Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 лютого 2025 р. №520/368/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мороко А.С., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області Аміл Омаров (вул. Тобольська, буд. 55А,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61072), Харківської обласної державної (військової) адміністрації (вул. Сумська, буд. 64,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ 23912956), Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації (майдан Свободи, буд.5, Держпром, 1-й під.,4-йпов.,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61022, код ЄДРПОУ 02230856) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ЦЕНТР "КОМІЛЬФО" (вул. Сумська, буд. 13,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 14065138) про зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області Аміл Омаров в інтересах Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий центр «Комільфо» (код ЄДРПОУ: 14065138) укласти з Департаментом культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768, охоронний договір щодо нежитлових приміщень підвалу №2-:-6; 1-го поверху № І, II,ІІа1, 1а, 2,3,4,11,12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № ХІІІ,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1 322,2 кв.м. в будівлі літ. А-3, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13, що належить до об`єкта культурної спадщини та перебуває на державному обліку як пам`ятка історії місцевого значення з назвою «Будинок редакції і друкарні газети «Южный край» і згідно з наказом Міністерства культури та інформаційної політики від 14.01.2021 за № 10 має охоронний № 3293-Ха.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на праві власності ТОВ «ТЦ «Комільфо» належать нежитлові приміщення підвалу №2-:-6; 1-го поверху № I, II,ІІа1, 1а, 2,3,4,11,12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № ХІІІ,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1 322,2 кв.м. в будівлі літ. A-З, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13, яка, відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської обласної ради депутатів трудящих від 25.01.1972 № 61 є пам`яткою історії місцевого значення під назвою - Будинок редакції і друкарні газети «Южный край». Згідно з наказом Міністерства культури та інформаційної політики від 14.01.2021 за № 10 зазначена вище пам`ятка культурної спадщини занесена до Державного реєстру пам`яток історії України за категорією місцевого значення, а також присвоєно новий охоронний № 3293-Ха. Згідно з інформацією Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації від 12.09.2023 за № 05-25/1412 встановлено, що 11.01.2022 представниками Департаменту спільно з співробітниками Обласного комунального закладу «Харківський науково- методичний центр культурної спадщини» та представниками ТОВ «ТЦ «Комільфо» здійснено огляд частини зазначеної пам`ятки з метою складання акту технічного стану, як обов`язкового додатку до охоронного договору. У подальшому проект охоронного договору наданий в робочому порядку ТОВ «ТЦ «Комільфо», однак відповіді не отримано. З огляду на викладене, а також на те, що правопорушення у вигляді не укладення охоронного договору на пам`ятку культурної спадщини місцевого значення, допущене ТОВ «ТЦ «Комільфо», є триваючим, на теперішній час існує обов`язок укласти охоронний договір з Департаментом містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження доставлена відповідачу до електронного кабінету через систему "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Однак, представник відповідача правом подання до суду відзиву на позов не скористався, заяви про визнання позову або будь-якої іншої до суду не подав.
Відповідно до ч.2 ст.175 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Таким чином, відповідач належним чином повідомлений про наслідки неподання відзиву на позов та необхідних документів або заяви про визнання позову до суду.
Представник Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації через функціонал "Електронний суд" надав додаткові пояснення, в яких вказав, що будинок за адресою: вул. Сумська, 13, м. Харків включено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України під назвою - Будинок редакції і друкарні газети «Южный край», за видом: історичний, за категорією: пам`ятка історії місцевого значення відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської обласної ради депутатів трудящих від 25.01.1972 № 61 та наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 14.01.2021 № 10, охоронний № 3293-Ха. За наявною інформацією, власником частини пам`ятки - приміщень загальною площею 1322,2 кв.м у вищевказаній пам`ятці є TOB «ТЦ «КОМІЛЬФО», відомості стосовно власників інших приміщень в Департаменті відсутні (загальна площа 3537 кв.м). ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» листом від 20.12.2021 № 23 звернувся до Департаменту з приводу укладення охоронного договору. 11.01.2022 фахівцями Департаменту разом із співробітниками ОКЗ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ОХОРОНИ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ», за участю представників ТОВ «ТЦ«КОМІЛЬФО» здійснено огляд частини зазначеної пам`ятки з метою складання акту технічного стану - обов`язкового додатку до охоронного договору. Зокрема, складений Департаментом проєкт охоронного договору був наданий ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» в робочому порядку для підписання, але до теперішнього часу відповіді або інформації від ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» стосовно його підписання до Департаменту не надходило. Департамент не звертався у судовому порядку з позовом, щодо пам`ятки за вищевказаною адресою та не ініціював вказане питання перед іншими структурними підрозділами обласної військової адміністрації. Водночас, Департамент не погоджується з пунктами щодо бездіяльності Департаменту, оскільки, у зв`язку з військовою агресією російської федерації тривалий час не можливо було здійснювати діяльність в повному обсязі відповідно до затвердженого положення. Також, не було передбачене відповідне фінансування щодо звернення до суду. Зазначив, що саме на ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» покладено обов`язок із вчинення дій щодо укладання охоронного договору щодо нежитлових приміщень підвалу № 2-:-6; 1-го поверху № I, II,IIa1, 1a, 2,3,4,11, 12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № XIII,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1322,2 кв.м. в будівлі лті. А-3, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13, що належить до об`єкта культурної спадщини та перебуває на державному обліку як пам`ятка історії місцевого значення з назвою «Будинок редакції і друкарні газети «Южный край».
Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Будинок за адресою: вул. Сумська, 13, м. Харків включено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України під назвою - Будинок редакції і друкарні газети «Южный край», за видом: історичний, за категорією: пам`ятка історії місцевого значення відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської обласної ради депутатів трудящих від 25.01.1972 № 61 та наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 14.01.2021 № 10, охоронний № 3293-Ха. За наявною інформацією, власником частини пам`ятки - приміщень загальною площею 1322,2 кв.м у вищевказаній пам`ятці є TOB «ТЦ «КОМІЛЬФО», відомості стосовно власників інших приміщень в Департаменті відсутні (загальна площа 3537 кв.м).
ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» листом від 20.12.2021 № 23 звернувся до Департаменту з приводу укладення охоронного договору. 11.01.2022 фахівцями Департаменту разом із співробітниками ОКЗ «ХАРКІВСЬКИЙ НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ОХОРОНИ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ», за участю представників ТОВ «ТЦ«КОМІЛЬФО» здійснено огляд частини зазначеної пам`ятки з метою складання акту технічного стану - обов`язкового додатку до охоронного договору.
Зокрема, складений Департаментом проєкт охоронного договору був наданий ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» в робочому порядку для підписання, але до теперішнього часу відповіді або інформації від ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» стосовно його підписання до Департаменту не надходило.
Керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова звернувся із запитом до Департаменту містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації від 28.07.2023 №55-104-4172 (вих.-23), в якому просив надати до Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова у найкоротший строк інформацію щодо укладання охоронного договору на об`єкт історичної будівлі за адресою м. Харків, вул. Сумська, 13, вжитих заходів, спрямованих на усунення допущених порушень пам`яткоохоронного законодавства, додавши засвідчену копію охоронного договору та паспорту зазначеного об`єкту, а також інших наявних документів, що підтверджують наявність (відсутність) порушень із зазначених вище обставин.
Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації листом від 12.09.2023 за №05-25/1412 повідомив, що будинок за адресою: вул. Сумська, 13, м. Харків включено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України під назвою - Будинок редакції і друкарні газети «Южный край», за видом: історичний, за категорією: пам`ятка історії місцевого значення відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської обласної ради депутатів трудящих від 25.01.1972 № 61 та наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 14.01.2021 № 10, охоронний № 3293-Ха. 11 січня 2022 року представники Департаменту разом з співробітниками Обласного комунального закладу «Харківський науково-методичний центр охорони культурної спадщини» та представниками ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» здійснили огляд частини зазначеної пам`ятки з метою складання акту технічного стану, як обов`язкового додатку до охоронного договору. В подальшому проект охоронного договору був наданий ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» в робочому порядку, однак відповіді не отримано. Інформація, щодо інших власників у Департаменті відсутня. У Департаменті відсутня інформація щодо звернень Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації у судовому порядку з відповідними позовами з метою усунення виявлених порушень пам`яткоохоронного законодавства або ініціативи стосовно вказаного питання перед іншими структурними підрозділами облдержадміністрації.
Листом від 10.11.2023 № 55-104-6439ВИХ -23 Керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова звернувся із запитом до Харківської обласної військової адміністрації, в якому просив надати до Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова у найкоротший строк інформацію щодо укладання охоронного договору на об`єкт історичної будівлі за адресою м. Харків, вул. Сумська, 13, вжитих заходів, спрямованих на усунення допущених порушень пам`яткоохоронного законодавства, додавши засвідчену копію охоронного договору та паспорту зазначеного об`єкту, а також інших наявних документів, що підтверджують наявність (відсутність) порушень із зазначених вище обставин.
Листом від 08.12.2023 3 01-64/9069 Харківська обласна військова адміністрація повідомила керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова, що будинок за адресою: вул. Сумська, 13, м. Харків включено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України під назвою - Будинок редакції і друкарні газети «Южный край», за видом: історичний, за категорією: пам`ятка історії місцевого значення відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської обласної ради депутатів трудящих від 25.01.1972 № 61 та наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 14.01.2021 № 10, охоронний № 3293-Ха. ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» листом від 20.12.2021 № 23 звернувся до Департаменту з приводу укладення охоронного договору.
11.01.2022 здійснено огляд частини зазначеної пам`ятки з метою складання акту технічного стану - обов`язкового додатку до охоронного договору. Зокрема, складений Департаментом проєкт охоронного договору був наданий ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» в робочому порядку для підписання, але до теперішнього часу відповіді або інформації від ТОВ «ТЦ «КОМІЛЬФО» стосовно його підписання до Департаменту не надходило.
З метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави на виконання вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" окружною прокуратурою направлено запит від 20.12.2023 № 55-104-7191 вих-23 до Харківської обласної військової адміністрації та Департаменту містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації .
Позивач у позовній заяві зазначив, що на цей час відповідачем не надано доказів укладення охороннного договору на пам`ятку історії місцевого значення щодо нежитлових приміщень підвалу №2-:-6; 1-го поверху № І, II,ІІа1, 1а, 2,3,4,11,12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № ХІІІ,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1 322,2 кв.м. в будівлі літ. А-3, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13, що належить до об`єкта культурної спадщини та перебуває на державному обліку як пам`ятка історії місцевого значення з назвою «Будинок редакції і друкарні газети «Южный край» і згідно з наказом Міністерства культури та інформаційної політики від 14.01.2021 за № 10 має охоронний № 3293-Ха, що слугувало підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначаються Законом України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 р. № 1805-III (далі Закон № 1805-ІІІ), преамбулою якого встановлено, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону № 1805-ІІІ, об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 1805-ІІІ державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.
До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Згідно з частиною шостою статті 3 Закону № 1805-ІІІ рішення (розпорядження, дозволи, приписи, постанови) органів охорони культурної спадщини, прийняті в межах їхньої компетенції, є обов`язковими для виконання юридичними і фізичними особами.
Статтею 6 Закону № 1805-ІІІ визначені повноваження інших органів охорони культурної спадщини, за змістом частини першої якої до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить: видання розпоряджень та приписів щодо охорони пам`яток місцевого значення, припинення робіт на пам`ятках, їхніх територіях та в зонах охорони, якщо ці роботи проводяться за відсутності затверджених або погоджених з відповідним органом охорони культурної спадщини програм та проектів, передбачених цим Законом дозволів або з відхиленням від них (пункт 14).
Відповідно до пункту 11 частини другої статті 6 Закону № 1805-ІІІ до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, укладення охоронних договорів на пам`ятки в межах повноважень, делегованих органом охорони культурної спадщини вищого рівня відповідно до закону.
Частиною першою статті 13 Закону № 1805-ІІІ передбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Порядок визначення категорій пам`яток встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 14 Закону № 1805-ІІІ занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки:
а) пам`ятки національного значення - постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини протягом одного року з дня одержання подання;
б) пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.
Статтею 23 Закону № 1805-ІІІ встановлено, що усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.
При передачі пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини у володіння, користування чи управління іншій особі істотною умовою договору про таку передачу є забезпечення особою, якій передається пам`ятка, щойно виявлений об`єкт культурної спадщини чи її (його) частина, збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини відповідно до вимог цього Закону та умов охоронного договору, укладеного власником або уповноваженим ним органом (особою) з відповідним органом охорони культурної спадщини.
Охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі ст. 23 Закону. Укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини.
Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.
Отже, законодавством передбачено обов`язкове укладення власником або уповноваженим ним органом, користувачем пам`ятки чи її частини, охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини після переходу права власності.
Тобто, охоронний договір, укладений на підставі ст. 23 Закону №1805-III є адміністративним договором.
Наведений висновок міститься у постанові Верховного Суду від 23.12.2019 у справі №806/1536/18.
Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього Закону. (ч. 4 ст. 23 Закону № 1805-ІІІ)
Порядок укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 р. № 1768 (далі Порядок № 1768).
Пунктом 1 Порядку № 1768 передбачено, що охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини (далі - пам`ятка) чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 1768 власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.
Суд звертає увагу, що саме юридичні або фізичні особи, у власності або користуванні яких перебувають об`єкти культурної спадщини чи їх частини, зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка, до якого мають бути додані додаткові документи.
Наведене вище узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою у постанові від 13.12.2018 у справі №826/4605/16.
Як вище встановлено судом, нежитлові приміщення підвалу №2-:-6; 1-го поверху № I, II,Паї, 1а, 2,3,4,11,12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № ХІІІ,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1 322,2 кв.м. в будівлі літ. A-З, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13, яка, відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської обласної ради депутатів трудящих від 25.01.1972 № 61 є пам`яткою історії місцевого значення під назвою - Будинок редакції і друкарні газети «Южный край» належать ТОВ "ТЦ "Комільфо". Згідно з наказом Міністерства культури та інформаційної політики від 14.01.2021 за № 10 зазначена вище пам`ятка культурної спадщини занесена до Державного реєстру пам`яток історії України за категорією місцевого значення, а також присвоєно новий охоронний № 3293-Ха.
Аналіз наведених норм свідчить, що власник пам`ятки повинен був не пізніше місяця після отримання пам`ятки у власність укласти охоронний договір, а у разі закінчення строку дії договору подовжити його строк або укласти новий охоронний договір.
Департаментом містобудування та архітектури ХОДА подано Положення про Департамент містобудування та архітектури ХОДА, затвердженого розпорядженням голови ХОДА від 23.08.2023 № 526 В, в якому відповідно абз. 4 п. 1 Положення Департамент виконує функції органу культурної спадщини Харківської обласної державної (військової) адміністрації.
Відповідно до п.п. 18 п. 5 Положення Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень виконує завдання щодо укладання охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини місцевого значення.
Також у п. 17 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" зазначено, що до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить укладення охоронних договорів на пам`ятки.
Отже суд приходить до висновку, що позивач, Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, є уповноваженим органом на укладення охоронних договорів щодо об`єкту культурної спадщини місцевого значення.
Водночас, матеріали справи не містять доказів укладення охоронного договору на пам`ятку - нежитлові приміщення підвалу №2-:-6; 1-го поверху № I, II,Паї, 1а, 2,3,4,11,12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № ХІІІ,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1 322,2 кв.м. в будівлі літ. A-З, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13.
Отже, Департаментом містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації допущена триваюча протиправна бездіяльність щодо вищезазначеного об`єкту охорони культурної спадщини, її збереження та захисту, а саме не вжиті заходи щодо своєчасного подовження строку дії охоронного договору, виданні відповідних розпоряджень та приписів відповідно до приписів ст. 27, 30 Закону України "Про охорону культурної спадщини" щодо належного утримання відповідного об`єкта культурної спадщини та зазначені обставини є підставою для представництва прокуратурою інтересів держави у суді, відповідно до ст. 53 КАС України. Подання позову прокурором за таких умов є єдиним ефективним засобом поновлення порушених інтересів держави.
Як встановлено судом, у спірних правовідносинах така бездіяльність порушує інтереси держави, оскільки не вживаються передбачені законом заходи щодо збереження об`єкта культурної спадщини місцевого значення. Поряд з державним інтересом наявний також і суспільний інтерес, який полягає в охороні та збереженні культурних пам`яток для нинішнього і майбутніх поколінь.
При цьому, згідно з нормами міжнародного права, охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та місцевого самоврядування, захист таких пам`яток від руйнації, їх збереження для нинішнього і майбутніх поколінь становить безпосередній державний інтерес.
Саме охоронний договір є першочерговим документом, який встановлює гарантії збереження окремої пам`ятки культурної спадщини, з урахуванням її особливостей, стану, цінності та встановлює конкретні обов`язки власника щодо її збереження.
Враховуючи, що між Департаментом та відповідачем, як власником нежитлових приміщень підвалу №2-:-6; 1-го поверху № I, II, ІІа1, 1а, 2,3,4,11,12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № ХІІІ,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1 322,2 кв.м. в будівлі літ. A-З, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13, як пам`ятки містобудування та архітектури місцевого значення не укладено охоронний договір, суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача укласти з Департаментом містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768, охоронний договір.
За таких обставин, перевіривши наявні у справі докази, суд вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Сплачений судовий збір не підлягає поверненню Шевченківській окружній прокуратурі міста Харкова, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 14, 132, 134, 139, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області Аміл Омаров (вул. Тобольська, буд. 55А,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61072), Харківської обласної державної (військової) адміністрації (вул. Сумська, буд. 64,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ 23912956), Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації (майдан Свободи, буд.5, Держпром, 1-й під.,4-йпов.,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61022, код ЄДРПОУ 02230856) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ЦЕНТР "КОМІЛЬФО" (вул. Сумська, буд. 13,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 14065138) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий центр «Комільфо» (код ЄДРПОУ 14065138) укласти з Департаментом культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768, охоронний договір щодо нежитлових приміщень підвалу №2-:-6; 1-го поверху № І, II,ІІа1, 1а, 2,3,4,11,12; 2-го поверху № IX, 1,2,3,6,7, 3-го поверху № ХІІІ,5-:-9,11-:-18,20 загальною площею 1 322,2 кв.м. в будівлі літ. А-3, за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 13, що належить до об`єкта культурної спадщини та перебуває на державному обліку як пам`ятка історії місцевого значення з назвою «Будинок редакції і друкарні газети «Южный край» і згідно з наказом Міністерства культури та інформаційної політики від 14.01.2021 за № 10 має охоронний № 3293-Ха.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя А.С.Мороко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 125009823 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мороко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні