Рішення
від 17.02.2025 по справі 420/17328/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17328/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вовченко О.А., розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» до Одеської міської ради, третя особа: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 04.06.2024 надійшов позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» до Одеської міської ради, третя особа: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, у якому позивач просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради з не розгляду заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовним розміром 0,63 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку;

зобов`язати Одеську міську раду затвердити Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, буд. 59 Д та надати вказану земельну ділянку у постійне користування.

В обґрунтування позовних вимог позивач, зокрема, зазначає, що 20.06.2020, рішенням Одеської міської ради №6129 від 10.06.2020 позивачеві надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення вищезгаданої земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку разом із прибудинковою територією.

Як зазначено у позові, позивачем було виконано вимоги передбачені ч.2 ст.123 ЗК України: розроблено та подано до відповідача проект землеустрою щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки на якій розташовано даний будинок, разом із прилеглої до нього прибудинкової території у постійне користування для їх обслуговування співвласниками.

В свою чергу, зазначає позивач, Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради листом від 16.02.2024 вх.№01-17/20-3ПІ позивача повідомлено про те, що об`єднанню надана відповідь листом від 16.08.2021 за №01-20/461 про повернення проекту землеустрою позивача, пояснюючи це тим, що у ОСББ є можливість отримати дану земельну ділянку в оренду шляхом звернення до відповідача із відповідним клопотанням, так як станом на сьогодні Кабінетом Міністрів України порядок передачі земельних ділянок співвласникам багатоквартирного будинку ще не встановлений, розгляд порушеного питання департамент вважає передчасним.

На думку позивача бездіяльність відповідача є протиправною і підлягає скасуванню із зобов`язанням Одеську міську раду вчинити певні дії.

Ухвалою суду від 19.06.2024 року позов залишено без руху.

28.06.2024 року до суду надійшло клопотання разом із доказами сплати судового збору.

Ухвалою суду від 16.07.2024 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

01.08.2024 до суду від представника Одеської міської ради надійшло клопотання про продовження Одеській міські раді строку для подання відзиву на позовну заяву ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д».

02.08.2024 року від представника Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради до суду надійшли пояснення, в яких зазначено, що Департамент земельних ресурсів Одеської міської заперечує проти позову ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д».

У поясненнях вказано, що у даній справі відсутній факт протиправної бездіяльності, листом Департаменту від 07.10.2021 № 01-20/461 було надано компетентним у вирішенні даного питання органом, що є активною формою поведінки суб`єкта владних повноважень.

Також, як вказано Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради, рішенням Одеської міської ради від 10.06.2020 № 6129-VII надано дозвіл ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,5427 га, за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Особливості передачі земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, регламентовано ст. 42 Земельного кодексу України. Частина 2 ст. 42 Земельного кодексу України передбачає, що земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або B постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Проте, як стверджує Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, на даний момент Кабінетом Міністрів України не затверджено нормативно-правовий акт, який врегульовує порядок передачі безоплатно у власність або у постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку земельних ділянок. Про зазначене позивача у даній справі було повідомлено Департаментом листом від 07.10.2021 № 01-20/461.

Третя особа вказує, що у своїй діяльності Департамент та Одеська міська рада керуються виключно законами та підзаконними нормативно-правовими актами, що й виключає, можливість передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки, за умови відсутності спеціального порядку, встановленого Кабінетом Міністрів України.

Зважаючи на вищевикладене, Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради просить суд відмовити у задоволенні позову ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д».

05.08.2024 року від представника Одеської міської ради до суду надійшов відзив на позов разом із додатками, в якому вказано, що Одеська міська рада заперечує проти задоволення позовної заяви ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д», оскільки вважає заявлені позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими.

З покликанням на приписи абз. 2, абз. 4 ч. 1 ст. 1, ч. 1 ст. 4 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», ч. 2 ст. 382 Цивільного кодексу України, відповідач зазначає, що на сьогодні порядок, який би визначав механізм передачі прибудинкової території у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку, Кабінетом Міністрів України не визначено.

Відповідач вказує, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.12.2019 у справі №420/5205/19, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2020 та постановою Верховного Суду від 08.11.2023 визнано протиправною бездіяльність Одеської міської ради з не розгляду заяви ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» від 01.09.2017 №75/17 про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення у власність співвласникам багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, буд. 59Д, орієнтовним розміром 0,5427 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, та зобов`язано Одеську міську раду розглянути відповідне звернення. На виконання вищезазначених судових рішень Одеською міською радою 10.06.2020 прийнято рішення №6129-VII «Про надання дозволу об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯМСА 59Д» на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,5427 га, за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 59Д, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, вид використання - для експлуатації та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з прибудинковою територією» 16.08.2021 ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» звернулося до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради в порядку ч. 2 ст. 42 Земельного кодексу України із заявою про затвердження проєкту землеустрою щодо передачі у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку земельної ділянки, орієнтовною площею 0,63 га, за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, 59Д, цільове призначення для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Розглянувши заяву ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» від 16.08.2021, Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради листом від 07.10.2021 №01-2-/461 повідомив заявника про неможливість прийняття рішення про затвердження проєкту землеустрою у зв`язку з відсутністю встановленого Кабінетом Міністрів України порядку передачі співвласникам багатоквартирного будинку земельних ділянок у постійне користування. 07.02.2024 ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» звернулось із запитом на отримання публічної інформації до Одеської міської ради, у якому просило надати інформацію стосовно розгляду Одеською міською радою проєкту землеустрою щодо відведення у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку земельної ділянки, орієнтовною площею 0,63 га, за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, 59Д, цільове призначення для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. На виконання доручення першого заступника Одеською міського голови Філатова О.А. Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради листом від 16.02.2024 №01-17/20-3пі повідомлено заявника про повернення проєкту землеустрою, про що зазначалося в листі від 07.10.2021 №01-20/461.

З урахуванням наведеного, на думку відповідача, звернення ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д», що стосувалися передачі йому у постійне користування земельної ділянки, адресовані Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, були розглянуті уповноваженим у сфері земельних правовідносин органом місцевого самоврядування, за результатом чого надано вичерпну відповідь, в якій повідомлено про відсутність визначеного Кабінетом Міністрів України порядку такої передачі, що унеможливлює прийняття Одеською міською радою будь-якого рішення

Також, у відзиві вказано, що зазначаючи у ч. 2 ст. 42 Земельного кодексу України про порядок безоплатної передачі земельних ділянок об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку у постійне користування, який повинен бути встановлений Кабінетом Міністрів України, законодавець передбачає для такої передачі іншу процедуру, яка є відміною від вже визначної Земельним кодексом України процедури відведення земельних ділянок громадянам та юридичним особам. Натомість, жодного посилання на відповідну постанову Кабінету Міністрів України, яка б визначала порядок безоплатної передачі земельної ділянки у власність чи користування об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» у позовній заяві не наводить.

Враховуючи те, що суб`єктом звернення до Одеської міської ради із заявою було об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, та з урахуванням посилання заявника на положення ст. 42 Земельного кодексу України і зазначеного у заяві цільового призначення земель «для розташування та обслуговування багатоквартирного житлового будинку», Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради було обґрунтовано застосовано положення ч. 2 ст. 42 Земельного кодексу України, якими передбачено порядок передачі прибудинкової території у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку. Натомість, застосування у даному випадку приписів ст. 123 Земельного кодексу України є неможливим, оскільки ч. 2 ст. 42 Земельного кодексу України є спеціальною нормою, яка передбачає спеціальний порядок передачі земельної ділянки у постійне користування, а тому застосовується замість ст. 123 Земельного кодексу України.

На думку відповідача, враховуючи зміст заяви, тип суб`єкта звернення та законодавче урегулювання порушеного питання, відносини, що склались між Одеською міською радою та ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д», регламентуються саме ст. 42 Земельного кодексу України, якою не передбачається вирішення порушеного питання на пленарному засіданні сесії міської ради, а порядок розгляду цього питання і має бути встановлений Кабінетом Міністрів України. Відповідач вказує, що розгляд органами місцевого самоврядування питань регулювання земельних відносин включає в себе не лише прийняття депутатським корпусом рішень про надання дозволу на розробку проєкту та його затвердження, але й попередній розгляд виконавчими органами рад поданих заявниками звернень на предмет повноти поданих документів, відповідності заявленого речового права вимогам законодавства, містобудівній документації тощо. За таких обставин виконавчі органи міських рад виступають окремими суб`єктами у сфері земельних відносин, наділеними законом самоврядними та делегованими повноваженнями, що включають розгляд звернень щодо передачі земельних ділянок та надання на них вичерпних відповідей.

З покликанням на ч. 2 ст. 24 Регламенту Одеської міської ради VIII скликання, затвердженого рішенням від 02.12.2020 №1-VII, у відзиві зазначено, що жодного проєкту рішення щодо затвердження або відмови у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» до порядку денного сесії Одеської міської ради уповноваженими на це органами внесено не було, з урахуванням чого відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності Одеської міської ради, яка не мала ані фактичних, ані юридичних підстав для розгляду таких заяв, та, відповідно, зобов`язання Одеської міської ради прийняти відповідне рішення за умови відсутності внесеного на її розгляд проєкту.

У даному випадку, як вказано у відзиві, звернення ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» було адресовано безпосередньо до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської. Так, за наслідком розгляду звернення ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради було надано відповідь шляхом направлення листа від 07.10.2021 №01-2-/461 ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д». Натомість на розгляд пленарного засідання Одеської міської ради не надходив проєкт рішення Одеської міської ради щодо затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування або про відмову у затвердженні такого проєкту землеустрою. Зазначене вказує на об`єктивну неможливість розгляду Одеською міською радою заяви ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д», у зв`язку з ненадходженням цього питання безпосередньо до Одеської міської ради, що свідчить про відсутність протиправної бездіяльності Одеської міської ради.

Зважаючи на вищевикладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д».

Ухвалою суду від 06.08.2024 року задоволено клопотання представника відповідача та поновлено Одеській міській раді строк на подання відзиву на позовну заяву.

20.08.2024 року від представника позивача до суду надійшла заява про розподіл судових витрат разом із додатками.

21.08.2024 року від представника Одеської міської ради до суду надійшла заява про залишення позову без розгляду.

У заяві вказано, що Одеська міська рада вважає позовну заяву ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» поданою з пропуском строку звернення до адміністративного суду, що є підставою для залишення позову без розгляду відповідно до ч. 3 ст. 123 та п. 8 ч. 1 ст. 240 КАС України

05.09.2024 року від представника відповідача до суду надійшло клопотання, в якому представник Одеської міської ради просить суд відмовити у задоволенні заяви ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» про стягнення судових витрат у розмірі 6 622,50 грн.

Ухвалою суду від 10.09.2024 року позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» до Одеської міської ради, третя особа: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху.

За вх.№ЕС/44068/24, вх.№ЕС/44045/24 від представника позивача до суду надійшло клопотання про поновлення позивачу строку для подання позовної заяви.

За вх.№ЕС/44466/24 від представника відповідача до суду надійшло клопотання, в якому представник Одеської міської ради просить суд відмовити у задоволенні клопотання представника позивача по поновлення строку звернення до суду.

Ухвалою суду від 17.02.2025 року задоволено клопотання представника об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» про поновлення пропущеного строку на звернення до суду, поновлено об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» строк на звернення до суду з даною позовною заявою, відмовлено у задоволенні заяви представника відповідача про залишення без розгляду позовної заяви об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» до Одеської міської ради, третя особа: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, продовжено розгляд справи №420/17328/24 за позовом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» до Одеської міської ради, третя особа: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою, відзивом на позов, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги та перевіривши їх наданими доказами, суд встановив таке.

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» зареєстроване 22.06.2016 за №1 556 102 0000 055806.

Судом встановлено, що у вересні 2019 року об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯМСА 59Д» звернулося з позовом до Одеської міської ради, третя особа: Департамент комунальної власності Одеської міської ради, в якому просило:

визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради з не розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою;

зобов`язати відповідача розглянути заяву ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» від 01.09.2017 вих. №75/17 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність співвласникам багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, будинок 59Д, орієнтованим розміром 0,5427 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, та у строк, встановлений статтею 118 Земельного кодексу України надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову у його наданні.

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 16.12.2019 року по справі № 420/5205/19, яке залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2020, позов задовольнив частково: визнав протиправною бездіяльність Одеської міської ради з нерозгляду заяви ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» від 01.09.2017 вих. №75/17 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність співвласникам багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовним розміром 0,5427 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; зобов`язав Одеську міську раду розглянути заяву ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» від 01.09.2017 вих. №75/17 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність співвласникам багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, будинок 59Д, орієнтовним розміром 0,5427 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, з прийняттям по вказаній заяві рішення; у задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Одеською міською радою 10.06.2020 прийнято рішення №6129-VII «Про надання дозволу об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯМСА 59Д» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,5427 га, за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 59Д, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, вид використання - для експлуатації та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з прибудинковою територією», яким керуючись пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтями 12, 42Земельного кодексу України, наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. № 548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», враховуючи рішення Одеського адміністративного суду від 16.12.2019 року за справою № 420/5205/19, розглянувши клопотання об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯМСА 59Д» (далі ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д», ідентифікаційний код 40587458) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,6300 га, за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 59Д, а також додані до нього документи та графічні матеріали, Одеська міська рада вирішила надати дозвіл ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,5427 га, за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 59Д, цільове призначення В.02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, вид використання - для експлуатації і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з прибудинковою територією.

Пунктом 2 даного рішення Одеська міська рада зобов`язала ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» після формування земельної ділянки надати до виконавчого органу Одеської міської ради щодо забезпечення реалізації повноважень Одеської міської ради у галузі земельних відносин розроблений та погоджений у встановленому законом порядку проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

16.08.2021 року ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» звернулося до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради із листом (заявою), в якому вказано, що позивач направляє проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "ВІЛЬЯМСА 59Д", загальною площею 0,6277 га, для експлуатації та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з прибудинковою територією, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 59Д, для підготовки відповідного рішення, згідно вимог чинного законодавства.

Розглянувши заяву ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» від 16.08.2021, Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради листом від 07.10.2021 №01-2-/461 повідомив заявника про те, що Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради розглянув наданий позивачем проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6277 га, у постійне користування, за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

У листі, з покликанням на ст.42 Земельного кодексу України, вказано що враховуючи те, що на теперішній час Кабінетом Міністрів України порядок передачі земельних ділянок співвласникам багатоквартирного будинку ще не встановлений, розгляд порушеного питання Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради вважає передчасним.

Також, у листі зазначено, що Департамент повернеться до розгляду порушеного питання після розроблення та затвердження порядка, встановленим Кабінетом Міністрів України, який передбачений статтею 42 Земельного кодекс України.

07.02.2024 року ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д» звернулось із запитом на отримання публічної інформації до Одеської міської ради, у якому просило згідно з ч.2 ст.34, ст.41 Конституції України, Земельного кодексу України, Законами України «Про доступ до публічної інформації», «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», надати публічну інформацію, яка знаходиться у володінні Одеської міської ради, та стосується безпосередньо заявника ОСББ «ВІЛЬЯМСА 59Д», а саме: результат розгляду Одеською міською радою проекту землеустрою від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯМСА 59Д» щодо відведення земельної ділянки площею 0,63 га розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

На виконання доручення першого заступника Одеською міського голови Філатова О.А. Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради листом від 16.02.2024 №01-17/20-3пі повідомлено заявника про повернення проєкту землеустрою, про що зазначалося в листі №01-20/461.

Вважаючи бездіяльність Одеської міської ради з не розгляду заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, буд. 59 Д, орієнтовним розміром 0,63 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначає Закон України від 29.11.2001 № 2866-III «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі Закон № 2866-III).

За визначенням термінів, наведених у статті 1 Закону № 2866-III, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна; співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.

Згідно із частиною 4 статті 4 вказаного вище Закону основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

У постанові від 30.12.2021 у справі № 813/2140/18 Верховний Суд зробив висновок про те, що за змістом статті 22 Закону № 2866-III, ОСББ використовує наявні у нього права, у тому числі й право на безоплатне отримання у власність земельних ділянок, передбачене частиною другою статті 42 Земельного кодексу України, для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів.

Відповідно до п.г ч.2 ст.89 ЗК України у спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки:співвласників багатоквартирного будинку.

Згідно з п.д) ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку;

Частина друга статті 42 ЗК України визначає, що земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У постанові від 18.03.2019 у справі № 263/68/17 Верховний Суд дійшов висновку, що із цільового призначення земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, та норм статті 42 ЗК України випливає, що в разі приватизації громадянами квартир у такому будинку земельна ділянка як така, що входить до житлового комплексу, може передаватися безоплатно у власність або надаватись у користування лише об`єднанню співвласників будинку, створеному відповідно до Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» у порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521 «Про реалізацію Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку». нормами земельного законодавства не передбачено можливості передачі у власність чи користування окремим співвласникам багатоквартирних будинків земельної ділянки, на якій розташований багатоквартирний жилий будинок, або її частини.

Така правова позиція підтримана Верховним Судом у постанові від 17.06.2020 у справі №522/15253/16-а.

У постанові від 07.11.2019 у справі № 682/345/16-а Верховний Суд звернув увагу на те, що правовий статус прибудинкової території є по суті невизначеним, оскільки єдиними су6єктом права власності на прибудинкову територію приватизованого багатоквартирного, як це випливає зі змісту статті 42 Земельного кодексу України, є об`єднання власників такого будинку, проте законодавством України процедуру передачі земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки та прибудинкова територія, не передбачено.

Своєю чергою, за приписами частин першої, третьої статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ч.5 ст.118 ЗК України передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту землеустрою щодо приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 9 стаття 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначає стаття 122 ЗК України, згідно якої сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (частина перша цієї статті).

У силу приписів статті 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР).

Відповідно до ст.2 Закону № 280/97-ВР відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною 1 статті 5 Закону № 280/97-ВР визначено, що система місцевого самоврядування включає:

територіальну громаду;

сільську, селищну, міську раду;

сільського, селищного, міського голову;

виконавчі органи сільської, селищної, міської ради;

районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст;

органи самоорганізації населення.

Згідно з частиною 1 статті 10 цього Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 3 вказаної статті визначено, що представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до ч.1 ст.11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Згідно з ч.1 ст.16 Закону № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Відповідно до статті 25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

При цьому згідно з п.п.1 п.а) ч.1 ст.33 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів;

Відповідно до з п.а) ч.1 ст.33 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

б) делеговані повноваження, зокрема:

1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів

8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

За змістом пункту 34 частини першої статті 26 вказаного Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

У частині п`ятій статті 46 Закону № 280/97-ВР визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Положеннями статті 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Регламенту Одеської міської ради VIII скликання, затвердженого рішенням від 02.12.2020 №1-VIII, пропозиції з питань на розгляд ради вносяться міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом, а також загальними зборами громадян в порядку місцевої ініціативи, передбаченому Статутом міста.

Системний зміст наведених норм права дає змогу дійти висновку, що ОСББ як юридична особа, має право звернутися до уповноважених органів із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного будинку, а відповідний орган зобов`язаний прийняти відповідне рішення про надання або про відмову у наданні такого дозволу.

При цьому зміст положень Регламенту Одеської міської ради дає підстави дійти висновку, що порядок внесення проекту рішення до порядку денного сесії Одеської міської ради є багатоетапним процесом, який передбачає попередній розгляд клопотання з питань надання земельних ділянок комунальної власності територіальної громади м. Одеси у власність чи користування третьою особою по справі, наступне дослідження та внесення на розгляд постійної комісії з питань землеустрою та земельних правовідносин, а вже потім включення до порядку денного сесії.

Суд зазначає, що компетентним органом на вирішення по суті заяви позивача про затвердження проекту землеустрою є Одеська міська рада.

В той же час, обсяг наданих та досліджених судом доказів дає підстави стверджувати, що саме відповідачем, тобто Одеською міською радою права об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» не розглядом заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, буд. 59 Д, орієнтовним розміром 0,63 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку порушено не було.

Так, відповідну заяву було подано не до відповідача, а до третьої особи, тобто до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, який є суб`єктом владних повноважень в розумінні ст.4 КАС України та окремою юридичною особою.

Зі змісту наданого до суду листа Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради листом від 07.10.2021 року №01-2-/461 вбачається, що саме третьою особою було повернуто позивачу відповідний проект та зазначено що саме вказаним департаментом його розглянуто.

Доказів того, що заява позивача від 07.02.2024 року та додані до неї документи було передані до Одеської міської ради для прийняття відповідного рішення до суду не надано.

За вказаного правового регулювання та встановлених обставин при розгляді даної адміністративної справи, суд не вбачає підстав для визнання протиправною бездіяльності Одеської міської ради з не розгляду заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування співвласників багатоквартирного будинку земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, буд. 59 Д, орієнтовним розміром 0,63 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Необхідно зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Положеннями ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч.2).

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Приписами ч.1 ст.77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов позивача не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» до Одеської міської ради, третя особа: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ВІЛЬЯСА 59Д» (вул. Ак. Вільямса, 59Д, м.Одеса, 65122, код ЄДРПОУ 40587458).

Відповідач - Одеської міської ради (пл. Думська, 1, м.Одеса, 65026, код ЄДРПОУ 26597691).

Третя особа - Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (пл.Успенська, 83/85, м.Одеса, 55011, код ЄДРПОУ 44162529)

Суддя O.A. Вовченко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125204439
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/17328/24

Рішення від 17.02.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні