Герб України

Рішення від 30.01.2025 по справі 906/953/24

Господарський суд житомирської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" січня 2025 р. м. Житомир Справа № 906/953/24

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кудряшової Ю.В.

секретар судового засідання: Сенькіна Л.А.

за участю представників сторін:

від позивача: Драгіцина Т.М. - адвокат, ордер серії АМ №1045621 від 13.02.2023 (приймала участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів),

від відповідача: не прибув.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520"

про стягнення 135 057, 91 грн. (згідно заяви за вх. № 01-44/3327/24 від 26.11.2024 про зміну предмету позову)

Позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 94 726,78 грн. основного боргу, 2 294,24 грн. інфляційних, 1 098,07 грн. 3% річних.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на неналежне виконання зобов`язань за договором № 3515 про подачу вагонів при станції Коростень Південно-Західної залізниці від 06.12.2019 в частині сплати витрат на утримання земельної ділянки.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 16.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання.

26.11.2024 через систему "Електронний суд" надійшла заява позивача за вх. № 01-44/3327/24 про зміну предмету позову. Згідно заяви позивач збільшив період нарахування основного боргу, інфляційних та 3% річних (з 01.11.2023 по 06.12.2024) та просить стягнути з відповідача на користь позивача 127 342,16 грн. основного боргу, 5 936,83 грн. інфляційних, 1 778,92 грн. 3% річних.

Ухвалою суду від 26.11.2024 господарський суд прийняв до розгляду заяву позивача за вх. № 01-44/3327/24 від 26.11.2024 про зміну предмету позову, подальший розгляд справи здійснювався з урахуванням вказаної заяви.

В послідуючому ухвалою суду від 09.01.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити в повному обсязі.

Відповідач не скористався своїм правом надання письмового відзиву на позовну заяву та правом на участь в судовому засіданні: повноважного представника в судові засідання не направляв, про причини неявки суд не повідомляв, хоча про місце, дату та час судового засідання повідомлявся належним чином, на підтвердження чого в матеріалах справи мітиться довідка про доставку електронного листа.

Оскільки явка представника відповідача в судове засідання не визнана обов`язковою, а надання письмового відзиву є правом відповідача, а не його обов`язком, суд вважає, що неявка представника відповідача та неподання відзиву не перешкоджатиме розгляду справи за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

06.12.2019 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (залізниця/позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520" (користувач/відповідач) укладено договір №3515 про подачу та забирання вагонів при станції Коростень Південно-Західної залізниці (а.с. 19-20).

Відповідно до п. 3 договору в межах смуги відведення залізниці під`їзною колією і спорудами користувачем зайнято земельну ділянку площею 756 кв. м.

Також п. 14 договору сторони погодили, що користувач колії сплачує залізниці плату за утримання ділянок землі у смузі відведення залізниці - згідно Тарифного керівництва № 1не пізніше, як за 10 днів до початку звітного місяця за ставками визначеними калькуляціями за формулою: (П+К) x S, де П - це діюча ставка місцевого земельного податку за 1 кв. м, К - витрати залізниці на утримання 1 кв. м землі в межах смуги відведення залізниці, які розраховуються залізницею 1 раз на рік та доводяться до відома підприємства шляхом вивішення оголошень в товарній касі станції або шляхом направлення повідомлень чи в будь-яки інший спосіб, виходячи з умов технології роботи станції), S - площа земельної ділянки, зайнята під`їзної колією у межах смуги відведення залізниці, кв. м.

Цей договір укладається терміном на 5 років з 06.12.2019 до 06.12.2024 (п. 20 договору).

Залізницею, в свою чергу, затверджено калькуляції витрат на утримання 1 кв.м смуги відведення залізниці на 2023 рік та 2024 рік. Так, вартість утримання смуги відведення залізниці з квітня 2023 року складає 8,52 грн. без ПДВ, а з квітня 2024 року - 10,13 грн. без ПДВ (а.с. 29).

Згідно з розрахунком відшкодування витрат на утримання ділянки землі у смузі відведення залізниці сума відшкодування витрат за період з листопада 2023 року по грудень 2024 року (включно) з урахуванням ПДВ становить 127 342,16 грн. (листопад 2023 - березень 2024 (7293,59 грн. х 5) + квітень - листопад 2024 (8510,75грн х 2) + 6 днів грудня 2024 1647,24 грн.) (а.с. 105).

Нараховані суми були включені до накопичувальних карток (копії яких містяться в матеріалах справи) для їх стягнення відповідно до Правил розрахунків за перевезення вантажів (а.с. 49-60, 100-103).

Відповідач відмовився від підпису накопичувальних карток, про що були складені відповідні акти загальної форми у відповідності до Правил складання актів (а.с. 49-60, 100-103 звороти).

Позивачем на адресу відповідача надавалася претензія від 20.03.202317.04.2024, в якій зазначалося про необхідність здійснення відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці (а.с. 61-63).

Проте відповідач не здійснив відшкодування витрат на утримання ділянки землі у смузі відведення залізниці (і такі докази в матеріалах справи відсутні), що призвело до виникнення заборгованості в сумі 127 342,16 грн. разом з ПДВ.

З огляду на викладене вище, АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Житомирської області з даним позовом.

Оцінивши в сукупності матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, врахувавши пояснення учасників процесу, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, враховуючи наступне.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та ст. 174 Господарського кодексу України (далі - ГК України ) зобов`язання можуть виникати, зокрема, з договорів, інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать; безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта.

Згідно ч. 1 ст. 193 ГК України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Статтею 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Встановивши фактичні обставини, суд дійшов висновку, що спір у даній справі є майновим та зумовлений неналежним виконанням відповідачем договірних зобов`язань щодо відшкодування витрат на утримання ділянки землі у смузі відведення залізниці.

Положеннями статті 6 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що землі, що надаються в користування для потреб залізничного транспорту, визначаються відповідно до Земельного кодексу України та Закону України "Про транспорт". До земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв`язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.

Згідно з пунктом 2 Статуту залізниць України зазначено, що Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Відповідно до пунктів 1.1, 2.1, 2.2 розділу 12 Правил перевезень вантажів передбачено, що до залізничних під`їзних колій належать колії, що з`єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належать підприємствам, підприємцям, організаціям, установам, незалежно від форм власності, а також громадянам суб`єктам підприємницької діяльності.

Залізничні під`їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним, транспортом загального користування.

Під`їзні колії з усіма спорудами і пристроями, локомотиви і вагони повинні утримуватись в повній справності згідно з чинними Правилами технічної експлуатації залізниць України.

Взаємовідносини залізниці з підприємствами, які виконують вантажні роботи на під`їзних коліях, визначаються договорами про експлуатацію під`їзних колій або договорами про подачу та забирання вагонів.

Договори про подачу та забирання вагонів укладаються між залізницею і підприємствами, у разі обслуговування локомотивом залізниці під`їзних колій або окремих вантажних фронтів.

Договір про експлуатацію під`їзної колії і договір про подачу та забирання вагонів укладається терміном на п`ять років.

Згідно з статтею 77 Статуту залізниць України зазначено, що термін дії договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії і договору на подачу та забирання вагонів визначається сторонами. У випадку зміни технологічного устаткування або технології роботи станції чи залізничної під`їзної колії окремі пункти договору або увесь договір за вимогами однієї із сторін можуть бути переглянуті до закінчення терміну його дії.

Матеріалами справи підтверджено, що між позивачем та відповідачем укладено договір №3515 про подачу та забирання вагонів при станції Коростень Південно-Західної залізниці від 06.12.2019. Договір підписано обома сторонами і скріплено печатками.

Перелік робіт (послуг) за вільними тарифами встановлюється відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 № 317 (далі Збірник тарифів) та Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 21.11.2000 № 644 (далі Правила).

Пункт 32 Збірника тарифів встановлює перелік видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються залізничним транспортом за вільними тарифами (на підставі окремих договорів).

Розрахунки за роботи й послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, щодо яких не здійснюється державне регулювання тарифів, провадяться за вільними тарифами, які визначаються суб`єктами господарювання за згодою сторін у порядку, що не суперечить законодавству про захист економічної конкуренції.

Вільні тарифи визначаються виходячи з кон`юнктури ринку, якості і споживчих властивостей робіт і послуг.

При реалізації послуг за вільними тарифами сторони визначають методи погодження тарифу: підписання протоколу за допомогою засобів зв`язку тощо виходячи з умов реалізації (терміновості реалізації та ін.).

Отже, враховуючи загальні вимоги законодавства щодо договірних відносин та норми Збірника тарифів залізницею в пункті 3 договору зазначено, що у межах смуги відведення залізниці під`їзною колією і спорудами користувача, контрагента зайнято земельну ділянку землі площею 756 кв.м, оскільки від розміру земельної ділянки залежить плата за примикання під`їзної колії.

У відповідності до пункту 16 договору відповідач зобов`язався відшкодовувати витрати на утримання ділянок землі у смузі відведення залізниці за 756 кв.м.

Так, залізницею складено розрахунок заборгованості суми відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці, зайнятої під`їзною колією та іншими спорудами користувача по станції Коростень Південно-Західна залізниця за період листопад 2023 року - грудень 2024 року (включно).

До матеріалів справи додано копії накопичувальних карток за листопад 2023 - грудень 2024 року.

Враховуючи, що відповідач відмовився від їх підпису, про що були складені відповідні акти загальної форми.

Згідно пункту 2.6 Правил облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

У випадках, визначених чинним законодавством, на суми платежів і зборів, що підлягають сплаті, залізниця нараховує податок на додану вартість, сума якого відображається в особовому рахунку платника.

Відповідачем не було вчинено будь-яких дій щодо оскарження розміру плати за примикання під`їзної колії чи умов договору щодо відшкодування цих витрат.

Умовами договору та чинним законодавством не передбачено обов`язку залізниці надсилати накопичувальні картки платнику.

Натомість, всі ставки зборів за вільними тарифами, перелік цін на виконання робіт (послуг), які надаються за вільними тарифами АТ "Укрзалізниця" оприлюднюються до відома власників під`їзних колій, в т.ч. і відповідача на офіційному веб-порталі АТ "Українська залізниця" в мережі Інтернет за посиланням www.uz.gov.ua.

Відповідно до статей 11, 509 Цивільного кодексу України, підставою виникнення зобов`язань (цивільних прав та обов`язків) є, зокрема, договір. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно статей 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Судом встановлено, що відповідачем не здійснюється відшкодування витрат на утримання ділянки землі у смузі відведення залізниці і заборгованість по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення залізниці з листопада 2023 по грудень 2024 становить 127342,16 грн.

Крім цього, позивач просить суд стягнути з відповідача 5 936,83 грн. інфляційних, 1778,92 грн. 3% річних.

Відповідно до ч. 1 ст. 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

У відповідності до ч. 2 вказаної статті боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Перевіривши розрахунки 3% річних та інфляційних, суд вважає останні вірними, а вимоги в цій частині такими, що підлягають задоволенню.

Відповідач не надав суду доказів сплати вказаної заборгованості, доводів позивача не спростував.

Згідно зі ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Відповідно ст.ст. 13, 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести належними і допустимими доказами ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76 ГПК України).

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягають задоволенню.

Судовий збір, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520" (11500, Житомирська область, м. Коростень, вул. Івана Франка, 3-Б, код ЄДРПОУ 40000624)

- на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства" Українська залізниця" (01034, м. Київ, вул. Лисенка, 6, код ЄДРПОУ 40081221) 127 342, 16 грн. заборгованості, 5 936,83 грн. інфляційних втрат, 1778,92 грн. - 3% річних, а також 3 028,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 10.02.25

Суддя Кудряшова Ю.В.

Список розсилки:

1 - позивачу АТ "Українська залізниця" в Електронний кабінет

2 - РФ "Південно-Західна залізниця" (рек.)

3 - представнику позивача - адвокату Драгіциній Т.М. в Електронний кабінет

4 - відповідачу в Електронний кабінет

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення30.01.2025
Оприлюднено12.02.2025
Номер документу125058844
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —906/953/24

Рішення від 30.01.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 09.01.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 26.11.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні