Справа № 420/14547/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Ас-Транс Юг» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «Ас-Транс Юг» з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ059552 від 26.02.2024 року.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що відповідачем не дотримано процедуру оформлення та розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, яка є одним з фундаментальних показників правомірності винесеної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, грубо порушені положення Закону України «Про автомобільний транспорт» та Порядку № 1567 при притягненні позивача до відповідальності, а в діях позивача взагалі відсутні жодні ознаки порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Відзив, заперечення на відповідь на відзив обґрунтовані відповідачем тим, що під час здійснення перевірки додержання позивачем вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення вимог законодавства, зокрема, здійснення перевезень за відсутності картки водія у слоті цифрового тахографа. При цьому, відповідачем процедуру оформлення та розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт проведено у відповідності до вимог законодавства. Таким чином, оскаржувана постанова є правомірною та не підлягає скасуванню.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Ас-Транс Юг» проводить діяльність з надання послуг пасажирського перевезення автомобільним транспортом.
Відповідно до п. 1, пп. 1, 3 п. 4, п.п. 54 57 п. 5 «Положення про Державну службу з безпеки на транспорті», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті. Основними завданнями Укртрансбезпеки є: реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному транспорті; здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті.
Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; проводить перевірку транспортно-експедиційної документації на здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Відповідно до положень п. 2, 4, 14, 15 «Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
Рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
На виконання своїх повноважень, 04.01.2024 року посадовою особою Державної служби України з безпеки на транспорті на підставі направлення на рейдову перевірку від 28.12.2023 року №001278 проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.
Посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на транспорті 04.01.2024 року зупинено транспортний засіб марки MERCEDES-BENZ, ДНЗ НОМЕР_1 , власником якого був позивач, та складено акт перевірки №043351.
Перевіркою встановлено, що перевізником порушено п.6.1. Наказу МТЗУ № 340 від 07.06.2010р., а саме, при здійсненні нерегулярних пасажирських перевезень згідно договору транспортний засіб не обладнаний діючим та повіреним тахографом, а також на момент перевірки у водія відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа, чим порушено Наказ МТЗУ № 385 від 14.06.2015року та ст. 39, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Водій в поясненнях про причини порушення в акті зазначив, що керував транспортним засобом по індивідуальній книзі, оскільки є підмінним водієм.
Під час додаткового огляду транспортного засобу було виявлено діючий цифровий тахограф виробника «Continental», про що міститься запис на зворотному боці акту перевірки від 04.01.2024 року №043351 та встановлено, що на момент проведення перевірки у водія ОСОБА_1 відсутня роздруківка на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія за 04.01.2024 року, водій використовує особисту карту іншого водія.
На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 04.01.2024 року №043351 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 059552 від 26.02.2024 року, якою до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн. за порушення ч. 1 абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Позивач не погодився із правомірністю постанови про застосування до нього адміністративно-господарського штрафу та звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до ч. 1 абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи: за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.
Документи для регулярних пасажирських перевезень: для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України; для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України; для пасажира - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.
Документи для нерегулярних пасажирських перевезень: для автомобільного перевізника - ліцензія, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України; для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, договір із замовником транспортних послуг, документ, що засвідчує оплату транспортних послуг, інші документи, передбачені законодавством України.
Відповідно до положень ст. 18 Закону України «Про автомобільний транспорт» з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю. Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.
Згідно з п. 1.4, 3.3, 3.6 «Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті», затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 року №385, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.
Автомобільні перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють
періодичні інспекції.
Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.
Відповідно до п. 6.1, 6.3 «Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів», затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.06.2010 року №340 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Водій, що керує ТЗ, на автобусних маршрутах протяжністю до 50 км включно, вантажними автомобілями з повною масою до 3,5 тонн включно, веде індивідуальну контрольну книжку або повинен мати копію графіка змінності водіїв, або використовувати діючий та повірений тахограф.
Відповідно до ст. 35 Закону України «Про автомобільний транспорт» послуги з перевезення пасажирів автобусами можуть надаватися за видами режимів організації перевезень: регулярні, регулярні спеціальні, нерегулярні.
З аналізу зазначених положень законодавства вбачається, що при здійсненні саме нерегулярних перевезень автобусами, вони мають бути в обов`язковому порядку обладнані діючими та повіреними тахографами (п. 6.1 «Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів») у водія мають бути в наявності, в тому числі, і інші документи, передбачені законодавством України (ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт»), до яких відносяться у разі використання цифрового тахографа особисті картки водія кожного дня, протягом якого він керував транспортним засобом чи роздруківку даних роботи тахографа, протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу (п. 33 «Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті»).
При цьому, автомобільний перевізник забезпечує належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами (п. 3.6 «Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті») та здійснюють контроль за роботою водіїв транспортних засобів для забезпечення належного виконання покладених на них обов`язків, який включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог Закону України «Про автомобільний транспорт» та законодавства про працю (ст. 18 Закону України «Про автомобільний транспорт»).
В разі відсутності у водія, документів, про які зазначено вище, перевізник може бути притягнутий до відповідальності за ч. 1 абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Оскільки під час перевірки 04.01.2024 року було встановлено, що транспортний засіб марки MERCEDES-BENZ, ДНЗ НОМЕР_1 , власником якого є позивач, обладнаний цифровим тахографом, однак на момент проведення перевірки у водія ОСОБА_1 відсутня роздруківка на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія за 04.01.2024 року, водій використовує особисту карту іншого водія, в даному випадку суд вважає, що позивачем допущені порушення вимог ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», в частині наявності у водія всіх документів для здійснення перевезення, за що ч. 1 абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачена відповідальність.
Тахокарти, а також картки водія або роздруківки даних роботи цифрового тахографа, а у разі керування транспортним засобом, який не обладнаний тахографом - індивідуальна контрольна книжка водія, є документами, передбаченими законодавством України, на підставі яких виконуються, зокрема, пасажирські перевезення автомобільним транспортом, що відповідно до ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» входять до переліку обов`язкових документів при здійсненні перевезень. За відсутності документів, зокрема, в даному випадку, картки водія у слоті цифрового тахографа, а також за відсутності роздруківки з цифрового тахографа водія, на підставі яких виконуються перевезення, до осіб, які здійснюють перевезення вантажів транспортними засобами, застосовуються адміністративно-господарські штрафи. Не пред`явлення вказаних документів під час проведення перевірки свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що має наслідком для застосування санкцій, визначених ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Автомобіль позивача, на якому здійснювалось перевезення пасажирів, був обладнаний цифровим тахографом і водій був зобов`язаний використовувати особисту картку водія, однак він такої карти не використовував.
Таким чином, позивача правомірно притягнуто до відповідальності за постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ059552 від 26.02.2024 року.
Щодо тверджень позивача про те, що складання акту перевірки від 04.01.2024 року №043351 з додатковим оглядом транспортного засобу та внесенням додаткових записів щодо виявлених порушень, які міняють суть обставин, зазначених в початковому змісті акту, є порушенням процедури оформлення результатів перевірки та є підставою для не застосування до позивача штрафу, суд вважає безпідставними, з огляду на наступне.
З матеріалів перевірки та відеозапису процесу проведення перевірки вбачається, що водієм було надано документи для здійснення нерегулярних перевезень, в тому числі, індивідуальну контрольну книжку, при цьому водієм не зазначалося про наявність тахографа і тільки після складання акту та ознайомлення водія з його змістом, він зазначив про наявність тахографа, а тому посадовою особою Державної інспекції України з безпеки на транспорті проведений повторний огляд, виявлено тахограф, зроблена з нього роздруківка та встановлено, що в ньому використовується картка іншого водія ОСОБА_2 , а тому посадовою особою Державної інспекції України з безпеки на транспорті внесений додатковий запису про ці обставини, ознайомлено водія з актом, в якому він зазначив що керував транспортним засобом по індивідуальній книзі, оскільки є підмінним водієм.
Відповідно до п. 21, 25, 26, 27 «Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності). У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Суд звертає увагу, що акт перевірки є носієм доказової бази щодо виявлених фактів, а притягнення перевізника до відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт здійснюється на підставі матеріалів перевірки.
В даному випадку, суд вважає, що під час складання акту перевірки, внесенні доповнень до нього, посадовими особами Укртрансбезпеки не допущено порушень, які б не давали можливість встановити обставини вчинення порушення, свідчили б про порушення прав перевізника при складанні акту перевірки, тобто, не допущено порушень, які можуть вплинути на його законність та скасування акту адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.
Щодо доводів позивача про не вірну кваліфікацію виявленого під час перевірки порушення, суд їх не приймає до уваги, оскільки позивача притягнуто до відповідальності не за порушення режимів праці та відпочинку, а за не використання водієм ОСОБА_1 особистої картки водія до цифрового тахографа та відсутність роздруківки на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія за 04.01.2024; водій ОСОБА_1 використовує особисту картку іншого водія -
ОСОБА_3 даному випадку відповідачем вірно кваліфіковано дії відповідача в частині відсутності при перевезенні пасажирів необхідних документів, за що передбачена відповідальність положеннями абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Щодо тверджень позивача про підмінність водія та як наслідок не можливість використання особистої картки та здійснення роздруківки на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія за 04.01.2024 року, суд їх також не приймає до уваги, оскільки відповідно до положень п. 3.3, 3.6 «Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті», ст. 18 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами, організовують роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України, а водії забезпечує правильну експлуатацію тахографа, використовують особисту картку водія кожного дня, протягом якого керують транспортним засобом.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В цій справі відповідачем доведено порушення позивача вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів, надано докази на підтвердження цих обставин, а тому позивача правомірно притягнуто до відповідальності за постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ059552 від 26.02.2024 року.
Оскаржувана постанова прийнята в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, є правомірною та не підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Ас-Транс Юг» не обґрунтовані, не відповідають вимогам законодавства та не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 6, 14, 90, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Ас-Транс Юг» (вул. Бугаївська, буд. 35, офіс 404, м. Одеса, Одеська область, 65005, код ЄДРПОУ 40673473) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури, 9, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області (пл. Бориса Дерев`янка, 1, каб. 203, м. Одеса, 65008, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ059552 від 26.02.2024 року відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Леонід СВИДА
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125204273 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні