П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/27090/24
Категорія:111010000Головуючий в 1 інстанції: Харченко Ю.В.
Місце ухвалення: м. Одеса
Дата складання повного тексту: 25.11.2024 р.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
у складі:
головуючого Бітова А.І.
суддів Лук`янчук О.В.
Ступакової І.Г.
при секретарі Молодові В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю "Акрополіс-Плаза" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Акрополіс-Плаза" до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У серпні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "Акрополіс-Плаза" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної податкової служби (далі ДПС) України про:
-визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04 червня 2024 року №11169826/33929610;
-зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні ТОВ "Акрополіс-Плаза" №13 від 18 квітня 2024 року та №16 від 28 квітня 2024 року датами фактичного подання на реєстрацію.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що в межах господарських взаємовідносин між ТОВ "Акрополіс-Плаза" та ТОВ "Транс Агро Торг" був укладений договір перевезення автомобільним транспортом від 25 січня 2024 року №ТАТ-П-25/01/2024. На підставі укладеної сторонами додаткової угоди №7 від 26 квітня 2024 року було здійснено перевезення вантажу за маршрутом: Чернігівська область, с. Гнідинці Одеська область, м. Чорноморськ, та за фактом даного перевезення складено акт здачі-приймання робіт №72 від 28 квітня 2024 року. Також, позивач вказав, що акт здачі-приймання робіт свідчить про факт здійснення надання послуги вантажного перевезення згідно договору та законною підставою для складання і подання на реєстрацію податкової накладної від 28 квітня 2024 року №16. Позивач посилається на те, що контролюючому орану були наданні всі необхідні документи, складені з дотриманням законодавства, які є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. На думку позивача, недоліки в оформленні документів не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій. З огляду на викладене, позивач вважає, що рішення комісії ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 04 червня 2024 року №11169826/33929610, яким протиправно відмовлено в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 28 квітня 2024 року №16, підлягає скасуванню.
Відповідач ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі позов не визнав, вказуючи, відносно позивача прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №35869 від 22 серпня 2024 року, згідно вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. ТОВ "Акрополіс-Плаза" направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №16 від 28 квітня 2024 року. За отриманою квитанцією №1 з Єдиного вікна приймання звітності ДПС України, позивачу повідомлено, що реєстрація податкової накладної в ЄРПН зупинена, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення №4 від 07 травня 2024 року про подання пояснень та копій документів щодо ПН, реєстрацію якої зупинено. Позивачем надано 12 документів за інформацією з Аналітичної системи Журналу розгляду повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відновленим ПН/РК. Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №11169826/33929610 від 04 червня 2024 року відмовлено в реєстрації в ЄРПН податкової накладної №16 від 28 квітня 2024 року, оскільки до повідомлення платником надано товарно-транспортну накладну на перевезення продукції, яка складена з порушенням наказу Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні". Відповідач-1 зазначає, що ТТН не відповідає вимогам пп.11.1 п.11 Правил оформлення документів на перевезення, зокрема, у ТТН не заповнено обов`язкових граф щодо навантажувально-розвантажувальних операцій та графи вартості відпущеної продукції/товару з урахуванням ПДВ, замість вищенаведеного вказана вага або кількість вантажу, що може свідчити про намір подати первинну документацію з порушенням законодавства. Таким чином, ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі вважає, що позивач не підтвердив правомірність формування та подання податкової накладної і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2024 року відмовлено ТОВ "Акрополіс-Плаза" у задоволенні позову до ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
В апеляційній скарзі ТОВ "Акрополіс-Плаза" ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.
Доводи апеляційної скарги:
-апелянт вказує, що товарно-транспортна накладна (далі ТТН) відповідає вимогам ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року №2344-III (далі Закон №2344-III), оскільки містить всі відомості передбачені вказаною нормою;
-апелянт наголосив, що інформацію в ТТН зазначає вантажовідправник, оскільки саме він в розумінні вимог закону вважається особою, відповідальною за оформлення ТТН;
-ні суд першої інстанції, ні відповідачі не ставили під сумнів та не надали доказів про не доведеність факту виникнення у позивача податкових зобов`язань за податковою накладною №16 від 28 квітня 2024 року, складеною та поданою позивачем на реєстрацію в ЄРПН, а допущена помилка при складані вантажовідправником ТТН №235 від 26 квітня 2024 року ніяким чином не спростовує факт здійснення позивачем господарської операції за вказаною податковою накладною;
-за своїм призначенням ТТН є документом для обліку товарно-матеріальних цінностей. Водночас, ТТН не може вважатись належним джерелом інформації про фактичного перевізника товару та користувача транспортного засобу;
-позивачем до матеріалів справи було долучено повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП), подання до контролюючого органу підтверджується наданою квитанцією №2 від 31 травня 2024 року, на підтвердження використання вищенаведених транспортних засобів на законних підставах та з дотриманням норм податкового законодавства;
-суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні, стверджуючи, що позивачем не було надано належних доказів про фактичне здійснення ним перевезення вантажу на підставі ТТН №235 від 26 квітня 2024 року, залишив поза увагою решту долучених до позову документів первинної бухгалтерської звітності не надавши їм правової оцінки, які підтверджують факти оплати позивачеві за надані послуги, підписані акти наданих послуг, задекларовані податкові зобов`язання у відповідності до податкової накладної №16 від 28 квітня 2024 року тощо.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ТОВ "Акрополіс-Плаза", перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.
ТОВ "Акрополіс-Плаза" на отримувача послуг ТОВ "Транс Агро Торг" виписано податкову накладну від 28 квітня 2024 року №16 на суму 34 290 грн., ПДВ 5 715 грн. (послуги перевезення кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року по маршруту: Чернігівська область, Прилуцький район, с. Гнідинці Одеська область, м. Чорноморськ ДП "Морський торгівельний порт "Чорноморськ", а/м DAF, НОМЕР_1 , п/ч НОМЕР_2 )).
Вказана податкова накладна була направлена позивачем для реєстрації в ЄРПН, однак, реєстрацію ПН зупинено відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
З урахуванням чого, позивач на адресу контролюючого органу направив повідомлення №4 від 07 травня 2024 року про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, реєстрацію якої зупинено.
Згідно інформації з Аналітичної системи Журналу розгляду повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН, позивачем надано 12 документів наступного найменування: договір ТОВ "Акрополіс-Плаза"; ТТН 26 квітня 2024 року 25 400; картка рахунку 361 за квітень 2024 року; акт 72; дод. угода 7; договір оренди ФОП Янкович; договір оренди напівпричепу; декларація 1 кв. ФОП Янкович; форма 20-ОПП; повідомлення про прийняття на роботу; пояснення; пл. інст. 4637 від 29 квітня 2024 року.
15 грудня 2023 року між ТОВ "Акрополіс-Плаза" (орендар) та ФОП ОСОБА_1 (орендодавець) укладено договір оренди транспортного засобу DAF НОМЕР_1 з екіпажем (водієм) № 1512-2, а також 14 грудня 2023 року між ТОВ "Акрополіс-Плаза" (орендар) та ТОВ "Аратанія" (орендодавець) укладено договір №14/12-1 оренди напівпричіпу-самоскиду АА6811XG.
25 січня 2024 року між ТОВ "Транс Агро Торг" (замовник) та ТОВ "Акрополіс-Плаза" (перевізник) укладено договір №ТАТ-П-25/01/2024 перевезення автомобільним транспортом.
Згідно додаткової угоди №7 від 26 квітня 2024 року до вказаного договору та акту здачі-приймання робіт (надання послуг) від 28 квітня 2024 року №72, перевезення вантажу мало бути здійснено перевізником ТОВ "Акрополіс-Плаза" для замовника ТОВ "Транс Агро Торг" за наступним маршрутом: Чернігівська область, Прилуцький район, с. Гнідинці Одеська область, м. Чорноморськ, авто/причіп DAF НОМЕР_1 / НОМЕР_2 .
Згідно ТТН №235 від 26 квітня 2024 року, автомобільним перевізником ТОВ "Транс Агро Торг" на автомобілі DAF НОМЕР_1 з напівпричіпом АА6811XG здійснено перевезення вантажу на замовлення ТОВ "Евагрейн" з пункту навантаження Чернігівська область, Прилуцький район, с. Гнідинці до пункту розвантаження ДП "Морський торгівельний порт "Чорноморськ".
Так, Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 04 червня 2024 року №11169826/33929610 відмовлено в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 28 квітня 2024 року №16 у зв`язку з: - надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Додаткова інформація (конкретні документи): до повідомлення платником надано товарно-транспортну накладну на перевезення продукції, яка складена з порушенням наказу Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні".
Вважаючи вказане рішення податкового органу протиправним, позивач звернувся до суду із даною позовною заявою.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі правомірно прийнято оскаржуване рішення від 04 червня 2024 року №11169826/33929610 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 28 квітня 2024 року №16, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме у зв`язку з наданням товарно-транспортної накладної на перевезення вантажу, яка складена з порушенням наказу Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні", а тому, підстави для задоволення позову та визнання протиправним і скасування вказаного рішення із зобов`язанням ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 28 квітня 2024 року №16 відсутні.
Окрім того, суд першої інстанції зазначав, що позивач оскаржує рішення від 04 червня 2024 року №11169826/33929610 про відмову в реєстрації в ЄРПН ПН від 28 квітня 2024 року №16, однак, просить зобов`язати ДПС зареєструвати в ЄРПН, у тому числі, податкову накладну №13 від 18 квітня 2024 року.
При цьому, суд першої інстанції звертав увагу на те, що оскаржуваним рішенням не було відмовлено в реєстрації в ЄРПН ПН №13 від 18 квітня 2024 року, позивач не посилається на будь які обставини щодо її складання та реєстрації, а тому позов у цій частині також не є ґрунтовним, та відповідно задоволенню не підлягає.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, п.п.201.1, 201.16 ст. 201 ПК України, пп.пп.4, 5, 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, пп.пп.3, 9-12 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року Порядку №520, ст.ст. 1, 32, 33, 50-52 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року №2344-III.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
В силу вимог ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС України, у справах, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165), в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно пп.пп.5, 6 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з п.8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому, не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі технічними засобами електронних комунікацій з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:
-актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;
-інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до вимог пп.пп.10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року №520.
Додатком 1 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема, п.8: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
За правилами пп.4-6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної/розрахунку коригування зазначено код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого: отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису; постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу; отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Згідно з пп.пп.3, 9-12 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронні довірчі послуги".
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
-або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
-або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
-або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Акрополіс-Плаза" виписано податкову накладну від 28 квітня 2024 року №16 отримувачу послуг ТОВ "Транс Агро Торг" на суму 3 4290 грн., ПДВ 5 715 грн. (послуги перевезення кукурудзи 3 класу врожаю 2023 року по маршруту: Чернігівська область, Прилуцький район, с. Гнідинці Одеська область, м. Чорноморськ ДП "Морський торгівельний порт "Чорноморськ", а/м DAF, НОМЕР_1 , п/ч НОМЕР_2 )).
Вказана податкова накладна направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, реєстрацію ПН зупинено відповідно п.201.16 ст. 201 ПК України, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Товариству запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Колегія суддів констатує, що позивач у даній справі не оспорює та жодним доказом не спростовує, що станом на момент подання вказаної ПН на реєстрацію в ЄРПН, його було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку згідно п.8.
При цьому, рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку згідно п.8 не є предметом оскарження у даній справі.
З огляду на викладене, ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі було вправі зупинити реєстрацію спірної ПН з підстав того, що вона складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Між тим, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Досліджуючи надані позивачем документи для реєстрації спірної ПН в ЄРПН, з урахуванням доводів позовної заяви, колегією суддів встановлено, що ним було надано послуги з перевезення вантажу для замовника ТОВ "Транс Агро Торг" на автомобілі DAF НОМЕР_1 з напівпричіпом АА6811XG з пункту навантаження Чернігівська область, Прилуцький район, с. Гнідинці до пункту розвантаження ДП "Морський торгівельний порт "Чорноморськ".
Обставини щодо фактичного перевезення вантажу у спірному випадку та відповідно щодо наявності підстав для складання ПН за наслідками надання послуг з перевезення вантажу позивачем підтверджені ТТН №235 від 26 квітня 2024 року.
Разом з тим, згідно ТТН № 235 від 26 квітня 2024 року, автомобільним перевізником щодо перевезення вантажу на замовлення ТОВ "Евагрейн" з пункту навантаження Чернігівська область, Прилуцький район, с. Гнідинці до пункту розвантаження ДП "Морський торгівельний порт "Чорноморськ" виступало ТОВ "Транс Агро Торг", а не позивач у справі.
Жодних відомостей щодо того, що ТОВ "Акрополіс-Плаза" приймало участь у перевезенні вантажу вказана ТТН не містить.
Статтею 1 Закону №2344-III визначено, що:
-автомобільний перевізник фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
-автомобільний самозайнятий перевізник це фізична особа суб`єкт господарювання, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів на таксі без застосування праці найманих водіїв;
-вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями;
-вантажовідправник - фізична особа, фізична особа підприємець або юридична особа, яка надає перевізнику вантаж для перевезення та вносить відповідні відомості до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж;
-вантажоодержувач - фізична особа, фізична особа підприємець або юридична особа, яка здійснює прийом вантажу та розвантаження транспортного засобу у порядку, встановленому законодавством;
-водій особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.
Згідно ст.ст. 32, 33 Закону №2344-III, автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.
Для виконання перевезень небезпечних вантажів автомобільний перевізник повинен одержати відповідну ліцензію.
Автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог ст. 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Автомобільні перевізники з кількістю транспортних засобів десять і більше зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Статтею 48 Закону №2344-III передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
-для автомобільного перевізника документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
-для водія посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
При оформленні ТТН вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження.
Порядок ведення та надання інформації з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабінетом Міністрів України.
У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є:
-для автомобільного перевізника ліцензія на надання відповідних послуг;
-для водія свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Згідно ст.ст. 50-52 Закону №2344-III, договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).
Істотними умовами договору є: найменування та місцезнаходження сторін; найменування та кількість вантажу, його пакування; умови та термін перевезення; місце та час навантаження і розвантаження; вартість перевезення; інші умови, узгоджені сторонами.
Договір мультимодального перевезення за участю автомобільного транспорту укладається відповідно до Закону України Про мультимодальні перевезення.
Замовник за договором про перевезення вантажу автомобільним транспортом має право отримати компенсацію згідно із законодавством за пошкодження або псування вантажу, часткову чи повну його втрату або несвоєчасність доставки.
Замовник за договором про перевезення вантажу зобов`язаний: забезпечити своєчасне та повне оформлення документів на перевезення вантажу; утримувати власні під`їзні шляхи до вантажних пунктів, вантажні майданчики, рампи тощо у стані, що відповідає вимогам законодавства з питань охорони праці, техніки безпеки та безпеки руху; здійснювати вантажні операції, закріплення, накриття, ув`язування та пломбування вантажу, зняття кріплень і покриттів та очищення транспортного засобу від залишків вантажу; забезпечувати вимоги законодавства з питань охорони праці та техніки безпеки при вантажних операціях.
Вантажовідправник має право на: передачу вантажу перевізнику для перевезення; відшкодування збитків, що виникли внаслідок втрати чи пошкодження вантажу.
Вантажовідправник зобов`язаний:
-вносити до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж відомості про масу або габарити вантажу, а також повне найменування вантажоодержувача та автомобільного перевізника (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті або відмітку у відповідному полі в ID-картці), прізвище, ім`я, по батькові, номер посвідчення водія, а також інші відомості, визначені законодавством;
-надавати перевізнику необхідні документи на вантаж, що містять достовірну інформацію;
-здійснювати в установленому порядку страхування відповідальності на випадок настання негативних наслідків під час перевезення вантажів;
-відшкодовувати витрати та збитки, заподіяні внаслідок порушення ним законодавства з питань перевезення вантажів.
Вантажоодержувач має право на своєчасне одержання вантажів разом із документами на них.
Вантажоодержувач зобов`язаний:
-своєчасно прийняти вантаж, що надійшов на його адресу, та документи на нього;
-надати вантажовідправнику інформацію про своє повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті або відмітку у відповідному полі в ID-картці).
Автомобільний перевізник має право: відмовитися від приймання вантажу для перевезення, якщо замовником не підготовлено вантаж чи необхідні документи або внесені без попереднього узгодження з ним зміни до реквізитів цих документів; відмовитися від перевезення вантажу, якщо замовник подає до перевезень вантаж, не обумовлений договором про перевезення, пакування вантажу не відповідає встановленим законодавством вимогам, ушкоджена тара або нечітким є відтиск пломби тощо; одержувати відшкодування від замовника, якщо транспортний засіб був пошкоджений під час вантажних робіт або під час перевезення вантажу з вини замовника.
Автомобільний перевізник зобов`язаний: при укладанні договору про перевезення вантажу автомобільним транспортом передбачати для свого персоналу встановлені законодавством умови праці та відпочинку; забезпечити виконання умов договору про перевезення вантажу автомобільним транспортом у межах, визначених договором та законодавством; забезпечити збереження вантажу, прийнятого до перевезення, до передачі вантажовласнику (уповноваженій ним особі) в пункті призначення; відшкодовувати замовнику збитки за пошкодження або псування вантажу, часткову чи повну його втрату, а також збитки, завдані внаслідок несвоєчасної доставки вантажу.
Вантажовідправник будь-яка фізична або юридична особа, яка подає перевізнику вантаж для перевезення.
Главою 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363, передбачено:
-вантажоодержувач будь-яка фізична або юридична особа, яка здійснює приймання вантажів, оформлення товарно-транспортних документів та розвантаження транспортних засобів у встановленому порядку;
-договір про перевезення вантажів двостороння угода між перевізником, вантажовідправником чи вантажоодержувачем, що є юридичним документом, яким регламентуються обсяг, термін та умови перевезення вантажів, права, обов`язки та відповідальність сторін щодо їх додержання;
-замовлення на перевезення вантажів документ, який подає вантажовідправник перевізникові на доставляння обумовленої партії вантажів в узгоджені терміни;
-замовник - вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів;
-перевізник - фізична або юридична особа суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами;
-товарно-транспортна документація комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу;
-товарно-транспортна накладна єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами;
-транспортна послуга перевезення вантажів та комплекс допоміжних операцій, що пов`язані з доставкою вантажів автомобільним транспортом.
Згідно Глави 11 вказаних Правил, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Оформлення товарно-транспортної накладної в електронній формі (далі е-ТТН) здійснюється відповідно до абзацу четвертого цього пункту.
Е-ТТН підписується за допомогою електронного підпису (далі ЕП) водія та/або експедитора, відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача.
Створення, відправлення, передавання, одержання, зберігання, оброблення, використання, знищення е-ТТН здійснюється відповідно до Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги".
Сторони можуть внести до товарно-транспортної накладної будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною.
Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів додаються інші (сертифікати, свідоцтва тощо), що визначається правилами перевезень зазначених вантажів, у паперовому та/або електронному вигляді.
У разі оформлення е-ТТН супровідні документи також додаються в електронній формі. У разі оформлення товарно-транспортної накладної у паперовій формі супровідні документи додаються в паперовій формі за підписом відповідальних осіб.
Оформлення перевезень вантажів товарно-транспортними накладними здійснюється незалежно від умов оплати за роботу автомобіля.
Товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках.
Замовник (вантажовідправник) засвідчує всі примірники товарно-транспортної накладної підписом.
Засоби, що використовуються для реєстрації та обробки даних е-ТТН, мають відповідати вимогам Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" та забезпечувати захист інформації відповідно до Законів України "Про захист персональних даних", "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах".
Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники.
У разі використання товарно-транспортної накладної у паперовій формі перший примірник товарно-транспортної накладної залишається у Замовника (вантажовідправника), другий водій (експедитор) передає вантажоодержувачу, третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається Перевізнику.
У разі використання е-ТТН Замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору Перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН, відповідно до вимог Закону України Про електронні документи та електронний документообіг для пред`явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху.
Водій (експедитор Перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії е-ТТН про прийняття ним вантажу для перевезення.
У тих випадках, коли в товарно-транспортній накладній немає можливості зазначити всі найменування вантажу, підготовленого для перевезення, до такої накладної Замовник додає документ довільної форми з обов`язковим зазначенням відомостей про вантаж (графи 1 10 товарно-транспортної накладної).
У таких випадках в товарно-транспортній накладній зазначається, що до неї додається як товарний розділ документ у паперовій або електронній формі, без якого товарно-транспортна накладна вважається недійсною і не може використовуватись для розрахунків із Замовником.
Час прибуття (вибуття) автомобіля для завантаження і розвантаження Замовник зобов`язаний зазначати відповідно до п.п.8.25, 8.26 глави 8 цих Правил.
У разі перевантаження вантажу в процесі перевезення на інший автомобіль складається акт довільної форми в паперовій або електронній формі, в якому обов`язково зазначаються: повне найменування, місцезнаходження (для юридичних осіб) або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання (для фізичних осіб підприємців) власника транспортного засобу, який прийняв вантаж; прізвище, ім`я, по батькові водія, який прийняв вантаж; реєстраційний номер транспортного засобу Перевізника, який прийняв вантаж; реєстраційний номер транспортного засобу Перевізника, який здав вантаж.
Акт складається у двох примірниках, які підписують представники (водії) обох Перевізників (по одному для кожного), проставляючи особисті підписи або ЕП.
Таким чином, з наведеного вбачається, що відомості щодо перевізника зазначаються в ТТН.
Тобто, основним документом, який надає відомості про автомобільного перевізника і про перевезення вантажу, є ТТН, яка використовується для внутрішніх перевезень в межах України.
Разом з тим, колегія суддів констатує, що вказана ТТН не містить будь яких відомостей про те, що перевезення вантажу здійснювалось ТОВ "Акрополіс-Плаза".
Згідно ТТН №235 від 26 квітня 2024 року, автомобільним перевізником щодо перевезення вантажу на замовлення ТОВ "Евагрейн" з пункту навантаження Чернігівська область, Прилуцький район, с. Гнідинці до пункту розвантаження ДП "Морський торгівельний порт "Чорноморськ" виступало ТОВ "Транс Агро Торг", а не позивач у справі.
Відсутність даних в ТТН щодо здійснення перевезення вантажу ТОВ "Акрополіс-Плаза" та наведення іншого перевізника свідчить те, що така ТТН складена з порушенням Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про відсутність в матеріалах справи підтвердження факту перевезення вантажу саме ТОВ "Акрополіс-Плаза" та, відповідно, щодо наявності підстав для складання податкової накладної за наслідками надання послуг з перевезення вантажу.
Колегія суддів зазначає, що в розумінні податкового законодавства, тільки наявність доказів укладання позивачем договору з його контрагентами не підтверджує факт вчинення між ними господарських правовідносин.
Натомість з наданої ТТН №235 від 26 квітня 2024 року, вбачається, що автомобільним перевізником виступав ТОВ "Транс Агро Торг", а замовником ТОВ "Евагрейн".
Отже, позивач не надав доказів щодо фактичного здійснення саме ТОВ "Акрополіс-Плаза" перевезення вантажу, при цьому ТТН, яка містить дані щодо іншого автомобільного перевізника, не відповідає Правилам перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363, та не дає підстав для складання позивачу податкової накладної за наслідками такої операції щодо перевезення вантажу.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі правомірно прийнято оскаржуване рішення від 04 червня 2024 року №11169826/33929610 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 28 квітня 2024 року №16.
При цьому, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що позов в частині вимог про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН, у тому числі, податкову накладну №13 від 18 квітня 2024 року не підлягає задоволенню, оскільки в оскаржуваному рішенні від 04 червня 2024 року №11169826/33929610 про відмову в реєстрації в ЄРПН ПН від 28 квітня 2024 року №16 не було відмовлено в реєстрації в ЄРПН ПН №13 від 18 квітня 2024 року.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову ТОВ "Акрополіс-Плаза".
Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Акрополіс-Плаза" залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 06 лютого 2025 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 125011030 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні