ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
"17" лютого 2025 р.м. ХарківСправа № 922/4176/24
Господарський суд Харківської області у складі:
суддя Буракова А.М.
при секретарі судового засідання Чабан А.А.
розглянувши матеріали справи
за позовом Об`єднання профспілок Харківської області, Україна, м. Харків до держави РФ в особі уряду РФ, РФ, м. Москва про стягнення коштів за участю представників:
позивача - не з`явився
відповідача - не з`явився
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання профспілок Харківської області (позивач) звернулося до Господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з держави РФ в особі уряду РФ (відповідач) на свою користь 40641300,00 Євро в якості відшкодування майнової шкоди.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 02.03.2022 мало місце порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил чи інших відомств РФ, що полягали у здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру по центру міста Харкова, у тому числі й по будівлі "Палац праці" за адресою: м. Харків, м-н Конституції, 1. За вказаним фактом було зареєстровано кримінальне провадження №22022220000000424 від 01.04.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України - порушення законів та звичаїв війни. У результаті цього обстрілу нежитлова будівля літ. "А-6-7" за адресою: м. Харків, м-н Конституції, 1, що належить позивачу, була пошкоджена. Згідно результатів інженерного та архітектурного обстеження зроблено висновок, що будівля знаходиться в аварійному стані, але підлягає відновленню в повному обсязі, за вимог виконання протиаварійних, консервативних робіт, проектних робіт і рекомендацій, викладених у звіті про результати візуального обстеження технічного стану нежитлової будівлі "Палац праці" літ. "А-6-7" за адресою: майдан Конституції, 1, м. Харків. Відповідно до акту фіксації пошкоджень майна будинку "Палац Праці" від 30.10.2024 № М/24-01-2024 всього оціночна вартість робіт на "Ремонт (реставраційний) будівлі Палацу праці пам`ятки архітектури (охоронний номер № 7113-Ха відповідно до Рішення Харківського обласного виконавчого комітету від 30.04.1980 № 334) Об`єднання Профспілок Харківської області за адресою: майдан Конституції, 1 в м. Харків" становить 40641300,00 (сорок мільйонів шістсот сорок одну тисячу триста) Євро.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 11.12.2024 було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, поставновлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін, призначено підготовче засідання..
Позивач 31.01.2025 за вх.№ 2780 надав клопотання про призначення експертизи. Згідно клопотання позивач просить суд призначити у справі № 922/4176/24 судову будівельно-технічну та оціночно-будівельну експертизу, проведення якої доручити експертам Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса". На вирішення експерту поставити наступні питання:
1) Якій розмір матеріальної шкоди/збитків, завдано власнику нерухомого майна Об`єднанню профспілок Харківської області внаслідок пошкодження нежитлової будівлі літ. "А-6-7" загальною площею 26389,3 кв.м., у т.ч. житлової її частини загальною площею 147,6 кв.м., житловою площею 99,3 кв.м. за адресою: м. Харків, майдан Конституції, 1, у результаті збройної агресії російської федерації?
В обґрунтування клопотання про призначення експертизи позивач зазначає, що для підтвердження обставин, на які посилається позивач, необхідні спеціальні знання щодо реального (фактичного) отримання позивачем збитків внаслідок повномасштабного вторгнення ворожих військ російської федерації на території України. Також, позивач вказує, що проведення оплати вартості експертизи він гарантує.
Розглянувши клопотання позивача про призначення експертизи, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу", судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
Згідно ч.1 статті 2 Закону України "Про судову експертизу", законодавство України про судову експертизу складається із цього Закону, інших нормативно-правових актів.
Статтею 3 Закону України "Про судову експертизу" передбачено, що судова-експертна діяльність здійснюється на принципах законності, незалежності, об`єктивності і повноти дослідження.
Водночас, згідно ч.1 ст. 99 ГПК України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:
1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;
2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.
Отже, судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.
Водночас, як зазначається в рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Дульський проти України", експертиза призначена судом, є одним із засобів з`ясування або оцінки фактичних обставин справи і тому, складає невід`ємну частину судової процедури.
Згідно ч.ч. 3, 4, 5 ст. 99 ГПК України, при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта.
У відповідності до ст. 7 Закону України "Про судову експертизу", судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом. До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров`я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України. Виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов`язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних і судово-психіатричних експертиз.
З метою забезпечення всебічного, повного та об`єктивного розгляду справи, суд вважає, що в силу положень ч.1 ст. 99 ГПК України існує потреба у спеціальних знаннях для вирішення питання щодо визначення розміру матеріальної шкоди/збитків, які завдано власнику нерухомого майна - Об`єднанню профспілок Харківської області, внаслідок пошкодження нежитлової будівлі літ. "А-6-7" загальною площею 26389,3 кв.м., у т.ч. житлової її частини загальною площею 147,6 кв.м., житловою площею 99,3 кв.м. за адресою: м. Харків, м-н Конституції, 1, у результаті збройної агресії російської федерації.
За таких обставин клопотання позивача про призначення експертизи у справі підлягає задоволенню, у зв`язку з чим у справі необхідно призначити судову будівельно-технічну та оціночно-будівельну експертизу, проведення якої доручити Національному науковому центру Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса, попередивши експертів про кримінальну відповідальність за ст.ст. 384, 385 Кримінального кодексу України.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне оплату робіт по виконанню судової будівельно-технічної та оціночно-будівельної експертизи доручити Об`єднанню профспілок Харківської області та провадження по справі зупинити.
При цьому суд повідомляє сторони, що у разі ухилення учасника справи від подання суду на його вимогу необхідних для проведення експертизи матеріалів, документів або від іншої участі в експертизі, що перешкоджає її проведенню, суд залежно від того, яка особа ухиляється, а також яке ця експертиза має значення, може визнати встановленою обставину, для з`ясування якої експертиза була призначена, або відмовити у її визнанні (ч.4 ст. 102 ГПК України).
Керуючись ст.ст. 1, 2, 3, 7 Закону України "Про судову експертизу", ст.ст. 99, 100, 102, 228, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Клопотання позивача про призначення експертизи - задовольнити.
Призначити у справі № 922/4176/24 судову будівельно-технічну та оціночно-будівельну експертизу, проведення якої доручити експертам Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса" (61177, м. Харків, вул. Золочівська, 8-А).
Попередити експертів про кримінальну відповідальність за ст.ст. 384, 385 Кримінального кодексу України.
На вирішення судової будівельно-технічної та оціночно-будівельної експертизи поставити наступне питання:
- Якій розмір матеріальної шкоди/збитків, завдано власнику нерухомого майна Об`єднанню профспілок Харківської області внаслідок пошкодження нежитлової будівлі літ. "А-6-7" загальною площею 26389,3 кв.м., у т.ч. житлової її частини загальною площею 147,6 кв.м., житловою площею 99,3 кв.м. за адресою: м. Харків, м-н Конституції, 1, у результаті збройної агресії російської федерації?
Оплату робіт по виконанню судової будівельно-технічної та оціночно-будівельної експертизи доручити Об`єднанню профспілок Харківської області.
Провадження по справі зупинити .
Матеріали справи № 922/4176/24 направити до Національного наукового центру Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса (61177, м. Харків, вул. Золочівська, 8-А) для проведення судової будівельно-технічної та оціночно-будівельної експертизи.
Зобов`язати Об`єднання профспілок Харківської області отримати у Національному науковому центру Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса рахунок на оплату витрат по судовій експертизі та надати Господарському суду Харківської області докази про сплату витрат на її проведення.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена в порядку, передбаченому ст.ст. 255 - 257 ГПК України, до Східного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня її підписання.
Ухвалу підписано 17.02.2025.
СуддяА.М. Буракова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 18.02.2025 |
Номер документу | 125191455 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Буракова А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні