Справа № 463/10309/23
Провадження № 2/463/741/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2025 року Личаківський районний суд м. Львова
в складі: головуючого - судді Нора Н.В.
за участю секретаря Заверухи О.Б.
представника позивача Петрівської М.М.
відповідача ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому в порядку спрощеного позовного провадження в залі суду в м. Львові справу за позовомЛьвівської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Приватне підприємство «Фірма «Скорті» про стягнення безпідставно збережених коштів, -
в с т а н о в и в:
позивач звернувся до суду із позовом до відповідача, в якому просить стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) на користь Львівської міської ради (пл. Ринок, 1, м. Львів, 79006, код ЄДРПОУ 04055896) на розрахунковий № UA758999980314000544000013933, ГУК Львів/Львівська рахунок тг/24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 38008294, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), найменування коду класифікації доходів: інші надходження (безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності) безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0,0150 га (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011) на АДРЕСА_2 в сумі 109 806,57 грн. Також просить стягнути з відповідача на користь Департаменту містобудування Львівської міської ради (пл. Ринок, 1, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 34857473) 2684,00 грн. сплаченого судового збору.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що ухвалою Львівської міської ради від 31.03.2011 № 345 «Про користування приватним підприємством фірмою "Скорті" земельною ділянкою на АДРЕСА_2 » передбачено передати приватному підприємству фірмі "Скорті" земельну ділянку площею 0,0150 га на АДРЕСА_2 в оренду терміном на 5 років без права капітального будівництва для обслуговування торгового павільйону за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання землі комерції. На виконання даної ухвали міської ради між Львівською міською радою та приватним підприємством фірмою "Скорті" (код ЄДРПОУ-19340170) був укладений договір оренди землі № Л-1460 від 10 жовтня 2011 р. строком до 31 лютого 2016 року. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 11.09.2023 № 346076834 кафе-бар загальною площею 114 кв. м. (реєстраційний номер майна: 1647381846101) за адресою: АДРЕСА_2 перебуває у приватній власності ОСОБА_1 (договір купівлі-продажу, кафе-бару, серія та номер: 1308, виданий 06.09.2021, видавник: Пилипенко Ю.П., приватний нотаріус Львівського міського нотаріального округу). Зазначає, що ухвал Львівської міської ради про передачу в оренду (продовження) земельної ділянки площею 0,0150 га кадастровий номер 4610137200:05:002:0011 на АДРЕСА_2 ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) не приймалося. Станом на сьогоднішній день, документи, які посвідчують право користування земельною ділянкою площею 0.0150 га, кадастровий номер 4610137200:05:002:0011 на АДРЕСА_2 у ОСОБА_1 відсутні. Спеціалістами управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, 17 березня 2023 року було проведено обстеження земельних ділянок на АДРЕСА_2 , яким встановлено, що ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) фактично використовує земельну ділянку комунальної власності площею 0,0150 ra (кадастровий номер 4610137200:05:002:0011) для обслуговування торгового павільйону (автомагазин) на АДРЕСА_2 за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про передачу земельної ділянки в оренду та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Також встановлено, що ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) самовільно зайняв та фактично використовує земельну ділянку № НОМЕР_2 орієнтовною площею 0,0165 га, яка входить в межі земельної ділянки з кадастровим номером 4610137200:05:002:0059 на АДРЕСА_3 для обслуговування торгового павільйону (автомагазин) та добудови. Земельна ділянка площею 0,1150 ra (кадастровий номер 4610137200:05:002:0059) відведена для продажу на земельних торгах у формі аукціону на АДРЕСА_3 . Виявлено, що ОСОБА_1 самовільно без дозвільних документів зробив реконструкцію (добудову) будівлі, чим зайняв територію, орієнтовною площею 0,0043 га, яка входить в межі земельної ділянки з кадастровим номером 4610137200:05:002:0059 Дж. Вашингтона (біля будинку №3). на вул. Крім того, ОСОБА_1 самовільно зайняв та фактично використовує земельну ділянку № НОМЕР_3 орієнтовною площею 0,0150 га на АДРЕСА_2 для обслуговування шиномонтажу, яка виходить за межі земельної ділянки (кадастровий номер 4610137200:05:002:0011) за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про надання вказаної земельної ділянки в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. За результатами зазначеного обстеження управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради складено акт обстеження земельної ділянки від 17.03.2023 року № 91 та вимогу від 02.05.2023 №2412-вих-52340. Позовні вимоги враховують період використання земельних ділянок без документів, які підтверджують право користування з 06.09.2021 по 30.09.2023 року. Згідно інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.09.2023 № HB-4600691842023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610137200:05:002:0011 на АДРЕСА_2 становить 607611.00 грн. Також, з листа Головного управління ДПС у Львівській області від 28.09.2023 №10659/6/13-01-24-11 вбачається, що сплата відповідачем за фактичне користування земельною ділянкою по АДРЕСА_2 площею 0,0150 га (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011) відсутня. Згідно з п. 289.1, 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок. Відповідно значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить: для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) 1,15. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель у розрізі років становить: 2020 рік 1,0; 2021 рік призначення). 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення). Відповідно до розрахунку наданого управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, сума недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання ОСОБА_1 земельної ділянки комунальної власності площею 0,0150 ra (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011) на АДРЕСА_2 за період з 06.09.2021 по 30.09.2023 року без документів, які підтверджують право користування становить 113 750,28 грн. Отже, сума недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання ОСОБА_1 земельної ділянки комунальної площею власності 0,0150 га (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011) на АДРЕСА_2 за період з 06.09.2021 по 30.09.2023 року без документів, які підтверджують право користування становить 113 750,28 грн.
Відповідачем, ОСОБА_1 було подано відзив на позовну заяву, в якому зазначає Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Зазначає, що на виконання листа управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, що зареєстрований в СЕД Львівської міської ради від 02.05.2023 за №2403-вих-52340 вжито заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою під об`єктом нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_2 , а саме подано заяву про надання адміністративної послуги (АП), що зареєстровано в СЕД Львівської міської ради за №3-К-18216/БР-2403 від 17.10.2023 щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на АДРЕСА_2 . Адміністративна послуга щодо надання дозволу на розроблення технічної - документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі є першим етапом для надання в користування (оренду) земельної ділянки у разі розташування на них об`єктів нерухомого майна. Відповідно до ухвали Львівської міської ради №3591 від 10.07.2023 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 06.12.2022 № 2632 та затвердження інформаційних і технологічних карток адміністративних послуг, які надає Львівська міська рада у сфері земельних відносин, якою затверджено інформаційну картку адміністративної послуги строк надання адміністративної послуги встановлено 30 календарних днів або на першому пленарному засіданні після закінчення цього строку. Станом на 18.03.2024 Львівською міською радою не розглянуто мою заяву про надання адміністративної послуги (АП), що зареєстровано в СЕД Львівської міської №3-К-18216/АП-2403 від 17.10.2023. Також, звертаю увагу, що після ради за закінчення строку розгляду моєї заяви про надання адміністративної послуги, Львівською міською радою було проведено наступні пленарні засідання сесії Львівської міської ради: 14.12.2023; 27.12.2023; 08.02.2024. Однак, станом на 18.03.2024 Львівською міською радою не вчинено жодних дій спрямованих на врегулювання орендних відносин між Львівською міською територіальною громадою та мною, ОСОБА_1 , власником об`єкта нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_2 . Відтак, дії виконавчих органів Львівської міської ради, а саме: департаменту містобудування та департаменту «Секретаріат ради», спрямовані на відсутність відповідного рішення Львівської міської ради про передачу земельної ділянки в оренду для належного оформлення права користування. Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Як вбачається із долучених матеріалів до позовної заяви Львівської міської ради, а саме: інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності (номер інформаційної довідки: 346063406) від 11.09.2023 у Державному реєстрі речових прав відсутні відомості щодо реєстрації права комунальної власності Львівської міської територіальної громади на земельну ділянку, кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011. Щодо суми визначеної як безпідставно збережених коштів зазначає як вбачається з матеріалів позовної заяви, на підтвердження вищезазначених обставин Радою не було подано вищенаведених документів, а подано лише витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (дата формування витягу: 15.09.2023), що свідчить про неналежне формування суми безпідставно збережених коштів за інші звітні періоди, а саме: 2021, 2022 роки. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Львівська міська рада, ухиляючись від укладення договору оренди земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна, що перебуває у моїй приватній власності позбавляє мене можливості визначити розмір орендної плати з урахуванням індексу інфляції таким чином зводить обгрунтування позовних вимог до необгрунтованих сум безпідставно збережених коштів.
Позивачем було подано відповідь на відзив, в якому зазначає щодо тверджень відповідача про невчинення жодних дій, спрямованих на врегулювання орендних відносин між Львівською міською територіальною громадою і відповідачем, що Львівська міська рада вживає всіх заходів в межах чинного законодавства для можливості відповідачем оформити землекористування. Дії чи бездіяльність Львівської міської ради щодо невчинення жодних спрямованих на врегулювання орендних правовідносин не оскаржувалися відповідачем в судовому порядку. Також, з огляду на судову практику, навіть за наявності доведення в судовому порядку протиправної бездіяльності Львівської міської рад неналежного виконання Львівською міською радою своїх обов`язків це не є підставою для звільнення відповідача від обов`язку сплачувати плату за користування сформованою земельною ділянкою. Щодо формування земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав вказує на те що достатнім підтвердженням формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав є наявність двох складових, а саме: кадастровий номер земельної ділянки та реєстрація її у Державному земельному кадастрі. Вказує на те, що Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачає спеціальний порядок державної реєстрації земельних ділянок комунальної власності. Так, відповідно до ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав. Під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування. Згідно з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку 11.09.2023 №HB-0001855472023 земельна ділянка за кадастровим номером 4610137200:05:002:0011 зареєстрована 23.10.2015 року Державному земельному кадастрі. Форма власності: комунальна власність. Відтак, земельна ділянка з присвоєним кадастровим номером, внесена Державного земельного кадастру є сформованою у встановленому законом пора як об`єкт цивільних прав і належать Львівській міській раді на праві комунальній власності. Щодо належних та допустимих доказів для визначення розміру суми безпідставно збережених коштів, вказує на те, що при формуванні розрахунку позивач враховував правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 29.05.2022. Так, перевіряючи обґрунтованість розрахунку позовних вимог, заявлених позивачем саме як орендна плата за користування Відповідачем сформованою земельною ділянкою, розрахунок безпідставно збережених грошових коштів за весь період (з 01.08.2016 по 30.05.2019) здійснюється позивачем на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.05.2019 № 909/0/45-19, а не на підставі декількох витягів за кожен календарний рік. Згідно правової позиції у постанові Верховного Суду України від 09 лютого 2022 року у справі № 910/8770/19 та правових висновків Верховного Суду у постановах від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19, від 07.07.2020 у справі №922/3208/19, від 02.06.2021 у справі №904/2269/19, від 07.09.2020 у справі №922/3671/19 відповідно до усталених правових висновків Верховного Суду чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі. При цьому, витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула. Щодо індексації нормативно грошової оцінки земельної ділянки зазначає наступне. Розрахунок суми коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номерам: 4610137200:05:002:0011 за період з 06.09.2021 року по 30.09.2023 здійснюється за формулою: нормативно грошова оцінка земельної ділянки за 2023 рік згідно витягу № HB-4600691842023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.09.2023 : кумулятивний коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки за 2022 рік = нормативна грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням індексації за 2022 рік. Сума плати за період користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4610137200:05:002:0011 вираховується за формулою: 607 611,00/1,15 = 528 357,39 (528 357,39 - нормативно грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням індексації за 2022 рік); 528 357,39/1,1 = 480 324,90 (480 324.90 нормативно грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням індексації за 2021 рік; 10% ставка орендної плати відповідно до ухвали Львівської міської ради 25.02.2017 № 1995 р.
У судове засідання з`явились представник позивача Петрівська М.М., відповідач ОСОБА_1 .
Перевіривши матеріали справи, оцінивши в сукупності зібрані по справі докази, вирішуючи спір в межах заявлених позовних вимог, суд вважає, що позов підлягає до задоволення, виходячи з таких мотивів.
Судом встановлено, що ухвалою Львівської міської ради від 31.03.2011 № 345 «Про користування приватним підприємством фірмою "Скорті" земельною ділянкою на АДРЕСА_2 » передбачено передати приватному підприємству фірмі "Скорті" земельну ділянку площею 0,0150 га на АДРЕСА_2 в оренду терміном на 5 років без права капітального будівництва для обслуговування торгового павільйону за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання землі комерції. На виконання даної ухвали міської ради між Львівською міською радою та приватним підприємством фірмою "Скорті" (код ЄДРПОУ-19340170) був укладений договір оренди землі № Л-1460 від 10 жовтня 2011 р. строком до 31 лютого 2016 року.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 11.09.2023 № 346076834 кафе-бар загальною площею 114 кв. м. (реєстраційний номер майна: 1647381846101) за адресою: АДРЕСА_2 перебуває у приватній власності ОСОБА_1 (договір купівлі-продажу, кафе-бару, серія та номер: 1308, виданий 06.09.2021, видавник: Пилипенко Ю.П., приватний нотаріус Львівського міського нотаріального округу). Зазначає, що ухвал Львівської міської ради про передачу в оренду (продовження) земельної ділянки площею 0,0150 га кадастровий номер 4610137200:05:002:0011 на АДРЕСА_2 ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) не приймалося.
Згідно з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку 11.09.2023 №HB-0001855472023 земельна ділянка за кадастровим номером 4610137200:05:002:0011 зареєстрована 23.10.2015 року Державному земельному кадастрі. Форма власності: комунальна власність.
Спеціалістами управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, 17 березня 2023 року було проведено обстеження земельних ділянок на АДРЕСА_2 , яким встановлено, що ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) фактично використовує земельну ділянку комунальної власності площею 0,0150 ra (кадастровий номер 4610137200:05:002:0011) для обслуговування торгового павільйону (автомагазин) на АДРЕСА_2 за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про передачу земельної ділянки в оренду та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ч.1 ст. 2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Згідно зі ч.1ст.4ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад.
Згідно з ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Відповідно до ст. 80 ЗК України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни їх призначення
Відповідно до ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) якщо жилий будинок будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Частиною 1 ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» частини 1 статті 96 Земельного кодексу України).
За змістом ст. ст. 125 та 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, яка оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до положень ст. 79-1 Земельного кодексу України формувания земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної діялнки передбачає визначення її площі, меж та внесения інформації про неї до Державна земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрацій у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Статтею 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Також згідно зі ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний земельний кадастр єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель. їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру с обов`язковим (ст. 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
З цього випливає, що інформація з Держгеокадастру є належним доказом формування земельної ділянки, її площі, місця розташування, цільового призначення, категорії землі, виду і використання, форми власності.
Разом з цим, Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачає спеціальний порядок державної реєстрації земельних ділянок комунальної власності.
Так, відповідно до ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав. Під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.
Відповідно до постанови Верховного суду України від 10 лютого 2020 року у справі № 922/981/18 зазначається, що «під час розгляду справи № 922/2716/17 року встановили, що матеріалами справи підтверджено факт надання ТОВ «Зеленбуд-Сервіс" повного пакета документів Харківській міській раді, а отже і наявності Харківської міської ради обов`язку з укладення договору оренди землі за наявності чинних рішень органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки в оренду (2008 і 2009 років), якого Харківська міська рада не виконала, чим порушила право ТОВ "Зеленбуд-Сервіс" одержати спірну земельну ділянку в оренду. Зазначені дії (бездіяльність) Харківської міської ради зумовили звернення ТОВ " Зеленбуд-Сервіс" до суду за захистом свого порушеного права. Разом з тим, неналежне виконання своїх обов`язків з боку Харківської міської ради не є підставою звільнення ТОВ "Зеленбуд-Сервіс" від обов`язку сплачувати за користування сформованою земельною ділянкою. В цьому випадку відсутність документа посвідчують право користування земельною ділянкою у ТОВ "Зеленбуд-Серес може бути визнане, як її самовільне використання, однак не надає права безоплатне використання».
Аналогічна правова позиція викладена і у постанові Верховного суду Украї 02.06.2020 року у справі № 922/2417/19, що «неналежне виконання своїх обов`зку з боку Харківської міськради не є підставою для звільнення відповідача від обов`язку сплачувати за користування сформованою земельною ділянкою, у зв`язку з чим суд безпідставно послався на бездіяльність Міськради впорядкування відносин із землекористування між сторонами».
Згідно зі ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Отже, з урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку, що достатнім підтвердженням формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав є наявність двох складових, а саме: кадастровий номер земельної ділянки та реєстрація її у Державному земельному кадастрі, що підтверджується чинними законодавчими нормами та актуальною судової практикою, а також витягом Державного земельного кадастру про земельну ділянку 11.09.2023 №HB-0001855472023 земельна ділянка за кадастровим номером 4610137200:05:002:0011 зареєстрована 23.10.2015 року Державному земельному кадастрі. Форма власності: комунальна власність. Між Львівською міською радою та приватним підприємством фірмою "Скорті" (код ЄДРПОУ-19340170) був укладений договір оренди землі № Л-1460 від 10 жовтня 2011 р. строком до 31 лютого 2016 року, ухвал Львівської міської ради про передачу в оренду (продовження) земельної ділянки площею 0,0150 га кадастровий номер 4610137200:05:002:0011 на АДРЕСА_2 ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) не приймалося. З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 11.09.2023 № 346076834 вбачається, що кафе-бар загальною площею 114 кв. м. (реєстраційний номер майна: 1647381846101) за адресою: АДРЕСА_2 перебуває у приватній власності ОСОБА_1 (договір купівлі-продажу, кафе-бару, серія та номер: 1308, виданий 06.09.2021, видавник: Пилипенко Ю.П., приватний нотаріус Львівського міського нотаріального округу). Окрім цього зазначене підтверджується актом обстеження земельної ділянки № 91 від 17 березня 2023 року проведений спеціалістами управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, 17 березня 2023 року було проведено обстеження земельних ділянок на АДРЕСА_2 , яким встановлено, що ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) фактично використовує земельну ділянку комунальної власності площею 0,0150 гa (кадастровий номер 4610137200:05:002:0011) для обслуговування торгового павільйону (автомагазин) на АДРЕСА_2 .
Таким чином, суд приходить до переконання про використання земельної ділянки площею 0,0150 га кадастровий номер 4610137200:05:002:0011 на АДРЕСА_2 , за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про передачу земельної ділянки в оренду та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Також суд зазначає, що доводи відповідача, щодо вжиття останнім заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою під об`єктом нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_2 , а саме: подано заяву про надання адміністративної послуги (АП), що зареєстровано в СЕД Львівської міської ради за №3-К-18216/БР-2403 від 17.10.2023 щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на АДРЕСА_2 , не звільняє від обов`язку сплачувати кошти за користування сформованою земельною ділянкою.
Згідно інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.09.2023 № HB-4600691842023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610137200:05:002:0011 на АДРЕСА_2 становить 607611.00 грн.
Згідно правової позиції у постанові Верховного Суду України від 09 лютого 2022 року у справі № 910/8770/19 та правових висновків Верховного Суду у постановах від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19, від 07.07.2020 у справі №922/3208/19, від 02.06.2021 у справі №904/2269/19, від 07.09.2020 у справі №922/3671/19 відповідно до усталених правових висновків Верховного Суду чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі.
Також, з листа Головного управління ДПС у Львівській області від 28.09.2023 №10659/6/13-01-24-11 вбачається, сплата що відповідачем за фактичне користування земельною ділянкою по АДРЕСА_2 площею 0,0150 га (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011) - відсутня.
Пунктом 1 ухвали Львівської міської ради №1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові» затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові (далі Порядок).
Згідно з п. 7.5.1 вказаного Порядку, річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативно грошової оцінки земельної ділянки за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано в пунктах 7.6-7.16 цього Порядку.
Підпунктом 7.15.3. пункту 7.15. Порядку орендна плата за земельні ділянки, для обслуговування адміністративних, офісних будівель/споруд надані встановлюється у розмірі: 11 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, якщо коефіцієнт, який характеризує функціональне використання такої земельної ділянки (КФ) становить 0,7.
Згідно з п. 289.1, 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Згідно правового висновку викладеного у постанові Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі №804/937/16, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком (орендної плати) враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком (орендної плати) шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів. Тобто сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком (орендної плати) (правова позиція Верховного суду від 27.01.2022 у справі №820/4665/17).
Відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2023 № 6-28-0.222-323/2-23 за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2022 рік становив 126,6%.
Пунктом 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, зокрема, визначено, що у разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Відповідно значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить: для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) - 1,15.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель у розрізі років становить: 2020 рік призначення). -1,0 2021 рік -1.1 (для земель несільськогосподарського призначення).
Розрахунок суми коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номерам: 4610137200:05:002:0011 за період з 06.09.2021 року по 30.09.2023 здійснюється за формулою: нормативно грошова оцінка земельної ділянки за 2023 рік згідно витягу № HB-4600691842023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.09.2023 : кумулятивний коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки за 2022 рік = нормативна грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням індексації за 2022 рік. Сума плати за період користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4610137200:05:002:0011 вираховується за формулою: 607 611,00/1,15 = 528 357,39 (528 357,39 - нормативно грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням індексації за 2022 рік); 528 357,39/1,1 = 480 324,90 (480 324.90 нормативно грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням індексації за 2021 рік; 10% ставка орендної плати відповідно до ухвали Львівської міської ради 25.02.2017 № 1995 р.
Таким чином суд приходить до висновку, що сума недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання ОСОБА_1 земельної ділянки комунальної власності площею 0,0150 га (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011) на АДРЕСА_2 за період з 06.09.2021 по 30.09.2023 року без документів, які підтверджують право користування становить 113 750,28 грн. А також відсутність сплати відповідачем за фактичне користування земельною ділянкою по АДРЕСА_2 площею 0,0150 га (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0011), зазначене підтверджується листом Головного управління ДПС у Львівській області від 28.09.2023 №10659/6/13-01-24-11.
У відповідності до вимог ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Як вбачається з платіжної інструкції № 400 за подання позовної заяви позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн. Оскільки позов було задоволено в повному обсязі, то відповідно, розмір судового збору слід стягнути з відповідача на користь позивача в сумі 2684,00 грн.
Керуючись ст.ст.2,81,82, 258,259,263-265,268, 273, 274 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
позов Львівської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Приватне підприємство «Фірма «Скорті» про стягнення безпідставно збережених коштів задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 (реєстрація місця проживання: АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Львівської міськоїради(місцезнаходження: пл. Ринок, 1, м.Львів, ЄДРПОУ 04055896) безпідставно збережені кошти в сумі 109806,57 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 (реєстрація місця проживання: АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Львівської міськоїради(місцезнаходження: пл. Ринок, 1, м.Львів, ЄДРПОУ 04055896) судовий збір в сумі 2684,00 грн.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом 30 днів з часу складання повного судового рішення до Львівського апеляційного суду. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Нор Н.В.
Суд | Личаківський районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 13.02.2025 |
Номер документу | 125070775 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Личаківський районний суд м.Львова
Нор Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні