Рішення
від 11.02.2025 по справі 707/3026/24
КАТЕРИНОПІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 707/3026/24

Провадження № 2/698/64/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

11 лютого 2025 р. Катеринопільський районний суд Черкаської області, у складі:

головуючого судді Лазаренка В.В.,

за участю секретаря судового засідання Триліс Я.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою Виконавчого комітету Будищенської сільської ради Черкаського району Черкаської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно набутих коштів,

ВСТАНОВИВ:

Представник Виконавчого комітету Будищенської сільської ради Токаренко Н.Є. через підсистему «Електронний суд» звернулася до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 , у якій просить стягнути з відповідачки на користь позивача безпідставно набуті кошти в сумі 4500 грн. та судові витрати по оплаті судового збору у розмірі 3028 грн..

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Виконавчого комітету Будищенської сільської ради від 12.02.2024 року ОСОБА_2 , яка фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 , з 01.02.2024 року по 31.12.2024 року призначено компенсацію з догляду за ОСОБА_3 в сумі 2250 грн. 00 коп. щомісячно та з 01.01.2025 по 31.01.2025 року в сумі 2250 грн. 00 коп. щомісячно. Згідно акту встановлення фактичного проживання від 03.06.2024 року № 4 ОСОБА_1 та ОСОБА_3 вибули в березні 2024 року з території Будищенської громади та перебувають за адресою реєстрації отримувача соціальної послуги АДРЕСА_2 . Відповідно до приписів підпункту 1, абз. другого підпункту 6 пункту 11 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» ОСОБА_1 не мала права на отримання компенсації за період з 01.04.2024 року, у зв`язку з чим станом на 01.06.2024 року утворилася переплата в сумі 4500, грн. 00 коп., яку ОСОБА_1 необхідно повернути до місцевого бюджету Будищенської територіальної громади.

Ухвалою Звенигородського районного суду Черкаської області від 15.11.2024 року позовну заяву передано за територіальною підсудністю до Катеринопільського районного суду Черкаської області.

Ухвалою суду від 11.12.2024 року відкрито провадження у цивільній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін.

Представник позивача в судове засідання не з`явилася, про день, час і місце розгляду справи була повідомлена належним чином.

Відповідачка повідомлялася про дату, час і місце розгляду справи належним чином. Відзив на позовну заяву не подала, у зв`язку із чим, суд, відповідно до приписів ст.ст.280-282ЦПК України ухвалив проводити заочний розгляд справи з ухваленням заочного рішення суду.

Оскільки в судове засідання сторони не з`явились, суд відповідно до ч. 2 ст.247ЦПК України проводить слухання справи без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписуючого технічного засобу.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності та взаємозв`язку, дійшов наступного висновку.

Відповідно до приписів ст.ст. 55, 124 Конституції України, ст. 16 ЦК України та ст. 4 ЦПК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Тобто зобов`язання з повернення безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) вiдсутнiсть правової підстави для набуття або збереження майна.

Вiдсутнiсть правової підстави - це такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовiдношення i його юридичному змісту. Тобто вiдсутнiсть правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

Набуття чи збереження майна буде безпідставним не тільки за умови відсутності відповідної підстави з самого початку при набутті майна, а й тоді, коли первісно така підстава була, але у подальшому відпала.

Відтак, для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Разом з тим у ст. 1215 ЦК України передбачено загальне правило, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.

Згідно зчастиною першоюзазначеної статтіне підлягаєповерненню безпідставнонабуті:1)заробітна платаі платежі,що прирівнюютьсядо неї,пенсії,допомоги,стипендії,відшкодування шкоди,завданої каліцтвом,іншим ушкодженнямздоров`яабо смертю,аліменти таінші грошовісуми,надані фізичнійособі якзасіб доіснування,якщо їхвиплата проведенафізичною абоюридичною особоюдобровільно,за відсутностірахункової помилкиз їїбоку інедобросовісності збоку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.

При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

З аналізу наведених положень слідує, що обов`язковою умовою для повернення безпідставно набутих грошових коштів фізичною особою,яка надаєсоціальні послуги, в розумінні п. 1 ч. 1 ст. 1215 ЦК України, є наявність недобросовісності з боку набувача, або рахункової помилки з боку особи, яка виплачує допомогу. У всіх інших випадках, сума надмірно виплаченої допомоги не повертається її отримувачем.

Наведене узгоджується із висновком, викладеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі № 753/15556/15-ц (провадження №14-445цс18), постанові Верховного Суду від 06 березня 2019 року у справі №607/4570/17-ц (провадження № 61-29030св18).

За змістомп.6ч.1ст.9,ст.ст.10,11 Закону України«Про соціальніпослуги» основними напрямами державної політики у сфері надання соціальних послуг є організація надання соціальних послуг. Основними засадами функціонування системи надання соціальних послуг є, зокрема, відповідність соціальних послуг потребам осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах; забезпечення державних гарантій у сфері надання соціальних послуг та демонополізації на ринку соціальних послуг. До уповноважених органів системи надання соціальних послуг належать, зокрема, виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 12, ч. 6 ст. 13 Закону України«Про соціальніпослуги» отримувач соціальних послуг має право на отримання соціальних послуг відповідно до умов та порядку їх надання, визначених законодавством про соціальні послуги та договором про надання соціальних послуг. Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є особами з інвалідністю I групи.

Згідно п. 3 ч. 2 ст. 24 Закону України«Про соціальніпослуги» підставою для припинення надання соціальних послуг є зміна місця проживання/перебування отримувача соціальних послуг, що унеможливлює надання соціальних послуг.

У п.1ч.1ст.28,ч.1ст.29 Закону України «Про соціальні послуги» визначено, що соціальні послуги надаються отримувачам за рахунок бюджетних коштів. Особи, винні у бездіяльності в організації надання соціальних послуг, порушенні вимог законодавства про соціальні послуги, несуть відповідальність згідно із законом.

Механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є, зокрема, особами з інвалідністю I групи, громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями, встановлює Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі»(далі - Порядок № 859).

Так,за змістом пункту 7Порядку№ 859призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, зокрема наступних документіву паперовій формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;заяви про згоду отримувати соціальні послуги;декларації про доходита майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ. Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком. Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника. За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.

Згідно пунктів 10, 15, 20 Порядку № 859компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця шляхом перерахування уповноваженим органом коштів на рахунок в установі банку, зазначений у заяві фізичної особи, яка надає соціальні послуги, або через АТ «Укрпошта». Уповноважені органи, що призначають та виплачують компенсацію, здійснюють контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги.

У підпунктах 1, 6 пункту 11 Порядку № 859 визначено, що виплата компенсації припиняється в разі зміни місця проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, чи фізичної особи, яка надає соціальні послуги. У разі виникнення обставин, визначених, зокрема, у підпункті 1 цього пункту, внаслідок яких припиняється надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, фізична особа, яка надає соціальні послуги, особа/законний представник особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зобов`язані в десятиденний строк письмово повідомити про припинення надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі уповноваженому органу, що здійснює виплату компенсації. Її виплата припиняється з місяця, наступного за місяцем, у якому сталися зміни.

Пунктом 19 Порядку № 859 встановлено, що суми компенсації, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку фізичної особи, яка надає соціальні послуги, через подання документів із завідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату компенсації тощо, стягуються відповідно до законодавства. Якщо фізична особа, яка надає соціальні послуги, не повернула добровільно надміру виплачені їй суми, вони стягуються в судовому порядку на підставі заяви уповноваженого органу, що призначив компенсацію.

Судом встановлено, що згідно копіїсвідоцтвапрошлюб серія НОМЕР_1 від13.10.2023 року ОСОБА_3 та ОСОБА_4 зареєстрували шлюб у Черкаському відділі державної реєстрації актів цивільного стану у Черкаському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про що зроблено відповідний актовий запис № 160. Присвоєно дружині прізвище після державної реєстрації шлюбу ОСОБА_5 .

Відповідно до довідки Міжрайонної МСЕК № 2 м. Черкаси серії 12 ААГ № 056344 від 12.07.2023 року ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має 1 (першу) «А» групу інвалідності з 11.07.2023 року безтерміново, потребує стороннього догляду та допомоги, повністю залежний від сторонніх осіб. Рекомендовано лікування та нагляд у профільного спеціаліста, сімейного лікаря.

Відповідно до довідки про внесення відомостей до єдиного державного демографічного реєстру № 881800-2021 від 19.01.2021 року, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідно до довідки про внесення відомостей до єдиного державного демографічного реєстру № 1540842-2024 від 02.01.2024 року, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , проживає за адресою: АДРЕСА_3 .

Відповідно до довідки Виконавчого комітету Будищенської сільської ради від 29.01.2024 № 46 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , проживає із своїм чоловіком ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , без реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 з вересня 2023 року по даний час.

09.02.2024 року ОСОБА_1 звернуласядо структурногопідрозділу зпитань соціальногозахисту населенняБудищенської сільськоїоб`єднаної територіальноїгромади іззаявою прозгоду надаватисоціальні послугиз доглядуна непрофесійнійоснові ОСОБА_3 та просила призначити їй компенсацію за надання соціальних послуг на непрофесійній основі.

09.02.2024 року ОСОБА_3 звернувся до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення Будищенської сільської об`єднаної територіальної громади із заявою про згоду отримувати соціальні послуги, згідно якої погоджується на отримання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі від ОСОБА_1 ..

Відповідно до акту проведення обстеження сім`ї від 12.02.2024 № 1 посадові особи центру надання соціальних послуг Будищенської сільської ради встановивши, що ОСОБА_1 проживає разом із ОСОБА_3 за адресою: АДРЕСА_1 та соціальні послуги з догляду надаються щоденно, рекомендували призначити компенсацію ОСОБА_1 , яка постійно надає соцпослугу з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_3 ..

Згідно висновку від 12.02.2024 № 1 про результати комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_3 , який потребує надання соціальної послуги комісією встановлено що ОСОБА_3 потребує надання соціальних послуг з догляду, сума балів становить 49,5.

Рішенням про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 12.02.2024 року виконавчий комітет Будищенської сільської ради відповідно до Постанови КМУ № 859 від 23.09.2020 року «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» призначив ОСОБА_2 компенсацію з догляду за ОСОБА_3 за період з 01.02.2024 по 31.12.2024 в розмірі 2250 грн. 00 коп. та з 01.01.2025 по 31.01.2025 року в розмірі 2250 грн. 00 коп..

Згідно копії акту встановлення фактичного проживання № 4 від 03.06.2024 року ОСОБА_1 та ОСОБА_3 вибули в березні 2024 року з території Будищенської громади та перебувають за адресою реєстрації отримувача соціальної послуги АДРЕСА_2 . Рекомендовано припинити з 01.06.2024 року виплату компенсації ОСОБА_1 , яка надає соціальну послугу з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_3 в зв`язку зі зміною місця проживання в березні 2024 року та витребувати відповідно абз. 2 підпункту 6 пункту 11 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року № 859 від ОСОБА_1 повернення коштів до місцевого бюджету Будищенської територіальної громади, як переплату за квітень-червень 2024 року в розмірі 4500 грн. 00 коп..

Згідно копій листів Виконавчого комітету Будищенської сільської ради від 03.06.2024 № 315/02-10 та від 06.09.2024 № 506/02-10 ОСОБА_1 повідомлялася, що станом на 01.06.2024 року утворилася переплата в сумі 4500 грн. 00 коп., яку їй необхідно повернути до місцевого бюджету Будищенської територіальної громади. Запропоновано їй добровільно в місячний термін повернути кошти, як передплату за квітень-червень 2024 року в сумі 4500 грн. 00 коп. на розрахунковий рахунок Виконавчого комітету Будищенської сільської ради.

На підставівикладеного,суд вважає,що оскількивідповідачка неповернула добровільносуми компенсації,виплачені їйнадміру внаслідокзловживань зїї бокушляхом приховуваннявиникнення обставин,внаслідок якихприпиняється виплатакомпенсації задогляд,що призначенаїй занадання соціальноїпослуги здогляду нанепрофесійній основісвоєму чоловікові ОСОБА_3 , наявні правові підстави, передбачені ст. 1212 ЦК України, для стягнення з відповідачки надміру виплачені їй суми компенсації, тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до вимог ст.141ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати.

Понесення позивачем судових витрат підтверджується платіжною інструкцією № 2977 від 07.10.2024 року у розмірі 3028,00 грн.

За таких обставин, з відповідачки на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір в розмірі 3028,00 грн..

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 1212, 1215 ЦК України, ст.ст. 4, 5, 12, 13, 76-81, 133, 141, 263-265, 280-282 ЦПК України,-

УХВАЛИВ:

Позов Виконавчого комітету Будищенської сільської ради Черкаського району Черкаської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно набутих коштів задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_3 ) на користь Виконавчого комітету Будищенської сільської ради Черкаського району Черкаської області (19620, Черкаська область, Черкаський район, с. Будище, вул. 30 років Перемоги, 42, код ЄДРПОУ 04407750) надмірно виплачену компенсацію за догляд, що призначена їй за надання соціальної послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі за період з 01.04.2024 року по 01.06.2024 року в розмірі 4500 (чотири тисячі п`ятсот) грн. 00 коп..

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_3 ) на користь Виконавчого комітетуБудищенської сільськоїради Черкаськогорайону Черкаськоїобласті (19620,Черкаська область,Черкаський район,с.Будище,вул.30років Перемоги,42,код ЄДРПОУ04407750) понесені витрати по сплаті судового збору в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп..

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Черкаського апеляційного суду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.В. Лазаренко

СудКатеринопільський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення11.02.2025
Оприлюднено13.02.2025
Номер документу125068041
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —707/3026/24

Ухвала від 11.02.2025

Цивільне

Катеринопільський районний суд Черкаської області

Лазаренко В. В.

Рішення від 11.02.2025

Цивільне

Катеринопільський районний суд Черкаської області

Лазаренко В. В.

Ухвала від 11.12.2024

Цивільне

Катеринопільський районний суд Черкаської області

Лазаренко В. В.

Ухвала від 15.11.2024

Цивільне

Звенигородський районний суд Черкаської області

Сакун Д. І.

Ухвала від 25.10.2024

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Тептюк Є. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні