П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/1200/24
Головуючий у 1-й інстанції: Мультян Марина Бондівна
Суддя-доповідач: Курко О. П.
11 лютого 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Шидловського В.Б. Боровицького О. А.
за участю:
секретаря судового засідання: Човган А. В.,
представника позивача: Юрченко Т.П.,
представника відповідача: Антощук В.Д.,
представника третьої особи: Траченко Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 25 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана", Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області, треті особи - Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Тульчинська міська рада Тульчинського району Вінницької області, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В :
в січні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана", Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області, треті особи - Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Тульчинська міська рада Тульчинського району Вінницької області, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 25 липня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 30.01.2024, оформлене витягом з протоколу № 1/2024 позачергового з`їзду політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" про відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 .
Визнано протиправною та скасовано постанову Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області № 1 від 02.02.2024 "Про визнання обраним депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати".
Стягнуто з Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 2422 грн 40 копійок.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Апелянтом вказано, що підставою для ухвалення оскаржуваного рішення стало недотримання позивачем п. 3, 5 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та передвиборчої програми Партії, п.1, п.2, п.4 п.п. 2.2. розділу 2 Статуту Партії.
При цьому, як зауважує відповідач, позивач не консолідував депутатський корпус та апарат міської ради на продуктивну і злагоджену роботу, перевищував повноваження секретаря ради, що зводилося до зведення рахунків з неугодними його політиці.
Окрім того зазначає, що за активної участі позивача, всупереч позиції більшості фракції, скасовувалися прийняті виконавчим комітетом обґрунтованих тарифів на послуги поводження з твердими побутовими відходами та послуги на водопостачання та водовідведення (рішення сесії міської ради №1700, №1701 від 15.06.2022 року та рішення №1976, № 1977 від 19.10.2022 року), що стало наслідком роботи комунальних підприємств громади у збиток у розмірі 3 млн. грн., які були відшкодовані бюджетом як різниця в тарифах.
Також зазначає, що важливою обставиною є те, що на позивача неодноразово надходили скарги до голови Вінницької обласної організації Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» ОСОБА_3 від жителів громади та тульчинських підприємців, які вказували на тиск з боку позивача та його неетичну поведінку.
До того ж відповідач зазначає, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення стала неетична поведінка позивача, що полягала в його участі 14 липня 2023 року у Дні народженні з танцями та веселощами, в той день коли було оголошено День жалоби за загиблими під час ракетного удару по м. Вінниця, що підтверджується відеороликом в соціальній мережі «Instagram» за посиланням: https://www.instagram.com/reel/Cuz5OvYPrrv/?igshid=MzPIODBiNWFIZA=, який є уривком з прямого ефіру з соціальної мережі Facebook.
Також відповідач стверджує, що 02.08.2023 протоколом засідання фракції Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" у Тульчинській міській раді було виключено ОСОБА_1 із складу депутатської фракції, що є підставою для відкликання депутата місцевої ради за народної ініціативи на підставі п.5 ч.1 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
В судовому засіданні представник відповідача, представник третьої особи доводи апеляційної скарги Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" підтримали в повному обсязі та просили суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції скасувати.
Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що Позивач ОСОБА_1 був обраний депутатом Тульчинської міської ради VIII скликання на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року за списком Вінницької обласної організації політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана".
02.08.2023 на засіданні фракції політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" у Тульчинській міській раді прийнято рішення про виключення депутата VIII скликання ОСОБА_1 зі складу депутатської фракції політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" у Тульчинській міській раді за недотримання принципів, цілей та передвиборної програми Партії.
07.10.2023 на конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" вирішено внести пропозицію щодо відкликання депутата Тульчинської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою з підстав, передбачених пунктами 3, 5 частини першої статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
30.01.2024 відбувся позачерговий з`їзд політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана", на якому за результатами розгляду пропозиції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" від 07.10.2023 ухвалено рішення про відкликання депутата Тульчинської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Про прийняте рішення 31.01.2024 доведено до відома Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області, шляхом надсилання на адресу комісії копії витягу з протоколу № 1/2024 від 31.01.2024 позачергового з`їзду політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана".
02.02.2024 о 15:00 год відбулося засідання Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області, на якому прийнято постанову № 1 про визнання ОСОБА_2 обраною депутатом Тульчинської міської ради, як наступного за черговістю кандидата в депутати від Вінницької обласної організації політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" по єдиному багатомандатному окрузі.
02.02.2024 о 15:45 год вказана постанова оприлюднена на офіційному сайті Тульчинської міської ради.
Разом з тим процедура реєстрації ОСОБА_2 депутатом Тульчинської міської ради завершена не була у зв`язку з вжиттям судом заходів забезпечення адміністративного позову ОСОБА_1 .
Даних про складення ОСОБА_2 присяги депутата відповідної ради матеріали справи не містять.
Позивач не погоджується з рішенням політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" про його відкликання за народної ініціативою та з постановою Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області про визнання обраним наступним за черговістю кандидата в депутати, вважає їх неправомірними і такими, що підлягають скасуванню, а тому за захистом своїх прав та інтересів звернувся до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що аргументи позивача підтверджуються матеріалами справи та не спростовані відповідачем.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначаються Законом України від 11 липня 2002 року № 93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (далі Закон № 93-IV).
Відповідно до положень частини першої-третьої статті 4 вказаного Закону депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
В силу приписів пункту 1 частини 1 статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Водночас процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентується розділом V Закону № 93-IV (статті 37-48).
Так, згідно з частини 1 статті 37 Закону № 93-IV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Частиною першою статті 38 Закону № 93-IV установлено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Відповідно до частини 9 статті 38 Закону № 93-IV рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Згідно з вимогами частини 2 статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
За змістом положень частини сьомої, дев`ятої статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
З аналізу наведених правових норм суд доходить висновку, що однією із законних підстав для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, яка не потребує прийняття рішення про це відповідною радою, є відкликання депутата за народною ініціативою.
Перелік підстав для відкликання депутата за народною ініціативою є вичерпним, а сама процедура відкликання депутата чітко регламентована законом.
Право ініціювати відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою належить в тому числі місцевій організації політичної партії, від якої особу обрано депутатом. Однак рішення про відкликання депутата у цьому разі приймається вищим керівним органом партії за результатами розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації партії про внесення пропозиції про відкликання такого депутата за народною ініціативою.
Рішення вищого керівного органу партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, є достатньою підставою для визнання відповідною територіальною виборчою комісією обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. При цьому територіальна виборча комісія зобов`язана, а не наділена дискреційними повноваженнями, прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати та зареєструвати його депутатом відповідної місцевої ради.
Судом встановлено, що рішення позачергового з`їзду політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" від 30.01.2024 про відкликання депутата Тульчинської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою прийняте за результатами розгляду пропозиції конференції Вінницької обласної організації Партії та з підстав, передбачених пунктами 3, 5 частини першої статті 37 Закону № 93-IV, а саме у зв`язку із системним порушенням депутатом ОСОБА_1 спільно виробленої позиції фракції політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана", невідповідністю практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням програмних документів партії, не дотримання принципів, цілей передвиборної програми партії, п. 1, 2, 4, п.п. 2.2 Статуту Партії.
Надаючи оцінку наявності підстав для відкликання за народною ініціативою ОСОБА_1 згідно п.3 ч.1 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", судова колегія зазначає наступне.
Суд враховує, що рішення згідно протоколу позачергового з`їзду політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" від 30.01.2024 про відкликання депутата Тульчинської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою прийняте за результатами розгляду пропозиції конференції Вінницької обласної організації Партії.
Так, відповідно витягу із протоколу №1-10/2023 конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" від 07.10.2023 зазначено, що у своїй депутатській діяльності ОСОБА_1 не дотримується принципів, цілей та передвиборної програми Партії, п 1), 2), 4) п.п. 2.2 розділу 2 Статуту партії. За словами колег по фракції, ОСОБА_1 не консолідував депутатський корпус та апарат міської ради на продуктивну і злагоджену роботу, перевищував повноваження секретаря ради, що зводилося до зведення рахунків з неугодними його політиці. Так, зазначено, що за його активної участі двічі всупереч позиції більшості фракції скасовувалися прийняті виконавчим комітетом обґрунтовані тарифи на послуги поводження з твердими побутовими відходами та послуги на водопостачання та водовідведення (рішення сесії міської ради № 1700, 1701 від 15.06.2022 року та рішення № 1976, 1977 від 19.10.2022 року), маючи на меті загнати у глухий кут роботу комунальних підприємств, які ці послуги надають, та перебували на межі банкрутства, розмір збитків яких склав біля 3-х млн. грн., та які були відшкодовані бюджетом громади як різниця в тарифах.
Крім того пропозиція була обґрунтована тим, що відповідно до рішення депутатської фракції "Українська Стратегія Гройсмана" у Тульчинській міській раді було вирішено виключити зі складу депутатської фракції депутата Тульчинської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 , за недотримання статутних засад партії по зміцненню місцевої громади, принципи, які закладені у статутних основних партії, а на 51-й сесії Тульчинської міської ради за порушення етичних норм ОСОБА_1 звільнено з виборної посади секретаря Тульчинської міської ради раді VII скликання, рішення №2517 від 06.09.2023.
Оцінюючи підстави для відкликання ОСОБА_1 через призму перевірки чи не були рішення та дії суб`єктів відповідної процедури свавільними і такими, що вийшли поза межі їхньої дискреції суд зазначає таке.
Так однією з перших підстав для винесення пропозиції про відкликання депутата Тульчинської міської ради ОСОБА_1 , стало те, що останній не консолідував депутатський корпус та апарат міської ради на продуктивну і злагоджену роботу, перевищував повноваження секретаря ради, що зводилося до зведення рахунків з неугодними його політиці.
З цих підстав суд зазначає, що статтею 10 Закону № 93-IV обов`язками депутата місцевої ради є:
1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;
2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;
3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;
4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;
5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.
Отже, до обов`язків депутата місцевої ради не входить консолідування депутатського корпусу та апарату міської ради на продуктивну і злагоджену роботу.
Натомість доказів перевищення ОСОБА_1 своїх повноважень та зловживань владою, матеріали справи не містять, та про такі стороною відповідача не заявлено.
Окрім того, в суді першої інстанції були допитані свідки, які є не тільки членами партії "Українська Стратегія Гройсмана", а й депутатами від інших партій, дали пояснення, що ОСОБА_1 в своїй діяльності обов`язки як депутата політичної партії виконував, конфліктів з іншими членами партій та депутатами не мав, а підстави для його відкликання, зокрема і в частині перевищення повноважень та зловживань владою, не відповідають дійсності.
Крім того, як зазначалося вище, вищий керівний орган політичної партії перевіряє фактичні та юридичні підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, наведені суб`єктом ініціативи, та залежно від їх наявності чи відсутності приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Однак, в даному випадку підстав вважати, що вищий керівний орган політичної партії здійснив перевірку таким обставинам відкликання ОСОБА_1 як перевищення повноважень та зловживань владою, у суду немає.
Що стосується тверджень відповідача про неодноразове надходження скарг до голови Вінницької обласної організації Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» ОСОБА_3 від жителів громади та тульчинських підприємців, які вказували на тиск з боку позивача та його неетичну поведінку, то суд зазначає, що відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження зазначених фактів. Так суду не надано ні відповідних скарг, ні заяв, в яких би зазначалося про обставини вчинення ОСОБА_1 тиску на третіх осіб та його неетичну поведінку.
Також, за змістом протоколу №1-10/2023 конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" від 07.10.2023 зазначено, що позивач був активним учасником скасування прийнятих виконавчим комітетом обґрунтованих тарифів на послуги поводження з твердими побутовими відходами та послуги на водопостачання та водовідведення, що стало наслідком роботи комунальних підприємств громади у збиток у розмірі 3 млн. грн.
Представником відповідача до суду апеляційної інстанції були долучені копії наступних документів: Рішення Тульчинської міської ради 33 сесії 8 скликання від 30.06.2022 року №1700 «Про скасування рішення виконавчого комітету Тульчинської міської ради від 15.06.2022 року №132 «Про затвердження тарифів на послуги водопостачання та водовідведення, що надаються комунальним підприємством «Тульчинводоканал» з поіменним голосуванням; Рішення Тульчинської міської ради 33 сесії 8 скликання від 30.06.2022 року №1701 «Про скасування рішення виконавчого комітету Тульчинської міської ради від 15.06.2022 року №131 «Про затвердження тарифів на послуги поводження з твердими побутовими відходами, що надаються комунальним підприємством «Тульчинкомунсервіс» з поіменним голосуванням; Рішення Тульчинської міської ради 38 (позачергової) сесії 8 скликання від 30.11.2022 року №1976 «Про скасування рішення виконавчого комітету Тульчинської міської ради від 19.10.2022 року №289 «Про затвердження тарифів на послуги водопостачання та водовідведення, що надаються комунальним підприємством «Тульчинводоканал» з поіменним голосуванням; Рішення Тульчинської міської ради 38 (позачергової) сесії 8 скликання від 30.11.2022 року №1977 «Про скасування рішення виконавчого комітету Тульчинської міської ради від 19.10.2022 року №290 «Про затвердження тарифів на послуги поводження з твердими побутовими відходами, що надаються комунальним підприємством «Тульчинкомунсерві» з поіменним голосуванням.
На думку апелянта вказані документи підтверджують той, факт що Чуба В.В. підтримав скасування прийнятих виконавчим комітетом обґрунтованих тарифів на послуги поводження з твердими побутовими відходами та послуги на водопостачання та водовідведення, що стало наслідком роботи комунальних підприємств громади у збиток у розмірі 3 млн. грн., які були відшкодовані бюджетом як різниця в тарифах.
Водночас, суд апеляційної інстанції звертає увагу відповідача, що вказані рішення приймалися сесією Тульчинської міської ради колегіально, а не Чубою В.В. одноособово. Такі рішення сесії були прийняті за результатами розгляду листів КП «Тульчинводоканал» та КП «Тульчинкомунсервіс», а не за ініціативи ОСОБА_1 .
Окрім того, голос Чуби ВВ не був вирішальним при прийнятті цих рішень, що не заперечувалось представником відповідача під час судового засідання.
Суд також звертає увагу, що вказані рішення були прийнятті сесією ще у червні 2022 року та у жовтні 2022 року відповідно, однак про можливі протиправні дії ОСОБА_1 при їх прийнятті, керівник первинного осередку політичної партії, який в тому числі також є міським головою Тульчинської міської ради, повідомив Вінницьку обласну організацію політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" лише у вересні 2023 року, тобто через рік після їх прийняття.
Крім того слід звернути увагу, що у пропозиції про відкликання депутата за народною ініціативою не зазначається у чому проявлялася активна участь ОСОБА_1 при прийнятті вказаних рішень.
Також, протокол №1-10/2023 конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" від 07.10.2023 був обґрунтований тим, що рішенням депутатської фракції "Українська Стратегія Гройсмана" у Тульчинській міській раді було вирішено виключити зі складу депутатської фракції депутата Тульчинської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 , за недотримання статутних засад партії по зміцненню місцевої громади та принципів, які закладені у статутних основних партії, а на 51-й сесії Тульчинської міської ради за порушення етичних норм ОСОБА_1 звільнено з виборної посади секретаря Тульчинської міської ради раді VII скликання.
Так, відповідно протоколу засідання фракції політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" у Тульчинській міській раді від 02.08.2023 на порядок денний висувалося питання про виключення зі складу депутатської фракції депутата Тульчинської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 .
Під час обговорення вказаного питання виступила ОСОБА_4 , яка зокрема висказалася щодо неетичної поведінки ОСОБА_1 , що мала місце 14 липня 2023 року в с. Степашки Гайсинського району на березі р. Південний Буг під час святкування дня народження. Повідомила членів фракції про виставлене відео в соціальних мережах, яке характеризує неетичну сторону особи, неспроможність вчасно вибачитися перед громадою та резонанс жителів громади у соціальних мережах.
Також, на 51 (позачерговій) сесії 8 скликання Тульчинською міською радою прийнято рішення від 06.09.2023 №2517 "Про дострокове припинення повноважень секретаря Тульчинської міської ради восьмого скликання ОСОБА_1 ".
З цих підстав суд зазначає, що Вінницьким окружним адміністративним судом в ході розгляду справи №120/15163/23 встановлено, що оскаржуване рішення 51 сесії 8 скликання Тульчинської міської ради від 06.09.2023 №2517 містить посилання на абзац 2 частини 1 статті 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", як на підставу припинення повноважень ОСОБА_1 як секретаря міської ради. В той же час, висновок відповідача про порушення Присяги зводився лише до присутності ОСОБА_1 на святкуванні дня народження третьої особи, яке відбувалося за участі музичного гурту в с. Степашки Гайсинського р-ну у день вшанування пам`яті загиблих під час російського ракетного удару по цивільній інфраструктурі Вінниці 14 липня 2022 року.
Суд у вказаній справі дійшов висновку, що рішення 51 (позачергової) сесії 8 скликання Тульчинської міської ради від 06.09.2023 року №2517 не містить чіткого формулювання суті та обставин допущеного позивачем дисциплінарного проступку і зводиться фактично до засудження дій позивача, які полягають у присутності на святкуванні дня народження третьої особи та констатуючи при цьому порушення Присяги посадових осіб місцевого самоврядування. При цьому, службове розслідування проступку ОСОБА_1 не було проведено.
Також, під час розгляду справи судом було досліджено запис прямого ефіру, що транслювався в соціальних мережах "facebook" та "instagram" 14.07.2023 за участі позивача.
Суд зазначив, що навіть при детальному огляді відео на якому було зафіксовано участь позивача 14.07.2023 року на святкуванні дня народження третьої особи, відсутні будь-які дії з боку позивача, які б призводили до приниження авторитету служби в органах місцевого самоврядування, підривали б довіру суспільства до служби в органах місцевого самоврядування. Так, позивач разом зі своєю дружиною був присутній на святкуванні дня народження своєї знайомої, однак його поведінка жодним чином не вказувала на дії, що призводили до приниження авторитету служби в органах місцевого самоврядування чи підривали б довіру суспільства до служби в органах місцевого самоврядування.
Крім того, суд зауважив, що трансляцію прямого ефіру, який мав суспільний резонанс в громаді, здійснював не позивач, останній був лише присутній на такому святкуванні та своїми діями не порушив правил етичних норм поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з доводами представника позивача, що в даному випадку були відсутні підстави для відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі п.3ч.1ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Щодо наявності передбачених п.5 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підстав для відкликання позивача, колегія суддів зазначає наступне.
Як вже зазначалось вище, відповідно до п.5 ч.1 ст.37 Закону № 93-IV підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зокрема, може бути невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Судом встановлено, що 02.08.2023 на засіданні фракції чотирма голосами проти трьох вирішено виключити зі складу депутатської фракції Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" ОСОБА_1 , який на той час обіймав посаду секретаря Тульчинської міської ради. Вказана обставина підтверджується протоколом засідання фракції Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" від 02.08.2023.
Отже, 02.08.2023 ОСОБА_1 припинив членство у депутатській фракції Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана". При цьому, він не оскаржив вказане рішення до вищестоящого органу партії, що додатково свідчить про те, що позивач погодився з таким рішенням.
На підставі вказаних обставин конференцією Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 07.10.2023 внесено пропозицію щодо відкликання депутата тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Таким чином, є слушними доводи представника відповідача про те, що факт припинення членства ОСОБА_1 у фракції Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" є підтвердженим як станом на дату внесення 07.10.2023 конференцією Вінницької обласної організації політичної партії пропозиції про його відкликання за народною ініціативою, так і станом на дату прийняття відповідного рішення вищим керівним органом партії 30.01.2024.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що вказані обставини є достатньою самостійною підставою для відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі п.5 ч.1 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Суд першої інстанції не дав жодної оцінки вказаним підставам для відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, незважаючи на поданні представником відповідача до суду пояснення щодо цього питання, а тому дійшов помилкових висновків про наявність підстав для задоволення позову.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" задовольнити повністю.
Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 25 липня 2024 року скасувати.
Прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 .
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст. 328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 17 лютого 2025 року
Головуючий Курко О. П. Судді Шидловський В.Б. Боровицький О. А.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125208974 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні