Справа № 308/19543/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 лютого 2025 року місто Ужгород
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області в складі :
головуючого судді Деметрадзе Т.Р.,
секретаря судового засідання Корень В.Т.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду, цивільну справу за позовною заявою Департаменту соціальної політики Ужгородської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів,
ВСТАНОВИВ:
Департамент соціальної політики Ужгородської міської ради звернувся до Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області із позовною заявою до ОСОБА_1 про стягнення суми виплаченої компенсації фізичним особам, які надають послуги з догляду на непрофесійній основі.
Позовні вимоги мотивує тим, що до повноважень Департаменту належить призначення і виплата компенсації, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі.
Механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки визначений Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859.
Вказує, що як вбачається із заяви відповідача ОСОБА_1 про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 21.02.2023, останній був ознайомлений з умовами та порядком призначення компенсації фізичним особам, які надають послуги з догляду на непрофесійній основі та зобов`язався повідомляти про зміни обставин, які можуть вплинути на призначення такої компенсації.
Разом з цим, згідно листа Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України щодо перетинання державного кордону України, лінії розмежування з тимчасово окупованою територією України в період з 01.01.2022 по 16.11.2023 рр., відповідач 17.04.2023 виїхав за кордон та перебував там понад 30 календарних днів.
При цьому, відповідач, як особа, яка надає соціальні послуги, в десятиденний строк письмово не повідомив Департамент про настання зазначеної обставини, що є порушенням п. 11 Порядку. З урахуванням вищенаведеного, Департаментом з травня 2023 було припинено виплату відповідачеві допомоги, у зв`язку з чим сума надмірно виплачених коштів з компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період з травня 2023 по жовтень 2023 рр., становить - 11 514,00 грн., що підтверджується розрахунком надміру виплачених коштів.
Враховуючи викладене, позивач просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Ужгородської міської ради суми виплаченої компенсації фізичним особами, які надають послуги з догляду на непрофесійній основі у розмірі 11 514,00 грн. та понесені судові витрати.
Представник позивача не скористалася правом на участь у судовому засіданні та подала заяву, згідно якої просить розглянути справу без її участі та задоволити позов.
Відповідач повторно не скористався правом на участь у судовому засіданні, хоча про час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином, про причини неявки суд не повідомив, клопотань про відкладення розгляду справи чи заперечень до суду не надходило.
Через неявку в судове засідання учасників справи, судом у відповідності до ч. 2 ст.247ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані у справі докази, виходячи з їх належності та допустимості, суд приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 на підставі його заяви про згоду надавити соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 21.02.2023, заяви про згоду отримувати соціальні послуги ОСОБА_2 від 21.02.2023, Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає послуги з догляду на непрофесійній основі, Висновку про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг та Акту проведення обстеження сім`ї №178 від 13.03.2023, прийнято рішення про призначення компенсації від 30.03.2023 на період з 01.02.2023 по 31.01.2024 та виплату компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за батьком ОСОБА_2 у сумі 1919,00 грн. щомісячно.
Суд зауважує, що механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки, визначений Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859.
Суд констатує, що із заяви відповідача про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 21.02.2023, останній був ознайомлений з умовами та порядком призначення компенсації фізичним особам, які надають послуги з догляду на непрофесійній основі та зобов`язався повідомляти про зміни обставин, які можуть вплинути на призначення такої компенсації.
Так, пунктом 11 Порядку передбачені обставини внаслідок яких припиняється надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі:
1) зміни місця проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, чи фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
2) смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
3) смерті фізичної особи, яка надавала соціальні послуги;
4) отримання особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, соціальних послуг з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду або перебування такої особи на повному державному утриманні;
5) перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за межами України понад 30 календарних днів.
До 30-денного періоду перебування за кордоном не включаються дні перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, разом з особою, яка потребує надання соціальних послуг, на лікуванні за кордоном, що підтверджується відповідними документами.
Порядок надання відомостей стосовно фізичних осіб, які надають соціальні послуги, про перетин державного кордону або перебування за межами України в період отримання компенсації визначається законодавством;
6) перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, на стаціонарному або санаторно-курортному лікуванні протягом 30 календарних днів.
У разі виникнення обставин, визначених у підпунктах 1, 4-6 цього пункту, внаслідок яких припиняється надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, фізична особа, яка надає соціальні послуги, особа/законний представник особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зобов`язані в десятиденний строк письмово повідомити про припинення надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі уповноваженому органу, що здійснює виплату компенсації. Її виплата припиняється з місяця, наступного за місяцем, у якому сталися зміни.
Відповідно до п. 19 Порядку суми компенсації, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку фізичної особи, яка надає соціальні послуги, через подання документів із завідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату компенсації тощо, стягуються відповідно до законодавства. Якщо фізична особа, яка надає соціальні послуги, не повернула добровільно надміру виплачені їй суми, вони стягуються в судовому порядку на підставі заяви уповноваженого органу, що призначив компенсацію.
З наданого листа Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України щодо перетинання державного кордону України, лінії розмежування з тимчасово окупованою територією України встановлено, що в період з 01.01.2022 по 16.11.2023 рр., ОСОБА_3 17.04.2023 виїхав за кордон та перебував там понад 30 календарних днів. Відомості про повернення вказаної особи у листі відсутні.
При цьому, відповідач, як особа, яка надає соціальні послуги, в десятиденний строк письмово не повідомив Департамент про настання зазначеної обставини, що є порушенням п. 11 Порядку.
З наданих матеріалів вбачається, що Департаментом з травня 2023 було припинено виплату відповідачу допомоги, у зв`язку з чим сума надмірно виплачених коштів з компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період з травня 2023 по жовтень 2023, становить 11 514,00 грн., що підтверджується розрахунком надміру виплачених коштів.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів такого захисту є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Статтею 1212 ЦК України регламентовано обов`язок особи, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Враховуючи ту обставину, що відповідач самостійно не повідомив про настання обставини, внаслідок якої припиняється надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, добровільно у поза судовому порядку не повернув сплачені кошти, суд приходить до висновку, що відповідач зобов`язаний повернути суму виплаченої компенсації фізичним особам, які надають послуги з догляду на непрофесійній основі.
У відповідності до ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З урахуванням всіх обставин справи, враховуючи вимоги ст. 81 ЦПК України - кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, виходячи із принципів розумності та справедливості, приймаючи до уваги те, що позивачем було надано належні докази на підтвердження своїх тверджень, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України у разі задоволення позову, судовий збір покладається на відповідача, а тому суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір за подання заяви про розірвання шлюбу у розмірі 3 028 грн.
Керуючись Порядкомподання таоформлення документів,призначення івиплати компенсаціїфізичним особам,які надаютьсоціальні послугиз доглядуна непрофесійнійоснові,затвердженим постановоюКабінету МіністрівУкраїни від23.09.2020№859,ст.ст.15,1212ЦК України,ст.ст.12, 13, 76-81, 89, 141, 263-265, 273, 279, 354, 355 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Департаменту соціальної політики Ужгородської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів задоволити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Ужгородської міської ради суму виплаченої компенсації фізичним особам, які надають послуги з догляду на непрофесійній основі у розмірі 11 514.00 (одинадцять тисяч п`ятсот чотирнадцять) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Ужгородської міської ради судовий збір у розмірі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії цього рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Закарпатського апеляційного суду.
Реквізити сторін:
Позивач Департамент соціальної політики Ужгородської міської ради, адреса: Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Шандора Петефі, 24; код ЄДРПОУ 03192997;
Відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_1 .
Суддя Т.Р. Деметрадзе
Суд | Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 14.02.2025 |
Номер документу | 125118503 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої майну фізичних або юридичних осіб |
Цивільне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Деметрадзе Т. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні