ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 140/5788/24 пров. № А/857/24287/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ільчишин Н.В.,
суддів Гуляка В.В., Коваля Р.Й.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2024 року (судді Ксензюка А.Я., ухвалене у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Луцьк) у справі №140/5788/24 за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
ФОП ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2920 від 19.04.2024 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку; зобов`язання виключити Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платників податків.
Оскаржуваним рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2024 року відмовлено в задоволенні позову.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов повністю. Зазначає, що не зважаючи на надання інформації та копій документів в спростування інформації зазначеної в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.04.2023 року №4385 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області з врахуванням отриманих пояснень та копій документів прийнято рішення від 23.06.2023 року за №7311 про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. В рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.06.2023 року за № 7311 зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: копія штатного розпису, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати згідно договору купівлі-продажу, укладеного із ТОВ «ТРАНСІМПОРТ УКРАЇНА». З метою розгляду питання виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165) було надано пояснення та пакет копій документів, а саме: штатний розпис, наказ про затвердження штатного розпису, розрахункові документи (платіжні інструкції), що підтверджують здійснення оплати згідно договорів купівлі-продажу, укладених із ТОВ «ТРАНСІМПОРТ УКРАЇНА», а також надано повторно копії документів, які подавалися до попередніх пояснень. Не зважаючи на надання інформації та копій документів в спростування інформації зазначеної в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.06.2023 року за № 7311 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області з врахуванням отриманих пояснень та копій документів прийнято рішення від 04.04.2024 року за №2542 про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. З метою розгляду питання виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, відповідно до п.6 Порядку № 1165 було надано пояснення та пакет копій документів. Знову ж таки, не зважаючи на надання інформації та копій документів в спростування інформації зазначеної в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.04.2024 року за №2542 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 19.04.2024 року за №2920 про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. В рішенні зазначено, що відсутні документи, що підтверджують право власності на транспортні засоби, не зважаючи, що до пояснень було надано копії первинних документів про набуття у власність транспортних засобів, так і копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів. Висновки суду першої інстанції про начебто ненадання свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів та повідомлень форми 20-ОПП не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки по всіх транспортних засобах придбаних у ТзОВ «ТРАНСІМПОРТ Україна» було подано повідомлення форми 20-ОПП, а також до пояснень від 10.04.2024 року до повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості додано свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів (копії повідомлень форми 20-ОПП, квитанцій про надсилання повідомлень та копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів було долучено до позовної заяви). Так, відповідно до повідомлень форми 20-ОПП та квитанцій: по сідельний тягач DAF CF 85.460 - подано повідомлення 15.08.2022 року; по сідельний тягач DAF ХF 440 FT - подано повідомлення 30.08.2022 року; по напівпричіп-цистерна для перевезення вантажів ALAMEN MS3Y - подано повідомлення 02.09.2022; по напівпричіп-цистерна для перевезення вантажів SCHMITZ SCB S3T - подано повідомлення 04.05.2023; по напівпричіп-цистерна NUOVA подано повідомлення 26.01.2023; по напівпричіп SCHMITZ-CARGOBULL SCS 24/L-13/62 подано повідомлення 18.10.2024; по FIAT SCUDO - подано повідомлення 18.10.2022 року. Також при зміні реєстраційних номерів на транспортних засобах були подані повідомлення форми 20-ОПП про зміну об`єктів оподаткування (коди повідомлень про всі об`єкти оподаткування форми 20-ОПП із квитанціями про їх надсилання долучено до позовної заяви). Крім цього, із матеріалів справи слідує, по господарських операціях по придбанню транспортних засобів у ТзОВ «ТРАНСІМПОРТ Україна», податковому органу було надано всі первинні документи, а саме: договори купівлі-продажу, видаткові накладні, акти приймання-передачі транспортних засобів, платіжні інструкції про здійснення повної оплати за придбані транспортні засоби та інші документи, що підтверджують господарські операції по придбанню транспортних засобів. Судом першої інстанції також залишено поза увагою, що відповідно до рішення комісії №1 ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, оформленого протоколом №80 від 19.04.2024 року протоколу члени комісії дійшли висновку, що відповідно до наданих документів, а саме видаткових накладних, платіжних документів, актів прийому передачі транспортних засобів, актів звірки, рахунку 361 платником підтверджено реальність операцій по придбанню транспортних засобів. Крім того не враховано, що рішення відповідача прийняте не за наслідками подання на реєстрації податкової накладної, а з огляду на наявність податкової інформації, також постачальниками на підставі пункту 201.7 статті 201 ПК України всі податкові накладні по операціях зазначених в оскаржуваних рішеннях були зареєстровані податковим органом без зауважень в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач заперечує проти її задоволення посилаючись на безпідставність викладених у ній доводів і просить оскаржуване рішення суду залишити без змін, вважаючи його законним та обґрунтованим.
Згідно із частиною 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
На підставі статті 311 КАС України справу призначено в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що ФОП ОСОБА_1 зареєстрована як суб`єкт підприємницької діяльності 19.07.2022. У межах зареєстрованих видів діяльності в ЄДР здійснюються наступні види діяльності, зокрема: код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний); код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна та інші.
13.04.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №4385 про відповідність ФОП ОСОБА_1 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості на підставі податкової інформації: « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї; « 13» - придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку (а.с.20-21, т.1). Тип операції придбання/постачання: постачання, період здійснення господарської операції: з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.01.2023, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 28.02.2023, з 01.01.2022 по 28.02.2023, коди згідно з УКТЗЕД операцій, визначених як ризикові 8716398000, 8716310000, 87012-, 8705908090, податкові номери платників податку, задіяних в ризикових операціях 43941675 та 43636078.
Позивач подала до контролюючого органу пояснення до повідомлень про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 29.05.2023 (а.с.22-27, т.1), від 28.03.2024 (а.с.30-36, т.1), від 10.04.2024 (а.с.39-46, т.1).
15.06.2023 ФОП ОСОБА_1 до контролюючого органу надала пояснення та пакет копій документів: договір купівлі-продажу №0086 від 03.08.2022 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 03.08.2022 року; видаткова накладна №РН-0000460 від 03.08.2022 року; податкова накладна №3 від 03.08.2022 року; договір купівлі-продажу №0089 від 03.10.2022 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 11.08.2022 року; видаткова накладна №РН-0000475 від 11.08.2022 року; податкова накладна №5 від 10.10.2022 року; договір купівлі-продажу №0096-02 від 31.08.2022 року; акт приймання- передачі транспортного засобу від 31.08.2022 року; видаткова накладна від 31.08.2022 року; податкова накладна №29 від 31.08.2022 року; договір купівлі-продажу №0087 від 05.01.2023 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 03.08.2022 року; видаткова накладна №РН-0000461 від 03.08.2022 року; податкова накладна №4 від 22.09.2023 року; договір купівлі-продажу №00205 від 05.01.2023 року; акт приймання- передачі транспортного засобу від 05.01.2023 року; видаткова накладна №РН-0000003 від 01.03.2024 року; податкова накладна №22 від 05.01.2023 року; договір оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; акт приймання-передачі від 09.08.2022 року; додаток №2; додаток №3 від 30.09.2022 року; додаток №4 від 01.10.2022 року; додаток №5 від 01.10.2022 року; додатки №6 від 31.12.2022 року; акт звірки взаєморозрахунків по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; акти наданих послуг по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; договір оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; акт приймання-передачі від 15.08.2022 року; додаток №2 від 15.08.2022 року; додаток №3 від 01.09.2022 року; додаток №4 від 01.09.2022 року; додаток №5 від 20.10.2022 року; додаток №6 від 20.10.2022 року; додаток №7 від 03.10.2022; додаток №8 від 01.12.2022 року; додаток №9 від 01.12.2022 року; акт звірки взаєморозрахунків по договору оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; акти наданих послуг по договору оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; договір оренди №02/01/23 від 02.01.2023 року з додатками та акти приймання-передачі транспортних засобів; акт звірки взаєморозрахунків по договору оренди №02/01/23 від 10.10.2022 року; акти наданих послуг по договору оренди №02/01/23 від 02.01.2023 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №02/01/23 від 05.01.2023 року; договір оренди транспортного засобу від 30.01.2023 року; цивільно- правовий договір №1 від 01.09.2022 року; оборотно-сальдові відомості по рахунку 361 за серпень 2022 року - березень 2023 року; оборотно-сальдові відомості по рахунку 631 за серпень 2022 року - березень 2023 року.
23.06.2023 Комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду поданих позивачем документів на підставі пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку прийнято рішення №7311 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника документи надані до повідомлення є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій та спростування ризиковості здійснених операцій, зокрема зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: копія штатного розпису, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати згідно договору купівлі-продажу, укладеного з ТзОВ «ТРАНСІМПОРТ Україна» (а.с.28-29, т.1).
28.03.2024 ФОП ОСОБА_1 до ГУ ДПС у Волинській області подано повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме: пояснення, договір купівлі-продажу транспортного засобу, що підлягає першій державній реєстрації №0086 від 03.08.2022 року, оборотно-сальдова відомість по рах.631, 361, платіжні інструкції, акти надання послуг, штатний розпис, договір оренди транспортного засобу, договір оренди №02/01/23 від 02.01.2023 року, акти звірок взаєморозрахунків з контрагентом, акти повернення техніки з оренди, акти приймання-передачі, договір оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року, договір купівлі-продажу транспортного засобу, що підлягає першій державній реєстрації №0087 від 03.08.2022 року, видаткові накладні, рахунки-фактури, договір купівлі-продажу №0096-02 від 31.08.2022 року, договір оренди №09/08/22 від 09.80.2022 року, договір купівлі-продажу транспортного засобу, що підлягає першій державній реєстрації №0089 від 11.08.2022 року, договір купівлі-продажу транспортного засобу, що підлягає першій державній реєстрації №00205 від 05.01.2023 року тощо.
04.04.2024 Комісією прийнято рішення №2542 про відповідності ФОП ОСОБА_1 п.8 Критеріїв ризиковості платника податку п.8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів на право власності придбаних транспортних засобів (свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів), не подано до податкового органу повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою №20-ОПП (а.с.37-38, т.1).
10.04.2024 платником на розгляд комісії надано Повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та копії документів, зокрема: свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів; повідомлення про об`єкти оподаткування за формою №20-ОПП, а також договір купівлі-продажу №0086 від 03.08.2022 року; акт приймання- передачі транспортного засобу від 03.08.2022 року; видаткова накладна №РН- 0000460 від 03.08.2022 року; договір купівлі-продажу №0089 від 11.08.2022 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 11.08.2022 року; видаткова накладна №РН-0000475 від 11.08.2022 року; договір купівлі-продажу №0096-02 від 31.08.2022 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 31.08.2022 року; видаткова накладна від 31.08.2022 року; договір купівлі-продажу №0087 від 03.08.2022 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 03.08.2022 року; видаткова накладна №РН-0000461 від 03.08.2022 року; договір купівлі-продажу №00125 від 03.10.2022 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 03.10.2022 року; видаткова накладна №РН-0000566 від 03.10.2022 року; договір купівлі-продажу №00137 від 10.10.2022 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 10.10.2022 року; видаткова накладна №РН-0000580 від 10.10.2022 року; договір купівлі-продажу №00205 від 05.01.2023 року; акт приймання-передачі транспортного засобу від 05.01.2023 року; видаткова накладна №РН-0000003 від 05.01.2023 року; рахунки на оплату за транспортні засоби; платіжні інструкції №142 від 17.07.2023 року, №201 від 01.09.2023 року, №215 від 12.09.2023 року, №222 від 22.09.2023 року, №223 від 25.09.2023 року, №229 від 09.10.2023 року, №40 від 09.08.2022 року, №42 від 08.03.2024 року, №44 від 15.03.2024 року, №51 від 19.03.2024 року, №52 від 19.03.2024 року, №53 від 19.03.2024 року; акт звірки взаєморозрахунків станом на 22.03.2024 року; договір оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; акт приймання-передачі від 09.08.2022 року; додаток №2 від 09.08.2022 року; додаток №3 від 30.09.2022 року; додаток №4 від 01.10.2022 року; додаток №5 від 01.10.2022 року; додатки №6 від 31.12.2022 року; акт звірки взаєморозрахунків по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; акти наданих послуг по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; договір оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; акт приймання-передачі від 15.08.2022 року; додаток №2 від 15.08.2022 року; додаток №3 від 01.09.2022 року; додаток №4 від 01.09.2022 року; додаток №5 від 20.10.2022 року; додаток №6 від 20.10.2022 року; додаток №7 від 31.11.2022 року; додаток №8 від 01.12.2022 року; додаток №9 від 01.12.2022 року; акт звірки взаєморозрахунків по договору оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; акти наданих послуг по договору оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №15/08/22 від 15.08.2022 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №09/08/22 від 09.08.2022 року; договір оренди №02/01/23 від 02.01.2023 року з додатками та акти приймання-передачі транспортних засобів; акт звірки взаєморозрахунків по договору оренди №02/01/23 від 02.01.2023 року; акти наданих послуг по договору оренди №02/01/23 від 02.01.2023 року; платіжні доручення про проведення оплати по договору оренди №02/01/23 від 02.01.2023 року; договір оренди транспортного засобу від 30.01.2023 року; оборотно-сальдові відомості по рахунку 361 за серпень 2022 р. - березень 2024 р.; оборотно-сальдові відомості по рахунку 631 за серпень 2022 р. - березень 2024 р.; наказ про затвердження штатного розпису № 2 від 01.01.2023 року; штатний розпис; повідомлення про прийняття на роботу.
19.04.2024 Комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду поданих позивачем №2920 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника у зв`язку з недостатніми доказами для підтвердження можливості здійснення операцій та спростування ризиковості здійснених операцій, зокрема через відсутність документів, що підтверджують право власності на транспортні засоби (а.с.47-48, т.1).
Не погоджуючи із вказаним рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2920 від 19.04.2024 вважаючи його протиправним, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, в межах доводів та вимог апеляційної скарги колегія суддів апеляційного суду виходить з наступного.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункт 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (далі ПК України) платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
У розумінні пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу (контролюючі органи та органи стягнення), в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом (пункт 61.2 статті 61 ПК України).
Згідно зі статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статті 39 цього Кодексу; обліку та моніторингу діяльності фінансових агентів відповідно до статті 39-3 цього Кодексу.
За визначенням, наведеним у пункті 71.1 статті 71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано статтями 72, 73 ПК України.
Відповідно до статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Підпункт 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачає, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Таким чином, контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС, виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1, 10 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165 в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 установлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість серед яких: 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Державна податкова служба України наказом від 11.01.2023 № 17 затвердила довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Він містить 18 кодів: від придбання і постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, до керівника та/або особи, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
За змістом пункту 40 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Пунктом 44 Порядку № 1165, визначено, що комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку № 1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно додатку 4 до Порядку № 1165, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено судом на підставі матеріалів справи, що 13.04.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №4385 про відповідність ФОП ОСОБА_1 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості на підставі податкової інформації: « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї; « 13» - придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку. Тип операції придбання/постачання: постачання, період здійснення господарської операції: з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.01.2023, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 28.02.2023, з 01.01.2022 по 28.02.2023, коди згідно з УКТЗЕД операцій, визначених як ризикові 8716398000, 8716310000, 87012-, 8705908090, податкові номери платників податку, задіяних в ризикових операціях 43941675 та 43636078 (а.с.20-21, т.1).
Позивачем подано до контролюючого органу пояснення до повідомлень про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 29.05.2023, від 28.03.2023, від 10.04.2024.
23.06.2023 Комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду поданих позивачем документів на підставі пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку прийнято рішення №7311 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника документи надані до повідомлення є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій та спростування ризиковості здійснених операцій, зокрема зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: копія штатного розпису, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати згідно договору купівлі-продажу, укладеного з ТзОВ «ТРАНСІМПОРТ Україна» (а.с.28-29, т.1).
04.04.2024 Комісією прийнято рішення №2542 про відповідності ФОП ОСОБА_1 п.8 Критеріїв ризиковості платника податку п.8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів на право власності придбаних транспортних засобів (свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів), не подано до податкового органу повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою №20-ОПП (а.с.37-38, т.1).
Колегія суддів враховує, що доказів оскарження до суду рішень №4385, №7311, №2542 про відповідність ФОП ОСОБА_1 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не подано.
Відповідач з урахуванням наявної в нього інформації зазначає, що згідно проведеного аналізу зареєстрованих ЄРПН за період з 01.08.2022 по 31.01.2023 ОСОБА_1 встановлено придбання 2 сідельних тягачів та 3 напівпричепа у ТзОВ "ТРАНСІМПОРТ УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 43941675) на загальну суму ПДВ 1439,2 тис. грн., а саме: сідельний тягач DAF CF 85.460 загальною вартістю 980000,00 грн, в т.ч. ПДВ 163333,30 грн; сідельний тягач DAF модель CF 75.310 загальною вартістю 1468000,00 грн, в т.ч. ПДВ 244666,70 грн; напівпричіп-цистерна для перевезення вантажів б/в ALAMEN TREYLERN модель 3HMS3Y загальною вартістю 2980000,00 грн, в т.ч. ПДВ 496666,70 грн; напівпричіп призначений для перевезення вантажів SCHMITZ модель SCB S3T загальною вартістю 62000,00 грн, в т.ч. ПДВ 103333,30 грн, напівпричіпа-цистерни NUOVA загальною вартістю 1740000,00 грн, в т.ч. ПДВ 290000,00 грн. Однак, відповідно до рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.06.2022 № 44095 та від 29.11.2022 № 75530 встановлено відповідність платника ТзОВ "ТРАНСІМПОРТ УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 43941675) критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, також куплені транспортні засоби здаються СГД ОСОБА_1 в оренду ПП «СК АГРО ТРАНС»(код ЄДРПОУ 43636078) і у того ж самого ПП «СК АГРО ТРАНС» СГД ОСОБА_1 орендує 3 сідлових тягачі, 1 автопричеп та 2 спеціалізований напівпричеп самоскида. Загальна сума отриманої доходу від здачі в оренду власних транспортних засобів ПП "СК АГРО ТРАНС" протягом 2022-2023 років становить 809,2 тис. грн., в тому числі протягом вересня-грудня 2022 року 209,1 тис. грн. а сума понесених витрат на оренду транспортних засобів для здійснення господарської діяльності становить 281,4 тис. грн., також за весь період господарської діяльності СПД ОСОБА_1 не прослідковується придбання автозапчастин, мастильних матеріалів, комплектуючих до транспортних засобів, відсутня інформація про проходження техогляду на транспортні засоби, а також будь-яка інформація щодо отримання СПД ОСОБА_1 послуг з ремонту і обслуговування транспортних засобів.
Спірним рішенням про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості ФОП ОСОБА_1 визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, тобто у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Суд зауважує, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з покликанням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Суд наголошує, що у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: - у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або - з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від ..р. №-.
У формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а також зазначити код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС.
Здійснюючи такий моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку (пункт 6 Порядку № 1165). При цьому дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних ДПС податкової інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу. Одним зі способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Таким чином, контролюючий орган уповноважений на збирання та використання під час виконання своїх функцій та завдань податкової інформації щодо платників податків. При цьому інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку №2920 від 19.04.2024 відповідачем зазначено код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме: « 07» недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/ розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї, « 13» придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку. Інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання/постачання: постачання, період здійснення господарської операції: з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.01.2023, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2022 по 28.02.2023, з 01.01.2022 по 28.02.2023, коди згідно з УКТЗЕД операцій, визначених як ризикові 8716398000, 8716310000, 87012-, 8705908090, податкові номери платників податку, задіяних в ризикових операціях 43941675 та 43636078. Також зазначено, що суб`єктом господарювання не надано документи, що підтверджують право власності на транспортні засоби (а.с.47-48, т.1).
На засіданні комісії №1 ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, оформленого протоколом №80 від 19.04.2024, прийнято рішення про відповідність ФОП ОСОБА_1 пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (а.с.105-106, т.2), так комісія дійшла висновку, що відповідно до наданих документів, а саме видаткових накладних, платіжних документів, актів прийому передачі транспортних засобів, актів звірки, рахунку 361 платником підтверджено реальність операцій по придбанню транспортних засобів. Однак, платником не надано підтверджуючі документи на право власності придбаних транспортних засобів, а саме технічні паспорти і не подано до ГУ ДПС у Волинській області 20 ОПП. На засіданні Комісії розглянута податкова інформація, надана на розгляд листом управління оподаткування фізичних осіб №3130/03-20-24-020-01 від 04.04.2024. За результатами проведеного аналізу виявлено, щодо відповідності коду податкової інформації « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції), зазначено, що відповідно до наданого штатного розпису кількість працівників становить 7 осіб із заробітною платою 12700,00 грн., в т.ч. 5 водіїв, з 01.01.2024.
Щодо відповідності коду податкової інформації « 13» придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме придбання протягом 2022 року транспортних засобів у платника щодо якого прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме позивачем придбано 2 сідельні тягачі та 3 напівпричепа у ТзОВ «ТРАНСІМПОРТ Україна», яке внесено у реєстр ризикових платників у 2022 році.
Оскільки, платником на надано технічні паспорти на 2 транспортні засоби, що могло свідчити про те, що ОСОБА_1 є їх власником, а також не подання 20-ОПП на транспортні засоби, придбані у ТзОВ «ТРАНСІМПОРТ Україна» свідчить про реальність підстав для віднесення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. Вищезазначене вказує на ознаки неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг зазначених в податкових накладних, що є ризиком порушення норм податкового законодавства згідно із Постановою №1165.
Стосовно зазначення апелянтом про те, що оскаржуване рішення прийнято не за наслідками подання на реєстрації податкової накладної, а з огляду на наявність податкової інформації, також постачальниками на підставі п. 201.7 статті 201 ПК України всі податкові накладні по операціях зазначених в оскаржуваних рішеннях були зареєстровані податковим органом без зауважень в Єдиному реєстрі податкових накладних, то апеляційний суд вказує, що спірне в цій справі рішення прийнято за наслідками розгляду поданих позивачем документів для прийняття комісією регіонального рівня про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, тоді як інші рішення які як вказує апелянт зареєстровані без зауважень не подані до суду, а тому суд не може надати їм відповідний аналіз.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що контролюючий орган дійшов правильного висновку, що позивачем не усунуто ризики, які стали підставою для віднесення його до переліку ризикових платників, що також було встановлено з рішень яких він не оскаржував в судовому порядку, а відповідні вказані вище обставини не були ним спростовані та не надано до суду доказів, документальних підтверджень на спростування наведених контролюючим органом обставин.
Також суд звертає увагу, що пунктом 6 Порядку №1165 визначено алгоритм дій платника податку у разі незгоди з рішенням комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості шляхом надання контролюючому органу доказів на спростування наявної у базах ДПС податкової інформації, а Порядок №1165 передбачає, що Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Тобто, у випадку ініціювання платником процедури спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості обов`язок такого спростування покладений на самого платника, який надсилає до контролюючого органу через електронний кабінет інформацію та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
Підсумовуючи все вищенаведене, виходячи з системного аналізу норм законодавства та обставин справи, доводів сторін у справі, суд апеляційної інстанції не встановив неправильного застосування норм матеріального права, порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення і погоджується з висновками суду першої інстанції у справі про обґрунтованість спірного рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2920 від 19.04.2024 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
У відповідності до частини 2 статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно із статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.
У контексті оцінки доводів апеляційної скарги апеляційний суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не стягуються.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2024 року у справі №140/5788/24 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.В. Ільчишин
Судді Р.Й. Коваль
В.В. Гуляк
Повний текст постанови складено 11.02.2025
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2025 |
Оприлюднено | 14.02.2025 |
Номер документу | 125112472 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні