Рішення
від 11.02.2025 по справі 344/16036/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/16036/24

Провадження № 2-о/344/76/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2025 року м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:

головуючого-судді Домбровської Г.В.,

секретаря Стефанюк Х.Я.,

розглянувши в порядку окремого провадження у відкритому судовому засіданні в залі Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Івано-Франківську Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту, що має юридичне значення, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 в особі уповноваженого представника звернулася до суду з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, а сааме просить встановити юридичний факт зміни імені при отриманні паспорту, а саме зміну власного імені ОСОБА_2 , що народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у селі Нижнів Тлумацького району Івано-Франківської області на ім`я « ОСОБА_3 » з 01.08.1974 року.

В обґрунтування заявлених вимог заявник посилається на те, що рідна матір заявниці ОСОБА_2 на підставі паспорта НОМЕР_1 , виданого 01.08.1974 року Тлумацьким РВВС, змінила власне ім`я з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », однак під час зміни власного імені у 1974 році не звернулася у встановленому законом порядку до органу ЗАГСу для реєстрації зміни імені, такий актовий запис - відсутній, у зв`язку із чим його поновлення є неможливим.

Жодного з належних документів, який би підтвердив, що відповідний актовий запис про зміну ОСОБА_3 власного імені з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 » був раніше складений в органах державної реєстрації актів цивільного стану України, у ОСОБА_1 немає, як і відсутні будь-які інші докази про складання відповідного актового запису. У зв`язку із чим, як зазначено у поданій до суду заяві, його поновлення у органі ДРАЦС є неможливим

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 померла у місті Берлін Федеративної Республіки Німеччина, що підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть від 06.05.2024р. Німецький відділ РАЦС, у відповідності до чинного законодавства ФР Німеччини, для видачі Свідоцтва про смерть ОСОБА_3 затребував документи про народження останньої (Свідоцтво про народження/витяг з ДРАЦС про народження).

Наразі у ОСОБА_1 відсутні належні документи, які б підтверджували факт зміни ОСОБА_3 її власного імені з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », що, як наслідок, дало б можливість встановити, що інформація про народження особи згідно Витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 Сімейного кодексу України № 00044969853 від 13.05.2024р. стосується ОСОБА_3 . У зв`язку із цим ОСОБА_1 позбавлена можливості надати затребувані компетентним органом РАЦС Німеччини документи для отримання Свідоцтва про смерть своєї матері ОСОБА_3 , що, як наслідок, унеможливлює реалізацію ОСОБА_1 своїх прав, які виникли після смерті ОСОБА_3 , зокрема, спадкових.

Представником заявниці подано до суду заяву про розгляд заяви без її участі.

Заінтересованою особою - Відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Івано-Франківську Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, - на адресу суду направлено заяву про розгляд справи без їх участі. Письмових пояснень по суті заяви від заінтересованої особи до суду не надходило.

У зв`язку із неявкою в судове засідання всіх учасників справи, на підставі частини другої статті 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши всі обставини по справі та перевіривши їх доказами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до частини першої статті 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Згідно з частинами першою, другою статті 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту: 1) родинних відносин між фізичними особами; 2) перебування фізичної особи на утриманні; 3) каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; 4) реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; 5) проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу; 6) належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; 7) народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; 8) смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; 9) смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

У судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України в пункту 1 постанови від 31 березня 1995 року № 5 «Про судову практику у справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.

Отже, в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, зокрема, якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; встановлення факту не пов`язується із наступним вирішенням спору про право.

Юридичні факти можуть бути встановлені для захисту, виникнення, зміни або припинення особистих чи майнових прав самого заявника, за умови, що вони не стосуються прав чи законних інтереси інших осіб. У випадку останнього між цими особами виникає спір про право.

Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 10 квітня 2019 року у справі №320/948/18 (провадження № 14-567цс18) сформульовано висновок, що у порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, за наявності певних умов. А саме, якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право. Чинне цивільне процесуальне законодавство відносить до юрисдикції суду справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян.

Таким чином, справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, належать до юрисдикції суду за таких умов:

- факти, що підлягають встановленню, повинні мати юридичне значення, тобто від них мають залежати виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян. Для визначення юридичного характеру факту потрібно з`ясувати мету встановлення;

- встановлення факту не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право. Якщо під час розгляду справи про встановлення факту заінтересованими особами буде заявлений спір про право або суд сам дійде висновку, що у цій справі встановлення факту пов`язане з необхідністю вирішення в судовому порядку спору про право, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює цим особам, що вони вправі подати позов на загальних підставах;

- заявник не має іншої можливості одержати чи відновити документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення. Для цього заявник разом із заявою про встановлення факту подає докази на підтвердження того, що до її пред`явлення він звертався до відповідних організацій за одержанням документа, який посвідчував би такий факт, але йому в цьому було відмовлено із зазначенням причин відмови (відсутність архіву, відсутність запису в актах цивільного стану тощо);

- чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку встановлення юридичних фактів.

Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 19 червня 2019 року у справі № 752/20365/16-ц (провадження № 61-24660св18), від 05 грудня 2019 року у справі № 750/9847/18 (провадження № 61-18230св19, від 03 лютого 2021 року у справі № 644/9753/19 (провадження № 61-14667св20), від 16 червня 2021 року у справі № 643/6447/19 (провадження № 61-14968св20), від 08 вересня 2021 року у справі № 641/5187/20 (провадження № 61-5204св21).

Так, предметом розгляду за заявою ОСОБА_1 є вимоги про встановлення факту зміни власного імені її матір`ю при отриманні паспорту з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 » за відсутності оформленого за її життя у встановленому законом порядку актового запису про зміну імені в органах РАЦС.

Судом встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_3 у селі Нижнів Тлумацького району Івано-Франківської області народилася ОСОБА_2 , що підтверджується Витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 Сімейного кодексу України №00044969853 від 13.05.2024р. (а.с.34-35). Після реєстрації шлюбу прізвище « ОСОБА_2 » було змінено на « ОСОБА_2 » (а.с.32-33).

Листом від 02.07.2024 року «Про надання інформації ОСОБА_3 » (а.с.43) Управління ДМС України в Івано-Франківській області у відповідь на адвокатський запит повідомило наступне: «Згідно наявних обліків Єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами Державної міграційної служби України громадянка ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 документована паспортом колишнього СРСР зразка 1974 року серії НОМЕР_2 виданого 08.07.1978 Івано-Франківським РВВС (по зміні прізвища) на підставі паспорта НОМЕР_1 вид. 01.08.1974 Тлумацьким РВВС та свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_3 вид. 27.02.1977 Івано-Франківським РАЦС.

27.11.1997 року громадянка ОСОБА_3 документована паспортом громадянина України зразка 1994 року серії НОМЕР_4 вид. Івано-Франківським МУВС МВС в Івано-Франківській області.

Надати архівну заяву про видачу паспорта (ф1) до 1974 року, яка б підтвердила зміну прізвища та імені ОСОБА_3 не є можливим, оскільки оригінали заяв були знищені в установленому законодавством порядку».

У трудовій книжці, яка заведена 24.09.1973 року (а.с.24-29), містяться наступні відомості російською мовою:

у графі «прізвище» - ОСОБА_2 , ОСОБА_2

у графі «ім`я» - ОСОБА_2 (закреслено), ОСОБА_3

у графі «по батькові» - ОСОБА_3 .

Також у верхньому лівому куті першої сторінки трудової книжки міститься наступний запис: «імя ОСОБА_2 змінено на ОСОБА_3 на підставі паспорта НОМЕР_1 від 01.08.1974»

У свідоцтві (повторному) про народження заявниці ОСОБА_1 серії НОМЕР_5 від 29.08.2012 року (а.с.25) у графі «мати» зазначено ОСОБА_3 .

Закордонний паспорт НОМЕР_6 від 06.08.2018 року видано на ім`я ОСОБА_3 (а.с.21).

За змістом листа Відділу ДРАЦС у місті Івано-Франківську Західного міжрегіонального управління юстиції №262/32.15.6-16 від 25.06.2024 року (а.с.39) на адвокатський запит щодо надання інформації про наявність в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян актового запису про зміну гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , власного імені з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 » - такий актовий запис про зміну імені - відсутній.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 27.11.2024 року витребувано з Архівного відділу Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради належним чином засвідчену копію особової справи працівника ПАТ «РОДОН», ЄДРПОУ: 14313518, - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка була прийнята на роботу 27.09.1973 року, звільнена з роботи 02.08.1999 р.

На виконання даної ухвали листом від 12.12.2024 року №14/59-4.01/1306 Архівним відділом Івано-Франківської міської ради надано суду належним чином завірені копії особової картки П-2, наказу про звільнення, заяви про звільнення, особистого листка з відділу кадрів, доповнення до особистого листка з відділу кадрів (а.с.99-104).

Так, в особовій картці №б/н (а.с.100) містяться наступні записи в графі особових даних:

« ОСОБА_2 » (закреслено), « ОСОБА_2 » « ОСОБА_2 » (закреслено) ОСОБА_3 . У зв`язку з неналежною якістю копії документу неможливо прочитати нове ім`я особи після закреслення попереднього імені «ОСОБА_2».

В наказі №163 від 16.08.1999 року про припинення трудового договору (а.с.101) зазначено « ОСОБА_3 ».

В особистому листку по обліку кадрів (а.с.103) зазначено « ОСОБА_3 ».

Реєстрація зміни особистого імені особи станом на 1974 рік здійснювалась у відповідності до Інструкції про порядок реєстрації актів громадянського стану в Українській РСР, затвердженої 12.12.1970р. Міністерством юстиції Української РСР (далі - Інструкція)

Згідно п.1, п.2, п.3 розділу 1 Інструкції, відповідно до статті 185 Кодексу про шлюб та сім`ю Української РСР зміна імені, по батькові і прізвища підлягають реєстрації в державних органах запису актів громадянського стану (загсу). Про зроблений запис акта громадянського стану видається відповідне свідоцтво. Згідно зі статтею 159 Кодексу про шлюб та сім`ю Української РСР реєстрація актів громадянського стану в містах і районних центрах провадиться відділом загсу виконавчих комітетів районних (міських) Рад депутатів трудящих. Відділ загсу виконавчого комітету районної (міської) Ради депутатів трудящих відповідно до статті 160 Кодексу про шлюб та сім`ю Української РСР провадить реєстрацію актів … зміни імені, по батькові та прізвища, вносить зміни та виправлення в записи актів, відновлює записи актів, які не збереглися, видає повторні свідоцтва, а також у встановленому порядку зберігає актові книги

Згідно п.п. 65 - 69 розділу VШ Інструкції, реєстрація зміни імені, по батькові та прізвища громадян Української РСР по досягненні ними повноліття провадиться за їхньою заявою відділом загсу за місцем постійного проживання на підставі дозволу, виданого у встановленому порядку. Після реєстрації зміни імені, по батькові та прізвища відділ загсу в установленому порядку вносить необхідні зміни в записи актів громадянського стану заявника, його неповнолітніх дітей і надсилає повідомлення до архіву органу загсу для внесення аналогічних змін у другі примірники цих записів а також видає нові свідоцтва відповідно до змін, внесених у запис акта. Раніше видані свідоцтва анулюються. Якщо записи актів громадянського стану, в які необхідно внести дані, пов`язані з реєстрацією зміни прізвища, імені, по батькові, знаходяться в інших органах загсу, то за місцем їх знаходження надсилаються повідомлення про внесення необхідних змін. На підставі вказаного повідомлення відділ загсу за місцем знаходження відповідного запису акта вносить до першого примірника необхідні зміни, надсилає нове свідоцтво у відділ загсу для вручення заявнику за місцем його проживання, після чого пересилає повідомлення до відповідного архіву органу загсу для внесення змін у другий примірник цього запису акта.

Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначення засад діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану регулюються положеннями Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану від 01.07.2010 року за № 2398-VI (далі - Закон №2398-VІ) з відповідними змінами чинними на час спірних правовідносин, що виникли між сторонами.

Частиною 1 статті 6 Закону № 2398-VІ визначено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Згідно ч.1 ст. 23 Закону №2398-VІ, Поновлення актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану у разі його відсутності, що підтверджується документально.

Порядок внесення змін і доповнення до актового запису цивільного стану, його поновлення та анулювання здійснюються відповідно до Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України N 96/5 від 12.01.2011 року (далі - Правила), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 року за №55/18793, з відповідними змінами чинними на час спірних правовідносин, що виникли.

Згідно п. 1.2. розділу 1 Правил Поновлення актових записів цивільного стану, складених органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану в разі втрати цих записів.

Згідно п. 3.5. розділу ІІІ Правил, 3.5. поновлення втрачених актових записів про шлюб, зміну прізвища, розірвання шлюбу, смерть проводиться тільки за наявності документів, які підтверджують, що відповідний актовий запис був раніше складений в органахдержавноїреєстрації актів цивільного стану України (свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, його копії, засвідченої нотаріально, відмітки (штампа) про державну реєстрацію акту цивільного стану в паспорті або паспортному документі), або на підставі рішення суду.

Зі змісту встановлених Судом обставин та здобутих доказів випливає, що ОСОБА_3 під час зміни власного імені у 1974 році не звернулася у встановленому законом порядку до органу ЗАГС для реєстрації зміни імені, такий актовий запис відсутній, у зв`язку із чим його поновлення у спосіб, який визначений чинним законодавством, є неможливим.

Разом з тим, відсутність належного документу про зміну імені має відповідний юридичний наслідок - заявниця ОСОБА_1 позбавлена можливості надати затребувані компетентним органом РАЦС Німеччини документи для отримання Свідоцтва про смерть своєї матері ОСОБА_3 , що, як наслідок, також унеможливлює реалізацію ОСОБА_1 своїх спадкових прав, які виникли після смерті ОСОБА_3 .

Таким чином, на підставі матеріалів справи Суд вважає за можливе встановити юридичний факт зміни ОСОБА_2 власного імені на « ОСОБА_3 », про який просить заявник, оскільки в матеріалах справи наявні достатні документи, які свідчать про те, що така зміна імені мала місце, а встановлення даного факту, в свою чергу, має юридичне значення для заявника і такий факт не може бути встановлений іншим способом, аніж в судовому порядку.

Встановлення цього факту не порушує прав та інтересів третіх осіб, не пов`язано з подальшим вирішенням спору про право.

Встановлення факту зміни імені має юридичне значення та потрібно заявниці для отримання свідоцтва про смерть її матері ОСОБА_3 у Федеративній Республіці Німеччина, та реалізації ОСОБА_1 її спадкових прав, які виникли після смерті ОСОБА_3 .

За таких обставин заяву ОСОБА_1 необхідно задовольнити.

Керуючись ст. 315 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В :

Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа: Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Івано-Франківську Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту, що має юридичне значення - задовольнити.

Встановити юридичний факт зміни імені при отриманні паспорту, а саме зміну власного імені ОСОБА_2 , що народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у селі Нижнів Тлумацького району Івано-Франківської області, на ім`я « ОСОБА_3 » з 01.08.1974 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено і підписано 11.02.2025 року.

Суддя ДомбровськаГ.В.

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення11.02.2025
Оприлюднено17.02.2025
Номер документу125115605
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —344/16036/24

Рішення від 11.02.2025

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Домбровська Г. В.

Ухвала від 27.11.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Домбровська Г. В.

Ухвала від 04.09.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Домбровська Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні