Справа № 758/9649/24
Категорія 47
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 січня 2025 року м. Київ
Подільський районний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Петрова Д.В.,
при секретарі судового засідання Сіренко Б.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Києві в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 в особі представника адвоката Гаврилової Ірини Анатоліївни до Товариства з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельна компанія «Управдом» про відшкодування шкоди, завданої майну фізичної особи,
У С Т А Н О В И В :
У серпні 2024 року ОСОБА_1 в особі представника адвоката Гаврилової І.А. звернувся до суду із вищезазначеним позовом.
В обґрунтування заявлених вимог представник позивача зазначає, що ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 .
27 серпня 2021 року в кв. АДРЕСА_1 відбулося залиття вказаної квартири шляхом витоку каналізації через отвори унітазу та ванної на підлогу в санвузлі, розташованому біля дитячої кімнати. Після виявлення о 16-00 год. 27.08.2021 р. витоку каналізації в квартирі Позивач невідкладно зателефонував диспетчеру ЖБК «Управдом» та за номером 1551 для виклику аварійної служби. Позивач повідомив представнику ЖБК «Управдом», що витік відходів з каналізації у квартиру не припиняється і просив перекрити водопостачання в будинку до приїзду аварійної бригади, оскільки квартира АДРЕСА_2 розташована на 2 поверсі, а над нею - ще 17 квартир. Однак працівник ЖБК «Управдом» відмовив в задоволенні вимоги перекрити воду і як наслідок - потік відходів не припинявся до приїзду аварійної бригади близько 22-00. Вказана бездіяльність Відповідача спричинила подальше залиття та більше пошкодження квартири внаслідок тривалого затоплення каналізаційними відходами. Близько 22-00 вечора до кватири № 8 прибула аварійна бригада та працівник ЖБК «Управдом» (сантехнік), які перевірили стан каналізації у квартирі та підвальному приміщенні будинку. Після цього позивачу повідомлено про те, що залиття склалось внаслідок неналежного стану каналізаційної труби на ділянці, розташованій у підвальному приміщенні, і як наслідок - повне забиття цієї ділянки труби. Ділянку труби було вирізано та замінено, що підтверджується фотознімками, доданими до позову.
30.08.2021 р. позивач особисто звернувся до в. о. начальника дільниці «Варшавський мікрорайон» ЖБК «Управдом» із заявою про створення комісії для складення акту про залиття квартири, що прямо передбачено п. 2.3.6 Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 р. №76. Однак в.о. начальника дільниці «Варшавський мікрорайон» ЖБК «Управдом» відмовив Позивачу у прийнятті заяви, а також в створенні комісії по складенню акту про залиття без пояснення причин відмови, а також без надання письмової відповіді.
Перелічені пошкодження нерухомого майна зафіксовані актом від 01.09.2022 року, складеного комісією в складі мешканців будинку АДРЕСА_3 : ОСОБА_2 (кв. АДРЕСА_4 ), ОСОБА_3 (кв. АДРЕСА_5 ), ОСОБА_4 (кв. АДРЕСА_6 ), ОСОБА_5 (кв. АДРЕСА_7 ), ОСОБА_6 (кв. АДРЕСА_8 ).
В акті зафіксовано, що працівники ТОВ «ЖБК «Управдом» відмовились прийняти заяву про складення акту, створити комісію, складати акт про залиття та брати участь у його складанні. Причини відмови не пояснили.
Згідно даних складеного комісією акту, нею проведено обстеження на предмет залиття квартири АДРЕСА_2 . В результаті обстеження встановлені перелічені вище пошкодження квартири та розташованого в ній майна.
Відповідно до акту комісії від 01.09.2021 р., залиття відбулось внаслідок аварії, що трапилась на системі каналізації внаслідок закупорення каналізаційної труби невідомими речовинами внаслідок незадовільного технічного обслуговування каналізації. Залиття саме такого масштабу стало наслідком відмови працівників Житлово-експлуатаційної дільниці «Варшавський» ТОВ «ЖБК «Управдом» відключити водопостачання будинку до моменту усунення закупорення для зменшення площі та обсягу залиття квартири. Каналізаційні стоки потрапляли до квартири після повідомлення Відповідача ще близько 6 годин (з 16-00 до 22-00 27.08.2021 р.)
Перелічені пошкодження нерухомого майна зафіксовані актом від 01.09.2021 року, який складено у відповідності до вимог вказаних Правил щодо форми та змісту Акту, зокрема, в ньому містяться такі обставини: дата та місце складання; члени комісії, що складають акт; місце, де трапилось залиття; подія, що трапилась; наслідки залиття а також причини залиття.
Акт про залиття, а також супровідний лист від 23.09.2021 р. з проханням підписати та повернути примірник Акту були направлені на адресу ТОВ «ЖБК «Управдом» поштовою кореспонденцією 24.09.2021 р. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, Відповідач отримав Акт про залиття 27.09.201 р. Проте підписаного з боку представників Відповідача примірника Акту чи будь-якої іншої відповіді Позивач не отримав.
Загальна вартість витрат, які здійснив Позивач на відновлення квартири, становить 137 185, 90 грн. Отже, всі перелічені витрати є матеріальними збитками Позивача, які спричинив Відповідач своїм неналежним виконанням обов`язків, взятих на себе за договором № 4.3/08/1 від 23.10.2020 року про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Ухвалою суду від 28.01.2025 прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі та призначено розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
09.09.2024 від представника відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву.
В обґрунтування своїх заперечень щодо заявлених позовних вимог представник відповідача зазначає, що ТОВ ЖБК «Управдом» є експлуатуючою організацією, яка здійснює обслуговування будинку АДРЕСА_3 , що підтверджується договором № 4.3/08/1.
Відповідач не погоджується з тією обставиною, що останній нібито відмовив у прийнятті заяви про складання акту залиття, вказуючи на те, що відповідач прийняв до розгляду звернення позивача та склав акт № 41В/8 на підставі звернення власника кв. АДРЕСА_9 щодо залиття квартири, провели обстеження стану каналізаційних мереж стояка та лежака каналізації у підвалі. Встановлено, що причиною забиття каналізації було порушення мешканцями квартир по всьому стояку правил користування каналізаційною мережею (труба була забита наповнювачем для туалету домашніх тварин та іншими гігієнічними засобами).
Окрім цього, відповідач виконав свої обов`язки передбачені Договором № 4.3/08/1 від 23.10.2020 про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
ТОВ ЖБК «Управдом» провело огляд каналізаційної мережі, викликало аварійну бригаду для усунення аварійної ситуації, що підтверджується Договором на виконання робіт № ОБГ271119/1 та актом здачі приймання робіт (надання послуг) № 2520 від 28.08.2021.
Окрім цього, заявлений розрахунок заборгованості відповідач вважає значно завищеним, оскільки не встановлено реальну вартість завданої шкоди, не було надано причетності (відсутності) вини у діях відповідача стосовно залиття квартири.
19.09.2024 від представника позивача на адресу суду надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи звіту про оцінку розміру матеріального збитку (шкоди) замовлений до звернення позивача до суду, однак який було виготовлено 08.08.2024, тобто після звернення до суду з позовом.
23.09.2024 від представника позивача на адресу суду надійшла письмова відповідь на відзив.
Представник позивача зазначає, що відповідач надає Акт № 41В/8 від 01 вересня 2021 року відповідно до якого комісія у складі заступника начальника та слюсарів-сантехників ТОВ ЖБК «Управдом» 27 серпня 2021 року на підставі звернення власника квартири АДРЕСА_1 щодо залиття його помешкання, проведи обстеження стану каналізаційної мережі стояка з 2 поверху на перший поверх, те лежака каналізації в підвалі.
Під час огляду стану каналізації виявлено, що при демонтажу каналізаційного трійника стояка кв. АДРЕСА_2 в підвальному приміщенні виявлено забиття лежака каналізації ДУ-110. Для ліквідування забиття проведені роботи по демонтажу каналізаційного лежака загальною довжиною 4 метри, його прочистка та подальший монтаж та зборку елементів каналізаційної системи.
Причиною забиття каналізації є порушення мешканцями квартир по цьому стояку правил користування каналізаційною мережею (труба була забита наповнювачем для туалету домашніх тварин та іншими гігієнічними засобами). Відповідач також надає докази виїзду аварійної бригади та виконання спеціалізованою організацією робіт з прочищення каналізаційної мережі. Акт та докази виконання робіт підтверджують той факт, що залиття квартири АДРЕСА_1 відбулося внаслідок забиття лежака каналізації в підвальному приміщенні будинку.
Позивач вкотре зауважує, що за належний стан внутрішньобудинкових систем водопостачання та каналізації відповідає відповідач за умовами укладеного з позивачем Договору та з огляду на положення законодавства. Сам факт залиття та внаслідок забиття лежака каналізації в підвальному приміщенні будинку Відповідач не оспорює, однак вважає, що в цьому відсутня його вина.
Водночас в матеріалах справи відсутні докази, а чинне законодавство не містить положень на підтвердження відсутності у ТОВ ЖБК «Управдом» станом на день залиття відповідальності за стан каналізаційних мереж у внутрішньопідвальному приміщенні будинку або будь-яких інших обставин, що свідчили б про звільнення Відповідача від такої відповідальності.
Окрім цього, позивач критично оцінює відповідь від ТОВ «Репаро», до якого звертався Відповідач, вважає що вона не має доказового значення у даній справі, оскільки, по-перше, ТОВ «Репаро» створене 11.05.2023 року, у 2021 році ще не існувало і не могло надавати послуги з ремонтних робіт. На підтвердження цього до матеріалів справи долучено витяг з аналітичної онлайн-системи YouControl. По-друге, згідно КВЕД, до видів діяльності вказаного товариства, не відноситься незалежна оцінка вартості будівельно-ремонтних робіт, а лише їх здійснення.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засідання заперечував щодо задоволення позовних вимог, просив суд відмовити в задоволені позову в повному обсязі.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 .
Право власності Позивача на вказане нерухоме майно зареєстроване 23.10.2020 року (номер запису про право власності 38916384) та підтверджується витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, сформованим 29.10.2020 року.
Згідно статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» під утриманням будинків і прибудинкових територій розуміється господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.
Вказана стаття також визначає, що виконавцем послуг є суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.
Стаття 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», визначає, що послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включають в себе, зокрема, обслуговування внутрішньо будинкових мереж та поточний ремонт.
Згідно Договору № 4.3/08/1 від 23.10.2020 року, укладеного власниками кв. АДРЕСА_2 за вищевказаною адресою ОСОБА_1 (Позивач), Гавриловою І.А. , з однієї сторони, та ТОВ «ЖБК «Управдом» (Виконавець) з іншої сторони, предметом цього Договору є забезпечення Виконавцем надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій будинку за адресою: АДРЕСА_3 , а споживачами - забезпечення своєчасної оплати таких послуг.
Відповідно до п.п. 1,4) п. 10 Договору, Споживач має право на своєчасне отримання послуг належної якості згідно із законодавством; відшкодування збитків, заподіяних його майну та (або) приміщенню внаслідок ненадання послуг чи надання послуг неналежної якості.
Підпунктами 1,3,4 пункту 13 Договору визначений обов`язок Виконавця забезпечувати надання послуг належної якості згідно із законодавством; утримувати внутрішньобудинкові мережі в належному технічному стані, здійснювати їх технічне обслуговування та ремонт, вживати своєчасних заходів до запобігання аварійним ситуаціям та їх ліквідації, усунення порушень щодо надання послуг у встановлені законодавством строки, розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги Споживача тощо.
Згідно Додатку (Угоди) № 1 до Договору, сторонами Договору погоджений протокол договірної ціни на послуги з утримання будинку та прибудинкової території. З пунктів 7, 12 вказаного Протоколу вбачається, щодо Споживач здійснює плату Виконавцю зокрема за послуги з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем гарячого, холодного водопостачання, водовідведення, зливової каналізації, за поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, зливової каналізації тощо.
Свій обов`язок по оплаті послуг Виконавцю Споживач виконував своєчасно та в повному обсязі.
27 серпня 2021 року в кв. АДРЕСА_1 відбулося залиття вказаної квартири шляхом витоку каналізації через отвори унітазу та ванної на підлогу в санвузлі, розташованому біля дитячої кімнати.
В результаті залиття квартира була затоплена відходами, а майно Позивача зазнало наступних пошкоджень.
-паркет (здуття, розходження країв, перекручення) в передпокої, гардеробній, кухні, гостиній та дитячій кімнаті, повністю мокрий, підлягає заміні;
-плінтус (здуття, розходження країв, перекручення) в передпокої, гардеробній, кухні, гостиній та дитячій кімнаті повністю мокрий, підлягає заміні;
-фарба на стінах за плінтусом має нерівні сліди вологи брудно-жовтого кольору на висоту 2-3 см від полу, підлягає відновленню шляхом відповідних малярно-штукатурних робіт;
-двері та дверна коробка до ванної кімнати (здуття, розходження країв, перекручення) підлягають заміні;
-нижня частина трьох шаф в коридорі (здуття, розходження країв, перекручення) підлягають частковій заміні складових частин шаф, що пошкоджені, а у разі неможливості заміни складових - заміні всіх трьох шаф;
-нижня фасадна частина та бокова фасадна частина кухонного гарнітуру (здуття, розходження країв, перекручення) підлягають частковій заміні складових частин кухні, що пошкоджені, а у разі неможливості заміни складових - заміні всієї кухні;
-нижня частина двох шаф в дитячій кімнаті (здуття, розходження країв, перекручення) підлягають частковій заміні складових частин шаф, що пошкоджені, а у разі неможливості заміни складових - заміні шаф;
-диван в гостиній (нижня частина волога, має неприємний запах каналізації), підлягає хімчистці, а у разі неможливості - повній заміні;
-книжкова шафа в дитячій кімнаті (здуття, розходження країв, перекручення) підлягає заміні.
Після виявлення о 16-00 год. 27.08.2021 витоку каналізації в квартирі Позивач невідкладно зателефонував диспетчеру ЖБК «Управдом» та за номером 1551 для виклику аварійної служби. Позивач повідомив представнику ЖБК «Управдом», що витік відходів з каналізації у квартиру не припиняється і просив перекрити водопостачання в будинку до приїзду аварійної бригади, оскільки квартира АДРЕСА_2 розташована на 2 поверсі, а над нею - ще 17 квартир. Однак працівник ЖБК «Управдом» відмовив в задоволенні вимоги перекрити воду і як наслідок - потік відходів не припинявся до приїзду аварійної бригади близько 22-00. Вказана бездіяльність Відповідача спричинила подальше залиття та більше пошкодження квартири внаслідок тривалого затоплення каналізаційними відходами.
Близько 22-00 вечора до кватири № 8 прибула аварійна бригада та працівник ЖБК «Управдом» (сантехнік), які перевірили стан каналізації у квартирі та підвальному приміщенні будинку. Після цього Позивачу повідомлено про те, що залиття склалось внаслідок неналежного стану каналізаційної труби на ділянці, розташованій у підвальному приміщенні, і як наслідок - повне забиття цієї ділянки труби. Ділянку труби було вирізано та замінено, що підтверджується фотознімками, доданими до позову.
30.08.2021 Позивач звернувся до в.о начальника дільниці «Варшавський мікрорайон» ЖБК «Управдом» із заявою про створення комісії для складення акту про залиття квартири, що прямо передбачено п. 2.3.6 Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 р. №76. Однак в.о. начальника дільниці «Варшавський мікрорайон» ЖБК «Управдом» відмовив Позивачу у прийнятті заяви, а також в створенні комісії по складенню акту про залиття без пояснення причин відмови, а також без надання письмової відповіді.
У відповідності з вимогами пункту 2.3.6 Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України 17.05.2005 р. №76, причина залиття з зазначенням пошкоджених та таких, що вимагають ремонту або заміни конструктивних елементів, а також обсягів необхідних ремонтно-будівельних робіт з усунення дефектів, що виникли, встановлюється в «Акті про залиття» за формою додатку №4.
Перелічені пошкодження нерухомого майна зафіксовані актом від 01.09.2022 року, складеного комісією в складі мешканців будинку АДРЕСА_3 : ОСОБА_2 (кв. АДРЕСА_4 ), ОСОБА_3 (кв. АДРЕСА_5 ), ОСОБА_4 (кв. АДРЕСА_6 ), ОСОБА_5 (кв. АДРЕСА_7 ), ОСОБА_6 (кв. АДРЕСА_8 ).
В акті зафіксовано, що працівники ТОВ «ЖБК «Управдом» відмовились прийняти заяву про складення акту, створити комісію, складати акт про залиття та брати участь у його складанні. Причини відмови не пояснили.
Згідно даних складеного комісією акту, нею проведено обстеження на предмет залиття квартири АДРЕСА_2 . В результаті обстеження встановлені перелічені вище пошкодження квартири та розташованого в ній майна.
Відповідно до акту комісії від 01.09.2021 р., залиття відбулось внаслідок аварії, що трапилась на системі каналізації внаслідок закупорення каналізаційної труби невідомими речовинами внаслідок незадовільного технічного обслуговування каналізації. Залиття саме такого масштабу стало наслідком відмови працівників Житлово-експлуатаційної дільниці «Варшавський» ТОВ «ЖБК «Управдом» відключити водопостачання будинку до моменту усунення закупорення для зменшення площі та обсягу залиття квартири. Каналізаційні стоки потрапляли до квартири після повідомлення Відповідача ще близько 6 годин (з 16-00 до 22-00 27.08.2021 р.)
Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 17 травня 2005 року № 76, власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпорядження приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване в установленому законом порядку. Внутрішньобудинкові системи - мережі, арматура на них, прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які розміщені в межах будинку, споруди, системи протипожежного захисту.
Відповідно до ч. 3 ст. 1 вказаного Закону внутрішньобудинкові системи багатоквартирного будинку - механічне, електричне, газове, сантехнічне та інше обладнання в будинку, що обслуговує більше одного житлового та/або нежитлового приміщення, у тому числі комунікація до обладнання споживача, системи автономного теплопостачання, бойлерні та елеваторні вузли обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання від зовнішньої поверхні стіни будівлі до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» виконавцем комунальної послуги є суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору.
Згідно положень ч. 2 ст. 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець зобов`язаний зокрема: забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів; готувати та укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором; своєчасно проводити підготовку об`єктів житлово-комунального господарства до експлуатації в осінньо-зимовий період; вживати заходів до ліквідації аварій, усунення порушень якості послуг у строки, встановлені законодавством; виплачувати споживачу штраф за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відновних робіт у розмірі, визначеному законодавством; своєчасно та власним коштом проводити роботи з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з наданням комунальних послуг, що виникли з його вини.
В свою чергу, відповідно до ч. 1 статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», до житлово-комунальних послуг належать:
1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.
Послуга з управління багатоквартирним будинком включає:
- забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
- купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
- поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
- інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку;
2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Пунктом 6) ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначено, що спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Відповідно до п. 11 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою КМУ від 05.09.2018 року № 712, у разі коли це визначено договором управління, управитель здійснює обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем електропостачання та газопостачання за рахунок коштів співвласників.
Згідно з п. 4 та п. 5 Порядку обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.08.2018 № 219,
- обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води багатоквартирного будинку (далі - внутрішньобудинкові системи) здійснюється виконавцем та включає комплекс робіт з технічного обслуговування та проведення поточного ремонту внутрішньобудинкових систем від зовнішньої поверхні стіни будинку до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення протягом усього періоду їх експлуатації;
- обслуговування систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води в межах житлового (нежитлового) приміщення від точки приєднання здійснюється його власником (співвласниками).
Тобто, Позивач та інші мешканці будинку за вищевказаною адресою, де сталася аварія, відповідають за належне утримання та обслуговування водопровідних систем лише в межах належних їм квартири. Натомість за належний стан внутрішньобудинкових систем водопостачання відповідає Відповідач за умовами укладеного з Позивачем Договору та з огляду на вищевикладені положення законодавства.
У відповідності з вимогами пункту 2.3.6 Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України 17.05.2005року №76, причина залиття з зазначенням пошкоджених та таких, що вимагають ремонту або заміни конструктивних елементів, а також обсягів необхідних ремонтно-будівельних робіт з усунення дефектів, що виникли, встановлюється в «Акті про залиття» за формою додатку №4.
Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 17 травня 2005 року № 76, власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпорядження приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване в установленому законом порядку. Внутрішньобудинкові системи - мережі, арматура на них, прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які розміщені в межах будинку, споруди, системи протипожежного захисту.
Відповідно до ч. 3 ст. 1 вказаного Закону внутрішньобудинкові системи багатоквартирного будинку - механічне, електричне, газове, сантехнічне та інше обладнання в будинку, що обслуговує більше одного житлового та/або нежитлового приміщення, у тому числі комунікація до обладнання споживача, системи автономного теплопостачання, бойлерні та елеваторні вузли обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання від зовнішньої поверхні стіни будівлі до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» виконавцем комунальної послуги є суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору.
Згідно положень ч. 2 ст. 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець зобов`язаний зокрема: забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів; готувати та укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором; своєчасно проводити підготовку об`єктів житлово-комунального господарства до експлуатації в осінньо-зимовий період; вживати заходів до ліквідації аварій, усунення порушень якості послуг у строки, встановлені законодавством; виплачувати споживачу штраф за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відновних робіт у розмірі, визначеному законодавством; своєчасно та власним коштом проводити роботи з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з наданням комунальних послуг, що виникли з його вини.
В свою чергу, відповідно до ч. 1 статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», до житлово-комунальних послуг належать:
1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.
Послуга з управління багатоквартирним будинком включає:
- забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
- купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
- поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
- інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку;
2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Пунктом 6) ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначено, що спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Відповідно до п. 11 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою КМУ від 05.09.2018 року № 712, у разі коли це визначено договором управління, управитель здійснює обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем електропостачання та газопостачання за рахунок коштів співвласників.
Згідно з п. 4 та п. 5 Порядку обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.08.2018 № 219,
- обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води багатоквартирного будинку (далі - внутрішньобудинкові системи) здійснюється виконавцем та включає комплекс робіт з технічного обслуговування та проведення поточного ремонту внутрішньобудинкових систем від зовнішньої поверхні стіни будинку до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення протягом усього періоду їх експлуатації;
- обслуговування систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води в межах житлового (нежитлового) приміщення від точки приєднання здійснюється його власником (співвласниками).
Тобто, Позивач та інші мешканці будинку за вищевказаною адресою, де сталася аварія, відповідають за належне утримання та обслуговування водопровідних систем лише в межах належних їм квартири. Натомість за належний стан внутрішньобудинкових систем водопостачання відповідає Відповідач за умовами укладеного з Позивачем Договору та з огляду на вищевикладені положення законодавства.
У відповідності з вимогами пункту 2.3.6 Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України 17.05.2005року №76, причина залиття з зазначенням пошкоджених та таких, що вимагають ремонту або заміни конструктивних елементів, а також обсягів необхідних ремонтно-будівельних робіт з усунення дефектів, що виникли, встановлюється в «Акті про залиття» за формою додатку №4.
Перелічені пошкодження нерухомого майна зафіксовані актом від 01.09.2021 року, який складено у відповідності до вимог вказаних Правил щодо форми та змісту Акту, зокрема, в ньому містяться такі обставини: дата та місце складання; члени комісії, що складають акт; місце, де трапилось залиття; подія, що трапилась; наслідки залиття а також причини залиття.
Відповідно до частини 1 та 2 статті 22 ЦК України передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права.
Відповідно до ч. 3 ст. 386 ЦК України, власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та моральної шкоди.
Згідно із ч. 1, 2 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Таким чином, цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини. З урахуванням визначених цивільним процесуальним законом принципів змагальності й диспозитивності цивільного процесу, на відповідача покладено обов`язок доведення відсутності вини в завданні шкоди, а позивач в свою чергу зобов`язаний довести наявність шкоди та її розмір. Якщо в процесі розгляду справи зазначена презумпція вини не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювача шкоди.
Аналогічні висновки наведено у постановах Верховного Суду від 13 листопада 2019 року у справі № 757/31418/15-ц (провадження № 61-17928св18), від 05 червня 2019 року у справі № 61/8496/15-ц (провадження № 14-154цс19).
Відповідно до п. 4 Правил користування приміщеннями житлових будинків і гуртожитків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 1992 р. N 572 (назва в редакції Постанови КМУ N 5 5-2009-п від 14.01.2009 року), власники, наймачі (орендарі) приміщень житлових будинків і гуртожитків мають право на своєчасне отримання житлово-комунальних послуг належної якості згідно із законодавством; відшкодування збитків, завданих їх майну та/або приміщенням, шкоди, заподіяної їх життю чи здоров`ю внаслідок незадовільного утримання будинку, гуртожитку або ненадання чи надання не в повному обсязі послуг, відповідно до законодавства.
Після того, як з підлоги було знято мокре покриття, виявилося, що вся підлога в квартирі, яка була покрита вологою - вкрита грибком та цвіллю.
З метою осушення повітря Позивач орендував поглинач вологи на три дні. Відповідно до Договору від 25.09.2021, вартість доставки поглинача - 600 грн., а одного дня оренди - 300 грн. Загальні витрати на оренду поглинача вологи становлять 1500 грн.
Далі було замовлено та проведено ремонті роботи, закуплено будівельні та оздоблювальні матеріали, вартість яких наступна: підложка для ламінату - 2366, 00 грн., ламінат - 18000, 00 грн., двері, плінтус, короб - 7637, 00 грн., доставка та занос дверей - 690 грн., будівельні матеріали, фарба, знаряддя - 525, 84 грн., 1 400 грн, 628, 56 грн., 1328, 50 грн., вартість ремонтних робіт - 104 610 грн.
Загальна вартість витрат, які поніс Позивач на відновлення квартири, становить 137 185, 90 грн.
Зазначений розрахунок заборгованості підтверджується Звітом про оцінку матеріального збитку (шкоди) завданого кв. АДРЕСА_1 .
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Отже, наведені витрати є матеріальними збитками Позивача, які спричинено з вини Відповідача, зокрема своїм неналежним виконанням зобов`язань, взятих на себе за договором № 4.3/08/1 від 23.10.2020 року, про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Таким чином, під збитками необхідно розуміти фактичні втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, витрати, вже зроблені потерпілим, або які мають бути ним зроблені, та упущену вигоду. При цьому такі витрати мають бути безпосередньо, а не опосередковано пов`язані з відновленням свого порушеного права, тобто з наведеного випливає, що без здійснення таких витрат неможливим було б відновлення свого порушеного права особою.
Стягнення збитків є одним із видів цивільно-правової відповідальності, для застосування якої потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками і вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.
При цьому такі витрати мають бути необхідними для відновлення порушеного права та перебувати у безпосередньому причинно-наслідковому зв`язку з порушенням.
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ст. 1192 ЦК України з урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов`язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі. Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі.
Таким чином, цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини завдавача шкоди. Якщо у процесі розгляду справи зазначена презумпція не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювача шкоди.
З огляду на наведене та з урахуванням визначених цивільним процесуальним законом принципів змагальності і диспозитивності цивільного процесу, положень ЦК України щодо відшкодування шкоди, саме на відповідача покладено обов`язок доведення відсутності вини у завданні шкоди.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 27.12.2019 у справі № 686/11256/16-ц.
Отже, відповідно до ст. 22 ЦК України позивач має право на відшкодування втрат, яких він зазнав у зв`язку з пошкодженням нежитлових приміщень та витрат для відновлення свого порушеного права, тобто на відшкодування реальних збитків, а тому суд вважає, що позов ОСОБА_1 в особі представника адвоката Гаврилової Ірини Анатоліївни до Товариства з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельна компанія «Управдом» про відшкодування шкоди, завданої майну фізичної особи підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Понесення позивачем судових витрат підтверджується квитанцією про сплату судового збору № 1432-4909-1052-0408 від 01.08.2024 у розмірі 1 371 грн 86 коп. та квитанцією № 0.0.3797551061.1 на суму 5 000 грн витрат пов`язаних з проведенням незалежної оцінки майна, які підлягають стягнення з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного та керуючись ст. 2, 12, 13, 81, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, суд,
У Х В А Л И В :
Позов ОСОБА_1 в особі представника адвоката Гаврилової Ірини Анатоліївни до Товариства з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельна компанія «Управдом» про відшкодування шкоди, завданої майну фізичної особи - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельна компанія «Управдом» на користь ОСОБА_1 майнову шкоду, завдану внаслідок залиття квартири, в розмірі 137 185 (сто тридцять сім тисяч сто вісімдесят п`ять) гривень.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельна компанія «Управдом» на користь ОСОБА_1 витрати на проведення незалежної оцінки майна в розмірі 5 000 (п`ять тисяч) гривень.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельна компанія «Управдом» на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1 371 (одна тисяча триста сімдесят одна) гривень 86 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
- позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_10 , реєстраційний номер облікової картки платників податків - НОМЕР_1 ;
- відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельна компанія «Управдом», місцезнаходження: 04078, м. Київ, вул. Замковецька, буд. 102-А, н/п 37, код ЄДРПОУ 38139151.
Суддя Дмитро ПЕТРОВ
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 12.02.2025 |
Номер документу | 125023489 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої майну фізичних або юридичних осіб |
Цивільне
Подільський районний суд міста Києва
Петров Д. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні