Для доступу до отримання резюме судової справи необхідно зареєструватися або увійти в систему.
РеєстраціяШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/2022/24 Суддя (судді) першої інстанції: Василь ГАВРИЛЮК
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2025 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Собківа Я.М.,
суддів: Єгорової Н.М., Сорочка Є.О.,
за участю секретаря: Ольшевської Ж.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лип`янської сільської ради про визнання незаконним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Лип`янської сільської ради, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення сесії Лип?янської сільської ради Звенигородського району Черкаської області № 5-29/23 від 28.08.2023 "Про дострокове припинення повноважень Лисянського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 ".
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2024 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись із вказаним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши у відкритому судовому засіданні, суддю-доповідача, позивача та представника відповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що ухвалою слідчого судді Ленінського районного суду м. Кіровограда від 07.08.2023 у справі № 405/4949/23 відсторонено підозрюваного ОСОБА_1 від посади Лип`янського сільського голови Лип`янської сільської ради Звенигородського району Черкаської області, з 07.08.2023 року до 05.09.2023.
24.08.2023 депутати Лип?янської сільської ради звернулись до секретаря ради із пропозицією про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови ОСОБА_1. Додатком до пропозиції слугував проєкт рішення із пояснювальною запискою та копії судових рішень.
24.08.2024 секретар Лип?янської сільської ради прийняла розпорядження № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої позачергової сесії Лип?янської сільської ради" та № 91/1 від 24.08.2023 "Про внесення змін до розрядження № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої чергової сесії Лип`янської сільської ради".
Згідно Акту секретаря Лип?янської сільської ради від 24.08.2023 розпорядження секретаря Лип`янської сільської ради № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої позачергової сесії Лип?янської сільської ради" та № 91/1 від 24.08.2023 "Про внесення змін до розрядження № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої чергової сесії Лип`янської сільської ради" з проєктами рішень щодо питань порядку денного, а також з проєктом рішення, що надійшов з пропозицією депутатів про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови від 24.08.2023, оприлюднені шляхом розміщення на інформаційному стенді Лип`янської сільської ради 24.08.2023.
Згідно протоколу засідання 29-ї позачергової сесії Лип?янської сільської ради від 28.08.2023 (взяли участь 19 депутатів із 22) рада внесла зміни до порядку денного, шляхом включення до нього питання № 5 "Про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 " (голосували - "за" - 17, "проти" - 1, "утримався" - 1).
За наслідками розгляду питань порядку денного рада прийняла такі рішення:
- № 1-29/23 від 28.08.2023 "Про дострокове припинення повноважень секретаря Лип?янської сільської ради Звенигородського району Черкаської області Рижак В.В. ";
- протокольним рішенням обрали головуючим на пленарному засіданні 29-ї позачергової сесії Лип?янської сільської ради депутата Шаблія А.Г.;
- № 2-29/23 від 28.08.2023 "Про обрання секретаря Лип?янської сільської ради" Шаблія А.Г. , який на сесії прийняв присягу посадової особи місцевого самоврядування;
- № 4-29/23 від 28.08.2023 "Про покладання виконання повноважень Лип?янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області під час його тимчасової відсутності на секретаря Лип?янської сільської ради Звенигородського району Черкаської області";
- № 5-29/23 від 28.08.2023 "Про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 " (за результатами підрахунку голосів - "за" - 17, "проти" - 2, не голосували - 0).
Згідно вказаного рішення, Лип`янським сільським головою Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_4 за період виконання ним своїх повноважень неодноразово було допущено порушення Конституції та законів України, прав і свобод громадян та незабезпечення здійснення наданих йому повноважень у відповідності до чинного законодавства, а саме: порушення ст. ст. 19, 38, 43 Конституції України, ч. 1 ст. 54-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", абз. 4 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", п. 6 ч. 1 ст. 5-1, ч. 4 ст. 24, ст. 29 КЗпП України, що полягає у прийнятті розпоряджень, якими призначено на посаду старост сіл Лип`янської сільської територіальної громади інших осіб, ніж були затверджені Лип`янською сільською радою Звенигородського району Черкаської області та неоформлення трудових відносин, а також недопущення до роботи та ненадання робочих місць старостам сіл Лип`янської сільської територіальної громади та заступнику Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області з питань діяльності виконавчих органів ради, кандидатури яких були затверджені рішеннями Лип`янської сільської ради Звенигородського району Черкаської області. Протиправність вказаних дій встановлена рішеннями Черкаського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 у справі № 580/5975/20, у справі № 580/6132/20, від 27.04.2021, у справі № 580/6133/20, у справі №580/6135/20, від 25.03.2021 у справі № 580/6134/20, у справі № 580/6136/20, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.08.2021 у справі № 580/6131/20. Корупційне правопорушення передбачене ч. 1, 2 ст.172-7 КУпАП, вина за яким встановлена постановою Шполянського районного суду Черкаської області від 23.05.2023 по справі № 710/291/23. Враховуючи викладене та на підставі п. 16 ч. 1 ст. 26, ч. 2 ст. 42, ч. ч. 1, 3 ст. 50, ч. 2, 3 ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи результати таємного голосування та вважаючи доведеними факти порушення Лип`янським сільським головою Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 Конституції та законів України, прав і свобод громадян та незабезпечення здійснення наданих йому повноважень у відповідності до чинного законодавства Лип`янська сільська рада Звенигородського району Черкаської області вирішила достроково припинити повноваження Лип`янського сільського голови ОСОБА_1 з 28.08.2023.
Вважаючи рішення про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Колегія суддів, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, дійшла висновку про обґрунтованість та правомірність висновків суду першої інстанції з огляду на наступне.
Частиною третьою статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (надалі - «Закон № 280/97-ВР» у редакції, чинній на час виникнення правовідносин) передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
Відповідно до частини другої статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
Згідно з частиною третьою статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених частиною другою цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Згідно з пунктом 16 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом, вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до ч. 1, 4, 5, 6 ст. 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради.
Аналіз вказаних положень Закону № 280/97-ВР вказує на те, що повноваження сілького голови можуть бути достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
За приписами Закону № 280/97-ВР голова відповідної ради є головною посадовою особою територіальної громади відповідної адміністративно-територіальної одиниці та виконує роль її представника. З цією метою Закон наділяє голову відповідної ради широким колом повноважень, але, водночас, і передбачає можливість дострокового припинення його повноважень у разі, коли він з тих чи інших причин неналежно виконує покладені на нього обов`язки. За своєю правовою суттю можливість дострокового припинення повноважень виступає гарантією ефективності здійснення покладених на голову відповідної ради повноважень, а з іншої - грає роль дієвого заходу щодо попередження зловживання ним своїм службовим становищем, створює юридичну можливість здійснення контролю за його діяльністю.
Підстави для дострокового припинення повноважень сільського голови у порядку, визначеному частиною другою статті 79 Закону № 280/97-ВР, є вичерпними.
Прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у випадках, передбачених Законом № 280/97-ВР, належить до виключних повноважень відповідної ради.
Такі повноваження ради є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді цієї справи по суті спору не може здійснювати повторну перевірку роботи голови сільської ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень, допущення ним у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може будь-яким чином переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів міської райради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень міського голови.
Отже, спірне рішення відповідача повинне бути перевірене адміністративним судом лише на предмет законності та легітимності, а не доцільності його прийняття.
Вказані висновки суду відповідають правовій позиції Верховного Суду висловленої у постановах від 25.11.2020 у справі № 360/4114/19, від 24.09.2020 у справі № 160/531/19, від 22.04.2020 у справі № 360/2169/19 та від 04.06.2020 № 802/1463/18-а.
За наслідками перевірки дотримання відповідачем визначеного Законом порядку прийняття спірного рішення, колегія суддів зазначає наступне.
Як вже зазначалось, ухвалою слідчого судді Ленінського районного суду м. Кіровограда від 07.08.2023 у справі № 405/4949/23 відсторонено підозрюваного ОСОБА_1 , від посади Лип`янського сільського голови Лип`янської сільської ради Звенигородського району Черкаської області, з 07.08.2023 до 05.09.2023.
Відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 280/97-ВР у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
За обставини відсторонення позивача від посади Лип`янського сільського голови в період з 07.08.2023 по 05.09.2023 на підставі ухвали слідчого судді, позивач з об`єктивних причин не міг виконувати повноваження сільського голови, у зв`язку із чим у вказаний період на підставі ч. 2 ст. 42 Закону № 280/97-ВР його повноваження здійснював секретар сільської ради, зокрема й повноваження щодо скликання сесії, передбачене ч. 4 ст. 46 Закону № 280/97-ВР.
За вищевказаний підставах, доводи позивача щодо відсутності у секретаря ради повноважень на скликання сесії сільської ради, колегія суддів не приймає як необґрунтовані.
Щодо доводів позивача, що всупереч чинному законодавству України сесію ради було скликано без повідомлення депутатів, розгляд на сесії питання "Про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 ", колегія суддів зазначає наступне.
24.08.2023 депутати Лип?янської сільської ради звернулись до секретаря ради із пропозицією про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови ОСОБА_1., яка підписана 17-ма депутатами. Додатком до пропозиції слугував проєкт рішення із пояснювальною запискою та копії судових рішень.
Таким чином, більшість депутатів ради висловили бажання достроково припинити повноваження позивача.
Згідно Акту секретаря Лип?янської сільської ради від 24.08.2023 розпорядження секретаря Лип`янської сільської ради № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої позачергової сесії Лип?янської сільської ради" та № 91/1 від 24.08.2023 "Про внесення змін до розрядження № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої чергової сесії Лип`янської сільської ради" з проектами рішень щодо питань порядку денного, а також з проєктом рішення, що надійшов з пропозицією депутатів про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови від 24.08.2023 оприлюднені шляхом розміщення на інформаційному стенді Лип`янської сільської ради 24.08.2023.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації, серед іншого, на інформаційних стендах.
Таким чином, оприлюднення рішення про скликання 29-ї сесії Лип`янської сільської ради VIII скликання 28.08.2023 та відповідних проєктів рішень на інформаційному стенді Лип`янської сільської ради є належним оприлюдненням в розумінні п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Крім того, згідно Акту від 24.08.2023 вбачається, що депутати Лип`янської сільської ради, які підписались нижче (17 осіб), підтверджують, що 24.08.2023 були ознайомлені з розпорядженнями секретаря Лип`янської сільської Ради № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої позачергової сесії Лип`янської сільської Ради" та № 91/1 від 24.08.2023 "Про внесення змін до розпорядження № 91 від 24.08.2023 "Про проведення двадцять дев`ятої позачергової сесії Лип`янськоі сільської ради" та з проєктами рішень щодо питань порядку денного, а також з проектом рішення, що надійшов з пропозицією депутатів про дострокове припинення повноважень Лип`янського сільського голови 24.08.2023.
Встановлені обставини спростовують доводи позивача про неналежне оприлюднення порядку денного сесії ради та, зокрема, проєкту спірного рішення.
Крім того, кількість присутніх на сесії депутатів (19 із 22 обраних депутатів (2-є депутатів мобілізовані, 1 не прибув за станом здоров`я) спростовують сумніви щодо належного інформування депутатів про скликання 29-ї сесії Лип`янської сільської ради VIII скликання 28.08.2023.
Відповідно до ч. 10 ст. 46 Закону № 280/97-ВР визначено, що рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Слід зазначити, що враховуючи обставину відсторонення позивача від посади сільського голови на підставі ухвали слідчого судді у справі 405/4949/23, а також виявлення обраною на той час секретарем ради Рижак В.В. бажання звільнитися із займаної посади, у ради могли бути наявні підстави для скликання сесії ради у скорочені строки визначені ч. 10 ст. 46 Закону № 280/97-ВР з метою ухвалення рішень щодо забезпечення належного функціонування сільської ради.
Також колегія суддів врахувує, що відповідно до протоколу пленарного засідання 29-ї позачергової сесії Лип?янської сільської ради, за прийняття рішення № 5-29/23 від 28.08.2023 "Про дострокове припинення повноважень Лип?янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 " проголосували - "за" - 17, "проти" - 2, не голосували - 0).
Отже, питання про дострокове припинення повноважень позивача прийняте на її пленарному засіданні більшістю депутатів цієї ради, тобто повноважним складом сільської ради, у відповідності до ч. 2 ст. 59 Закону № 280/97-ВР.
Відповідно Лип?янська сільська рада в особі своїх депутатів висловила власну позицію щодо неможливості продовження виконання позивачем обов`язків голови сільської ради у зв`язку із порушенням ним Конституції та Законів України, реалізувала передбачене законом право на дострокове припинення повноважень та його звільнення з посади у встановлений спосіб.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що розгляд спірного питання рада здійснила у межах повноважень, у спосіб та порядку визначені Законом № 280/97-ВР.
Щодо порушень відповідачем під час припинення повноважень позивача норм Регламенту ради, колегія суддів оцінює критично, з огляду на таке.
Згідно з частиною четвертою статті 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Приписами частини п`ятої цієї ж статті передбачено, що постійні комісії попередньо розглядають кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, готують висновки з цих питань.
Відтак, чинне законодавство не передбачає обов`язковий розгляд на постійній комісії питання про звільнення сільського голови. Питання припинення повноважень голови сільської ради не передбачено серед вичерпного переліку питань, які за дорученням ради або за власною ініціативою розглядаються постійними комісіями.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 15 червня 2021 року у справі № 1140/1860/18 та від 06 лютого 2020 року у справі № 420/718/19.
Крім того, у Регламенті Лип?янської сільської ради відсутні положення про те, що питання припинення повноважень сільського голови підлягають обов`язковому розгляду постійними комісіями ради та її виконавчого комітету.
Відповідно, відповідач був вправі розглянути питання дострокового припинення повноважень позивача без попереднього її розгляду відповідною постійною комісією ради та її виконавчого комітету.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, у задоволенні яких слід відмовити.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Собків Я.М.
Суддя Єгорова Н.М.
Суддя Сорочко Є.О.
Повний текст постанови виготовлено - 10 лютого 2025 року.
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 14.02.2025 |
Номер документу | 125111051 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні