СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 лютого 2025 р. Справа №480/8198/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шевченко І.Г., розглянувши в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України ( ІНФОРМАЦІЯ_1 військова частина НОМЕР_2 ), НОМЕР_3 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (далі - відповідач-1, НОМЕР_5 прикордонний загін), в якій просив:
1) визнати протиправною бездіяльність НОМЕР_1 прикордонного загону, яка полягає у не застосуванні пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції чинній з 29.01.2020 року при обчисленні ОСОБА_1 в період з 29.01.2020 по 16.05.2022 року включно розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, а саме не визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,14 вказаної постанови,
2) зобов`язати НОМЕР_5 прикордонний загін провести перерахунок грошового забезпечення та доплатити ОСОБА_1 :
- за період з 29.01.2020 року по 31.03.2020 року включно належні з урахуванням проведених раніше виплат суми грошового забезпечення, обчисленого із розмірів посадового окладу 5040,00 грн. на місяць та окладу за військовим званням 1350,00 грн. на місяць, визначених з урахуванням пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції чинній з 29.01.2020 року шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України від 14.11.2019 року №294-ІХ «Про Державний бюджет України на 2020 рік» на 01.01.2020 року, на відповідні тарифні коефіцієнти;
- за період з 01.04.2020 року по 31.12.2020 року включно належні з урахуванням проведених раніше виплат суми грошового забезпечення, обчисленого із розмірів посадового окладу 5550,00 грн. на місяць та окладу за військовим званням 1350,00 грн. на місяць, визначених з урахуванням пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції чинній з 29.01.2020 року шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України від 14.11.2019 року №294-ІХ «Про Державний бюджет України на 2020 рік» на 01.01.2020 року, на відповідні тарифні коефіцієнти;
- за період з 01.01.2021 року по 30.06.2021 року включно належні з урахуванням проведених раніше виплат суми грошового забезпечення, обчисленого із розмірів посадового окладу 5990,00 грн. на місяць та окладу за військовим званням 1450,00 грн. на місяць, визначених з урахуванням пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції чинній з 29.01.2020 року шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України від 15.12.2020 року №1082-ІХ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» на 01.01.2021 року, на відповідні тарифні коефіцієнти;
- за період з 01.07.2021 року по 31.12.2021 року включно належні з урахуванням проведених раніше виплат суми грошового забезпечення, обчисленого із розмірів посадового окладу 5990,00 грн. на місяць та окладу за військовим званням 1540,00 грн. на місяць, визначених з урахуванням пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції чинній з 29.01.2020 року шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України від 15.12.2020 року №1082-ІХ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» на 01.01.2021 року, на відповідні тарифні коефіцієнти;
- за період з 01.01.2022 року по 16.05.2022 року включно належні з урахуванням проведених раніше виплат суми грошового забезпечення, обчисленого із розмірів посадового окладу 6550,00 грн. на місяць та окладу за військовим званням 1690,00 грн. на місяць, визначених з урахуванням пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції чинній з 29.01.2020 року шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України від 02.12.2021 року №1928-ІХ «Про Державний бюджет України на 2022 рік» на 01.01.2022 року, на відповідні тарифні коефіцієнти;
- за період з 29.01.2020 року по 16.05.2022 року включно належні з урахуванням проведених раніше виплат суми грошової допомоги для оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань у розмірі місячного грошового забезпечення, обчисленого із розмірів посадового окладу в період з 29.01.2020 року по 31 03 2020 року 5040,00 грн. на місяць, з 01.04.2020 року по 31.12.2020 року 5550,00 грн. на місяць, з 01.01.2021 року по 31.12.2021 року 5990,00 грн. на місяць, з 01.01.2022 року по 16.05.2022 року 6550,00 грн. на місяць, та розміру окладу за військове звання з 29.01.2020 року по 31.12. 2020 року 1350,00 грн. на місяць, з 01.01.2021 року по 30.06.2021 року 1450,00 грн. на місяць, з 01.07.2021 року по 31.12.2021 року 1540,00 грн. на місяць, з 01.01.2022 року по 16 05 2022 року 1690,00 грн. на місяць, визначених з урахуванням пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб в редакції чинній з 29.01.2020 року шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України від 14.11.2019 року № 294-ІХ «Про Державний бюджет України на 2020 рік» на 01.01.2020 року, Законом України від 15.12.2020 року № 1082-ІХ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» на 01.01.2021 року, Законом України від 02.12.2021 року № 1928-ІХ «Про Державний бюджет України на 2022 рік» на 01.01.2022 року, на відповідні тарифні коефіцієнти.
Свої вимоги мотивував тим, що бездіяльність відповідача щодо не нарахування та не виплати позивачу з 29.01.2020 по 16.05.2022 основних видів грошового забезпечення, грошової допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого 01 січня відповідного року є протиправними, оскільки Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року по справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 постанови № 103, яким в тому числі були внесені зміни до пункту 4 постанови № 704. Таким чином, з дня набрання законної сили рішення у справі № 826/6453/18 діє редакція пункту 4 Постанови № 704, яка була чинною до зазначених змін.
Отже, з 29 січня 2020 року (дата набрання чинності судовим рішенням у справі №826/6453/18) виникли підстави для визначення розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13,14.
Ухвалою суду від 07.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач-1 подав відзив на позов, в якому просив відмовити у задоволенні позову з огляду на те, що на час виникнення спірних відносин п.4 постанови КМУ від 30.08.2017 №704 визначав, що при обчисленні розміру посадових окладів, окладів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник як "розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року".
Ухвалою суду від 16.10.2023 до участі у розгляді справи залучено як другого відповідача НОМЕР_6 мобільний прикордонний загін Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) (далі - відповідач-2, НОМЕР_6 мобільний прикордонний загін).
Відповідачем-2 подано відзив, в якому представник НОМЕР_3 мобільного прикордонного загону просив відмовити у задоволенні позову з огляду на те, що у спірний період з 29.01.2020 по 16.05.2022, ОСОБА_1 не проходив службу в НОМЕР_7 мобільному прикордонному загоні, оскільки витягом з наказу начальника НОМЕР_8 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 82-ОС від 17:05.2022 ОСОБА_1 було зараховано у списки особового складу та на всі види забезпечення і призначено на посаду офіцера 2 вогневої групи 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ). Відтак, правові підстави оскаржувати дії чи бездіяльність відповідача-2 у ОСОБА_1 відсутні.
Дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач у період з 29.01.2020 по 16.05.2022 проходив військову службу в НОМЕР_9 прикордонному загоні. Зокрема, згідно витягу з наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону за №213-ОС від 16.05.2022 старшого лейтенанта ОСОБА_1 виключено зі списків НОМЕР_10 прикордонного загону та направлено у розпорядження НОМЕР_8 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України з 16.05.2022 (а.с.20).
Згідно витягу з наказу начальника НОМЕР_8 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 82-ОС від 17.05.2022 ОСОБА_1 було зараховано у списки особового складу та на всі види забезпечення і призначено на посаду офіцера 2 вогневої групи 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) (а.с.78).
Копіями розрахункових листів позивача за спірний період підтверджується, що позивачу було нараховано та виплачено грошове забезпечення, у тому числі у грудні 2020 року - матеріальна допомога для оздоровлення (а.с.24), у грудні 2021 року - матеріальна допомога для оздоровлення та у січні 2022 року - матеріальна допомога для оздоровлення (а.с.28).
У відзиві та у листі на заяву представника позивача щодо нарахування грошового забезпечення за спірний період з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом на 1 січня відповідного року НОМЕР_5 прикордонний загін не заперечував, що нарахування та виплата грошового забезпечення позивачу, у т.ч. грошової допомоги на оздоровлення за спірний період, є прожитковий мінімум на 1 січня 2018 року (а.с.18-19).
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд вказує наступне.
Згідно ч.1 ст.9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами 2, 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Тобто грошове забезпечення включає в себе усі, встановлені законом, надбавки, доплати та винагороди, передбачені під час проходження служби.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
Так, підпунктами 1,2 пункту 6 "Матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань" розділу IV "Порядок, умови та розміри виплати одноразових додаткових видів грошового забезпечення" Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.06.2018 № 558 (далі - Інструкція №558) передбачено, що військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) за рішенням начальника (командира) органу Держприкордонслужби може надаватися у межах фонду грошового забезпечення, затвердженого в кошторисі органу Держприкордонслужби, один раз на рік матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань (далі - матеріальна допомога) в розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення. Матеріальна допомога військовослужбовцям виплачується за місцем штатної служби або органом, у якому військовослужбовець перебуває на фінансовому забезпеченні.
Підпунктами 1,2,5 пункту 7 "Допомога для оздоровлення" розділу IV "Порядок, умови та розміри виплати одноразових додаткових видів грошового забезпечення" Інструкції №558 визначено, що військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) один раз на рік надається допомога для оздоровлення (далі - допомога) в розмірі місячного грошового забезпечення. Допомога надається військовослужбовцям за їх рапортом за місцем штатної служби на підставі наказу начальника (командира) органу Держприкордонслужби, а начальникові (командирові) - на підставі наказу начальника вищого рівня із зазначенням у ньому розміру допомоги. Розмір допомоги визначається виходячи з посадового окладу, окладу за військовим званням та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (крім одноразових додаткових видів та винагород), які військовослужбовець отримує за займаною ним штатною посадою на день видання наказу про надання цієї допомоги.
У свою чергу, відповідно до абз. 1 ч. 4 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності
Так, 30.08.2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (набрала чинності з 01.03.2018 року, далі - Постанова № 704), якою зокрема затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, додаткові види грошового забезпечення та розміри надбавки за вислугу років, у тому числі військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу.
Пунктом 4 Постанови №704 (в редакції, чинній до 24.02.2018) установлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Також додатки 1, 12, 13, 14 до Постанови № 704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.
Втім, 21.02.2018 року (тобто ще до набрання чинності Постановою №704) відповідно до частини 4 статті 63 Закону № 2262-XII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (набрала чинності 24.02.2018 року, далі - Постанова №103) та якою пунктом 6 до постанови КМУ № 704 внесено зміни, внаслідок яких пункт 4 постанови КМУ № 704 викладено у новій редакції: "4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14".
Тобто станом на час набрання Постановою №704 чинності - 01.03.2018 пункт 4 постанови № 704 визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник як розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року.
У подальшому постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 по справі №826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови №103.
З огляду на зазначене, з 29.01.2020 була відновлена дія редакції пункту 4 Постанови №704, яка діяла до внесення змін пунктом 6 Постанови №103, та відповідно до якої розміри посадового окладу та окладу за військовими (спеціальними) званнями визначатися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт
Таким чином, з 29.01.2020 була відновлена дія такої величини обчислення розміру посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу як прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13,14, на відміну від попереднього правила обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімумом для працездатних осіб, встановлений законом на 01.01.2018.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що згідно з Постановою №704 розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є стала величина - розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня відповідного календарного року, а не станом на 01.01.2018, оскільки положення пункту 4 Постанови № 704, в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 щодо часового визначення прожиткового мінімуму для працездатних осіб як "01 січня 2018 р.", скасоване 29.01.2020 вищезазначеною постановою Шостого апеляційного адміністративного суду у справі № 826/6453/18.
У подальшому постановою КМУ від 12.05.2023 № 481 внесено зміни до пункту 4 Постанови №704, якою абзац перший викладено в такій редакції: "4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб розраховуються виходячи з розміру 1 762 гривні та визначаються шляхом множення на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14".
Постанова КМУ від 12.05.2023 №481 набрала чинності 20.05.2023.
За загальними правилами застосування норм права в часі, відповідний нормативно-правовий акт врегульовує правовідносини із дати набрання ним чинності (в залежності від обставин опублікування тощо), із дати значно пізніше від дати прийняття і набрання чинності, вказівку про що містить такий акт, або із дати, яка в календарному застосуванні передує даті прийняття акту, відомості у зв`язку із чим повинні зазначатися в останньому.
Так, згідно з частиною 1 статті 52 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" №794-VІІ від 27.02.2014 постанови Кабінету Міністрів України набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.
Таким чином, з 29.01.2020 до 19.05.2023 включно, з урахуванням вказаного правового регулювання, обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням мало здійснюватися виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року.
У цій справі спірним періодом позивач визначає період з 29.01.2020 по 16.05.2022.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 № 294-IX у 2020 році установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102 гривні.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" встановлено розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб: з 1 січня - 2270 гривень.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" від 02.12.2021 № 1928-IX встановлено розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб: з 1 січня - 2481 гривня.
Отже, враховуючи вищевикладене, у період, зокрема, з 29.01.2020 по 16.05.2022 включно грошове забезпечення позивача мало розраховуватися виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" станом на 01.01.2020 (2 102,00 грн.), з 01.01.2021 по 31.12.2021 включно грошове забезпечення позивача мало розраховуватися виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" станом на 01.01.2021 (2 270,00 грн.), з 01.01.2022 по 16.05.2022 включно грошове забезпечення позивача мало розраховуватися виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" станом на 01.01.2022 (2 481,00 грн.).
Разом з тим, матеріалами справи підтверджується, що при обрахунку та виплаті в 2020р., 2021р., 2022р., позивачу грошового забезпечення, та з якого мала б бути обрахована та виплачена у цей період грошова допомога на оздоровлення (грудень 2020р., грудень 2021р., січень 2022р.) було застосовано розмір прожиткового мінімуму працездатних осіб станом на 01.01.2018. Ці обставини не заперечувались відповідачем-1 у відзиві та у листі (а.с.18-19).
Таким чином, враховуючи, що з 29.01.2020, тобто з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/6453/18, виникають підстави для розрахунку грошового забезпечення, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом на 1 січня відповідного року, суд дійшов висновку, що відповідач-1, здійснюючи нарахування та виплату грошового забезпечення за період з 29.01.2020 до 16.05.2022 включно, виходячи з прожиткового мінімуму на 1 січня 2018 року, а не з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом на 1 січня відповідного року, діяв не у спосіб, передбачений чинним законодавством, такі його дії не відповідають критеріям правомірності, визначених в ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дій НОМЕР_1 прикордонного загону щодо нарахування та виплати позивачу за період з 29.01.2020 по 31.12.2020, з 01.01.2021 по 31.12.2021, з 01.01.2022 по 16.05.2022 основних видів грошового забезпечення без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та зобов`язати НОМЕР_5 прикордонний загін здійснити перерахунок та виплату позивачу за ці періоди грошового забезпечення відповідно до Постанови КМУ №704 із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2020, на 01.01.2021, 01.01.2022 на відповідний тарифний коефіцієнт із урахуванням раніше виплачених сум.
Крім того, враховуючи, що відповідач-1, здійснював нарахування та виплату грошової допомоги на оздоровлення у грудні 2020 року, грудні 2021р., січні 2022р., виходячи з прожиткового мінімуму на 1 січня 2018 року, а не з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом на відповідний рік, діяли не у спосіб, передбачений чинним законодавством, такі його дії не відповідають критеріям правомірності, визначених в ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що в цій частині позовні вимоги є також обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дій НОМЕР_1 прикордонного загону щодо нарахування та виплати позивачу грошової допомоги на оздоровлення в 2020р., 2021, 2022р. без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2020, на 01.01.2021, та 01.01.2022 відповідно та зобов`язання НОМЕР_1 прикордонного загону здійснити позивачу перерахунок та виплату грошової допомоги на оздоровлення, виплаченої в 2020р., 2021, 2022р. відповідно до Постанови КМУ №704 із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 01.01.2020, на 01.01.2021, та 01.01.2022 відповідно, з урахуванням раніше виплачених сум.
При цьому, суд наголошує, що наказом начальника НОМЕР_10 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 16.05.2022 № 213-ОС позивача виключено зі списків особового складу загону та всіх видів забезпечення з 16.05.2022 у зв`язку з вибуттям у розпорядження начальника НОМЕР_8 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України, а наказом начальника НОМЕР_8 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 17.05.2023 № 82-ОС ОСОБА_1 , який прибув для подальшого проходження служби з НОМЕР_10 прикордонного загону, призначено на посаду офіцера 2 вогневої групи 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_2 ".
Тобто, 16.05.2022 позивача не було звільнено з військової служби, а виключено із списків особового складу НОМЕР_1 прикордонного загону у зв`язку з вибуттям у розпорядження начальника НОМЕР_3 мобільного прикордонного загону, де позивач продовжив військову службу. Відтак, захистити порушене право позивача має саме НОМЕР_5 прикордонний загін, в якому позивач проходив військову службу у спірний період.
Разом з тим, не підлягають задоволенню вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання НОМЕР_1 прикордонного загону здійснити нарахування та виплату грошового забезпечення та грошової допомоги на оздоровлення за спірний період саме із зазначенням конкретних розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням позивача та тарифних коефіцієнтів, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. (ч. 1 ст. 5 КАС України)
Право на захист - це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оскарження останнього.
З аналізу викладеного вбачається, що завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах. При цьому захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.
У зв`язку із викладеним, у порядку адміністративного судочинства підлягають захисту лише порушені права. Суд позбавлений можливості задовольняти вимоги на майбутнє.
Так, суд наголошує, що права позивача в частині перерахунку та виплати грошового забезпечення та грошової допомоги на оздоровлення саме із зазначенням конкретних розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням та тарифних коефіцієнтів не є порушеними, оскільки такого перерахунку на виконання цього рішення ще не проведено, в той час як суд не може під час прийняття рішення вирішувати питання щодо правовідносин, які можливо будуть мати місце в майбутньому. Відтак, вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Крім того, беручи до уваги, що в матеріалах справи відсутні докази нарахування та виплати позову матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань у спірний період, таке нарахування та виплату розрахунковими листами позивача не підтверджено, вимоги про зобов`язання НОМЕР_1 прикордонного загону нарахувати та виплатити матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань за спірний період відповідно до Постанови КМУ №704 із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 01.01.2020, на 01.01.2021, та 01.01.2022 відповідно задоволенню також не підлягають.
Керуючись ст.ст. 90, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255, 295, 297, п.15.5 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , паспорт серії НОМЕР_11 , виданий Городнянським РС УДМС України в Чернігівській області 27.06.2014) до НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_12 ), НОМЕР_3 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_13 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 за період з 29.01.2020 по 31.12.2020 включно основних видів грошового забезпечення без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2020.
Зобов`язати НОМЕР_5 прикордонний загін Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 за період з 29.01.2020 до 31.12.2020 грошового забезпечення відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2020 на відповідний тарифний коефіцієнт із урахуванням раніше виплачених сум.
Визнати протиправними дії НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 включно основних видів грошового забезпечення без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2021.
Зобов`язати НОМЕР_5 прикордонний загін Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 грошового забезпечення відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2021 на відповідний тарифний коефіцієнт із урахуванням раніше виплачених сум.
Визнати протиправними дії НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 за період з 01.01.2022 по 16.05.2022 включно основних видів грошового забезпечення без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2022.
Зобов`язати НОМЕР_5 прикордонний загін Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 за період з 01.01.2022 по 16.05.2022 грошового забезпечення відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2022 на відповідний тарифний коефіцієнт із урахуванням раніше виплачених сум.
Визнати протиправними дії НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 грошової допомоги на оздоровлення в 2020р., 2021, 2022р. без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого на 01.01.2020, на 01.01.2021, та 01.01.2022 відповідно.
Зобов`язати НОМЕР_5 прикордонний загін Державної прикордонної служби України здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату грошової допомоги на оздоровлення, виплаченої в 2020р., 2021, 2022р. відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 01.01.2020, на 01.01.2021, та 01.01.2022 відповідно, з урахуванням раніше виплачених сум.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 17.02.2025.
Суддя І.Г. Шевченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125205236 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
І.Г. Шевченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні