Постанова
від 17.02.2025 по справі 912/1792/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.02.2025 року м.Дніпро Справа № 912/1792/23

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Кощеєва І.М. ( доповідач )

суддів: Чус О.В., Дарміна М.О.

розглянувши у порядку письмового провадження

без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу

Міністерства оборони України

на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 01.12.2023 р.

( суддя Глушков М.С., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 06.12.2023 р.)

у справі

за позовом

Міністерства оборони України

до відповідача

Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергомед+"

про стягнення 131 769,73 грн.

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

Міністерство оборони України звернулось до Господарського суду Кіровоградської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергомед+", про стягнення 131 769,73 грн. пені з покладенням на Відповідача судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у зв`язку із невиконанням Відповідачем умов договору № 286/1/22/17 від 21.06.2022 р. про постачання для державних потреб нафти і дистилятів ( 09130000-9 ) (авіаційний гас), для техніки спеціального призначення ( за кошти Державного бюджету України ) в частині поставки всього обсягу товару, з ТОВ "Енергомед+" підлягає стягненню відповідна неустойка.

2. Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі.

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 01.12.2023 р. позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергомед+" на користь Міністерства оборони України 43 449,85 грн. пені та 885,99 грн. судового збору. В іншій частині позову відмовлено.

3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Міністерство оборони України подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 01.12.2023 р. у справі № 912/1792/23, в якій просить оскаржуване рішення скасувати в частині відмови в задоволенні позову та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги Міністерства оборони України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергомед+", про стягнення суми штрафних санкцій у повному обсязі.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, Скаржник вважає, що оскаржуване рішення суду прийняте з неправильним застосуванням норм матеріального права, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи, що є підставою для скасування такого рішення в частині відмови в позовній заяві відповідно до п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 277 ГПК України.

При цьому Скаржник зазначає, що предметом Договору визначено ( п. 1.1. Договору ), що Постачальник зобов`язується поставити у 2022 році Товар для потреб Міністерства оборони України та Збройних Сил України згідно специфікації, а Замовник забезпечити приймання Товару та його оплату в асортименті, кількості, у строки і за цінами згідно з специфікацією. Згідно зі Специфікацією, наведеною в таблиці п. 1.1 Договору Відповідач взяв на себе зобов`язання поставити Позивачу Товар в загальній кількості 5 000 тон протягом 90 календарних днів з дати отримання попередньої оплати, загальна вартість якого становить 367 999 750 грн. ( з врахуванням ПДВ ). Так, відповідно до п. 5.5 Договір вважається виконаним при умові постачання 99 % продукції. Проте, відповідно до п. п. 6.3.1, 6.3.2 Договору Постачальник зобов`язаний забезпечити постачання продукції у строки, встановлені Договором; забезпечити постачання продукції згідно специфікації та якість якої відповідає умовам, встановленим розділом ІІ договору. Враховуючи дату здійснення попередньої оплати ( 08.09.2022 р. ), кінцевим терміном поставки Товару в загальній кількості 5 000 тон, загальна вартість якого становить 367 999 750 грн., є 07.12.2022 р.. Тобто, Договором чітко визначено строки (терміни), яку кількість та на яку суму необхідно було поставити Товар, а п. 5.5 Договору не звільняє Постачальника від відповідальності за не поставку Товару відповідно до специфікації ( 5 000 т ), а лише надає пріоритет в тому, що при умові постачання 99% продукції, Договір вважатиметься виконаним.

Скаржник наголошує на тому, що Постачальником Договір був виконаний лише на 98,50804 % ( 4 925,402 х 100/5000 = 98,50804 ), адже за Договором було поставлено 4 925,402 т Товару на суму 362 509,65 грн., що є порушенням умов Договору. За змістом п. 7.1 Договору у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором Сторони несуть відповідальність, передбачену законом та Договором. П. 7.3.2 Договору Сторони дійшли згоди, що за порушення строків постачання Товару Постачальник сплачує Замовнику пеню у розмірі 0,1 відсотка вартості Товару з якої допущено прострочення виконання за кожен день затримки, а за прострочення понад 30 днів з Постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7 відсотків вказаної вартості Товару.

На переконання Скаржника п. 7.3.2 Договору чітко визначено, за яких умов нараховується пеня, а саме у розмірі 0,1 відсотка вартості Товару з якої допущено прострочення виконання за кожен день затримки. Жодної згадки про те, що штрафні санкції нараховуються із врахуванням п. 5.5 Договору в тексті Договору немає.

Відтак, на думку Скаржника, Постачальник поставив Товар 4 925,402 т на суму 362 509 094,65 грн., а не 5 000 т на суму 367 999 500 грн. як передбачалося специфікацією, чим не в повному обсязі виконав умови Договору ( виконав лише на 98,50804% ). Недопоставив Товар Замовнику в кількості 74,598 т, вартість якого складає 5 490 405,35 грн. Міністерством оборони України правильно застосовано до Відповідача штрафні санкції за неповне виконання Договору, а саме нараховано пеню в розмірі 131 769,73 грн.

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Від Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергомед+" надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому Товариство не погоджується з доводами апеляційної скарги, вважає її безпідставною і необґрунтованою.

Зокрема, Товариство посилається на те, що згідно з п. 5.5. Договору договір вважається виконаним при умові постачання не менше 99% Товару. Таким чином, постачання 99% Товару ( 5 000 / 100 * 99 = 4 950 т) відповідно до умов Договору є належним виконанням Договору щодо кількості поставленого Товару та не вважається порушенням умов Договору. Тобто у випадку постачання 4 950 т Товару у Позивача були б відсутні підстави для застосування штрафних санкцій, передбачених умовами Договору, постачання 1% Товару відповідно до положень п. 5.5. Договору є не обов`язковим та може здійснюватися Позивачем на власний розсуд. Отже, врахування Позивачем 1% Товару при розрахунку штрафних санкцій суперечить умовам Договору.

Товариство також вказує на те, що Відповідачем станом на 07.12.2022 р. було поставлено Товар у кількості 4 925,402 т, що становить 98,50804% ( 4925,402 *100/5000 = 98,50804 ). З урахуванням положення п. 5.5 Договору, відповідно до якого договір вважається виконаним при умові постачання не менше 99% Товару ( 5000 / 100 * 99 = 4 950 ) для виконання Договору щодо постачання належної кількості Товару ТОВ «ЕНЕРГОМЕД +» було недопоставлено Товару у кількості 24,598 т ( 4 950 4 925,402 = 24,598 ) на загальну суму 1 810 410,34 грн. разом з ПДВ.

6. Рух справи в суді апеляційної інстанції.

Автоматизованою системою документообігу Центрального апеляційного господарського суду для розгляду даної справи було визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Коваль Л.А. ( доповідач ), судді: Верхогляд Т.А., Чередко А.Є..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 12.02.2024 р. відкрито апеляційне провадження у справі за апеляційною скаргою Міністерства оборони України на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 01.12.2023 р. у справі № 912/1792/23. Розгляд справи ухвалено здійснювати у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

На підставі розпорядження керівника апарату суду № 925/24 від 08.10.2024 р. та відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.10.2024 р. для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Кощеєв І.М. (доповідач), судді Чус О.В., Дармін М.О..

Згідно з ч. 1 ст. 247 ГПК України, у порядку спрощеного провадження розглядаються малозначні справи.

Ч. 13 ст. 8 ГПК України визначено, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 12 ГПК України для цілей цього Кодексу малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Ч. 1 ст. 270 ГПК України встановлено, що в суді апеляційної інстанції справи переглядаються в порядку спрощеного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

Ч. 10 ст. 270 ГПК України встановлено, що апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

При розгляді цієї справи колегія суддів враховує, що предметом позову у цій справі є вимоги про стягнення суми, меншої ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто вказана справа відноситься до малозначних справ в розумінні ГПК України, і розглядає справу без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 17.10.2024 р., судовою колегією у визначеному складі, прийнято апеляційну скаргу Міністерства оборони України на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 01.12.2023 р. у справі № 912/1792/23 до свого провадження, для розгляду у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

7. Встановлені судом обставини справи.

21.06.2022 р. між Міністерством оборони України ( Замовник ) та ТОВ "Енергомед+" ( Постачальник ) укладено договір № 286/1/22/17 про постачання для державних потреб нафти і дистилятів ( 09130000-9 ) (авіаційний гас), для техніки спеціального призначення ( за кошти Державного бюджету України ).

Відповідно до п. 1.1. договору Постачальник зобов`язався поставити у 2022 році нафти і дистиляти ( 09130000-9 ) (авіаційний гас) (далі - товар) для потреб Міністерства оборони України та Збройних Сил України згідно специфікації, а Замовник забезпечити приймання товару та його оплату в асортименті, кількості, у строки і за цінами згідно з специфікацією.

У специфікації, яка наведена у п. 1.1. договору, передбачено найменування товару - паливо для газотурбінних двигунів Джет А-1 ( 61-003-4718 ), строк постачання - 90 календарних днів з дати отримання попередньої оплати згідно п. 4.2., загальна кількість - 5 000,0 тонн, за ціною за одиницю товару без ПДВ - 68 785,00 грн, загальною вартістю - 343 925 000,00 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 24 074 750,00 грн, загальна вартість товару з ПДВ - 367 999 750,00 грн.

У п. 2.2. договору визначено, що одержувачами товару є військові частини ( далі - одержувачі Замовника ) згідно з рознарядкою Міністерства оборони України ( Додаток 12.2. до Договору ).

Згідно з п. 3.1. договору його ціна становить 367 999 750,00 грн, у тому числі податок на додану вартість та вартість вантажних робіт в місцях завантаження і транспортні витрати.

Пунктом 4.1. договору передбачено, що Замовник оплачує поставлені товари за договірною ціною, встановленою сторонами у договорі.

За змістом п. 4.2. договору розрахунки за товар проводиться шляхом попередньої оплати у розмірі 80% від ціни договору та наступної поетапної оплати Замовником поставлених йому партій товарів протягом 10 банківських днів після пред`явлення Постачальником повного комплекту документів на оплату.

Згідно з п. 4.7. договору Постачальник зобов`язаний надати Замовнику після постачання товару комплект наступних документів: рахунок-фактуру на відвантажений товар, який підписаний керівником та головним бухгалтером Постачальника; акт приймання-передачі ( додаток № 22 до Інструкції з обліку військового майна у ЗСУ, затвердженої наказом МОУ від 17.08.2017 р. № 440 ); видаткову накладну Постачальника, яка містить обов`язкові реквізити та підписана сторонами із зазначенням одержувачами Замовника фактичної дати надходження товару; акт прийому-передачі товару ( додаток 12.3. до договору ); повідомлення-підтвердження ( додаток 12.4. до договору ), оформлене одержувачами замовника, у відповідності до Порядку розподілу та доведення до військ виділених асигнувань, здійснення централізованої оплати товарів, робіт і послуг у МОУ, затвердженого наказом МОУ від 31.12.2016 р. № 757.

Належним чином оформлені документи, зазначені в п. 4.7. договору, є підтвердженням прийняття товару ( п. 1 додатку 12.1. до договору ).

Прийняття товару за кількістю та якістю оформлюється актом приймання - передачі ( додаток № 22 до Інструкції з обліку військового майна у ЗСУ ), який повинен бути складений в останній день приймання товару. Належним чином оформлений і підписаний акт приймання - передачі є підтвердженням приймання товару ( п. 3 додатку 12.1. до договору).

Пунктом 5.5. договору передбачено, що договір вважається виконаним при умові постачання 99 % товару.

Відповідно до п. п. 6.3.1., 6.3.2. договору, остачальник зобов`язаний забезпечити постачання товару у строки, встановлені договором; забезпечити постачання товару, згідно специфікації, якість якого відповідає вимогам розділу ІІ договору.

У п. 7.3.2. договору сторони погодили, що за порушення строків постачання товару Постачальник сплачує Замовнику пеню в розмірі 0,1 % вартості товару, з якої допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів з Постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7% вказаної вартості товару.

Неустойка ( пеня, штраф ) за несвоєчасне постачання товару, яка передбачена п. 7.3.2. договору, нараховується за весь період прострочення ( п. 7.3.6. договору ).

Договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє до 31.12.2022 р., а в частині проведення розрахунків до повного їх завершення ( п. 10.1. договору ).

За змістом п. 10.2. договору визначено, що після закінчення бюджетного року, товар визначений в п. 1.1. договору, не підлягає постачанню Замовнику та не приймається одержувачем Замовника за цим договором. Комплект документів визначений у п.4.7 Замовником не приймаються та повертаються Постачальнику без реалізації.

Додатковою угодою № 1 від 10.08.2022 р. сторони домовилися внести зміни: до специфікації ( п. 1.1. договору ) в частині ціни за одиницю товару без ПДВ - 61 333,25 грн, загальна вартість - 306 666 250,00 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 61 333 250,00 грн, загальна вартість товару з ПДВ - 367 999 500,00 грн; до п. 3.1. договору - ціна договору становить 367 999 500,00 грн, у тому числі податок на додану вартість та вартість вантажних робіт в місцях завантаження і транспортні витрати.

Додатковою угодою № 2 від 21.10.2022 р. сторони погодили внести зміни до додатку № 12.2 договору ( рознарядка ) шляхом викладення його в новій редакції.

Договір, додатки до нього та додаткові угоди підписано представниками сторін та скріплено печатками.

08.09.2022 р. Відповідач отримав попередню оплату за договором у сумі 294 399 600 грн ( 80 % від ціни договору ), що підтверджує платіжне доручення № 286/1/230 від 05.09.2022 р..

За твердженням Позивача, договір виконаний Відповідачем лише на 98,50804% ( 4 925,402 х 100/5000 = 98,50804 ), адже за договором поставлено 4 925,402 тонн товару на суму 362 509 094,65 грн, що є порушенням умов договору. Так, враховуючи дату здійснення попередньої оплати, дев`яностоденний строк для поставки товару закінчився з 07.12.2022 р., проте за договором Відповідачем поставлено лише 4 925,402 тонн товару на загальну суму 362 509 094,65 грн, що підтверджується наявними у матеріалах справи підписаними та скріплені печатками актами прийому - передачі продукції видатковими накладними, актами приймання - передачі. З наведеного слідує, що Постачальник поставив товар на суму 362 509 094,65 грн, а не 367 999 500 грн, чим не в повному обсязі виконав умови договору.

Отже, товар в кількості 74,598 тонн, вартість якого складає 5 490 405,35 грн, був недопоставлений Замовнику, а договір виконаний лише на 98,50804%, тому Відповідачем не виконані в повному обсязі договірні зобов`язання в частині постачання продукції.

У зв`язку з тим, що Відповідач, в порушення умов укладеного договору, належним чином не виконав взяті на себе зобов`язання щодо своєчасної поставки товару, останньому нараховано пеню за порушення строків поставки товару за період з 08.12.2022 р. по 31.12.2022 р..

26.01.2023 р. Позивач направив Відповідачу претензію на суму 131 769,73 грн ( нарахована пеня ), якою пропонувалося останньому протягом місяця з дня отримання претензії в добровільному порядку перерахувати кошти на рахунки Позивача.

Претензія залишена без відповіді та задоволення.

З підстав викладеного, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення пені.

За наслідками розгляду позову господарським судом прийнято оскаржуване рішення у даній справі.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Предметом спору у цій справі є вимоги Замовника ( Міністерства оборони України ) до Постачальника ( ТОВ "Енергомед+" ) про стягнення 131 769,73 грн. пені у зв`язку із порушенням строків поставки товару, відповідно до умов Договору № 286/1/22/17 про постачання для державних потреб нафти і дистилятів ( 09130000-9 ) (авіаційний гас), для техніки спеціального призначення ( за кошти Державного бюджету України ) від 21.06.2022 р., укладеного між Міністерством оборони України ( Замовник ) та ТОВ "Енергомед+" ( Постачальник ).

Беручи до уваги правову природу укладеного між Міністерством оборони України ( Замовник ) та ТОВ "Енергомед+" ( Постачальник ) Договору № 286/1/22/17 про постачання для державних потреб нафти і дистилятів ( 09130000-9 ) (авіаційний гас), для техніки спеціального призначення ( за кошти Державного бюджету України ) від 21.06.2022 р., кореспондуючі права та обов`язки його сторін, оцінка правомірності заявлених вимог має здійснюватися судом з урахуванням приписів законодавства, які регламентують правовідносини з поставки, які (приписи), в свою чергу, згідно ч. 2 ст. 712 ЦК України передбачають можливість застосування загальних положень про купівлю-продаж.

Викладене зумовлює погодження із доводами місцевого суду щодо визначення норм матеріального права, у світлі яких має вирішуватися питання відносно розглядуваного спору.

Беручи до уваги встановлену ст. 204 ЦК України та не спростовану в межах цієї справи в порядку ст. 215 цього Кодексу презумпцію правомірності означеного договору, апеляційний суд вважає його належною у розумінні ст. ст. 11, 509 ЦК України та ст. ст. 173, 174 ГК України підставою для виникнення та існування обумовлених таким договором кореспондуючих прав і обов`язків сторін.

Як встановлено ч. 1 ст. 265 ГК України, ст. ст. 655, 662 та 663 ЦК України, Продавець зобов`язаний передати товар, визначений у договорі купівлі-продажу у строк, встановлений договором, разом з товаросупровідними документами. Означений обов`язок ч.1 ст.712 цього Кодексу безпосередньо закріплений і для договору поставки.

Наразі, отримання коштів ( штрафних санкцій ) за порушення строків постачання товару є належним об`єктом судового захисту у розумінні ст. 5 ГПК України та ст. 15 ЦК України правом Позивача, примушення Відповідача до сплати яких - є належним способом судового захисту у разі наявності порушення такого зобов`язання з боку останнього.

Відповідно до ч. 1 ст. 193 ГК України та ст. 526 ЦК України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). При цьому, приписи ч. 7 ст. 193 ГК України та ст. 525 ЦК України встановлюють загальне правило щодо заборони односторонньої відмови від зобов`язання або односторонньої зміни його умов, що кореспондується із вимогами ст. 629 ЦК України щодо обов`язковості договору для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 202 ГК України та ст. 598 ЦК України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.

Враховуючи викладене, Сторона не має правових підстав для ухилення від виконання обов`язку із здійснення своєчасної та повної поставки товару за договором, що зумовлює право Позивача вимагати у разі порушення строків постачання товару на нарахування у відповідності до п. 7.3.2. договору пені в розмірі 0,1 % вартості товару, з якої допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів з Постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7% вказаної вартості товару.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги Позивача та стягуючи з ТОВ "Енергомед+" - 43 449,85 грн. пені погодився з доводами Відповідача щодо недопоставки товару за договором у кількості 24,598 т на загальну суму 1 810 410,34 грн разом з ПДВ, ураховуючи п. 5.5. договору, пославшись на те, що з урахуванням положення п. 5.5. договору, договір вважається виконаним при умові постачання не менше 99% товару ( 5 000 / 100 * 99 = 4 950 ) для виконання договору щодо постачання належної кількості товару ТОВ "Енергомед+" недопоставлено товар у кількості 24,598 т ( 4 950 4 925,402 = 24,598) на загальну суму 1 810 410,34 грн разом з ПДВ ( 24,598 * 73 599,90 = 1 810 410,34 ), а не 74,598 т на суму 5 490 405,35 грн, як зазначає Позивач у позовній заяві.

Предметом апеляційного оскарження та, відповідно, апеляційного розгляду у цій справі є ухвалене судове рішення в частині відмови у задоволені судом позову щодо стягнення з ТОВ "Енергомед+" на користь Міністерства оборони України пені у розмірі 88 319,88 грн., а відтак, враховуючи, що рішення в частині задоволення позову, встановлення факту укладання договору та строки поставки товару і його обсяг, сторонами не оскаржується, згідно з ч. 1 ст. 269 ГПК України в цій частині рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку не переглядається.

Колегія суддів погоджується з доводами Скаржника, що Міністерством оборони України правильно застосовано до Відповідача штрафні санкції за неповне виконання Договору, а саме нараховано пеню в розмірі 131 769,73 грн., що є підставою для задоволення позову з огляду на таке.

Відповідно до ст. 612 ЦК України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно з ч. 1 ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Нормами ст. 549 ЦК України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Як зазначалося вище, укладаючи договір, у п. 1.1. сторони погодили строк поставки товару - 90 календарних днів з дати отримання попередньої оплати.

Судом встановлено, що Відповідач отримав попередню оплату за договором у сумі 294 399 600 грн ( 80 % від ціни договору ) 08.09.2022 р., тому дев`яностоденний строк для поставки товару закінчився 07.12.2022 р..

Разом з тим, Відповідачем станом на 07.12.2022 р. поставлено товар у кількості 4 925,402 т на суму 362 509 094,65 грн, що становить 98,50804% ( 4 925,402 *100/5000 = 98,50804 ).

Вказані обставини сторонами не заперечуються.

Як уже зазначено, у п. 7.3.2. договору сторони погодили, що за порушення строків постачання товару постачальник сплачує замовнику пеню в розмірі 0,1 % вартості товару, з якої допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7% вказаної вартості товару.

У зв`язку з тим, що Відповідач, в порушення умов укладеного договору, належним чином не виконав взяті на себе зобов`язання щодо своєчасної поставки товару, Позивач на підставі п. 7.3.2. договору просив стягнути з Відповідача пеню за порушення строків поставки товару за період з 08.12.2022 р. по 31.12.2022 р. у розмірі 131 769,73 грн..

Як вбачається з матеріалів справи предметом Договору укладеного між сторонами є обов`язок Постачальника поставити у 2022 році для потреб Міністерства оборони України та Збройних Сил України Товар згідно Специфікації, а обов`язок Замовника є забезпечення приймання Товару та його оплату в асортименті, кількості, у строки і за цінами згідно з Специфікацією.

Згідно зі Специфікацією, Постачальник взяв на себе зобов`язання поставити Замовнику Товар в загальній кількості 5 000 тон протягом 90 календарних днів з дати отримання попередньої оплати, загальна вартість якого становить 367 999 750 грн. ( з врахуванням ПДВ).

Разом з тим, відповідно до п. 5.5 договору, останній вважається виконаним при умові постачання 99% продукції.

Проте, відповідно до п. п. 6.3.1, 6.3.2 Договору Постачальник зобов`язаний забезпечити постачання продукції у строки, встановлені Договором; забезпечити постачання продукції згідно Специфікації та якість якої відповідає у мовам, встановленим розділом ІІ договору.

Судом встановлено, що враховуючи дату здійснення попередньої оплати (08.09.2022 р ), кінцевим терміном поставки Товару в загальній кількості 5 000 тон, загальною вартістю 367 999 750 грн., є 07.12.2022 р..

Тобто, умовами договору визначено строки (терміни), кількість та на яку суму необхідно було поставити Товар, а п. 7.3.2. договору сторони встановили відповідальність Постачальника за порушення строків постачання товару, зокрема пеню в розмірі 0,1 % вартості товару, з якої допущено прострочення виконання.

Саме Специфікацією, сторони встановили загальну вартість товару з якої допущено прострочення виконання ( 367 999 750 грн. з врахуванням ПДВ ) і загальну кількість Товару ( 5 000 тон ).

Як слушно зазначив Скаржник - жодної згадки про те, що штрафні санкції нараховуються із врахуванням п. 5.5 Договору в тексті Договору немає.

Таким чином, матеріалами справи встановлено, що Постачальник поставив Замовнику Товар в обсязі 4 925,402 т на суму 362 509 094,65 грн., а не 5 000 т на суму 367 999 500 грн. як передбачалося Специфікацією, чим не в повному обсязі виконав умови Договору ( зобов`язання виконане на 98,50804% ). Відповідно вартість недопоставленого Товару у кількості 74,598 т, склала 5 490 405,35 грн..

Отже, Позивачем правильно застосовано до Відповідача штрафні санкції за неповне виконання Договору, а саме нараховано пеню в розмірі 131 769,73 грн..

Суд першої інстанції вищенаведеного не врахував та дійшов помилкового висновку про часткове задоволення позовних вимог.

З огляду на викладене, здійснивши дослідження сукупності наявних в матеріалах справи доказів, що стосуються предмета спору з урахуванням правил та критеріїв оцінки доказів визначених ГПК України, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, про доведеність позовних вимог Позивача у сумі 131 769,73 грн..

Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду в оскаржуваній частині прийнято з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а зазначене рішення суду в оскаржуваній частині підлягає скасуванню із прийняттям нового рішення, яким позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги

У справі "Руїз Торіха проти Іспанії", ЄСПЛ вказав, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися у світлі обставин кожної справи.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів Скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006 р. ).

Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи. З огляду на приписи ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 р." Конвенція застосовується судами України як частина національного законодавства, а практика ЄСПЛ, через рішення якого відбувається практичне застосування Конвенції, застосовується судами як джерело права.

Відповідно до ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Рішення господарського суду в оскаржуваній частині зазначеним вимогам не відповідає.

Враховуючи наведене та з урахуванням меж розгляду апеляційної скарги в порядку ст. 269 ГПК України, апеляційна скарга Міністерства оборони України підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського суду в оскаржуваній частині у даній справі має бути скасоване, позов задоволено.

10. Судові витрати.

Відповідно до п. б ч. 4 ст. 282 ГПК України, у зв`язку зі скасуванням судового акту попередньої інстанції і ухваленням нового рішення про задоволення позову, підлягають новому перерозподілу і судові витрати, понесені у зв`язку з розглядом справи у суді першої та апеляційної інстанцій.

Відповідно до ч. 4 ст.129 ГПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи на задоволення апеляційної скарги Позивача, судові витрати, покладаються на Відповідача.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 269, 270, 273, 275 - 285, 287 ГПК України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Міністерства оборони України - задовольнити.

Рішення Господарського суду Кіровоградської області від 01.12.2023 р. у справі № 912/1792/23 в частині відмови в задоволенні позову скасувати.

Решту рішення Господарського суду Кіровоградської області від 01.12.2023 р. у справі № 912/1792/23 залишити без змін.

Прийняти в оскаржуваній частині нове судове рішення про задоволення позовних вимог Міністерства оборони України у повному обсязі, виклавши резолютивну частину рішення в наступній редакції:

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергомед+" ( пр. Будівельників, 37, м. Олександрія, Кіровоградська область, 28006, ідентифікаційний код 31761265 ) на користь Міністерства оборони України ( просп. Повітрофлотський, 6, м. Київ, 03168, ідентифікаційний код 00034022 ) - 131 769,73 грн. пені та 2684,00 грн. судового збору, про що видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергомед+" ( пр. Будівельників, 37, м. Олександрія, Кіровоградська область, 28006, ідентифікаційний код 31761265 ) на користь Міністерства оборони України ( просп. Повітрофлотський, 6, м. Київ, 03168, ідентифікаційний код 00034022 ) - 4026,00 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги, про що видати наказ.

Видачу відповідних наказів, з урахуванням необхідних реквізитів, доручити Господарському суду Кіровоградської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено ст. ст. 286-289 ГПК України.

Головуючий суддя І.М. Кощеєв

Суддя О.В. Чус

Суддя М.О. Дармін

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено18.02.2025
Номер документу125188461
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —912/1792/23

Постанова від 17.02.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 17.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 12.02.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Рішення від 01.12.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 02.10.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні