ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2025 рокуСправа №160/33401/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Олійника В. М.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
18 грудня 2024 року представник товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» через систему «Електронний суд» звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій просить:
визнати протиправними та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 16.09.2024 року №11773975/42965171 про відмову в реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171) №72 від 30.08.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171) №72 від 30.08.2024 року, складену та направлену товариством з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171) для реєстрації, датою її фактичного подання.
В обґрунтування позову представник позивача зазначив, що на виконання вимог статті 201 Податкового кодексу України товариством з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» 30 серпня 2024 року було складено податкову накладну №72 та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно квитанції від 05 вересня 2024 року податкова накладна була доставлена до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
05 вересня 2024 року товариством з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» було направлено до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення №05/09 щодо податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, долучивши 36 додатків.
Однак, комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняла рішення №11773975/42965171 від 16.09.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №72 від 30.08.2024 року з підстав «ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №11773975/42965171 від 16.09.2024 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, оскільки позивачем були надані контролюючому органу всі необхідні документи, що підтверджують правомірність складання спірної податкової накладної, у зв`язку з чим представник позивача звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 грудня 2024 року для розгляду адміністративної справи №160/33401/24 визначено суддю Олійника В.М.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2024 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
03 січня 2025 року на адресу суду від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву вх.№235/25, в якому представник відповідача-1 з позовними вимогами не погоджується, вважає їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171) обліковується як платник в ГУ ДПС у Дніпропетровській області Правобережна ДПІ (Центральний район) основний вид діяльності: - 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» (код 42965171) подано на реєстрацію податкову накладну:
· №72 від 30.08.2024 р. на адресу отримувача (покупця) послуги/товару ПП "ОЛІЯР" (код ЄДРПОУ 32461721) на суму 796362,00 грн., в т.ч. ПДВ 132727,00 грн., з номенклатурою товару (послуги) - Виконання робіт з модернізації олійно-пресового цеху.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 30.08.2024 №72 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена.
Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Додатково повідомлено: показник "D"=8.8823%, "Рпоточ"=0 та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів від 05.09.2024 року щодо вищезазначеної податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, до якого було надано 36 документів.
За результатом розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником (в електронному вигляді) з Повідомленням до податкових накладних Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області направлено позивачу «Повiдомлення про необхiднiсть надання додаткових пояснень та/або документiв, необхiдних для розгляду питання прийняття комiсiєю регіонального рівня рiшення про реєстрацiю ПН / РК в ЄРПН» від 12.09.2024 № 11761800/42965171.
У повідомленнях було зазначено, що позивачеві слід надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг).
Також в графі Додаткова інформація було зазначено: «Відсутні акти виконаних робіт та документи щодо придбання матеріалів (акти приймання-передачі від замовника) передбачені кошторисом: конвеєр похилий ланц. гус. шия поз., конвеєр ланцюговий поз. 64,4807 кг, тостер десолвентизатор-осушувач охолоджувача Е109 та інші».
12.09.2024 року ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» було надано додаткові документи у відповідь на повiдомлення про необхiднiсть надання додаткових пояснень та/або документiв, необхiдних для розгляду питання прийняття комiсiєю регіонального рівня рiшення про реєстрацiю ПН / РК в ЄРПН.
За результатами розгляду повідомлення про подання додаткових пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією регіонального рівня прийнято рішення від 16.09.2024 року №11773975/42965171 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.08.2024 № 72 в Єдиному реєстрі податкових накладних, з причини: «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» було подано скаргу на прийняте рішення.
Відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з причини: «ненадання платником податку копiй первинних документiв щодо постачання/придбання товарiв/послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукцiї, складських документiв (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки фактури/iнвойси, акти приймання-передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм та галузевої специфiки, накладних».
ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171) станом на дату надання відзиву не належить до переліку платників податку на додану вартість, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
З урахуванням викладеного, представник відповідача-1 просив відмовити в задоволенні позовних вимог ТОВ «Інтермонтажбудсервіс».
03 січня 2025 року на адресу суду від представника ДПС України надійшов відзив на позовну заяву вх.№238/25, в якому представник відповідача-2 з позовними вимогами не погоджується, вважає їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Пункт 12 Порядку 1246 встановлює, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200.1.3 і 200.1.9 статті 200.1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Тобто, Порядок 1246 визначає критерії, яким повинна відповідати податкова накладна, та в обов`язковому порядку повинна пройти перевірки у разі її надходження до ЄРПН.
Для ухвалення рішення про зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну, суд повинен перевірити саме той факт, що податкова накладна, яка була подана позивачем, відповідає всім критеріям, відповідно до пункту 12 Порядку 1246 її можливо зареєструвати у ЄРПН.
При цьому така перевірка здійснюється податковим органом автоматично і судом не може бути проведена.
Отже, суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.
З урахуванням викладеного, представник відповідача-2 просив відмовити в задоволенні позовних вимог ТОВ «Інтермонтажбудсервіс».
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 січня 2025 року у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про розгляд адміністративній справи №160/33401/24 за правилами загального позовного провадження та про розгляд справи за правилами статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні з повідомленням сторін - відмовлено.
09 січня 2025 року на адресу суду через систему "Електронний суд" від представника ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» надійшли відповіді на відзиви відповідачів-1,2 вх.№1078/25 та вх.№1070/25, в яких представник позивач вважає наведені в відзивах відповідачів заперечення необґрунтованими та такими, що підлягають відхиленню, виходячи з наступного.
ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» подано до контролюючого органу додаткові пояснення від 12.09.2024 (повідомлення №1 від 12.09.2024 року), разом з додатковими копіями документів на підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній №72 від 30.08.2024 року.
Зокрема, до додаткових пояснень було долучено додаткові документи на підтвердження господарської операції: акти прийому-передачі матеріалів в монтаж, які додані до позову.
Проте, незважаючи на надання додаткових документів, за результатами розгляду наданих додаткових пояснень та документів, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.09.2024 року №11773975/42965171, відповідно до якого позивачеві було відмовлено у реєстрації податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, із зазначенням таких підстав ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.
При цьому, представник позивача зазначає, що ним були подано пояснення від 05.09.2024 року вих.№05/09 та додаткові пояснення від 12.09.2024 року вих.№12/09 разом з усіма необхідними документами для розблокування одночасно до декількох заблокованих податкових накладних згідно Договору, оскільки вони стосуються однієї господарської операції згідно Договору, були складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим Договором, зокрема податкові накладні по предоплатам (це податкова накладна №63 від 22.07.2024 року та податкова накладна №65 від 09.08.2024 року, про які було зазначено вище) та по податковій накладній №72 від 30.08.2024 року, яка була складена по факту виконання робіт згідно акту виконаних робіт №2 від 30.08.2024 року, на суму за мінусом раніше перерахованого авансу (п.6.3. Договору).
Однак, після розгляду відповідачем-1 поданих пояснення та додаткових документів на підтвердження реальності операцій по Договору, відповідачем-1 було прийнято різні по суті рішення, а саме: про реєстрацію податкових накладних №63 від 22.07.2024 року та №65 від 09.08.2024 року, які були складені на суми авансів, а щодо податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, яка була складена по факту виконання робіт на суму за мінусом раніше сплачених авансів, було прийнято рішення про відмову в реєстрації.
Причиною відмови у реєстрації податкової накладної №72 визначено ненадання документів, при цьому відповідачем-1 не було надано належного обґрунтування чому виявилось недостатньо всіх наданих платником податку документів для розблокування також і податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, адже всі податкові накладні стосується однієї господарської операції за Договором.
Прийняте відповідачем-1 рішення від 16.09.2024 року №11773975/42965171 про відмову в реєстрації ПН №72 від 30.08.2024 року в ЄРПН було оскаржено позивачем в адміністративному порядку до ДПС України.
На підтвердження реальності господарської операції та необґрунтованості прийнятого рішення відповідачем-1 до скарги було додано додатки у кількості 43 документи, які включають документи, що надавались з поясненнями та додатковими поясненнями, а також були надані ще додаткові документи.
Однак, за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРНП, відповідачем-2 (в особі комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Державної податкової служби) було прийнято рішення від 07.10.2024 року №63613/42965171/2, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН без змін.
Зокрема, в графі підстави зазначено; ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Зазначені обставини підтверджуються копіями документів доданих до позову.
З урахуванням викладеного, представник позивача просив задовольнити позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс».
Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» - позивач, код ЄДРПОУ 42965171, місце реєстрації: вул. Князя Ярослава Мудрого, буд.68, місто Дніпро, 49038.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» зареєстровано як юридичну особу в установленому законом порядку 22.04.2019 року, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» має статус платника податку на додану вартість, що підтверджується витягом №1904654500166 з реєстру платників ПДВ, яке було видане 01.06.2019 року.
Основний вид господарської діяльності ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» - 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний).
29 березня 2024 року між приватним підприємством «Оліяр» (замовник) та ТОВ «Інтермонтажбудсервіс» (підрядник, позивач) було укладено договір підряду №2903-Л, разом з додатками №1 (кошторис), №2 (графік виконання робіт), №3 (охорона праці та промислова безпека).
Згідно пункту 1.1 Договору підрядник зобов`язується виконати наступні роботи: "Модернізація олійно-пресового цеху та заміна тостер - десолвентизатор осушувач охолоджувача Е109 в цеху екстракції на території ПП "ОЛІЯР" (Львівська область Львівський район, с. Ставчани, вул. Шашкевича, 36), відповідно до вимог державних будівельних норм (ДБН), а також інших вимог чинного законодавства України для таких видів робіт.
Згідно пункту 1.2 Договору, визначено, що склад (зміст) та обсяги (види) робіт, що доручаються до виконання Підряднику визначаються в Додатках, до цього Договору і є його невід`ємною частиною.
Згідно пункту 2.3 Договору, визначено, що договірна ціна може змінюватися виключно шляхом укладання додаткової угоди/додатків до цього Договору лише у таких випадках: за взаємною згодою сторін; узгодження сторонами зміни обсягів та/або складу робіт, підписаних уповноваженими представниками обох сторін.
У зв`язку із виробничою необхідністю та за завданням замовника, сторонами було погоджено та підписано до Договору додаткову угоду №1 від 26.04.2024 року разом з додатком №1 (кошторис), додаткову угоду №2 від 20.08.2024 року разом з додатком №1 (кошторис) та дефектним актом №1 від 20.08.2024 року, додаткову угоду №3 від 20.08.2024 року разом із додатком №1 (кошторис) та дефектним актом №2 від 20.08.2024 року, де було узгоджено виконання додаткових робіт та зміну обсягів робіт.
Згідно пункту 6.1 Договору, визначено, розрахунки за Договором здійснюються замовником в безготівковій формі, шляхом переказу коштів на поточний рахунок підрядника в наступному порядку.
Згідно пункту 6.1.1 після укладання цього Договору замовник перераховує не пізніше, як за два тижні до початку робіт на поточний рахунок підрядника аванс 25% від суми Договору на підставі рахунку-фактури в розмірі - 852 138,00 грн. (вісімсот п`ятдесят дві тисячі сто тридцять вісім гривень 00 копійок), в тому числі ПДВ - 142 023,00 грн. (Сто сорок дві тисячі двадцять три гривні 00 копійок).
Згідно пункту 6.1.2 не пізніше наступного дня після початку робіт замовник перераховує на поточний рахунок підрядника аванс 25% від суми договору на підставі рахунку-фактури в розмірі - 852 138,00 грн. (Вісімсот п`ятдесят дві тисячі сто тридцять вісім гривень 00 копійок), в тому числі ПДВ - 142 023,00 грн. (сто сорок дві тисячі двадцять три гривні 00 копійок).
Згідно пункту 6.3 виконані роботи замовник оплачує підряднику на підставі Актів приймання виконаних робіт протягом (п`яти) банківським днів з дня підписання сторонами Акту приймання виконаних робіт та отримання Замовником відповідного рахунку фактури, за мінусом раніше перерахованого авансу.
Відповідно до умов оплати, погоджених в пункту 4.1 Додаткової угоди №1 від 26.04.2024 року до Договору було узгоджено, що Замовник не пізніше наступного дня після початку робіт перераховує на поточний рахунок Підрядника аванс 50% від суми Договірної ціни цієї Додаткової угоди на підставі рахунку-фактури в розмірі - 250 000,00 грн., в тому числі ПДВ - 41 666,67 грн.
Приватне підприємство "ОЛІЯР" (замовником) у відповідності до умов договору та додаткової угоди №1 на підставі рахунків-фактури №65 від 21.06.2024 року на суму 852 138,00 грн., №73 від 18.07.2024 року на суму 852 138,00 грн., №74 від 18.07.2024 року на суму 250 000,00 грн., було сплачено суми попередніх оплат, що підтверджується банківською випискою АТ КБ «ПРИВАТБАНК» за період з 21.06.2024 року по 04.09.2024 року, відповідні докази додані до позову.
Розрахунки між замовником та підрядником відображені в картці рахунку ОСВ 361 бухгалтерського обліку, що також додається до позову.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» на виконання вимог статті 187 та статті 201 Податкового кодексу України за першою подією (зарахування авансів від замовника на банківський рахунок) було виписано та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні №57 від 21.06.2024 року на суму 852 138,00 грн. з ПДВ (ПДВ 20% - 142 023,00 грн.), №63 від 22.07.2024 року на суму 852 138,00 грн. з ПДВ (ПДВ 20% - 142 023,00 грн.), №65 від 09.08.2024 року на суму 250 000,00 грн. з ПДВ (ПДВ 20% - 41 666,67 грн.), які за результатами розгляду пояснень та копій доданих документів були зареєстровані Комісією регіонального рівня в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно Договору та додаткових угод були виконані будівельні роботи, про що сторонами підписані відповіді Акти приймання виконаних будівельних робіт від 30 серпня 2024 року, зокрема Акти № № 2, 3, 4, 5, 6, 7 від 30 серпня 2024 року.
За наслідками виконання умов Договору позивачем було виписано замовнику рахунок на оплату №94 від 04.09.2024 року на суму 1 046 362,00 грн. для оплати виконаних робіт згідно Договору та по Акту приймання виконаних будівельних робіт №2 від 30 серпня 2024 року.
Замовником були проведені відповідні оплати за виконані роботи у відповідності до умов Договору замовник здійснив повну оплату виконаних товариством з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» робіт згідно Акту виконаних будівельних робіт №2 від 30.08.2024 року, що підтверджується банківською випискою АТ КБ "ПриватБанк" за період з 21.06.2024 року по 04.09.2024 року та ОСВ 361.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» на виконання вимог статті 187 та статті 201 Податкового кодексу України по факту виконання робіт згідно Договору було подано на реєстрацію податкову накладну №72 від 30.08.2024 року на суму 796 362,00 грн. (з яких ПДВ 132 727,00 грн.), складену на суму різниці між сумою акту виконаних робіт №2 від 30.08.2024 року та сумами раніше перерахованих авансів за договором.
Згідно квитанції від 05 вересня 2024 року податкова накладна була доставлена до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
05 вересня 2024 року товариством з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» було направлено до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення №05/09 щодо податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, долучивши 36 додатків.
Після розгляду відповідачем-1 поданих пояснення та додаткових документів на підтвердження реальності операцій по Договору, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було прийнято різні по суті рішення, а саме: про реєстрацію податкових накладних №63 від 22.07.2024 року та №65 від 09.08.2024 року, які були складені на суми авансів, а щодо податкової накладної №72 від 30.08.2024 року комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняла рішення №11773975/42965171 від 16.09.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №72 від 30.08.2024 року з підстав «ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Прийняте відповідачем-1 рішення від 16.09.2024 року №11773975/42965171 про відмову в реєстрації ПН №72 від 30.08.2024 року в ЄРПН було оскаржено позивачем в адміністративному порядку до ДПС України.
На підтвердження реальності господарської операції та необґрунтованості прийнятого рішення відповідачем-1 до скарги було додано додатки у кількості 43 документи, які включають документи, що надавались з поясненнями та додатковими поясненнями, а також були надані ще додаткові документи.
Однак, за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРНП, відповідачем-2 (в особі комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Державної податкової служби) було прийнято рішення від 07.10.2024 року №63613/42965171/2, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН без змін.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №11773975/42965171 від 16.09.2024 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, оскільки позивачем були надані контролюючому органу всі необхідні документи, що підтверджують правомірність складання спірної податкової накладної, у зв`язку з чим представник позивача звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Згідно з пунктом 197.1 статті 197 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Так, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У вказаній квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зазначає, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Натомість, надіслана позивачеві квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Таким чином, під час зупинення реєстрації податкової накладної відповідач-1 застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкових накладних, що не відповідає приписам пунктів 6, 7 Порядку №1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №72 від 30.08.3024 року, щодо якої заявлено позовні вимоги.
ГУ ДПС у Дніпропетровській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначених податкових накладних та запропоновано позивачеві надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Позивачем 05.09.2024 року та 12.09.2024 року надіслані пояснення та копії документів щодо податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, реєстрацію якої зупинено, що підтверджено матеріалами справи.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржуване рішення містять лише загальне твердження про ненадання платником податку копій документів складених із порушенням законодавства без конкретизації, які саме документи складено з порушенням законодавства, які документи не надано, що не дозволяють приймати їх до податкового і бухгалтерського обліку, та не конкретизовано, які саме документи не надано на підтвердження яких операцій.
Рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчить про їх необґрунтованість.
Таким чином, оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують підставу для реєстрації податкової накладної, а отже контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачеві в реєстрації податкової накладної №72 від 30.08.2024 року.
Крім того, суд враховує, що позивачем до декількох заблокованих податкових накладних надавалися пояснення згідно Договору, оскільки вони стосуються однієї господарської операції згідно Договору, були складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим Договором, зокрема податкові накладні по предоплатам (це податкова накладна №63 від 22.07.2024 року та податкова накладна №65 від 09.08.2024 року, про які було зазначено вище) та по податковій накладній №72 від 30.08.2024 року, яка була складена по факту виконання робіт згідно акту виконаних робіт №2 від 30.08.2024 року, на суму за мінусом раніше перерахованого авансу (п.6.3. Договору).
Однак, після розгляду відповідачем-1 поданих пояснення та додаткових документів на підтвердження реальності операцій по Договору, відповідачем-1 було прийнято різні по суті рішення, а саме: про реєстрацію податкових накладних №63 від 22.07.2024 року та №65 від 09.08.2024 року, які були складені на суми авансів, а щодо податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, яка була складена по факту виконання робіт на суму за мінусом раніше сплачених авансів, було прийнято рішення про відмову в реєстрації.
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.09.2024 року №11773975/42965171 про відмову в реєстрації податкової накладної №72 від 30.08.2024 року, прийняте не в спосіб визначений законом, а отже, є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №72 від 30.08.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Так, відповідачем-2 у відзиві на позовну заяву вказано, що вимоги щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні є дискреційними повноваженнями відповідача.
Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Тобто, законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
При цьому, суд зазначає, що дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
У разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Відповідно до Рекомендацій Ради Європи №R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.
Відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.
Згідно з абзацом 3 пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 року № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі», суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.
Крім того, суд зазначає, що Постановою Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року №21-1465а15 встановлено, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Положеннями Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Адміністративний позов може містити вимоги про зобов`язання відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії.
У разі задоволення позову суду надано право прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
З викладеного вбачається, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Крім того, суд зазначає, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Отже, відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваними рішеннями.
У даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №72 від 30.08.2024 року є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
При цьому, відповідно до пунктів 19 та 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до Державної фіскальної служби відповідного рішення суду).
У разі надходження до Державної фіскальної служби рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Таким чином, для відновлення порушених прав позивача, суд вважає за необхідне, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №72 від 30.08.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс».
Щодо розподілу судових витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Судом встановлено, що позивачем при зверненні до адміністративного суду з позовною заявою сплачено суму судового збору в розмірі 3028,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті АТ КБ "ПриватБанк" №4452 від 06 грудня 2024 року.
А отже, суд приходить до висновку про стягнення на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).
Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.09.2024 року №11773975/42965171 про відмову в реєстрації податкової накладної №72 від 30.08.2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №72 від 30.08.2024 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171), датою її подання.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Інтермонтажбудсервіс» (код ЄДРПОУ 42965171) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України, до Третього апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.М. Олійник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125200843 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні