ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
11.02.2025справа №910/14724/24
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження
справу № 910/14724/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія ВІП-ОЙЛ» (вул. Козацька, буд. 11, м. Пустомити, Львівський р-н, Львівська обл., 81100; ідентифікаційний код 37398817)
про стягнення 40 157,93 грн,
без виклику представників сторін.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий виклад позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія ВІП-ОЙЛ» (далі - Компанія) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (далі - Товариство): 25 840,44 грн основного боргу, який утворився у зв`язку з невиконанням відповідачем умов договору від 08.05.2024 №2405000057 про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів; далі - Договір); 12 448,21 грн втрат від інфляції; 401,13 грн 1% річних і 1 468,15 грн пені, а всього 40 157,93 грн.
Позов мотивовано тим, що:
- 08.05.2024 Компанією (постачальник) та Товариством (покупець) укладений Договір, за умовами якого постачальник зобов`язується у визначений Договором строк передати у власність покупця «Електричних акумуляторів (Свинцево-кислоти і акумуляторні батареї)», код ЄЗС ДК 021- 2015-31430000-9 (далі - товар), зазначені у специфікації, яка наведена в додатку №1 до Договору (далі - специфікація), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити такі товари;
- на виконання умов укладеного Договору постачальником відповідачу було відвантажено товар на загальну суму 519 468 грн, що підтверджується підписаними уповноваженими представниками сторін та скріпленими печатками видаткові накладними від 21.05.2024 №3961 на суму 450 348 грн, від 21.05.2024 №3962 на суму 34 560 грн та від 21.05.2024 №3963 на суму 34 560 грн;
- відповідачем було здійснено часткову оплату вартості товару на суму 493 627,56 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 27.06.2024 №16195;
- станом на 22.11.2024 (дата підписання позову) Товариством не виконано умови Договору та не оплачено товар у сумі 25 840,44 грн, у зв`язку з цим позивачем нараховано 12 448,21 грн втрат від інфляції; 401,13 грн 1% річних і 1 468,15 грн пені.
2. Стислий виклад заперечень відповідача
Товариство 24.12.2024 подало суду відзив на позовну заяву, в якому вказало, що: відповідач надіслав позивачу лист від 11.06.2024 № 1001 ВИХ-24-3633 з пропозицією внести зміни до Договору шляхом приведення вартості номенклатурних одиниць «Акумулятор № 100Ah/12V Euro BI-Power» до одного значення та вартості номенклатурної одиниці - «Акумулятор № 100Ah/12V Euro BI-Power» без збільшення суми, визначеної в Договорі; зазначений лист Компанія залишила без розгляду та повністю проігнорувала пропозицію Товариства про приведення цін до одного значення шляхом укладання додаткової угоди, не надавши жодного обґрунтування такій різниці в ціні на однаковий товар; таким чином, неузгодженість даного питання між сторонами і призвела до виникнення заборгованості; крім того, позивачем неправильно визначено періоди нарахування сум втрат від інфляції, 1% річних та пені.
3. Процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 09.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ
08.05.2024 Компанією (постачальник) і Товариством (покупець) укладено Договір, за умовами якого:
- постачальник зобов`язується у визначений Договором строк передати у власність покупця «Електричні акумулятори (Свинцево-кислотні акумулятори батареї)», код ЄЗС ДК 021-2015 - 31430000-9 (далі - товар), зазначені у специфікації, яка наведена у додатку 1 до Договору, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити такі товари (пункт 1.1 Договору);
- найменування (номенклатура, асортимент), кількість товарів, одиниця виміру, ціна за одиницю, строк та місце поставки, інші вимоги до товарів вказуються у специфікації (пункт 1.2 Договору);
- ціна Договору становить 519 468 грн, в тому числі ПДВ - 86 578 грн (пункт 3.1 Договору);
- ціна Договору може бути змінена за взаємною згодою сторін у випадках, встановлених чинним законодавством України, що оформлюється додатковою угодою до Договору (пункт 3.2 Договору);
- ціна за одиницю товару наведена у специфікації (пункт 3.3 Договору);
- порядок оплати товару:
покупець здійснює авансовий платіж шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника, зазначений у розділі 15 Договору, у сумі 25 973,40 грн, що складає 5% від ціни Договору, вказаної у пункті 3.1 Договору, протягом 5 (п`яти) робочих днів з дати отримання від постачальника оригіналу рахунка-фактури, за умови надання постачальником та прийняття покупцем безумовної банківської гарантії забезпечення повернення авансового платежу на суму не меншу від суми авансового платежу; вимоги до банківської гарантії забезпечення повернення авансового платежу наведені в додатку 3 до Договору; банківська гарантія забезпечення повернення авансового платежу забезпечує повернення авансового платежу у разі порушення постачальником зобов`язання за Договором (підпункт 4.2.1 пункту 4.2 Договору);
у разі ненадання постачальником протягом 5 (п`яти) робочих днів з дати укладення Договору безумовної безвідкличної банківської гарантії повернення авансового платежу або не прийняття її покупцем через невідповідність умовам додатку 3 до Договору авансовий платіж покупцем не здійснюється; в цьому випадку несплата покупцем авансу не звільняє постачальника від виконання своїх зобов`язань за Договором, а оплата поставлених товарів здійснюється покупцем на умовах підпункту 4.2.3 пункту 4.2 Договору (підпункт 4.2.2 пункту 4.2 Договору);
покупець зобов`язаний оплатити постачальнику вартість переданих товарів з урахуванням суми авансового платежу, у разі його здійснення, не раніше 7 (семи) та не пізніше 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з дати поставки, визначеної за правилами пункту 5.8 Договору (підпункт 4.2.3 пункту 4.2 Договору);
- постачальник зобов`язаний передати покупцю товари в кількості, строки та в місці поставки відповідно до специфікації; покупець має право змінити місце поставки товарів не пізніше ніж за 10 (десять) робочих днів до дати поставки, про що сторони складають додаткову угоду (пункт 5.1 Договору);
- відвантаження постачальником не вказаних у специфікації товарів не допускається; товари відвантажені постачальником з порушенням умов даного пункту Договору, не підлягають оплаті покупцем (пункт 5.2 Договору);
- поставка товару здійснюється на умовах DDP «Поставка зі сплатою мита» (місце поставки визначається у специфікації), Інкотермс (офіційні правила тлумачення торговельних термінів Міжнародної Торгової Палати [редакція 2010 року]) з урахуванням умов пункту 5.1 Договору (пункт 5.3 Договору);
- приймання покупцем товарів за видатковою накладною не є підтвердженням належного виконання постачальником його обов`язку з поставки товару за Договором та відсутність у покупця претензій до постачальника щодо якості та комплексності товарів; такі претензії можуть бути заявлені покупцем постачальнику у порядку, визначеному Договором та чинним законодавством України (пункт 5.7 Договору);
- датою поставки товарів за Договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю згідно з пунктом 5.13 Договору та одночасна передача постачальником покупцю в повному обсязі таких документів: видаткової накладеної; оригіналу рахунка-фактури; товарно-транспортної накладної; оригіналу паспорту та/або сертифікату якості та/або іншого аналогічного документа на кожну одиницю (або партію) товару; документа про підтвердження гарантійних зобов`язань виробника на товар (у разі відсутності такої інформації в паспорті якості та/або сертифікаті якості на товар); настанову користувача на вибір (або інший аналогічний документ у разі його складання виробником товарів) (пункт 5.8 Договору);
- приймання товарів за кількістю та якістю здійснюється за умови надання документів, вказаних у пункті 5.8 Договору; положення Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за кількістю №П-6, яка затверджена постановою Державного арбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965, та Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю №П-7, яка затверджена постановою Державного арбітражу при Раді Міністрів СРСР від 25.04.1966, застосовуються до правовідносин сторін за Договором в тій частині, що не суперечать умовам, встановленим Договором; постачальник здійснює передачу товарів покупцю на умовах Договору на підставі акта приймання товарів за кількістю та якістю, складеному в 3 (трьох) примірниках (2 (два) примірники для покупця, 1 (один) примірник для постачальника) щодо приймання товарів, в якому зазначається: місце і дата складання акта приймання товарів за кількістю та якістю, реквізити Договору; покупець при отриманні товарів на склад проводить вхідний контроль; у випадку виявлення відхилень від вимог Договору та/або технічної документації, що наявна в покупця та/або супровідної документації до товарів, наданої постачальником, товари вважаються такими, що не відповідають вимогам за якістю та підлягають заміні постачальником на товари належної якості (пункт 5.13 Договору);
- у разі порушення покупцем строків оплати за Договором покупець сплачує постачальнику пеню в розмірі 0,01 відсотка від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу; положення пункту 7.2 Договору не застосовується у разі, якщо порушення покупцем строків оплати за Договором сталося внаслідок застосування підпунктів 6.2.1 - 6.2.4 пункту 6.2 Договору (пункт 7.2 Договору);
- Договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін і діє по 31.12.2024, а в частині розрахунків - до їх повного виконання (пункт 12.1 Договору).
Крім того 08.05.2024 сторонами було підписано специфікацію до Договору (додаток 1) та технічні вимоги і якісні характеристики товару (продовження 1 додатку 1).
21.05.2024 сторонами підписано видаткові накладні на загальну суму 519 468 грн, а саме №3961 на суму 450 348 грн, №3962 на суму 34 560 грн і №3963 на суму 34 560 грн.
Товариством 27.05.2024 складено акт №139 вхідного контролю товарно-матеріальних цінностей, за яким прийнято поставлений за видатковими накладними від 21.05.2024 №3961, №3962 і №3963 товар.
Відповідно до виписки за рахунками позивача відповідачем 27.06.2024 було сплачено 493 627,56 грн.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
Частинами першою і другою статті 712 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов?язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов?язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з частиною першою статті 526 ЦК України зобов?язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі статтею 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
У частині першій статті 546 ЦК України зазначено, що виконання зобов`язання може забезпечуватися, зокрема, неустойкою.
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 ЦК України).
За приписами статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та 3% річних в порядку статті 625 ЦК України є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
ВИСНОВКИ
Отже, оскільки відповідач прийняв поставлений позивачем товар без зауважень, проте оплатив його частково, то позовні вимоги Компанії про стягнення з Товариства 25 840,44 грн основного боргу є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Що ж до посилань відповідача на лист Товариства від 11.06.2024 № 1001 ВИХ-24-3633 з пропозицією внести зміни до Договору шляхом приведення вартості номенклатурних одиниць «Акумулятор № 100Ah/12V Euro BI-Power» до одного значення та вартості номенклатурної одиниці - «Акумулятор № 100Ah/12V Euro BI-Power» без збільшення суми, визначеної в Договорі, на який позивачем відповіді надано не було, то всі характеристики, якість, кількість і вартість товару були погоджені сторонами у специфікації до Договору та технічних вимогах і якісних характеристиках товару (продовження 1 додатку 1), крім того товар прийнятий відповідачем, а тому надіслання Товариством листа про зменшення вартості товару після підписання специфікації та прийняття товару є недобросовісною поведінкою відповідача.
Крім суми основного боргу позивач просить стягнути з відповідача 12 448,21 грн втрат від інфляції, 401,13 грн 1% річних і 1 468,15 грн пені, нарахованих за період з 06.06.2024 по 26.06.2024 і з 27.06.2024 по 19.11.2024.
Судом перевірено розрахунок позивача та встановлено, що він неправильний.
Так, пунктом 5.7 Договору передбачено, що приймання покупцем товарів за видатковою накладною не є підтвердженням належного виконання постачальником його обов`язку з поставки товару за Договором та відсутність у покупця претензій до постачальника щодо якості та комплексності товарів; такі претензії можуть бути заявлені покупцем постачальнику у порядку, визначеному Договором та чинним законодавством України.
Відповідно до пункту 5.8 Договору датою поставки товарів за Договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю згідно з пунктом 5.13 Договору.
Згідно з пунктом 5.13 Договору приймання товарів за кількістю та якістю здійснюється за умови надання документів, вказаних у пункті 5.8 Договору. Положення Інструкцій №П-6 і №П-7 застосовуються до правовідносин сторін за Договором в тій частині, що не суперечать умовам, встановленим Договором. Постачальник здійснює передачу товарів покупцю на умовах Договору на підставі акта приймання товарів за кількістю та якістю, складеному в 3 (трьох) примірниках (2 (два) примірники для покупця, 1 (один) примірник для постачальника) щодо приймання товарів, в якому зазначається: місце і дата складання акта приймання товарів за кількістю та якістю, реквізити Договору. Покупець при отриманні товарів на склад, проводить вхідний контроль. У випадку виявлення відхилень від вимог Договору та/або технічної документації, що наявна в покупця та/або супровідної документації до товарів, наданої постачальником, товари вважаються такими, що не відповідають вимогам за якістю та підлягають заміні постачальником на товари належної якості
Підпунктом 4.2.3 пункту 4.2 Договору передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити постачальнику вартість переданих товарів, з урахуванням суми авансового платежу, у разі його здійснення, не раніше 7 (семи) та не пізніше 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з дати поставки, визначеної за правилами пункту 5.8 Договору.
Відтак, оскільки акт №139 вхідного контролю товарно-матеріальних цінностей підписано 27.05.2024, то оплата товару мала бути здійснена відповідачем до 11.06.2024 включно.
Отже, за перерахунком суду суми втрат від інфляції, 1% річних і пені та періоди їх нарахування становлять:
- з 12.06.2024 (нарахованих на 519 468 грн боргу) по 26.06.2024 (оскільки відповідачем 27.06.2024 сплачено 493 627,56 грн боргу) сума втрат від інфляції становить 11 428,30 грн, 1% річних - 213,48 грн, пені - 779,20 грн;
- з 27.06.2024 (нарахованих на 25 840,44 грн боргу) по 19.11.2024 (дата, визначена позивачем у розрахунку) сума втрат від інфляції становить 1 530,26 грн, 1% річних - 103,36 грн, пені - 2 680,06 грн.
Таким чином, за перерахунком суду суми втрат від інфляції становить 12 958,56 грн, 1% річних - 316,84 грн, а пені - 377,27 грн.
Разом з тим, частиною другою статті 237 ГПК України передбачено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.
Відтак, оскільки суд не може виходити за межі позовних вимог Компанії в частині стягнення з Товариства суми втрат від інфляції, тому стягненню з відповідача підлягає 12 448,21 грн втрат від інфляції за розрахунком позивача та 316,84 грн 1% річних і 1 156,47 грн пені за розрахунком суду; у стягненні решти сум 1% річних (84,29 грн) і пені (311,68 грн) слід відмовити.
За приписами статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору слід покласти на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 13, 73, 74, 76 - 79, 86, 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 247-252 ГПК України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія ВІП-ОЙЛ» (вул. Козацька, буд. 11, м. Пустомити, Львівський р-н, Львівська обл., 81100; ідентифікаційний код 37398817) до Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (вул. Кловський узвіз, буд. 9/1, м. Київ, 01021; ідентифікаційний код 30019801) про стягнення 40 157,93 грн задовольнити частково.
2. Стягнути з Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (вул. Кловський узвіз, буд. 9/1, м. Київ, 01021; ідентифікаційний код 30019801) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія ВІП-ОЙЛ» (вул. Козацька, буд. 11, м. Пустомити, Львівський р-н, Львівська обл., 81100; ідентифікаційний код 37398817): 25 840 (двадцять п`ять тисяч вісімсот сорок) грн 44 коп. основного боргу; 12 448 (дванадцять тисяч чотириста сорок вісім) грн 21 коп. втрат від інфляції; 316 (триста шістнадцять) грн 84 коп. 1% річних; 1 156 (одну тисячу сто п`ятдесят шість) грн 47 коп. пені та 2 998 (дві тисячі дев`ятсот дев`яносто вісім) грн 14 коп. судового збору.
3. Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.
4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 11.02.2025.
Суддя Оксана Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2025 |
Оприлюднено | 12.02.2025 |
Номер документу | 125059329 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні