ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 лютого 2025 року м. Чернігів Справа № 620/15694/24
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Тихоненко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Керівника Ніжинської окружної прокуратури в інтересах держави до Новобасанської сільської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Деснянське басейнове управління водних ресурсів про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Керівник Ніжинської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Новобасанської сільської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Деснянське басейнове управління водних ресурсів, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Новобасанівської сільської ради, Ніжинського району, Чернігівської області щодо невчинення дій з набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічні споруди - на нерусловому ставку, на водотоці басейну р. Трубіж, суббасейні середнього Дніпра, код водогосподарської ділянки М5.1.2.09., орієнтовна площа водного дзеркала ставка 21,00 га, географічна прив`язка розміщення 50.549880 (координати широти), 31.32724 (координати довготи), які розташовані на території с. Соколівка, Новобасанівської сільської ради, Ніжинського району, Чернігівської області, шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, зобов`язавши Новобасанівську сільську раду Ніжинського району Чернігівської області звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно - гідротехнічні споруди на нерусловому ставку на водотоці басейну р. Трубіж, суббасейні середнього Дніпра, код водогосподарської ділянки М5.1.2.09., орієнтовною площею водного дзеркала ставка 21,00 га, географічною прив`язкою розміщення 50.549880 (координати широти), 31.32724 (координати довготи), які розташовані на території с. Соколівка, Новобасанівської сільської ради, Ніжинського району, Чернігівської області.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 06.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду сторонам надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.
Відповідач правом на подання відзиву не скористався.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Ніжинською окружною прокуратурою у порядку статті 23 Закону України Про прокуратуру проведено вивчення питання додержання вимог законодавства з питань збереження майна інженерної інфраструктури водних об`єктів на території Ніжинського району.
Судом встановлено, що на території с. Соколівка Новобасанівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області знаходиться нерусловий ставок з гідротехнічними спорудами на водотоці басейну р. Трубіж, суббасейні середнього Дніпра, район річкового басейну Дніпро, код водогосподарської ділянки М5.1.2.09.
Площа водного дзеркала при нормальному підпірному рівні складає 21.00 га, що розташований на території Новобасанівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, географічна прив`язка розміщення 50. 549880 (координати широти), 31.32742 (координати довготи), паспорт водного об`єкта не виготовлявся.
За результатом узагальнення Деснянським басейновим управлінням водних ресурсів матеріалів інвентаризації осушувальних систем та оцінки стану використання осушувальних систем встановлено відсутність власника гідротехнічні споруди на ставку, розташованого на території с. Соколівка, Новобасанівської сільської ради, Ніжинського району Чернігівської області, що свідчить про їх безхазяйність. Технічний стан гідротехнічних споруд на вказаному водному об`єкту визначено, як незадовільний.
Згідно інформації Новобасанівської сільської ради № 1153/02-22 від 08.10.2024 останньою заходи по обстеженню та взяттю на облік, як безхазяйного нерухомого майна гідротехнічних споруд на нерусловому ставку, розташованих на території с. Соколівка Новобасанівської сільської ради, не вживалися, оскільки комісія не була створена, разом з тим, відсутні відомості про власника гідротехнічних споруд, а за останні 3 роки на території громади не було виявлено безхазяйне майно у т. ч. гідротехнічних споруд.
Новобасанівська сільська рада повідомила, що на території сільської ради робота по виявленню безхазяйного майна не організована, сільська рада не зверталася до Деснянського басейнового управління водних ресурсів з проханням про включення спеціаліста до роботи у відповідній комісії з обстеження технічного стану гідротехнічної споруди та меліоративних систем, оскільки в подальшому комісія не була створена і обстеження гідротехнічних споруд в с. Соколівка не проводилось, що підтверджується листами Деснянського басейнового управління водних ресурсів.
Новобасанівська сільська рада не вжила заходів з метою взяття на облік відповідного безхазяйного майна як гідротехнічних споруд, що знаходяться на нерусловому ставку в с. Соколівка на території Новобасанівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, в зв`язку з чим керівник Ніжинської окружної прокуратури, реалізуючи надані законом повноваження щодо захисту державних інтересів, звернувся до суду із даним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII Про прокуратуру (далі - Закон № 1697-VII) прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У відповідності до норм Закону №1697-VII прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.
У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia (суд знає закони) під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Велика Палата Верховного Суду у своєму рішенні також послалася на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, згідно з яким Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, зокрема зазначив, що за змістом частини третьої статті 23 Закону № 1697-VІІ прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.
Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.
Частиною першою статті 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно частини першої статті 10 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (частина 5 статті 14 Закону № 280/97-ВР).
Відповідно до частини 1 статті 60 Закону № 280/97-ВР, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Частиною 5 статі 60 Закону № 280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
За приписами статті 29 Закону № 280/97-ВР, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, а саме: 1) управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; 2) встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад; 3) заслуховування звітів про роботу керівників підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад; 4) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації та переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна.
Отже питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження майном Новобасанівської сільської ради належить до повноважень органу місцевого самоврядування Новобасанівської сільської ради.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (статті 25 Закону № 280/97-ВР).
Частиною 1 статті 328 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (статті 329 ЦК України).
Відповідно до частини 1, 2 статті 335 ЦК України, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
За приписами статті 327 ЦК України, у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.
Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон № 1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням статті 2 Закону № 1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина 2 статті 3 Закону № 1952-VI).
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (частина 14 статті 18 Закону № 1952-VI).
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів від у Чернігівській області утворено Ніжинський район (з адміністративним центром у місті Ніжин) у складі територій Батуринської міської, Бахмацької міської, Бобровицької міської, Борзнянської міської, Вертіївської сільської, Височанської сільської, Дмитрівської селищної, Комарівської сільської, Крутівської сільської, Лосинівської селищної, Макіївської сільської, Мринської сільської, Ніжинської міської, Новобасанської сільської, Носівської міської, Плисківської сільської, Талалаївської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Таким чином на даний час органом уповноваженим на вирішення питання щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна на території с. Соколівка є Новобасанська сільська рада Ніжинського району. Усупереч наведеного, заходи щодо оформлення права власності на гідротехнічні споруди, що розташовані на нерусловому ставку на території с. Соколівка, Новобасанівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області Новобасанівською сільською радою не вжито, чим допущено протиправну бездіяльність.
Про важливість взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд як один із способів захисту інтересів держави наголошено у постановах Верховного Суду від 01.12.2022 у справі № 340/5914/21, від 21.06.2024 у справі № 420/19870/21.
Так, на виконання доручення Прем`єр-міністра України від 19.07.2021 № 19111/66/1-21, Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15.04.2021 розпорядження голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 29.08.2021 № 806 Про утворення комісії з інвентаризації земель водного та лісового фондів, водних об`єктів, лісових ресурсів, об`єктів державної та комунальної власності на території Чернігівської області комісіями, утвореними органами місцевого самоврядування, проведено інвентаризацію водних об`єктів.
В узагальненій інформації відображені наявні дані щодо власників земельних ділянок водного фонду та їх орендарів, водночас об`єкти водного фонду, власники яких не визначені, можуть перебувати на балансі органів місцевого самоврядування або суб`єктів господарювання без належного оформлення права власності.
Суд зазначає, що збереження та ефективна експлуатація гідротехнічних споруд має стратегічне значення для забезпечення національної та економічної безпеки держави.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що позов керівника Ніжинської окружної прокуратури підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст. ст.139, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Керівника Ніжинської окружної прокуратури в інтересах держави до Новобасанської сільської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Деснянське басейнове управління водних ресурсів про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Новобасанської сільської ради, Ніжинського району, Чернігівської області щодо невчинення дій з набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічні споруди - на нерусловому ставку, на водотоці басейну р. Трубіж, суббасейні середнього Дніпра, код водогосподарської ділянки М5.1.2.09., орієнтовна площа водного дзеркала ставка 21,00 га, географічна прив`язка розміщення 50.549880 (координати широти), 31.32724 (координати довготи), які розташовані на території с. Соколівка, Новобасанівської сільської ради, Ніжинського району, Чернігівської області, шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
Зобов`язати Новобасанську сільську раду Ніжинського району Чернігівської області звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно - гідротехнічні споруди на нерусловому ставку на водотоці басейну р. Трубіж, суббасейні середнього Дніпра, код водогосподарської ділянки М5.1.2.09., орієнтовною площею водного дзеркала ставка 21,00 га, географічною прив`язкою розміщення 50.549880 (координати широти), 31.32724 (координати довготи), які розташовані на території с. Соколівка, Новобасанівської сільської ради, Ніжинського району, Чернігівської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Керівник Ніжинської окружної прокуратури в інтересах держави (вул.Овдіївська, 2,м.Ніжин,Чернігівська область,16600, код ЄДРПОУ 02910114).
Відповідач: Новобасанська сільська рада Чернігівської області (вул. Шевченка, 49,с. Нова Басань,Чернігівська обл., Ніжинський р-н,17461, код ЄДРПОУ 04414721).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Деснянське басейнове управління водних ресурсів (прос. Перемоги, 39-А, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 34654458).
Повне судове рішення складено 12.02.2025.
Суддя Оксана ТИХОНЕНКО
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2025 |
Оприлюднено | 17.02.2025 |
Номер документу | 125142090 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Оксана ТИХОНЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні