Для доступу до отримання резюме судової справи необхідно зареєструватися або увійти в систему.
РеєстраціяКИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 лютого 2025 року м. Київ № 320/33758/24
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лисенко В.І.,
при секретарі судового засідання Бойко К.В., за участю
представника позивача Марушевського Д.Л.,
представника відповідача Зайченко Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства "Телерадікомпанія Люкс" до Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Приватне акціонерне товариство "Телерадіокомпанія Люкс" з позовом до Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей «Про застосування фінансових санкцій (штрафів) за порушення вимог законодавства про рекламу до ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ТЕЛЕРАДІОКОМПАНІЯ ЛЮКС» та зупинення розповсюдження реклами» № 217 від 18.04.2024;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей «Про застосування фінансових санкцій (штрафів) за порушення вимог законодавства про рекламу до ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ТЕЛЕРАДІОКОМПАНІЯ ЛЮКС» та зупинення розповсюдження реклами» № 218 від 18.04.2024 року.
В обґрунтування своїх вимог позивач вказує, що висновки відповідача щодо порушення позивачем вимог абзацу 6 частини першої статті 22-1 Закону України "Про рекламу" є помилковими, оскільки ПрАТ "Телерадіокомпанія Люкс" здійснював виключно рекламу своєї радіопередачі, під час показу якої здійснювалась популяризація торгових марок "Slotoking" та ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." з дотриманням вимог Закону України "Про рекламу" шляхом розміщення рекламних матеріалів ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на електронних інформаційних носіях LED-екранах (медіа-фасадах), розташованих на фасадах будівель та споруд у місті Києві. Позивач наголошує, що він не здійснював рекламу об`єктів інтелектуальної власності своїх контрагентів, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор. Вважає також, що експертні висновки ГО "Всеукраїнська рекламна коаліція" №04/04-2004 та №03/04-2004, на які міститься посилання в актах про порушення вимог законодавства про рекламу, не можуть бути доказом в адміністративній справі, оскільки вони складені всупереч чинного законодавства.
Відповідач проти задоволення позову заперечує, у відзиві на позовну заяву зазначає, що позивачем порушено вимоги статті 22-1 Закону України "Про рекламу", оскільки розповсюджена AT «TPK Люкс» засобом зовнішньоі? реклами типу «Відеоекран на фасаді будинку» за адресою: м. Киі?в, вул. Хрещатик, 7/11 зовнішня реклама з умовною назвою «slotoking НОВО - РІЧНИИ? ДВІЖ» та « 777 Час пригод», в які вміщені зображення знаків для товарів і послуг, слугує не лише рекламним цілям, метою яких є самореклама радіопередачі «НОВОРІЧНИИ? ДВІЖ», а покликана у непрямии? спосіб, розповсюдити невизначеному колу осіб інформацію про торгівельні марки об`єкти права інтелектуальноі? власності, під якими провадиться діяльність з організаціі? та проведення азартних ігор, яка призначена сформувати та підтримати у непрямии? спосіб обізнаність споживачів реклами та і?х інтерес до організатора азартних ігор, якии? здіи?снює діяльність з організаціі? та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет ТОВ «СЛОТС Ю.ЕИ?.». Відповідач також вказує, що експертні висновки ГО "Всеукраїнська рекламна коаліція" №04/04-2004 та №03/04-2004 не були підставами для прийняття оскаржуваних рішень, а чинне законодавство взагалі не встановлює обов`язковості проведення незалежних експертиз реклами для прийняття уповноважених органом відповідного рішення про порушення законодавства про рекламу.
У наявній у справі відповіді на відзив позивач не погоджується із доводами відзиву, вказує при цьому на те, що такими доводами висновок позову не спростовано. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в якій додатково акцентував увагу суду на безпідставності позовних вимог.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі та визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.08.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено судовий розгляд справи по суті.
У судовому засіданні від 04.02.2025 представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити. Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог та просив у позові відмовити.
Встановивши правові позиції сторін по справі та їх обґрунтування, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані до матеріалів справи, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що ПрАТ "Телерадіокомпанія Люкс" (код ЄДРПОУ 20765851) зареєстроване у статусі юридичної особи 12.10.1999. Основним зареєстрованим видом економічної діяльності товариства є 60.20 (код за КВЕД) Діяльність у сфері телевізійного мовлення.
Між ТОВ «СЛОТС Ю.ЕЙ» (Замовник) та Приватним акціонерним товариством «Телерадіокомпанія Люкс» (Виконавець) укладено Договори про надання послуг від 22.02.2023 року № ЛВ.22.02.23-549523 та від 30.10.2023 року № ЛВ.30.10.23-569881, відповідно до п. 1.1 яких Виконавець зобов`язується надавати Замовнику послуги розміщення на зазначених у додатках до цього Договору ресурсах (надалі - ресурси) рекламно-інформаційних матеріалів Замовника (надалі - рекламні матеріали) та послуги з популяризації імені, найменування, знаків для товарів і послуг Замовника (надалі - спонсорські матеріали) на ресурсах (надалі - послуги), а Замовник зобов`язується приймати належним чином надані послуги та своєчасно їх оплачувати.
Послуги з популяризації імені, найменування, знаків для товарів і послуг Замовника надаються Виконавцем за Договором враховуючи те, що: Приватне акціонерне товариство «Телерадіокомпанія Люкс» володіє діючими ліцензіями Національної ради з питань телебачення та радіомовлення, а ТОВ «СЛОТС Ю.ЕЙ» володіє торговою маркою "Slotoking", яка зареєстрована згідно свідоцтва на ТМ № 304326, та буде виступати в якості спонсора програм (проектів) радіопередач в ефірі радіостанції "Люкс ФМ", що призначені для осіб у віці після 21 років визначені Сторонами у відповідних Додатках до цього Договору.
Пунктом 1.2. цих Договорів визначено, що усі необхідні умови надання послуг визначаються Сторонами в цьому Договорі та Додатках до нього, які вважаються невід`ємною частиною цього Договору.
Відповідно до пункту 2.1.7 вказаних Договорів Виконавець (ПрАТ «Телерадіокомпанія Люкс») зобов`язується при розміщенні рекламних/спонсорських матеріалів за цим Договором дотримуватись вимог Закону України "Про рекламу". Зокрема, але не обмежуючись цим, йдеться про такі вимоги :
- відповідно до ч.5 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен допускати розміщення рекламних матеріалів за цим Договором без супроводження текстами попередження такого змісту : Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри (кожному попередженню має бути відведено не менше 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами, колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження - білим);
- відповідно до ч. 9 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен допускати розміщення рекламних матеріалів за цим Договором без зазначення у них відомості про ліцензію, номер, дату її видачі та найменування органу, який видав ліцензію на провадження певного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор рекламодавцю;
- відповідно до ч. 11 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен спрямовувати рекламу, яка міститься в рекламних матеріалах, на вразливі групи населення (неповнолітні особи, малозабезпечені особи, особи, хворі на психічні захворювання);
- відповідно до ч. 4 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен допускати розміщення спонсорських матеріалів в рубриках та/або ресурсах, які призначені переважно для осіб, які не досягли 21 року.
Пунктом 2.2.1 цих Договорів визначено, що Замовник зобов`язується надавати Виконавцеві готові для розміщення рекламні/спонсорські матеріали та передбачені чинним законодавством документи, необхідні для виходу рекламних/спонсорських матеріалів (ліцензії, гігієнічні висновки, сертифікати, спеціальні дозволи тощо) не пізніше, ніж за 5 (п`ять) робочих днів до запланованого початку їх розміщення.
Відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру", частини першої статті 26 Закону України "Про рекламу", абзацу 2, 4 та 5 підпункту 3-2 пункту 4 Положення про Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №891, рішення КРАІЛ від 06.02.2024 № 68 "Про уповноваження окремих посадових осіб департаменту нагляду та контролю на проведення процедурних дій у адміністративних провадженнях із розгляду справ про порушення законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор" та за результатами розгляду звернення громадянки ОСОБА_1 від 04.12.2023 № П-3093 щодо порушення вимог законодавства про рекламу при розповсюдженні засобом зовнішньої реклами "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 реклами азартних ігор, організаторів азартних ігор, уповноваженими посадовими особами КРАІЛ складено акти про порушення вимог законодавства про рекламу Приватним акціонерним товариством "Телерадіокомпанія Люкс" від 05.04.2024 № 4/2024 та 5/2024.
Актом від 05.04.2024 № 4/2024 встановлено наступне.
04.12.2023 засобом зовнішньоі? реклами типу «Відеоекран на фасаді будинку» за адресою: м. Киі?в, вул. Хрещатик, 7/11 розповсюджено зовнішню рекламу з умовною назвою «slotoking НОВО - РІЧНИИ? ДВІЖ» та « 777 ЧАС ПРИГОД», в які вміщенні зображення знаків для товарів і послуг, під якими провадиться діяльність з організаціі? та проведення азартних ігор, а саме SLOTOKING та 777.
Згідно з інформацією, що розміщена на офіційному вебсайті КРАІЛ в розділі "Реєстри та переліки", ТОВ «СЛОТС Ю ЕЙ.» здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет через вебсайт https://slotoking.ua, який у своїй діяльності використовує торгові марки (свідоцтва на торгівельні марки № 325992 « 777» та № 304326 «SLOTOKING»), на підставі ліцензії виданої відповідно до рішення КРАІЛ від 12.04.2021 № 150 (з урахуванням змін внесених до Реєстру організаторів азартних ігор казино у мережі Інтернет рішенням КРАІЛ від 29.02.2024 № 108). Дата видачі ліцензії 23.11.2023.
ТОВ «СЛОТС Ю ЕЙ.» листом від 30.10.2023 № 3010-1 надіслано до КРАІЛ позначення торгівельних марок (знаків для товарів і послуг), корпоративних (фірмових) стилів (логотипів) в електронному вигляді у векторному форматі (.svg) для брендів організаторів азартних ігор: SLOTOKING та 777.
До листа ТОВ «СЛОТС Ю ЕЙ.» додано зображення SLOTOKING та 777.
Крім того, ТОВ «СЛОТС Ю ЕЙ.» під час провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор використовує торгові марки (SLOTOKING та 777), які, зокрема, містилися в рекламах, показ яких був здійснений позивачем 04.12.2023.
В рамках проведення контролю за додержанням законодавства про рекламу уповноваженими особами КРАІЛ встановлено, що розповсюджені AT «TPK Люкс» засобом зовнішньоі? реклами типу «Відеоекран на фасаді будинку» за адресою: м. Киі?в, вул. Хрещатик, 7/11 зовнішні реклами з умовними назвами «slotoking НОВО - РІЧНИИ? ДВІЖ» та « 777 Час пригод» вміщують в собі зображення торговельних марок, об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, які дають змогу (можливість) будь-якій особі розрізняти організаторів азартних ігор, що є об`єктом зовнішньої реклами.
В рамках проведення контролю за додержанням законодавства про рекламу, КРАІЛ на підставі листів-запитів від 28.03.2024 №14-11/970 та №14-11/974 щодо ознак порушення вимог Закону України "Про рекламу" експертною комісією при Всеукраїнській громадській організації "Всеукраїнська рекламна коаліція" листами від 03.04.2024 № 03/04-2024 та № 04/04-2024 надано експертні висновок щодо проведених експертиз об`єктів, а саме стосовно рекламних сюжетів з умовними назвами «slotoking НОВО - РІЧНИИ? ДВІЖ» та « 777 Час пригод».
За експертним висновком №04/04-2024 на погляд експертної комісії об`єкт експертизи ідентифікується як реклама торгівельної марки SLOTOKING, яка є спонсором передачі "Новорічний двіж" на аудіальному медіа Люкс ФМ, тобто об?єкт експертизи має ознаки прихованої реклами, яка може ввести в оману споживачів щодо справжньої мети рекламної інформації, що заборонено згідно ч.5 ст.9 Закону про рекламу. Крім того, експертами зазначено, що, оскільки ТМ slotoking є торговельною маркою, під якою провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, реклама, що є об?єктом експертизи, підпадає під заборону рекламування засобами зовнішньої реклами, згідно ч.1 ст. 22-1 Закону "Про рекламу".
За експертним висновком №05/04-2024 на погляд експертної комісії об`єкт експертизи ідентифікується як реклама "ТМ « 777», яка є спонсором передачі «ЧАС ПРИГОД» на аудіальному медіа Люкс ФМ, тобто об?єкт експертизи має ознаки прихованої реклами, яка може ввести в оману споживачів щодо справжньої мети рекламної інформації, що заборонено згідно ч.5 ст.9 Закону "Про рекламу". Крім того, експертами зазначено, що, оскільки ТМ « 777» с торговельною маркою, тд якою провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, реклама, що є об?єктом експертизи, підпадає під заборону рекламування засобами зовнішньої реклами, згідно ч.1 ст. 22-1 Закону "Про рекламу".
За результатами розгляду справ про порушення вимог законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор ПрАТ "Телерадіокомпанія Люкс", а саме - заборони розповсюдження реклам, в яких вміщені зображення об`єкта права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, засобом зовнішньої реклами, передбаченої абзацом шостим частини першої статті 22-1 Закону України "Про рекламу", що відображено в актах про порушення вимог законодавства про рекламу від 05.04.2024 № 4/2024 та 5/2024, КРАІЛ прийнято рішення від 18.04.2024 № 217 та № 218, відповідно до яких вирішено:
- застосувати до АТ "ТРК ЛЮКС" фінансову санкцію (штраф) у розмірі 2 400 000 грн, відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор";
- зупинити розповсюдження реклами, в яку вміщено зображення об`єкта права інтелектуальної власності, під яким провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку", що розміщений за адресою: вул. Хрещатик, 7/11, м. Київ, 01001, АТ "ТРК ЛЮКС", із порушенням вимог абзацу 6 частини першої статті 22-1 Закону, що зазначене в Акті від 05.04.2024 № 4/2024;
- застосувати до АТ "ТРК ЛЮКС" фінансову санкцію (штраф) у розмірі 2 400 000 грн, відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор";
- зупинити розповсюдження реклами, в яку вміщено зображення об`єкта права інтелектуальної власності, під яким провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку", що розміщений за адресою: вул. Хрещатик, 7/11, м. Київ, 01001, АТ "ТРК ЛЮКС", із порушенням вимог абзацу 6 частини першої статті 22-1 Закону, що зазначене в Акті від 05.04.2024 № 5/2024;
- АТ "ТРК ЛЮКС" здійснити сплату штрафів, визначених пунктами 1 рішень № 217 та № 218, до Державного бюджету України згідно з кодом класифікації доходів бюджету 21082500 «Штрафні (фінансові) санкції за порушення законодавства у сфері організації та проведення азартних ігор і лотерейній сфері», отримувач: ГУК Львів/Львівська ТГ/ 21082500, код отримувача (ЄДРПОУ): 38008294, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), номер рахунку (IBAN): UA858999980313070012000013933, не пізніше трьох місяців з дня набрання чинності цим рішенням;
- АТ "ТРК ЛЮКС" повідомити КРАІЛ про добровільне виконання підпункту 1 пункту 1 рішень від 18.04.2024 № 217 та № 218 не пізніше трьох місяців з дня набрання чинності вказаних рішень або їх оскарження;
- АТ "ТРК ЛЮКС" з дня набрання чинності рішень від 18.04.2024 № 217 та № 218 припинити розповсюдження реклами, зазначеної у пункті 2 вказаних рішень та у тридцятиденний строк повідомити КРАІЛ про їх виконання.
Позивач не погодившись із правомірністю рішень КРАІЛ від 18.04.2024 № 217 та № 218, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Засади рекламної діяльності в Україні, а також відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами, регулює Закон України від 03.07.1996 №270/96-ВР «Про рекламу».
Згідно з визначеннями, наведеними у ч. 1 ст. 1 Закону №270/96-ВР, реклама - інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду або з метою самореклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена, щоб сформувати або підтримати у прямий (пряма реклама, телепродаж) або непрямий (спонсорство, розміщення товару (продакт-плейсмент) спосіб обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи, ідеї та/або товару; спонсорство - добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно власного імені, найменування, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару, торговельної марки, яка знаходиться у власності таких осіб або правомірно ними використовується; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; споживачі реклами - невизначене коло осіб, на яких спрямовується реклама; товар - будь-який предмет господарського обігу, у тому числі продукція, роботи, послуги, цінні папери, торговельні марки, інші об`єкти права інтелектуальної власності; прихована реклама - інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду у програмі аудіального чи аудіовізуального медіа, матеріалах в іншому медіа, за допомогою інших рекламних засобів, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може ввести в оману споживачів реклами щодо справжньої мети таких програм чи інших матеріалів.
Згідно з ч. 2 ст. 5 Закону №270/96-ВР, не можуть виступати спонсорами комерційні (фірмові) найменування, торговельні марки, під якими виробляють чи розповсюджують товари, реклама яких заборонена законом, та найменування товарів, реклама яких заборонена законом.
Як зазначає сам позивач, ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ" фінансувало створення радіопередачі, а АТ "ТРК Люкс" здійснював популяризацію торгових марок "Slotoking" та "777" за допомогою звукових, візуальних, комбінованих засобів або титрів на початку, під час та/або наприкінці програми, радіопередачі "Новорічний Двіж", як такі, що підготовлені за підтримки спонсора "Slotoking".
Отже, судом встановлено, що позивач не заперечує того факту, що розміщував рекламні сюжети із зображенням знаків для товарів і послуг "Slotoking" та "777".
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор", брендом організатора азартних ігор є сукупність якісних характеристик, які дають змогу будь-якій особі розрізняти організаторів азартних ігор; зокрема, знаки для товарів і послуг, корпоративний (фірмовий) стиль, назва, комерційне найменування, логотип, інші об`єкти інтелектуальної власності.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно з інформацією, що розміщена на офіційному вебсайті КРАІЛ в розділі "Реєстри та переліки", ТОВ «СЛОТС Ю ЕЙ.» здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет через вебсайт https://slotoking.ua, який у своїй діяльності використовує торгові марки (свідоцтва на торгівельні марки № 325992 « 777» та № 304326 «SLOTOKING»), на підставі ліцензії виданої відповідно до рішення КРАІЛ від 12.04.2021 № 150 (з урахуванням змін внесених до Реєстру організаторів азартних ігор казино у мережі Інтернет рішенням КРАІЛ від 29.02.2024 № 108). Дата видачі ліцензії 23.11.2023.
Тож «SLOTOKING» та « 777» є знаками для товарів і послуг організатора азартних ігор.
Частиною п`ятою статті 16 Закону №270/96-ВР встановлено, що перелік обмежень та заборон щодо розміщення зовнішньої реклами, встановлений цим Законом, є вичерпним.
Закон №270/96-ВР містить Розділ III "Особливості рекламування деяких видів товару", в якому об`єднані статті Закону залежно від їх змісту.
Так, статтею 221 Закону №270/96-ВР встановлено вимоги до реклами азартних ігор, організаторів азартних ігор.
Відповідно до частини першої статті 221 Закону №270/96-ВР, реклама азартних ігор, реклама торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, забороняється, зокрема, засобами зовнішньої реклами.
Стаття 5 Закону №270/96-ВР, як і інші положення цього Закону, не містять положень, які б надавали можливість розміщувати засобами зовнішньої реклами, зокрема, рекламу торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри із зазначенням у якості спонсора.
Натомість Закон №270/96-ВР містить пряму заборону реклами торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри засобами зовнішньої реклами.
Зокрема частиною четвертою статті 221 Закону №270/96-ВР визначено, що спонсорство програм аудіовізуальних та аудіальних медіа, театрально-концертних та інших заходів, призначених переважно для осіб до 21 року (крім трансляції спортивних заходів та спортивних змагань), з використанням торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, забороняється.
Всупереч законодавчій забороні, як вже з`ясовано судом вище, реклами (рекламні сюжети) із зображенням знаків для товарів і послуг «SLOTOKING» та « 777» були розміщені ПрАТ "ТРК ЛЮКС" засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11.
З метою забезпечення належного захисту прав та законних інтересів громадян України, посилення заходів щодо протидії негативним наслідкам функціонування сфери азартних ігор в мережі Інтернет, а також недопущення використання особливостей цієї сфери державою-агресором, Радою національної безпеки і оборони України 20.04.2024 було прийнято рішення "Щодо протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в мережі Інтернет", яке введено в дію Указом Президента України від 20.04.2024 № 234/2024, яким, серед іншого, було вирішено Кабінету Міністрів України у місячний строк забезпечити розроблення порядку обмеження всіх форм реклами азартних ігор, зокрема з використанням електронних комунікацій, символіки Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, а також розповсюдження відповідного контекстного матеріалу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2024 №566 "Деякі питання протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в мережі Інтернет" передбачено, що до набрання чинності Законом України про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей, але не пізніше закінчення дії правового режиму воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» встановлено такий порядок обмеження всіх форм реклами азартних ігор, що здійснюється шляхом обмеження, а саме заборони розповсюдження реклами азартних ігор, реклами торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, зокрема з використанням електронних комунікацій, символіки Збройних Сил, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, а також розповсюдження відповідного контекстного матеріалу.
Суд вказує на необґрунтованість доводів позивача щодо дотримання ним положень Закону №270/96-ВР при розміщенні ПрАТ "ТРК ЛЮКС" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 двох рекламних сюжетів про власну діяльність із зображенням знаків для товарів і послуг «SLOTOKING» та « 777» організатора азартних ігор, який виступав у якості спонсора, оскільки вказані рекламні сюжети містили найменування «SLOTOKING» та « 777», які є знаками для товарів і послуг організатора азартних ігор, розповсюдження яких є забороненим у обраний позивачем спосіб.
За висновком суду рекламні сюжети з умовною назвою «SLOTOKING» та « 777», що були розповсюджені 04.12.2023 року засобом зовнішньої реклами на території міста Київ, містять зображення торговельних марок, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри організатором ігор ТОВ "Слотс Ю.ЕЙ", ідентифікуються як реклама ТМ «SLOTOKING» та « 777», які належать спонсору ПрАТ "ТРК ЛЮКС".
Тобто, суд вказує, що предметом рекламування є саме ТМ «SLOTOKING» та « 777».
Враховуючи те, що ТМ «SLOTOKING» та « 777» є торговельними марками, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, суд дійшов до висновку, що реклама, розміщена засобом зовнішньої реклами у м. Києві, підпадає під заборону рекламування засобами зовнішньої реклами згідно з приписами ч. 1 ст. 22-1 Закону №270/96-ВР.
Крім того, судом встановлено, що частиною 4 статті 22-1 Закону України «Про рекламу» визначено, що спонсорство програм аудіовізуальних та аудіальних медіа, театрально-концертних та інших заходів, призначених переважно для осіб до 21 року (крім трансляції спортивних заходів та спортивних змагань), з використанням торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, забороняється.
Вказане обмеження, зокрема, встановлено у договорах про надання послуг від 22.02.2023 року № ЛВ.22.02.23-549523 та від 30.10.2023 року № ЛВ.30.10.23-569881, укладених між позивачем та ТОВ "Слотс Ю.ЕЙ", а саме у пункті 2.1.7, відповідно до якого Виконавець (ПрАТ «Телерадіокомпанія Люкс») зобов`язується при розміщенні рекламних/спонсорських матеріалів за цим Договором дотримуватись вимог Закону України "Про рекламу", зокрема, але не обмежуючись цим, йдеться про такі вимоги :
- відповідно до ч.5 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен допускати розміщення рекламних матеріалів за цим Договором без супроводження текстами попередження такого змісту : Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри (кожному попередженню має бути відведено не менше 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами, колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження - білим);
- відповідно до ч. 9 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен допускати розміщення рекламних матеріалів за цим Договором без зазначення у них відомості про ліцензію, номер, дату її видачі та найменування органу, який видав ліцензію на провадження певного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор рекламодавцю;
- відповідно до ч. 11 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен спрямовувати рекламу, яка міститься в рекламних матеріалах, на вразливі групи населення (неповнолітні особи, малозабезпечені особи, особи, хворі на психічні захворювання);
- відповідно до ч. 4 ст. 22-1 Закону Виконавець не повинен допускати розміщення спонсорських матеріалів в рубриках та/або ресурсах, які призначені переважно для осіб, які не досягли 21 року.
Водночас, як відображено в Актах про порушення вимог законодавства про рекламу від 05.04.2024 № 4/2024 та від 05.04.2024 № 5/2024 засобом зовнішньої реклами типу «Відеоекран на фасаді будинку» за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 розповсюджено рекламний сюжет з умовною назвою «slotoking НОВО - РІЧНИЙ ДВІЖ» та « 777 Час пригод» в які вміщено зображення знаків для товарів і послуг, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор.
Суд вказує, що розповсюджені позивачем засобом зовнішньої реклами типу «Відеоекран на фасаді будинку» за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 реклами з умовними назвами «slotoking НОВО - РІЧНИЙ ДВІЖ» та « 777 Час пригод», в які вміщені зображення знаків для товарів і послуг/об`єкти права інтелектуальної власності «slotoking» та « 777», свідчать про протиправне розповсюдження невизначеному колу осіб, зокрема, особам, які не досягли 21 року, а також малозабезпеченим особам, інформації про торгівельні марки об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, яка має вплив на формування обізнаності споживачів реклами та їх інтерес до організатора азартних ігор (ТОВ «СЛОТС Ю.ЕЙ.»), який здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет.
Також, доводи позивача стосовно того, що АТ "ТРК ЛЮКС" не є розповсюджувачем реклами спростовуються змістом договору №ІГ-19-П, укладеного 29.06.2023 між ТОВ "Ігніс Груп" (Компанія) та ТОВ "СК "Полтава" (Розповсюджувач), за умовами якого Компанія надає Розповсюджувачу право на розміщення рекламних матеріалів, а саме, на розміщення власних та рекламних матеріалів третіх осіб, а Розповсюджувач зобов`язується здійснювати оплату винагороди компанії.
Частиною першою статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" передбачено, що до рекламодавців, виробників реклами або розповсюджувачів реклами, які порушують вимоги щодо заборони замовлення, виготовлення, розміщення або розповсюдження реклами азартних ігор та/або організаторів азартних ігор, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор з порушенням вимог законодавства про азартні ігри та законодавства про рекламу, застосовується фінансова санкція у розмірі 300 (трьохсот) мінімальних заробітних плат.
Фінансові санкції, передбачені цією статтею, застосовуються за рішенням Уповноваженого органу у порядку, передбаченому статтею 58 цього Закону.
Отже, за порушення законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор, а саме - розміщення 04.12.2023 ПрАТ "ТРК ЛЮКС" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 двох рекламних сюжетів про власну діяльність із зображенням знаків для товарів і послуг «SLOTOKING» та « 777», організатора азартних ігор, міра відповідальності правомірно застосована відповідно до статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" до ПрАТ "ТРК ЛЮКС", як до розповсюджувача реклами, який порушив вимоги щодо заборони розміщення або розповсюдження реклами азартних ігор та/або організаторів азартних ігор, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор.
Разом з тим, суд вказує, що експертні висновки № 03/04-2024 та № 04/04-2024 експертної комісії при Всеукраїнській громадській організації "Всеукраїнська рекламна коаліція", на які посилається відповідач, не можуть слугувати належним та допустимим доказом в розумінні норм статей 73 та 74 КАС України у цій справі з огляду на наступне.
На підставі змістовної частини Експертних висновків № 03/04-2024 та № 04/04-2024 судом з`ясовано, що вказані висновки у цілому не відповідають вимогам, встановленим статтею 106 КАС України щодо змісту та форми, тоді як резолютивна частина цих висновків про те, що реклама, що є об`єктом експертизи, порушує ч. 1 ст. 22-1 Закону України "Про рекламу", вказує на те, що предметом експертизи було питання права, а тому вказані висновки судом не приймаються до уваги судом.
Стосовно посилання позивача на протиправність дій відповідача через припинення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», що визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» суд не приймає їх до уваги, оскільки в даному випадку це не стосується здійснення контролю за дотриманням законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор на предмет її відповідності, зокрема, вимогам статті 22-1 Закону України "Про рекламу".
Крім того, суд вказує, що при здійснення контролю за дотриманням законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор КРАІЛ керується нормами Закону України "Про рекламу" та Положенням про Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 891 (зі змінами), а при розгляді та вирішенні адміністративних справ, процедурних дій, що вчиняються адміністративним органом, і прийнятих процедурних рішень з розгляду та вирішення справи - Законом України «Про адміністративну процедуру», що додатково свідчить про безпідставність заявлених позовних вимог в цій частині.
Стосовно висновків позивача щодо наявності конфлікту інтересів при складанні акту за результатами встановленого порушення вимог Закону про рекламу, суд вказує на їх необґрунтованість, оскільки позивачем не надано належних та допустимих доказів встановленого факту наявності конфлікту інтересів між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Крім того, суд вказує, що хоч і громадянка ОСОБА_1 є державним службовцем, проте, такий статус не позбавляє вказану особу реалізувати своє право на звернення, закріплене статтею 40 Конституції України, зокрема, у разі виявлення фактів порушень вимог законодавства.
Стосовно висновку експерта № 10367 та рецензії № 10368, в яких викладені результати експертизи з питань інтелектуальної власності, проведеної уповноваженим експертом Незалежного інституту судових експертиз суд не приймає їх до уваги, оскільки вказана експертиза не стосується тих питань, які є предметом дослідження у цій справі, та стосується виключно питань з інтелектуальної власності, про що зазначено в самому висновку експерта. Крім того, зі змісту вказаного висновку експерта вбачається, що розміщення на об`єкті зовнішньої реклами інформації про бренд, торговельні марки об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, яка має вплив на формування обізнаності споживачів реклами та їх інтерес до організатора азартних ігор не заперечується самим експертом.
Стосовно звіту про соціологічне опитування визначення рівня сприйняття рекламного відеоролику "ЧАС ПРИГОД" та звіту про соціологічне опитування визначення рівня сприйняття рекламного відеоролику "НОВОРІЧНИЙ ДВІЖ", суд вказує не приймає їх до уваги, оскільки не спростовують факту того, що розповсюджені позивачем рекламні матеріали містили інформацію про бренд, торговельні марки об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, яка має вплив на формування обізнаності споживачів реклами (незалежно від їх кількості), зокрема, осіб, які не досягли 21 року або осіб, які є малозабезпеченими, або осіб, хворих на психічні захворювання.
Стосовно висновку експерта за результатами проведення науково-правової експертизи з питання спонсорства організатора азартних ігор від 02.07.2024 № 10364 суд вказує на його необґрунтованість, оскільки не містить жодного положення щодо безпосереднього дослідження обставин, що складають предмет доказування у цій адміністративній справі.
Враховуючи викладене, суд не вбачає підстав для визнання протиправними та скасування рішень Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей «Про застосування фінансових санкцій (штрафів) за порушення вимог законодавства про рекламу до ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ТЕЛЕРАДІОКОМПАНІЯ ЛЮКС» та зупинення розповсюдження реклами» від 18.04.2024 № 217 та № 218.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
З метою дотримання принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
З огляду на вищенаведене, на думку суду, у спірних правовідносинах відповідач діяв у межах вимог ст. 19 Конституції України та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, за якими органи державної влади та органи місцевого самоврядування, в тому числі, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також обґрунтовано.
Доказів, які б доводили обґрунтованість заявленого позову, суду не надано, а отже позовні вимоги задоволенню не підлягають.
За визначенням ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Достатніми, у розумінні ч. 1 ст. 76 КАС України, є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
За змістом ч. 2 вищезазначеної правової норми процесуального закону, питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Разом з тим частина перша статті 77 КАС України покладає на кожну сторону обов`язок довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов до висновку про залишення позовних вимог без задоволення.
Враховуючи висновки суду за наслідками вирішення справи, положення ст. ст. 139, 143 КАС України, у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 2, 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лисенко В.І.
Повний текст рішення виготовлено 10.02.2025.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 13.02.2025 |
Номер документу | 125074770 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні