Герб України

Рішення від 17.02.2025 по справі 620/296/25

Чернігівський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2025 року м. Чернігів Справа № 620/296/25

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Дубіної М.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами справу за позовом керівника Прилуцької окружної прокуратури до Прилуцької міської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Прилуцький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центр Софії Русової Прилуцької міської ради Чернігівської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

установив:

08.01.2025 до Чернігівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Прилуцької окружної прокуратури, у якій вона просить:

визнати протиправною бездіяльність Прилуцької міської ради Чернігівської області (далі Прилуцька міськрада) щодо оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на будівлі та споруди Прилуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міськради, а саме розташовану в ньому захисну споруду цивільного захисту населення протирадіаційне укриття із обліковим номером 95894, загальною вартістю 63 099 114,34 грн, що знаходиться за адресою: вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500;

зобов`язати Прилуцьку міськраду вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на будівлі та споруди Прилуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міськради, а саме розташовану в ньому захисну споруду цивільного захисту населення протирадіаційне укриття із обліковим номером 95894, загальною вартістю 63 099 114,34 грн, що знаходиться за адресою: вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500.

На обґрунтування позовних вимог керівник Прилуцької окружної прокуратури, звертаючись до суду із цим позовом в інтересах держави як самостійний позивач, зазначає, що Прилуцькою міськрадою як власником і засновником Прилуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 28 впродовж тривалого часу не вжито жодних заходів щодо ініціювання оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на будівлі і споруди вказаного закладу освіти, розташовану в ньому захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття із обліковим номером 95894, що створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідними об`єктами і ризики для нормального функціонування закладу освіти та розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади на освіту, а також може привести до негативних наслідків, таких як руйнування будівлі та/або незаконне відчуження нерухомого майна.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Дубіної М.М. від 13.01.2025 позовну заяву керівника Прилуцької окружної прокуратури прийнято до розгляду та відкрито провадження у цій справі. Ухвалено здійснювати розгляд справи суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на вказану позовну заяву.

Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Від третьої особи пояснення по суті спору не надійшли.

Враховуючи наведене, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.

Суд, оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, встановив наступне.

Відповідно до пeyrne 1.1 Розділу 1 Статуту Прилуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міської ради Чернігівської області, затвердженого рішенням Прилуцької міськради від 08.08.2024 № 6 (далі - Статут), передбачено, що Прилуцький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міської ради Чернігівської області (далі Прилуцький ЗДО № 28) є правонаступником Дошкільного навчального закладу № 28 Центру С.Ф. Русової Прилуцької міської ради Чернігівської області. Прилуцький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центр Софії Русової Прилуцької міськради Чернігівської області загального типу збудований заводом «Прилуктваринмаш». У період з 01.01.1985 по 31.01.1994 був підпорядкований заводу і утримувався на його балансі. З 01.02.1994 згідно із рішенням виконавчого комітету Прилуцької міськради від 21.12.1993 № 582 «Про передачу дошкільних установ № № 9, 28» переведений на баланс міського відділу народної освіти.

У відповідності до пункту 2.1. Розділу ІІ Статуту, метою дошкільної освіти є забезпечення реалізації права громадян України на здобуття дошкільної освіти в умовах, сприятливих для фізичного та духовного розвитку, набуття ними соціального досвіду, необхідних життєвих навичок, забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання на засадах педагогічної концепції Софії Русової.

Засновником закладу є Прилуцька міськрада. Уповноваженим органом управління, що реалізує державну політику в галузі освіти та виховання, є управління освіти Прилуцької міськради, відповідно до наданих Замовником повноважень. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей відповідно до законодавства (пункт 1.5 Статуту).

Відповідно до пункту 1.6 Статуту, заклад засновано на комунальній формі власності і є комунальним.

Заклад має організаційно-правовий статус закладу освіти, основним видом діяльності якого є освітня діяльність. За статусом Заклад є бюджетною установою, неприбутковим закладом освіти ( пункти 1.7 1.8 Статуту).

Відповідно до пункту 1.10. Статуту, заклад є юридичною особою, має свій ідентифікаційний код, печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, вивіску, може мати самостійний баланс, розрахункові та інші рахунки у фінансових установах і банках державного сектору.

Згідно із положеннями пункту 8.1 Статуту, управління Закладом в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник, управління освіти Прилуцької міської ради, керівник Закладу.

Засновник приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу Закладу, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом; забезпечує утримання та розвиток матеріально-технічної бази Закладу на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов (пункт 8.2. Статуту).

Розділом ІХ Статуту «Майно дошкільного закладу» передбачено, що: до майна Закладу належить нерухоме та рухоме будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об?єкти авторського права та/або суміжних прав, вартість яких відображено у бухгалтерському балансі (пункт 9.1. Статуту); майно Закладу перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Прилуки та перебуває на балансі управління освіти міської ради та в користування Закладу. Майно передається Закладу на правах, визначених законодавством (пункт 9.2. Статуту); об`єкти та майно Закладу не підлягають приватизації чи вико для провадження видів діяльності, не передбачених спец законами, крім надання в оренду з метою надання послуг, які бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням освітнього процесу, з урахуванням визначення уповноваженим управління можливості користування державним або ком нерухомим майном відповідно до законодавства (пункт 9.7. Статуту).

Пунктом 10.1. Розділу Х Статуту передбачено, що заклад проводить господарську діяльність відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», інших нормативно-правових актів і є неприбутковою установою. Фінансові надходження на спеціальний рахунок Закладу використовуються виключно для фінансування видатків на його утримання, реалізацію мети та напрямків діяльності, визначених Статутом.

Фінансування Закладу здійснюється за рахунок коштів бюджету міста та інших джерел, не заборонених законодавством (пункт 10.3. Статуту).

Відповідно до пункту 10.5 Статуту, фінансово-господарська діяльність Закладу здійснюється на основі кошторису управління освіти міської ради, що складається із загального та спеціального фондів і розробляється на підставі встановлених головним розпорядником коштів граничних обсягів видатків бюджету, в яких враховані об`єктивні потреби в коштах, обсяг виконуваної роботи, штатна чисельність працівників та реалізація окремих програм і намічених заходів щодо скорочення витрат у плановому періоді.

Пунктом 11.3 Статуту передбачено, що Засновник закладу або уповноважена ним особа (управління освіти міської ради) здійснює контроль за дотриманням вимог установчих документів, господарською діяльністю закладу.

Також судом встановлено, що згідно із рішенням Прилуцької міськради від 27.02.1992 «Про надання прав міськвиконкому у зв`язку з розмежуванням комунальної власності» та постанови Кабінету Міністрів від 26.06.1993 №453 «Про передачу до власності міст об`єктів соціально-економічної інфраструктури, що перебувають у загальнодержавній власності», до комунальної власності прийнято всі дитячі дошкільні заклади м. Прилуки.

Згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 453 від 26.06.1995 об`єкти соціально-економічної інфраструктури, що перебувають у загальнодержавній власності згідно з переліком що мітяться у додатку до постанови, по Чернігівській області, у тому числі дитячий дошкільний заклад № 28 (вул. Переяслав-Хмельницька, 39) відкритого акціонерного товариства «Прилуктваринмаш» передано до власності міст.

На цей час, за адресою вулиця Переяславська, 39 місто Прилуки, Чернігівської області знаходиться Прилуцький ЗДО № 28.

Відповідно до інформації Управління освіти Прилуцької міськради від 12.11.2024 №01-18/1255, майно Прилуцького ЗДО № 28 належить до комунальної власності територіальної громади міста Прилуки, перебуває на балансі управління освіти Прилуцької міськради та використовується вказаним закладом освіти.

Правовстановлюючі документи на будівлі та споруди закладу освіти відсутні.

Загальна площа будівель та споруд (кімнати відпочинку, ігрові кімнати, зал, коридор, тамбур, кладова, роздаточна, санвузли, роздягальні, сходові клітини, тощо) закладу освіти становить 1296,8 кв.м.

Окрім того, як вбачається з інформації Управління освіти Прилуцької міськради від 12.11.2024 №01-18/1255 Прилуцький ЗДО № 28 облаштований укриттям, яке використовується за цільовим призначенням як укриття для учасників освітнього процесу та належить до фонду захисних споруд цивільного захисту м. Прилуки.

Захисна споруда цивільного захисту населення із обліковим номером 95894 вбудована у будівлю Прилуцького ЗДО № 28 та призначена для укриття учнів, вчителів, працюючого персоналу та населення.

Згідно із технічних характеристик, протирадіаційне укриття із обліковим номером 95894 введено в експлуатацію у 1984 році, має загальну площу 299,5 кв.м та місткість 300 осіб.

Рішенням Прилуцької міськради від 26.04.2024 № 45 «Про підтвердження факту перебування об`єктів нерухомого майна в комунальній власності територіальної громади міста Прилуки» підтверджено факт перебування в комунальній власності територіальної громади міста Прилуки об`єктів нерухомого майна, у тому числі захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 95894 по вул. Переяславській, 39 в м. Прилуки Чернігівської області.

Таким чином, на території м. Прилуки за адресою: вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівської області, знаходяться будівлі та споруди Прилуцького ЗДО № 28 та розміщена у ній захисна споруда цивільного захисту населення протирадіаційне укриття № 95894.

Відповідно до даних Інформаційної системи управління освіти (Чернігівська область), розміщеної у відкритих джерелах у мережі Інтернт за посиланням https://cg.isuo.org/preschools/view/id/45065, у Прилуцькому ЗДО № 28 функціонує 7 груп, які відвідують 115 дітей.

Згідно із Інформацією із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, щодо об`єктів нерухомого майна за адресою: вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівської області, відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості.

Також, відповідно до інформації Комунального підприємства «Прилуцьке міжміське бюро технічної інвентаризації», викладеної у листі від 26.11.2024 №2484, станом на 31.12.2012 право власності на нерухоме майно, розташоване за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Переяславська, 39, не зареєстровано.

Вартість будівель і споруд Прилуцького ЗДО № 28, що знаходяться на земельній ділянці з кадастровим номером 7410700000:04:001:0923, площею 6942 кв.м., відповідно до довідки про оціночну вартість об`єкта нерухомого майна розташованого за адресою: вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівської області становить 51 260 371,78 грн, вартість протирадіаційного укриття № 95894, що знаходиться в підвальному приміщенні Прилуцького ЗДО № 28, становить 11 838 742,56 грн, тобто загальна вартість вказаних об`єктів нерухомості становить 63 099 114,34 грн.

Поряд з цим, Прилуцькою міськрадою (лист від 12.12.2024 № 02-16/8422), повідомлено окружну прокуратуру, що правовстановлюючі документи на об`єкт нерухомого майна - будівлі та споруди Прилуцького закладу дошкільної совіти (ясла-садок) № 28, центр Софії Русової Прилуцької міської ради, у тому числі на протирадіаційне укриття № 95894, що знаходиться у приміщенні даного закладу, на даний час, не оформлено. Вжиття заходів щодо їх оформлення, на даний час, не планується

Прилуцька окружна прокуратура вважаючи таку бездіяльність Прилуцької міськради по відношенню до питання оформлення права комунальної власності на протирадіаційне укриття протиправною, звернувся до суду з цим позовом для захисту інтересів держави.

Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи органом місцевого самоврядування, їх посадовою особою дій у межах компетенції, але не передбаченим способом, у не передбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 КАС України, в якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною першою статті 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Частиною першою статті 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII «Про прокуратуру» (далі Закон № 1697-VII) визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (частина третя статті 23 Закону № 1697-VII).

При цьому, суд враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц, згідно якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган, а також у разі його відсутності. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає компетентний орган. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

В позовній заяві прокурор зазначає про невиконання Прилуцькою міськрадою, як уповноваженого органу, свого обов`язку щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду, тому у цих правовідносинах прокурор має здійснювати захист інтересів держави як самостійний позивач.

При цьому, відсутність факту оформлення права комунальної власності на захисну споруду створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, створює передумови для зловживання щодо розпорядження будівлями та спорудами, ризики для нормального функціонування закладу освіти та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави, формує ризики для життя та здоров`я дітей, вчителів, працюючого персоналу та населення, що, у свою чергу, перешкоджає реалізації державної політики у сфері громадської безпеки і порядку та цивільного захисту щодо гарантування суспільству і кожному громадянину захисту від загроз.

Частиною першою статті 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Суд зазначає, що Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон №280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, частиною першою статті 10 якого сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до частини третьої статті 16 Закону №280/97-ВР матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Підпунктом 1 пункту «а» статті 29 Закону №280/97-ВР визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, власні (самоврядні) повноваження, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до частини п`ятої статті 60 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

У силу вимог статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Враховуючи наведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Прилуцької територіальної громади, щодо неоформлення права комунальної власності на яке виник спір у цій справі (а саме захисна споруда цивільного захисту-протирадіаційне укриття з обліковим номером №95894), на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді, є Прилуцька міськрада .

Згідно частини першої статті 10 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту» (далі - Закон № 2145-VIII) невід`ємними складниками системи освіти є: дошкільна освіта; повна загальна середня освіта; позашкільна освіта; спеціалізована освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; фахова передвища освіта; вища освіта; освіта дорослих, у тому числі післядипломна освіта.

Частиною третьою статті 66 Закону № 2145-VIII передбачено, що сільські, селищні ради, серед іншого: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 80 Закону № 2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема, нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Згідно частини першої статті 38 Закону України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту» (далі Закон № 2628-III) матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти (абзац 2 частини другої статті 19 Закону № 2628-III).

Разом з тим, згідно з частиною першою статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

За приписами частини четвертої статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон №1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Крім того, суд зазначає, що Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією держави-терориста російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, строк дії режиму воєнного стану в подальшому продовжувався відповідними Указами Президента України та дії станом на сьогодні.

Відповідно до статті 2 Закону України від 06.12.1991 № 1932-XII «Про оборону України» (далі Закон № 1932-XII) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно статті 3 Закону № 1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

У пункті 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Суб`єктами забезпечення цивільного захисту є центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання, громадські організації (частина друга статті 6 Кодексу цивільного захисту України).

У силу вимог частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі Порядок), зокрема, визначено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані (частина перша статті 36-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів.

Усупереч наведеного, правовстановлюючі документи на захисну споруду цивільного захисту, що знаходиться по вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівської області та розташоване у підвальному приміщенні Прилуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міської ради, відповідачем не оформлено, чим допущено протиправну бездіяльність.

Пунктами 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Статтею 327 Цивільного кодексу України передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно з частиною другою статті 324 Цивільного кодексу України від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

Враховуючи, що Прилуцька міськрада, згідно вказаних норм, є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на захисну споруду цивільного захисту, що знаходиться по вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівської області.

З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що Прилуцька міськрада зобов`язана вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на вказану захисну споруду цивільного захисту.

Отже, враховуючи наведене суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення цього позову.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов має бути задоволений.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 2, 5, 77, 241-246, 260 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов керівника Прилуцької окружної прокуратури до Прилуцької міської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Прилуцький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центр Софії Русової Прилуцької міської ради Чернігівської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Прилуцької міської ради Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на будівлі та споруди Прилуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міської ради Чернігівської області, а саме розташовану в ньому захисну споруду цивільного захисту населення протирадіаційне укриття із обліковим номером 95894, загальною вартістю 63 099 114,34 грн, що знаходиться за адресою: вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500.

Зобов`язати Прилуцьку міську раду Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на будівлі та споруди Прилуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міської ради Чернігівської області, а саме розташовану в ньому захисну споруду цивільного захисту населення протирадіаційне укриття із обліковим номером 95894, загальною вартістю 63 099 114,34 грн, що знаходиться за адресою: вул. Переяславська, 39, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач Прилуцька окружна прокуратура (унікальний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 0291011425, вул. В. Чорновола, 50А, м. Прилуки, Прилуцький район , Чернігівська область, 17500).

Відповідач Прилуцька міська рада Чернігівської області (унікальний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 34209057; вул. Незалежності, 82, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Прилуцький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 28, центру Софії Русової Прилуцької міської ради (17500, Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Переяславська, 39; унікальний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 33710123).

Суддя Марія ДУБІНА

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125206906
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —620/296/25

Рішення від 17.02.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Марія ДУБІНА

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Марія ДУБІНА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні