ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 лютого 2025 року Чернігів Справа № 620/14746/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Ткаченко О.Є.,
за участі секретаря Бруховецької В.С.,
представника позивача Яловенко К.Б.,
представника відповідача Ворони Ж.С.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАНШИП» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «КРАНШИП» (далі ТОВ «КРАНШИП», позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі ГУДПС у Чернігівській області, відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Чернігівській області від 08.08.2024 року № 12361/ж10/25-01-07-00.
В обґрунтування своїх вимог зазначає, що у зв`язку з форс-мажорними обставинами, про які повідомлено листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022, перебіг строків розрахунків за доставку товарів по імпорту повинен бути зупинений на весь період їх дії, пеня за порушення строків розрахунків не має нараховуватись, а нарахована пеня анульована. Позивач зазначає, що 180-ти денні строки отримання валютної виручки, встановлені відповідно до вимог частини 2 статті 13 Закону, пунктом 14 прим. 2 Постанови НБУ №18, були зупинені згідно з пунктом 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України на період з 07.03.2022 по 01.08.2023. Таким чином, відлік 180-ти денного строку отримання валютної виручки має розраховуватись не з дати оформлення актів надання послуг (30.06.2023), а із дати відновлення перебігу строків отримання валютної виручки 02.08.2023.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив відмовити в їх задоволенні, надав відзив на позов та пояснив, що під час перевірки встановлено порушення товариством частин 1, 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції», а саме несвоєчасне надходження частини валютної виручки від нерезидента, у зв`язку з чим нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення.
Відповідач також зауважив, що базовим та спеціальним Законом України, що визначає поняття валюти, валютних операцій та валютного регулювання є Закон №2473, а отже питання строків та відповідальності за їх порушення врегульовано саме зазначеним Законом. Зміни до Закону №2473 в частині перебігу строків не вносились. Не зупинялись відповідні строки і нормативними документами Національного банку України, який відповідно до частини 1 статті 13 Закону №2473 встановлює граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Таким чином, вимоги пп. 69.9 ст. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення», пп.112.8.9 п.112.8 ст.112 та пп.129.9.7 п.129.9 ст.129 Податкового кодексу України не розповсюджуються на строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, що врегульовано законодавством у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.12.2024 заяву представника ТОВ «КРАНШИП» про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено.
Представник позивача у судовому засідання позовні вимоги підтримала та просила задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача Головного управління ДПС у Чернігівській області заперечила проти задоволення позовних вимог.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
ТОВ «КРАНШИП» зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.
По-перше, ТОВ "КРАНШИП" уклало договір про надання послуг №1S від 01.04.2023 року з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. про надання послуг по навантаженню/розвантажуванню вантажів.
1.Предмет договору. Послуги по навантаженню/розвантажуванню вантажів місцях, визначених в Додатках до договору та інші послуги за заявкою Замовника.
2.Права та обов`язки сторін. Виконавець своїми силами і засобами здійснює навантаження/розвантаження річкових суден, барж, ліхтерів. Замовник не пізніше 3 днів до початку робіт повинен надати виконавцю заявку в електронному вигляді із зазначенням передбачуваного обсягу завозу вантажу та графік приходу річкових суден, додаткових робіт та ін. за навантаження/розвантаження вантажів замовник сплачує виконавцю вартість наданих послуг відповідно до виставленого рахунку.
3.Взаєморозрахунки та відповідальність сторін. Всі платежі, пов`язані з навантаженням/розвантаженням та обробкою суден, здійснюється замовником на підставі рахунку протягом 5 днів після його виставлення. Надання послуг підтверджується актом наданих послуг за минулий місяць.
4.Форс-мажор. Жодна із Сторін не несе відповідальності за повне або часткове невиконання будь-якого із зазначених зобов`язань за умови: повені, пожежі, землетруси, катастроф та інших, незалежних від Сторін випадків екологічного характеру, а також ембарго, накладених державними органами на експорт або імпорт, якщо обставини виникнуть після вступу цього Договору в силу. Якщо жодне з непередбачених вище наведених обставин прямо вплине на своєчасність виконання цього Договору, умови передбачені Договором , будуть продовжені на період, рівний по тривалості цим обставинам, за умови, що постраждала Сторона повідомить іншу Сторону в письмовому вигляді про настання таких обставин у п`ятиденний термін.
Існування форс-мажорних обставин і термін їх дії підтверджується ТТП України.
5.Термін дії Договору, розгляд суперечок і інші умови. Даний Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до «31 » грудня 2023 року, але не раніше повного виконання сторонами своїх зобов`язань. Договір вважається автоматично продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо сторонами за 30 календарних днів до закінчення терміну дії не буде заявлено про розірвання договору в письмовому вигляді.
5.5. Всі спірні питання, що випливають з цього Договору, вирішуються шляхом переговорів. У разі недосягнення взаємної згоди спори розглядаються в Господарському суді України.
Згідно Додатку №1 до договору №1S від 01.04.2023.
Вартість по навантаженню/розвантажуванню зернових та олійних вантажів у 2023 році: В портопункті Кілія та вантажному причалі на 40-км Дунай складає 4,12 євро, в тому числі ПДВ за метричну тону перевантаження, в Ізмаїльському морському торгівельному порту 7,36 євро. Комплексна ставка за навантажувально-розвантажувальні роботи в ліхтер (або судно, або баржу) в Морському торговельному порту Ізмаїл (Берегоукріплення №3) за адресою: Україна, Одеська обл.,Ізмаїльський р., с/рада. Старонекрасівська, Комплекс будівель та споруд №12, з подальшою доставкою та перевантаженням на Судно на рейді порту Ізмаїл складає 10,00 євро за метричну тону.
Згідно Додатку №2 від 01.09.2023 до договору №1S від 01.04.2023.
Накопичення вантажу Замовника в ліхтерах або баржах Підрядника в порту Ізмаїл перед завантаженням на флот Замовника коштує 3,00 Євро в тому числі ПДВ (за кожну операцію завантаження/розвантаження) за метричну тонну.
Відповідно до Додатку №3 від 01.10.2023 до договору №1S від 01.04.2023.
Вивантаження вантажу Замовника з флоту Замовника (суден, ліхтерів або барж) на причал або в автотранспорт в порту Ізмаїл коштує 3,00 євро в тому числі ПДВ за одну метричну тонну.
На виконання умов договору №1S від 01.04.2023 ТОВ «КРАНШИП» надало послуги по навантаженню-розвантаженню вантажів нерезиденту SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) на загальну суму 2 081 281,01 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 63 986 737,14 грн. згідно актів виконаних робіт, в т.ч.:
- акт №STC-11/23-K від 30.06.2023 на суму 225 367,73 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 9014 844,42 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 26.12.2023;
- акт № STC-11/23-Kk від 30.06.2023 на суму 72 816,76 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 2912714,09 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 26.12.2023;
- акт № STC-11/23-1 від 30.06.2023 на суму 255 873,07 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 10 235 076,32 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 26.12.2023;
- акт № STC-11/23_1_n від 30.06.2023 на суму 60 859,2 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 2 434 404,52 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 26.12.2023;
- акт № STC-111/23_1 від 30.09.2023 на суму 131 983,21 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 5 088 520,27 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.03.2024;
- акт № STC-111/23_1_n від 30.09.2023 на суму 120 518,8 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 4 646 517,97 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.03.2024;
- акт № STC-111/23_K від 30.09.2023 на суму 163 268,48 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 6 294 701,96 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.03.2024;
- акт № STC-111/23_K_k від 30.09.2023 на суму 282 389,96 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 10 887 347,23 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.03.2024;
- акт № STC-12/23_1_n від 31.12.2023 на суму 9 265,8 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 391 089,96 грн.; Граничний строк розрахунків за операцією 27.06.2024;
- акт № STC-12/23_1_a від 31.12.2023 на суму 4 091,28 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 172 684,34 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.06.2024;
- акт № STC-12/23_K_n від 31.12.2023 на суму 206 996,15 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 8 736 872,80 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.06.2024;
- акт № STC-12/23_K від 31.12.2023 на суму 126 024,45 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 5 319 227,38 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.06.2024;
- акт № STC-12/23_1 від 31.12.2023 на суму 162 708,41 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 6 867 580,30 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 27.06.2024;
- акт № STC-I/24_K_k від 31.03.2024 на суму 75 271,83 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 6 867 580,30 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 26.09.2024;
- акт № STC-I/24_I від 31.03.2024 на суму 116 595,53 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 4 939 802,82 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 26.09.2024;
- акт № STC-I/24_K від 31.03.2024 на суму 67 250,35 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 2 849 195,58 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 26.09.2024.
Нерезидент SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) перерахував грошові кошти ТОВ «КРАНШИП» за надані послуги по договору №1S від 01.04.2023 в сумі 614 916,76 євро (24 786 021,61 грн.) на поточний розрахунковий рахунок згідно наступних платіжних документів:
- №425476 від 17.08.2023 на суму 225 367,73 євро, що складає за офіційним курсом НБУ 8 994 651,47 грн;
- №473415 від 06.09.2023 на суму 50 000,00 євро, що складає за офіційним курсом НБУ 1 962 635,0 грн;
- №325518 від 13.09.2023 на суму 72 816,76 євро, що складає за офіційним курсом НБУ 2 853 732,51 грн;
- №405219 від 18.01.2024 на суму 208 773,07 євро, що складає за офіційним курсом НБУ 8 603 538,21 грн;
- № 510633 від 26.01.2024 на суму 57 959,2 євро, що складає за офіційним курсом НБУ 2 371 464,42 грн.
По-друге, ТОВ "КРАНШИП" уклало контракт №07/08/23-1FB від 07.08.2023 з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. на продаж ячменю, українського походження, врожаю 2023 року (далі - Товар).
Кількість. 1860,00 метричних тон +/-10% в опціоні Покупця часткове постачання дозволено. Період поставки : 07.08.2023-30.09.2023, обидві дати включені. Ціна установлюється у Додатку в євро за одну метричну тону на умовах FOB Ізмаїл, Україна зона митного контролю. Упаковка. Насипом. Оплата. Покупець здійснює 100% оплати Договірної ціни протягом 60 днів з дня подання документів на відвантажений товар. Покупець має право зробити часткову передоплату попереднього інвойсу Продавця. Номінація/попередня інформація. Покупець повинен відправити Продавцеві у робочі часи номінацію на судно не пізніше ніж за 3 дні до прибуття судна в порт. Право власності на товар переходить від Продавця до Покупця після фактичного перетину митного кордону України та оформлення ВМД. Цей договір регулюється англійським законодавством. Усі суперечки або розбіжності, що виникають між сторонами або пов`язані з його змістом та діяльністю або наслідком цього договору або його порушення, вирішуються арбітражем у Лондоні згідно Арбітражними правилами та правилами GAFTA №125.
Згідно Додаткової угоди №1 від 07.08.2023:
- п.6 контракту Ціна: 138,00 євро за одну метричну тону Товару на умовах FOB Ізмаїл. Вартість контракту 256 680,00 євро +/-10%. Валюта платежу і контракту євро.
На виконання умов контракту №07/08/23-1FB від 07.08.2023 року поставило Товар (ячмінь) нерезиденту SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) на загальну суму 238 726, 20 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 9 437 873,21 грн. згідно митних декларацій, а саме:
- ЕК 10 ДР № 23UA500370006956U4 від 24.08.2023 на суму 131 919,72 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 5 215 353,79 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 19.02.2024;
- ЕК 10 ДР № 23UA500370006958U2 від 24.08.2023 на суму 106 806,48 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 4 222 519,42 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 19.02.2024.
Нерезидент SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) 11.03.2024 перерахував грошові кошти ТОВ «КРАНШИП» за товар по контракту №07/08/23-1FB від 07.08.2023 в сумі 238 726,20 євро (9 437 873,21 грн.) на поточний розрахунковий рахунок згідно платіжного документа №14319667.
ТОВ «КРАНШИП» надавався лист вих. №11-03/2024 від 11.03.2024 до АТ "Південний" щодо зарахування валютної виручки в розмірі 238 726,20 євро по контракту №07/08/23-1FB від 07.08.2023 року, оскільки одним платежем нерезидент здійснював оплату по двом контрактам.
Станом на 31.03.2024 року розрахунки по контракту №07/08/23-1FB від 07.08.2023 з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) завершені.
По-третє, ТОВ "КРАНШИП" уклало №31/10/23-1MW від 31.10.2023 з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. на продаж пшениці 2, 3 та/або 4 класу, насипом, врожаю 2023 року (далі Товар).Кількість. 3700 метричних тон +/-10% в опціоні Покупця часткове постачання дозволено. Період поставки : 31.10.2023-31.11.2023, обидві дати включені. Ціна і умови поставки. 147,00 євро за одну метричну тону Товару на умовах за тону FOB Кілія, Україна зона митного контролю. Вартість контракту 543 900,00 євро +/- 10%. Упаковка. Насипом. Оплата. Покупець здійснює 100% оплати Договірної ціни протягом 60 днів з дня подання документів на відвантажений товар. Покупець має право зробити часткову передоплату попереднього інвойсу Продавця. Покупець повинен відправити Продавцеві у робочі часи номінацію на судно не пізніше ніж за 3 дні до прибуття судна в порт. Право власності/ризики. Право власності на товар переходить від Продавця до Покупця після фактичного перетину митного кордону України та оформлення ВМД. Цей договір регулюється англійським законодавством. Усі суперечки або розбіжності, що виникають між сторонами або пов`язані з його змістом та діяльністю або наслідком цього договору або його порушення, вирішуються арбітражем у Лондоні згідно Арбітражними правилами та правилами GAFTA №125.
Згідно Додаткової угоди №1 від 20.12.2023:
п.2 контракту Кількість, викладено наступним чином: 606,520 метричних тон насипом, за контрактною ціною.
п.6 контракту Ціна: 148,00 євро за одну метричну тону Товару. Валюта платежу і контракту євро.
На виконання умов контракту №31/10/23-1MW від 31.10.2023 поставило Товар (пшениця) (в графі 33 митних декларацій код товару зазначено УКТ ЗЕД 10019900) нерезиденту SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) на загальну суму 523 129,78 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 20 743 353,78 грн. згідно митних декларацій, а саме:
- ЕК 10 ДР № 23UA500410002504U0 від 16.11.2023 на суму 176 350,02 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 6 947 115,05 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 13.02.2024;
- ЕК 10 ДР № 23UA500410002518U0 від 18.11.2023 на суму 257 014,8 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 10 102 069,52 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 15.02.2024;
- ЕК10 ДР № 23UA500410002661U7 від 27.12.2023 на суму 499 113,60 євро, що становить за офіційним курсом НБУ 3 694 169,21 грн. Граничний строк розрахунків за операцією 25.03.2024.
Нерезидент SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) перерахував грошові кошти ТОВ «КРАНШИП» за товар згідно контракту №31/10/23-1MW від 31.10.2023 в сумі 523 129,78 євро (21 883 544,73 грн.) на поточний розрахунковий рахунок згідно наступних платіжних документів:
- № 315544 від 11.03.2024 на суму 433 364,82 євро, що складає за офіційним курсом НБУ 18 069 449,53 грн.
- № 524458 від 26.03.2024 на суму 89 764,96 євро, що складає за офіційним курсом НБУ 3 814 095,20 грн.
ТОВ «КРАНШИП» надавався лист вих. №240 від 26.03.2024 до ПАТ " БАНК ВОСТОК " щодо зарахування валютної виручки в розмірі 89 764,96 євро по контракту №31/10/23-1MW від 31.10.2023, оскільки одним платежем нерезидент здійснював оплату по двом контрактам.
Станом на 31.03.2024 року розрахунки по контракту №31/10/23-1MW від 31.10.2023 з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) завершені.
Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Чернігівській області отримано листи від ДПС України:
- від 12.02.2024 №3624/7/99-00-07-05-02-07 з витягом податкової інформації від Національного банку України (лист від 23.01.2024 №25-0005/5490/БТ) щодо порушення ТОВ «КРАНШИП» Закону України Про валюту і валютні операції в частині порушення граничних строків розрахунків при здійсненні імпортних операцій станом на 01.01.2024 по зовнішньоекономічному договору №1S від 01.04.2023, укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) (дата здійснення операцій 30.06.2023 на суму 255 873,07 євро, 30.06.2023 на суму 60 859,2 євро; дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків 27.12.2023);
- від 02.04.2024 №9520/7/99-00-07-05-02-07 з витягом податкової інформації від Національного банку України (лист від 21.03.2024 №25- 0005/22400/БТ) щодо порушення ТОВ «КРАНШИП» Закону України Про валюту і валютні операції в частині порушення граничних строків розрахунків при здійсненні імпортних операцій станом на 01.03.2024 по зовнішньоекономічному контракту №07/08/23-1FB від 07.08.2023, укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) (дата здійснення операцій 24.08.2023 на суму 131 919,72 євро, 24.08.2023 на суму 106 806,48 євро; дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків 20.02.2024);
- 02.04.2024 №9520/7/99-00-07-05-02-07, від 15.05.2024 №14210/7/99-00-07-05-02-07 з витягами податкової інформації від Національного банку України (листи від 21.03.2024 №25-0005/22400/БТ та від 24.04.2024 №25-0005/31889/БТ) щодо порушення ТОВ «КРАНШИП» Закону України Про валюту і валютні операції в частині порушення граничних строків розрахунків при здійсненні імпортних операцій станом на 01.03.2024 та на 01.04.2024 по зовнішньоекономічному контракту №31/10/23-1MW від 31.10.2023, укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) (дата здійснення операцій 16.11.2023 на суму 176 350,02 євро, 18.11.2023 на суму 257 014,8 євро, 27.12.2023 на суму 89 764,96 євро; дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків 14.02.2024, 16.02.2024 , 26.03.2024) (а.с. 190-191, 196-198).
Порядок здійснення банком валютного нагляду за дотриманням його клієнтами-резидентами установлених НБУ граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів (далі - граничні строки розрахунків) та порядок інформування банком НБУ про результати такого нагляду, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 року №7 (далі Інструкція №7).
У випадку виявленням НБУ, що кошти на рахунок резидента (позивача) надійшли поза межами граничних строків розрахунків, установлених НБУ, або взагалі не надійшли у встановлений строк - повідомляє про даний факт ДПС України (керуючись п. 25 Інструкції №7, ч.5 ст. 10 та ч. 12 ст.11 ЗУ № 2473) для проведення перевірки та встановлення порушення вимог ч.2 ст. 13 Закону 2473 (згідно постанови НБУ № 18 в редакції від 07.07.2022 № 142 це 180 днів).
Частиною 5 ст. 13 Закону №2473 визначено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із ст. 13 Закону №2473, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотків суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару). Згідно з ч.8 ст.13 Закону №2473 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Враховуючи вищевказане, органами валютного нагляду відповідно до закону ч. 4 ст. 11 №2473 є НБУ та ДПС України. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства. У разі, якщо положення інших законів суперечать положенням Закону № 2473, то застосовується положення закону № 2473 (ч.3 ст. 3 Закону № 2473).
На підставі наказу від 13.05.2024 №568-п, відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, ст. 79, пп. 69.2 підрозділу ХХ Податкового кодексу України посадовими особами ГУДПС у Чернігівській області проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «КРАНШИП» з питань дотримання вимог валютного законодавства при виконанні умов контрактів №07/08/23-1FB від 07.08.2023, № 31/10/23-1МW від 31.10.2023 та №1S від 01.04.2023.
За результатами якої складено акт від №9128/Ж5/25-01-07-06-01 від 28.06.2024 (далі - акт перевірки), у розділі 3 та у висновках якого зазначено, що перевіркою встановлено порушення вимог ч. 1, 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» (далі Закон №2473), пункту 14 прим. 2 Постанови НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 р. № 18 (далі - Постанова №18) та п. 1 прим. 2 постанови Правління НБУ «Про встановлення винятків та (або) особливостей запровадження граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 14.05.2019 р. №67 в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортній операції згідно контрактів:
-№1S від 01.04.2023 укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія), у сумі 205 873,07 євро на 23 кал. днів; у сумі 60 859,20 євро на 23 кал. днів; у сумі 57 959,20 євро на 8 кал. днів;
-№07/08/23-1FB від 07.08.2023 р., укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія), у сумі 131 919,72 євро на 21 кал. днів; у сумі 106 806,48 євро на 21 кал. днів;
-№ 31/10/23-1MW від 31.10.2023 р., укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія), у сумі 176 350,02 євро на 27 кал. днів; у сумі 257 014,80 євро на 25 кал. днів; у сумі 89 764,96 євро на 1 кал. день (а.с. 10-20).
Згідно із Додатком 5 до акта перевірки наводиться розрахунок пені відповідно до ч. 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» за період із 27.12.2023 по 18.01.2024, за період із 19.01.2024 по 26.01.2024 за контрактом №1S від 01.04.2023 на суму 814662,00 грн; за період із 20.02.2024 по 11.03.2024 за контрактом №07/08/23-1FB від 07.08.2023 на суму 620243,83 грн; за період із 14.02.2024 по 11.03.2024, за період із 16.02.2024 по 11.03.2024, за період із 26.03.2024 по 26.03.2024 по контракту № 31/10/23-1MW від 31.10.2023 на суму 1384753,67 грн. Загальна сума пені складає 2819659,50 грн (а.с. 20 зворотна сторона).
Позивач подав заперечення на вказаний акт перевірки, які визнано відповідачем недостатньо обґрунтованими (а.с. 22-36).
08.08.2024 ГУ ДПС у Чернігівській області винесло податкове повідомлення-рішення №12361/ж10/25-01-07-00, яким позивачу нараховано пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності в сумі 2819659,50 грн (а.с. 37).
ТОВ «КРАНШИП» оскаржив вказане рішення в адміністративному порядку ДПС України (а.с.39-44).
За результатами розгляду матеріалів скарги ДПС України 15.10.2024 прийнято рішення про результати розгляду скарги, згідно якого залишено без змін податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській (а.с. 45-48).
Вважаючи вказане податкове повідомленнярішення необґрунтованим, ТОВ «КРАНШИП» звернулося до суду з відповідним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує такі джерела права.
Відповідно до положень підпункту 19-1.1.4. пункту 19-1.1.статті 19-1 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів.
Відповідно до статті 1 Закону України від 16.04.1991 №959-ХІІ «Про зовнішньоекономічну діяльність» (далі - також Закон №959-ХІІ) господарська діяльність будь-яка діяльність, в тому числі підприємницька, пов`язана з виробництвом і обміном матеріальних та нематеріальних благ, що виступають у формі товару.
Зовнішньоекономічна діяльність - діяльність суб`єктів господарської діяльності України та іноземних суб`єктів господарської діяльності, а також діяльність державних замовників з оборонного замовлення у випадках, визначених законами України, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ визначає Закон України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі - також Закон №2473-VIII, в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин). Цей закон також встановлює відповідальність за порушення валютного законодавства.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Приписами статті 4 Закону №2473-VIII передбачено, що валютні операції здійснюються без обмежень відповідно до законодавства України, крім випадків, встановлених законами України, що регулюють відносини у сферах забезпечення національної безпеки, запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, виконання взятих Україною зобов`язань за міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також випадків запровадження Національним банком України відповідно до цього Закону заходів захисту.
За змістом частини п`ятої статті 11 Закону №2473-VIII Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання (частина друга статті 13 Закону №2473-VIII).
Відповідно до п.21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих, операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 №5 із змінами і доповненнями (далі - Положення № 5), граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Разом з тим, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану, з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на території України введено воєнний стан.
У подальшому, строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався відповідними нормативними актами.
Згідно зі статтею 7 Закону України «Про Національний банк України» з метою забезпечення надійності та стабільності функціонування банківської системи Правлінням Національного банку України прийнято Постанову від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі також - Постанова НБУ №18).
Пунктом 14-2 Постанови НБУ №18 встановлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року, і відповідно до пункту 14-3 Постанови НБУ №18:
-не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій;
-застосовуються з урахуванням установлених Національним банком України за поданням Кабінету Міністрів України відповідно до абзацу другого ч.1 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» винятків та (або) особливостей для окремих товарів та (або) галузей економіки.
Відповідно до частини 3 статті 13 Закону №2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Згідно з пунктом 22 розділу II Положення №5 граничні строки розрахунків, зазначені в пункті .21 розділу II цього Положення не поширюються на операції в незначному розмірі з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.
Підпунктом 7 пункту 2 розділу І Положення №5 визначено, що незначний розмір валютної операції (далі - незначний розмір) - розмір валютної операції (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення і операції), який є меншим, ніж розмір, що установлений для фінансових операцій, що і підлягають обов`язковому фінансовому моніторингу згідно із законодавством у сфері і:запобігання та. протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Відповідно до пункту 1 статті 15 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 №1702 (що діяв до 28.04.2020) фінансова операція підлягає обов`язковому фінансовому моніторингу у разі, якщо сума, на яку вона здійснюється, дорівнює чи перевищує 150 000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну 150 000 гривень.
Стаття 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 № 361-ІХ (чинний з 28.04.2020) вказує, що фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції.
Відповідно до пункту 4 статті 13 Закону №2473- VIII за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Згідно частини 6 статті 13 Закону № 2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка і уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника- нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується (частина 7 статті 13 Закону №2473).
З матеріалів справи судом встановлено, що згідно умов договору про надання послуг №1S від 01.04.2023 та додатку № 1, додатку № 2 від 01.09.2023, додатку № 3 від 01.10.2023 ТОВ "КРАНШИП" надало послуги по навантаженню/розвантажуванню вантажів компанії SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) на загальну суму 2 081 281,01 євро, (63 986 737,14 грн) згідно актів виконаних робіт №STC-11/23-K, № STC-11/23-Kk від 30.06.2023, № STC-11/23-1 від 30.06.2023, № STC-11/23_1_n від 30.06.2023, № STC-111/23_1 від 30.09.2023, № STC-111/23_1_n від 30.09.2023 № STC-111/23_K від 30.09.2023, № STC-111/23_K_k від 30.09.2023, № STC-12/23_1_n від 31.12.2023, № STC-12/23_1_a від 31.12.2023, № STC-12/23_K_n від 31.12.2023, № STC-12/23_K від 31.12.2023, № STC-12/23_1 від 31.12.2023, № STC-I/24_K_k від 31.03.2024, № STC-I/24_I від 31.03.2024, № STC-I/24_K від 31.03.2024.
Відповідно до частини 2 статті 13 Закону №2473- VIII, з урахуванням пункту 14-2 Постанови НБУ №18 граничний строк надходження валютної виручки становив 26.12.2023, 27.03.2024, 27.06.2024, 26.09.2024.
Натомість, оплата за відвантажений товар надійшла в повному обсязі в загальній сумі 614 916,76 євро (24 786 021,61 грн.) з простроченням 18.01.2024 у сум 208 773,07 євро (8 603 538,21 грн) та 26.01.2024 у сумі 7 959,2 євро (2 371 464,42 грн), що засвідчено платіжними документами.
Аналізуючи вищевказане, позивач 30.06.2023 надав послуги нерезиденту на суму 614 916,76 євро та повинен був отримати повну сплату за надані послуги на свій рахунок до 26.12.2023 включно, проте отримав лише 348 184,49 євро.
18.01.2024 нерезидент перераховує суму 208 773,07 євро на рахунок позивача та 26.01.2024 перераховує суму 57 959,20 євро і таким чином закриває свої зобов`язання перед ТОВ «КРАНШИП» за усі надані послуги 30.06.2023.
Крім цього, суд встановив, що позивач 27.03.2024 (вх. Господарського суду Одеської області №1372/24) звернувся з позовною заявою вих. від 26.03.2024 року №б/н про стягнення заборгованості за надані послуги за договором №1S від 01.04.2023 з нерезидента SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) до Господарського суду Одеської області, ціна позову 698 160,45 євро (по операціям від 30.09.2023, граничний термін розрахунків 27.03.2024).
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 01.04.2024 позовну заяву ТОВ «КРАНШИП» було залишено без руху.
03.04.2024 до Господарського суду Одеської області надійшла заява (вх. №14027/24) ТОВ «КРАНШИП» про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.04.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №916/1336/24 за позовом ТОВ «КРАНШИП» до нерезидента SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) про стягнення заборгованості за договором №1S від 01.04.2023 у розмірі 698 160,45 євро (29 664 697,89 грн по курсу НБУ станом на 26.03.2024).
Аналізуючи вищезазначені акти виконаних робіт, позивач 30.09.2023 року надає послуги нерезиденту на суму 698 160,45 євро та повинен був отримати повну сплату за надані послуги на свій рахунок до 27.03.2024 включно, проте не отримавши зазначену суму, направляє позовну заяву до суду, таким чином зупиняючи строк застосування пені.
Отже, відповідно до ч. 7 ст. 13 Закону України №2473-VIII у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), строк, встановлений відповідно до цієї статті по операціям від 30.09.2023 на суму 698 160,45 євро зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.)
Станом на 31.03.2024 року розрахунки по договору №1S від 01.04.2023 з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) не завершені, обліковується дебіторська заборгованість в сумі 1 466 364,25 євро, а саме:
- по операціям від 30.09.2023 року на суму 698 160,45 євро, граничний строк розрахунків за операцією 27.03.2024;
- по операціям, наданим ТОВ «Краншип» нерезиденту 31.12.2023 на суму 509 086,09 євро, граничний строк розрахунків за операцією 26.09.2024.
- по операціям, наданим ТОВ «Краншип» нерезиденту 31.03.2024 на суму 259 117,71 євро, граничний строк розрахунків за операцією 27.06.2024.
Таким чином, встановлено порушення частин 1, 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» з урахуванням пункту 14 прим. 2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» у частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортним операціям згідно договору №1S від 01.04.2023, укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія), у сумі 205 873,07 євро на 23 к. д. (з 27.12.2023 по 18.01.2024), у сумі 60 859,20 євро на 23 к. д. (з 27.12.2023 по 18.01.2024) та у сумі 57 959,20 євро на 8 к. д. (з 19.01.2024 по 26.01.2024).
Згідно умов контракту купівлі-продажу №07/08/23-1FB від 07.08.2023 та додаткової угоди № 1 від 07.08.2023 ТОВ "КРАНШИП" здійснило продаж компанії SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) ячменю українського походження, насипом, врожаю 2023 року на загальну суму 238 726, 20 євро (9 437 873,21 грн), що засвідчено митними деклараціями ЕК 10 ДР № 23UA500370006956U4 від 24.08.2023 на суму 131 919,72 євро (5 215 353,79 грн), ЕК 10 ДР № 23UA500370006958U2 від 24.08.2023 на суму 106 806,48 євро (4 222 519,42 грн).
Відповідно до частини 2 статті 13 Закону №2473- VIII, з урахуванням пункту 14-2 Постанови НБУ №18 граничний строк надходження валютної виручки становив 19.02.2024.
Натомість, оплата за відвантажений товар надійшла в повному обсязі в сумі 238 726,20 євро (9 437 873,21 грн.) з простроченням платежу 11.03.2024, що засвідчено платіжним документом.
Таким чином, встановлено порушення частин 1, 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» з урахуванням пункту 14 прим. 2 Постанови №18 у частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортним операціям згідно контракту №07/08/23-1FB від 07.08.2023, укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія)), у сумі 131 919,72 євро на 21 к. д. (з 20.02.2024 по 11.03.2024), у сумі 106 806,48 євро на 21 к. д. (з 20.02.2024 по 11.03.2024).
Згідно контракту купівлі-продажу №31/10/23-1MW від 31.10.2023 та додаткової угоди №1 від 20.12.2023 ТОВ «КРАНШИП» здійснило продаж компанії SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. пшениці 2, 3 та/або 4 класу, насипом, врожаю 2023 року на загальну суму 523 129,78 євро (20 743 353,78 грн), що засвідчено митними ЕК 10 ДР № 23UA500410002504U0 від 16.11.2023 на суму 176 350,02 євро (6 947 115,05 грн), ЕК 10 ДР № 23UA500410002518U0 від 18.11.2023 на суму 257 014,8 євро (10 102 069,52 грн), ЕК10 ДР № 23UA500410002661U7 від 27.12.2023 на суму 499 113,60 євро (3 694 169,21 грн).
Відповідно до частини 2 статті 13 Закону №2473- VIII, з урахуванням пункту 14-2 Постанови НБУ №18 граничний строк надходження валютної виручки становив 13.02.2024, 15.02.2024, 25.03.2024.
Натомість, як встановлено з матеріалів справи валютна виручка від нерезидента за відвантажений товар надійшла в повному обсязі в загальній сумі 523 129,78 євро (21 883 544,73 грн.) 11.03.2024 в сумі 433 364,82 євро (18 069 449,53 грн), 26.03.2024 в сумі 89 764,96 євро (3 814 095,20 грн).
Таким чином, встановлено порушення частин 1, 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», з урахуванням пункту 12 постанови Правління Національного банку України від 14.05.2019 №67 «Про встановлення винятків та (або) особливостей запровадження граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і внесення змін до деяких нормативно-правових актів», у частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортним операціям згідно контракту №31/10/23-1MW від 31.10.2023, укладеного з нерезидентом SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія), у сумі 176 350,02 євро на 27 к. д. (з 14.02.2024 по 11.03.2024), у сумі 257 014,80 євро на 25 к. д. (з 16.02.2024 по 11.03.2024), у сумі 89 764,96 євро на 1 к. д. (з 26.03.2024 по 26.03.2024).
Отже, суд погоджується з твердженням відповідача про порушення нерезидентом законодавчо встановленого строку розрахунку з позивачем за договором про надання послуг №1S від 01.04.2023 та контрактами купівлі-продажу №07/08/23-1FB від 07.08.2023 і №31/10/23-1MW від 31.10.2023.
У той же час позивач посилався на те, що не порушував граничні строки розрахунків, які передбачені Законом України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIIІ та пунктом 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану». Зазначив, що причини, з яких вказаний платіж не надійшов на розрахунковий рахунок ТОВ «КРАНШИП» вчасно, знаходяться поза волею та можливістю впливу платника податку, оскільки здійснення обов`язку щодо своєчасного перерахування міжнародного платежу лежить на платнику, його банку та банку-посереднику, через який такий платіж здійснюється в міжнародній системі платежів.
Так, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Так, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України з 24 лютого 2022 року та на даний час діє воєнний стан.
Відповідно до частини 6 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Відповідно до частини 2 статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Згідно частини 3 статті 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова плата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Відповідно до частини 1 статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Так, на підтвердження існування форс-мажорних обставин по вищевказаним контрактам позивач мав звернутись до Торгово-промисловою палати за отриманням відповідних сертифікатів.
Проте, позивачем не надано доказів вчинення вказаних дій та отримання відповідних сертифікатів про засвідчення за контрактами форс-мажорних обставин.
Натомість, позивач надає суду на підтвердження форс-мажорних обставин лише загальний офіційний лист від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1 Торгово-промислової палати України, який підтверджує, що форс-мажорні обставини: військова агресія рф проти України, повномасштабне вторгнення, що стало підставою для введення воєнного стану з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/якого настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/якого стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
У той же час, суд звертає увагу позивача, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні скаржник, який посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку. Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 13.09.2023 у справі №910/7679/22.
Щодо листа нерезидента SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. (Швейцарія) від 18.03.2024 про неможливість у період із вересня 2023 року по лютий 2024 року проведення оплати за поставлений згідно контрактів №07/08/23-1FB від 07.08.2023, № 31/10/23-1MW від 31.10.2023 позивачем товар, суд зазначає, що він не підтверджує неможливість вчасної проплати, оскільки даний лист надісланий позивачу вже після пропуску строку сплати (термінів виконання зобов`язань), крім того з даного листа неможливо зробити висновок чи дійсно була спроба у нерезидента SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A. здійснити проплати вчасно та що саме стало причиною несвоєчасної проплати (а.с. 43).
Щодо доводів позивача про відсутність підстав для нарахування пені з огляду на те, що 180-ти денні строки отримання валютної виручки, встановлені відповідно до вимог частини 2 статті 13 Закону, пунктом 14 прим. 2 Постанови НБУ №18, були зупинені згідно з пунктом 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України на період з 07.03.2022 по 01.08.2023, суд зазначає таке.
Так, з огляду на специфічність спірних правовідносин (строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів), які врегульовано окремим спеціальним нормативно - правовим актом - Законом України «Про валюту і валютні операції», та врегульовують конкретну визначену його предметом групу правовідносин, відмінну від податкових правовідносин, положення підпункту 69.9 пункту 69 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, яким зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не розповсюджуються на строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Підпунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Тобто нормами вказаного пункту визначено певні особливості справляння податків і зборів на певний період часу - на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Натомість, така норма може бути застосована до строків, визначених як податковим так і іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, але виключно у податковій сфері (у сфері справляння податків і зборів).
Однак, Закон України «Про валюту і валютні операції» є спеціальним законом, який регулює, не сферу справляння податків і зборів, а сферу здійснення валютних операцій, валютного контролю та валютного нагляду, отже питання строків та відповідальності за їх порушення врегульовано саме зазначеним Законом, зміна положень якого здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону. При цьому якщо положення інших законів суперечать положенням Закону №2473-VIII, застосовуються положення саме Закону «Про валюту і валютні операції».
Як вже зазначено судом, статтею 13 Закону №2473-VIII врегульовано особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Зокрема, частиною першої статті 13 Закону №2473-VIII встановлено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Згідно частини 2 вказаної статті у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Частиною 5 статті 13 Закону №2473-VIII встановлена відповідальність за порушення встановлених строків розрахунків, а саме порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Отже, за порушення граничних строків розрахунків, що встановлюються Національним банком України встановлено відповідальність у вигляді пені.
Підпунктом 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення, у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Отже, контролюючий (податковий) орган здійснює контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті та у разі встановлення порушень таких строків нараховує пеню у визначених розмірах.
При цьому, хоча положеннями Закону України «Про валюту і валютні операції» не врегульовано процедуру прийняття рішення про нарахування пені, як виду адміністративно-господарської санкції за порушення строків проведення розрахунків в іноземній валюті, а такий порядок унормований положеннями Податкового кодексу України, проте це не означає, що правовідносини у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду стають частиною законодавства щодо справляння податків і зборів та на них розповсюджуються всі положення Податкового кодексу України. Закон України «Про валюту і валютні операції» та Податковий кодекс України регулюють різні сфери державної політики.
Верховний Суд у постанові від 23.07.2024 у справі №240/2564/22 вказав, що підстави для ототожнення пені, яка застосовується у податкових правовідносинах, із пенею, яка застосовується у сфері валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, відсутні.
Частинами 1-3 ст.3 Закону України «Про валюту і валютні операції» передбачено, що відносини, які виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону. Питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду регулюються виключно цим Законом. Зміна положень цього Закону здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону. Зміна положень цього Закону може здійснюватися виключно окремими законами про внесення змін до цього Закону.
У разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону.
Отже, спірні правовідносини є специфічними та врегульовані спеціальним Законом України «Про валюту і валютні операції», і саме норми вказаного Закону підлягають застосуванню, зокрема і в питанні нарахування пені за порушення строків розрахунків в іноземній валюті.
Таким чином, до спірних правовідносин підлягає застосуванню п.14.2. Постанови №18, яким визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022 року, а тому доводи позивача в цій частині спростовуються.
Також, суд звертає увагу на приписи п.112.2 ст.112 ПК України, яким встановлено, що особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання. Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
За таких обставин, у податкового органу були відсутні правові підстави для висновку, що позивач у спірних правовідносинах був звільнений від фінансової відповідальності за вчинення правопорушень.
Таким чином, у порушення частин 1,2 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» за несвоєчасне надходження валютної виручки в законодавчо встановлені терміни при виконанні зовнішньоекономічних контрактів, укладених між ТОВ «КРАНШИП» та компанією SOFTCOMMODITIES TRADING COMPANY S.A., відповідачем правомірно було винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 08.08.2024 року № 12361/ж10/25-01-07-00.
За приписами статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної, влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 5 КАС України встановлено право на судовий захист та його способи і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Ухвалюючи дане судове рішення суд враховує статтю 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практику Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновок №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.
Зокрема, згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (пункт 58), «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява №30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів передбачено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідачем доведено правомірність оскарженого податкового повідомлення-рішення, у зв`язку з чим позовні вимоги є необґрунтованими, суперечать вимогам закону та не відповідають обставинам справи, що підтверджується належними та допустимими доказами та задоволенні позову необхідно відмовити.
Підстави для розподілу судового збору відсутні.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАНШИП» до Головного управління ДПС у Чернігівській областіпро визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «КРАНШИП» (просп. Перемоги, буд.139, офіс 413, м.Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14013, код ЄДРПОУ 32428972).
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області (вул.Реміснича, 11, м.Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.
Повний текст рішення суду складено 12 лютого 2025 року.
Суддя Ольга ТКАЧЕНКО
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2025 |
Оприлюднено | 14.02.2025 |
Номер документу | 125109314 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ольга ТКАЧЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні