13.02.2025 рокуКОЗЕЛЬЩИНСЬКИЙ РАЙОННИЙСУД ПОЛТАВСЬКОЇОБЛАСТІ
Справа №533/30/25
Провадження №2-о/533/2/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(за правилами окремого провадження)
13 лютого 2025 року Козельщинський районний суд Полтавської області
в складі: головуючого судді - Оксенюк М. М.,
за участю: секретаря судового засідання - Шуліки Л. Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в селищі Козельщина справу за заявою керівника Глобинської окружної прокурату Ярослава Лігоміна в інтересах Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, про визнання спадщини ОСОБА_1 відумерлою,
УСТАНОВИВ
13.01.2025 керівник Глобинської окружної прокуратури звернувся до суду із заявою, в якій просить визнати відумерлою спадщину після смерті ОСОБА_1 , що складається із земельної ділянки кадастровий номер 5322083700:00:001:0076 площею 4,66 га на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, яка належала померлому на підставі державного акту на право приватної власності на землю ПЛ №213326 виданого 12.03.2003 та зареєстрованого у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 4588.
На обґрунтування заяви заявник посилається на те, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_1 , який проживав в селі Оленівка Кременчуцького району Полтавської області. Заповіту на вищезазначене спадкове майно останній не залишив, на спадкове майно ніхто не претендує, із заявами про прийняття спадщини ніхто не звертався, після відкриття спадщини минуло більше одного року, з огляду на що є підстави для визнання його спадщини відумерлою відповідно до вимог статті 1277 ЦК України та передання спадщини у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Згідно ухвали суду справа розглядається в порядку окремого провадження.
Прокурор начальник Козельщинського відділу Глобинської окружної прокуратури Нечипоренко В.В. в судове засідання не з`явився, але направив до суду заяву про розгляд справи без його участі, заяву підтримує повністю та наполягає на задоволенні.
Представник заінтересованої особи Козельщинської селищної ради в судове засідання не з`явився, але направив заяву про розгляд справи без його участі, заяву прокурора підтримує.
У відповідності до ч.2 ст.247 ЦПК України, за відсутності всіх осіб, які беруть участь у справі, суд проводить розгляд цивільної справи без фіксування технічними засобами, за наявними у справі матеріалами.
Суд дослідивши заяву, письмові докази, що маються у справі, встановив наступні обставини та визначив відповідно до них правовідносини.
Судом встановлено, що прокурор на підставі ст.23 Закону України «Про прокуратуру» звернувся до суду на захист інтересів держави в особі Козельщинської селищної ради, яка відповідно до ст.83 Земельного кодексу України, ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» набуває і реалізує право власності на землю територіальної громади .
Далі, судом встановлено, що ОСОБА_1 було видано державний акт на право приватної власності на земельну ділянку ПЛ №213326 площею 4,66 га, кадастровий номер 5322083700:00:001:0076, виданого 12.03.2003 та зареєстрованого у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №4588 (а.с.10).
Відповідно до актового запису №24 встановлено, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.12, 37).
Згідно інформаційної довідки зі Спадкового реєстру (спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину) №74677071 та інформаційної довідки зі Спадкового реєстру (заповіти/спадкові договори) після померлого спадкодавця станом на 09.11.2023 спадкова справа не відкривалася, а отже свідоцтво на про право на спадщину не видавалось, заповіти не посвідчувалися (а.с.15, 16, 38).
23.10.2023 виконавчий комітет Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області повідомив Глобинську окружну прокуратуру Полтавської області, що земельна ділянка після померлого ОСОБА_1 ніким не успадкована. З моменту його смерті і до даного часу ніхто за охороною спадкового майна та за оформленням спадщини не звертався, нерухомого майна за померлим не рахується (лист виконавчого комітету Козельщинської селищної ради Кременчуцького району №02-04/2101 від 23.10.2023) (а.с.13).
З відповіді Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 (помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ) на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області як отримувач пенсії не перебував (а.с. 49).
Вирішуючи питання про наявність чи відсутність підстав для задоволення заяви судом застосовані норми матеріального та процесуального права виходячи при цьому з наступного.
Відповідно до ч.3 ст.294 ЦПК України, справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених ЦПК.
Згідно ст.334 ЦПК України заява про визнання спадщини відумерлою у випадках, встановлених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцем відкриття спадщини або за місцезнаходженням нерухомого майна, що входить до складу спадщини.
У заяві про визнання спадщини відумерлою, відповідно до вимог ст.335 ЦПК України, повинно бути наведено відомості про час і місце відкриття спадщини, про майно, що становить спадщину, а також докази, які свідчать про належність цього майна спадкодавцю, про відсутність спадкоємців за заповітом і за законом, або про усунення їх від права на спадкування, або про неприйняття ними спадщини, або про відмову від її прийняття.
Статтею 338 ЦПК України визначено, що суд, встановивши, що спадкоємці за заповітом і за законом відсутні або спадкоємці усунені від права на спадкування, або спадкоємці не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону.
Відповідно до ч.3 ст.12 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст.13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
За ч.2 ст.158 ЗК України виключно судом вирішуються спори з приводу володіння, користування, розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб.
Відповідно до ст.1277 ЦК України вбачається, що у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття, суд визнає спадщину відумерлою за заявою відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини.
Згідно ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Пунктами 30, 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади та вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст.1 Земельного Кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.
Згідно з ч.1 ст.60 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Отже, виходячи з вищевикладеного, беручи до уваги відсутність у померлого ОСОБА_1 спадкоємців як за законом, так і за заповітом, зважаючи на те, що після відкриття спадщини минуло вже більше 19 років, суд приходить до висновку про правомірність та обґрунтованість заявлених вимог прокурора, які підлягають задоволенню.
Щодо судового збору, судом встановлено наступне.
Частиною 1 ст.133 ЦПК України встановлено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з п.15-1 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються, зокрема органи місцевого самоврядування - за подання заяви про визнання спадщини відумерлою.
Частиною першою статті 57 ЦПК України передбачено, що органи та інші особи, які відповідно до статті 56 цього Кодексу звернулися до суду в інтересах інших осіб, мають процесуальні права та обов`язки особи, в інтересах якої вони діють, за винятком права укладати мирову угоду.
З матеріалів справи вбачається, що Глобинська окружна прокуратура Полтавської області звернулася до суду із заявою про визнання спадщини відумерлою саме в інтересах органу місцевого самоврядування, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, яка відповідно до Закону України «Про судовий збір» звільнена від сплати судового збору за подання вказаної заяви.
Оскільки прокуратура здійснює представництво органу місцевого самоврядування в суді згідно із статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», то за подання заяви про визнання спадщини відумерлою вона звільняється від сплати судового збору.
Таким чином, судовий збір необхідно віднести за рахунок держави.
Керуючись ст.12,13,76-80,89,247,264,265,273, 338,352,354 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ
Заяву керівника Глобинської окружної прокурату Ярослава Лігоміна в інтересах Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, про визнання спадщини ОСОБА_1 відумерлою - задовольнити повністю.
Визнати відумерлою спадщину, яка відкрилася після смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 громадянина ОСОБА_1 та складається із:
- земельної ділянки площею 4,66 га, кадастровий номер 5322083700:00:001:0076, державний акт на право приватної власності на землю ПЛ №213326, виданого 12.03.2003 та зареєстрованого у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №4588.
Передати у власність територіальній громаді Козельщинській селищній раді Кременчуцького району Полтавської області :
- земельну ділянку площею 4,66 га, кадастровий номер 5322083700:00:001:0076, державний акт на право приватної власності на землю ПЛ № 213326, виданого 12.03.2003.
Судовий збір віднести за рахунок держави.
Рішення може бути оскаржене впродовж тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги до Полтавського апеляційного суду через Козельщинський районний суд.
Апеляційна скарга в електронній формі подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М. М. Оксенюк
Суд | Козельщинський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2025 |
Оприлюднено | 14.02.2025 |
Номер документу | 125120798 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про визнання спадщини відумерлою |
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні