Рішення
від 12.02.2025 по справі 918/991/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" лютого 2025 р. м. РівнеСправа № 918/991/24

Господарський суд Рівненської області у складі судді Мовчуна А.І., розглянувши матеріали справи

за позовом Городоцької сільської ради

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 249 977,33 грн

Секретар судового засідання Агаєва Н.Б.

В засіданні приймали участь:

Від позивача: Панчук І.В.;

Від відповідача: Патраков О.І.

ВСТАНОВИВ:

Суть спору.

До Господарського суду Рівненської області 28.10.2024 надійшла позовна заява Городоцької сільської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 249 977,33 грн.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 28.02.2022 Городоцька сільська рада та Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" уклали договір № 12306-ВЦ про постачання електричної енергії споживачу. Згодом, сторони уклали додаткову угоду № 1 від 02.08.2022, якою збільшили ціну за одиницю товару, посилаючись на коливання ціни такого товару на ринку. Відтак, за період дії договору ціна на електричну енергію збільшилась з 4,1667 грн без ПДВ за 1 кВт/год до 4,44377 грн без ПДВ за 1 кВт/год, тобто на 6,65 %.

Крім того, 11.01.2023 між Городоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" укладено договір № 12306-ВЦ про постачання електричної енергії споживачу. Згодом, сторони уклали додаткову угоду № 1 від 11.08.2023, якою збільшили ціну за одиницю товару, посилаючись на коливання ціни такого товару на ринку. Відтак, за період дії договору ціна на електричну енергію збільшилась з 4,1667 грн без ПДВ за 1 кВт/год до 4,44377 грн без ПДВ за 1 кВт/год, тобто на 11,12%.

Як стверджує представник Городоцької сільської ради, вищезазначені додаткові угоди укладені всупереч Закону України "Про публічні закупівлі", а тому їх необхідно визнати недійсними в судовому порядку.

Оскільки додаткові угоди підлягають визнанню недійсними, то розрахунки за поставлену електроенергію розрахунок повинні здійснюватись за цінами, вказанами за умовами договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022 та договору про постачання електричної енергії споживачу№ 12306-ВЦ від 11.03.2023.

Таким чином, грошові кошти в сумі 249 977,33 грн є такими, що були безпідставно одержані Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія", а тому у відповідності до ст.ст. 216, 1212 ЦК України, підлягають поверненню.

28.11.2024 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому вказує, що при укладенні додаткових угод сторони діяли у відповідності до вимог чинного законодавства з урахуванням норм, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", Законом України "Про ринок електричної енергії", поставнови КМУ від 12.10.2022 № 1178, Правилами роздрібного ринку електричної енергії, завтерджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018.

02.12.2024 через підсистему "Електронний суд" від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якій вказує, що укладення додаткової угоди № 1 від 02.08.2022 та додаткової угоди № 1 від 11.08.2023 відбулось без належного документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку.

12.12.2024 через підсистему "Електронний суд" від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

18.12.2024 через підсистему "Електронний суд" від представника позивача надійшли додаткові пояснення.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 01.11.2024 позовну заяву Городоцької сільської ради залишено без руху. Встановлено Городоцькій сільській раді строк та спосіб усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду: належним чином засвідчених копій доданих до позовної заяви документів (з чітким та розбірливим зображенням тексту).

07.11.2024 до суду від Городоцької сільської ради надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 08.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 09.12.2024.

28.11.2024 на адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

02.12.2024 через підсистему "Електронний суд" від представника позивача надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 09.12.2024 підготовче засідання відкладено на 12.12.2024.

12.12.2024 через підсистему "Електронний суд" від представника відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 12.12.2024 підготовче засідання відкладено на 23.12.2024.

18.12.2024 через підсистему "Електронний суд" від Городоцької сільської ради надійшли додаткові пояснення у справі.

Ухвалою суду від 26.12.2024 продовжено строк підготовчого провадження у справі № 918/991/24 на 30 днів до 06.02.2025 включно. Підготовче засідання відкладено на 16.01.2025.

Ухвалою суду від 16.01.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 12.02.2024.

В судовому засідання 12.02.2025 представник позивача підтримала вимоги, викладені у позовній заяві та просила задоволити їх у повному обсязі.

Представник відповідача, у свою чергу, заперечив щодо задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Городоцькою сільською радою проведено закупівлю UA-2022-01-25-005003-b за предметом: "Електрична енергія" код ДК 021:2015:09310000-5, очікуваною вартістю 3660000,00 грн.

Надалі, між Городоцькою сільською радою (споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" (постачальник) укладено договір № 12306 - ВЦ від 28.02.2022 (договір 1).

За цим договором постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього довогору (п. 2.1 договору 1).

Відповідно до п.5.1 договору, споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергію, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком № 2 до цього договору.

Згідно з п. 13.1. договору 1 цей договір набирає чинності з моменту погодження (акцептування) споживачем заяви - приєднання (додаток 1 до договору) і договірних величин споживання електричної енергії (додаток 3 до цього договору) та укладається на строк до 31.12.2022 включно, а в частині виконання фінансових зобов`язань (в т.ч. повної оплати заборгованості, включаючи штрафні санкції) договір діє до повного їх виконання.

Відповідно по пункту 13.8 договору 1, умови договору не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків споживача;

2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії. Зміна ціни за одиницю електричної енергії допускається за умови надання стороною, яка пропонує зміни, документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку в торговій зоні "ОЕС України". Таким документальним підтвердженням можуть бути офіційні дані про ціну, обсяги купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу на перед" (далі РДН) та внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР), та інші показники, які склалися у відповідному періоді в торговій зоні "ОЕС України" та оприлюднені на офіційному веб- сайті ДП "Оператор ринку" за адресою в мережі Інтернет https//www.oree.com.ua - згідно з частиною шостою статті 67 Закону України "Про ринок електричної енергії", або інші документи органу, установи чи організації, які мають повноваження на експертні висновки стосовно відсоткової зміни ціни товару на ринках.

Зміна ціни за одиницю товару застосовується з початку розрахункового періоду, у якому відбулись такі зміни.

3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послугу разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару па ринку;

6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.

Істотні умови договору можуть змінюватися у випадку зміни регульованих цін (тарифів) та нормативів, які застосовуються у договорі, а саме: тарифу на послуги з передачі електричної енергії та/або тарифу на послуги з розподілу електричної енергії, які враховуються в структурі остаточної ціни електричної енергії, що постачають за договором.

У цьому випадку зміну ціни здійснюють у такому порядку:

- підставою для зміни ціни є набрання чинності постановою НКРЕКН про зміну відповідного регульованого тарифу, що застосовується у договорі;

- нову (змінену) ціну застосовують з дня введення в дію відповідного регульованого тарифу згідно з рішенням НКРЕКП, якщо інше не встановлено чинним законодавством України (у тому числі відповідними рішеннями НКРЕКП).

8) зміни умов у зв`язку із продовженням дії договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.

Між сторонами підписано "Комерційну пропозицію № "По Факту - Тендер" (додаток 2 до договору про постачання електричної енергії споживачу від 28.02.2022 № 12306-ВЦ) відповідно до якої, ціна за електричну енергію (кВт*год) становить 4,1667 грн/ кВт*год без ПДВ, та визначається відповідно до формули: Ц(спож) = Цзак + Цп + Тпередача + Трозподіл (грн/кВт*год), де: Цзак - закупівельна ціна електричної енергії постачальником для споживача на ринках електричної енергії за розрахунковий період, грн/кВт*год; Цп - ціна на послуги пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу, грн/кВт*год; Тпередача - тариф на послуги з передачі електричної енергії ПрАТ "НЕК "Укренерго" (затверджується Регулятором та розміщується на сайті постачальника), грн/кВт*год; Трозподіл тариф на послуги з розподілу електричної енергії відповідно до оператора системи розподілу електричної енергії, до мереж якого приєднаний споживач (завтерджується Регулятором та розміщується на сайті відповідного оператора системи розподілу або постачальника), грн/ кВт*год без ПДВ.

Ціна на електроенергію для споживача Ц(спож) та/або її складові включатимуть всі обов`язкові податки (крім ПДВ, що обліковується окремо), збори та платежі, що передбачені правилами ринків електроенергії, законодавством та іншими нормативними документами (зокрема акцизний податок, внески на регулювання, вартість послуг оператора ринку, що надаються на РДН/ВДР тощо). Всі складові ціни, крім Цп, є такими що не залежать від постачальника, та можуть бути змінені в рамках комерційної пропозиції з повідомленням споживача про зміни.

Згідно вищевказаної "Комерційної пропозиції", по закінченню розрахункового періоду, постачальник здійснює остаточний розрахунок (перерахунок) за фактичним обсягом споживання електричної енергії споживачем та надає споживачу рахунок-фактуру та/або Акт приймання-передачі на оплату за фактично спожиту електричну енергію у розрахунковому періоді до 10-го числа місяця наступного за розрахунковим. Споживач здійснює оплату протягом __ робочих днів від дня отримання рахунку та/або Акту приймання-передачі грошовими коштами на поточний рахунок ТОВ "РОЕК" із спеціальним режимом використання, але не пізніше ніж до 15 числа місяця, що слідує за розрахунковим. У випадку припинення (або розірвання) договору, у т. ч. дострокового, споживач зобов`язаний оплатити постачальнику остаточний рахунок та/або Акт приймання-передачі за спожиту електричну енергію, з урахуванням п. 1. комерційної пропозиції. Споживач здійснює оплату протягом 5 робочих днів від дня отримання даного рахунку та/або Акту приймання-передачі.

Споживачем підписана заява - приєднання до договору про постачання електричної енергії споживачу, що є додатком 1 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022.

Додатком № 3 до договору № 12306-ВЦ від 28.02.2022, встановлено обсяг постачання електричної енергії на 2022 рік та ціна договору, яка складає 3452820,00 грн, в тому числі ПДВ 575470,00 грн.

В подальшому, між Городоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"укладено додаткову угоду № 1 від 02.08.2022 до договору про постачання електричної енергії споживачу №12306-ВЦ від 28.02.2022.

Додатковою угодою № 1 від 02.08.2022, у відповідності до умов договору та, керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 № 922-VII, а саме зміни ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню такої ціни на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена ціна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі, та не залежить від волевиявлення постачальника, беручи до уваги зміст звітів про результати роботи РДН/ВДР та діяльності ДП "Оператор ринку", документальним підтвердженням якого є порівняння ціни електричної енергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, що є офіційними даними про ціну на електричну енергію, обсягів купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" (РДН) та внутрішньодобовому ринку (ВДР), збільшено ціну за 1 кВт*год до 4,44377 грн без ПДВ.

Пунктом 2 вказаної додаткової угоди сторони домовилися, з огляду на збільшення ціни за одиницю товару, орієнтовна кількість закупівлі (обсяги закупівлі) електричної енергії коригується даною додатковою угодою, враховуючи збільшену ціну на електричну енергію і наводиться в новій редакції додатку 3 до договору (додаток 1 до даної додаткової угоди).

Згідно з п. 3 вказаної додаткової угоди, дана угода набуває чинності з моменту підписання її сторонами та розповсюджує свою дію на відносини, що виникли з 01.07.2022.

Додатком № 1 до додаткової угоди № 1 від 02.08.2022 встановлено обсяги постачання електроенергії на 2022 рік, що становить 345,284 тис. кВт*год.

Внаслідок укладення додаткової угоди відбулось збільшення ціни за одиницю товару на 6,65 % від первинної ціни.

Встановлено, що на виконання даного договору Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" поставлено у липні-серпні 2022 року 62372 кВт*год на загальну суму 332600,12 грн, в тому числі ПДВ - 55433,35 грн.

Крім того, між Городоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"укладено договір № 12306 - ВЦ від 11.01.2023 (договір 2).

За цим договором постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього довогору (п. 2.1 договору 2).

Загальна вартість договору становить 3975000,00 грн, в тому числі ПДВ - 662500,00 грн (п.5.1.договору 2).

Ціна за 1 кВт*год електричної енергії становить 7,50 з урахуванням ПДВ. (п.5.2.договору 2).

Відповідно до п.5.4 договору 2, споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергію, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком № 2 до цього договору.

Відповідно по пункту 5.6. договору 2 , істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

5.6.1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

5.6.2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміни ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може первищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договір про закупівлю на момент його укладення;

5.6.3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

5.6.4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язання щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

5.6.5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);

5.6.6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв`язку з зміною системи оподаткувань пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування

5.6.7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку на добу наперед, що застосовуються в договорі про закупівля у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.

Зміна ціни за одиницю електричної енергії в сторону збільшення відбувається: у разі змін у бік збільшення перемінних тарифів на підставі відповідних постанов НКРЕКГІ, яг встановлюють Тариф на послуги з передачі електричної енергії, Тариф на послугу розподілу електричної енергії та інші тарифи, з дня введення їх в дію.

5.6.8) Зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Згідно з п. 13.1. договору 2 цей договір набирає чинності з дати його підписання сторонами, скріплення печатками сторін (за наявності) і діє в частині постачання електричної енергії до 31.12.2023 (включно), а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами своїх обов`язків за цим договором.

Між сторонами підписано "Комерційну пропозицію № "По Факту - Тендер" (додаток 2 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306 - ВЦ від 11.01.2023) відповідно до якої, ціна за електричну енергію (кВт*год) становить 6,25 грн/кВт*год без ПДВ, та визначається відповідно до формули: Ц(спож) = Цзак + Цп + Тпередача + Трозподіл (грн/кВт*год), де: Цзак - закупівельна ціна електричної енергії постачальником для споживача на ринках електричної енергії за розрахунковий період, грн/кВт*год; Цп - ціна на послуги пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу, грн/кВт*год; Тпередача - тариф на послуги з передачі електричної енергії ПрАТ "НЕК "Укренерго" (затверджується Регулятором та розміщується на сайті постачальника), грн/кВт*год; Трозподіл тариф на послуги з розподілу електричної енергії відповідно до оператора системи розподілу електричної енергії, до мереж якого приєднаний споживач (завтерджується Регулятором та розміщується на сайті відповідного оператора системи розподілу або постачальника), грн/ кВт*год без ПДВ.

Ціна на електроенергію для споживача Ц(спож) та/або її складові включатимуть всі обов`язкові податки (крім ПДВ, що обліковується окремо), збори та платежі, що передбачені правилами ринків електроенергії, законодавством та іншими нормативними документами (зокрема акцизний податок, внески на регулювання, вартість послуг оператора ринку, що надаються на РДН/ВДР тощо).

Всі складові ціни, крім Цп, є такими що не залежать від постачальника, та можуть бути змінені в рамках комерційної пропозиції з повідомленням споживача про зміни.

Згідно вищевказаної "Комерційної пропозиції", по закінченню розрахункового періоду, постачальник здійснює остаточний розрахунок (перерахунок) за фактичним обсягом споживання електричної енергії споживачем та надає споживачу рахунок-фактуру та/або Акт приймання-передачі на оплату за фактично спожиту електричну енергію у розрахунковому періоді до 10-го числа місяця наступного за розрахунковим. Споживач здійснює оплату протягом __ робочих днів від дня отримання рахунку та/або Акту приймання-передачі грошовими коштами на поточний рахунок ТОВ "РОЕК" із спеціальним режимом використання, але не пізніше ніж до 15 числа місяця, що слідує за розрахунковим.

У випадку припинення (або розірвання) договору, у т. ч. дострокового, споживач зобов`язаний оплатити постачальнику остаточний рахунок та/або Акт приймання-передачі за спожиту електричну енергію, з урахуванням п. 1. комерційної пропозиції. Споживач здійснює оплату протягом 5 робочих днів від дня отримання даного рахунку та/або Акту приймання-передачі.

Споживачем підписана заява - приєднання до договору про постачання електричної енергії споживачу, що є додатком 1 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 11.01.2023.

Додатком № 3 до договору № 12306-ВЦ від 11.01.2023, встановлено обсяг постачання електричної енергії на 2023 рік.

В подальшому, між Городоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" укладено додаткову угоду № 1 від 11.08.2023 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 11.01.2023.

Додатковою угодою № 1 від 11.08.2023, у відповідності до умов договору та, керуючись пп.2 п.19 постанови КМУ від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування", а саме погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення, що не залежить від волевиявлення постачальника, беручи до уваги зміст звітів про результати роботи РДН/ВДР та діяльності ДП "Оператор ринку", документальним підтвердженням якого є експертний висновок Рівненської торгово - промислової палати про моніторинг ринкових цін електричної енергії (дата складання 31.07.2023), збільшено ціну за 1 кВт*год до 6,94499 грн без ПДВ.

Згідно з п. 2 вказаної додаткової угоди, дана угода набирає чинності з моменту підписання її сторонами та розповсюджує свою дію на відносини, що виникли з 01.07.2023.

Додатком № 1 до додаткової угоди № 1 від 11.08.2023 встановлено обсяги постачання електроенергії на 2023 рік, що становить 492,6 тис. кВт*год.

Внаслідок укладення додаткової угоди відбулось збільшення ціни за одиницю товару на 11,12 % від первинної ціни.

Встановлено, що на виконання даного договору Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" за період з 01.07.2023 по 31.12.2023 поставлено 247 872 кВт*год на загальну суму 2 290 779,72 грн, в тому числі ПДВ - 381 796,62 грн.

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області проведено ревізію бюджету Городоцької сільської територіальної громади за період з 01.01.2021 по 31.03.2024, якою встановлено порушення законодавства, в тому числі порушення внаслідок збільшення ціни за одиницю товару, що призвело до завищення вартості поставленої електричної енергії для сільської ради, що відображено в акті № 13-17-20-06/112 від 06.09.2024, який долучений до матеріалів справи.

Листом Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області від 16.09.2024 просить вжити заходи щодо усунення виявлених порушень.

За таких обставин, внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання спірних додаткових угод з порушенням законодавства мала місце переплата коштів у розмірі 249 977,33 грн у зв`язку з чим Городоцька сільська рада звернулась з позовом до суду.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів сторін.

Як унормовано положеннями статті 11 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) та статті 174 Господарського кодексу України (далі ГК України) договір є підставою для виникнення цивільних прав і обов`язків (господарських зобов`язань).

Зобов`язанням є право відношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1 ст. 509 ЦК України).

Частиною 1, 2 статті 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Статтею 536 ЦК України унормовано, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Частинами 1, 3 статті 202 ГК України передбачено, що господарське зобов`язання припиняється, зокрема, виконанням, проведеним належним чином. До відносин щодо припинення господарських зобов`язань застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно з нормами частини 1 статті 598 ЦК України, зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.

Статтею 629 ЦК України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Частинами 1, 3, 5 статті 626 ЦК України встановлено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору. Договір є відплатним, якщо інше не встановлено договором, законом, або не випливає із суті договору.

Згідно зі статтею 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Згідно із частиною першою статті 628, статтею 629 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

За частиною другою статті 189 ГК України ціна є істотною умовою господарського договору.

Згідно з частиною першою статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частини першої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно із частинами третьою, четвертою статті 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов`язанням до моменту зміни договору, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно із частинами першою, другою статті 334 ЦК України право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом. Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв`язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов`язання доставки.

Згідно з ч. 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону встановлено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Із системного тлумачення наведених норм ЦК України, ГК України та Закону № 922-VIII видно, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.

Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

В іншому випадку не досягається мета Закону № 922-VIII, яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку (правова позиція Великої Палати Верховного Суду у постанові від 24 січня 2024 року по справі № 922/2321/22).

Наведене підтверджується також тлумаченням норм пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі". У цьому Законі в редакції до 19 квітня 2020 року норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 була викладена в статті 36 та мала такий зміст: "Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі".

Отже, вказана норма Закону України "Про публічні закупівлі" редакції до 19 квітня 2020 року не дозволяла зміни ціни за одиницю товару більше ніж на 10 % від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю, проте не обмежувала сторони в можливості багато разів змінювати (не було обмежень щодо строків зміни ціни) таку ціну протягом дії договору в межах встановлених 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку.

Зазначена норма була змінена Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель" № 114-IX від 18 вересня 2019 року (далі - Закон № 114-ІХ), яким Закон № 922-VIII було викладено в новій редакції. У новій редакції зазначена норма була викладена в пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII та доповнена умовою, що така зміна ціни в бік збільшення не може відбуватись частіше ніж один раз на 90 днів, крім закупівлі бензину, дизельного пального, газу та електричної енергії.

Отже, в новій редакції норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" не змінила свого змісту щодо розміру зміни ціни за одиницю товару (не більше ніж на 10 % від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю), проте була доповнена умовою, яка обмежила строки зміни такої ціни, а саме не частіше ніж один раз на 90 днів.

Як також видно з пояснювальної записки до проекту Закону № 114-ІХ, метою його прийняття було удосконалення системи публічних закупівель, спрямованої на розвиток конкурентного середовища та добросовісної конкуренції у сфері закупівель, а також забезпечення виконання міжнародних зобов`язань України у сфері публічних закупівель, у тому числі протидії "ціновому демпінгу" коли учасник процедури закупівлі пропонує значно занижену ціну товару, щоб перемогти, а потім через додаткові угоди суттєво збільшує ціну товару та відповідно зменшує обсяг закупівлі, чим нівелює результати публічної закупівлі.

За такої мети очевидно, що зміни, внесені законодавцем Законом № 114-ІХ у вказану норму пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", не були спрямовані на те, щоб дозволити учасникам публічних закупівель використовувати "ціновий демпінг" з подальшим збільшенням ціни за одиницю товару більше ніж на 10 % від ціни, визначеної сторонами за результатами процедури закупівлі та при укладенні договору про закупівлю.

Відповідно до частини першої статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно із частиною першою статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно із частиною першою статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно з пунктом 1 частини третьої статті 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.

Як встановлено судом, 28.02.2022 за результатами проведеної процедури закупівлі Городоцька сільська рада та Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" уклали договір №12306-ВЦ про постачання електричної енергії споживачу.

З матеріалів справи слідує, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" ініціювало підписання додаткової угоди № 1 до договору, внаслідок чого збільшено ціну за одиницю товару у порівнянні з первинним договором.

В обґрунтування необхідності внесення змін до договору, шляхом укладення вказаної додаткової угоди, ТОВ "РОЕК" послалось на дані веб-сайту ДП "Оператор ринку", з яких вбачається зростання цін на "ринку на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку (РДН/ВДР) за липень 2022 року (коливання цін за 20 днів липня 2022 року відносно 20 днів червня 2022 року).

02.08.2022 між Городоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" укладено додаткову угоду № 1 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022.

Представник Городоцької сільської ради вказує, що вказані відомості не могли братись до уваги та бути підставою для внесення змін до договору, щодо ціни електричної енергії, шляхом укладення додаткової угоди, оскільки вони не відображають коливання цін, що відбувались з моменту укладення договору до моменту підписання додаткової угоди.

Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період після укладання договорів і до внесення відповідних змін до нього. Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища, як коливання ціни на ринку.

Враховуючи викладене, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.

Роздруківки результатів роботи РДН/ВДР з веб-сайту ДП "Оператор ринку" мають лише довідково - інформаційний характер, а не встановлюють ціни на електроенергію та жодним чином не підтверджують факт неможливості здійснення поставки електроенергії за ціною яка визначена в договорі.

Отже, вказана роздруківка є лише документом довідково - інформаційного характеру та не містить точної інформації про коливання цін на електроенергію станом як на момент звернення товариства про внесення змін до договору, так і на момент підписання спірної додаткової угоди.

11.01.2023 між Городоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" укладено договір №12306-ВЦ про постачання електричної енергії споживачу.

Листом № 2018/41 від 31.07.2023 ТОВ "РОЕК" ініціювало підписання додаткової угоди № 1 до договору, внаслідок чого збільшено ціну за одиницю товару у порівнянні з первинним договором.

В обґрунтування необхідності внесення змін до договору, шляхом укладення вказаної додаткової угоди, ТОВ "РОЕК" додало експертний висновок Рівненської торгово-промислової палати № В-148 від 31.07.2023, в якому зазначається, що середньозважена ціна на РДН (ОЕС) за липень 2023 року складає 3 669,87 грн /МВт год, яка в порівнянні з червнем 2023 року виросла на 23,50%.

11.08.2023 між Городоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"укладено додаткову угоду № 1 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 11.03.2023.

Згідно п.1 додаткової угоди № 1 від 11.08.2023 ціна за 1 КВт*год електричної енергії становить 6,94499 грн без ПДВ (+11,12%).

Як зазначено у постанові Верховного Суду від 15.06.2022 у справі № 924/674/21, метою регулювання, передбаченого ч. 5 ст. 41 Закону "Про публічні закупівлі", а саме закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10%, є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.

Верховним Судом висловлено правову позицію, що обмеження у 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод) (постанова Верховного Суду від 07.09.2022 у справі № 927/1058/21).

Крім того, Верховним Судом у постанові від 12.09.2019 у справі №915/1868/18 наголошено, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі та мети проведення відкритих тендерів, визначених Законом.

У постанові Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19 зазначено, що перемога у тендері (закупівля за державні кошти) та укладення договору з однією ціною та її подальше підвищення шляхом так званого "каскадного" укладення додаткових угод є нечесною і недобросовісною діловою практикою з боку продавця.

Аналогічна правова позиція викладене і у постанові Верховного Суду від 22.06.2023 у справі №916/2536/22, де судом поміж іншого зазначено, що приписи Закону України "Про публічні закупівлі" є зрозумілими та Суд неодноразово висловлював правову позицію, зокрема стосовно п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону (п. 8.61 Постанови)

Також, згідно висновків Великої Палати Верховного Суду, наведених у постанові від 24.01.2024 по справі № 922/2321/22, у будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

Враховуючи викладене, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.

Ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається відповідно до частини третьої статті 632 ЦК України.

Водночас суд зробив висновок, що відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору.

Враховуючи викладене, суду вважає, що додаткова угода № 1 від 02.08.2022 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022 та додаткова угода № 1 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 11.03.2023 підлягають визнанню недійсними, оскільки суперечать наведеним вище нормам Цивільного кодексу України та п.2 ч.5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", тому суд визнає їх недійсними.

Оскільки додаткова угода № 1 від 02.08.2022 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022 підлягає визнанню недійсною, то розрахунок за поставлену електроенергію повинен здійснюватись за ціною, вказаною за умовами договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022, а саме 4,1667 грн за 1 кВт/год без ПДВ.

Так, згідно наданих Городоцькою сільською радою актів приймання-передачі електричної енергії, ТОВ "РОЕК" за липень-серпень 2022 року поставлено 62 372 кВт*год електричної енергії на загальну суму 332 600,12 грн, в тому числі ПДВ - 55 433,35 грн.

З огляду на викладене, здійснюючи розрахунок за поставлену електричну енергію за тарифом, визначеним договором про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022, Городоцька сільська рада повинна була сплатити за поставлену електричну енергію в обсязі 62 372 кВт/год кошти у розмірі 311 862,49 грн ( 62 372* 4,1667 +20% ПДВ).

Отже, внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання спірної додаткової угоди з порушенням законодавства мала місце переплата коштів у розмірі 20 737,63 грн.

Оскільки додаткова угода № 1 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 11.03.2023 підлягає визнанню недійсною, то розрахунок за поставлену електроенергію повинен здійснюватись за ціною, вказаною за умовами договору про постачання електричної енергії споживачу№ 12306-ВЦ від 11.03.2023, а саме 6,25 грн за 1 кВт/год без ПДВ.

Так, згідно наданих Городоцькою сільською радою актів приймання-передачі електричної енергії, ТОВ "РОЕК" за період з 01.07.2023 по 31.12.2023 поставлено 274 872 кВт/год на загальну суму 2 290 779,72 грн, в тому числі ПДВ - 381 796,62 грн.

З огляду на викладене, здійснюючи розрахунок за поставлену електричну енергію за тарифом, визначеним договором про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 11.03.2023, Городоцька сільська рада повинна була сплатити за поставлену електричну енергію в обсязі 274 872 кВт*год кошти у розмірі 2 061 540,00 грн (274 872 * 6,25 +20% ПДВ).

Отже, внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання спірної додаткової угоди з порушенням законодавства мала місце переплата коштів у розмірі 229 239,72 грн.

Таким чином, грошові кошти в сумі 249 977,35 грн (20 737,63 грн + 229 239,72 грн) є такими, що були безпідставно одержані відповідачем, підстава їх набуття відпала, а тому відповідач зобов`язаний їх повернути, що відповідає приписам статей 216, 1212 ЦК України.

Висновки суду.

За результатом розгляду спору суд встановив, що додаткові угоди до договору, які були предметом розгляду, укладені з порушенням Закону України "Про публічні закупівлі", а тому ці угоди визнано недійсними.

Надмірно сплачені кошти в сумі 249 977,35 грн необхідно стягнути з TOB "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" на користь Городоцької сільської ради.

Розподіл судових витрат.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).

У позовній заяві позивачем зазначено попередній розрахунок судових витрат, що складаються із судового збору в розмірі 9805,66 грн.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи, що позов задоволено, судовий збір в розмірі 9805,66 грн покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 73-79, 91, 123, 129, 178, 202, 222, 233, 236 - 238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позов задоволити.

2. Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 02.08.2022 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 28.02.2022, укладеного між Городоцькою сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія".

3. Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 11.08.2023 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 12306-ВЦ від 11.01.2023, укладеного між Городоцькою сільською радою та ТОВ "Рівненська обласна енергопостачальна компанія".

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" (33013, м. Рівне, вул. Князя Володимира,71-Б, код ЄДРПОУ 42101003) на користь Городоцької сільської ради (Рівненська обл., Рівненський р-н., с.Городок, вул. Шевченка, 4, код ЄДРПОУ 04387183) кошти у розмірі 249 977 (двісті сорок дев`ять тисяч дев`ятсот сімдесят сім) грн 33 коп.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" (33013, м. Рівне, вул. Князя Володимира,71-Б, код ЄДРПОУ 42101003) на користь Городоцької сільської ради (Рівненська обл., Рівненський р-н., с.Городок, вул. Шевченка, 4, код ЄДРПОУ 04387183) 9 805 (дев`ять тисяч вісімсот п`ять) грн 66 коп судового збору.

6. Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://rv.arbitr.gov.ua.

Повне рішення складено та підписано 13 лютого 2025 року.

Суддя А.І.Мовчун

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення12.02.2025
Оприлюднено17.02.2025
Номер документу125138739
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —918/991/24

Рішення від 12.02.2025

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Рішення від 12.02.2025

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Ухвала від 16.01.2025

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Ухвала від 16.01.2025

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Ухвала від 26.12.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Ухвала від 09.12.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Ухвала від 08.11.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

Ухвала від 01.11.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мовчун А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні