Рішення
від 30.01.2025 по справі 947/26627/24
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ОДЕСИ


Справа № 947/26627/24

Провадження № 2/947/440/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.01.2025 року

Київський районний суд м.Одеси в складі головуючого судді Бескровного Я.В., при секретарі Кравченко К.С. розглянувши в судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Одеської міської ради про визнання права власності на земельну ділянку, -

встановив :

Фомінцев у серпні 2024 року звернувся з даним позовом до суду у якому просив визнати за ним право власності на земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0006 за адресою АДРЕСА_1 для індивідуального дачного будівництва.

Позов вмотивовано тим, що він звертався до Одеської міськради (далі ОМР) з завою передати земельну ділянку у власність, яка тривалий час не розглядалася, а на цей час не розглянута взагалі. Посилаючись на норм ст.116,118,122 та 152 ЗК України просив позов задовольнити.

Представник відповідача подала до суду відзив у якому проти задоволення позову заперечувала, посилаючись на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.03.2023р. у справі №420/9688/22. Якою, зокрема, зобов`язано Одеську міську раду на черговому пленарному засіданні сесії розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 серпня 2021 року вх.№31-К-6684 про передачу у власність земельної ділянки площею 0,06 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0006 для індивідуального дачного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 , з урахуванням приписів підпункту 5 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, та прийняти відповідне рішення. а приписи підпункту 5 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України забороняють безоплатно передавати у тому числі і спірну земельну ділянку і період воєнного стану.

У судовому засідання представник позивача позов підтримав, просив його задовольнити.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечувала.

Вислухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, суд приходить до наступного.

Судом встановлено, що 31.08.2017р. ОСОБА_1 звернувся до Одеської міської ради із заявою про надання безоплатно у приватну власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва площею 0,06 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради листом від 20.09.2017р. №01-26/1169 ОСОБА_1 повідомлено про необхідність надання графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

28 вересня 2017р. ОСОБА_1 звернувся до Одеської міської ради із аналогічною заявою про надання безоплатно у приватну власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва площею 0,06 га, розташованої за вищезазначеною адресою.

30.11.2017р., 24.01.2018р., 16.02.2018р. позивачем на адресу відповідача надіслано клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва площею 0,06 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .

07 лютого 2018р. позивач звернувся до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради із запитом про надання кадастрової довідки служби містобудівного кадастру управління про території по АДРЕСА_1 .

Листом від 13.02.2018р. за №01-13/46/ЗШ Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради позивача повідомлено про те, що рішенням Одеської міської ради від 30.06.2016р. за № 900-VII надано дозвіл на розробку проекту землеустрою по встановленню меж прибережної захисної смуги Чорного моря, проте на час його звернення вказаний проект землеустрою не затверджено. Окрім того, зазначено, що відповідно до плану зонування території, від 19.10.2016р. земельна ділянка, що запитується, розташована на зсувному схилі, в рекреаційній зоні обмеженого користування Р-4, в проектній водоохоронній зоні Чорного моря та лиманів, призначена для розміщення дач, земельних насаджень вздовж вулиць, проїздів.

Відповідачем 16.02.2018р. прийнято рішення №2922-УІІ «Про надання дозволів громадянам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», відповідно до п. 3 якого Одеською міською радою вирішено відмовити громадянам, визначеним у переліку (додаток №2) у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою. Відповідно до п. 49, 73, 87, 90 зазначеного переліку ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність земельної ділянки у межах м. Одеси, у зв`язку із відсутністю відповідних графічних матеріалів місця розташування земельної ділянки.

2.05.2019р. позивач повторно звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва площею 0,06 га розмірами 20 на 30 метрів, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради листом від 31.05.2019р. за №01-26/629 позивачу надано відповідь, що Одеською міською радою рішення про надання відповідного дозволу не приймалось, відповідно до протоколу постійної комісії з питань землеустрою та земельних правовідносин Одеської міської ради від 13.04.2018р. розгляд питання про надання дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою було відкладено.

Оскільки рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою є стадією процесу отримання земельної ділянки у власність, то, у разі отримання дозволу на розробку проекту землеустрою у зацікавленої особи виникають правомірні очікування на отримання земельної ділянки у власність.

Відповідно до вимог ст. 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для індивідуального дачного будівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Одеська міська рада у місячний строк не надала дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивованої відмови у його наданні, а тому позивачем замовлено розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,06га для індивідуального дачного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 , без надання такого дозволу, про що він письмово повідомив Одеську міську раду повідомленням від 01.07.2019р. №31-Ф-3024/з.

За заявою позивача від 25.06.2019р. сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_2 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,06 га по АДРЕСА_1 для індивідуального дачного будівництва, код КВЦПЗ-07.03 за адресою: вул. Вєтрова, Київський р-н, м. Одеса, Одеської обл.

Згідно правовоі? позиціі? Верховного Суду Украі?ни, викладеноі? у Постанові від 17.12.2018р. у справі № 509/4156/15-а, «ч.ч.10 та 11 ст. 118 Земельного кодексу Украі?ни відмова органу виконавчоі? влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельноі? ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчоі? влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельноі? ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Тобто, відповідно до ст. 118 Земельного кодексу Украі?ни порядок безоплатноі? передачі земельних ділянок у власність громадянам передбачає визначену земельно-правову процедуру, яка включає такі послідовні стадіі?: 1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчоі? влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельноі? ділянки у власність; 2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельноі? ділянки (або мотивовану відмову у и?ого наданні); 3) після розроблення проекту землеустрою такии? проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчоі? влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 Земельного кодексу Украі?ни; 4) здіи?снення державноі? реєстраціі? сформованоі? земельноі? ділянки у Державному земельному кадастрі; 5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчоі? влади або органу місцевого самоврядування, якии? передає земельні ділянки державноі? чи комунальноі? власності у власність, про що, в свою чергу, такии? орган у двотижневии?? строк, зобов`язании? прии?няти відповідне рішення.

Аналіз наведених норм права, якими врегульовано процедуру безоплатного отримання земельних ділянок, свідчить про те, що всі діі? відповідних суб`єктів земельно-правовоі? процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення результату у вигляді отримання земельноі? ділянки у власність.

Визначена законом процедура є способом дій відповідного органу державноі? влади або органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення громадян щодо того чи іншого «земельного» питання. У світлі вимог ч.2 ст. 19 Конституціі? Украі?ни дотримання відповідним органом встановленоі? законом процедури є обов`язковим».

У п.40 Постанови Верховного Суду від 17.12.2018р. у справі № 509/4156/15-а зазначено, що всі діі? відповідних суб`єктів земельно-правовоі? процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення результату у вигляді отримання земельноі? ділянки у власність.

Отже, передача (надання) земельноі? ділянки у власність відповідно до ст. 118 Земельного кодексу Украі?ни є завершальним етапом визначеноі? процедури безоплатноі? приватизаціі? земельних ділянок.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду Украі?ни від 13.12. 2016 р. в справі № 815/5987/14 та від 27.02.2018 р. у справі № 545/808/17.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.03.2023р. у справі №420/9688/22 апеляційні скарги Одеської міської ради та Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради задоволено частково.

Зокрема, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2022 року в частині задоволення позову до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради скасовано, та прийнято в цій частині нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради в повному обсязі.

В інші частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2022 року - змінено, викладено резолютивну частину цього рішення у наступній редакції:

«Позов ОСОБА_1 до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, Одеського міського голови Труханова Геннадія Леонідовича, Одеської міської ради задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 10 серпня 2021 року вх. №31-К-6684 про передачу у власність земельної ділянки площею 0,06 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0006 для індивідуального дачного будівництва за адресою: вул. Вєтрова, Київський район, м.Одеса., та неприйняття Одеською міською радою за вказаною заявою рішення у строк, встановлений ч.9 ст.118 ЗК України.

Зобов`язати Одеську міську раду на черговому пленарному засіданні сесії розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 серпня 2021 року вх.№31-К-6684 про передачу у власність земельної ділянки площею 0,06 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0006 для індивідуального дачного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 , з урахуванням приписів підпункту 5 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, та прийняти відповідне рішення».

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану», прийнятим 12.05.2022р., роботу Державного земельного кадастру призупинено.

Приписами підпункту 5 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, визначено, що передача органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування земельних ділянок державної, комунальної власності у власність, користування у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено, не здійснюється.

Таким чином суд констатує, що на час розгляду справи у позивача відсутня відмова відповідача, як органу місцевого самоврядування, або залишення його заяви щодо передачі йому у власністю спірної земельної ділянки, без розгляду, а отже, з врахуванням вищевказаної постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.03.2023р. у справі №420/9688/22, суд вважає питання вирішення цього спору в судовому порядку, передчасним.

Оскільки оспорюване право позивача не порушене, то у задоволенні позову слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.4-13,76-89,258-273 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржено в Одеський апеляційний суд протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Я. В. Бескровний

СудКиївський районний суд м. Одеси
Дата ухвалення рішення30.01.2025
Оприлюднено13.02.2025
Номер документу125064677
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —947/26627/24

Рішення від 30.01.2025

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Рішення від 30.01.2025

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 02.09.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні