Постанова
від 12.02.2025 по справі 280/495/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 лютого 2025 року м. Дніпросправа № 280/495/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Дурасової Ю.В., Лукманової О.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 07.03.2024 в адміністративній справі №280/495/24 (суддя Артуоз О.О.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про перерахунок пенсії,-

в с т а н о в и В:

У січні 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду засобами системи Електронний суд надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про перерахунок пенсії, відповідно до якої, з урахуванням уточненої позовної заяви, позивач просить суд:

визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 заробітної плати згідно з довідками про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 06.07.2018 №04-23/477, №04-23/478;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити з 03.07.2018 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000 відповідно до довідок про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 06.07.2018 №04-23/477, №04-23/478, враховуючи різницю, що вже була виплачена

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 07.03.2024 адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду, Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області подало апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що архівним управлінням Запорізької міської ради виявлено розбіжності, про що свідчить Акт від 08.06.2023 № 0800-1101-1/3341. Оскільки відсутня оновлена довідка, провести перерахунок середньомісячного заробітку з урахуванням зазначеної довідки згідно ст. 40 Закону № 1058. Листом № 0800-0024-8/73640 від 17.10.2023 повідомлено позивача про неможливість здійснення перерахунку пенсії згідно довідок про заробітну плату, виданих Архівним управлінням Запорізької міської ради від 12.07.2023 № 04-23/262, № 0423/263 за період з 01.02.1991 по 30.06.2000, які містять розбіжності з даними Акту перевірки від 08.06.2023 №0800- 1001-1/3341. Будь-яких інших документів, які б підтверджували нарахування, а крім того й виплату позивачеві зазначених в довідці сум (платіжні відомості тощо), що є необхідною умовою для включення відомостей про заробітну плату до довідки й, відповідно, врахування при обрахунку розміру пенсії, позивачем не надавалося.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини по справі, колегія суддів, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та матеріалами справи підтверджено, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 , виданим Шевченківським РВ УМВС України в Запорізькій області 30.09.1997.

Рішенням від 05.08.2018 № 923040816192 ОСОБА_1 з 03.07.2018 призначено пенсію за віком. Страховий стаж 27 років 2 місяці та 26 днів.

В червні 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області проведено перевірку достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради від 06.07.2018 № 04-23/477, № 04-23/478 за період з 01.02.1991 по 30.06.2000, та складено Акт від 08.06.2023 № 0800-1101-1/3341 (далі Акт перевірки).

Згідно Акту перевірки при проведенні перевірки були надані: особові рахунки працівників Стоматологічної поліклініки № 1 (Обласної стоматологічної поліклініки Запорізького обласного відділу охорони здоров`я Міністерства охорони здоров`я України, Орендного науково-виробничого медичного підприємства Дентакор, ЗАТ Дентакор); особова справа ОСОБА_1 . Документи для перевірки надано відповідно до замовлення на видання справ у читальний зал від 08.06.2023, повністю, у відповідності до підстав (фонди, описи, справи), які вказано архівним управлінням у довідках від 06.07.2018 № 04-23/477, № 04-23/478 за період з 01.02.1991 по 30.06.2000.

В архівних довідках від 06.07.2018 № 04-23/477, № 04-23/478 за період з 01.02.1991 по 30.06.2000 на ім`я ОСОБА_1 , наданих архівним управлінням Запорізької міської ради, сума нарахувань занижена на 21770061,92 (у т.ч. за рахунок технічної помилки у серпні 1996 року), про що зазначено в таблиці рекомендовано надати оновлену довідку.

12 липня 2023 року Архівним управлінням Запорізької міської ради листом № 04-23/262 надано відповідачу оновлені довідки та повідомлено, що архівне управління не є страхувальником, який відповідає вимогам Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування щодо документів ліквідованих юридичних осіб зберігаються в архівному управлінні. Архівні установи надають архівні довідки, а не довідки про заробітну плату. Зміст і форма архівних довідок відповідають вимогам архівного законодавства і складаються архівістами. Зміст і форма довідок про заробітну плату/стаж відповідають вимогам пенсійного законодавства і передбачають безпосередню участь у їхньому складанні бухгалтерів юридичних осіб.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 20.07.2023 № 0800-0204-8/46619 повідомлено позивачу про надходження актів перевірок, та, що при перевірці довідки про заробітну плату від 06.07.2018 № 04-23/477 та № 04-23/478 за період роботи 01.02.1991 по 30.06.2000 виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради (ЄДРПОУ 26469869) виявлено розбіжності, про що свідчить Акт від 08.06.2023 № 0800-1101-1/3341. Оскільки відсутня оновлена довідка, провести перерахунок середньомісячного заробітку з урахуванням зазначеної довідки згідно ст. 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування немає законних підстав. Позивачу повідомлено про необхідність звернутися до будь якого відділу обслуговування громадян (сервісний центр) для написання заяви про перерахунок пенсії та надання оновлених довідок.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 17.10.2023 № 0800-0204-8/73640 позивачу повідомлено про неможливість проведення перерахунку пенсії, оскільки Архівним управлінням Запорізької міської ради надано оновлені архівні довідки про заробітну плату від 12.07.2023 № 04-23/262, № 04- 23/263 за період з 01.02.1991 по 30.06.2000, які містять розбіжності з даними Акту перевірки від 08.06.2023 № 0800-1001-1/3341.

Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Відповідно до ч. 1 статті 40 Закону №1058-IV, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30.06.2000 незалежно від перерв.

Згідно із абз. 5 ч. 1 ст. 40 Закону №1058, заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення пенсії врегульовано Порядком №22-1.

Відповідно до п. 2.10 Порядку №22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Зміст зазначених норм права свідчить, що роботодавець або архівна установа мають право видати довідку про розмір заробітної плати відповідно до даних, що містяться у відповідних первинних документах за відповідний період. При цьому, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01.07.2000 є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладена у постановах Верховного Суду України від 17.03.2015 у справі №21-11а15, від 15.12.2015 у справі №2-а/576/29/14 та Верховного Суду від 13.02.2018 у справі №358/1179/17, від 17.04.2018 у справі №376/2559/17, від 25.09.2018 у справі №539/1386/17, від 10.07.2019 у справі №539/2726/16-а та від 05.03.2020 у справі №539/3234/16-а, від 23.01.2020 у справі №711/6882/17, від 21.05.2020 у справі №711/10373/17, від 22.09.2020 у справі №361/7431/15-а, від 14.09.2020 у справі №404/5731/16-а, від 09.11.2020 у справі №202/9474/15-а.

Як встановлено судом Архівним управлінням Запорізької міської ради видано довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 06.07.2018 № 04-23/477, № 04-23/478 за період з 01.02.1991 по 30.06.2000.

Відповідач використав наявні повноваження щодо перевірки обґрунтованості видачі довідок від 06.07.2018 № 04-23/477, № 04-23/478 та встановив, що в довідках сума нарахувань занижена на 21770061,92 (у т.ч. за рахунок технічної помилки у серпні 1996 року).

Відповідно до ч. 3 ст. 44 Закону №1058-IV, органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно із Порядком виконання архівними установами запитів юридичних та фізичних осіб на підставі архівних документів та оформлення архівних довідок (копій, витягів), затвердженим наказом Мін`юсту України від 02.03.2015 року №295/5, архівна довідка про заробітну плату оформлюється на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату; дані зазначаються окремо за кожен місяць конкретного року.

Крім того, як правильно звернув увагу суд першої інстанції, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01.07.2000 є підтвердження саме нарахування такої заробітної плати первинними документами, а не підтвердження сплати страхових внесків.

Як визначено статтею 1 Закону № 1058-ІV страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, яке діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно з статті 20 Закону №1058-ІV, страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків із сум, виражених в іноземній валюті, здійснюється шляхом перерахування зазначених сум у національну валюту України за курсом валют, установленим Національним банком України на день обчислення страхових внесків.

Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до статті 106 Закону № 1058-ІV виконавчі органи Пенсійного фонду накладають на посадових осіб, які вчинили правопорушення, адміністративні стягнення у разі, зокрема, несплати або несвоєчасної сплати страхових внесків, у тому числі авансових платежів; ухилення від взяття на облік або несвоєчасне подання заяви про взяття на облік страхувальника як платника страхових внесків.

У справах № 490/12392/16-а, № 638/5795/17, № 683/1814/16-а Верховним Судом зроблено висновки, що внаслідок невиконання страхувальником обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві. При цьому, Верховний Суд не досліджував питання чи нараховувались позивачам у цих справах, але не сплачувались страхувальниками страхові внески.

Сплата страхувальником страхових внесків до Пенсійного фонду України є кінцевим етапом, якому передує нарахування страхового внеску.

Зважаючи на те, що обов`язок щодо сплати страхового внеску як і обов`язок по його нарахуванню покладено саме страхувальника (роботодавця), а отже і відповідальність за ненарахування страхового внеску покладено також на страхувальника.

Таким чином, позивач не повинен відповідати за неналежне виконання страхувальником свого обов`язку щодо належного нарахування та сплати страхових внесків, а отже, ненарахування та несплата страхувальником страхових внесків не може бути підставою для неврахування заробітної плати, з якої не нараховані страхові внески, при призначенні застрахованій особі пенсії.

З огляду на вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 кас України, суд,

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 07.03.2024 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

суддяО.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125207868
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —280/495/24

Постанова від 12.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 07.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні