звітні періоди: червень, липень, серпень, жовтень, грудень 2022 року, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень 2023 року. Обсяг операцій звільнених від оподаткування, за нульовою ставкою, по ПН, складених відповідно до п.198.5, ст.198, ст.199 Кодексу, складає 31 250 275,91 грн. Позивач вважає, що Податкове повідомлення-рішення, яке винесено Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 01.05.2024 року за № 0064130413, яким розраховано 20 601 грн. 15 коп. - Сума штрафу, є незаконним, та таким що підлягає скасуванню, так як, Законом України № 2102-ІХ від 24.02.2022 затверджено Указ Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», яким у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. У подальшому строк дії воєнного стану продовжувався до 25 квітня 2022 року, до 25 травня 2022 року, до 23 серпня 2022 року, до 21 листопада 2022 року, до 19 лютого 2023 року, до 20 травня 2023 року, до 18 серпня 2023 року, до 15 листопада 2023 року, до 14 лютого 2024 року, до 13.05.2024, до 11.08.2024. З 02.08.2022 по теперішній час у Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради відсутній доступ до будівлі, матеріально- технічних цінностей, в тому числі і до бухгалтерської документації підприємства. Більшість працівників залишилися на тимчасово окупованій російською федерацією території, мобільний зв`язок відсутній, електронна пошта не працює, що є причиною не надання в електронній формі звітності. Крім того, надати в документальній формі також не було можливим через відсутність поштового зв`язку. Всі ці обставини і стали причиною несвоєчасного подання звітності у вищевказані періоди. З урахуванням викладеного у позовній заяві, позивач просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Справі за цією позовною заявою присвоєно № 280/5239/24 та за результатами автоматизованого розподілу справу передано для розгляду судді Сацькому Р.В.
Ухвалою суду від 10.06.2024 відкрито провадження у адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), за наявними у справі матеріалами; встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву (у разі заперечення проти позовної заяви) протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення копії цієї ухвали.
Відповідачем через систему «Електронний суд» 21.06.2024 подано до суду відзив на позовну заяву, в якому , зазначено, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу I, пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ Податкового кодексу України, у порядку визначеному пунктом 76.2 та в терміни, встановлені абз.2 пункту 76.3 статті 76 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі за текстом ПКУ), Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 08.04.2024 року проведено камеральну перевірку КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ВЕСЕЛІВСЬКА БЛІЛ ІМ. О.М. КОЛІСНИКА" (код ЄДРПОУ 41955911) (далі КП "ВЕСЕЛІВСЬКА БЛІЛ ІМ. О.М. КОЛІСНИКА") з питань дотримання порядку реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом ЄРПН) з датою виписки червень, липень, серпень, жовтень, грудень 2022 року, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень 2023 року. При перевірці використано: АІС «Податковий Блок», АІС «Архів електронної звітності», у т.ч. Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) з датою ПН / РК червень, липень, серпень, жовтень, грудень 2022 року, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень 2023 року та бази даних Державної податкової служби України. Зазначені порушення відображено в акті камеральної перевірки від 08.04.2024 № 3990/08-01-04-13/41955911 (далі - Акт), який 08.04.2023 направлено платнику поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення № 6903531113880, яке вручено 12.04.2024 особисто ОСОБА_1 . Заперечення на Акт в порядку пункту 86.7 статті 86 ПКУ до Головного управління ДПС у Запорізькій області не надходили. За результатами Акту винесено податкове повідомлення - рішення форми «Н» від 01.05.2024 № 0064130413 на загальну суму 20 601,15грн, яке направлено платнику поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення від 01.05.2024 №6901101865737, яке вручено 03.05.2024 особисто. На платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/ або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1 020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1ПК України.. Крім того, 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України. Отже, платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. Крім того, 26.12.2023 підприємством змінено податкову адресу на: Україна, 69095, Запорізька область, м. Запоріжжя, Олександрівський район вул. Козача, буд. 35. При цьому, маючи податкову адресу на тимчасово окупованій території, КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М. Колесника» Веселівської селищною ради (код ЄДРПОУ 41955911) починаючи з 21.06.2022 по 25.10.2023 здійснило реєстрацію 69 податкових накладних в ЄРПН, в тому числі: 41 податкова накладна, складені за лютий, березень, квітень, травень, червень, вересень, жовтень, листопад 2022 року, зареєстровані платником податків своєчасно; 27 податкових накладних, складених за червень, липень, серпень, грудень 2022 року, березень - вересень 2023 року, зареєстровані в ЄРПН з порушенням терміну. Таким чином, позивач в період з 21.06.2022 по 25.10.2023 мало можливість своєчасно виконувати свій податковий обов`язок щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН. На підставі вищевикладеного відповідач діяв в межах Податкового кодексу, а податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 01.05.2024 № 0064130413 про застосування штрафних санкцій на суму 20 601,15 грн є обґрунтованим та законним, скасуванню не підлягає.
Відповідно дост.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п. 8 ч. 3ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним уважається строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального і процесуального права.
Відповідно до частини 5статті 262 КАС Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з частиною 4статті 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з частини 4статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексурозгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 08.04.2024 проведено камеральну перевірку КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ВЕСЕЛІВСЬКА БЛІЛ ІМ. О.М. КОЛІСНИКА" (код ЄДРПОУ 41955911) (далі КП "ВЕСЕЛІВСЬКА БЛІЛ ІМ. О.М. КОЛІСНИКА") з питань дотримання порядку реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом ЄРПН) з датою виписки червень, липень, серпень, жовтень, грудень 2022 року, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень 2023 року, за результатами якої складено Акт від 08.04.2024 № 3990/08-01-04-13/41955911.
Акт містить в собі висновки контролюючого органу про порушення граничних термінів реєстрації ПН/РК до ПН в ЄРПН, встановлених п. 201.10 ст. 201 п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ, пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу, а саме несвоєчасно зареєстровано складені ПН/РК до ПН в ЄРПН.
На підставі висновків Акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення - рішення від 01.05.2024 № 0064130413, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 20 601,15 грн.
Позивач, не погодившись з правомірністю прийняття контролюючим органом оскаржуваного податкового повідомленнярішення, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд виходить з того, що відповідно до статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією в межах і відповідно до законів України.
Зокрема, статтею 8 Конституції Українив Україні встановлено, що в країні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституція Українимає найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основіКонституції Україниі повинні відповідати їй.
НормиКонституції Україниє нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставіКонституції Українигарантується.
Крім цього, правовідносини, які виникли між сторонами у даній справі регулюються законами України та підзаконними нормативними актами.
Тому, надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI(далі- Податковий кодекс Україн), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
У відповідності до п.201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи, а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1 п.201.10 ст. 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому, відповідно до абзацу 4 цього ж п.201.10 ст. 201 ПК Україниподаткові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно абзацу 14 п.201.10 ст. 201 ПК Україниреєстрація податкових накладних та/ або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199цьогоКодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно п.120-1.1 ст. 120-1 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченогостаттею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахункукоригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами а-г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно достатті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту201.4 статті 201цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей192і201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченогостаттею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей192і201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно достатті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту201.4 статті 201цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», від 12.05.2022 № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 (далі Закон від 12.05.2022 № 2260-ІХ), внесено зміни до пп. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості справляння податків і зборів.
Так, відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10розділу «Перехідні положення» ПК України, який застосовується з 27.05.2022, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Тобто,Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп.112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК Українискасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту120-1.1 статті 120-1 ПК України.
08 лютого 2023 року набрав чинностіЗакон України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування»(далі - Закон № 2876-ІХ).
Законом № 2876-ІХпідрозділ 2розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(даліПКУ) від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації ПН/РК до ПН у ЄРПН, встановлені п. 201.10 ст. 201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено п.1201.1 ст.1201 ПКУ.
Визначені п.89 Підрозділу 2Розділу XX «Перехідні положення» ПКУстроки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинностіЗаконом № 2876-ІХ(тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, та становлять: для ПН/РК, складених з 01 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до 05 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для ПН/РК, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для РК, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого РК до ПН отримувачем (покупцем).
Відповідно до п. 90 Підрозділу 2Розділу XX «Перехідні положення» ПКУштраф за порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, передбачених п. 89 Підрозділу 2Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, встановлюється у таких розмірах: до 15 календарних днів - 2 % суми ПДВ, зазначеної в таких ПН/РК; від 16 до 30 календарних днів - 5 % такої суми ПДВ; від 31 до 60 календарних днів - 10 % такої суми ПДВ; від 61 до 365 календарних днів - 15 % такої суми ПДВ; на 366 і більше календарних днів - 25 % такої суми ПДВ.
Тобто штрафи у розмірах, встановлених п. 90 Підрозділу 2Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених п. 89 Підрозділу 2Розділу XX «Перехідні положення» ПКУграничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року.
Таким чином, суд, провівши системний аналіз норм законодавства щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК приходить до висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника прогресивної шкали штрафу в залежності від кількості днів порушення строку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, а також штрафу за відсутність реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування.
Як вказано в акті перевірки КП «Веселівська БЛІЛ ім.О.М. КОЛІСНИКА» № 3990/08-01-04-13/41955911 від 08.04.2024,перевіркою встановлено порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201, п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ, пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу України, а саме: несвоєчасно зареєстровано складені податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Всього податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних згідно списків 27 шт.
В свою чергу, позивач не заперечує проти факту подання податкових декларацій з пропуском встановленого строку, проте,вказує, що починаючи 02.08.2022 по теперішній час у Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради відсутній доступ до будівлі, матеріально- технічних цінностей, в тому числі і до бухгалтерської документації підприємства. Більшість працівників залишилися на тимчасово окупованій російською федерацією території, мобільний зв`язок відсутній, електронна пошта не працює, що є причиною не надання в електронній формі звітності. Крім того, надати в документальній формі також не було можливим через відсутність поштового зв`язку. Всі ці обставини і стали причиною несвоєчасного подання звітності у вищевказані періоди.
Суд зазначає, що Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
На момент виникнення спірних правовідносин та розгляду адміністративної справи правовий режим воєнного стану в Україні продовжено та не скасовано.
Відповідно до пункту 69 підрозділу 10розділу XX ПК України, установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10розділу XX ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями39і39-2, пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями39і39-2, пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії або акцизні склади, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Крім того, Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, який розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46глави2розділуII Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (даліПорядок № 225).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 225, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
Згідно пункту 2 розділу ІІІ Порядку № 225, у разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексомабо іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Таким чином, чинним законодавством чітко врегульовано питання звернення платника податків до контролюючого органу у разі неможливості виконання/своєчасного виконання податкових обов`язків, а також передбачено, що підставою для звільнення від відповідальності здійснюється за умови прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку.
Суд зауважує, що на момент розгляду даного спору позивачем не надано доказів , які б підтверджували те, що Позивач звертався до контролюючого органу з питання не можливості виконання податкових обов`язків та контролюючим органом не приймалось рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку.
Тому, за таких обставин, посилання позивача на неможливість виконання податкових обов`язків є необґрунтованими та безпідставними.
Окрім цього, суд приймає до уваги доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву, про те, що у період з 21.06.2022 по 25.10.2023 позивачем здійснювалась реєстрації в ЄРПН податкових накладних пов`язаних із діяльністю платника податків, що додатково свідчить про можливість виконання податкових обов`язків позивачем.
Також, суд звертає увагу на той факт, який підтверджує сам позивач, що 26.12.2023 було змінено податкову адресу КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М. Колесника» Веселівської селищною ради (код ЄДРПОУ 41955911) з: Україна, 72202, Запорізька область, Веселівський район, смт. Веселе вул. Горького, буд. 2-А/1. на податкову адресу Україна, 69095, Запорізька область, м.Запоріжжя, Олександрівський район вул. Козача, буд. 35. Суд, констатує, що навіть після зміни податкової адреси позивач не здійснював своєчасну подачу до контролюючого органу податкових декларацій з ПДВ. Тоді як, мав можливість своєчасно виконувати свій податковий обов`язок щодо реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН.
В позовній заяві, позивач посилається на положенняЗакону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни».
Однак, суд зауважує, що Законом України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», установлено, що у період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення до фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів, визначених підпунктом 1 цього пункту.
Тобто,Законом України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни»передбачено звільнення від відповідальності адміністративної та/або кримінальної за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів.
Позивача спірним рішення не було притягнуто до адміністративної, чи кримінальної відповідальності. Тоді як, податковим повідомленням-рішенням форми «Н» від 01.05.2024 року № 0064130413 позивача притягнуто до фінансової відповідальності, як суб`єкта господарювання, який своєчасно не виконував податкові обов`язки.
Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідно до пункту 5Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», цей Закон не поширюється на податкові правовідносини та на правовідносини, на які поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції».
Застосування штрафних санкцій за Податковим повідомленням-рішенням форми «Н» від 01.05.2024 № 0064130413 пов`язано саме з податковими правовідносинами, які регулюютьсяПодатковим кодексом України, а тому підстави для застосування до спірних правовідносин положеньЗакону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни»відсутні.
Отже, суд звертає увагу, що в даному випадку відповідач під час прийняття оскаржуваного рішення діяв обґрунтовано та з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішень.
Частиною 2статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В силу положень статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ч. 1ст. 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Ухвалюючи це судове рішення, суд керуєтьсяст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновком № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.
Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (п. 58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Обираючи спосіб захисту порушеного права, суд зважує на його ефективність з точки зору статті 13 «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод» та враховує положення «Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень», прийняті Комітетом Міністрів 11.03.1980, а саме суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Відповідно до частини 1статті 72 КАС Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідностатті 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписамистатті 74 КАС України, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за закономмають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із положеннямистатті 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положеньстатті 76 Кодексу адміністративного судочинства Українидостатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно частини 1статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2статті 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, в адміністративному процесі, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень тягар доказування правомірності своїх рішень, дій чи бездіяльності покладається на відповідача - суб`єкта владних повноважень, який повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, що можуть бути використані як докази у справі.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч. 1ст. 90 КАС України).
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваних дій на відповідність наведеним вище критеріям, не виходячи за межі заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню, з мотивів та обґрунтування наведених судом вище.
Відповідно до п. 5 ч. 1ст. 244Кодексуадміністративного судочинства Українипід часухвалення рішення суд вирішує питання судових витрат.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
За змістом ч. 1ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі. В зв`язку з відмовою у позові підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Відповідно до ч. 5ст. 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись статтями Керуючись статтями2,9,72-74, 77, 241-246, 250, 260-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Комунального підприємства "Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М. Колісника" Веселівської селищної ради (690095,м. Запоріжжя, вул. Козача, буд. 55, код ЄДРПОУ 41955911) до Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання дій протиправним та скасування ППР- відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення складено у повному обсязі та підписано суддею 07 лютого 2025 року.
Суддя Р.В. Сацький
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 125007702 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні