Рішення
від 12.02.2025 по справі 360/1516/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

12 лютого 2025 рокум. ДніпроСправа № 360/1516/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Качанок О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області до Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі - позивач) до Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи про стягнення заборгованості (далі - відповідач), в якому позивач просить стягнути з відповідача капіталізовані платежі в розмірі 1878548,84 грн.

Позовну заяву обґрунтовано тим, що 15.10.2024 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області надано державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (відповідача) в результаті її ліквідації.

Згідно з переліком потерпілих та осіб, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого, які перебували на обліку в робочих органах виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, по Луганському обласному бюро судово-медичної експертизи перебували на обліку 6 потерпілих (членів їх сімей).

По двох потерпілих розрахунки не проводилися з таких причин: ОСОБА_1 отримував щомісячні страхові виплати особам, які мають на це право в разі смерті годувальника до досягнення ним 23-х років в період навчання. Дата закриття страхового випадку 28.04.2011.

ОСОБА_2 отримував щомісячні страхові виплати в разі часткової чи повної втрати працездатності до закінчення терміну дії довідки МСЕК. Дата закриття страхового випадку 30.09.2009.

Для забезпечення роботи щодо здійснення капіталізації платежів та своєчасного пред`явлення кредиторських вимог у частині капіталізованих платежів до Пенсійного фонду України надано розрахунки платежів по 4 потерпілих та осіб, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого, що підлягають капіталізації, з усіма необхідними копіями документів, завіреними належним чином, які підтверджують розрахунок.

Відтак, з моменту внесення до ЄДР запису про ліквідацію у Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи виникли зобов`язання перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області щодо сплати капіталізованих платежів, розрахованих відносно 4 потерпілих: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 .

В порядку досудового врегулювання спору 28.10.2024 за № 1200-0801-8/27445 позивачем направлено відповідачу на його фактичну адресу вимогу про сплату коштів, в якій позивач просив добровільно сплатити капіталізовані платежі у сумі 1878548,84 у місячний термін з дня отримання претензії, на рахунки позивача.

До вимоги було додано розрахунок витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області по кожному з 4 потерпілих.

Так, зокрема, по потерпілим ОСОБА_3 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого ОСОБА_7 (страхові виплати відділеннями Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків та виробництві та професійних захворювань України у Луганській області відповідно до листа від 23.03.2015 № 02/266 були призупиненні з 01.12.2014), заборгованість страхових виплат розрахована на дату припинення юридичної особи - Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи - 03.10.2024. Розрахована сума заборгованості за страховими виплатами склала 557393,60 грн.

Розрахунок платежів для забезпечення щомісячних страхових виплат потерпілим в разі часткової чи повної втрати працездатності та особам, які мають на це право в разі втрати годувальника, становить 1321155,24 грн.

Відтак, загальний розмір капіталізованих платежів склав 1878548,84 грн.

Відповідачем у термін, встановлений частиною 6 статті 105 ЦК України (30 днів), не було надано заперечення (відзиву) на вимогу, що свідчить про фактичне визнання суми капіталізованих платежів, які визначені у вимозі.

Заборгованість зі сплати капіталізованих платежів на момент подання позову відповідачем також не було погашено.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.

Від представника відповідача до суду 27.12.2024 надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказано, що Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи частково визнає позовні вимоги, а саме погоджується на виплату коштів на сплату капіталізованих платежів ОСОБА_4 в сумі 798727,07 грн.

З вимогою про сплату капіталізованих платежів ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи не погоджується, оскільки відповідно до п. 4 ст. 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» страхові виплати, призначені, але своєчасно не одержані потерпілим або особою, яка має на це право, здійснюються за весь минулий час, але не більш як за три роки з дня звернення за їх одержанням.

В документах, наданих Пенсійним фондом страхові виплати ОСОБА_3 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 нараховані, але не виплачені з грудня 2014 року, що становить більше трьох років.

Звернень про поновлення виплат від даних осіб не було, тому відповідач просить перерахувати заборгованість за останні три роки для відшкодування капіталізації.

Також вказано, що на даний час місцезнаходження та фізичний стан вищезазначених осіб не відомі.

На підставі викладеного, відповідач просить частково відмовити в задоволенні позовних вимог.

31.12.2024 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в обґрунтування якої зазначено, що розрахунок капіталізованих платежів по відповідачу проведений відповідно до чинного законодавства, - Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 04.02.2023 № 95 «Деякі питання капіталізації платежів у випадках ліквідації страхувальників» та листа Пенсійного фонду України від 24.03.2023 № 2800-030402-9/15481.

Зазначеними документами передбачено, що розрахунок витрат на відшкодування шкоди проводиться на кожного потерпілого та особи, яка має право на страхові виплати в разі смерті потерпілого, з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення належних страхових виплат.

У Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області відсутні відомості про смерть ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , відтак вони не втратили права на призначені їм страхові виплати.

На підставі викладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 09.12.2024 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 16.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі після усунення недоліків позовної заяви, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 19.12.2024 відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про залучення третьої особи до участі у справі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив такі обставини справи.

Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи, ідентифікаційний номер 01983453, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Єгорова, буд. 2Б, вид діяльності 86.10 Діяльність лікарняних закладів (основний), з 03.10.2024 перебуває в стані припинення.

У відомостях з Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України «Призначення та виплати деяких соціальних виплат» щодо ОСОБА_4 вказано: «Тип документу» - Акт Н-1 (акт розслідування нещасного випадку); дата складання акта - 11.09.2013; дата нещасного випадку - 23.08.2013; підприємство (установа, організація), де стався нещасний випадок - Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи (01983453), основний вид економічної діяльності 86.10 Діяльність лікарняних закладів.

Згідно з випискою медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги № 114410 від 30.09.2022, ОСОБА_4 : дата огляду - 30.09.2022, група інвалідності - не має, огляд - повторний, ступінь втрати професійної працездатності у відсотках - повторно 25% з 01.10.2022 безстроково по наслідкам нещасного випадку на виробництві, причина втрати професійної працездатності - травма на виробництві, дата встановлення страхового випадку 23.08.2013, переогляду не підлягає, потреба у медичній та соціальній допомозі - лікування та забезпечення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.

Постановою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області від 22.12.2022 № 44026/617268/797/18 продовжено ОСОБА_4 перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2069,36 грн.

Також постановою Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 30.03.2023 № 1437937762/617268 перераховано ОСОБА_4 розмір страхових виплат, внаслідок чого їх розмір склав 2477,02 грн.

Згідно з постановою Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 15.04.2024 № 1437937762/1437937762-2024-1 від 15.04.2024 перераховано ОСОБА_4 розмір страхових виплат, внаслідок чого їх розмір склав 2674,19 грн.

У відомостях з Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України «Призначення та виплати деяких соціальних виплат» щодо ОСОБА_7 вказано: «Тип документу» - Акт Н-1 (акт розслідування нещасного випадку); дата нещасного випадку - 11.10.2004; професія - лікар; підприємство (установа, організація), де стався нещасний випадок - Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи (01983453), основний вид економічної діяльності - 86.10 Діяльність лікарняних закладів; ОСОБА_7 - годувальник, утриманці: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Відповідно до довідки суми заборгованості за страховими виплатами для розрахунку капіталізації платежів на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві по підприємству - Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи (ЄДРПОУ 01983453) щодо ОСОБА_5 (годувальник - ОСОБА_7 ), станом на 03.10.2024, за період з грудня 2014 року по жовтень 2024 року, заборгованість складає 204708,28 грн.

Також, згідно з довідкою суми заборгованості за страховими виплатами для розрахунку капіталізації платежів на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві по підприємству - Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи (ЄДРПОУ 01983453) щодо ОСОБА_6 (годувальник - ОСОБА_7 ), станом на 03.10.2024, за період з грудня 2014 року по жовтень 2024 року, заборгованість складає 204708,28 грн.

У відомостях з Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України «Призначення та виплати деяких соціальних виплат» щодо ОСОБА_3 вказано: «Тип документу» - Акт Н-1 (акт розслідування нещасного випадку); дата складання акта - 14.02.2003; дата нещасного випадку - 11.10.2004; професія - експерт; підприємство (установа, організація), де стався нещасний випадок - Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи (01983453), основний вид економічної діяльності - 86.10 Діяльність лікарняних закладів; дата встановлення інвалідності/стійкої втрати з 01.07.2011, встановлено на період 31.12.2098 (безстроково).

Згідно з довідкою суми заборгованості за страховими виплатами для розрахунку капіталізації платежів на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві по підприємству - Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи (ЄДРПОУ 01983453) щодо ОСОБА_3 , станом на 03.10.2024, за період з грудня 2014 року по жовтень 2024 року, заборгованість складає 147977,04 грн.

Також відповідно до розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області:

- ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 ; № ЕОС 1081962691, вік - 74 роки; вид випадку (Т - трудкаліцтво, ПЗ - професійне захворювання, ВГ - втрата годувальника) - Т; номер та дата складання акта - № 1 від 14.02.2003; виписка із акта огляду у МСЕК (серія, номер, дата) - серія 10ААА № 055147 від 09.08.2011; термін, на який встановлено стійку втрату професійної працездатності - безстроково; ступінь втрати працездатності потерпілого, % - 20; вид страхової виплати, соціальної послуги - щомісячна страхова виплата в разі часткової чи повної втрати працездатності; сума заборгованості за страховими виплатами - 147977,04 грн; сума страхової виплати на місяць - 2181,03 грн; середня очікувана тривалість життя при досягненні віку - 6,86; капіталізація платежів для забезпечення щомісячних страхових виплат потерпілому або особі, яка має на це право (гр. 16 х гр.17 х 12 міс.) - 179542,39 грн; загальна сума капіталізованих платежів (гр. 15 + гр. 18 + гр. 20 + гр. 21 + гр. 22) - 327519,43 грн;

- ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_4 ; № ЕОС 1437937762, вік - 44 роки; вид випадку (Т - трудкаліцтво, ПЗ - професійне захворювання, ВГ - втрата годувальника) - Т; номер та дата складання акта - № 1 від 11.09.2013; виписка із акта огляду у МСЕК (серія, номер, дата) - серія 12ААА № 114410 від 30.09.2022; термін, на який встановлено стійку втрату професійної працездатності - безстроково; ступінь втрати працездатності потерпілого, % - 25; вид страхової виплати, соціальної послуги - щомісячна страхова виплата в разі часткової чи повної втрати працездатності; сума заборгованості за страховими виплатами - 0,00 грн; сума страхової виплати на місяць - 2674,19 грн; середня очікувана тривалість життя при досягненні віку - 24,89; капіталізація платежів для забезпечення щомісячних страхових виплат потерпілому або особі, яка має на це право (гр. 16 х гр.17 х 12 міс.) - 798727,07 грн; загальна сума капіталізованих платежів (гр. 15 + гр. 18 + гр. 20 + гр. 21 + гр. 22) - 798727,07 грн;

- ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_5 , № ЕОС 1286061604, вік - 84 роки; вид випадку (Т - трудкаліцтво, ПЗ - професійне захворювання, ВГ - втрата годувальника) - ВГ; номер та дата складання акта - від 11.10.2004; термін, на який встановлено стійку втрату професійної працездатності - з 11.10.2004 безстроково; вид страхової виплати, соціальної послуги - щомісячні страхові виплати особам, які мають на це право в разі смерті годувальника; сума заборгованості за страховими виплатами - 204708,28 грн; сума страхової виплати на місяць - 3049,50 грн; середня очікувана тривалість життя при досягненні віку - 4,21; капіталізація платежів для забезпечення щомісячних страхових виплат потерпілому або особі, яка має на це право (гр. 16 х гр.17 х 12 міс.) - 154060,74 грн; загальна сума капіталізованих платежів (гр. 15 + гр. 18 + гр. 20 + гр. 21 + гр. 22) - 358769,02 грн;

- ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_4 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 , № ЕОС 1286061604, вік - 83 роки; вид випадку (Т - трудкаліцтво, ПЗ - професійне захворювання, ВГ - втрата годувальника) - ВГ; номер та дата складання акта - від 11.10.2004; термін, на який встановлено стійку втрату професійної працездатності - з 11.10.2004 безстроково; вид страхової виплати, соціальної послуги - щомісячні страхові виплати особам, які мають на це право в разі смерті годувальника; сума заборгованості за страховими виплатами - 204708,28 грн; сума страхової виплати на місяць - 3049,50 грн; середня очікувана тривалість життя при досягненні віку - 5,16; капіталізація платежів для забезпечення щомісячних страхових виплат потерпілому або особі, яка має на це право (гр. 16 х гр.17 х 12 міс.) - 188825,04 грн; загальна сума капіталізованих платежів (гр. 15 + гр. 18 + гр. 20 + гр. 21 + гр. 22) - 393533,32 грн.

Загальна сума капіталізованих платежів щодо усіх з вищезазначених осіб складає 1878548,84 грн.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області надіслано до Голови комісії з припинення Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи вимогу про сплату коштів, в якій запропоновано визнати грошову вимогу по капіталізованих платежах Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо потерпілих ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 на виробництві в Луганському обласному бюро судово-медичної експертизи (код ЄДРПОУ 01983453) у сумі 1878548,84 грн; перерахувати кошти в сумі 1878548,84 грн згідно наступних реквізитів: Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області, код ЄДРПОУ 21782461 р/р НОМЕР_5 в філії - Львівське обласне управлінні АТ «Ощадбанк», МФО банку 325796.

Листом Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи від 29.11.2024 № 06-03/866 повідомлено, що вимога про сплату коштів від 28.10.2024 № 1200-0801-8/27445 взята до розгляду. Оскільки на 2024 рік видатки на капіталізовані платежі не були заплановані Луганським обласним бюро судово-медичної експертизи, то відповідачем був направлений лист разом із розрахунками до Департаменту охорони здоров`я Луганської обласної державної адміністрації щодо додаткового виділення коштів на 2024 рік на погашення заборгованості по капіталізованих видатках у сумі 1878548,84 грн. Станом на сьогодні відповідь з Департаменту охорони здоров`я Луганської обласної державної адміністрації не надійшла. Як тільки Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи отримає відповідь щодо результату розгляду додатково виділених коштів на погашення заборгованості по капіталізованих видатках, повідомить Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою, другою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 1105-XIV).

Згідно з частиною першою статті 4 Закону № 1105-XIV на момент виникнення спірних правовідносин Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

01.01.2023 набрали чинності зміни до Закону № 1105-XIV.

В свою чергу Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду реорганізовано шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 01.01.2023.

Відповідно до статті 4 Закону № 1105-XIV уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку є Пенсійний фонд України.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 8 Закону № 1105-XIV, роботодавець зобов`язаний здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом.

Статтею 11 Закону № 1105-ХІV визначено, що страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) (крім домашніх працівників, які не беруть добровільної участі у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Відповідно до частини 1 статті 22 Закону № 1105-ХІV страхова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).

У разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації страхові виплати за страховими випадками, які настали до ліквідації (реорганізації), здійснюються застрахованим особам правонаступником, а в разі відсутності правонаступника - територіальним органом уповноваженого органу управління за місцем здійснення обліку ліквідованого підприємства, установи, організації як страхувальника.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 затверджено Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (далі - Порядок № 986), відповідно до якого здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.

У цьому Порядку термін «капіталізація платежів» означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (пункт 2 Порядку № 986).

Згідно з пунктом 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Пунктом 4 Порядку № 986 визначено, що капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином: щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності; витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами.

Відповідно до пунктів 7-8 Порядку № 986 капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.

У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Отже, встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників означає, що у разі припинення своєї діяльності страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників, зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 112 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Відповідно до частини третьої статті 110 ЦК України, якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Згідно з статтею 1205 ЦК України у разі припинення юридичної особи, зобов`язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників. У разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Аналіз наведених вище норм чинного законодавства дає підстави вважати, що вимоги частини другої статті 1205 ЦК України та положення Порядку № 986 щодо капіталізації платежів поширюються на всі випадки ліквідації юридичних осіб та припинення діяльності фізичних осіб-підприємців.

Подібна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 18.06.2020 у справі № 820/2837/17.

Суд зауважує, що у відносинах капіталізації платежів завжди беруть участь три учасники, а саме: Пенсійний фонд, застрахована особа, тобто фізична особа, яка підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок, та страхувальник, тобто роботодавець, який зобов`язаний сплачувати єдиний внесок.

Водночас метою капіталізації платежів є задоволення вимог, що виникли із зобов`язань Пенсійного фонду перед застрахованою особою, яка стала потерпілою внаслідок заподіяння їй шкоди від нещасного випадку на виробництві.

Отже, капіталізація платежів полягає у визначенні суми коштів, яку Пенсійний фонд повинен сплатити застрахованій особі за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності застрахованої особи, у зв`язку з ліквідацією страхувальника.

Зміст наведених норм права дає підстави дійти висновку, що юридичні особи у разі їх припинення, незалежно від підстав, не звільняються від фінансування Фонду соціального страхування України шляхом внесення капіталізованих платежів.

Слід вказати, що позивач просить стягнути з відповідача заборгованість з капіталізованих платежів по потерпілим ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 у загальному розмірі 1878548,84 грн.

При цьому, згідно з відзивом на позовну заяву відповідач визнає позовні вимоги в частині сплати капіталізованих платежів за потерпілого ОСОБА_4 у розмірі 798727,07 грн.

Водночас, в частині решти вимог відповідач заперечує проти їх задоволення, посилаючись на те, що страхові виплати ОСОБА_3 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 нараховані, але не виплачені з грудня 2014 року, що становить більше трьох років, звернень про поновлення виплат від даних осіб не було, тому відповідач з посиланням на положення частини 4 статті 41 Закону № 1105-ХІV, просить перерахувати заборгованість за останні три роки для відшкодування капіталізації.

Щодо наведених посилань відповідача, суд зазначає таке.

Згідно з частиною 4 статті 41 Закону № 1105-ХІV страхові виплати, призначені, але своєчасно не одержані потерпілим або особою, яка має на це право, здійснюються за весь минулий час, але не більш як за три роки з дня звернення за їх одержанням.

Аналізуючи наведену норму суд зазначає, що вона регулює правовідносини між страховиком (Пенсійним фондом України), та застрахованими особами (потерпілими), щодо порядку здійснення страхових виплат за минулий час.

Тобто, положення наведеної норми не стосуються правовідносин, що виникають між страховиком та страхувальником (роботодавцем) з приводу капіталізації платежів Фонду соціального страхування України, а тому відповідні посилання відповідача є необґрунтованими.

З наявних у справі матеріалів вбачається, що вказані особи не втратили права на страхові виплати, доказів зворотнього відповідачем не надано та судом таких обставин не встановлено.

Розрахунок капіталізації платежів здійснено у відповідності до вимог Порядку № 986.

Отже, відповідачем має бути сплачено капіталізовані платежі в повному обсязі.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торія проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

Отже, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані докази, а також письмові доводи сторін, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ідентифікаційний номер 21782461, місцезнаходження: Луганська область, м. Сіверськодонецьк, вул. Шевченка, буд. 9) до Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи (ідентифікаційний номер 01983453, місцезнаходження: Луганська область, м. Сіверськодонецьк, вул. Єгорова, буд. 2Б) про стягнення заборгованості - задовольнити.

Стягнути з Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області капіталізовані платежі в сумі 1878548,84 грн (один мільйон вісімсот сімдесят вісім тисяч п`ятсот сорок вісім гривень 84 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 12.02.2025.

Суддя О.М. Качанок

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2025
Оприлюднено14.02.2025
Номер документу125108022
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/1516/24

Рішення від 12.02.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні