Рішення
від 21.01.2025 по справі 695/2735/24
ЗОЛОТОНІСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 695/2735/24

номер провадження 2/695/341/25

21 січня 2025 року м. Золотоноша

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області в складі:

головуючого судді Степченка М.Ю.

за участю секретаря с/з Біліченко С.В.

розглянувши в відкритому судовому засіданні в місті Золотоноша цивільну справу за позовом Органу опіки та піклування виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради в інтересах неповнолітніх: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до ОСОБА_3 , треті особи Служба у справах дітей виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради, Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради про відібрання дітей без позбавлення батьківських прав, -

ВСТАНОВИВ:

17.07.2024 р. до Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області надійшов позов Органу опіки та піклування виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради в інтересах неповнолітніх: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до ОСОБА_3 , треті особи Служба у справах дітей виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради, Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради про відібрання дітей без позбавлення батьківських прав, в якому позивач просив:

- відібрати без позбавлення батьківських прав в гр. ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , її малолітніх дітей: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ;

- стягнути з ОСОБА_3 аліменти на утримання дитини - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в розмірі 1/4 частини всіх видів доходу, але не менше 50% прожиткових мінімумів, на особовий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України, починаючи з дня пред`явлення позову і до досягнення дитиною повноліття;

- стягнути з ОСОБА_3 , аліменти на утримання дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , в розмірі 1/4 частини всіх видів доходу, але не менше 50% прожиткових мінімумів, на особовий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України, починаючи з дня пред`явлення позову і до досягнення дитиною повноліття;

- стягнути з ОСОБА_3 судовий збір.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що відповідачка являється матір`ю малолітніх дітей - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 . Відомості про батька дітей записані відповідно до ч.1 ст.135 СК України. На адресу Служби у справах дітей виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради надійшло усне повідомлення громадськості про те, що громадянка ОСОБА_3 неналежно виконує батьківські обов`язки, зловживає спиртними напоями. 03.04.2024 р. комісією було здійснено відвідування родини ОСОБА_3 , під час якого виявлено неналежні умови проживання та за результатом якого складено протокол за ч.1 ст.164 КУпАП за неналежне виконання батьківських обов`язків. Також комісією здійснювалися відвідування умов проживання відповідачки 10.04.2024, 17.04.2024, під час яких було встановлено, що мати намагалася покращити умови проживання, розпочала ремонт в одній з кімнат, але інші кімнати будинку потребують ремонту та покращення санітарно-гігієнічних умов.

Актом оцінки потреб сім`ї від 10.04.2024 № 104 Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради, встановлено, що сім`я потребує соціального супроводу для мінімізації складних життєвих обставин, так як мати не виконує в повній мірі батьківські обов`язки стосовно своїх малолітніх дітей.

Відділом праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Гельмязівської сільської, при обстеженні сім`ї відповідачки були виявлені чинники СЖО, у зв`язку з цим сім`я потребує соціальної послуги соціального супроводу.

Виконавчим комітетом Гельмязівської сільської ради 22.04.2024 було прийнято рішенням № 113, яким взято на облік дітей ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які перебувають у складних життєвих обставинах та надано послугу соціального супроводу Комунальною установою «Центр надання соціальних послуг» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради.

Службою у справах дітей виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради здійснювався постійний контроль за даною родиною. При планових перевірках мати неодноразово не відчиняла двері представникам Служби, хоча знаходилася вдома. З матір`ю ОСОБА_3 постійно проводилась профілактична та роз`яснювальна робота з приводу зміни її поведінки та належного виконання нею батьківських обов`язків відносно малолітніх дітей. Працівниками соціальної сфери неодноразово пропонувалася допомога в подоланні складних життєвих обставин, створенні належних умов проживання для дітей. У ОСОБА_3 під час проведення бесід фахівцями соціальної сфери помічено ознаки психічного розладу. На рекомендації щодо добровільного медичного обстеження з приводу підтвердження або спростування психічного розладу відповідачка категорично відмовлялась. Проте, зі слів бабусі ОСОБА_4 , у ОСОБА_3 наявне психічне захворювання. Психічним розладом хворів і дідусь, мати та брат матері відповідачки. Захворювання передаються спадково в родині.

На рекомендацію пройти лікування відповідачка реагує агресивно, категорично відмовляється від лікування. Такою поведінкою вона становить загрозу своїм дітям. Фахівці соціальної сфери вбачають в доцільності направлення її на обстеження з приводу підтвердження психічного захворювання.

Комісією проводилась профілактична та роз`яснювальна робота з приводу зміни поведінки відповідачки та належного виконання нею батьківських обов`язків відносно малолітніх дітей. ОСОБА_3 була подана 30.04.2024 заява, в якій остання в короткий термін зобов`язується створити належні умови проживання для дітей, а саме: дотримання санітарно-гігієнічного стану в будинку, ремонт кухні, створення куточку для навчання, забезпечення чистого одягу, придбання продуктового набору відповідно до віку дітей та пройти медичне обстеження разом із дітьми.

Малолітня ОСОБА_2 є вихованкою ЗДО «Барвінок». Мама дитини не часто відвідує заклад, час від часу зв`язок з вихователем тримає через мобільний телефон. Частіше дівчинку в заклад приводить і забирає дядько ОСОБА_5 .

Малолітній син відповідачки ОСОБА_1 , являється учнем Гельмязівського ОЗЗСО І-ІІІ ступенів. У психологічній характеристиці учня ОСОБА_1 зроблено висновок психолога про те, що інформацію, отриману від дитини під час бесіди щодо взаємовідносин з матір`ю, що відбулася 02.05.2024 р. не вважати достовірною. Рекомендовано звернутися за консультацією до дитячого психіатра та спеціалістів інклюзивно-ресурсного центру.

17.06.2024 КУ «Центр надання соціальних послуг» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради проведено оцінювання потреб сім`ї, яка перебуває у складних життєвих обставинах, ОСОБА_3 . У висновку оцінки потреб сім`ї зазначено, що мати не виконує батьківські обов`язки щодо малолітніх дітей; умови проживання незадовільні, харчування неналежне. Складні життєві обставини негативно виливають на стан дітей. У матері дітей слабкий батьківський потенціал, частково здатна задовольняти потреби дітей. Сім`я потребує продовження соціального супроводу для мінімізації складних життєвих обставин. У разі відсутності мінімізації складних життєвих обставин рекомендовано здійснити вилучення дітей з сім`ї.

26.06.2024 та 02.07.2024 службою в справах дітей було здійснено обстеження умов проживання дітей, в результаті якого виявлено, що санітарно-гігієнічні норми не дотримуються, продуктами харчування діти не забезпечені. Мати ОСОБА_3 до уваги зауваження не приймає, не старається покращити умови проживання дітей, постійно спирається на брак часу. Діти перебували в занедбаному стані, низький рівень гігієни, одягнуті в брудний одяг. Під час бесіди з малолітніми дітьми було виявлено, що діти на запитання, що вони сьогодні їли, відповідають одну і ту саму фразу: «їли сосиску і йогурт», хоча діти нічого не їли, готової їжі в будинку не було. В кімнатах будинку, на підлозі сміття, кухня в жахливому стані, продукти харчування відсутні. Будинок не провітрюється, в кожній кімнаті відчувається стійкий запах плісняви.

11.07.2024 терміново було зібрано засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Гельмязівської сільської ради, на якому розглядалося питання негайного відібрання дітей ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 від матері ОСОБА_3 в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю дітей. У звіті за результатами соціального супроводу сім`ї ОСОБА_3 , зазначено, що даній сім`ї було надано соціальну послугу соціального супроводу на безоплатній основі, як сім`ї, що знаходиться в складних життєвих обставинах. Проводилось обстеження житлово-побутових умов, виїзди в сім`ю, виклики в КУ «ЦНСП», телефонні розмови, зустрічі, відвідини посадовими особами органів місцевого самоврядування, фахівцем із соціальної роботи. Були проведені бесіди з малолітніми дітьми ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , враховувалася інформація сімейного лікаря ОСОБА_6 , яка повідомила, що медогляди дітей не були пройдені навіть після постійних нагадувань. ОСОБА_3 була надана можливість пройти медичний огляд та обстеження в КНП «Золотоніська багатопрофільна лікарня» Золотоніської міської ради, в тому числі в лікаря психіатра, нарколога. За результатами медогляду були надані рекомендації по лікуванню лікарем психіатром, наркологом, виписані рецепти на ліки. Рекомендації лікаря по придбанню медикаментів та лікуванню відповідачкою не були виконані. Однією з ознак СЖО є відсутність ремонту в будинку, недотримання санітарно-гігієнічних норм проживання, не створені належні умови навчання, виховання дітей. У будинку постійно наявні ознаки вогкості, грибка, застояного повітря, бруду, неохайного зберігання дитячих речей одягу, брудної білизни. При неодноразових виїздах до помешкання ОСОБА_3 не спостерігалось у наявності вареної, гарячої їжі. Протягом звітного періоду, незважаючи на численні рекомендації, зауваження, побажання, допомоги від фахівців КУ «ЦНСП», служби у справах дітей, МДК бажаного результату згідно індивідуального плану соціального супроводу не було досягнуто. Причиною невиконання індивідуального плану соціального супроводу фахівці вважають небажання матері виконувати батьківські обов`язки в повній мірі. КУ «ЦНСП» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради рекомендує службі у справах дітей ставити питання про вилучення дітей в сім`ю патронатного вихователя.

Рішенням виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради від 11.07.2024 №176 було відібрано дітей від матері та влаштовано в сім`ю патронатного вихователя до остаточного вирішення питання влаштування в сімейні форми виховання.

11.07.2024 комісія з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Гельмязівської сільської ради вирішила затвердити висновок про доцільність відібрання малолітніх дітей ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від матері ОСОБА_3 без позбавлення батьківських прав.

Зважаючи на те, що позбавлення батьківських прав є крайнім заходом, беручи до уваги, що мати систематично та свідомо ухиляється від виконання своїх батьківських обов`язків, веде асоціальний спосіб життя, з метою убезпечення дітей від нещасних випадків, від загрози їх життю і здоров`ю, з метою захисту їх прав та законних інтересів органом опіки та піклування було прийнято рішення звернутися до суду з позовом про відібрання дітей без позбавлення батьківських прав.

02.08.2024 р. суддею відкрито провадження в справі та ухвалено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 24.12.2024 р. підготовче провадження в справі було закрито та призначено до судового розгляду по суті в загальному порядку.

Представник позивача - Органу опіки та піклування виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради в судове засідання не з`явився, але направив до суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги просив задовольнити повністю.

Відповідачка ОСОБА_3 у судове засідання не з`явилася, але в матеріалах справи міститься заява про розгляд справи без її участі та про визнання позовних вимог у повному обсязі.

У судове засідання представники третіх осіб Служби у справах дітей виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради та Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради в судове засідання не з`явилися, але скерували заяви про розгляд справи без їх участі, позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось в зв`язку з розглядом справи за відсутності учасників справи.

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступні обставини.

Із паспорту громадянина України НОМЕР_1 вбачається, що відповідачка ОСОБА_3 народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 .

ОСОБА_3 має РНОКПП НОМЕР_2 , що стверджено копією картки платника податків.

Відповідно до копії свідоцтва про народження ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_5 , його батьками зазначені ОСОБА_7 та ОСОБА_3 .

Із витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження №00044605596 від 18.04.2024 р. вбачається, що відомості про батька дитини ОСОБА_1 внесені відповідно до ч.1 ст.135 СК України.

ОСОБА_1 має РНОКПП НОМЕР_3 , що стверджено копією картки платника податків.

Згідно копії свідоцтва про народження ОСОБА_2 народилася ІНФОРМАЦІЯ_6 , її батьками зазначені ОСОБА_7 та ОСОБА_3 .

Із витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження №00044606311 від 18.04.2024 р. вбачається, що відомості про батька дитини ОСОБА_2 внесені відповідно до ч.1 ст.135 СК України.

ОСОБА_2 має РНОКПП НОМЕР_4 , що стверджено копією картки платника податків.

Актами обстеження умов проживання від 03.04.2024, 10.04.2024, 17.04.2024 р. стверджені неналежні умови проживання ОСОБА_3 разом з малолітніми дітьми ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , недотримання санітарно-гігієнічних норм проживання, не створені належні умови для навчання та виховання дітей. У будинку постійно наявні ознаки вогкості, грибка, застояного повітря, бруду, неохайного зберігання дитячих речей одягу, брудної білизни. У будинку відсутня варена, гаряча їжа.

З акту оцінки потреб сім`ї/особи вбачається, що в період з 10.04.2024 р. по 16.04.2024 р. фахівець КУ «ЦНСП» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради провів оцінку потреб сім`ї відповідачки, за результатами якого зроблено висновок, що в сім`ї наявні складні життєві обставини (СЖО), мати не виконує в повній мірі батьківські обов`язки, неналежно піклується про здоров`я дітей, не забезпечує їх належними умовами проживання. СЖО негативно впливає на стан дітей, їх потреби задовольняються частково.

Згідно витягу з протоколу №4 засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Гельмязівської сільської ради від 18.04.2024 р. комісія вирішила взяти на облік дітей ОСОБА_1 , 2015 р.н., та ОСОБА_2 , 2018 р.н., які перебувають у складних життєвих обставинах. Затвердити на кожну дитину індивідуальні плани соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.

22.04.2024 р. виконавчим комітетом Гельмязівської сільської ради прийнято рішення №113 «Про взяття на облік дітей ОСОБА_1 , 2015 р.н., та ОСОБА_2 , 2018 р.н., які перебувають у складних життєвих обставинах», яким також вирішено забезпечити надання родині послуги соціального супроводу.

З довідки директора ЗДО «Барвінок» від 29.04.2024 р. №9 та психолого-педагогічної характеристики дитини-дошкільника від 29.04.2024 р. №10, вбачається, що ОСОБА_2 , 2018 р.н., є вихованкою закладу. Дитина доглянута, вихована. Мама дитини не часто відвідує заклад, час від часу зв`язок з вихователем тримає через мобільний телефон. Дитячі свята мама не відвідує. Частіше дівчинку в заклад приводить і забирає дядько ОСОБА_5

30.04.2024 р. служба у справа дітей здійснила обстеження умов проживання сім`ї відповідачки та склала акт, в якому зазначила, що умови проживання неналежні, не створено умов проживання для дітей. На зауваження комісії щодо створення належних умов для проживання дітей мати реагує агресивно, свідомо відмовляється від порад і консультацій працівників соціальної сфери.

Комісія з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Гельмязівської сільської ради 30.04.2025 р. на засіданні вирішила попередити ОСОБА_3 про відповідальність за неналежне виконання батьківських обов`язків та надати місячний термін для виправлення ситуації в сім`ї.

У заяві від 30.04.2024 р., скерованій до Служби у справах дітей виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради, ОСОБА_3 зобов`язалася створити належні умови проживання, навчання для своїх дітей, придбати продуктові набори, а також пройти медичний огляд.

Згідно психологічної характеристики, наданої Гельмязівським ОЗЗСО І-ІІІ ступенів від 07.05.2024 р. №186 малолітній син відповідачки - ОСОБА_1 являється учнем Гельмязівського ОЗЗСО І-ІІІ ступенів. У психологічній характеристиці зроблено висновок психолога про те, що інформацію, отриману від дитини під час бесіди щодо взаємовідносин з матір`ю, що відбулася 02.05.2024 р. не вважати достовірною. Рекомендовано звернутися за консультацією до дитячого психіатра та спеціалістів інклюзивно-ресурсного центру.

У період часу з 17.06.2024 р. по 21.06.2024 р. КУ «ЦНСП» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради провів оцінку потреб сім`ї відповідачки, склав Акт оцінки потреб сім`ї та висновок потреб оцінки сім`ї. У висновку вказано, що в сім`ї наявні складні життєві обставини (СЖО), мати не виконує в повній мірі батьківські обов`язки, умови проживання незадовільні, харчування неналежне. СЖО негативно впливає на стан дітей, їх потреби задовольняються рідко. Сім`я потребує продовження соціального супроводу для мінімізації СЖО. Якщо зміни не відбудуться, рекомендовано ССД вилучити дітей до патронатної родини.

Актом обстеження умов проживання родини ОСОБА_3 від 26.06.2024 р., від 02.07.2024 р., 11.07.2024 р. установлено, що умови проживання для дітей не створені, медичний огляд не проведено, продукти харчування відсутні. Будинок не придатний для поживання. Умови проживання не відповідають жодним санітарно-гігієнічним нормам. Мати до рекомендацій не дослухається, на зауваження не реагує, ухиляється від виконання батьківських обов`язків, чим створює загрозу життю та здоров`ю дітей.

Комісією 11.07.2024 р. було проведено оцінку рівня безпеки дітей ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , встановлено, що дітям у сім`ї матері ОСОБА_3 дуже небезпечно, тому слід провести відібрання дітей від матері, до створення належних умов проживання або вирішення питання подальшого влаштування їх у сімейні форми виховання.

11.07.2024 р. КУ «Центр надання соціальних послуг» виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради надала Службі у справах дітей виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради звіт №155 за результатами соціального супроводу сім`ї ОСОБА_3 , що перебуває в складних життєвих обставинах, в якому зазначено, що результат виконання завдань індивідуального плану соціального супроводу становить 5%. Вирішення питання подолання наслідків СЖО позитивного результату не було досягнуто по причині небажання матері виконувати в повній мірі свої батьківські обов`язки. Рекомендовано Службі у справах дітей ставити питання про вилучення дітей.

11.07.2024 р. відбулося засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Гельмязівської сільської ради, на якому вирішувалося питання про негайне відібрання дітей ОСОБА_1 , ОСОБА_2 від матері ОСОБА_3 . З протоколу №8 вбачається, що комісія вирішила негайно відібрати дітей та влаштувати їх у сім`ю патронатного вихователя до остаточного вирішення питання влаштування у сімейні форми виховання. Також комісія вирішила затвердити висновок про доцільність відібрання дітей від матері, без позбавлення батьківських прав.

Виконавчим комітетом Гельмязівської сільської ради 11.07.2024 р. прийнято рішення №176 про негайне відібрання дітей у матері та влаштування їх у сім`ю патронатного вихователя.

12.07.2024 р. виконавчим комітетом Гельмязівської сільської ради прийнято рішення №177 про затвердження висновку про доцільність відібрання малолітніх дітей ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 від матері ОСОБА_3 без позбавлення батьківських прав.

Фотографіями з домоволодіння ОСОБА_3 стверджено факт неналежних умов проживання малолітніх ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , порушення санітарно-гігієнічних норм проживання.

Згідно з частиною третьою статті 51 Конституції України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

Відповідно до частини першої, п`ятої статті 5 СК України держава охороняє сім`ю, дитинство, материнство, батьківство, створює умови для зміцнення сім`ї; ніхто не може зазнавати втручання в його сімейне життя, крім випадків, встановлених Конституцією України.

Частиною першою статті 8 Закону України «Про охорону дитинства» передбачено, що кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Виховання в сім`ї є першоосновою розвитку особистості дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право і зобов`язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров`я, фізичний, духовний і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її природних здібностей, поважати гідність дитини, готувати її до самостійного життя та праці (частина перша статті 12 Закону України «Про охорону дитинства»).

У частині сьомій статті 7 СК України передбачено, що дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до пунктів 1, 2 статті 3 Конвенції про права дитини в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Дитині забезпечується такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом.

Статтею 9 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці поважають право дитини, яка розлучається з одним чи обома батьками, підтримувати на регулярній основі особисті відносини і прямі контакти з обома батьками, за винятком випадків, коли компетентні органи згідно з судовим рішенням визначають відповідно до застосовуваного закону і процедур, що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини. Таке визначення може бути необхідним у тому чи іншому випадку, наприклад, коли батьки жорстоко поводяться з дитиною або не піклуються про неї, або коли батьки проживають окремо і необхідно прийняти рішення щодо місця проживання дитини.

Відповідно до статті 18 Конвенції про права дитини батьки або у відповідних випадках законні опікуни несуть основну відповідальність за виховання і розвиток дитини. Найкращі інтереси дитини є предметом їх основного піклування.

Будь-який сімейний спір стосовно дитини має вирішуватися з урахуванням та якнайкращим забезпеченням інтересів дитини.

Положення вказаної Конвенції узгоджуються з нормами законів України.

Згідно з частинами першою-четвертою статті 150 СК України батьки зобов`язанні виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім`ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини, піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток, забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя, поважати дитину.

Відповідно до частини першої статті 155 СК України здійснення батьками своїх прав та виконання обов`язків мають ґрунтуватися на повазі до прав дитини та її людської гідності.

Згідно з пунктами 2-5 частини першої статті 164 СК України мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він: ухиляються від виконання своїх обов`язків по вихованню дитини; жорстоко поводяться з дитиною; є хронічними алкоголіками або наркоманами; вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва.

Відповідно до частини першої статті 170 СК України суд може постановити рішення про відібрання дитини від батьків або одного з них, не позбавляючи їх батьківських прав, у випадках, передбачених пунктами 2-5 частини першої статті 164 цього Кодексу, а також в інших випадках, якщо залишення дитини у них є небезпечним для її життя, здоров`я і морального виховання. У цьому разі дитина передається другому з батьків, бабі, дідові, іншим родичам - за їх бажанням або органові опіки та піклування. Під час ухвалення рішення про відібрання дитини від батьків або одного з них без позбавлення їх батьківських прав суд бере до уваги інформацію про здійснення соціального супроводу сім`ї (особи) у разі здійснення такого супроводу.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) зауважив, що оцінка загальної пропорційності будь-якого вжитого заходу, що може спричинити розрив сімейних зв`язків, вимагатиме від судів ретельної оцінки низки факторів та залежно від обставин відповідної справи вони можуть відрізнятися. Проте необхідно пам`ятати, що основні інтереси дитини є надзвичайно важливими. При визначенні основних інтересів дитини у кожному конкретному випадку необхідно враховувати дві умови: по-перше, в якнайкращих інтересах дитини буде збереження її зв`язків із сім`єю, крім випадків, коли сім`я виявляється особливо непридатною або явно неблагополучною; по-друге, в якнайкращих інтересах дитини буде забезпечення її розвитку у безпечному, спокійному та стійкому середовищі, що не є неблагополучним (пункт 100 рішення ЄСПЛ від 16 липня 2015 року у справі «Мамчур проти України»).

Якщо рішення мотивується необхідністю захистити дитину від небезпеки, має бути доведено, що така небезпека справді існує. При ухваленні рішення про відібрання дитини від батьків може виникнути необхідність врахування низки чинників. Можливо, потрібно буде з`ясувати, наприклад, чи зазнаватиме дитина, якщо її залишать під опікою батьків, жорстокого поводження, чи страждатиме вона через відсутність піклування, через неповноцінне виховання та відсутність емоційної підтримки, або визначити, чи виправдовується встановлення державної опіки над дитиною станом її фізичного або психічного здоров`я. З іншого боку, той факт, що дитина може бути поміщена в середовище, більш сприятливе для її виховання, не виправдовує примусового відібрання її від батьків. Такий захід не можна також виправдовувати виключно посиланням на ненадійність ситуації, адже такі проблеми можна вирішити за допомогою менш радикальних засобів, не вдаючись до роз`єднання сім`ї, наприклад, забезпеченням цільової фінансової підтримки та соціальним консультуванням (пункт 50 рішення ЄСПЛ від 18 грудня 2008 року у справі «Савіни проти України»).

Наведене узгоджується з правовим висновком щодо врахування найкращих інтересів дитини при розгляді справ, які стосуються прав дітей, викладеним Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 17 жовтня 2018 року у справі № 402/428/16-ц (провадження № 14-327цс18).

Під час розгляду справи судом установлено, що позивачем доведено належними та допустимими доказами факт ухиляння матері ОСОБА_3 від виконання своїх батьківських обов`язків по вихованню своїх малолітніх дітей ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Аналізуючи зазначені обставини, суд дійшов висновку про наявність в діях відповідачки свідомого нехтування своїми батьківськими обов`язками, часткової байдужості до подальшої долі та життя своїх малолітніх дітей, що можна кваліфікувати як свідомо обрану нею винну поведінку у формі бездіяльності.

Доказів наявності будь-яких поважних причин, які б унеможливлювали виконання нею свого батьківського обов`язку по відношенню до дітей матеріали справи не містять.

Відповідно до основних сформованих принципів суспільства, задекларованих у міжнародному праві та національному законодавстві, діти мають право на особливе піклування і допомогу, внаслідок своєї фізичної і розумової незрілості, потребують спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.

Суд, проаналізувавши докази по справі, вважає, що відповідачка ухиляється від виконання своїх батьківських обов`язків по вихованню та утриманню своїх малолітніх дітей, не намагається забезпечити нормальні умови для їх проживання та розвитку, про що свідчать досліджені в судовому засіданні матеріали справи, відібрання дітей від матері на даному етапі їх розвитку відповідає інтересам дітей та може бути застосоване лише як крайня міра, коли без відібрання не можна усунути загрозу для життя та здоров`я дітей в інший спосіб, тому задовольняє заяву в частині відібрання без позбавлення батьківських прав в гр. ОСОБА_3 її малолітніх дітей: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Відповідно до статті 170 СК України у разі відібрання дитина передається другому з батьків, бабі, дідові, іншим родичам - за їх бажанням або органові опіки та піклування.

Зазначене повністю узгоджується із положеннями частини четвертої та п`ятої статті 167 СК України, згідно з якими, якщо дитина не може бути передана другому з батьків, переважне право перед іншими особами на передання їм дитини мають, за їхньою заявою, баба та дід, повнолітні брати та сестри, інші родичі дитини, мачуха, вітчим; якщо дитина не може бути передана бабі, дідові, повнолітнім братам та сестрам, іншим родичам, мачусі, вітчиму, вона передається на опікування органу опіки та піклування.

Хоча позивач не ставить питання про передачу дітей, суд на виконання ст. 167, 170 ЦПК України, зважаючи на відсутність заяв баби, діда чи інших родичів про передачу їм дітей, вважає за необхідне малолітніх дітей передати органові опіки та піклування виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради для їх подальшого влаштування відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до ч.4 ст.170 СК України при задоволенні позову про відібрання дитини від матері, батька без позбавлення їх батьківських прав суд вирішує питання про стягнення з них аліментів на дитину.

Відповідно до частини третьої статті 181 СК України, за рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються в частці від доходу її матері, батька і (або) у твердій грошовій сумі.

Відповідно до частини другої статті 182 СК України, мінімальний розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

Ураховуючи, що малолітні діти на період окремого проживання від матері потребують не лише догляду, а й матеріальної підтримки, а батьки зобов`язані утримувати своїх малолітніх дітей, суд вважає за необхідне стягнути з відповідачки аліменти на утримання кожної дитини в розмірі 1/4 частини її доходів, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку на особовий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України, починаючи стягнення з часу пред`явлення позову до суду і до досягнення дітьми повноліття.

Враховуючи вимогист. 430 ЦПК України,належить допустити негайне виконання рішення суду в межах стягнення платежу за 1 місяць.

Суд вважає за необхідне зауважити, що відповідачка, від якої відібрані діти, не втрачає щодо них прав та обов`язків, обумовлених походженням. Мати не позбавлена права звернутися до суду з вимогою про повернення дітей, якщо відпадуть причини, які перешкоджали належному їх вихованню.

При розгляді справи судом враховано позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 03.05.2022 по справі № 308/12188/18.

На підставіст. 141 ЦПК України, суд вважає за необхідне стягнути з відповідачки на користь держави судовий збір у розмірі 4239,20 грн. (3028,00 грн.+1211,20 грн.), сплату якого було відстрочено судом до ухвалення рішення.

Керуючись ст.ст. 141,263-265, 354 ЦПК України,суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Відібрати без позбавлення батьківських прав у гр. ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , її малолітніх дітей: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та передати органові опіки та піклування виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради для їх подальшого влаштування відповідно до вимог чинного законодавства.

Стягнути з ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , аліменти на утримання дитини - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , в розмірі 1/4 частини всіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку, на особовий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України, починаючи з дня пред`явлення позову 17.07.2024 р. і до досягнення дитиною повноліття.

Стягнути з ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , аліменти на утримання дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_4 , в розмірі 1/4 частини всіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку, на особовий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України, починаючи з дня пред`явлення позову 17.07.2024 р. і до досягнення дитиною повноліття.

Стягнути з ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 на користь держави судовий збір в сумі 4239,20 грн.

Рішення може бути оскаржене до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя М.Ю. Степченко

СудЗолотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення21.01.2025
Оприлюднено17.02.2025
Номер документу125130214
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —695/2735/24

Рішення від 21.01.2025

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Степченко М. Ю.

Ухвала від 24.12.2024

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Степченко М. Ю.

Ухвала від 02.08.2024

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Степченко М. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні