Герб України

Ухвала від 17.02.2025 по справі 640/11797/22

Луганський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

17 лютого 2025 року м. ДніпроСправа № 640/11797/22

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) клопотання відповідача про залишення позову без розгляду, клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" до Київської митниці як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 21.09.2021, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" 01.08.2022 звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Київської митниці як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості товарів від 21.09.2021 №UA100130/2021/000024/2.

Одночасно з позовною заявою позивачем було подано заяву про поновлення строку звернення до суду.

Ухвалою суду від 02.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

18 серпня 2022 року відповідачем подано клопотання про залишення позовної заяви без розгляду у зв`язку із пропуском строків звернення до суду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2022 витребувано від Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" письмові пояснення щодо клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.

Представником позивача 12.09.2022 були надані пояснення на виконання вимог вищевказаної ухвали.

Законом України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" від 13.12.2022 № 2825-IX (далі Закон № 2825-IX) ліквідовано Окружний адміністративний суд міста Києва.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX установлено, що з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя. Інші адміністративні справи, які не розглянуті Окружним адміністративним судом міста Києва, у тому числі ті, що передані до Київського окружного адміністративного суду до набрання чинності Законом України "Про внесення зміни до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" щодо забезпечення розгляду адміністративних справ", але не розподілені між суддями (крім справ, підсудність яких визначена частиною першою статті 27, частиною третьою статті 276, статтями 289-1, 289-4 Кодексу адміністративного судочинства України), передаються на розгляд та вирішення іншим окружним адміністративним судам України шляхом їх автоматизованого розподілу між цими судами з урахуванням навантаження, за принципом випадковості та відповідно до хронологічного надходження справ у порядку, визначеному Державною судовою адміністрацією України.

Відповідно до супровідного листа Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.02.2024 № 03-19/3695/24 "Про скерування за належністю справи" на виконання положень п. 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 2825-ІХ справа № 640/11797/22 була скерована до Київського окружного адміністративного суду за належністю.

Київський окружний адміністративний суд на виконання Закону України "Про внесення зміни до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" та відповідно до Порядку передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 16.09.2024 № 399, передав судові справи до Луганського окружного адміністративного суду.

Справа № 640/11797/22 зареєстрована у Луганському окружному адміністративному суді 21.01.2025.

За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справа розподілена судді Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є. для розгляду.

Ухвалою судді Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є. від 27.01.2025, з урахуванням ухвали суду від 17.02.2025, прийнято до провадження адміністративну справу № 640/11797/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" до Київської митниці як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 21.09.2021. Справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Одночасно, вказаною ухвалою позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" до Київської митниці як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 21.09.2021, залишено без руху. Запропоновано позивачу усунути недоліки позовної заяви шляхом надання суду доказів на підтвердження поважності причин пропуску строку звернення до суду, зазначених в клопотанні про поновлення строку.

12.02.2024 від представника позивача надійшло клопотання про усунення недоліків позовної заяви, з наданням відповідних доказів, відповідно до якого позивачем зазначено, що адвокат Порхун Сергій Валерійович представляв інтереси позивача на підставі договору про надання професійної правничої правової допомоги від 01.07.2019 № 117/19, укладеного між АБ «Порхуна Сергія» та позивачем. Додатковою угодою від 16.12.2024 № 4 строк договору продовжено до 31.12.2022. Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 введено в Україні воєнний стан, строк дії якого продовжено Указом Президента від 12.08.2022 № 573/2022 з 23 серпня 2022 року на 90 діб. Дія воєнного стану продовжується до цього часу.

Та обставина, що після введення воєнного стану 19.03.2022 адвокат Порхун С.В. виїхав за межі України підтверджується відмітками в паспорті для виїзду за кордон та посвідкою про дозвіл на проживання в Федеративній Республіці Німеччина. Адвокат Порхун С.В. перебуває в ФРН до цього часу. У зв`язку з виїздом за кордон та відсутністю у складі адвокатського бюро інших штатних працівників, складення та пересилання позову в Україну адвокатом Порхуном С.В. зайняло чотири місяці.

Вказані обставини є поважними причинами пропуску строку звернення до адміністративного суду, у зв`язку з чим позивач просить поновити строк, встановлений ст. 122 КАС України та вважати недоліки в позовній заяві усунутими.

Ухвалою суду від 17.02.2025 продовжено розгляд адміністративної справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" до Київської митниці як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 21.09.2021.

Одночасно з позовною заявою позивачем було подано заяву про поновлення строку звернення до суду, натомість відповідачем 18 серпня 2022 року подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого, зокрема, заявлено клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, у зв`язку із пропуском строку звернення до суду.

Письмовими поясненнями від 11.02.2025 відповідач просив суд при розгляді справи врахувати позицію митного органу викладену у відзиві.

Розглянувши клопотання представника позивача про поновлення строку звернення до суду та клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без рознляду, у зв`язку з пропуском строку, суд зазначає таке.

Предметом розгляду у справі є рішення відповідача про коригування митної вартості товарів від 21.09.2021 №UA100130/2021/000024/2.

Відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами (частина перша).

Абзацом першим частини другої статті 122 КАС України встановлено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина друга).

Отже, шестимісячний строк на оскарження спірного рішення закінчується в березні 2022 року. При цьому, з позовом позивач звернувся до суду 01.08.2022.

В обґрунтування клопотання про поновлення строку звернення до суду, позивачем зазначено, що ТОВ «Світ Інструменту Україна» передав усі документи для подачі позову представнику позивача адвокату Порхуну С.В., робоче місце якого знаходиться за адресою: м.Київ, вул. В.Хвойки, 18/14. Однак, у зв`язку із введенням в Україні 24.02.2022 воєнного стану та перетином військами рф кордону України та республіки Білорусь, представник позивача був вимушений виїхати разом з родиною з м.Києва, а всі матеріали, в тому числі і оригінали документів, необхідні для подачі позову, залишилися за адресою робочого місця представника, що унеможливило підготовку та подання позовної заяви до 21.03.2022.

Крім того, у представника позивача були відсутні штатні працівники на робочих місцях і за місцем їхнього проживання, внаслідок їх виїзду в західні області України та за межі України. Тому з огляду на ситуацію, що сталася у зв`язку з військовим вторгненням рф на територію України, станом на 21.03.2022 позивач не мав фізичної можливості подати дану позовну заяву.

Правовий інститут строків звернення до адміністративного суду за захистом свого порушеного права не містить вичерпного, детально описаного переліку причин чи критеріїв їх визначення.

Натомість закон запроваджує оцінні, якісні параметри визначення таких причин, вони повинні бути поважними, реальними або непереборними і об`єктивно нездоланними на час плину строків звернення до суду. Ці причини (чи фактори об`єктивної дійсності) мають бути несумісними з обставинами, коли суб`єкт звернення до суду знав або не міг не знати про порушене право, ніщо правдиво йому не заважало звернутися до суду, але цього він не зробив і через власну недбалість, легковажність, байдужість, неорганізованість чи інші подібні за суттю ставлення до права на доступ до суду порушив ці строки.

Інакшого способу визначити, які причини належить віднести до поважних, ніж через зовнішню оцінку (кваліфікацію) змісту конкретних обставин, хронологію та послідовність дій суб`єкта правовідносин перед зверненням до суду за захистом свого права, немає. Під таку оцінку мають потрапляти певні явища, фактори та їх юридична природа; тривалість строку, який пропущений; те, чи могли і яким чином певні фактори завадити вчасно звернутися до суду, чи перебувають вони у причинному зв`язку із пропуском строку звернення до суду; яка була поведінка суб`єкта звернення протягом цього строку; які дії він вчиняв, і чи пов`язані вони з готуванням до звернення до суду тощо.

Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 введено в Україні воєнний стан, строк дії якого продовжено Указом Президента від 12.08.2022 р. № 573/2022 з 23 серпня 2022 року на 90 діб. Дія воєнного стану продовжується до цього часу.

Згідно висновків Великої Палати Верховного Суду у справі № 9901/462/21 введення воєнного стану на території України не може бути поважною причиною для поновлення строку без зазначення конкретних обставин, які унеможливили своєчасне звернення до суду, та без надання відповідних доказів того, як саме введення воєнного стану обумовило пропуск строку.

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та практику Суду як джерело права.

При визначенні місця рішень Європейського суду з прав людини в системі джерел вбачається доцільним підтримати загальновизнаний підхід стосовно того, що за своєю правовою природою рішення Європейського суду з прав людини є актами тлумачення Конвенції, а отже, як і прямі норми Конвенції та протоколів до неї, мають переважне застосування, порівняно із нормами національного законодавства, відповідно до положень частини другої статті 3 КАС України.

У рішенні від 27 червня 2000 року у справі «Ілхан проти Туреччини» ЄСПЛ зазначив, що правило встановлення обмежень звернення до суду у зв`язку з пропуском строку повинно застосовуватися з певною гнучкістю і без надзвичайного формалізму, воно не застосовується автоматично, не має абсолютного характеру і перевіряючи його виконання слід звернути увагу на обставини справи.

У рішенні по справі «Мірагаль Есколано та інші проти Іспанії» від 13 січня 2000 року та в рішенні по справі «Перес де Рада Каваніллес проти Іспанії» від 28 жовтня 1998 року ЄСПЛ вказав, що надто суворе тлумачення внутрішніми судами процесуальної норми позбавило заявників права доступ до суду і завадило розгляду їхніх позовних вимог.

Отже, як свідчить позиція ЄСПЛ у багатьох справах, основною складовою права на суд є право доступу, в тому розумінні, що з боку держави не повинні чинитись правові чи практичні перешкоди для здійснення цього права. Питання правової визначеності й передбачуваності є невід`ємною складовою верховенства права. У державі, яка керується принципом верховенства права, громадяни виправдано очікують, що вони можуть покладатися на попередні судові рішення в подібних справах, і таким чином можуть передбачати юридичні наслідки своїх дій чи бездіяльності.

Обґрунтовуючи причини пропуску строку звернення до суду позивач зазначає про те, що всі документи стосовно звернення до суду з даним позовом було передано адвокату Порхуну С.В., який після введення воєнного стану 19.03.2022 виїхав за межі України, що підтверджується відмітками в паспорті для виїзду за кордон та посвідкою про дозвіл на проживання в Федеративній Республіці Німеччина. У зв`язку з виїздом за кордон та відсутністю у складі адвокатського бюро інших штатних працівників, складення та пересилання позову в Україну адвокатом Порхуном С.В. зайняло чотири місяці.

На думку суду, вказані обставини є поважними причинами пропуску строку звернення до суду, оскільки позивачем зазначено конкретні обставини, які унеможливили своєчасне звернення до суду та надано відповідні докази того, як саме введення воєнного стану обумовило пропуск строку.

При вирішенні питання щодо можливості поновлення строку звернення до суду в період дії воєнного стану, необхідно враховувати інтенсивність бойових дій на певній території, загальної воєнної ситуації як в країні, так і в певному регіоні, де знаходиться учасник справи (його представник), при цьому суд має дотримуватися балансу між безпекою учасників справи та дотриманням процесуальних прав учасників справи і засад судочинства.

Відповідно до частин першої, шостої статті 121 КАС України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Про поновлення або продовження процесуального строку, відмову у поновленні або продовженні процесуального строку суд постановляє ухвалу, яка не пізніше наступного дня з дня її постановлення надсилається особі, яка звернулася із відповідною заявою.

КАС України не пов`язує право суду поновити пропущений строк звернення до адміністративного суду з певним колом обставин, що спричинили пропуск строку. Таким чином, у кожному випадку, суд з урахуванням конкретних обставин пропуску строку оцінює доводи, що наведені на обґрунтування клопотання про його поновлення, та робить висновок щодо поважності чи не поважності причин пропуску строку.

З урахуванням вищенаведеного, з метою додержання принципу правової визначеності та забезпечення права на справедливий суд, які є елементами принципу верховенства права, суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує позивачу право на справедливий суд шляхом визнання поважними причин пропуску строку звернення до суду та поновлення строку звернення до адміністративного суду.

Відповідно, клопотання відповідача про залишення позовної заяви без розгляду через пропуск строку звернення до суду, задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 121, 161, 248, 256, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Відмовити в задоволенні клопотання відповідача про залишення без розгляду позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" до Київської митниці як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 21.09.2021.

Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" про поновлення строку звернення до суду, задовольнити.

Визнати поважною причину пропуску Товариством з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" строку для звернення до суду із позовною заявою до Київської митниці як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 21.09.2021, та поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "Світ Інструменту Україна" цей строк.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду. Заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125203021
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —640/11797/22

Ухвала від 16.09.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 28.08.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 27.08.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 26.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 30.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 28.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 07.04.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні